جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
سیاست
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 321
عنوان :
ارتباط ولایت سیاسی و ولایت عرفانی در آراء سیاسی- عرفانی امام خمینی (س)
نویسنده:
سامان صاحب جلال
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سیاست
,
نظریه
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
ولایت
,
عرفان اسلامی
,
حکومت اسلامی
,
اصطلاحنامه فقه
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
عصر غیبت
,
اندیشه سیاسی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
بحث از امتزاج عرفان و سیاست، اساساً بحثی نوین نیست و این بحث از جمله مسائلی است که در سپهر تاریخی و اندیشه ورزی سیاسی ایران نقش آفرینی جدی ای داشته است و نمونه های آن را در عرصه ها، جنبش ها و حکومت های مختلف در طول تاریخ می توان برشمرد. اما نکته قابل اهمیتی که به صورت مستقل از آن صحبت نشده، نسبت «ولایت عرفانی و ولایت سیاسی» با یکدیگر است. امام خمینی(س) به عنوان عارفی واصل که پا در حوزه تدبیر اجتماع و سیاست ورزی گذاشته، با طرح و به بار نشاندن نظریه ولایت فقیه، «ولایت» را به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی ای که می بایست در اندیشه امام خمینی(س) با نگاه دو سویه علم عرفان و علم سیاست نگریسته شود، معرفی نمودند. به همین دلیل در این پایان نامه با سؤال از این که «جایگاه ولایت سیاسی و ولایت عرفانی با توجه به معنای خاص هر کدام، در اندیشه سیاسی امام خمینی(س) چیست؟» با روش گردآوریکتابخانه ای داده ها، به صورت توصیفی و استنادی به پژوهش روی آورده شد. با تجزیه و تحلیل دادها به صورت توصیفی ضمن نگاه تحلیلی بر کل بحث، بر اساس تقریرات و بیانات حضرت امام راحل(س) در این خصوص نتیجه ای که حاصل آمد این بوده که امام خمینی(س) دغدغه اثبات امکان نسبت ولایت عرفانی و ولایت سیاسی یا به تعبیری کلی اثبات امکان ارتباط عرفان و سیاست را نداشته اند و نگاه ایشان به ولایت در سیاست، نگاهی فقهی بوده است و دغدغه ایشان اجرای شریعت اسلام به مدد برقراری حکومت اسلامی، در دوران غیبت معصوم(ع) بوده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امام علی (ع) تجسم تلاقی عرفان و سیاست در نهج البلاغه
نویسنده:
مریم جباری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
سیاست
,
علوم انسانی
,
عرفان سیاسی
,
امام علی
,
اصطلاحنامه عرفان
چکیده :
چکیده:در تعاریف مختلفی که از سوی اندیشمندان از عرفان و سیاست شده، معمولا عرفان از مقوله عالم معنا و مربوط به بعد فطرت درونی انسان هاست و سیاست از مقوله عالم ماده و مربوط به زندگی مادی و دنیوی انسانها می باشد. ولی در مکاتب الهی این دو در پیوندی جدانشدنی باهم ارتباط می یابند و هریک بدون دیگری ارزش و اعتبار ندارد. زیرا در اسلام و آموزههای عرفان اسلامی شخص عارف باید در مسیر سیر و سلوکش سیر الی الخالق داشته باشد تا عرفان حقیقی و مثبت شکل بگیرد و باید این عرفان در جامعه معنا پیدا کند. براین اساس پژوهشگر در این پژوش پیوند عرفان و سیاست را بر مبنای سیره حکومتی و سیاستی امام علی (ع) توضیح و نشان داده که سیاست و حکومت بدون ارزشهای الهی و عرفانی عاقبتی جز فرو رفتن در مادیات ندارد و این ارزشها بر مبنایسیره ایشان در نهج البلاغه مقوم یک سیاست الهی است تا هدایتگر مردم جامعه به سوی تعالی و کمال باشد. بنابراین در سیره سیاسی امام علی(ع) عرفان و سیاست با هم دیگر در تلاقی بوده و پیوندی جدائی ناپذیر دارند و بدون توجه به بخش خودسازی (عرفان)، بخش جامعه سازی (سیاست و حکومت) در مسیر اصلی خودش شکل نخواهد گرفت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی بر اقبال وادبار دولتها از دیدگاه حضرت علی (ع)
نویسنده:
علیرضا سبزیان موسی آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
سیاست
,
علی بن ابیطالب
,
علوم انسانی
,
حکومت
,
ظلم
,
دولتها
,
اقبال و ادبار
,
انقلاب
,
عَدلٌ
,
ظلم
,
زمامداران
,
ع
,
ع
,
حقوق و علوم سیاسی
,
زمامداران
,
سیاستمداران
چکیده :
اگر موضوع علم سیاست را حکومت ، و آنهم از سه جهت : ساختار حکومت ، اقبال وادبار حکومت و سیاست خارجی بدانیم، رساله حاضر به جهت دوم، یعنی اقبال وادبار حکومتها اشاره دارد. این بحث که در واقع به چگونگی کسب قدرت ، حفظ قدرت و اعمال قدرت مربوط میشود، از بحثهائی است که همواره مورد توجه اندیشمندان سیاسی بوده است . به عبارت دیگر، در پاسخ این سئوال که حکومتها چگونه روی آورده و به چه دلائلی فرو میپاشند، نظریات مختلفی از سوی اندیشمندان سیاسی غرب و شرق مطرح شده است . به عنوان مثال، برخی منشاء اقبال و پیدایش حکومت را فطرت ، بعضی جنگ و غلبه، دستهای قرارداد اجتماعی و عدهای غیر آن میدانند، کمااینکه در زمینه ادبار و فروپاشی حکومتها نیز تاکنون نظریات مختلفی در ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ارائه شده است . قصد آن است که در این رساله به مقایسه نظریات فوق با دیدگاه علی (ع) در این زمینه بپردازیم . به گمان ما، نظریههای فوق واجد دو نقیصه اساسی ((سطحی نگری)) و ((تک بعدی نگری))است ، در حالیکه علی (ع) در مجموع دیدگاه عمیقتر و جامعتری را ارائه کردهاند. بعلاوه، برخلاف برخی از دیدگاهها که کسب قدرت ، اعمال و حفظ آنرا به هر طریق ممکن تجویز مینمایند، از دیدگاه علی (ع)، آنچه در اقبال وادبار حکومتها نقش تعیینکننده دارد، به ترتیب ، عدل و ظلم، و به عبارت دیگر، اعمال شیوههای منطقی و مردمی یا بالعکس ، بگونهای است که موجبات قوام و دوام یا بیثباتی و فروپاشی حکومتها را فراهم آورد. با فرض فوق، ضمن ارائه کلیات تحقیق در پیشگفتار، مبانی و اصول علم سیاست را در گفتار اول و دلائل ادبار دولتها را در گفتار دوم موردبحث قرار داده و با جمعبندی، تحلیل مسئله و نتیجهگیری در گفتار سوم، بحث را به پایان برده و قضاوت نهائی را به مطالعهکنندگان این رساله وامیگذاریم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترسیم حکومت مهدوی بر اساس متون دینی و مقایسهی آن با حکومت علوی
نویسنده:
بتول شیخی زازرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
سیاست
,
ادبیات دینی
,
امامت
,
مهدویت
,
معارف اسلامی
,
حقوق بشر (مسائل جدید کلامی)
,
عدالت(فقه)
,
سیرة علوی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
این پایان نامه در صدد ترسیم حکومت مهدوی و مقایسه ی آن با سیره ی علوی، با هدف مقایسه ی بین حکومتدو حجت خدا در دو بازه ی زمانی کاملا متفاوت است و متشکل از چهار فصل می باشد. در فصل اول، به کلیات و تعاریف و مبانی نظری موضوع، همچنین دیدگاه قرآن و نهج البلاغه را درباره ی حکومت جهانی حضرت مهدی (علیه السلام) مطرح کردیم. فصل دوم با عنوان ترسیم حکومت مهدوی بر اساس متون دینی ست که در این فصل ابتدا به بیان اهداف حکومت امام مهدی (علیه السلام)و سپس به ترسیم حکومت ایشان در سه حوزه ی اقتصاد، فرهنگ و سیاست، بر اساس متون دینی پرداختیم. فصل سوم با عنوان سیره ی حکومتی امام علی (علیه السلام) می باشد، که مانند فصل دوم، اهداف حکومت امام علی(علیه السلام) و سیره ی قولی و فعلی ایشان را در سه مقوله ی اقتصاد، فرهنگ و سیاست بررسی نمودیم. فصل چهارم این رساله به مقایسه ی میان سیره ی امام علی(علیه السلام) و شیوه ای که امام زمان (علیه السلام)خواهند داشت، پرداختیم و در سه مقوله ی اقتصاد، فرهنگ و سیاست آن را بررسی کردیم.نتایج حاصله در این پژوهش به وجود اشتراک در مبانی و اصول حکومتی و اشتراکاتی در حوزه های اقتصاد و فرهنگ و سیاست اشاره دارد و تفاوت های اساسی نیز وجود دارد که بر اساس آن، حکومت امام زمان (ع) حکومتی جهانی خواهد بود . مهم ترین این تفاوت ها اراده ی الهی و وعده ی خداوند برای حاکمیت جهانی دولت مهدوی است که با رشد عقلی بشر و به کارگیری تمام ابزار های مادی و معنوی محقق خواهد شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اوضاع سیاسی اجتماعی شیعیان در عصر امام موسی کاظم (ع)
نویسنده:
نازیلا موسوی بازرگانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
سیاست
,
شیعه
,
امام کاظم ع
,
شیعه
,
وضع اجتماعی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
عباسیان
,
تاریخ
,
تاریخ
چکیده :
پس از آنکه خلافت امویان با کمک ایرانیان به پایان رسید و منقرض شد از سال 132 هـ. ق خلفای عباسی روی کار آمدند و پایههای حکومت خود را تحکیم کردند. آنان مدعی بودند که بعد از به قدرت رسیدن، امور را به خاندان پیامبر(ص) یعنی ائمهمعصومین(ع) زمان خود میسپاریم. امّا وقتی در رأس امور قرار گرفتند دشمنی با آلعلی(ع) را آغاز کرده و اقدام به حبس و شکنجه و قتل شیعیان نمودند. آنان با اخذ مالیاتهای گزاف از علویان به آزار آنان میپرداختند. شیعیان همدر پیروی از امامان عصر خود به امر به معروف و نهی از منکر پرداخته و در بعضی مواقع اقدام به اعتراضات و جنبشهایی می کردند که با مقابلهی حاکمان عباسی مواجه میشد. اوضاع سیاسی اجتماعی نابسامانی بهوجود آورده امّا با وجود فشارها و موانع بسیار، افکار و عقاید شیعه با تلاش امامان معصوم و یاران واقعی آنان منتشر میشد. امام کاظم(ع) از جمله امامانی بود که در فضایی آکنده از خفقان و اختناق و سرکوب شیعیان دستوپنجه نرم میکرد. وی با اتخاذ سیاست تقیه و با صبر و بردباری و استقامتی وصفناپذیر به مبارزه خود علیه حاکمان عباسی قدم گذاشت و با بیدار کردن وجدانهای خفته و رسوا نمودن حاکمان عباسی باطن آنان را به توده مردم نشان داد. نوع سیاست عباسیان و عدم توجه آنان به مردم و سبک زندگی عموم و اعتراضات آنان باعث شده بود فاصله طبقاتی فاحشی بهوجود آید و مردم نیز به دلیل وجود این مشکلات از آموزههای دینی دور شده بودند. امام کاظم(ع) با استراتژی هدفمند و زیرکانه و با اتخاذ روش تقیه ظاهری سعی نمود تا شیعه را در مسیری درست هدایت کند و در این راه امام و شیعیانش متحمل رنجها و مشکلات فراوانی شدند. دستگاه خلافت عباسی که امام را زیرک و مصمم در هدایت علویان میدید چارهای جز به شهادت رساندن ایشان ندید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مدعا و ادله سکولاریسم در نهجالبلاغه
نویسنده:
سعیدهبیگم مومنعالم
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
سیاست
,
جهان
,
دین
,
دنیا گرایی
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
حکومت
,
حکومت دینی
,
معارف اسلامی
,
ناسازگاری
,
حکومت دینی (مسائل جدید کلامی)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
مشارکت عمومی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
چکیده :
این پژوهش شامل سه فصل است. فصل اول به مباحث کلی و نکات مقدماتی، تعریف، پیشینۀ سکولاریسم و مبانی آن و قرائتهای مختلف از آن، همچنین معرفی نهج البلاغه و جایگاه آن و اهداف و ضرورت انجام این پژوهش اختصاص یافته است.در فصل دوم، مهمترین ادلۀ سکولاریسم، یعنی ناسازگاری دین، حکومت و سیاست؛ عرفی شدن دین و از دست رفتن جایگاه قدسی آن؛ عدم مشارکت عمومی در حکومت دینی و عدم پاسخ گویی دین به نیازهای زمان مطرح و از نگاه نهج البلاغه مورد نقد وبررسی میگیرد. سکولاریسم معتقد است که دین ارتباطی با حکومت و سیاست ندارد و ورود آن به ساحت حکومت و زندگی مادی بشر، مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت. این دیدگاه، با مراجعه به کتاب شریف نهج البلاغه مورد تحلیل و بررسی قرار میگیرد. نتیجۀ بررسی نشان میدهد که مسائل مطرح در سکولاریسم، ناشی از مشکلات موجود در دین مسیحیت بوده و این مشکلات در دین اسلام وجود ندارد؛ بررسی نمونهها و شواهدی از سخنان امام علی 7 در نهج البلاغه نشان میدهدکه، برخلاف دیدگاه سکولاریسم، دین در حکومت و سیاست دخالت داشته و حضور دین در عرصۀ زندگی بشر، با قداست آن منافاتی ندارد؛ حکومت اسلامی به همۀ گروههای مردمی با هر عقیده و مذهبی توجه داشته و آنها را تحت حمایت خویش قرار می-دهد. از سویی دیگر وجود احکامی در دین اسلام، موجب شده است که این دین، از ویژگی انطباق با شرایط زمان برخوردار باشد.در فصل سوم به بررسی رابطۀ دین و نهادهای اجتماعی یعنی سیاست و حکومت، حقوق، اقتصاد و تعلیم و تربیت در نهج البلاغه پرداخته میشود. با ذکر شواهدی از آیات قرآن کریم و یا روایات پیامبر اکرم9، دیدگاه دین اسلام در مورد هریک از مباحث مطرح و سپس عباراتی از نهج البلاغه متناسب با هر موضوع بیان شده و ارتباط دین با هریک از نهادها مورد بررسی قرار میگیرد. حضرت علی7، تمامی احکام مربوط به حوزۀ حکومت و سیاست، اقتصاد، حقوق و تربیت را بر دین استوار و با آن مرتبط دانسته و بر اساس احکام دین و در جهتی که خدا تعیین و تأیید مینماید مورد توجه قرار داده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی پدیده نفاق در قرآن
نویسنده:
نادر احسانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
سیاست
,
علوم انسانی
,
دشمنی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
-
,
policy
,
Culture
,
policy
,
Culture
,
Policy
چکیده :
نفاق در اصطلاح بهمعنای اظهار ایمان در ظاهر و عدم پذیرش آن در باطن است. تفاوت نفاق با دروغ آن است که در نفاق میان ظاهر و باطن تفاوت وجود دارد، اما در کذب و دروغ میان گفتار و واقعیت تضاد وجود دارد. همچنین تفاوت نفاق با تقیه در آن است که نفاق کفر را با هدف افساد پنهان میکند، اما تقیه ایمان را برای حفظ جان و اصلاح امور مخفی مینماید. بیماری روح، آرزوی کسب قدرت، ترس از حاکم، طمع، نادانی، حقارت، اطلاعرسانی نادرست، خلف وعده، خیانت، ایمان ظاهری به خدا و معاد، و فریبکاری از معیارها و عواملی است که نفاق را ایجاد مینماید. از صفات منافقین نیز میتوان به سرگردانی، فرصتطلبی، ترس دایمی، ظاهر فریبنده، سخنان جذاب و فصیح، تنگنظری و ناشناس بودن، اشاره کرد، که با تشویق به منکر و بازداشتن از نیکیها، فراموشی خدا و فسق فعالیت میکنند. منافقان در زمان رسول خدا(، از ابزارها و شیوههایی مانند حیله، اتخاذ موضعی متفاوت نسبت به سایر مسلمانان، تشکیل جلسات سری بر ضد پیامبر، تفرقهافکنی، تمسخر مقدسات، تبلیغات سوء و سرزنش مسلمانان استفاده میکردند. در عرصه فرهنگی و سیاسی منافقان به نشر اکاذیب میان سپاه اسلام، تهمت به افراد پاکدامن، تشکیک در شریعت، و ترور پیامبر اقدام میکردند. پس از پیامبر اسلام(، آنها از شیوههایی چون تخلف از سپاه اسامه، انکار رحلت پیامبر، تلاش برای زدودن خاطره غدیرخم، ایجاد وحشت، جعل حدیث، ممنوعیت بیان و نگارش احادیث نبوی، ترویج برتری نژادی عرب، ترویج حکایات تورات و انجیل، و برجستهسازی شخصیت نااهلان استفاده میکردند. در عصر حاضر نیز رسانههای گروهی غربی نفاق را پشت پرده تبلیغات و با شعار حقوقبشر، دموکراسی، آزادی و روشنفکری، مخفی کردهاند. برای رهایی از نفاق هماهنگی گفتار و عمل، حفظ وحدت مکتبی، امر به معروف و نهی از منکر، افشای ماهیت منافقان و برخورد قاطع با آنان، راهکارهایی مناسب و مورد تأیید متون دینی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مشکلات حکومت امام علی (ع)
نویسنده:
غلام حضرت نظری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
سیاست
,
عدالت اجتماعی
,
علوم انسانی
,
علی بن ابی طالب (ع)
,
حکومت
,
خوارج (مذاهب کلامی)
,
بدعت
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
گروه های سیاسی
,
خوارج (مذاهب اسلامی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
government
,
خلفای راشدین
,
policy
,
امام اول
,
social justice
,
امام اول
,
23 قبل از هجرت-40 ق.
چکیده :
فضایل و امتیازات خاص امام علی(ع) ، منشأ حسادت و کینهتوزی برخی از مسلمانان، خصوصاً بنیامیه حتی در زمان حیات پیامبر اسلام(ص) بود. رفتارهای غلط خلفا همچون جلوگیری از بیان احادیث نبوی، بدعت در مسایل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، تبعیضهای سیاسی همچون قومگرایی، احیای معیارهای جاهلی و قرار دادن آنها بهجای ایمان و تقوا، تبعیضهای اقتصادی در تقسیم بیتالمال و غنایم جنگی، کشتهشدن عثمان در سال 35 هجری و جهالت مردم نسبت به فضایل و جایگاه امام علی(ع) ، جامعهای را پدید آورده بود که تاب احیای حکومت نبوی در قالب عدالتمحوری امام علی(ع) را نداشت. بعد از بیعت مردم با آن حضرت، حکومت ایشان با چالشهای سیاسی و نظامی، از قبیل جبههگیری سران و اشراف مناطق حجاز، عراق، یمن و شام در مقابل ایشان، و همچنین جنگهای جمل، صفین و نهروان روبرو شد. بازگشت فرهنگ جامعه به تعصبات قبیلهای، و تشکیل جلسات قصهخوانی و نقل اسرایلیات نیز از جمله چالشهای فرهنگی موجود در زمان حکومت علی(ع) بود. در این بستر اجتماعی، گروههای سیاسی مذهبی متعددی از قبیل اندیشه علوی، اندیشه عثمانی، گروه قاعدین، خوارج و مرجیه شکل گرفت. مردم که تحت تاثیر منحرفین، از جنگ خسته شده بودند، عملاً از فرمان امام سرپیچی میکردند. آن حضرت در برابر مشکلات سیاسی به مدارا و گفتگو با مخالفان، و قاطعیت در مقابل تهدیدکنندگان اصول و ارزشهای اسلامی پرداخت. او با اقداماتی نظیر پس گرفتن بیتالمال از متعرضین به آن، تقسیم مساوی بیتالمال، تقسیم غنایم جنگی بین رزمندگان، دعوت غلات به حق و در نهایت سرکوب آنها، راهنمایی و سرزنش صوفیان، به مقابله با چالشهای اقتصادی و فرهنگی زمان خویش پرداخت. تلاشهای آن حضرت، احیای سنت نبوی، سرکوب زیادهخواهان و قدرتطلبان، روی کار آمدن افراد شایسته و باایمان، عدالت در تقسیم بیتالمال و برخورد با متخلفین برای استیفای حق مردم را در پی داشت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شیوه زندگی اجتماعی در قرآن (بررسی ویژگیهای جامعه سالم از منظر قرآن)
نویسنده:
محمد جودکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سیاست
,
جامعه
,
زندگی اجتماعی
,
قرآن
,
معارف اسلامی
,
رابطه اجتماعی
,
شیوه زندگی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
زندگی اجتماعی بشر به دلیل نقشی که در حیات انسان دارد، از دیرباز مورد توجه اندیشمندان و صاحبنظران بوده است. از همین روی شاید بتوان دستیافتن به جامعهای مطلوب را جزو بزرگترین آرمانهای بشر دانست. در این میان آموزههای الهی به دلیل در نظر داشتن نیازهای حقیقی انسان بهترین گزینه برای رسیدن به این آرمان است. ضرورت پرداختن به این مقوله از منظر تعالیم الهی آنجاست که با سوق دادن تحقیقات و پژوهشهای دینی به ویژه در حوزه قرآن و حدیث سعی شود تلاشهای علمی را به سمت کاربردی شدن و پاسخ به نیازهای واقعی جامعه رهنمون ساخت.در این پژوهش که به شیوه زندگی اجتماعی در قرآن و همچنین ویژگیهای جامعه مورد نظر قرآن پرداخته و جامعه نبوی صدر اسلام را به عنوان نمونه موفق جامعه قرآنی معرفی نموده است، بیشترین مراجعه به قرآن کریم و سپس به نهج البلاغه، تفاسیر قرآن، کتب لغت و مفردات، کتبی با موضوع جامعه و نیز به کتب حدیثی و تاریخی صورت پذیرفته است.سوال اصلی این پژوهش این است که آیاقرآن مدل و یا شیوه زندگی اجتماعی را برای پیروان خود ارائه کرده است؟ در کنار این سوال اصلی، دو سوال فرعی دیگر نیز مطرح است که در واقع جهت این بررسی را مشخصتر مینمایند. اول اینکه در صورت وجود چنین مدل و شیوهای در قرآن، آیا در عمل قابل پیادهسازی و اجراست؟ و دوم اینکه ویژگیهای جامعه مورد نظر قرآن کدام است؟ در تدوین این پژوهش، که به صورت کتابخانهای صورت پذیرفته است، ابتدا با بررسی واژگانی همچون «زندگی» و «جامعه» در کتاب فرهنگ موضوعی تفاسیر، مشتمل بر بیست دوره تفسیر قرآن شیعه و اهل سنت، به بخشی از مطالب تفاسیر مختلف مراجعه و ضمن آشنایی با دیدگاههای مفسّرین در موضوعات مرتبط، فیشبرداری لازم صورت پذیرفت. قرآن کریم از ابتدا تا به انتها با رویکرد دستیافتن به مولفههای زندگی اجتماعی، مورد مطالعه و نکتهبرداری قرار گرفت. برای دستهبندی و دستیابی به موضوعات مختلف آیات قرآن، به فهرست تفصیلی مفاهیم قرآن کریم از جناب آقای عبدالمجید معادیخواه با عنوان فروغ بیپایان مراجعه گردید. در پایان میتوان اذعان نمود که قرآن کریم قابلیّت بالایی برای استخراجاصول و مبانی زندگی اجتماعی را دارست و از این طریق ویژگیهای اساسی یک جامعه متعالی را به مخاطبان خود عرضه می دارد. این ویژگیها میتواند به صورت یک مدل و الگو استخراج و در زمینههای آموزشی و تربیتی مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قاعده نفی سبیل و آثار و لوازم آن در فقه امامیه و اهل سنت
نویسنده:
محمد قهرمان نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
سیاست
,
علوم انسانی
,
مسلمان
,
نفی سبیل
,
تسنّن
,
اصطلاحنامه فقه
,
کافر
,
حقوق و علوم سیاسی
چکیده :
این پایان نامه در چهار فصل تنظیم شده است: فصل اول، کلیات و مفاهیم را شامل می شود. مانند تعریف فقه و مذاهب فقهی، ادله فقهی، قاعده فقهی و اقسام آن، قاعده نفی سبیل و مفهوم آن و توضیح واژه های آن.فصل دوم، مربوط به ادله و مستندات قاعده نفی سبیل است. فصل سوم در مورد آثار قاعده نفی سبیل در مسائل فقهی مانند بیع ، اجاره، ولایت، حضانت، وصیت، تولیت بر موقوفات، نکاح، شفعه و ... می باشد. فصل چهارم در مورد مباحث سیاسی است که با این قاعده مرتبط هستند مانند قاعده نفی سبیل و عضویت در مجامع بین المللی ، قاعده نفی سبیل و حقوق بشر و ... و مواضع سیاسی و مبارزاتی برخی از علمای شیعه در دورانهای اخیر که روح قاعده نفی سبیل در آنها متجلی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
تعداد رکورد ها : 321
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید