جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید راهنما شناسی
>
حکومت دموکراسی (مسائل جدید کلامی)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 90
عنوان :
دموکراسی را کاملا توضیح دهید. آیا می توانیم آن را نقض کنیم؟ توضیح دهید
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اين سؤال در حقيقت از دو سؤال تشكيل شده است، سؤال اول اين است كه واژه دموكراسي كاملاً توضيح داده شود. و توضيح كامل اين واژه در اين مجال، به طوري كه همه مطالب در اين باب بيان شود، مقدور نيست امّا به طور اجمال بايد گفت: دموكراسي democracy واژه اي يوناني
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دموکراسی
,
حکومت دموکراسی (مسائل جدید کلامی)
,
جامعه شناسی دین
,
دین و دموکراسی
کلیدواژههای فرعی :
گذار به دموکراسی ,
بحران دموکراسی ,
دموکراسی غربی ,
ابعاد دموکراسی ,
دموکراسی سازی ,
دموکراسی فرهنگی ,
حکومت دموکراسی بشری ,
دموکراسی غیر مستقیم ,
دین و دموکراسی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا نظام دموکراسی مورد قبول اسلام است و آیا اسلام دین دموکراسی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
به طور اجمال ميتوان گفت كه «اسلام» نه سازگاري مطلق با دموكراسي دارد و نه ناسازگاري مطلق ، بلکه بايد به قرائات مختلفي كه از دموكراسي وجود دارد، توجه كرد و آن گاه به قضاوت نشست. اگر دموكراسي را به معناي دقيق و با ملاحظهي فلسفهي سياسياش، كه مبتني بر
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دموکراسی
,
حکومت دموکراسی (مسائل جدید کلامی)
,
جامعه شناسی دین
,
دین و دموکراسی
کلیدواژههای فرعی :
حاکمیت جهانی دموکراسی لیبرال و حاکمیت جهانی اسلام ,
دموکراسی مبتنی بر دین ,
دموکراسی اسلامی ,
حکومت دموکراسی بشری ,
حکومت دموکراسی دینی ,
دین و دموکراسی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مردم سالارى در حکومت امام على(علیه السلام) چگونه بود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
يكى از مسايل بنيادين در هر حكومتى، نوع پيوند ميان دولت با ملت است. اين پيوند از دو جهت قابل بررسى است: 1. در اصل تشكيل حكومت و نحوه پيدايش آن; 2. در نوع برخورد و تعامل ميان حكومت و مردم. حكومت مردم سالار، حكومتى است كه هم در اصل پيدايش خود و هم در
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مردم سالاری دینی
,
حکومت دموکراسی (مسائل جدید کلامی)
,
حکومت امام علی (ع)
,
سیره علوی (امام علی ع)
,
مردم سالاری در حکومت امام علی (ع)
کلیدواژههای فرعی :
حکومت حضرت علی علیه السلام ,
سیره امام علی علیه السلام ,
مردم سالاری دینی و مردم سالاری ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جمهورية أفلاطون
نویسنده:
امیره حلمی مطر؛ ناظر: سمير سرحان
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قاهره: مهرجان القراءة للجمیع,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
مناظره و گفتگو
,
فیلسوفان
,
کتب فلسفه غرب به عربی
کلیدواژههای فرعی :
عدالت ,
حاکمان ,
لیبرال دموکراسی ,
سپاهیان ,
توانگری ,
تجمل گرایی ,
حکومت عدل ,
لیبرال ,
کارگران ,
زنان و کودکان ,
حکومت دموکراسی (مسائل جدید کلامی) ,
تجمل پرستی ,
تربیت حاکم ,
تنگدستی ,
چکیده :
کتاب «جمهورية أفلاطون» نوشته امیره حلمی مطر، حاوی مناظره سقراط با چند نفر دیگر است كه در 10 بخش نوشته شده است. کتاب به ترتیب به موضوعاتی از قبیل: عدالت، طمع و تجمل پرستی مردم، اصول و مراحل تربیت حاکم، توانگری و تنگدستی و... می پردازد. کتاب مذکور در فضای فکری یونان باستان در دوره ای که سوفسطائیان بسیار جولان می دادند گفتمان حاکم بر این کتاب بر خلاف مکاتب مادی فعلی، انسان محور و ماده گرا نیست و به همین خاطر اشتراکات زیادی با تفکرات دینی اعصار بعدی و اختلافات اساسی با تفکر لیبرال دموکراسی دارد. در مجموع این کتاب در دوره ای که مکاتب مادی تا حد فعلی این قدر رشد نداشتند تحریر یافته است و به همین خاطر از آسیب های دهشتناک این مکاتب مصون مانده و البته تا حد زیادی توانسته تا بر نسبی گرایی حاکم که البته پایه تفکرات مادی فعلی را تشکیل می دهد غلبه کند و با نگرشی ایده آلیستی، آرمانشهر مد نظر افلاطون را تصویر کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موضع اسلام در رابطه با دموکراسی چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برای دست یابی به جواب توجه به نکاتی ضرورت دارد: 1. "دموکراسی"، اصطلاحی است مشتق از واژه ی یونانی (Demokratia) که در آن پیشوند "دموس" به معنا و مفهوم اداره ی امور خارجی کشور – در برابر پولیس (Polis)، اداره ی امور داخلی کشور– به کار می رود.[1] دموک
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دموکراسی
,
قلمرو دین
,
مردم سالاری دینی
,
حکومت دموکراسی (مسائل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
دموکراسی اسلامی ,
ابعاد دموکراسی ,
ولایت فقیه و دموکراسی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ديمقراطية على ضوء نظرية الإمامة والشورى
نویسنده:
محمد السند
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
19. مسایل کلامی
,
امامت
,
انتخاب به شورا
,
13. علم کلام
,
اسلام و دموکراسی
,
کتب کلام شیعه
,
کتب فلسفه سیاسی اسلام
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
وسائل الشیعه
کلیدواژههای فرعی :
اداره جامعه(امامت) ,
امامت بعد از نبی اکرم ( ص ) ,
حجیت اجماع اهل حل و عقد ,
خلافت به شورا ,
امامت به نص خدا ,
امامت به نص رسول الله ( ص ) ,
تفویض امامت به شورا ,
قضیه شورا ,
حکومت دموکراسی (مسائل جدید کلامی) ,
عقل و دین ,
تعارض عقل و دین ,
حکومت دموکراسی بشری ,
دین و سیاست ,
دموکراسی دینی ,
شابک (isbn):
964-8629-97-8
چکیده :
بِسْمِ اللهُ الرّحمَنِ الرَّحيِم الديمقراطيّة فكرة مستجدة على العالم الإسلامي ، جاءته من الدول الغربيّة ، بعد سقوط الحكومات الدكتاتورية ومحاولة إقامة حكومات شعبيّة مبتنية على إرادة الأفراد. ولعلّ أبعد تأريخ لطرح هذه الفكره على الواقع لا يتجاوز القرنين الأخيرين ، وذلك لا يعني أنّ فكرة الديمقراطيّة بقيت كما طُرحت أوّل مرة بكلّ أبعادها وأُسسها ، بل شهدت تغيّرات في أساليب تطبيقها ، ممّا أدّت ـ هذه التغيّرات ـ إلى تعدّد تعاريف الديمقراطيّة مع المحافظة على جوهرها ، وهو حاكميّة أو سلطة الشعب.فقيل : هي نظام الدولة الذي يُمارس فيه الحكم بالرجوع إلى إرادة الشعب. وقيل : هي اختيار حرّ للحاكمين من قبل المحكومين يتمّ خلال فترات منتظمة.وقيل : هي مجموعة من القواعد الأساسيّة التي تحدّد من هو المخوّل حقّ اتخاذ القرارات الجماعيّة ووفقاً لأية إجراءات. وقيل : هي عبارة عن مجموعة من الضمانات التي تقينا شرّ وصول بعض القادة إلى الحكم أو بقائهم في سدّته ضدّ إرادة الأكثريّة. إلّا أنّ هناك عدّة إشكالات اُثيرت حول الديمقراطيّة ، لم يستطع أصحاب هذه النظرية والمدافعون عنها الإجابة عليها.منها : آليّة الانتخاب ، هل هو بشكل مباشر من قبل القاعدة الشعبيّة ؟ أو أنّ القاعدة تنتخب مجلساً معيّناً ، وهذا المجلس يقوم بانتخاب الحكومة ؟ ويسمّى هذا المجلس بـ « النُخب » أو « أهل الحلّ والعقد ». والإشكال الأساسي في النُخب يكمن في تعريف أفراده ، وما هي المواصفات التي يجب توفّرها فيهم ، وهل أنّ القاعدة الشعبيّة تنتخب النُخب بشكل مباشر ، أو ضمن قوائم معيّنة يقدّمها قادة الأحزاب والكتل السياسيّة في البلاد ، كما حصل في العراق الآن ، فمن الطبيعي أنّ كلّ حزب أو تكتّل سياسي رشّح الأفراد الذين ينتمون لحزبه وإن لم يتمتعوا بالمواصفات الفكريّة التي تؤهّلهم لهذا المنصب. ومنها : أنّ الديمقراطيّة مبنيّة على حكم الشعب ، ولكن السؤال والإشكال الذي يرد عليه هو : هل المقصود بحكم الشعب هو اتفاق كافة أفراده على حكومة معيّنة ؟ أو هو اتفاق الأكثريّة ؟ وما المقصود بالأكثريّة ، هل هي العدديّة أو النسبيّة ؟ ومن المعلوم أنّ الاتفاق والإجماع من كافة أفراد القاعدة الشعبيّة يكاد يكون معدوماً ، واتفاق الأكثرية لا يمثل بالضرورة رأي كلّ أبناء الشعب ، خصوصاً على القول بالأكثريّة النسبيّة ، فيمكن أن يصل شخص معيّن إلى سدّة الحكم بانتخاب ربع أبناء الشعب الذين يحقّ لهم الإدلاء بأصواتهم في الانتخابات. فإذا كان عدد الذين يحقّ لهم المشاركة في الانتخاب والإدلاء بأصواتهم هو اثني عشر مليوناً ، فشارك في الانتخاب خمسون بالمئة منهم ، أي ستّة ملايين ، وأعطى نصف المنتخبين ـ أي ثلاثة ملايين ـ رأيهم لمرشّح معيّن ، وتوزّعت بقية الآراء على أكثر من مرشّح ، فإنّ الفائز في هذه الانتخابات والذي يحقّ له تشكيل الحكومة ، وصل إلى سدّة الحكم بانتخاب ثلاثة ملايين من أصل اثني عشر مليوناً يحقّ لهم المشاركة في الانتخابات. وعلى القول بأنّ الفائز في الانتخابات يجب أن يحرز ثلثي الأصوات ، ففي المثال السابق يمكن أن يفوز من حصل على أربعة ملايين صوتاً ، وهو ثلث عدد الذين يحقّ لهم المشاركة في الانتخابات.وعلى هذا فإنّ الفائز الذي يصبح رئيساً للدولة ، لا يمثّل أكثريّة أبناء الشعب ، بل ربعهم أو ثلثهم.ومنها : إلغاء أصوات الأقليّة ـ التي قد تكون في الواقع أكثريّة ، كما مرّ في الإشكال السابق ـ وحرمانهم من حقوقهم ومطالبهم المشروعة ، وسيطرة أصحاب الثروة والقدرة على الأصوات.وهناك إشكالات أُخرى على الديمقراطيّة لا مجال لذكرها هنا.وقد تجسّد الكثير من هذه الإشكالات في التجربة الديمقراطيّة التي يمرّ بها العراق في الوقت الراهن ، خصوصاً ما يتعلّق بالنُخب أو أهل الحلّ والعقد ، الذين تمّ انتخابهم من قبل القاعدة الشعبيّة ، وهم بدورهم قاموا بانتخاب الحكومة.فإنّ أبناء الشعب العراقي لم ينتخبوا النخب بشكل مباشر ، بل بواسطة قوائم انتخابية قدّمها قادة الأحزاب والكتل السياسيّة ، إذ أنّ الكثير من أفراد هذه القوائم ليسوا معروفين من قبل العراقيين.إضافة إلى أنّ بعض المرشّحين لم تتوفّر فيهم مؤهلات فكريّة وثقافيّة كافية ، بل المقياس والمناط في ترشيحهم هو انتماؤهم لهذا الحزب أو ذلك. وعلى كلّ حال ، مالا يُدرك كلّه لا يترك كلّه ، وما حلية المضطرّ إلّا ركوبها.وهذا الكتاب الذي بين أيدينا ، عبارة عن حوار أجراه مركز الأبحاث العقائديّة مع العلّامة الشيخ محمّد سند حفظه الله ورعاه ، حول مفهوم الديمقراطيّة ، فقد بيّن سماحته معنى الديمقراطيّة ، والمحور الأساسي فيها ، ومفهومها وفقاً لنظريّة الإمامة عند الشيعة ونظريّة الشورى عند أهل السنّة ، والإشكالات الموجّهة للنظرية ، وغيرها من الاُمور المهمة المتعلّقة بهذا الموضوع. ومركز الأبحاث العقائدية ، إذ يقوم بطبع هذا الكتاب ضمن سلسلة « دراسات في الفكر الإسلامي المعاصر في ضوء مدرسة أهل البيت عليهمالسلام » ويجعله باكورة أعماله في هذا المجال ، يدعو الكتّاب والباحثين إلى المشاركة في هذا المشروع الحيوي العصري ورفده بما تجود به أقلامهم المباركة.محمّد الحسّون مركز الأبحاث العقائديّة
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آزادی دینی در نهج البلاغه
نویسنده:
طیبه اقبالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق (ع) ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اختیار انسان
,
آزادی دینی
,
آزادی اندیشه
کلیدواژههای فرعی :
زندگی حیوانی ,
03. انسان شناسی Human nature ,
خلق آدم (ع) ,
آزادی احزاب ,
جدال احسن (کلام) ,
حکومت دموکراسی (مسائل جدید کلامی) ,
آزادی و حق ,
آزادی اجتماعی ,
آزادی بیان ,
آزادی معنوی ,
حکومت امام علی (ع) ,
ورع ,
حق اجتماعی ,
منطق محدودیت آزادی ,
آزادی انتخاب حاکم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
آزادی و اختیار بنا به صراحت متون دینی اصلی اساسی در خلقت و آفرینش انسان است و بسیاری از اصول دین بر پایه آزادی و اختیار انسان بنا شده است ، از جمله پاداش و عقاب و روز داوری. در این مقاله به بحث مهم آزادی بیان و آزادی عقیده از نظر نهج البلاغه پرداخته می شود و عمل به این مسائل در سیره سیاسی امام علی (ع) پیگیری می شود و در عین حال حدود و محدوده های این آزادی نیز بیان می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 82 تا 94
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابوالاعلی مودودی و جریان نوسلفی گری
نویسنده:
علی امیرخانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکومت اسلامی
,
جاهلیت
,
17. فرق کلامی
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
جهاد ( فقه)
,
اجتهاد
,
13. علم کلام
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
سلفیه اعتدالی (فرق اسلامی)
کلیدواژههای فرعی :
بازسازی میراث ,
دارالعلوم دیوبند ,
خلافت همگانی ,
عزاداری برای امام حسین (ع) ,
وحدت اسلامی ,
حکومت طاغوت ,
شرک در الوهیت ,
فلسفه انقلاب اسلامی ,
حکومت دموکراسی (مسائل جدید کلامی) ,
اومانیسم (مسائل جدید کلامی) ,
آزادی اندیشه ,
انسداد باب اجتهاد ,
مراتب توحید ,
وحدت وجود ,
رهبانیت ,
وجوب جهاد ,
سلفیه (فرق اسلامی) ,
مکتب اخباری (اهل حدیث شیعه) ,
تئو دموکراسی ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
نوسلفیه یکی از جریانهای کلامی معاصر است که ضمن پذیرش کلیات سلفی گری، برخی از اصول و مبانی سلفیه را به نقد کشیده یا تعدیل کرده است. ابوالاعلی مودودی با نگاهی نو به مسائل دینی و مذهبی و با شکستن مرزهای باورهای جزمی سلفی و ارائه برداشتهای نو و متفاوت، برخی از باورهای سلفیه را به نقد کشیده و از بنیانگذاران جریان نوسلفیه به شمار می آید. وی «جاهلیت» را از دوره پیش از بعثت به یک فرهنگ فرازمانی تعریف کرد و ویژگی های آن را مطرح ساخت. مودودی با ارائه الگوی «تئو دمکراسی» و مطرح کردن نظریه «جواز خروج بر حاکم ظالم» و همچنین با ارائه تفسیری متعادل از تئوری «عدالت صحابه»، و نیز با به رسمیت شناختن «مذاهب اربعه و مذهب جعفری» و «وحدت اسلامی»، بنیادهای نظری این جریان را تبیین کرد. مقاله حاضر در پی آن است تا مهم ترین مبانی اندیشههای نوسلفی مودودی را با روش توصیفی ـ تحلیلی تبیین کند
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مردمسالاری دینی در اندیشه آیتالله جوادی آملی
نویسنده:
منصور میراحمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دموکراسی
,
حکومت اسلامی
,
مردم سالاری دینی
,
حکومت دموکراسی (مسائل جدید کلامی)
,
حکومت اسلامی
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
ولایت فقیه ,
انسان ,
علم الهی ,
انبیاء ,
انسان در اسلام ,
هستی شناسی(فلسفه) ,
صفات الهی ,
انبیاء(ع) ,
علم الهی ,
انسان ,
قرآن ,
وحی ,
حکومت علوی ,
جامعه اسلامی ,
جامعه دینی ,
دموکراسی غربی ,
صفات خدا ,
سیره پیامبر اکرم(ص) ,
هستی شناسی اسلامی ,
وحی الهی ,
ولایت فقیه و دموکراسی ,
عقل ( جوهر ) ,
قرآن ,
ولایت فقیه ,
فقیه جامع الشرایط ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
عقل فطری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
از واژه مردمسالاری دینی، برداشتهای متعددی ارائه شده است. در برخی از این برداشتها، مردمسالاری دینی امری ترکیبی در قالب دموکراسی روشی تبیین شده و در برخی دیگر، به مثابه امری بسیط تلقی شده است. برداشت آیتالله جوادی آملی از این اصطلاح در دسته دوم قرار میگیرد که آن را ترکیبی از دموکراسی و دین نمیدانند؛ بلکه دارای سرشتی واحد و برگرفته از دین میشمارند. مقاله حاضر با مطالعه آثار آیتالله جوادی آملی تلاش میکند به گونه ای روشمند، برداشت وی از مردمسالاری دینی را استخراج نموده، مفهوم آن را در کنار مفاهیم هستی، وحی، عقل، انسان و جامعه که مهمترین مفاهیم در منظومه فکری و مفهومی ایشان است، بازسازی و ارائه نماید. مردمسالاری دینی الگویی از نظام سیاسی است که بر پایه اصل خضوع مردم در ساحت قدس الهی، در چارچوب هدایت دین و نهاد دینی، تدبیر عقلانی مردم و حاکمیت آنها به رسمیت شناخته میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مردم سالاری؛ بررسی یک نظریه در دو نظام حقوقی
نویسنده:
محسن اسماعیلی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مردم سالاری دینی
,
حکومت دموکراسی (مسائل جدید کلامی)
,
دین و سیاست
کلیدواژههای فرعی :
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ,
اعلامیه جهانی حقوق (مسائل جدید کلامی)بشر ,
ضرورت تشکیل حکومت ,
معایب دموکراسی ,
مردم سالاری و اسلام ,
انقلاب اسلامی و مردم سالاری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
مردم سالاری از مفاهیم بحث برانگیز در حوزه فلسفه سیاست و حقوق است. با توجه به گرایشی که در کشورهای گوناگون به این نظریه وجود دارد، این پرسش مطرح شده است که آیا می توان مردم سالاری را منطبق با فرهنگ و ارزش های هر ملت بومی ساخت یا مردم سالاری نظریه ای یکپارچه است که نفی مطلق یا تسلیم کامل تنها چاره مواجهه با آن است؟ در کشور ما این پرسش تحت عنوان چگونگی جمع بین جمهوریت و اسلامیت آغاز شده و با طرح نظریه مردم سالاری دینی ادامه یافته است، این در حالی است که در برابر طرفداران، برخی نیز اساسا منکر چنین ماهیتی شده و حتی آن را بدعت آمیز خوانده اند. مقاله حاضر در صدد آن است تا پس از بررسی مبانی ونتایج نظریه مردم سالاری در غرب، اثبات نماید که در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، این نظریه به مثابه روش اداره جامعه پذیرفته شده است اما به مثابه یک جهان بینی، نه !
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 89
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 90
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید