جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
و سایر علوم انسانی
>
زبان شناسی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 180
عنوان :
بررسی استعاره در گفتار روزمره زنان و مردان در جهارجوب زبانشناسی شناختی
نویسنده:
شیدا افق
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هستیشناسی
,
استعاره
,
زبان شناسی
,
لاکوف، جورج
,
گفتار
,
معنیشناسی
,
جهتگیری
,
جانسون، مارک
,
زبانشناسی شناختی
چکیده :
استعاره به عنوان مبحثی مهم و قابل اعتنا از دیرباز در حوزه های فلسفی و ادبیات مطرح بوده است و متفکران و ادیبان تمدن یونان باستان تا به امروزه به آن پرداخته اند.امروزه با گسترش زبانشناسی، استعاره به عنوان فرایندی ذهنی ـزبانی مورد توجه زبانشناسان به ویژه زبانشناسان شناختی قرار گرفته است. در کتاب لیکاف و جانسون (1980) نظریه استعاره مفهومی برای اولین بار مطرح شد و از آن زمان تا کنون این مبحث در معنی شناسی شناختی توجه زیادی را به خود جلب کرده است. آنها استعاره های مفهومی را بر سه نوع ساختاری، جهتی و هستی شناختی معرفی می کنند.?در پژوهش حاضر سعی براین است که در چهارچوب زبانشناسی شناختی لیکاف و جانسون به توصیف استعاره و انواع آن و میزان کاربرد آن در میان زنان و مردان پرداخته شود. اما پرسش اصلی اینجاست در چهارچوب شناختی لیکاف و جانسون زنان و مردان از کدام نوع استعاره بیشتر استفاده می کنند؟ در این رابطه فرضیه زیر مطرح است:به نظر می رسد که در چهارچوب شناختی زنان در گفتار روزمره از استعاره ساختاری و هستی شناختی و مردان در گفتار روزمره از استعارهجهتی و ساختاری بیشتر استفاده می کنند.این تحقیق به روش توصیفی – تحلیلیصورت گرفته است. جامعه آماری که در این پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد، برگرفته از دیالوگهای فیلم جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی می باشد. نگارنده در انتخاب فیلم مواردی من جمله تعدد بازیگران زن و مرد، تعدد مکالمات روز مره و هم چنین سطح سواد افراد و نقشهای مختلف را در نظر گرفته است. براین اساس نزدیک به 89 استعاره در فیلم نامه مورد تحلیل قرار گرفت. نگارنده در بررسی استعارات استخراج شده از متن فیلم نامه به نتایج ذیل دست یافته است:از میان 89 نمونه استعاره استخراج شده، 58 نمونه از این استعارات را مردان و 31 نمونه آنها را خانمها به کار برده اند.?خانمها از استعاره های هستی شناختی بیشتر از استعاره های ساختاری و جهتی استفاده کرده اند و آقایان از استعاره های هستی شناختی و بعد از آن از جهتی و ساختاری استفاده نموده اند? به این ترتیب فرضیه های مطرح شده در این پژوهش تایید نمی گردند چرا که زنان و مردان در گفتار روزمره خود بیشتر از استعاره های هستی شناختی استفاده می کنند و از این حیث تفاوتی در کاربرد استعاری براساس جنسیت میان مردان و زنان دیده نشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی استعارههای مفهومی در ترانههای عامیانه گویش بختیاری از دیدگاه شناختی
نویسنده:
مدینه عسکرنیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هستیشناسی
,
استعاره مفهومی (زبان شناسی)
,
زبان شناسی
,
کِرد شناسی
,
ترانه
,
معنیشناسی
,
معنیشناسی شناختی
,
طرحوارههای تصوری
,
ترانههای عامیانه
,
گویش بختیاری.
,
طرحواره تصویری
,
ادبیات عامه
چکیده :
پژوهش حاضر به بررسی انواع استعارههای مفهومی در ترانههای عامیانه گویش بختیاری از دیدگاه معنیشناسی شناختی و مشخصاً نظریه معاصر استعاره لیکاف(1992) میپردازد. در معنی-شناسی شناختی اعتقاد بر این است که استعاره مفهومسازی حوزه انتزاعی مقصد بر اساس حوزه عینی مبدأ میباشد. نظریه معاصر استعاره بر اساس لیکاف و جانسون(1980) بر پایه دو فرض بنا شده: 1- استعاره مختص زبان ادب نیست و در کاربرد روزمره زبان نیز جای دارد، 2- استعاره اصولاً پدیدهای زبانی نیست، بلکه ریشه در نظام مفهومی انسان دارد. در این نظریه استعاره به سه نوع جهتی، هستی شناختی و ساختاری تقسیم میشود. در استعارههای جهتی، نظامی کلی از مفاهیم با توجه به مفاهیمی از نظامی دیگر سازمانبندی میشوند و شخص به مفهوم انتزاعی جهت مکانی میبخشد. استعارههای هستی شناختی به فرد این امکان را میدهد تا قسمتهایی از تجاربش را برگیرد و با آنها همانند اجزاء مجزا یا مواد هماهنگ برخورد کند. در استعارههای ساختاری، ساختار دقیق مفهومی حوزه مبدأ به ساختار مفهوم انتزاعی حوزه مقصد بازنمایی میشود و برخی ویژگیهای حوزه مبدأ برجسته و برخی پنهان میشوند. روش انجام این تحقیق توصیفی میباشد و جامعه آماری را ابیات دو کتاب به نامهای اشعار و ترانههای مردمی بختیاری، به انضمام شرح جنگها و حماسهها نوشته بیژن حسینی(1376) و خین گُل، مثنویات بختیاری نوشته محمدرضا دادگر(1379) تشکیل میدهند. نتایج این پژوهش آشکار میکند که هر سه نوع استعاره جهتی، هستی شناختی و ساختاری در ترانههای عامیانه گویش بختیاری یافت میشود و استعاره هستی شناختی بالاترین بسامد(56/5درصد) را داراست بهعلاوه از میان زیرمجموعههای این سه استعاره، استعاره ظرف(31/4درصد) بیش از بقیه یافت شد. همچنین نشان داده میشود که کاربرد استعاره تنها در زبان ادبی نمیباشد و در زبان روزمره نیز جاری است. بهعلاوه ادعای دیگر معنیشناسان شناختی مبنی بر آنکه استعاره پدیدهای زبانی نیست بلکه در نظام مفهومی انسان جای دارد نیز تأئید میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی استعاره از دیدگاه شناختی در اشعار فروغ فرخزاد
نویسنده:
سیما حسندخت فیروز
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فروغ فرخزاد
,
شعر نو
,
ارسطو
,
هستیشناسی
,
معنی شناسی شناختی
,
شعر آزاد
,
نگاشت
,
استعاره
,
زبان شناسی
,
فرخزاد، فروغ
,
معنیشناسی شناختی
چکیده :
استعاره یکی از مهم ترین موضوعاتِ موردِ بحث در زبان شناسی شناختی است. هدف از پژوهشِ حاضر مقایسه ی دو دیدگاهِ سنتی و شناختی و نیز بررسیِ اشعارِ فروغ فرخزاد در چارچوبِ شناختی است. به این منظور ابتدا به تفاوت های دو دیدگاهِ سنتی و شناختی پرداخته می شود. در این راستا علاوه بر آثارِ محققانِ غربی، آثارِ پژوهشگرانِ ایرانی نیز موردِ مطالعه قرار می گیرد و به چهارده مورد از تفاوت هایبرجسته ی این دیدگاه و نظریه ی شناختی اشاره می شود. در ادامه تلاش می شود تا تقسیم بندیِ «نظریه ی معاصر استعاره» در بررسی و تحلیلِ اشعارِ فروغ فرخزاد به کار گرفته شود. بدین منظور داده ها از تمامیِ دفاتر شعری فروغ به نام های «اسیر»، «دیوار»، «عصیان»، «تولدی دیگر» و «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» جمع آوری و بر این اساس مشخص می شود که شش استعاره ی بنیادین زمان، حالت، هدف، نیرو، کنش و تغییر در اشعار فروغ وجود دارند وبه دو دسته یکلی تر تقسیم می شوند. دسته ی اول استعاره های «زمان، مکان است»، «حالت، مکان است»و «هدف، مکان است» می باشد؛ و دسته ی دوم استعاره های «نیرو، حرکت است»، «کنش، حرکت است» و «تغییر، حرکت است» را شامل می شود. در این میان دو استعاره ی «حالت، مکان است» و «زمان، مکان است» بیش از استعاره های دیگر به چشم می خورند و استعاره ی «نیرو، حرکت است» هم کمترین کاربرد را دارد. در بخش بعدی ساز و کار های تفسیرِ این اشعار از سه راهِ استعاره های عام، بسطِ استعاره های قراردادی، و استعاره های تصویری موردِ توجه قرار می گیرد و با ارائه ی شواهدی از دیوانِ اشعارِ فروغ، وجودِ هر سه این ساز و کار ها در اشعار به اثبات می رسد. سپس به نمونه هایی از تشخیص، به عنوانِ یک استعاره ی هستی شناسانه، اشاره می شود و در پایان نیز با توجه به داده هایی از سراسرِ دیوانِ اشعار فروغ، و با در نظر گرفتنِ اصولِ استعاره از دیدگاهِ شناختی، یک بررسی موردی انجام می شود تا کاربرد این نظریه در تحلیلِ یک شعر مشخص گردد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اشتقاق در زبان ترکی آذربایجانی
نویسنده:
یوسف آرام
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ترکیب(صفات الهی)
,
تکرار
,
تکیه
,
اشتقاق
,
پسوند
,
تصریف
,
زبان شناسی
,
سطوح
,
صرف و واج شناسی واژگانی
,
ترکی آذربایجانی
,
زبان ترکی آذربایجانی
,
ساختواژه تصریفی
,
واجشناسی
چکیده :
در اين پژوهش، فرایند اشتقاق در زبان ترکی آذربایجانی بر بنياد انگارۀ نظری كيپارسكي (1982) تحت عنوان « صرف و واج شناسي واژگاني»يا به اختصار «صرف واژگاني» مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. اين نظريه از جمله رهيافتهاي علم صرف است كه در چارچوب دستور زايشي، به توصيف و تبيين نظام واژگاني و ارتباط آن با ديگر حوزههاي زبان به ویژهواج شناسی مي پردازد. در فصل اول، ضمن تبیین اهداف رساله و طرح موضوع، به نحوة گردآوري دادهها، و شيوة انجام پژوهش اشاره شده و نمایه ایكلي از نظریة صرف و واج شناسی واژگانی که این رساله بر بنیاد آن نگارش می شود،ارایه شده است. همچنین ، زبان تركي که به نظر می رسد شاخصترين عضو خانواده زبانهاي آلتايي باشد، از حيث پيشينة تاريخي، مراحل تحول و ويژگيهاي رده شناختي بررسي شده است. در فصل دوم، پیشینة تحقیقاتی که در مورد صرف و اشتقاق به طور عام و مطالعاتی که در مورد زبان ترکی آذربایجانی به طور خاص انجام گرفته است، معرفی شده است. در فصل سوم، نظریة صرف و واج شناسی واژگانی کیپارسکی به عنوان چهار چوب نظری این رساله به صورت مبسوط مطرح و ارزیابی شده است. در فصل چهارم، داده های زبان ترکی آذربایجانی مشتمل بر وند های اشتقاقی بر بنیاد نظریة صرف و واج شناسی واژگانی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در این فصل، ضمن تشریح اشتقاق پسوندی به عنوان یکی از مهمترین و رایج ترین فرایند هایواژه سازی در زبان ترکی آذربایجانی ، انواع پسوند های اشتقاقی اسم ساز ، صفت ساز ،قید ساز و فعل ساز به همراه شواهد متعددی معرفی گردید. همچنین، در این گروه ها نیز با توجه به این که پسوند به کدام یک از اجزای کلام افزوده شود، زیر گروه های مختلفی شناسایی ومعرفی گردید. برای هریک از پسوند ها یک صورت زیر ساختی در نظر گرفته شد که با توجه به مشخصه های آوایی واکه های موجود در پسوند ، دو یا چهار صورت رو ساختی / تکواژ گونه ارائه شده است. با توجه به ماهیت و موضوع این پژوهش ، بدیهی است چنانچه تحلیل های نظری بر بنیاد تحقیقات آزمایشگاهی اقامه شود، نتایج به دست آمده ( در این پژوهش ، تعیین جایگاه تکیه، شناسایی و تحلیل رفتار آوایی پسوندها و...)قابل اعتمادتر خواهد بود. بر این اساس، در این پژوهش ، انواع تکیه در زبان ترکی و محل وقوع آن با استفاده از نرمافزار پرات مدل 4.4.18 به صورت ديجيتالي ضبط و تجزيه و تحليل شده است . برپایة این تحلیل، پسوندهای زبان ترکی برحسب رفتارواجي شان به دوگروه گسترده تقسيم شده است. گروه اول شامل پسوندهاي "غیرخنثي" و گروه دوم مشتمل بر پسوندهاي "خنثي"ميباشد. وندهاي خنثي برپايه اي كه به آن مي چسبند، هيچ گونه تأثير واجي ندارند. ليكن وندهاي غيرخنثي از بعضي جهات براجزاي همخواني يا واكه اي، همچنين بر محل تكيه درپايه اي كه به آن مي پیوندند، تأثير ميگذارند. تکية غير پاياني مربوط به مقولههاي صرفي سطح اول مي باشد، در حالي که تکية مقوله هاي صرفي سطح دوم از نوع پاياني است.در این رساله، تعداد 148 پسوند متشکل از 127 پسوند اشتقاقی متعلق به سطح دو و 21 پسوند اعم از اشتقاقی و تصریفی متعلق به سطح یک شناسایی و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. در فصل پنجم، ضمن نتیجه گیری از مباحث مطروحه، الگوی متفاوتی از نظریة صرف و واج شناسی واژگانی کیپارسکی بر اساس زبان ترکی آذربایجانی پیشنهاد شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سهم دانشمندان ایرانی و مسلمان در تدوین زبانشناسی
نویسنده:
عباس حسین پوردهنوی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
دانشمند
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
زبان شناسی
چکیده :
عنوان این رساله "سهم دانشمندانی ایرانی و مسلمان در تدوین زبانشناسی" است . هدف این مجموعه، معرفی شماری از زبانشناسان ایران و مسلمان و بررسی آرا و دیدگاهها و سهم آنان در این علم میباشد. ابتدا به سابقه فرهنگی و تمدن ایرانی در دوره قبل از اسلام اشاره میشود. با ظهوذ اسلام و تشویق و ترغیب مسلمانان به کسب علم، که لزوم فراگیری و تسلط بر زبان عربی را ایجاب میکرد، دوره دیگری رقم خورد، که دوره اسلامی شهرت دارد. محوریت کلام وحی و تعالیم عالیه اسلام، اساس کار پژوهشگرانی شد که از گوشه و کنار عالم بویژه ایران، در تدوین زبانشناسی اسلامی بررسیهای قابل توجهی به ثمر رساندند. از پیشگامان اولیه زبانشناسان اسلامی میتوان به خلیلبناحمد فراهیدی و شاگردان برجسته او سیبویه و کسائی اشاره کرد که سیبویه در تکوین مکتب بصره سهم بسزائی داشت و به پیشوای نحویون اشتهار یافت و کسائی شالوده مکتب کوفه را بنا نهاد. "الکتاب " سیبویه یکی از شاهکارهای قواعد نحو و ادب عربی است که مانند دریای بیکران پراز در و گهر است و در نزد اهل ادب پس از قرآن محکمترین کتاب در قواعد نحود میباشد. مسادل عمده الکتاب به صرف و نحو اختصاص یافته و بخشی از آن به آواشناسی عربی میپردازد. شگفتانگیز است که آواشناسی وی با آنچه امروز در باب مسائل آواشناختی مطرح میشود، قابل تطبیق است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازنمایی ساخت اطلاع در چکیدههای متون علمی
نویسنده:
افسانه کاظمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خروج
,
مجهول
,
قلب نحوی
,
متون علمی
,
زبان شناسی
,
متن علمی
,
ساخت دستوری
,
چکیده
,
زبانشناسی
,
ساخت اطلاع
,
اسنادی سازی
,
ساختار اطلاعات
,
بند متممی
,
بند موصولی
چکیده :
به اعتقاد صاحب نظران حوزه کاربردشناسی و مشخصاً ساخت اطلاع، مهم تر از آن چه گفته می شود شیوه گفتن آن است. ساخت اطلاع به شیوه های مختلف بیان مطالب واحد می پردازد و اساساً پرسش اصلی در این شاخه از علم زبان شناسی این است که چرا برای بیان مطالب واحد در موقعیت های مختلف از ساخت های دستوری متفاوت استفاده می کنیم. در این پژوهش به چهارنوع حرکت در عناصر جمله می پردازیم و بسامد وقوع آن ها را در جملات مربوط به پیکره مورد نظر محاسبه می کنیم. به طور کلی هدف از انجام این پژوهش را می توان در دو مورد زیر خلاصه کرد:1-
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی زبانشناختی آثار دورههای هیپومانیا و دورههای افسردگی صادق هدایت: تأثیر اختلال دوقطبی
نویسنده:
المیرا اسماعیلپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان شناسی
,
اختلال خلقی دوقطبی
,
هیپومانی
چکیده :
پایاننامهی حاضر به بررسی ویژگیهای زبانی اختلال دوقطبی در نامههای صادق هدایت و تأثیر اختلال دوقطبی میپردازد. پژوهش حاضر سعی بر آن دارد تا ثابت کند که آیا بر اساس علم زبانشناسی و از طریق بررسی زبانی میتوان به اختلال دوقطبی افراد به طور خاص صادق هدایت پی برد یا نه. پژوهش میتواند با بررسی معیارهای زبانی اختلال دوقطبی در زمینهی مطالعات بالینی گام موثری بر دارد. به نظر میرسد که شناخت و زبان همسو با یکدیگرند و هیچ کدام غلبه بر دیگری ندارد. همچنین بر اساس فرانقش اندیشگانی، زبان بازتاب اندیشهی آدمی است و تجربهی انسان را تفسیر میکند. در این پژوهش، از نامههای صادق هدایت به شهیدنورایی استفاده شده است. مخاطب شخصی ثابت انتخاب شده است تا عوامل تأثیرگذار به حداقل برسد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از حوزههای معنایی و همچنین تغییرات موضوعی و گام متن نامهها به منظور سنجش فشردگی و تنکی کلام استفاده شده است. نتایج پس از بررسی زبانی هر نامه حاکی از آن است که با استفاده از معیارهای زبانی بیانشده میتوان دورههای اختلال دوقطبی مانند دورهی هیپومانیا، افسردگی، عادی و آمیخته را تشخیص داد. نتایج این پژوهش همراستا با دستاوردهای روانپزشکی است و البته معیارهای معنایی دیگری مانند تحقیر و تمسخر نیز به علم روانپزشکی معرفی شده است که هر دوی آنها همسو با تعاریف این علم نیز است. یکی از دستاوردهای این پژوهش وجود دورهی آمیخته در دورههایی از اختلال دوقطبی است که صادق هدایت آن را تجربه کرده است. همچنین ویژگیهای معنایی، میزان تغییرات موضوعی و گام در این دوره نیز مورد مطالعه قرار گرفته است. در این پژوهش مقایسهای با کار فدایی (2009) انجام شده است. نتایج بیانگر آن است که در بررسی دورههای اختلال دوقطبی بر اساس نامهها که با فاصلهی زمانی کمتری نسبت به آثار صادق هدایت است، دید بهتری را میتواند از ویژگیهای اختلال دوقطبی در صادق هدایت به ما بدهد. همچنین مطالعهی زمانی نامهها ویژگیهای دورههای اختلال دوقطبی مانند هیپومانیا که با فشار کلام همراه است و یا دورهی افسردگی که با فقر کلام همراه است را در فواصل زمانی به خوبی نشان داده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی عوامل انسجام واژگانی در متون و تاثیر آن بر درک مطلب زبانآموزان غیر فارسیزبان
نویسنده:
رومینا یمینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
واژگان
,
آموزش زبان
,
درک مطلب
,
زبان شناسی
,
متن فارسی
چکیده :
این پایاننامه شامل شش فصل به شرح زیر است : در فصل اول، مقدمه پژوهش ، شامل طرح موضوع تحقیق، اهمیت پژوهش ، اهداف مورد نظر و روش و مراحل کار شرح داده شده است . فصل دوم، خواندن و انواع آن را به تفصیل مورد بررسی قرار میدهد و از میان انواع خواندن، نوع مورد نظر این پژوهش را انتخاب و مورد بررسی قرار میدهد. در فصل سوم، ابتدا تاریخچه پیدایش علم کلام و گسترش آن تا به امروز، به تفصیل مورد بررسی قرار میگیرد و پس از آن، بعنوان پایه و اساس علم کلام معرفی و عوامل مربوط به آن از جمله بافت ، بافتار و معیارهای متنسازی شرح داده میشود. فصل چهارم، مبحث انسجام را بعنوان مهمترین معیار متنسازی مطرح و عوامل مختلف آن، از جمله انسجام واژگانی را معرفی مینماید. در همین فصل، انسجام واژگانی و موارد گوناگون آن بعنوان موضوع اصلی این پژوهش به تفصیل و با ذکر مثال مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. فصل پنجم شامل دو بخش است : بخش اول به بررسی آماری عوامل انسجام واژگانی در متون فارسی اختصاص دارد که جدولها و نمودار مربوط به آن در انتهای این فصل ارائه گردیده است . در بخش دوم، روش و معیارهای تهیه متون درک مطلب آزمایشی، متنها، نحوه ارائه آنها به زبانآموزان و بررسی آماری تاثیر عوامل انسجام واژگانی بر درک مطلب خواندن زبانآموزان مورد بررسی قرار میگیرد. در فصل ششم، نتایج بدست آمده از تحقیق مطرح شده و مورد بحث قرار میگیرد و همچنین پیشنهاداتی برای نویسندگان و محققان آینده ارائه میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رشد آهنگ کلام در کودکان دبستانی
نویسنده:
فرزانه پیماندار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ساختارگرایی
,
توانش زبانی
,
واج
,
زبان آموزی
,
کودکان دبستانی
,
رشد
,
آهنگ
,
زبان شناسی
,
آهنگ کلام
,
زبانآموزی کودک
,
درک آهنگ
چکیده :
الف. موضوع و طرح مسئله (اهمیّت موضوع و هدف): رشد گفتار و زبان کودکان در دوران دبستان به لحاظ نظری وعملی از اهمیّت بسیاری برخوردار است. از جمله نتایج نظری کمک به ارتقای سطح علمی نظری? عمومی زبان و باروری آن است. از دیگر نتایج نظری زبانآموزی کودک اینست که زبانشناس میتواند با بررسی روند رشد زبان و مطالعه ترتیب و انواع خطاها در مورد ماهیت و طبیعت خود زبان اطلاعات بیشتری بدست آورد. هدف دیگر زبانشناسان و روانشناسان زبان از بررسی زبانآموزی کودک دستیابی به الگوهای پردازش ذهن بشر است. فرایند فراگیری زبان کودک به ویژه در سالهای دبستان از لحاظ کاربردیبه روشن ساختن برخی مسائل سوادآموزی که منتهی به تدوین روشهای موثر آموزش زبانیمیشود، گسترش مهارتهای زبانی و نیز آموزش زبانهای دیگر یعنی ارائه شیوههای جدید تدریس زبان دوم کمک میکند. پژوهش حاضر سعی برآن دارد که یک نگاه همه جانبه به روند رشد آهنگ درکودکان دبستانی فارسیزبان داشته باشد تا بتواند با تبیین و توصیف نظری زبانآموزی کودک دبستانی به ویژه رشد آهنگین زبان کودک که به دستیابی به گفتار صحیح معنادار و نهایتاً فن بیان منجر میشود، ابزار و مواد لازم برای محققان و معلمان و مولفین کتابهای درسی فراهم آورد. در چنین شرایطی این افرادبا علم به قابلیّتهای سخنوران زبان به ویژه کودکان در سنین مختلف دبستان میتوانند برنامهریزیهای مدونی در جهت ارتقای سطح آموزشی دانشآموزان و در نهایت پیشرفت تحصیلی آنان داشته باشند. ب. مبانی نظری شامل مرور مختصری از منابع، چارچوب نظری وپرسشها و فرضیهها: چارچوب نظری این تحقیق نظریههای رشد واجی شامل نظریه رفتارگرایی، نظریه زیستشناختی-بنیاد، نظریه ساختارگرایی، نظری? شناختی حلمشکل، نظری? واجشناسی طبیعی، نظریه نوایی و نظریه پیوندگرایی است. پرسشهای مطروحه در این پژوهش شامل این موارد است: 1) آیا درک کارکردهای آهنگ در زبان فارسی تا پیش از دبستان کامل است؟ 2) آیا درک کارکردهای آهنگ در زبان فارسی در سه مقطع اول دبستان روندی رو به رشد دارد؟ 3) آیا میان رشد درک انواع کارکردهای آهنگ در زبان فارسی در هریک از سه مقطع اول دبستان تفاوت دیده میشود؟ فرضیههای تحقیق عبارتند از: 1) درک کارکردهای آهنگ در زبان فارسی تا پیش از دبستان کامل نیست. 2) درک کارکردهای آهنگ در زبان فارسی در سه مقطع اول دبستان روندی رو به رشد دارد.3)میان رشد درک انواع کارکردهای آهنگ در زبان فارسی در سه مقطع اول دبستان تفاوت دیده میشود.پ. روش تحقیق شامل تعریف مفاهیم، روش تحقیق، جامعه مورد تحقیق، نمونهگیری و روشهای نمونهگیری، ابزار اندازهگیری، نحوه اجرای آن، شیو? گردآوری و تجزیه و تحلیل دادهها: مفاهیم بنیادی این پژوهش شامل سلسله مراتب نوایی، آهنگ، نقشهای آهنگ و الگوهای آهنگ است. آزمونهای پژوهش حاضر با توجه به ویژگیها و ظرفیتهای زبان فارسی براساس آزمونهای ولز و همکاران (2004) طراحی شدند. جامعه آماری شامل سه گروه چهار نفره کودک (پسر) بودند که به ترتیب در مقطع اول، دوم و سوم ابتدائی تحصیل میکردند و میانگین سنی آنها 8 /6، 9 /7 و 9 /8بود. این آزمونها در یک مقطع زمانی مشخص و در یک مکان انجام شد. هیچ یک از کودکان مشکل گفتاری و یا لهجه خاصی نداشتند و ساکن تهران بودند. در این پژوهش، رشد درک آهنگ کلام کودکان در چهار جنبه کاربردی برش پارهگفتار، عاطفه و احساس، تعامل و کانون مورد بررسی قرار میگیرد. به منظور ارزیابی فرضیههای پژوهش، تحلیل دادهها به دو صورت انجام شد: 1) بررسی عملکرد سه گروه سنی با هم به تفکیک آزمون 2) بررسی عملکرد هر گروه سنی بطور جداگانه در چهار آزمونت. یافتههای تحقیق: الف) بررسی عملکرد سه گروه سنی با هم به تفکیک آزمون1) آزمون برش پارهگفتار: گروه سنی 1، 5 /82 درصد پاسخ صحیح و گروه سنی 2 و 3، 90 درصد پاسخ صحیح دادهاند. لذا میتوان عنوان نمود که قریب به اتفاق دانش آموزان کلاس دوم وسوم نسبت به دانش آموزان کلاس اول پاسخهای صحیح بیشتری را در زمینه برش پارهگفتار ارائه نمودهاند. براساس آزمون خیدو سطح معنیداری میان سه گروه در آزمون برش 507 /0 است، لذا تمایز میان سه گروه سنی معنیدار نیست. به عبارت دیگر تمایز نمرات سه گروه حاکی از روند رشد از گروه اول تا سوم نمیباشد.2) آزمون عاطفه: کلاس اول 5 /62 درصد ؛ کلاس دوم 80 درصد و کلاس سوم 5/92 درصد پاسخ صحیح دادهاند. لذا میتوان عنوان نمود که با افزایش سن دانشآموزان عملکرد آنان در آزمون عاطفه و احساس بهبود مییابد. نتایج آزمون معنیداری نشان میدهد سطح معنیداری میان سه گروه سنی 005/0 است که بیانگر تمایز میان نمرات است. به این معنا که تمایز میان نمرات این سه گروه سنی حاکی از روند رشد از گروه سنی 1 به گروه سنی 3 میباشد. لذا میتوان نتیجه گرفت، هر اندازه که به سن آزمودنی افزوده میشود، میزان درک او از عاطفه و احساس آهنگ کلام بیشتر میشود.3) آزمون تعامل: کلاس اول 80 درصد، کلاس دوم 5/ 87 درصد و سوم 85 درصد پاسخ صحیح دادهاند. پس از انجام آزمون معنیداری مشخص شد که چون سطح معنیداری در سه گروه سنی آزمون تعامل 648 /0 است، تمایز میان نمرات سه گروه سنی معنیدار نیست. به عبارت دیگر نمرات کودکان روند رشد از گروه سنی 1 تا گروه سنی 3 را نشان نمیدهد.4) آزمون کانون: کلاس اول 65 درصد و کلاس دوم 55 درصد و کلاس سوم 5 /67 درصد پاسخ صحیح ارائه نمودهاند. آزمون معنیداری نشان میدهد که سطح معنیداری آزمون کانون 477 /0 است. لذا تمایز نمرات میان سه گروه سنی معنیدار نیست، به عبارت دیگر نمیتوان تمایز میان درصد نمرات سه گروه را حاکی از رشد این جنبه از آهنگ کلام دانست.ب) بررسی عملکرد هر گروه سنی بطور جداگانه در چهار آزمون1)گروه سنی 1: گروه سنی 1 در آزمون درک برش پارهگفتار (با میانگین 25 /8) بهتر از دیگر آزمونها عمل کرده است. پس از آن به ترتیب آزمونهای درک نقش تعاملی (با میانگین 8)، آزمون تشخیص کانون جمله (با میانگین 5 /6) و آزمون درک عاطفی جمله (با میانگین 25/ 6) قرار دارند. عاطفه< کانون< تعامل< برش پارهگفتار 2)گروه سنی 2: گروه سنی 2 در آزمون درک برش پارهگفتار (با میانگین 9) بهتر از دیگر آزمونها عمل کرده است. پس از آن به ترتیب آزمونهای درک نقش تعاملی (با میانگین 75/ 8)، آزمون درک عاطفی جمله (با میانگین 8) و آزمون تشخیص کانون جمله (با میانگین 5/6) قرار گرفتهاند. براساس آزمون تی تفاوت بین نمرات چهار آزمون این پژوهش در گروه سنی 2 به لحاظ آماری معنیدار است. کانون< عاطفه< تعامل< برش پارهگفتار3)گروه سنی 3: گروه سنی3 در آزمون عاطفه (با میانگین 25/9) بهتر از دیگر آزمونها عمل کرده است. پس از آن به ترتیب آزمونهای برش پارهگفتار (با میانگین 9)، آزمون درک نقش تعاملی (با میانگین 5/ 8) و تشخیص کانون جمله (با میانگین75 /6) قرار گفتهاند. آزمون تی نشان میدهد که تفاوت بین نمرات چهار آزمون این پژوهش در گروه سنی 3 به لحاظ آماری معنیدار است، زیرا سطح معنیداری در کلی? موارد از 005/ 0 کمتر است. کانون< تعامل< برش پارهگفتار< عاطفه ث. نتیجهگیری و پیشنهادات: نتیجه حاصل از تحلیل دادهها نشان میدهد: 1) گرچه کودک تا پیش از ورود به دبستان بخش عمدهای از توانائی درک آهنگ را بدست آورده است، اما این رشد همچنان کامل نیست. 2) از میان جنبههای مختلف درک کارکردهای آهنگ در زبان فارسی در سه مقطع اول دبستان فقط درک آهنگ عاطفی کلام روندی رو به رشد دارد. 2) میان رشد درک انواع کارکردهای آهنگ در زبان فارسی در هریک از سه مقطع اول دبستان تفاوت دیده میشود. از آنجا که در زمین? آهنگ و رشد زبانی کودکان دبستانی پژوهشهای انگشتشماری در زبان فارسی انجام شده است، بنظر میرسد انجام پیشنهادهای زیر برای پژوهشهای بعدی خالی از لطف نخواهد بود: 1) بررسی روند رشد تولید آهنگ در کودکان دبستانی 2) بررسی روند رشد درک آهنگ تا سیزدهسالگی 3) بررسی رشد آهنگ در کودکان زیر پنج سال 4) بررسی جنبههایی از رشد گفتمان در کودکان دبستانی 4) بررسی رشد زبانی کودکان دبستانی در حوزه جامعهشناختی زبان: مثلاً اینکه درک لهجههای ناآشنا از چه سنی آغاز میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل متنی جز بیست و نه قران کریم
نویسنده:
رضا جمشیدی نسب
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
زبان شناسی
,
قران- نقش-کنش گفتار-معنا
چکیده :
در این تحقیق تلاش شده است تا توجه به نظریه کنش گفتارو با تکیه بر تفاسیر معتبر همچون المیزان و نمونه نقشهای معنایی آیات جز 29 قران کریم مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. در این بررسی بسامد نقشهای معنایی و فشردگی و پراکندگی معنایی در سورههای جز 29 مورد مطالعه قرار می گیرند. همچنین ویژگیهای نحوی مشاهده شده بین آن طبقه از آیاتی که نقش معنایی یکسان دارند استخراج میشوند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 180
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید