جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
روایات تفسیری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 134
عنوان :
آثار آرامش بخشی توکل از منظر قرآن
نویسنده:
حسن دامغانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
روایات تفسیری
,
سلامت روانی
,
آرامش
,
انسان
,
قرآن
,
نگرش دینی
,
معارف اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
توکل
,
هنر و علوم انسانی
,
آرامش (روانشناسی)
,
اتکاء به نفس خود
,
روحانیت (فلسفه)
چکیده :
آرامش و سلامت روان،از نیازهای اساسی بشر به شمار می رود ودارای نقش کلیدی در کارکرد خانواده وجامعه است. قرآن معجزه ی جاویدان الهی است و خداوند متعال آن را هدایتگر انسانها معرفی کرده است. از دیدگاه قرآنکریم،توکل به خداوند نقش اساسی در تامین آرامش و سلامت روان دارد. قرآنکریم ابعاد مختلف وجود انسان را در نظر گرفته و برای تامین آرامش وسلامت آن راهکارهای حیاتی ارائه نموده است. معنای روان از منظر قرآن با معنایی که در روان شناسی کنونی مطرح است،تفاوت ماهوی دارد.(این تفاوت در فصل اول مورد بررسی قرار گرفته است) الفاظ گوناگون درباره ی روان در قرآن بیانگر یک حقیقت واحدند که از آن به بعد رحمانی وروحانی تعبیر می شود. مادامی که این بعد رحمانی و ملکوتی بر انسان مسلط باشد،آرامشوسلامت روان به معنای واقعی کلمه تامین می شود. در این پایاننامه، ابتدا حقیقت توکل به خداوند با استناد به آیات وروایات تبیین شده و سپس به موارد استعمال روان در قرآنکریم اشاره شده است. برای تبیین علائم سلامت روان،بیماری های روان از منظر قرآن مورد تاکید قرار گرفته است.همچنین به برخی از راهکار های قرآنکریم برای تامین آرامش وسلامت روان اشاره شده و در پایان هر بحث، نتیجه گیری شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی گونههای ظلم از منظر قرآن و روایات
نویسنده:
خدیجه حیدری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
روایات تفسیری
,
قرآن
,
معارف اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
عزت نفس
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ستمگری
چکیده :
ظلم امری نکوهیده و مخالف فطرت انسانی است و روح انسان ها آن را بر نمی تابد. دین اسلام نیز همواره بر حفظ عزت و حرمت انسان ها تاکید داشته است، ظلم به موجب تضییع حدود معین الهی، سبب زیر پا نهادن حرمت و عزت انسان ها می گردد.به همین جهت خداوند متعال در قرآن کریم ،نوع بشریت را از ظلم کردن و پذیرش ظلم نهی می کند.در این نوشتار که با عنوان بررسی گونه های ظلم از منظر قرآن و روایات به رشته تحریر در آمده است،گونه های ظلم در سه دسته طبقه بندی شده اند که عبارت است از :ظلم میان انسان و خداوند ،ظلم میان انسان و نفس خویشتن و ظلم میان انسان و انسان های دیگر.در محور ظلم میان انسان و خداوند به بررسی امکان ظلم خدا به انسان و مصادیق جزئی ظلم انسان به خداوند از قبیل شرک و تکذیب آیات الهی و...پرداخته شده است.همچنین ظلم انسان به نفس خویشتن، در دو بعد ظلم به جسم و ظلم به روح مورد بررسی قرار گرفته است.و در نهایت ظلم انسان به انسان های دیگر که همان ظلم اجتماعی است ؛در تقسیمات اجتماعی از قبیل خانواده ،نظام سیاسی(مردم و مسئولین )و نظام تربیتی(استاد و شاگرد)و ....مورد بررسی قرار گرفته و مصادیق ظلم در هر یک از آنها معین و تشریح شده است .به طور کلی ،می توان گفت :منکرات و ناشایسته های اخلاقی مندرج در قرآن و روایات- به ویژه در جایی که حقی نادیده گرفته شود- مصداقی از ظلم شمرده می شود و به بیان دیگر ،هر جا بایسته های اخلاقی و حقوق معین الهی نادیده گرفته شده اند؛ ظلمی صورت پذیرفته که گاهی در اثر جهل نسبت به آنهاست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی سندی و متنیِ روایاتِ اسبابِ نزولِ آیات و سوره های جزء 30 قرآن کریم
نویسنده:
حسین محمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
روایات تفسیری
,
معارف اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
نزول قرآن
,
هنر و علوم انسانی
,
تجزیه و تحلیل محتوا
,
هنر و علوم انسانی
,
تجزیه و تحلیل محتوا
,
هنر و علوم انسانی
,
قرآن. جزء 30
,
تجزیه و تحلیل محتوا
,
تجزیه و تحلیل محتوا
,
قرآن. جزء 30
,
قرآن. جزء 30
,
جزء 30 قرآن: بسم الله الرحمن الرحیم، عم یتسائلون، عن النبا العظیم
چکیده :
پس از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله از صحابه و سپس از تابعان، درباره اسباب نزول آیات قرآن، سوال می شد؛ بر این اساس، از آنان گاه اخباری در قالب روایات اسباب نزول گزارش ها شده است. از آنجا که تنها راه اطلاع از اسباب نزول، روایات می باشد و گذشته از اشکالات سندی، برخی از این احادیث، در محتوا و دلالت نیز خالی از اشکال نیستند، و تعارض این روایات با یکدیگر ذیل یک آیه یا سوره نیز، مشکلاتی جدی در بهره گیری از این روایات در فهم آیات ایجاد کرده است. لذا در این نوشتار محقق با روش توصیفی-تحلیلی روایات اسباب نزول جزء 30 قرآن کریم را گردآوری کرده و تمامی روایات این بخش را از هر دو جنبه سند و متن مورد بررسی، نقد و ارزیابی قرار داده است؛ در 37 سوره جزء سی ام قرآن کریم، ذیل 25 سوره، روایت اسباب نزول گزارش شده است که همگی از جهت سند - به جز طریق امام رضا علیه السلام در ذیل سوره لیل و طریق امام صادق علیه السلام ذیل سوره توحید - به دلیل یک یا چند اشکال رجالی و درایه ای از قبیل: ارسال یا انقطاع سند، به جهت حضور راویان ضعیف و مجهول در اسنادشان، عدم استناد روایت به صحابی شاهد نزول؛ غیر قابل قبول می باشند. متن این روایات نیز - به جز روایت امام صادق در ذیل سوره عبس و روایت وهب بن منبه و سعید بن میناء ذیل سوره کافرون- به دلیل یک یا چند اشکال محتوایی مانند: عدم صراحت تعبیر راوی برای بیان سبب نزول، ناسازگاری با سیاق سوره، عدم مطابقت با دیگر آیات قرآن، مخالف بودن با روایات ترتیب نزول، عدم سازگاری با تاریخ قطعی، عدم تأخر نزول آیات با واقعه، همزمان نبودن قصه با نزول آیات، مهم نبودن قصه، ناسازگاری با عصمت و مقام شامخ پیامبر صلی الله علیه و آله، وجود اضطراب و اختلاف روایات ذیل یک سوره، دچار ضعف می باشند و مورد قبول نیست. و می توان گفت اغلب آنان اجتهاد و تطبیق راوی بر آیات قرآن می باشد. لذا روایتی یافت نشد که به جهت سند و متن- هر دو با هم- صحیح باشند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه روایات تفسیری سعید بن جبیر با روایات منقول از ائمه (علیهم السلام)، صحابه و تابعین در پنج جزء اول قرآن
نویسنده:
سمانه گوهری فخرآباد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
تابعین
,
روایات تفسیری
,
امام
,
قرآن
,
سعید بن جبیر
,
معارف اسلامی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اسباب نزول
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
صحابه پیامبر(ص)
چکیده :
شناساندن ارزش تفسیر صحابه و تابعین، کسانی که به عصر نبوت و زمان نزول قرآن نزدیک بوده اند، می تواند گامی در جهت استفاده ی بیشتر مفسران از نظرات و آگاهی های آنان و راهنمایی برای دست یافتن به تفسیر صحیح آیات قرآن باشد. مقایسه اقوال صحابه و تابعین و دیگر مفسران با یکدیگر و نیز مقایسه روایات تفسیری نقل شده از ائمه(علیهم السلام) با تفسیر صحابه و تابعین، میزان صحت تفسیر هر یک از صحابه و تابعین را مشخص می کند و همچون غربال، نظرات صحیح از غیر صحیح آنان را، جدا می نماید. در این پایان نامه، روایات تفسیری نقل شده از سعید بن جبیر گزینش و مورد مقایسه با اقوال صحابه و تابعین و روایات رسیده از معصومین (علیهم السلام) واقع شد. از این مقایسه می توان به نظرات مختلف صحابه و تابعین، میزان اختلاف آراء آنان، ارزش تفسیر سعید بن جبیر ، میزان فاصله تفسیر صحابه و تابعین و نیز تفسیر سعید بن جبیر از تفسیر ائمه (علیهم السلام) دست یافت و مفسران می توانند از این رهگذر، در بدست آوردن تفسیر صحیح قرآن استفاده کنند. به طور خلاصه می توان گفت: به نظر می رسد پس از مقایسه ی آراء تفسیری سعید، گفتار وی به روایات تفسیری شیعه شبیه تر است و تفسیر وی دارای ارزش والایی است که می تواند مورد استفاده و مرجع مفسران قرار گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسیر روایی داستان حضرت عیسی (ع)؛ مدل تفسیری، روایی، شیعی داستان حضرت عیسی (ع)
نویسنده:
سیدهزینب علوی نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
روایات تفسیری
,
حضرت عیسی
,
مسیح(ع)
,
تفسیر موضوعی
,
تفسیر روایی
چکیده :
داستان انبیای الهی به عنوان یکی از شاخصهای مهم پندآموزی و عبرت، همواره مورد توجه همگان بوده است. قرآن کریم به عنوان یک کتاب هدایت، تنها به آن قسمت از داستان، که در رسیدن به این هدف ضروری بوده، اشاره داشته است، لذا در این میان، بسیاری از زوایای زندگی انبیای الهی در هالهای از ابهام بوده است. در شفافسازی داستانها، روایات تفسیری، میتوانند به عنوان یکی از منابع مهم و تنها به عنوان مکمل و موید به مفسر کمک کنند، اما به سبب وجود اشکالات در سند و متن برخی روایات تفسیری و نفوذ اسرائیلیات فراوان در این زمینه، پژوهشگر را بر آن میدارد تا با پالایش اینگونه روایات از منابع حدیثی و تفسیری، گوشهای از داستان انبیاء را به درستی بیان کند. در میان داستان انبیاء :، داستان حضرت عیسی 7از جلوهای خاص برخوردار است و دقت در زوایای زندگی ایشان، با توجه به قرآن و سنت صحیح، میتواند نقش به سزایی در بیان حقیقت و معرفی یک الگو و روش مناسبِ زندگی داشته باشد. بر اساس آیات و روایات، محتوای داستان حضرت عیسی 7، در شش مرحله ی تولد، شخصیت اخلاقی، معجزات، نبوت، سرانجام حضرت مسیح 7و سرانجام مسیحیان جای میگیرد، که در این میان، با استفاده از روایات، بسیاری از آیات، خلاف ظاهر و برخی متناسب با ظاهر برداشت میشوند. در روش تفسیر رواییِ موضوعی، اقوال و روایات مختلف در تفاسیر قرآنی و جوامع روایی، در نهایت دقت، تجزیه، تحلیل و نقادی شده و این روایات در دستهبندی خاص، بر اساس مقاطع زندگی آن حضرت جای گرفته و تفسیری مطابق با قرآن، عقل و نقلِ صحیح ارائه شده است. یافتههای به دست آمده از داستان حضرت عیسی 7، با بررسی 199 روایت از دامنه منابع حدیثی و با تأکید بر دو کتاب تفسیر روایی شیعیِ البرهان و نور الثقلین، بدین صورت است که از این مجموع، حدود یک چهارم کل روایاتِ بررسی شده، مربوط به ایضاح مفهومیِ آیات است و ارزیابی سندی روایات نشان میدهد که بیش از نیمی از کل روایات، ضعیف و کمتر از یک چهارم، صحیح هستند، که در این میان، 15 روایت مورد نقد مفسران قرار گرفتهاند. ضعف سندی تعداد قابلتوجهی از روایات، نقدهای وارد به برخی از آنها و فقدان روایات تفسیری ذیل برخی آیات است، نشانگر آن است که برای ارائ? تفسیری جامع از قرآن کریم، روایات به تنهایی کافی نیست و علاوه بر آنها منابع و مبادی دیگری نیز برای ارائ? تفسیری سلیس و روان از این کتاب آسمانی لازم است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش آیت الله معرفت (ره) در «التفسیر الأثری الجامع»
نویسنده:
طاهره رجایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن با سنت
,
روایات تفسیری
,
حروف مقطعه
,
عرضه حدیث بر قرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر و مفسران
,
آیات تحدّی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر مأثور
,
تفسیر صحابه
,
تفسیر عرفانی
,
تفسیر موضوعی
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
مکی و مدنی
,
اسباب نزول
,
آیت الله معرفت (ره)
,
التفسیر الأثری الجامع
,
منهج تفسیرى
,
سیاق در تفسیر
,
نسخ در قرآن
,
نقش فقه در تفسیر
کلیدواژههای فرعی :
آیه نجوا ,
نقد حدیث ,
سند روایات ,
آیه 34 طور ,
آیه 33 طور ,
آیه 158 بقره ,
آیه 208 بقره ,
آیه 217 بقره ,
آیه 024 بقره ,
آیه 054 بقره ,
آیه 23 بقره ,
آیه 88 اسراء ,
آیه 69 نساء ,
آیه 13 مجادله ,
آیه 195 شعراء ,
آیات الاحکام ,
قرائت قرآن ,
تفسیر ترتیبی ,
سیاق آیات قرآن ,
آیه 233 بقره ,
آیه 44 نحل ,
چکیده :
روش شناسی تفاسیر، از جمله مباحث فلسفه تفسیر بوده و از حوزه های نوپایی است که امروزه مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. شناخت روش مفسّر راه را برای آشنایی با تفاسیر و دیدگاه مفسّران آنها هموار می سازد. این مقاله روش تفسیری آیت الله معرفت (ره) در «التفسیر الاثری الجامع» را بیان و بررسی می-کند. در آن شناخت نامه ای از مفسر ارائه شده تا خواننده با زندگی نامه مفسر و آثار او آشنا گردد. توصیفی از التفسیر الأثری الجامع ارائه گردیده، روش تفسیر مفسر در آن بیان شده و به تحلیل و نقد آن پرداخته است. نگارنده در انتها ویژگی های التفسیر الاثری الجامع را بیان نموده و روش غالب آن را، روش نقلی دانسته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 352 تا 383
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه روایات جری و تطبیق در فرایند تفسیر قرآن
نویسنده:
مصطفی سلیمی زارع
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بطن قرآن
,
روایات تفسیری
,
روایات تعیین مصداق
,
جری و تطبیق
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
آیات
,
تفسیر قرآن
,
گونه¬های روایات تفسیری
,
اقسام آیات قرآن
,
معنای لغوی و اصطلاحی تاویل
,
روایات جری و تطبیق
کلیدواژههای فرعی :
آیه 089 نمل ,
امام صامت ,
آیه 043 بقره ,
صراط مستقیم ,
آیه 5 طه ,
آیه 7 رعد ,
آیه 40 حج ,
آیه 159 بقره ,
آیه 003 بقره ,
آیه 121 بقره ,
آیه 64 مائده ,
آیه 34 لقمان ,
آیه 77 قصص ,
آیه 11 شوری ,
آیات متشابه ,
معنای تفسیر ,
آیه 7 انبیاء ,
آیه 51 آل عمران ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
روایات جری که بخش زیادی از روایات موجود در تفاسیر روایی ما را شامل میشود، همیشه مورد توجه مفسران ما بوده و هست و در ضمن مباحث تفسیری، به این روایات نیز اشاره میکنند. اما این سؤال در ذهن ایجاد میشود که اصولاً آیا این دسته از روایات، تفسیری بهشمار میروند یا خیر؟ به نظر میرسد این روایات صرفاً در صدد انطباق مفهوم عام آیه بر مصداقی عرفی و بدون در نظر گرفتن سیاق آیات قبل و بعد هستند و ازاینرو با روایات بطون که در صدد بیان معانی باطنی آیات هستند و نیز روایات بیان مصداق که صرفاً در صدد بیان مصداقی بیرونی برای آیه هستند، کاملاً متمایز میباشند. در این مقاله پس از بیان مفهوم جری و تطبیق، به بیان شاخصههای روایات جری و تطبیق، اقسام روایات جری و بیان ارتباط آنها با بطن و تأویل و تفسیر آیات پرداخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 124 تا 141
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سنجش ادله موافقان و مخالفان تفسیر بر اساس ترتیب نزول
نویسنده:
سید موسی صدر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روایات تفسیری
,
تفسیر نزولی
,
تفسیر و مفسران
,
تفسیر قرآن
,
مفسران قرآن
,
تفسیر پیامبر (ص)
,
تفسیر ترتیبی
,
تفسیر موضوعی
,
اسباب نزول
,
نزول قرآن
,
نزول تدریجی
,
فواید تفسیر نزولی
,
نقد تفسیر نزولی
,
موافقان و مخالفان تفسیر نزولی
کلیدواژههای فرعی :
آگاهی به تاریخ نزول ,
مصحف امام علی (ع) ,
کتاب تربیت ,
آیه 17 علق ,
آیه 91 حجر ,
حکمت نزول تدریجی قرآن ,
چکیده :
نویسنده در این مقاله به بررسی نظریات موافقان و مخالفان روش «تفسیر براساس ترتیب نزول» میپردازد در این راستا نخست به ادله نظریه موافقان اشاره کرده که عبارت است از: سیره پیامبر و امام علی، تأثیر در فهم بهتر، تاثیر در تشخیص روایات تفسیری از غیر تفسیری و کشف روش ایجاد تحول اجتماعی. آنگاه به نقد این ادله پرداخته است سپس به دیدگاه مخالفان اشاره کرده و ادله این نظریه را که عبارت است از: فقدان مبنای قطعی، پیامدهای ناگوار، مخالفت با باور پیامبر و فقدان نتیجه قابل توجه، مورد بررسی و نقد قرار داده است و بر این باور است که برخی از این ادله قابل پاسخ دادن است. در پایان نویسنده با استفاده از چند مقدمه به این نتیجه میرسید که روش تفسیر بر اساس ترتیب نزول چندان سودمند نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 150 تا 165
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«من وحی القرآن» تفسیری اجتماعی و واقع گرایانه
نویسنده:
حامد شیواپور
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روایات تفسیری
,
علامه محمد حسین فضل الله
,
تفسیر من وحی القرآن
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر و مفسران
,
قرآن
,
آیات
,
تفسیر قرآن
,
مفسران قرآن
,
مفسران اجتماعی
,
تفسیر اجتماعی
,
تفسیر اجتهادی
,
واقعگرایی در تفسیر
,
روش شناسی تفسیر من وحی القرآن
,
نقد تفسیر من وحی القرآن
کلیدواژههای فرعی :
بطن قرآن ,
آیه 007 بقره ,
آیه 183 آل عمران ,
آیه 179 آل عمران ,
آیه 180 آل عمران ,
آیات متشابه ,
اسلوب بیانی قرآن ,
نزول تدریجی ,
رابطه قرآن و سنت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در این مقاله که به بررسی تفسیر «من وحی القرآن» اختصاص دارد، سعی شده است که به محتوای واقعگرایانه و اجتماعی این تفسیر توجه شود. پس از مباحث مقدماتی درباره زندگی مفسر، اهمیت تفسیر، ساختار و ویژگیهای کتابشناسانه آن، به مبانی تفسیری مفسر پرداخته میشود و رویکرد واقعگرایانه و اجتماعی مفسر در ضمن هشت قسمت بررسی میگردد. در پایان نیز به چهار نکته در نقد این تفسیر اشاره میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 102 تا 129
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«البیان» جلوهای از اجتهاد روشمند در تفسیر قرآن
نویسنده:
محمد خامه گر
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روایات تفسیری
,
سید ابوالقاسم خویی
,
تفسیر تطبیقی
,
اختلاف قرائات
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر و مفسران
,
قرآن
,
سوره حمد
,
کلمات قرآن
,
وجوه قرآن
,
تفسیر قرآن
,
مفسران قرآن
,
مفسران شیعه
,
تفسیر اجتهادی
,
تفسیر وجوه قرآن
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
اعجاز تناسب سُوَر
,
منابع تفسیر
,
جایگاه روایات در تفسیر قرآن
,
البیان فی تفسیر القرآن
,
ویژگی های تفسیر البیان
کلیدواژههای فرعی :
بنده ,
رحمان (اسماء صفات الهی) ,
رحیم (اسماء صفات الهی) ,
عبادت ,
عالمین ,
آیه 49 حجر ,
عبادت در قرآن ,
ساختار سوره حمد ,
چکیده :
البیان فی تفسیرالقرآن، اثر فقیه شیعی معاصر، آیت الله سید ابوالقاسم خویی (متوفی 1371 ش ) است. این کتاب از دو بخش تشکیل شده است : مقدمه ای در علوم قرآن و تفسیر سوره حمد . با وجود توجه گسترده به بخش علوم قرآنی این اثر، متأسفانه بخش تفسیری آن چندان مورد توجه و ژرف کاوی های پژوهشی واقع نشده است . این در حالی است که به نظر می رسد در این بخش، مباحث ارزشمندی از جهت محتوا و روش شناسی تفسیر قرآن ارائه شده است؛ از این رو جا دارد با مراجعه و کنکاش پی در پی در زوایای این اثر، ویژگی ها و اسلوب تفسیری آن تبیین گردد. در این نوشتار، تلاش می شود با بررسی تفسیر سوره حمد از زوایای مختلف به ترسیم اصول و ویژگی های روش تفسیری آیت الله خویی که روشی اجتهادی و قرآن به قرآن است، بپردازیم .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 74 تا 101
مشخصات اثر
ثبت نظر
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
تعداد رکورد ها : 134
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید