جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
14. ادیان religions
>
دین الهی (در مقابل دین غیرالهی)
>
ادیان توحیدی
>
دین اسلام
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 144
عنوان :
تبیین کلامی جایگاه و نقش توحید در اخلاق فردی اسلامی
نویسنده:
زهرا خانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سعادت
,
علوم انسانی
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
جهان بینی
,
دین اسلام
,
اخلاق فردی
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
دین اسلام (دین الهی توحیدی)
,
دین اسلام (ادیان سامی)
,
اخلاق فردی
چکیده :
در همه بخش های دین اسلام، توحید به عنوان اصلی اساسی،نقشی محوری را داراست. موضوعی که در این رساله به آن پرداخته می شود بررسی این اصل در نظام اخلاقی اسلام است. ریشه و جوهر دین توحید است و آفرینش بر پایه آن بنا نهاده شده است و در عین اینکه ریشه دین است، غایت و هدف در اسلام نیز معرفی شده است، از طرفی یکی از بخش های مهم دین که مرتبط با نوع انسان است، اخلاق معرفی شده است. اخلاق که باید و نبایدهای ارزشی حاکم بر رفتار آدمی را نشان می دهد، نیازمند جهان بینی است و تفاوت نظام های اخلاقی از اختلافات بینشی هر نظام درباره هستی نشأت گرفته است .نظام اخلاقی دارای تقسیماتی است که اخلاق فردی از زیر شاخه های اصلی آن شمرده می شود. اخلاقی که ارسطو در نظام اخلاقی اش ارائه می دهد بر اساس هستی شناسی خود، بر مبنای رعایت حد وسط است که هدف از اخلاق در این نظام رسیدن به به نقطه تعادل و حاکمیت عقل بر دیگر قواست. در اخلاقی که برخی علمای مسلمان با تأثیر پذیری از ارسطو، با وجود جهان بینی های متفاوت آن را پذیرفته اند نیز هدف از اخلاق رسیدن به نقطه تعادل وحاکمیت عقل بر سایر قوا معرفی شده است و اختلاف دو نظام فقط در مصادیق سعادت است، اما در نظام اخلاقی که مفسرین و علمای معاصر باتوجه به بینش قرآنی و روایی آن را تبیین می کنند، اخلاق بر اساس توحید خالص بنا نهاده شده و معیار فعل اخلاقی تقرب به خداوند و هدف از اخلاقلقاءالله است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سیرة النبویة : تدوین مختصر مع تحقیقات و اثارات جدیدة
نویسنده:
سامی بدری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
المطبعة صدر ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
پیامبر شناسی
کلیدواژههای فرعی :
افعال حضرت محمد (ص) ,
بعثت حضرت محمد (ص) ,
خلافت بعد از رسول الله (ص) ,
دین اسلام ,
معراج پیامبر(ص) ,
امر پیامبر(ص) ,
ازدواج پیامبر(ص) ,
جنگهای پیامبر(ص) ,
معجزات حسی حضرت محمد صلی الله علیه و آله ,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء) ,
حکومت پیامبر اسلام (ص) ,
غزوه ها ,
سیره نبوی(پیامبر ص) ,
چکیده :
کتاب «السیرة النبویة (تدوین مختصر مع تحقیقات و إثارات جدیدة)» نوشته سید سامی بدری، مشتمل بر گوشه هایی از سیره عملی پیامبر اکرم (ص) است که در ده فصل به زبان عربی تالیف شده است. عمده ترین مباحثی که در کتاب مطرح گردیده عبارت اند از : اهداف و انگیزه های تدوین سیره نبوی, آباء و اجداد پیامبر اکرم (ص), زندگی و فعالیتهای پیامبر (ص) قبل از بعثت, از زمان بعثت تا زمان هجرت, برخی جنگ ها و قراردادهای صلح پیامبر با قریش و مشرکین, آخرین حج پیامبر (ص), سقیفه و فدک و همسران پیامبر (ص).
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر این جملات: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ لا يَحْزُنْكَ»، «مِنَ الَّذينَ هادُوا سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ سَمَّاعُونَ» و «وَ مَنْ يُرِدِ اللَّهُ فِتْنَتَهُ فَلَنْ تَمْلِكَ لَهُ مِنَ اللَّهِ شَيْئاً» از سوره مائده چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
در آیهٔ شریفهٔ مورد پرسش میخوانیم: «اى فرستادهٔ (خدا)! آنها كه در مسير كفر شتاب میکنند و با زبان میگويند: «ايمان آورديم» و قلب آنها ايمان نياورده، تو را اندوهگين نسازند! و (همچنين) گروهى از يهوديان كه خوب به سخنان تو گوش میدهند، تا دستاويزى براى
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امتحان الهی
,
دین اسلام
,
دعوت حضرت محمد(ص)
,
تفسیر قرآن
,
دین اسلام (دین الهی توحیدی)
کلیدواژههای فرعی :
آیه 41 مائده ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقشِ دین در شکل گیری حکمت متعالیه
نویسنده:
میثم بهشتی نژاد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین اسلام
,
حکمت متعالیه
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
فطرت ثانی(مقابل فطرت اُولی)
,
عقل سلیم (اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
امامت ,
نبوت ,
معاد جسمانی ,
صفات خدا ,
وحی الهی ,
تعارض عقل و دین ,
قرآن ,
خود سازی ,
آموزههای دین اسلام (آموزههای ادیان) ,
سالک ,
فطرت ثانی(مقابل فطرت اُولی) ,
تعاطی دین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
حسن حسن زاده آملی
چکیده :
صدرا، بسیاری از یافته ها و نوآوری های موجود در حکمت متعالیه را مدیون بهره مندی از دین و شهود دانسته است. او، تأثیر دین بر حکمت و حکما را در دو مرحله بررسی کرده است. در مرحله اول، دین، حکمت و حکما را از نگاه ماهیت بین و کثرت بین می رهاند و به نگاه وجودی ارتقا می دهد. بر این اساس، نگاه وجودی این مطلب را برای حکیم میسّر می کند که به فهم صحیحی از بعضی آموزه های دین که بدواً با احکام عقلی معارض دیده، دست یابد. این فهم صحیح موجب می شود که حکیم، به تثبیت عقلیِ بسیاری از آموزه های دینی موفّق گردد. در مرحله دوم، تأثیر دین بر حکمت موجب ارتقاء مجدّد نظرگاه حکیم و مبانی حکمت می شود، و صدرا نتیجه این ارتقا را در دو بُعد برشمرده است: از یک سو، حاصلِ این ارتقاء، فهم تأویلات قرآنی است؛ و از سوی دیگر، حاصلِ این ارتقاء، دستیابی به اوج حکمت است؛ یعنی فهم واقع آن چنانکه هست. عبارات صریح ملاصدرا نشان از آن دارد که او، در حیات فلسفی خود همین سیر را پیموده و حکمت متعالیه نیز متناسب با همین سیر شکل گرفته است. نهایتاً این مطلب مورد تأکید قرار می گیرد که صدرا، در استفاده از دین و شهود، از الگوی پژوهشی فلسفی صحیح بهره برده و بدین ترتیب، هر چند حکمت متعالیه کاملاً مرهون دین است، اما قواعد حکمت و روش عقلی ـ برهانی را رعایت کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عوامل گسترش اسلام و مذهب اهل بیت علیهم السلام در شبه قاره
نویسنده:
محمد اسعدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید در اسلام
,
مهاجرت مسلمین به هند
,
حکام شیعی هند
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
دین اسلام
,
نظام طبقاتی
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
قاضی سید نورالله مرعشی شوشتری
,
فرق اسلامی (فرق)
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
ادیان هند (ادیان آریایی)
,
هندوییسم (ادیان هند)(دامنه ادیان آریایی)
,
آموزههای هندوییسم
,
اسلام در شبه قاره هند
,
تاریخ هند
,
ابعاد عدالت در اسلام
,
عوامل گسترش اسلام
,
حکومت های شیعه هند
,
مبلغان مسلمان
,
شاه طاهر حسینی قزوینی
,
میر حامد حسین هندی
کلیدواژههای فرعی :
حمله مغول ,
روابط هند و ایران ,
انسان و خدا ,
آیه 186 بقره ,
آیه 31 آل عمران ,
حب اهل بیت (ع) ,
بازرگانان مسلمان ,
آیه 54 مائده ,
چکیده :
تفکیک عوامل گسترش اسلام از عوامل گسترش مذهب اهل بیت غیر ممکن است، زیرا اینها دو ماهیت با دو محتوای خاص و متمایز از یکدیگر نیستند؛ بلکه صرفا دو تعبیر و یا دو لفظ با یک معنی و تعریف هستند. تاریخ ظهور و گسترش اسلام و حاکمیت مسلمانان، گواه روشنی بر این حقیقت ناب است که اسلام و مذهب اهل بیت حقیقتی واحدند اگرچه بعدها قدرتمندان سودجو و فرصت طلب، برای رسیدن به اهداف مادی خود، دست به تحریف حقایق روشنی همچون القای وجود تمایز بین اسلام و مذهب اهل بیت زدند و با انحراف افکار عمومی مسلمانان و غیر مسلمانان و تبلیغ نادرست که بین اسلام و مذهب اهل بیت -که بعدا از آن به مذهب تشیع تعبیر شد- تفاوت وجود دارد و تشیع نیز فرقه ای در کنار دیگر فرق اسلامی است، بزرگترین جنایت تاریخ را در حق اسلام و مسلمین مرتکب شدند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 158 تا 187
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسلام و دنیای مدرن
نویسنده:
آن ماری شیمل
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین اسلام
,
اسلام از دیدگاه آن ماری شیمل
,
اسلام و دنیای مدرن
کلیدواژههای فرعی :
اهل کتاب ,
اسلام و غرب ,
بنیادگرایی (مسائل جدید کلامی) ,
حقوق اسلامی ,
آنه ماری شیمل ,
چکیده :
آن ماری شیمل در سال 1922 در شهر "ارفورت" به دنیا آمد. در سال 1941 در برلین در رشتۀ دکترای فلسفه(شرق شناسی) و در سال 1951 در ماربورگ(رشته تاریخ ادیان) به اخذ دکترا نایل شد. از سال 1954 تا 1959 در دانشگاه اسلامی الهیات آنکارا به تدریس تاریخ ادیان مشغول بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 153
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی معرفت شناسانه اسلامی در محیط زیست
نویسنده:
فغفورمغربی حمید
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق زیست محیطی
,
دین اسلام
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
چکیده :
در جهان کنونی بشر متوجه عواقب زیانبار بهره برداری بی رویه از طبیعت و پیدایش انواع آلاینده ها در محیط زیست خود شده است. بحران محیط زیست که در حال حاضر گریبانگیر اکثر کشورهاست، از بحران روحی و معنوی سرچشمه گرفته است. دین اسلام از طبیعت و جهان محیط بر انسان و خود انسان، تعریف ویژه خود را دارد. پدیده های طبیعی آیات الهی هستند و در رابطه با خداوند دارای معنی و هدف می باشد و علاوه بر منشا الهی، آینه صفات خداست که می تواند از طریق اصلاح نگرش معرفتی و رفتار اخلاقی و تربیتی بشر راهگشای حل معضلات زیست محیطی امروز باشد. بررسی مبانی معرفت شناسی، جهان شناسی و انسان شناسی، تبیین معنی داری و هدفداری جهان آفرینش، همچنین توجه به خود انسان و ایجاد مسوولیت در او نسبت به اعتقادات و ارزش ها از جمله نقاط قوت دیدگاه اسلام و بعضا سایر ادیان در استفاده از منابع موجود در طبیعت است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 159 تا 192
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابتنای معناشناسانه اخلاق به دین
نویسنده:
جواد دانش
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق اسلامی و دینی
,
دین و اخلاق
,
خلق
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
امر و نهی الهی ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
صفات الهی ,
اشاعره (اهل سنت) ,
امر الهی ,
حسن و قبح ,
اراده الهی ,
دین اسلام ,
گزاره اخلاقی ,
آموزه های وحیانی ,
الزام اخلاقی ,
باید و نباید ,
مفاهیم دینی ,
حکم اخلاقی ,
کنش اخلاقی ,
نسبیت گزارههای اخلاقی ,
حسن و قبح اخلاقی ,
صدق گزارههای اخلاقی ,
افعال واجب(حکمت نظری) ,
تقریرهای تعدیلیافته ,
تحویل پذیری ,
پلورالیسم اخلاقی ,
moral ideas ,
وابستگی اخلاق به دین ,
طبیعت ناگروی اخلاقی ,
وابستگی مفهومی ,
نادرست ,
نادرستی اخلاقی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
مرتضی مطهری
,
محمدرضا مظفر
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
نسبت میان دین و اخلاق، به عنوان دو حوزهٴ ارجمند و سترگ زیست انسانی، در طول تاریخ و دستکم از زمان افلاطون به این سو مورد اقبال متفکران بوده است، چه اینکه هر دو متکفّل صلاح و فلاح انسان این جهانی بوده، بسته به میزان بینیازی یا نیازمندی به دیگری، نظم و نسق متفاوتی پی میافکنند. مطابق یکی از این تقریرات، اخلاق و کنش اخلاقی جز با اتکا به آموزههای وحیانی سامان نمییابد به گونهای که در این وابستگی حداکثری به لحاظ معناشناختی، همه یا برخی از مفاهیم اخلاقی تنها با ارجاع و تحویل به مفاهیم دینی تعریفپذیر است. اما چنانکه ملاحظه میکنیم انحای این گونه وابستگی حتی در قرائتهای تعدیلیافته آن ـ که اوصاف اخلاقی را با ضمّ قیودی وابسته به فعل ارادی خدایی مهرورز، خیرخواه یا... میانگارد ـ هیچیک تاب و توان چیره شدن بر نقدها و اشکالات پیشرو را نداشتهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطۀ دین و اخلاق؛ سطوح چهارگانه
نویسنده:
مریم لاریجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین و اخلاق
,
خلق
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
ارتباط دین واخلاق
,
کمال نهایی
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
احکام اخلاقی ,
دین اسلام ,
گزاره اخلاقی ,
حجیت ,
نسبیت گزارههای اخلاقی ,
صدق گزارههای اخلاقی ,
حسن و قبح فعلی ,
عقل(فقه) ,
طاعت ,
کلما حکم به الشرع حکم به العقل ,
ارتباط مضمونی اخلاق و دین ,
اعتبار به لحاظ اعتبار و حجیت ,
کمک دین و اخلاق به یکدیگر ,
شناسایی حیطه دین ,
شناسایی حیطه اخلاق ,
عینیت دین و اخلاق ,
هم پوشانی دین و اخلاق ,
الزام گرایی ,
الزام و سعادت ,
رساله اوثیفرون ,
استنتاج اخلاق از دین ,
ابتنای دین بر اخلاق ,
نسبت = رابطه = ارتباط = ربط ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
ارتباط وثیق دو مقولۀ «دین» و «اخلاق» که گزارههای مشترک فراوانی دارند، از جمله مسائلی است که به طور جدی، مطمح نظر اندیشمندان و متفکران بوده است. در این مقاله، ابتدا برای احتراز از خلط بحث، غرض از «دین» و «اخلاق» مشخص شده و سپس رابطۀ «دین» و «اخلاق» در سطوح چهارگانه، ترسیم گشته است؛ این سطوح عبارت است از: سطح اول: ارتباط مضمونی؛ سطح دوم: ارتباط به لحاظ اعتبار و حجیت و ابتنای یکی بر دیگری در این جهت؛ سطح سوم: کمک دین و اخلاق به اجرا و تحقق خارجی یکدیگر، فارغ از دو سطح قبل؛ سطح چهارم: کمک به شناسایی حیطه و مضمون یکدیگر. تفکیک این سطوح، به فهم بهتر رابطۀ «دین» و «اخلاق»، کمک شایانی خواهد کرد که در این مقاله به آن پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 61
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازنگری مفاهیم قابل تأمل اندیشههای محمد قطب در پرتو سلفیگری اعتدالی و اعتزال نوین
نویسنده:
علیرضا میرزایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین اسلام
,
صهیونیسم مسیحی
,
سلفیه (فرق اسلامی)
,
سلفیگری
,
تمدن جاهلی غرب
چکیده :
محمد قطب برادر کوچکتر نویسنده و مفسر فقید مصری، سید قطب، که متأثر از مکتب فکری اوست، ملغمهای از اندیشههای ارتدوکس اسلامی (راستکیشی و سلفیگری غیرتکفیری) و اعتزال نوین است که درصدد بازیافت شکوه و تمدن بزرگ اسلامی است. با توجه به تأثیر اندیشههای نوین جهان غرب و تأثر دیالکتیکی جهان اسلام از آن، وی همت خود را معطوف به تبیین مفاهیم دینی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... به سبک نوین با دستمایه اسلامی و دفاع از هجمههای سکولاریسم (علمانیت) لجامگسیخته و مهار عوارض ناشی از گسترش لامذهبی کرده است. وی در ریشهیابی مشکلات جهان اسلام ضمن اعتراف به رخوت در حوزه اندیشه و عملکرد مسلمانان، به مفهوم بنیادی صهیونیسم مسیحی و غرب صلیبی میرسد و حل این معضل را بازگشت به اسلام تحت رهبری پیشروی رجل الاهی و از طریق تبلیغات صحیح و تربیت نسلهای جوان سرخورده از مکاتب وارداتی میداند. قطب به شدت غربستیز است و هیچ نوع ملایمت فکری و فرهنگی بین جهان اسلام و تمدن جاهلی غرب و گرفتار در چنبره یهود و سکولاریسم نمیبیند. فرجام محتوم غرب سکولار و صلیبی بر اساس سنت ربانی شکست قطعی است. وی دغدغههایی مانند جهانی شدن و بیداری اسلامی نیز دارد که در این مقاله بر اساس آثار او بررسی و نقد شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 144
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید