جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید دین شناسی
>
پدیدار شناسی(کلام جدید)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 145
عنوان :
پدیدارشناسی ادراک زیباییشناختی از دیدگاه میکل دوفرن
نویسنده:
فاطمه بنويدي
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پدیدار شناسی(کلام جدید)
چکیده :
ادراک زیباییشناختی از جمله مباحث بحثبرانگیز در حوزۀ زیباییشناسی جدید است كه ميكل دوفرن از يك منظر خاص پديدارشناختی به بيان آن مبادرت ورزيده است. به باور وي، اثر هنري ساختاري را براي ابژۀ زيباييشناختي فراهم ميكند که مهمترين تمايز بین اين دو در ادراك است. در اين مقاله تلاش داريم اين تمايز را مشخص كرده و فرايند ادراك زيباييشناختي را نشان دهيم. دوفرن سه مرحله برای ادراک زیباییشناختی قائل شده است. مرحلۀ نخست حضور است که درک همانگونه که مرلوپونتی توصیف میکند، اتفاق میافتد؛ کلی، پیشاتأملی و در بدن ما. مرحلۀ دوم، بازنمود و خیال؛ متأثر از سارتر است. در این مرحله، ادراک تمایل دارد تا صور مفاهیم تازه پدید آمده از حضور درک شده را در اشخاص و رویدادهای قابل تمییز به صورت مادی مجسم سازد. مرحلۀ سوم، تأمل و احساس متأثر از کانت است. این تأمل میتواند همدلانه و تاحدی ابژکتیو باشد، که بیشتر مرتبط به حس است تا ادراک. در این فرایند است که ادراک زيباییشناختی صورت ميگيرد. از نظر وي، تماشاگر اثر هنری در ادراک اثر هنری بايد این سه ساحت را همزمان درک کند. دوفرن در مرحلۀ پاياني ادراک، یعنی احساس، یگانگی سوژه و ابژه را نشان داده است. در اين جستار كوتاه، با روش توصيفي و تحليلي سعی داريم این مراحل را بررسي كنيم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پدیدارشناسی انسان و کیهان پیش و پس از انقلاب کپرنیکی
نویسنده:
محمدعلی روزبهانی، شمس الملوک مصطفوی، علیرضا شفاه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پدیدار شناسی(کلام جدید)
چکیده :
در این مقاله چهار دیدگاه را دربارۀ کیهان از اندیشههای روزگارِ باورهای اساطیری، روزگار پیدایش فلسفه در یونان باستان، منظومۀ ماندگار بطلمیوس در قرون وسطا و پیدایی علم جدید از یافتههای نیکولاس کوزایی، کپرنیک، کپلر و گالیله بازجستهایم و دلالتهای اسطورهشناختی آنها را در شش محور ارتباط خدا و کیهان، حیات انسان و جهان، انس انسان با کیهان و حیرتش از آن، گفت وشنود انسان با کیهان، طول و عرض کیهان و سرانجام رابطۀ علم و تجربۀ زیسته تبیین کردهایم. ما بر حتمی بودن تأثیرات متافیزیکی و اسطورهشناختی هر نظریۀ علمی تأکید کردهایم و با شواهد تاریخی نشان دادهایم این تأثیرات تابع اراده یا آیین و جهانبینی نظریهپرداز نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 151 تا 187
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مکان در پدیدارشناسی اگزیستانسیالیستی مرلوپونتی
نویسنده:
محمد شکری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پدیدار شناسی(کلام جدید)
چکیده :
نظریه مکان در پدیدارشناسی ادراک مرلوپونتی یکی از موضوعات جذاب و دلکش این فلسفه است. او برخلاف هوسرل که واقعیت متقن را در حوزه آگاهی ناب یعنی ساحت مبرا از مفروضات طبیعی مانند زمان و مکان و.....جست و جو میکند، و موافق با ایده اساسی اگزیستانسیالیسم که بودن جسمانی در عالم یا واقع بودگی را عین طبیعت انسان میداند، بر این باور است که مکان فهمی صورت پیشین و شرط شناخت اعیان و رویدادهاست. او با تأمل در یافته های روان-تنی برخی روانشناسان معاصر نهایتاً به این باور می گراید که تن ما به مثابه زمینه و افقی است که با آن و به اقتضای آن اعیان مختصات مکانی مییابند و از این رو نسبتی دو سویه میان سوژه و عالم برقراراست و بواسطه همین نسبت و ایجاد تراز مکانی است که تجربه ما از عالم تعین مییابد. مرلوپونتی تأکید میکند که تجربه های ما جملگی نتیجه ایجاد ترازهای مکانی جدیدی است که یکی پس از دیگری شکل میگیرد و هر تجربه مسبوق و مصبوغ به تجربه های مکانی قبلی سوژه تن یافته است. یکی از نتایج چنین دیدگاهی آن است که سوژه فردی سوژهای است تاریخی که لحظات آن را تجربههایی تشکیل میدهند که در آن ترازهای مکانی متوالی را ایجاد کرده و تجربه در هر تراز مکانی، تراز مکانی کاملتری را سبب می شود
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تاثیر مبانی معرفت شناختی ویتگنشتاین بر ایزوتسو در تحلیل معنایی مفاهیم اخلاقی – دینی قرآن : دوره 47 , شماره 2 : پژوهشهای قرآن و حدیث
نویسنده:
محمدحسین لطفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
زبان قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن مجید
,
نظریه کاربردی معنا
,
اصل زمینه معنایی
,
جهت داری دید
کلیدواژههای فرعی :
تاریخی گرایی ,
پدیدار شناسی(کلام جدید) ,
دین و فرهنگ ,
هرمنوتیک ,
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان ) ,
کلمات کلیدی قرآن ,
عقل(منطق) ,
معناشناسی قرآن ,
بازی زبانی ,
گفتگوی فرا تاریخی ,
پیوستگی مفاهیم قرآن ,
معنای اساسی واژه ,
معنای ثانوی واژه ,
نظام های معنایی قرآن ,
پیشفرض های تفسیری ,
فلسفه متأخر ویتگنشتاین ,
چکیده :
ایزوتسو متأثر از مبانی معرفتشناختی ویتگنشتاین، بر آن شد تا با استفاده از معناشناسی به زبان قرآن و تحلیل معنایی مفاهیم اخلاقی- دینی بر اساس جهانبینی قرآن بپردازد. از نظر او، تفاوت معنایی واژگان، به سبب گوناگونی کاربرد آنها در حوزۀ معنایی است. اگرچه یک واژه از معنای اساسی و اولیۀ واحدی برخوردار است، با ورود به یک نظام خاص، مثلاً جهانبینی قرآنی، عناصر تازۀ معناشناختی پیدا میکند. بر اساس روش معناشناسی ایزوتسو، هر واژهای در بافت و زمینهای خاص، مثلاً قرآن، با اخذ ویژگیهای آن واژه و مشتقاتش و در نهایت ارائۀ انگارۀ معنایی، معنا مییابد. البته، مجموعۀ باورها، پیشفرضها و پیشفهمهای فرد بر انگارهای که به دست میدهد، تأثیر میگذارد. در این نوشتار، با اشاره به روش معناشناسی ایزوتسو در مفاهیم اخلاقی- دینی قرآن، به تحلیل مبانی معرفتشناختیای که وی متأثّر از ویتگنشتاین بوده است، از جمله «دیدن به عنوانِ»، «اصل زمینۀ معنایی» و «نظریۀ کاربردی معنا»، میپردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 285 تا 300
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پدیدارشناسی اخلاق از دیدگاه موریس ماندلباوم
نویسنده:
مریم خدادادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پدیده شناسی(کلام)
,
اخلاق
,
ارزش اخلاقی
,
حکم اخلاقی
,
فرمان
,
پدیدار شناسی(کلام جدید)
,
هنر و علوم انسانی
,
مکتبهای فلسفی غرب
,
هنجارگرایی (اخلاق)
,
ماندلبام، موریس
چکیده :
در این رساله به بررسی پدیدارشناسانه تجربه اخلاقی از دیدگاه موریس ماندلباوم میپردازیم. ماندلباوم پدیدارشناسی اخلاق را با توصیف و تحلیل شهودها یا تجارب اخلاقی آغاز میکند؛ او تجربههای اخلاقی را عمدتاً از سنخ حکم میداند و احکام اخلاقی را به سه دسته احکام مستقیم، دور و ناظر به ارزش اخلاقی تقسیم میکند؛ احکام اخلاقی مستقیم از مواجهه مستقیم و بیواسطه عامل با موقعیت صادر میشوند اما در احکام اخلاقی دور و احکام ناظر به ارزش اخلاقی، عامل به نحو بالفعل با موقعیت اخلاقی درگیر نیست، بلکه ناظر درگیری عامل دیگری با موقعیت است؛ با این تفاوت که احکام اخلاقی دور درباره درستی و نادرستی عمل و احکام ناظر به ارزش اخلاقی، درباره یک ویژگی یا کل شخصیت عامل صادر میشوند. ماندلباوم پس از دستهبندی شهودهای اخلاقی در قالب این سه نوع حکم، به تحلیل مولفههای آنها همچون احساس فرمان یا الزام، مبدأ فرمان و مقصد آن میپردازد. به نظر او، احساس فرمان مولفه ذاتی انواع تجربههای اخلاقی است که ریشه در درک ما از تناسب عمل با موقعیت عامل دارد. موقعیت قلمرو گستردهای است که شرایط ابتدایی عمل، گذشته عامل، مهارتهای عامل و ... را دربرمیگیرد. به این ترتیب، ماندلباوم توصیفی پدیدارشناسانه از انواع تجربههای اخلاقی در چارچوب درک تناسب میان عمل و موقعیت به دست میدهد و این توصیف را در هر یک از سه نوع حکم اخلاقی یادشده بهطور جداگانه و به تفصیل بیان میکند. توصیف پدیدارشناسانه ماندلباوم از تجربههای اخلاقی لوازم مهمی برای نظریههای اخلاق هنجاری در پی دارد و نشان میدهد که دیدگاههای غایتانگارانه مانند سودگرایی و دیدگاههای وظیفهگرایانه تنها به یکی از مولفههای تجربه اخلاقی نظر دارند و سایر مولفهها را نادیده میگیرند، ازاینرو نمیتوانند توصیف جامع و کاملی از چنین تجاربی ارائه کنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مبانی فلسفی «سکناگزینی» از دیدگاه پدیدارشناسی، با تکیه بر ارزشهای اسلامیایرانی
نویسنده:
محمدحسن کشفی، حسام جواهرپور، محمدعلی کشفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پدیدارشناسی
,
معماری اسلامی
,
سکونت
,
پدیدار شناسی(کلام جدید)
,
سکناگزینی
,
پدیدارشناسی سکناگزینی
کلیدواژههای فرعی :
وظایف میزبان ,
مکان ,
علم نفس ,
کمال حقیقی انسان ,
مسکن ایرانی ,
مسکن سنتی ,
مسکن اسلامی ,
ارزش های اسلامی ,
فرهنگ ایرانی ,
مسکن ,
معماری سنتی ,
خانه ,
جامعه ایرانی ,
قرآن ,
صله رحم ,
فرهنگ سکونت ,
عشق روحانی ,
تجربه مکان ,
ارزش های ایرانی ,
حجم فضایی مسکن ,
شکل گیری فضایی معماری ,
عزت انسان ,
نقش تربیتی خانه ,
انس در خانه ,
پوشاندن دید ,
گرایش به عدالت ,
گرایش به زیبایی ,
هندسه و تناسب ,
پدیدارشناسی محیطی ,
روح مکان ,
روح خانه ,
پایداری خانه ,
مکان آرامش ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
«سکناگزینی» مفهومی فراتر از داشتن یک سرپناه است. این مقوله از منظر پدیدارشناسی، نه تنها به منزله برقراری ارتباط با دیگران است، بلکه ارتباط با خانه را نیز در بر میگیرد. در فرهنگ ایرانی، خانه همواره محلی برای ظهور و شکل گیری خانواده محسوب میشود. در اسلام همواره، به خانه، به دید یکی از نیازهای اساسی انسان توجه و از آن، به مانند مکانی برای رسیدن به آرامش یاد شده است. پژوهش حاضر که آن را با روش منطقی تحلیلی نگاشتهایم، تحلیلی بر مباحث مربوط به معماری و مفاهیم «سکونت» و «مسکن» در سه شاخه اسلام و فرهنگِ ایرانی و نظریات پدیدارشناسان است. در این مقاله کوشیدهایم مبانی فلسفی سکناگزینی را از دیدگاه اندیشهی فلسفی پدیدارشناسی نشان دهیم و سپس از منظر ارزشهای اسلامی ایرانی بررسی کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی در تحول روش شناسی دانش متافیزیک (با نگاه به رابطه آن با علوم تجربی)
نویسنده:
عباس ایزدپناه
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید روش شناسی
,
روش شناسی
,
روش شناسی علوم انسانی
,
فلسفه (خاص)
,
متافیزیک وجود شناختی
,
روش شناسی فلسفه
,
روش تحلیلی معرفتی
,
روش شناسی عام تحقیق
,
روش تعلیلی
,
روش کلی تحقیق
کلیدواژههای فرعی :
حکمای پیش سقراطی ,
سوبژکتیویسم ,
راه کشف و شهود ,
فلسفه نقادی کانت ,
پدیدار شناسی(کلام جدید) ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی اسلامی ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی هرمنوتیکی (مسائل جدید کلامی) ,
شک دستوری ,
علم طبیعی ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
حکمت متعالیه ,
فلسفه علم ,
اصطلاحنامه عرفان ,
مقام شهود ,
برهان لمّ (مقابل برهان انّ) ,
برهان انّ (مقابل برهان لمّ) ,
تعامل فلسفه و علوم تجربی ,
طبیعت در تاریخ متافیزیک ,
انفصال معرفت عرفانی و فیزیکی ,
متافیزیک دنیوی ,
روش مشترک علم و فلسفه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
مقاله پیش رو در صدد است به عرصه روش شناسی مطلوب و جامع فلسفه هستی شناختی و متافیزیک به مفهوم فلسفی آن دریچهای بگشاید. از همین روی نخست به کشف تحولات و سرگذشت تاریخی – تطبیقی آن در تفکر اسلامی و غربی میپردازد و پس از آن به تبیین اصول و ارکان نظریه «روش شناسی جامع دانش متافیزیک و فلسفه» همت میگمارد و چون تحولات تاریخی یاد شده غالباً در ضمن تعامل متافیزیک با علوم تجربی بوده است، این پیوند و همبستگی تاریخی نیزبه طور فشرده مورد اشاره قرار میگیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 203
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پارادوکس تعیین حد
نویسنده:
محمدرضا عبداللهنژاد، عبدالله نصری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حدود عقل
,
متافیزیک توصیفی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
معناداری(اصطلاح وابسته)
,
تعیین حد
,
رئالیسم تجربی
,
رئالیسم متعالی
,
براهین استعلایی
کلیدواژههای فرعی :
انقلاب کپرنیکی کانت (فلسفه) ,
پدیدار شناسی(کلام جدید) ,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی) ,
شکاکیت معرفت شناختی ,
فلسفه نقادی عقل ,
شی ء فی نفسه ,
فلسفه تحلیلی ,
فلسفه زبان متعارف ,
شرایط کلی و ضروری تجربه ,
امکان شناخت جهان ,
اثبات جهان خارج ,
انتقادات استراوسن از کانت ,
ساختار مفهومی شناخت ,
عینیت شناخت ,
وظیفه متافیزیک علمی ,
نقادی متافیزیک ,
سیطره فلسفه کانت بر فلسفه تحلیلی ,
امکان خودآگاهی ,
باور به جهان خارج ,
چکیده :
متافیزیک توصیفی استراوسن، همانند رئالیسم تجربی کانت، با توصیف ساختار واقعی اندیشه ما از جهان، به تعیین محدودیتهای شناخت تجربی ما از جهان میپردازد. در این صورت، ایدئالیسم استعلایی کانت همچون آموزه نا منسجمی میماند که گرویدن به آن به معنای باز گشت مجدد به شکاکیتی است که فلسفه انتقادی خواهان حل آن بود. مطابق نظر استراوسن، کافی است فقط درباره حد، فکر کنیم و نه اینکه همانند آموزه ایدئالیسم استعلایی کانت به هر دو طرف حد فکر کنیم، چرا که اندیشیدن دربارۀ هر دوطرف حد منجر به پیدایش پارادوکس تعیین حد میگردد. اما آیا متافیزیک توصیفی او میتواند محدودیتهای شناخت ما را توصیف کند بدون اینکه به هر دوطرف حد فکر کند؟ ظاهراً او به هنگام توصیف محدودیت شناخت ما٬ زبان باور را اتخاذ کرده و ما را مقید به نوعی الزام متافیزیکی میکند که مخالف با طرح کلی متافیزیک توصیفیاش است. به این ترتیب٬ او نیز مرتکب همان پارادوکسی میشود که آنرا در کانت کشف کرده بود. به نظر میرسد تفکر دربارة حد اصولاً پارادوکسیکال است و ما نمیتوانیم براساس آن شکاکیت را حل کنیم. در نتیجه راه برای مطالعات آتی در متافیزیک همواره باز است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 60
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درآمدى بر آشنایى با شاخه هاى فلسفه
نویسنده:
مسعود امید
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فلسفه
,
عقل(منطق)
کلیدواژههای فرعی :
علم نفس ,
فلسفه فناوری ,
پدیدار شناسی(کلام جدید) ,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) ,
هستی شناسی اسلامی ,
هرمنوتیک ,
فلسفه فرهنگ ,
اگزیستانسیالیسم ,
فلسفه هنر ,
فلسفه دین ,
فلسفه اخلاق (عام) ,
فلسفه تاریخ ,
فلسفه سیاست ,
فلسفه حقوق ,
فلسفه زبان ,
فلسفه علم ,
عقل(قوه عاقله) ,
فلسفة تعلیم و تربیت ,
سوال فلسفی ,
دستگاه ذهنی ,
فلسفه مضاف به غیر علم ,
فلسفه رایانه ,
فلسفه عمل (فعل - کنش) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
چکیده :
فلسفه ورزى از جمله ويژگى هاى مهم انسان و يكى از وجوهى است كه سبب امتياز آدمى از ساير جانداران مى گردد. البته جاى اين پرسش همواره باقى است كه انسان چرا فلسفه مى ورزد؟ آيا تفلسف برخاسته از يك ميل و گرايش انسان است يا برآيند و نتيجه مجموعه اى از اميال؟ آيا فلسفه ورزى ساز و كار خاص دستگاه ذهنى و جهت گيرى ذاتىِ عاقله اوست يا پيامد و دنباله زيست دنيايى و لازمه بودن در ساحت خاصى از وجود و مرتبه معينى از هستى؟ آيا اين نفس زيستن و بودن در شبكه اى از هستى هاست كه پرسش فلسفى را براى انسان به بار مى آورد؟ آيا انسان در طرح پرسش فلسفى فعال است يا منفعل؟ پرسش فلسفى از درون و ابتدا به ساكن برمى خيزد يا حاصل دخالت عواملى چند از بيرون است، يا محصول تعامل دو طرفه مى باشد؟ آيا توجه به فلسفه و فلسفه ورزى حاصل دخالت و تأثير و عنايت ماوراى طبيعت است؟ و.... در هر صورت، هر پاسخى كه به اين پرسش ها بدهيم، به طور قطع نمى توان وجود جريان فلسفى را در تاريخ بشر انكار كرد. اين جريان فلسفى كه به صورت مكتوب در دست ما قرار گرفته است، ميوه هاى پربار و ثمرات متعددى را به بار نشانده و شاخه ها و گرايش هاى متنوعى يافته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهى به هرمنوتیک و پیامدهاى آن
نویسنده:
مرتضى رستگار
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هرمنوتیک
,
هرمنوتیک (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
انجیل ,
فلسفه هایدگر ,
پدیدار شناسی(کلام جدید) ,
تفسیر دین ,
فلسفه پوزیتیویسم ,
قرآن ,
فلسفه تحلیلی ,
معرفت شناسی هرمنوتیکی ,
هرمنوتیک در لغت و اصطلاح ,
سیر تاریخی هرمنوتیک ,
قرائت های مختلف هرمنوتیک ,
تلقی افراطی از هرمنوتیک ,
دوره سنتی هرمنوتیک ,
دوره خیالی هرمنوتیک ,
دوره فلسفی هرمنوتیک ,
شناخت تفسیری ,
هستی شناسی هرمنوتیکی ,
قرائت معتدل هرمنوتیک ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
چکیده :
اين مقال كوتاه نگاهى گذرا به آراء بزرگان هرمنوتيك، از گذشته تا حال و دقت در نقاط خاصى از اين مباحث و بررسى برخى مطالب دارد و هرگز درصدد تشريح گسترده همه مفاهيم و اصطلاحات و ارزيابى تمامى انديشههاى مطرح شده در اين باب نيست. این مباحث در این مقاله مطرح می شوند: هرمنوتيك در لغت و اصطلاح؛ سير تاريخى؛ هرمنوسینها؛ قرائتهاى مختلف؛ ويژگىهاى تلقى افراطى.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 145
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید