جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
03.اساتید و پژوهشگران مراکز دانشگاهی و حوزوی (ایرانی و غیر ایرانی)
>
01.اساتید و مدرسان مراکز دانشگاهی ایران
>
اساتید دانشگاههای دولتی
>
دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم تهران)
>
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
>
گروه علوم قرآنی و حدیث
>
عبداله میراحمدی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 33
عنوان :
نقد تفسیر تفهیم القرآن دربارۀ آیاتِ فضائل اهل بیت(ع) بر اساس دیدگاه مفسّران فریقین
نویسنده:
عبدالله میراحمدی ، زهرا مدرسی راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
تازه های تحقیق
زبان :
فارسی
چکیده :
ابوالاعلی مودودی از برجستهترین مفسّران معاصر و تأثیرگذار شبه قاره هند است. «تفهیم القرآن»، مهمترین اثر این اندیشمند اصلاحگرا و مبارز، تفسیری عصری ـ اجتماعی به شمار میآید که به زبانهای مختلفی ترجمه شده است. جایگاه این تفسیر و اندیشه تقریبگرایانه صاحب آن، اهمیت بررسی دیدگاههای تفسیری مودودی را بهویژه دربارۀ آیات فضائل اهل بیت(ع) بیشتر میکند. پژوهش حاضر به شیوۀ توصیف و تحلیل محتوا، به بررسی این دیدگاهها و اختلاف آنها با دیدگاه دیگر مفسران شیعه و اهل سنت میپردازد. یافتههای پژوهش نشان میدهد با وجود اندیشۀ تقریبگرایانه مودودی، برخورد وی با آیات فضائل چند گونه است که همگی ناشی از تعصبهای مذهبی اوست. سکوت در برابر برخی آیات مشهور مورد پذیرش فریقین، تفسیر خلاف دیدگاه مشهور و توجیه تکلفآمیز برخی دیگر از آیات فضائل مهمترین شیوههای مودودی برای گذر از تفسیر این آیات است. این برخوردها نشان میدهد، اگر چه مودودی برخی از دیدگاههای جزمی سلفی را نقد و رد کرده است، اما در تعامل با آیات فضائل اهل بیت (ع)، همان مسیر سلفیه را میپیماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 205 تا 226
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی رویکرد اندیشمندان شیعه به روایات نخستین مخلوق
نویسنده:
عبدالله میراحمدی ، زهرا اسعدی سامانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
در روایات اسلامی موارد متعدد و مختلفی برای نخستین مخلوق بیان شده است. از مهمترین مصادیق ذکر شده میتوان به نور پیامبر اکرم1 و اهل بیت:، روح، عقل، آب و قلم اشاره کرد. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی، دیدگاههای اندیشمندان، بهویژه صاحبنظران شیعه را در حل تعارض این روایات بررسی میکند. با جستوجو در این دیدگاهها درمییابیم که محدثان در توجیه این اختلافات، یا به جمع بین روایات پرداخته و همه آنها را مفاهیم متعددی از یک مصداق میشمارند و یا با جدا کردن عالم جسمانی از عالم روحانی در عالم جسمانی «آب»، و در عالم روحانی «عقل» را نخستین مخلوق میدانند. بیشتر فلاسفه و عرفا در تحلیل عقلی خود با استفاده از قاعده الواحد، صادر اول و مخلوق اول را یکی دانستهاند. فلاسفه نام عقل را بر آن نهادهاند و عرفا تعبیر نور، حقیقت محمدیه و وجود منبسط را بهکار بردهاند. برخی نیز مخلوق اول و صادر اول را از هم جدا دانسته و موارد بهکار رفته در روایات را قابل تطبیق بر خلقت نوری حضرت محمد9 بهعنوان نخستین مخلوق میدانند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 137
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تحلیلی ظرایف و اشارات داستان حضرت موسی و خضر(ع) بر مبنای روایات تفسیری فریقین
نویسنده:
عبدالله میراحمدی ، فرشته طالبی طرقی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
روایات معصومان(ع) با تبیین ظرایف و ریزهکاریها، نقشی مهم در شاکله معرفتی مسلمانان داشته است و زوایای پنهان برخی موضوعها را روشن میکند. در داستان مشهور ملاقات حضرت موسی(ع) و شخص عالم بنیاسرائیل که نماینده تشریع و تکوین الهی هستند بسیاری از جزئیات بیان نشده که در روایات، ذیل آیات 60 تا 82 سوره کهف یاد شدهاند. در این پژوهش به روش توصیفی ـ تحلیلی به بیان ملاک اعتبارسنجی روایات تفسیری به گونههای روایات تفسیری ناظر بر ظرایف و اشارات داستان موسی و خضر(ع) پرداخته شده است. همچنین دیدگاههای مختلف راویان درباره آن ظرایف و ریزهکاریهای داستان را با بهرهگیری از سخنان و سیره معصومان(ع) و دخالت دادن آن در جریان فهم کلام الهی بررسی میکند. با وجود آسیبهای مبنایی در سستی برخی از احادیث در کتب تفسیری روایی و نیز آسیب جعل در روایات ناظر به قرآن به ویژه در عرصه شأن نزول و تأویلهای غالیانه؛ ارائه این روایات، برای تبیین مقاصد آیههای قرآن و پرده برداری از لایههای ژرف آن میباشد. با بررسی جزئیات داستانی قصَّه حضرت موسی و خضر(ع)، به معرفی شخصیّت آنها پرداخته شده است. همچنین جایگاه خضر(ع) در نبوّت و ولایت، برتری علمی و ولایی او بر موسی(ع) و تعارضش با اولواالعزم بودن او و کیفیت آشنایی آنها از حوزه روایات بررسی شده است. در ادامه نیز اختلافهای روایی که در پیام و هدف داستان موثر واقع شدهاند، بیان شده و روشن گردید که در چه مواردی عناصر برجسته و در چه عناصری کمرنگ میشوند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی خوانش حسن حنفی پیرامون ماهیت وحی
نویسنده:
عبدالله میراحمدی ، سیده زینب حسینی
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
ماهیت و سرشت وحی از مباحث پرچالش دینپژوهی معاصر بهشمار میآید. در این میان، نواندیشان اسلامی با تأثیرپذیری از متفکران غربی دیدگاههای بحثبرانگیزی را مطرح ساختند که به نوعی در تقابل با قرائت سنتی مسلمانان است. بشری دانستن وحی، عصارۀ چنین تقابلی بهشمار میآید که در ابتدا نظریهپردازان نومعتزلی به طرح آن پرداختند. در این میان، حسن حنفی با بهرهگیری از دیدگاههای صاحبنظران غربی و با نگاهی مادی به چیستی وحی قرآنی میپردازد. در نظر او، وحی علمی مستقل است که شخص قواعد آن را استنباط و تثبیت میکند و چیز جدیدی توسط وحی به ما نرسیده که عقل را توان رسیدن به آن نباشد؛ از این رو، هر آنچه که با عقل و تجربه مستدل میشود را به عنوان وحی نمیشناسد. در منظر او، وحی از سمت بشر به بالا میرود نه اینکه بهسوی او نازل شود؛ بنا بر این، وظیفه وحی این نیست که مردم را به سمت پروردگار سوق دهد؛ بلکه هدف آن تربیت بشر است و رسالت پیامبر این است که وحی را به معانی خالص در سبک، شیوه و استنباطهای درونی و یا محیطی خود با توجه به سطح درک عمومی مردم ترسیم و تدوین کند و این مقصود فقط با ابزار شهود احساسی قابل انجام است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 137
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واکاوی خوانش نواندیشانه محمد شحرور پیرامون داستانهای قرآن
نویسنده:
عبدالله میراحمدی ، لاله ترابی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
محمد شحرور متفکر نواندیش سوری از پیروان جریان فکری نومعتزله بهشمار میآید. قرآنبسندگی، تاریخینگری و نسبی دانستن فهم قرآن از شاخصترین مبانی فکری او در بازسازی میراث اسلامی محسوب میشود. در باور شحرور بهکارگیری مبانی علمی و معرفتی نواندیشانه در داستانهای قرآنی، جایگاه ویژهای در بازسازی خرد اسلامی دارد. او ضمن اذعان به مغایرت بازسازی فهم دینی با نظام معرفتی سنتی بر تفکیک سنت از نص تأکید ویژهای دارد؛ از اینرو، کنار گذاشتن ایدئولوژی از متن، همراه با روحیه جستجوگری را به عنوان شروط خوانش نواندیشانه داستانهای قرآنی میداند. شحرور با نگاه پسارسالتی به داستانهای قرآنی به کارکرد محدود آنها قائل است. چنانکه محور کانونی داستانها را به شخصیتهایی که حادثهها و تاریخ پیرامون آنها میچرخد، محدود ساخته است. او با تکیه بر اصل عدم ترادف در قرآن، بر تفکیک مفهوم نبی و رسول تأکید کرده و کتاب نازل شده بر پیامبر صلی الله علیه و آله را به کتاب نبوت و رسالت دستهبندی میکند. در باور شحرور، داستانهای قرآنی در شمار کتاب نبوت و سنت نبوی است که جز پند و اندرز کارآمدی فراتری ندارند. همچنین برخلاف سنت رسولی که در قالب وحی بر پیامبر نازل شده و در ام الکتاب آمده است، احکام شرعی الزامآوری ایجاد نمیکنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 192
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی رویکرد اندیشمندان فریقین پیرامون دجال (بررسی موردی تحلیل دیدگاه رشید رضا)
نویسنده:
عبدالله میراحمدی ، زهرا پاک روش
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
دجّال به عنوان یکی از شخصیتهای آخرالزمانی نمایانگر شر در مقابل منجی عدالتگستر، از مفاهیم مشترک و پرچالش در الهیات اسلامی و مسیحی محسوب میشود. با این تفاوت که در اناجیل از آن با صراحت سخن به میان آمده در حالیکه در قرآن، اشارهای به آن نشده است؛ شاید همین نخستین دلیل بروز اختلافنظرها و چالشها پیرامون دجال و مسائل مرتبط با آن باشد. در این میان، در منابع روایی بهویژه جوامع حدیثی اهلسنت، جزئیات فراوانی دربارۀ دجال نقل شده است. اندیشمندان مسلمان با توجه مبانی فقه الحدیثی، پیرامون شخصیت و ویژگیهای ظاهری دجال، زمان و مکان خروج او و وقایع مرتبط با آن دیدگاههای یکسانی ندارند. در این میان، رشید رضا با وجود دلبستگی به مبانی فکری سلفیه، رویکردی انتقادی به حدیث داشته و عقلگرایی را به عنوان مهمترین مولفه سنجهی روایات مطرح میکند. او احادیث دجال را به دلیل تعارض با سایر روایات، مخالفت با قرآن و ادلۀ عقلی، دارای اشکال و در نهایت جعلی میداند. پژوهش پیشرو به شیوۀ تحلیل محتوا سعی دارد ابتدا یک تصویر کلی از موضوع دجال در میان اندیشمندان امامیه و اهلسنت به تصویر کشیده و سپس ضمن انتقال دقیق دیدگاه رشید رضا به نقد آن بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 167
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل جایگاه و کاربرد حدیث در تفسیر مناهج البیان فی التفسیر القرآن
نویسنده:
عبدالله میراحمدی ، سیده زینب حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 185
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی جایگاه عقل در اندیشه صاحبان تفسیر المنار
نویسنده:
عبدالله میراحمدی ، مونا امانی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
المنار یکی از مهمترین تفسیرهای اهل سنت با گرایش عقلیاجتماعی در سده معاصر به شمار میآید. ریشه تمایلهای خردگرایانه صاحبان المنار را میتوان در اندیشههای اصلاحگرایانه آنها جستوجو کرد. تأکید عبده و رشید رضا بر بازگشت به قرآن و بازخوانی سنت اسلامیِ متناسب با نیازهای روز جامعه، سبب توجه بیش از پیش آنها به عقلگرایی شده است؛ امری که افراط در آن به تأویلهای دور از ذهن و تفسیر به رأی انجامیده است. این پژوهش با بررسی و تحلیل محتوای تفسیر المنار در صدد است ضمن تبیین ماهیت تجربی عقلگرایی عبده و رشید رضا، ارکان خردگرایی تفسیر المنار را استخراج، و اشکالهای وارد بر آن را بررسی کند. بر مبنای نتایج پژوهش، صاحبان تفسیر المنار به عقل تجربی گرایش دارند و بهشدت با عقل فلسفی مخالفاند. هماهنگی میان قرآن و یافتههای تجربی، همچنین نفی نقلگرایی در پی تقلیدگریزی از مهمترین ارکان گرایش عقلی در تفسیر المنار است. از برجستهترین اشکالهای گرایش عقلی تفسیر المنار نیز میتوان به تأویلهای مادی و حسگرایانه و رویکرد سلفیگرایانه اشاره کرد. این آسیبها که بیشتر پس از حیات عبده در المنار رخنه کرده، سبب دوگانگی رویکرد این تفسیر شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 87
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه و ارزیابی دیدگاه و ادله مفسّران و حکما درباره کیفیت عذاب مسخ
نویسنده:
عبدالله میراحمدی ، پروانه نقدعلیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
عذاب مسخ یکی از سنتهای مؤاخذه الاهی است که در پی انحرافات اعتقادی و اخلاقی گریبانگیر فرد یا گروهی خاص میشود. چنین سنتی در آیات قرآن دو گونه گزارش شده است: مسخ ظاهری که مختص قوم بنیاسرائیل بوده و به سبب نافرمانی از امر تحریم صید و بهکاربردن حیله به آن مبتلا شدند؛ مسخ معنوی که عام است و همه انسانها در معرض ابتلا به آنند. آیات بسیاری با الفاظ متفاوت یادآور گونه دوم از عذاب مسخ است. میان مفسّران فریقین درباره مسخ صوری بنیاسرائیل اختلافنظر وجود دارد. این اختلاف سبب پیدایش سه دیدگاه در میان آنها با ادله متفاوت شده است. حکما، بهویژه پیروان حکمت صدرایی، نیز ضمن پایبندی به ظاهر آیات و روایات، بر اساس نظریه تناسخ ملکوتی و نوعالانواع تقریری دقیقتر پیش میکشند که مسخ ظاهری و باطنی را شامل میشود. این دیدگاهها مبتنی بر تبعیت بدنها از نفوس و توجه به نوع متوسط و جنس سافل است. در این پژوهش، به شیوه تحلیل محتوا، دیدگاهها و دلایل مفسّران و حکما درباره کیفیت و انواع عذاب مسخ را بررسی و ارزیابی خواهیم کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 85 تا 108
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه شهید مطهری درباره اعجاز قرآن با رویکرد فلسفه دین
نویسنده:
پدیدآور: اکرم شفیعی فر ؛ استاد راهنما: سیدهدایت جلیلی سنزیقی ؛ استاد مشاور: عبدالله میراحمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
اعجاز از مباحث و دغدغه های مهم و مشترک فلسفه، کلام و علوم قرآن است. مباحث این سه قلمرو در خصوص بحث معجزه، یپوستگی منطقی دارد. مرتضی مطهری یکی از نمونه های نادری است که اندیشه و آثار او، هر سه قلمرو بحث درباره معجزه را در بر دارد و جویبارهای جریان های تاریخ اندیشه اسلامی در مقوله معجزه در اندیشه آثار مطهری به هم پیوند می خورند. از این رو، شایسته است ابعاد فلسفی، کلامی و قرآنی بحث اعجاز را با در نظر داشتن پیشینه تاریخی آن ها در اندیشه و آثار مرتضی مطهری بکاویم. این کاوش به روش توصیفی و تحلیلی، در بعد فلسفی، آرای پیشینیان و آرای مطهری را حول پنج محور اساسی فلسفه دین در باب معجزه طرح می کند: چیستی معجزه، امکان وقوعی معجزه، تبیین ناپذیری معجزه، اثبات معجزه و دلالت معجزه. در بُعد کلامی نیز، با نظر اجمالی به آرای متکلمان، دیدگاه مطهری در باب جایگاه و کارکرد معجزه ذیل بحث نبوت گزارش و تحلیل خواهد شد. در گام سوم، پژوهش جنبه تفسیری و قرآنی پیدا می کند و کوشش های مطهری در تبیین نگاه قرآنی به مقوله معجزه و اعجاز قرآن و جنبه های اعجازی آن را در بر دارد. مطهری بر این باور است که معجزه نه نفی قانون علیت است و نه نقض قانون طبیعت، بلکه معجزه خرق ناموس طبیعت است. هیچ معجزه ای خارج از قانون واقعی طبیعی نیست، زیرا علوم تجربی روز به روز تغییر می کنند و قوانین عادی تر نسخ می شود و قوانین قوی تری جایگزین آن می شوند . از طرفی کسی که معجزه می کند اتصالی با روح کلی عالم پیدا می کند و بدین طریق در قوانین عالم تصرّف می کند و از آنجاییکه قویترین روحها در انبیاء یافت می شوند لذا معجزه امکان وقوع دارد و برای اثبات آن به اخبار متواتر نیز همچون قراین تاریخی و عقلی معتقد است و هم چنین مدعی است که ما در احراز معجزات جاوید، بی نیاز از اتکاء به شواهد تاریخی هستیم و معجزات همانطور که قرآن نام " برهان " و "آیه" بر روی آن گذاشته، دلیل قاطع و حجت مسلّم عقلی بر صدق مدعای آورنده آن می باشد نه در جهت اثبات معارف الهی که با تعقّل می توان به آن رسید. مطهری در بحث کلامی، بعد از اثبات ضرورت دین و فلسفه نبوت، یکی از بهترین راههای شناخت پیامبر را معجزه می داند و آن را نشانه ای برای اثبات مدعای نبوت بر می شمرد. وی در بخش مطالعه مصداقی اعجاز به اعجاز قرآن می پردازد و وجوه اعجاز را در دو جنبه لفظی و معنوی می جوید. در جنبه لفظی به سبک بیان، آهنگ پذیری و حلاوت آن اشاره می کند و در جنبه معنوی به اعجاز آمیز بودن محتویات آن از نظر علمی، هدایت تشریعی، بیان الهیات و اخبار غیب می پردازد. مطهری ویژگی ممتاز اعجاز قرآن را نسبت به معجزات دیگر، جاویدان بودن آن می داند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
تعداد رکورد ها : 33
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید