جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2223
شر در نظریه سیاسی: ترس از آزادی در کانت، هگل و بسیاری دیگر [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Tobias Blanke
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
transcript Verlag,
چکیده :
ترجمه ماشینی : این مطالعه یک شکاف در تحقیقات در مورد نظریه شر را از بین می برد. تا به امروز، این به سختی از نظر اهمیت آن برای نظریه سیاسی در نظر گرفته شده است. ارتباط بین ایده های سیاست و شر در هگل، کانت و سایر فیلسوفانی که بحث در مورد شر را در تاریخ شکل داده اند مورد بررسی قرار گرفته است. مشکلاتی که این فیلسوفان با نظریه منسجم شر دارند همچنین منجر به خطر تحت الشعاع قرار گرفتن سیاست در سایه اخلاق می شود، زیرا اخیراً نه تنها در نظریه سیاسی، بلکه در عمل نیز دوباره رایج شده است.
ذهنیت و آزادی: بررسی ایده آلیسم از کانت تا هگل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Klaus Dusing
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Frommann-Holzboog,
چکیده :
ترجمه ماشینی : ده سهم مهم نویسنده به فلسفه کلاسیک آلمان از کانت تا هگل - که برخی از آنها قبلاً منتشر نشده بودند یا هنوز به زبان آلمانی منتشر نشده بودند - در این جلد گردآوری شده است. این توضیح می‌دهد که «سوبژکتیویته» در حدود سال‌های 1800 و امروز به چه معناست، و همچنین چگونگی توسعه زمان، تخیل و خودآگاهی در کانت و فیشته و چگونه می‌توان از اعتراض دایره‌ای اجتناب کرد. دوزینگ نشان می دهد که سوبژکتیویته و متافیزیک در نقد هگل از کانت و همچنین در نظریه های شلینگ و هگل خود چه اهمیتی دارد، چگونه اخلاق و آزادی در کانت و هگل تعیین می شود و در نهایت زیبایی شناسی ایده آلیستی شلینگ، هولدرلین و هگل چه پارادایم هایی ارائه می دهد.
زبان و آگاهی 3: مسیرهایی به سوی آگاهی در فضای کانت، هگل و مارکس [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Bruno Liebrucks
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
صورت مطلق: وجه، فردیت و اصل فلسفه از نظر کانت و هگل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Thomas S. Hoffmann
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
De Gruyter,
درنگ با منفی: کانت، هگل و نقد ایدئولوژی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Slavoj Zizek; Stanley Fish; Fredric Jameson
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Duke University Press,
سایه خدا: کانت، هگل و گذر از بهشت ​​به تاریخ [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Michael Rosen
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Belknap Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی : کاوشی جسورانه و زیبا از «زندگی پس از مرگ» خدا، که نشان می‌دهد چگونه عادات ذهنی ظاهراً سکولار در واقع ساختار تفکر دینی را حفظ می‌کنند. زمانی در غرب زندگی ما محدود به مذهب بود. سپس ما را از ظلمت ایمان به بیرون هدایت کرد، اغلب می گویند، نور سرد علم و عقل. مدرن بودن به معنای رد امر دینی برای سکولار و عقلانی بود. مایکل روزن در بازگویی جسورانه تاریخ فلسفی، محدودیت‌های این داستان را توضیح می‌دهد و نشان می‌دهد که بسیاری از شیوه‌های مدرن و ظاهراً سکولار دیدن جهان در واقع عمیقاً توسط مذهب شکل گرفته است. روزن استدلال می‌کند که متفکران کلیدی، ایده‌آلیست‌های آلمانی بودند، زیرا آنها به دنبال آشتی دادن عقل و دین بودند. در فلسفه کانت اصلی بود که اگر خدا هم عادل است و هم ما را برای ابد به بهشت ​​یا جهنم می‌سپارد، باید بدانیم چه چیزی از ما خواسته می‌شود و بتوانیم آزادانه انتخاب کنیم. کانت استدلال می‌کرد که در تلاش برای زندگی اخلاقی، ما به عنوان اعضای یک «کلیسای نامرئی» درگیر یک کار جمعی هستیم که با هم برای رسیدن به عدالت در تاریخ همکاری می‌کنند. همانطور که ایده آلیست های بعدی از ایده های کانت در مورد جاودانگی شخصی دور شدند، این ایده "جاودانگی تاریخی" در کانون توجه قرار گرفت. از طریق پروژه های اجتماعی که بیشتر از ما زندگی می کنند، ما نوعی حضور پس از مرگ را حفظ می کنیم. مفاهیم جاودانگی تاریخی نه فقط به ایدئولوژی‌های جهانی لیبرالیسم و ​​سوسیالیسم انقلابی، بلکه به آموزه‌های ناسیونالیستی و نژادپرستانه‌ای که مخالف آن‌ها بودند، منتقل شد. اما چگونه، پس از جنگ‌های جهانی و نسل‌کشی، می‌توانیم به هر مفهومی از پیشرفت اخلاقی مشترک ایمان داشته باشیم و اگر نه، ایده جاودانگی تاریخی چه می‌شود؟ این وضعیت مخمصه فعلی ماست. تلفیقی بی‌نظیر از فلسفه و تاریخ فکری، سایه خدا کاوشی عمیق از میراث خداباورانه مدرنیته سکولار است.
درک انسان 1 : گوته، کانت، هگل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Walter Kaufmann
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
İdea Yayınevi,
شلایرماخر / هگل 250 سالگی شلایرماخر / 200 سال هگل در برلین [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Andreas Arndt, Tobias Rosefeldt
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Duncker & Humblot,
نظریه فهم متن از دیدگاه میرزای نائینی(ره) در قیاس با نظریه فهم متن شلایرماخر
نویسنده:
مسعود فیاضی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اصول فقه دستگاه روش ­شناسی استنباط احکام شرعی است و در آن از قواعد و ابزارهای فهم مراد جدی شارع سخن گفته می­ شود. هرمنوتیک نیز دستگاه روش­شناختی فهم معنای متن بوده و دارای سه دوره روشی، روش ­شناختی و فلسفی است. هرمنوتیک روش ­شناختی معنای متن را مراد جدی مولف می­ داند، ولی در مقام بحث از ابزارهای فهم معنای متن نیست، بلکه از «نظریه فهم متن» که منشاء تعیین ابزارهای فهم متن و توجیه­ کننده چرایی و چیستی آنهاست، سخن می­ گوید. اصول فقه فعلی هرچند در معناشناسی با هرمنوتیک روش ­شناختی مشترک است، ولی در شرایط فعلی شامل بحث از ابزارهای فهم معنای متن است و مستقلا بحثی راجع به نظریه فهم متن اصولیون ندارد. این در حالی است که این نظریه در ارتکاز فقها و اصولیون وجود دارد و اجزای مختلف آن به صورت پراکنده در بخشهای مختلف فقه و اصول فقه مورد اشاره قرار گرفته است. فردریش شلایرماخر از هرمنوتیست­ های محوری هرمنوتیک روش­ شناختی است که نظریه فهم متن او شاکله اصلی این دوره هرمنوتیکی را شامل می ­شود. در این مقاله سعی شده است نظریه هرمنوتیکی آیت الله شیخ محمد حسین نائینی که به جهت برخورداری از ذهن اصولی خلاق، منسجم و ساختارمند دارای نظریه فهم است، از فرمایشات ایشان در بخش های مختلف استخراج گردد، با نظریه فهم متن شلایرماخر مقایسه شود و برتری­ های آن نشان داده شود. نظریه فهم متن مرحوم نائینی مبتنی بر راهبرد مرکزی تمسک به ظهور کلام و نظریه فهم متن شلایرماخر مبتنی بر راهبرد مرکزی بازتولید فردیت مولف است.
سیر تطور تئودیسه در اندیشۀ نقادی متقدم و متأخر کانت
نویسنده:
فرح رامین ، زهرا فرزانگان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
حیات علمی کانت، با یک نگاه کلی، به دو دورۀ پیشانقدی و نقادی تقسیم میشود. برخی محققان با دقت نظر بیشتری به بررسی سیر تاریخی تحول و تکامل اندیشه¬های کانت پرداخته و دورۀ نقادی را نیز به دو بخش تقسیم کرده¬اند. تبیین دیدگاه کانت در مسئلۀ شر ـ ‌با توجه به تفاوت نگاه ظریفی که در آثار منتشر شده از وی در اوایل دورۀ نقادی و اواخر آن بچشم میخورد‌ـ سیر شکلگیری ساختار فکری وی در اینباره را بتصویر میکشد. مطالعات صورت‌گرفته در این زمینه، فاصله‌گرفتن تدریجی کانت از معرفت نظری نسبت به خدا و بالتبع، پاسخ کلامی به مسئلۀ شر را نشان میدهد، که در اواخر دورۀ نقادی به اوج میرسد. اصل «آزادی» که از اصول موضوعۀ اخلاق در اندیشه‌های نقادی کانت است، محور اصلی توجیه شرّ اخلاقی در آثار او، بویژه در دورۀ نقادی متأخر است. نوشتار پیش‌رو با شیوۀ توصیفی‌ـ‌تحلیلی، به بررسی دیدگاه کانت در مورد مسئلۀ شر در دو دورۀ نقادی میپردازد. کانت در اوایل دورۀ نقد، نظریۀ «بهترین جهان ممکن» را تأیید کرده، اگرچه در این نظریه، مفهوم «کمال» با مفهوم «واقعیت» یکسان پنداشته شده است، اما او در اواخر دورۀ نقد، از تعریف رایج «خیر و شر» فاصله گرفته و با انکار شایستگی تئودیسه¬های فلسفی، پاسخی جدید برای معضل شرور ارائه میدهد. کانت در دورۀ نقادی، شر را ذاتی بشر دانسته و تفسیر سنتی و رواقی از منشأ زمانی و عقلی شر در طبیعت انسان را نفی مینماید.
صفحات :
از صفحه 65 تا 84
  • تعداد رکورد ها : 2223