جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه
>
حکمت نظری
>
فلسفه (خاص)
>
فلسفه الهی
>
فلسفه اسلامی
>
الهیات بالمعنی الاخص
>
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
تعداد رکورد ها : 2095
عنوان :
غیاثالدین منصور دشتکی میان دو راهی وحدت شهود و وحدت وجود
نویسنده:
الهه زارع، عباس جوارشکیان، مرتضی حسینی شاهرودی، قاسم کاکائی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت شهود
,
نقد تصوف
,
وحدت وجود
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
توحید فنایی(اخلاق اسلامی)
,
فنا
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
ذوق تأله ,
اعتبارات ماهیت ,
وحدت شخصی وجود ,
تشان ,
مساوقت علم و وجود ,
وجود لابشرط مقسمی ,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) ,
انحصار وجود در واجب ,
عدم ثبوتی (احکام اعیان ثابته) ,
مقامات(اثباتی) ,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال) ,
اصل علّیت ,
چکیده :
از میان مخالفان نظریۀ «وحدت وجود»، برخی کاملاً آن را رد کرده و برخی دست به تأویل آن زدهاند. غیاثالدین منصور دشتکی از جملۀ کسانی است که سخنان عرفا را به وحدت شهود تأویل کرده است. به این معنا که سالک به مراتبی میرسد که از ماسویالله غافل میگردد. اما با وجود این، برخی از سخنان و عباراتش بیانگر وحدت وجودند. با بررسی آثار وی این نتیجه حاصل آمد که نظریۀ غالب وی وحدت شهود است. اما سردرگمی وی میان وحدت شهود و وحدت وجود معلول عواملی، از جمله: تمایز قائل نشدن میان نظریات مختلف، اثرپذیری از مجادلات و مخالفتهای میان خود و جلالالدین دوانی و تلاش برای مقابله با جهلۀ صوفیه و صوفینماهای زمان خود تشخیص داده شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 207 تا 223
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و برسی رابطه علم و دین از منظر پویشی وایتهد
نویسنده:
رستم شاه محمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه ارگانیسم
,
خداشناسی پویشی (مسائل جدید کلامی)
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
الهیات پویشی
,
هماهنگی علم و دین
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
حقیقت دین ,
جهانبینی علمی ,
طبیعت گرایی فلسفی ,
طبیعت گرایی متافیزیکی ,
صدق گزارههای دینی ,
قبض و بسط تئوریک شریعت ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
علوم تجربی(معرفت شناسی) ,
مفهوم تصوری خدا ,
جهان بینی دینی - مابعدالطبیعی ,
صفات خداوند(فلسفه دین) ,
تجربه دینی (فلسفه دین) ,
خدای متناهی ,
صدق تاریخی گزاره های دینی ,
تفاوت معرفت دینی و معرفت علمی ,
چکیده :
در این مقاله تلاش می شود رابطۀ علم و دین از منظر اندیشۀ پویشی وایتهد بررسی و تحلیل شود. برای این امر ابتدا الگوهای چهارگانۀ رابطه علم و دین (تضاد، تمایز، گفتوگو و تلفیق) توضیح داده میشود. سپس، درباره نظام مابعدالطبیعی پویشی بحث میشود تا نشان داده شود که علم و دین چگونه در چهارچوب این نظام فراگیر هماهنگی یا تلفیق پیدا میکنند. و در آخر، اصول حاکم بر رابطۀ این دو قلمرو استخراج میشود که تحلیل آنها از پویایی و تحول علم و دین، ناظربودن هر دو بر واقعیتی واحد و سروکار داشتن با وجوهی از واقعیت، طبیعی¬بودن تضاد بین این دو، به رغم اغراق در آن، و تحول معرفت دینی در پرتو معرفت علمی حکایت می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 69
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی مبانی و لوازم نظریۀ شناختاری علامه طباطبایی (ره) در زبان دین
نویسنده:
مریم شریف پور، محمد محمدرضایی، علی علم الهدی، ناصر محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تشبیه
,
تنزیه الهی
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
هرمنوتیک
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
فلسفه دین
,
فلسفه زبان
,
امتناع معرفت ذات الهی
,
زبان دین (فلسفه دین)
,
شناختاری بودن زبان دین
,
بررسی زبان شناختی اوصاف الهی
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
اشتراک معنوی وجود ,
اسمای الهی ,
تاویل وجودی ,
زبان نمادین دین ,
صدق گزارههای دینی ,
فلسفه تحلیل زبانی ( متعارف ) ,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
صفات واجب(حکمت نظری) ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
معناشناسی صفات الهی ,
نظریه مصداقی ,
ملاک معناداری ,
تنزه الهی از جسم ,
جسمیت الهی ,
خداباوری ,
زبان عرف عام دین ,
ساختارهای چند وجهی قرآن ,
ماهیت شناختاری دین ,
نظریه معناشناسی حکمت متعالیه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
فلسفۀ زبان یکی از مهمترین مباحث در پژوهشهای فلسفی و زبان دین نیز یکی از مباحث دامنهدار در فلسفۀ دین است. نظریات متعدد در حیطۀ زبان دین به دو گروه شناختاری (ناظر به واقع) و غیرشناختاری تقسیم میشوند. نظریۀ زبان دینی علامه طباطبایی، با تتبع در آثار وی، خصوصاً تفسیر المیزان، در شمار نظریات شناختاری قرار میگیرد، زیرا وی تمامی گزارههای دینی را ناظر به واقع و توصیفگر واقعیت میداند. او با قائل بودن به زبان عرف، البته با اندکی تفاوت با آن (زبان عرف خاص) و مجموع اصول اشتراک معنوی و تأویل و نظریۀ غائیت و کارکردگرایی در معانی صفات الهی، معتقد به حقیقی، عینی و قابل صدق و کذب بودن زبان دین است که اینجا نظریۀ وی زبان «عرفی ترکیبی» نامید شده است. وی با توجه به این اصول، معانی اسما و صفات الهی را همانند معانی صفات مخلوقات، البته با تفاوت تشکیکی میداند، البته در موضع دیگری با توجه به محدودیت ذهن در نفی حد و نقص از خداوند و شناخت او، بهسمت «اثبات بلاتشبیه» پیش میرود، ولی آن را لازمۀ الهیات سلبی نمیداند، بلکه معتقد است که باید این معانی را به خدا نسبت داد، اما دانست که این معانی بدون نقص نیستند. وی خداوند را متصف به صفات کمالی ایجابی، سلبی و فعلی و مقیاس شناخت معانی صفات خداوند را دو اصل «اصالت وجود» و «اصل صدور» میداند. از لوازم نظریۀ وی میتوان به عدم انسانوار انگاری خدا و همچنین نفی نظریات غیرشناختاری زبان دین اشاره کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 223 تا 247
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجود نامحدود خدا بر مبنای قاعده بسيط الحقيقه (چالش ها و پاسخ ها)
نویسنده:
روح الله سوری، محمد مهدی گرجيان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
نامتناهي بودن خداوند از جمله مباحث مهم در علوم مختلف اسلامي، به ويژه در حكمت متعاليه است. براهين متعددي براي اثبات آن اقامه شده كه بسيط الحقيقه از اهم اين برهان هاست. با عنايت به تفاسير مختلف از نامتناهي بودن حق تعالي و تاكيد اين نوشته بر عدم تناهي وجودي و سلب هرگونه حد و محدوديتي اعم از حد ماهوي، حد وجودي و حد عدمي، پرسش جدي كه ذهن انسان را به خويش جلب ميكند، آن است كه چگونه مي توان از راه برهان بسيط الحقيقه نامتناهي بودن خداوند را ثابت و از اشكالات و چالش هاي پيش روي اين برهان پاسخ شايسته ارائه نمود. ازآنجاكه وجود حقيقتي واحد و فارد است، قاعده بسيط الحقيقه در چنين ساحتي اقتضا ميكند كه وجود حق تعالي تمام هستي را فرا گرفته، متن واقع را به نحو تمام و كمال پر نمايد وگرنه از معناي بساطت به دور خواهد بود. دراين ميان ضمن تقرير قاعده بسيط الحقيقه و تفسيرهاي مختلف از آن و اثبات مقدمات لازم جهت اجراي اين قاعده در موضوع مورد ادعا برهان به خوبي مطرح و شبهات مطرح شده در اين ساحت به دقت بررسي و پاسخ مناسب داده ميشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 39
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد دلائل بداهت مفهوم وجود خدا
نویسنده:
حسن سعیدی، عبدالرضا سلامی زواره
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
چکیده :
مفهوم خدا از آغاز خلقت تا کنون (هرچند با واژه های مختلف در میان اقوام و ادیان و به زبان های متفاوت) مفهومی آشنا و رایج است حتی اگر مصادیق آن مورد پذیرش گروهی نباشد. صرف نظر از این که آیا انسان ها در طول تاریخ به مصداق آن توجهی (در خصوص پرستش) داشته اند یا نه، در وجود این مفهوم و کاربرد آن اختلافی وجود نداشته است. بداهت مفهوم وجود خدا مورد اختلاف نظر اندیشمندان غربی و شرقی و صاحبان اندیشه های دینی و غیر دینی بوده و هر کدام برای اثبات عقیده خود استدلالاتی را اقامه نموده اند که صرف نظر از پیش فرض های مذهبی یا علمی، باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد. ما در این مقاله - با روش کتابخانه ای و بنیادی- در صدد اثبات این موضوع هستیم که «مفهوم وجود خدا» -که مورد اتفاق نظر است- مفهومی بدیهی و بی نیاز از استدلال است . بی تردید اثبات یا عدم اثبات بداهت این مفهوم می تواند در برطرف کردن برخی ابهامات در خصوص اعتقاد انسان به وجود خدا در گذشته و آینده مؤثر واقع شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نمادین بودن زبان دین از منظر تیلیش و غزالی
نویسنده:
محمد توکلی پور، امیرعباس علی زمانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
زبان نمادین دین
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
فلسفه دین
,
اصطلاحنامه عرفان
,
معرفت بخشی زبان دین
,
زبان دین (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
ظاهرگرایی ,
فرق ظاهر گرا ,
عالم شهادت ,
عالم غیب(کلام) ,
تشبیه ,
کبریت احمر ,
هرمنوتیک ,
هرمنوتیک دینی ,
تفسیر عرفانی ,
عالَم غیب(قسیم عالَم شهادت و عالم انسانی) ,
عالَم شهادت((عام)، قسیم عالم غیب و انسانی) ,
شهود عرفانی ,
صفات خداوند(فلسفه دین) ,
موازنه عالم غیب و شهادت ,
نمادهای اولی دینی ,
نمادهای ثانوی دینی ,
نظریه روح معنی غزالی ,
فلسفه الفاظ در عرفان ,
واقع نمایی نماد ,
معنای مجازی عالم شهادت ,
چکیده :
از دیدگاه پل تیلیش، زبان انسان برای سخن گفتن از اعیان و وقایع عادی زندگی او مناسب است و بههیچوجه نمیتوان چنین زبانی را برای سخن گفتن از خدای «متعالی» و «بهکلی دیگر» بهکار گرفت. غایت قصوا یا دلبستگی واپسین جز با زبان نمادین بیانشدنی نیست و نمادهای دینی تنها در موقعیت سخن از خدا و بازنمایی بنیان غایی هستی، معنای نمادین دارند. محمد غزالی نیز قائل است که معرفت به عالم علوی جز از طریق نمادهای عالم سفلی محال خواهد بود. نمادگرایی او ناظر به کل عالم ملک و شهادت است. هر دو شخصیت بر درک شایستۀ نمادهای دینی از طریق پیوند قلبی و علم حضوری تأکید دارند. اما نزد تیلیش این ادراک، تنها زمینۀ مواجهۀ بهتر با خدا را فراهم میکند و فاقد حیثیت واقعنمایی و معرفتبخشی است؛ در حالیکه غزالی نمادها را واجد چنین حیثیتی میداند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 743 تا 768
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استدلال اخلاقی علیه وجود خدا؟
نویسنده:
امیرحسین خداپرست
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق(ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
برهان اخلاقی (مسائل جدید کلامی)
,
برهان اخلاقی کانت
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
فلسفه دین
,
ملحدان
,
خودآئینی فردی
,
وجود خداوند(فلسفه دین)
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
شر اخلاقی (فلسفه دین)
,
استدلال اخلاقی علیه وجود خداوند
کلیدواژههای فرعی :
عدل الهی ,
شرور و عدل الهی ,
ماهیت سعادت حقیقی ,
فلسفه اخلاق (عام) ,
سعادت و فضیلت ,
استقلال اخلاق از الهیات ,
فلسفه اخلاق کانت ,
خیریت خداوند(فلسفه دین) ,
رابطه علّی فضیلت و سعادت ,
اراده گرایی الهیاتی ,
استدلال از وجود شر بر عدم وجود خداوند ,
ارزش اخلاقی باور به خداوند ,
آموزه های غیر اخلاقی ادیان ,
نقادی فروید از دین ,
چکیده :
گرچه در سنت فلسفۀ دین استدلال اخلاقی بر وجود خدا موضوعی شناختهتر است، در دهههای اخیر فیلسوفان خداناباور به طرح استدلال اخلاقی علیه وجود خدا نیز پرداختهاند. این استدلال دستکم به پنج شکل متفاوت صورتبندی شده است: (1) استدلال از طریق مسئلۀ شر، (2) استدلال از طریق نقد باخودبیگانگی، (3) استدلال از طریق خودآیینی، (4) استدلال از طریق نقد مصلحتاندیشی، و (5) استدلال از طریق آموزههای غیراخلاقی ادیان. برخی از این صورتبندیها را میتوان استدلال اخلاقی نظری علیه وجود خدا و برخی دیگر را استدلال اخلاقیِ عملی علیه وجود خدا شمرد. استدلالهای اخلاقی نظری علیه وجود خدا بر شواهدی اخلاقی تمرکز دارند که نشان میدهند خدایی در کار نیست و خداباوری کاذب است، در حالی که استدلالهای اخلاقیِ عملی نشان میدهند باور به وجود خدا مانع زندگی شکوفای اخلاقی و دستیابی به غایت آن است یا حتی موجب اعمال غیراخلاقی میشود. در پایان مقاله، نتیجه میگیرم که هیچ یک از صورتبندیهای استدلال اخلاقی علیه وجود خدا به نتیجۀ مطلوب خود نمیرسد. با این حال، توجه به آنها حاوی درسهای اخلاقی مهمی برای خداباوران است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه ی خودشناسی باخداشناسی در قرآن و روایات
نویسنده:
مرضیه اشرفی مشهود
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
خود شناسی
,
خداشناسی
چکیده :
یکی از مهمترین موضوعاتی که در قرآن بسیار به آن سفارش و توصیهشده، خودشناسی است. آدمی به واسطهی خودشناسی به موقعیت، شخصیت و ارزش خود پی میبرد. انسان تا زمانیکه موقعیت خود را در جهان آفرینش نشناسد، نمیتواند به ارزش وجودی خود دست یابد و در نیل به آنکه هدف غایی خلقت است سعی و کوشش نماید. خداوند متعال نیز به مسأل? شناخت نفس اهمیت داده است و در آیهی 14 سورهی مبارکهی قیامت میفرماید: «بَلِ الأنسانُ علی نَفسِهِ بَصیره». پروردگار بلند مرتبه با فرستادن آیاتش برآن است که انسان خود را کشف و شخصیتش را درک کند؛ زیرا شناخت انسان موجب شناخت و معرفت خداست و نهایت شناخت نفس، رسیدن به ذات باری تعالی است؛ و این معنای همان کلام الهی است: «وَ إلیهِ المُنتهی» که منتها، بازگشت و آخرین نقطه مقام کمال انسانیت، خداست و بس. پژوهش حاضر بر آن است که مسألهی خودشناسی(معرفت نفس)، اهمیت، موانعی و آثار آن را مورد واکاوی قرار دهد و اینکه معرفت نفس، چگونه ما را به سمت خداشناسی و معرفت رب میکشاند و چگونه معرفت نفس، مستلزم معرفت حق است. در این راستا راههای خداشناسی، آثار و موانع آن نیز مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. یکی از راههای شناخت خداوند، شناخت نفس است و خود فراموشی عامل اصلی خدا فراموشی است. پیامبر گرامی اسلام(ص) در نهج الفصاحه، در مورد شناخت حقتعالی فرمودهاند: «مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرفَ رَبَّهُ» که از آن مفهوم میشود «هر کس خودش را بشناسد، پس قطعاً پروردگارش را شناخته است». از این حدیث، دو قرائت امتناعی و امکانی ارائه و گفتهشده است که برخی آن را تعلیق به محال دانستهاند و برخی به طرق گوناگون درصدد توجیه و تبیین کیفیت معرفت رب از راه معرفت نفس برآمدهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونگی فاعلیت خداوند در عالم طبیعت از دیدگاه قرآن و بررسی اشکالات منکران آن
نویسنده:
فاطمه توحیدی پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علت فاعلی
,
عالم طبیعت
,
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید افعالی(کلام)
,
توحید نظری
,
فاعلیت
,
قرآن
,
صفات خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
خداشناسی
,
توحید افعالی (اخلاق)
,
هنر و علوم انسانی
,
اصل علّیت
,
حدیث و علم الرجال
,
حدیث و علم الرجال
,
عالم الهیه
,
جعل الهی
,
هنر و علوم انسانی
,
حدیث و علم الرجال
,
عالم الهیه
,
جعل الهی
چکیده :
در قرآن کریم آیات بسیاری دربارهی فاعلیت خداوند در عالم طبیعت وجود دارد. منظور از فاعلیت خداوند، پدیدآورنده بودن، علت بودن و موثر بودن او نسبت به تمام پدیدههای هستی است. آیات پیرامون فاعلیت را بهطور کلی در این موضوعات میتوان دسته بندی کرد که شامل: خالقیت خداوند، رازقیت، جاعلیت، إحیاء و إماته و سایر افعالی است که به او منسوب شدهاند. قرآن در عین اینکه پدیدههای طبیعی را به خداوند نسبت میدهد و او را در همهی امور فاعل میداند؛ ولی وجود روابط علت و معلولی میان آنها را انکار نکرده و برآن صحه گذاشته است. قرآن کریم، هستی، عوارض و آثار وجودی همهی پدیدههای مادی و نیز روابطی که میان آنها وجود دارد و اتفاقاتی که در عالم طبیعت رخ میدهد را به خداوند نسبت داده و فعل او میداند. عدهای از دانشمندان مادیگرا رویکرد خداباورانهی مذهب به طبیعت را ناشی از جهل به علل مادی پدیدهها تلقی کردهاند. با بررسی توصیفی-تحلیلی آیات فاعلیت در قرآن بهعنوان یک کتاب مهم و ارزشمند مذهبی، وجود رابطهی علت و معلولی مادی میان پدیدهها در عین وجود فاعلیت خداوند، اثبات میگردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لوازم و نتایج وحدت تشکیکی وجود ملاصدرا در حوزهی علم النفس فلسفی
نویسنده:
زهرا شکری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
حدوث
,
ادراک
,
معاد(کلام)
,
حرکت جوهری
,
وحدت تشکیکی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
معاد(فلسفه)
,
ادراک
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
آموزه فلسفی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
آموزه فلسفی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
علم النفس (فلسفه)
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
آموزه فلسفی
,
علم النفس (فلسفه)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
فیلسوفان پیش از ملاصدرا مانند حکمای مشاء غالباً به وحدت تشکیکی وجود اعتقادی نداشتند؛ لذا در حل بسیاری از مسائل فلسفی از جمله حوزه علم النفس ناتوان بودند، اما ملاصدرا با ارائهی اصول و قواعدی مانند وحدت تشکیکی وجود، به بسیاری از مسائل و معضلات فلسفی از جمله در نفس شناسی پاسخ داده است. از دیدگاه ملاصدرا نفس محصول حرکت جوهری بدن است که در تحولات جوهری خود به تدریج با اشتداد وجودی مداوم به مقام عقل مستفاد نایل میآید و با عقل فعال متحد میگردد. در این سیر، نفس حقیقت واحد و ذو مراتب است، و مابهالاشتراک عین مابهالامتیاز میباشد. او هر گونه دو گانگی میان نفس و بدن را نفی میکند و معتقد است که این دو با هم ترکیب اتحادی دارند و موجود به وجود واحدند، که بدن مرتبه نازل این وجود واحد و نفس مرتبه عالی و کامل آن است؛ لذا تفاوت این دو در مرتبه وجودی میباشد. وی دربارهی نسبت نفس با قوایش قائل است که نفس در عین بساطت، کل قواست. دربارهی وحدت یا کثرت نوعی نفوس معتقد است که نفس در عالم طبیعت خالی از هر نوع کمالی است و صرفاً استعداد تصور کمالات را دارد اما با حرکت جوهری در نشأت مثالی و عقلی و فعلیت یافتن استعدادها، انسانها به حسب کسب کمالات یا سیئات متخالفالحقیقه میگردند. دربارهی فروعات حوزه نفس مانند اتحاد عاقل و معقول میگوید علم و ادراک دارای مراتب حسی، خیالی، عقلی است و چون نفس نیز کلالقواست دارای سه مرتبه حسی، خیالی و عقلی میباشد؛ لذا هنگام علم وادراک متناظر با هر مرتبه از مراتب نفس، مرتبه خاصی از علم و ادراک متحد میشود. در استناد فعل واحد به خداوند و انسان نیز معتقد است که براساس وحدت تشکیکی وجود هر فعل اختیاری دارای مراتب است که حقیقه و اشرف آن از خداوند، و رقیقه و نازل آن از انسان صادر میشود. در اثبات ضرورت معاد میگوید کل عالم طبیعت با حرکت جوهری روی به سوی غایتی دارد که در آن به ثبات برسد و این غایت، قیامت کبراست. در تبیین معاد جسمانی نیز به اثبات میرساند که بدن اخروی، عین بدن دنیوی است که این بدن، آفریده خود نفس در اوج تجرد با نیروی خیال میباشد. وی همچنین با وحدت تشکیکی وجود، به ابطال و پاسخگویی به برخی معارف و شبهات حوزهی معادمانند اصل تناسخ، شبهه تناسخ، شبهه بهشت وجهنم میپردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
تعداد رکورد ها : 2095
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید