جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 106
آيا كلمه مسلم فقط به معني سِلم است و خلوص ندارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
مسلم دو مرتبه دارد : يك مرتبه به معناي آن كسي كه در صلح وارد مي شود و مرتبه ي ديگر آن كسي كه به مقام خلوص مي رسد درصلح وارد شدن معناي اول وبه خلوص رسيدن مقام متناهي وکامل اسلام است بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
خداوند فرمود كه مُتقّين « اذا فعلوا فاحشة او ظلموا أنفُسهُم» از طرفي اميرالمؤمنين فرمود كه «الخيرُمنه مامول و الشّرمنه مامون» جمع اين دو چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اشکالي ندارد که متقين يک زماني گناهي هم کرده باشد بعد از اينكه اينها گناه كردند در ادامه آيه آمده است که « ذكرالله و لم يصرّوا علي ما فعلوا » استغفار مي كنند و اصرار و تكراري ندارند يعني همان مي شود که « الخيرُمنه مامول و الشّرمنه مامون» . بیشتر ...
در آيه 48 سوره بقره [وَاتَّقوايَوماَ لا تَجزيِ نَفسٌ عَن نَفسِ شَيآ وَلا يُقبَلُ مِنها شَفا عَةٌ وَلا يو خَذُ مِنها عَدلٌ ولا هُم يُنصَرونَ] با توجه به اعتقاد شفاعت توجيه اين نوع آيات چگونه است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
آنجا كه خداوند نفي شفاعت مي كند ،نفي شفاعت استقلالي است مستقلاً شفاعتي وجود ندارد شفاعت براي همه ابتداً فايده نمي كند، شفاعت امري است منوط به امر الهي و تاثير آن به اذن الله است. شفاعت امري است كه آغاز آن ازسوي خدا ودر مورد موحدان است .اما درمورد مش بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
در مورد حضرت آدم (ع) گفتيد كه اول مصطفي بود بعد مجتبي شد اين مطلب در كدام آيه آمده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
سوره مبارکه ال عمران آيه 33: «ان الله اصطفي ادم ونوحا وال ابراهيم وال عمران علي العالمين» اما بعد از اينكه آدم آزمون خودش را با آن زيبايي داد و فهميد كه با خود وخدا چه كرده است « ثُمَّ اجْتَبه ُ رَبَّه فَتابَ عليهِ و هدي» [طه 123] بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آيه 99 سوره مبارك‍ه اعراف «افَأمِنوا مكرَاللهَ فلا يأ منُ مكْراللهِ الا الْقومُ الْخاسِرون» را تفسير بفرماييد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در اين آيه نكته اي كه وجود دارد اين است كه دو كلمه الاَمن و اليأس، در روايات آمده است كه نقطه متقابل هم هستند . « الامن من مكرالله » و « اليأس من روح الله » كه يكي مأيوس بودن از زيبايي ها و اميدهاي خداوند است و ضدش امن از مكر خداوند . اينكه گمان كنيم بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
علت پذيرش امانت قرآن از سوي انسان چيست در حاليكه بقيه مخلوقات نپذيرفتند؟ در قرآن انسان هم ظالم وهم جاهل معرفي مي شود، چگونه انسان ظالم و جاهل امانت دار الهي مي شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اين بحث مربوط به آيه امانت در سوره مباركه احزاب است .خداوند مي گويد ما امانت را به آسمان وزمين وكوهها عرضه كرديم ولي آنها إبا ء كردند واز پذيرش آن ترسيدند وانسان اين امانت را پذيرفت وحامل اين امانت شد.يعني انسان توان تحمل وباربري اين امانت را يافت. بیشتر ...
بعضي از كارشناسان قرآن معتقدند كه آيات مكي قرآن از ديگر آيات از لحاظ فصاحت و بلاغت و اعجاز بياني برتر هستند آيا اين مطلب درست است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
خير . چون حوصله مردم كم بود، نوع آيات مكي كوتاه و قصار ،كوبنده وحماسي بود. اما آيات قرآن در فصاحت وبلاغت با يكديگرفرقي ندارند.بلكه در مقدار حجم مطلب وشيوه ولحن بيا ن تفاوت دارد وآن به دليل بستر ساز ي وآماده سازي جامعه بوده است بیشتر ...
کلماتی که در قرآن معنی گناه می دهند چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
1- سيئه : پائين ترين درجه گناه سيئه است .سيئه آن چيزي است كه موجب آزار مي شود. گناه هم خود آزاري است هم ديگر آزاري است و هم خدا آزاري . همه گناهان در سيئه مشترك هستند لذا سيئات هميشه در تقابل با حسنات مي آيد . 2- جناح : مرحله بعدي گناه است. به لحاظ بیشتر ...
آیا اولو الالباب با راسخون فی العلم فرق دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
اولو الالباب کساني هستند که قشروهوا و هوس ندارند . اما راسخون في العلم فرو رفتگان در علم هستند و فقط از آبشخور علم وحياني مي نوشند . يك عالم فرزانه راسخون في العلم نيست ولي اولوا الالباب است . راسخون في العلم لقب ويژه پيامبر و اهل بيت است بیشتر ...
هنگامي که فرشتگان از خلقت آدم به خدا اعتراض کردند آيا خداوند آنها را محکوم کرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
ملائکه الله اعتراض نکردند.اصلا شان ملائکه نبوده است که بخواهد به خدا اعتراض کند. ملائكه از حكمت خلقت سؤال كردند وبعد اعلام كردند كه اگر كاري هست ما حاضريم انجام دهيم بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 106