جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 163
أبو إسحاق إبراهیم بن عبد الله الزُّبَیديّ القلانسيّ (/357 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
فقیه مالکی و متکلم
أبو علی الحسن بن أحمد بن عبدالله بن البنّاء البغداديّ الحنبليّ (396 هـ/491 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث ، فقیه حنبلی ، واژه شناس و متکلم. بنا به گواهی ابن ابی الفرّاء کتبی در اصول دین دارد که اسماء انان معلوم نیست و انگار که بر شیوه محدثین از حنابله در استناد به نقل بوده است.
حفص بن سالم المعتزليّ (/ق 2 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
متکلم معتزلی از شاگردان واصل بن عطاء که واصل او را برای نشر اعتزال به خراسان فرستاد.
أبوسهل أحمد بن محمّد بن عبدالله القطّان البغداديّ (259 هـ/350 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
عالم محدث ادیب متکلم. برخی او را شیعه می دانند الذهبی و ابن عماد حنبلی می گوید اندکی گرایش یه تشیع در او دیده می شد. مصادر رجالیه شیعه متاخر از او صرفا با عنوان متکلم جلیل یاد می کنند.
أبو محمّد جعفر بن مبشّر بن أحمد الثقفيّ البغداديّ (/234 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث فقیه و متکلم معتزلی. از معتزله بغداد. ابتدا نزد ابوالهذیل علاف درس خواند و سپس نزد عیسی مردار رفت. در بسیاری از مباحث کلامی با جعفر بن حرب اتفاق نظر داشت. جعفر بن مبشر معتقد بود آنچه از قران میخوانیم حکایت از قرآنی است که در لوح محفوظ است .آنچه در مصاحف است کلام خداوند نیست مگر به مجاز. همچنین معتقد بود که " أنّ العقل یوجب معرفة الله تعالی بجمیع احکامه و صفاته قبل ورود الشرع و علیه أن یعلم أنه ان قصر و لم یعرفه و لم یشکره عاقبه عقوبة دائمة". برخی آراء فقهی جدل آمیز نیز به او نسبت داده اند که خیاط بسیار کوشیده است که او را از آنها تبرئه کند.
أبو عبدالله الحسن بن صالح بن مسلم بن حيّ الهمدانيّ الکوفيّ (100 هـ/167 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث، فقیه و متکلم. از بزرگان زیدیه. او را در فقه در عداد سفیان ثوری شمرده اند. محور مباحث کلامی او امامت بوده است. فعالیت او همراه بود با فعالیت کثیر النواء . که فرقه بتریّة و صالحیّة را به این دو نسبت می دهند و بدین سان این دو فرقه را نزدیک و همسان می دانند . این دو فرقه امتداد و تطور فرقه سلیمانیه بودند که سلیمان بن جریر بنا نهاده بود. حسن بن صالح امام علی (ع) را افضل مردم بعد از پیامبر می دانست اما برای ابوبکر و عمر هم اثبات امامت می کرد .این فرقه قائل به جواز امامت مفضول و تاخیر فاضل و افضل بودند و بدین سان اینان را نزدیک ترین فرق شیعه به اهل سنت می دانند.
أبو محمّد الحسن بن عليّ بن الحسن العلويّ «الناصر الکبیر» الاُطروش (225 هـ/304 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ادیب شاعر محدث فقیه و متکلم و مدتی حاکم طبرستان بوده است. نجاشی او را شیعه دوازده امامی می داند. کتاب " أنساب الائمه و موالیدهم الی صاحب الأمر" از اوست.شیخ طوسی او را از اصحاب امام هادی (ع) می داند. کتب متعددی درباره امامت از اوست و همچنین کتب دیگری در مباحث عدل و توحید به او نسبت داده اند. برخی زیدیان حول او فرقه ناصریه را تشکیل دادند.
أبو إسحاق إبراهیم بن محمّد بن أبي یحیی الأسلميّ المدنيّ (/148 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
عالم محدث فقیه و متکلم. از قائلین به عدل و توحید بوده است و او را قدری و معتزلی می دانند. گاهی او را شیعه هم خوانده اند. احمد حنبل نیز او را معتزلی و جهمی خوانده استو ابن مرضتی او را از طبقه پنجم معتزله اصحاب عمرو بن عبید می داند. فرقه ای با عنوان ابراهیمیه را به او منسوب کرده اند. البغدادی او را از مشبهه می شمارد ولی چیزی از نحوه این تشبیه نمی گوید و کس دیگری نیزی چنین نظری ندارد.
الحسن بن زید بن محمّد الحسنيّ «الداعي الکبیر» (220 هـ/270 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
أبوالحسن أحمد بن محمّد بن أحمد بن سالم البصريّ (/ت قریباً من 360 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
متصوف و متکلم . پدرش از شاگردان سهل بن عبدالله تستری بوده است. مذهب سالمیّه به پدر او منسوب است. اعضای این مذهب در قضیه حلاج، نظری مخالف نظر عامه فقها داشته اند و حلاج را از محققین در تصوف می دانسته اند.ریاست مذهب سالمیه بعد از پدر به احمد می رسد. برخی محققان معتقدند که احیاء علوم الدین غزالی متأثر از مذهب سالمیه است . مخالفین وی او را به تجسیم متهم کرده اند. ابو نصر سراج در کتاب لمع آرائی از او ذکر می کند و همچنین ابن الفرّاء حنبلی در کتاب " المعتمد فی اصول الدین " برخی از آرای او را ذکر کرده است.
  • تعداد رکورد ها : 163