جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1081
در قرآن آمده است که خداوند، بار امانت الهی را به کوهها عرضه کرد ولی نپذیرفتند. امّا وقتی به انسان عرضه کرد انسان پذیرفت و می گوید انسان جاهل بود آیا این خود، دلیلی بر ظلمی که خداوند نسبت به انسان روا داشته است نیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
خداوند مي فرمايد: «انّا عرضنا الامانة علي السموات و الارض و الجبال فابين ان يحملنها و أشفقنَ منها و حملها الانسان انّه كان ظلوماً جهولاً»[1] ما امانت (تعهد، تكليف، مسئوليت و ولايت الهيه) را بر آسمانها و زمين و كوهها عرضه داشتيم آنها از حمل آن اباء كر بیشتر ...
قرآن مي فرمايد: نفخت فيه من روحي و مي دانيم خداوند مخلوق نيست كه روحش در انسان بگنجد، پس به نظر مي رسد روح همه موجودات زنده در زمين مثل حيوانات و... در ا ختيار ميكائيل است و اصلاً روح، خود ميكائيل است كه به انسان ها مي دهد و عزرائيل نيز آن را پس مي گيرد. آيا اين نظريه صحيح است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ در چند محور ارائه مي شود: 1. در ابتداء لازم است مفهوم آيه از نظر تفسيري مشخص شود. خداوند در دو جاي قرآن يكي در سوره حجر آيه 29 و ديگر در سوره ص آيه 71 مي فرمايد: «فاذا سوّيته و نفخت فيه من روحي» يعني هنگام كه آن را نظام بخشيدم و از روح خودم در آ بیشتر ...
با توجه به آیة شریفه «نفخت فیه من روحی» آیا روح انسان قبل از نفخ در جسم و بدن وجود داشته یا همان موقع ایجاد شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
الف: درباره آية مباركه مطرح شده در پرسش بايد به اختصار توضيحي ارائه شود. قرآن كريم در جريان خلقت آدم مي فرمايد:«فاذا سويتُه و نفختُ فيه من روحي»[1] يعني هنگامي كه كار آن را (خلقت بدن آدم ـ عليه السلام ـ ) به پايان رسانيدم و در او از روح خود دميدم. از بیشتر ...
آیا انسان به عنوان اشرف مخلوقات می تواند از همة جزئیات این عالم آگاه شود و به اسرار هستی پی ببرد و راز و رمز خلقت را بشناسد یا نه؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در پاسخ بايد گفت، انسان به عنوان اشرف مخلوقات مي تواند بالاترین و كامل ترين آگاهي را نسبت به جهان داشته باشد و يا بكوشد كه بدست آورد. و اين از دو راه ميسور خواهد بود، راه اول شناخت و معرفت و درك شهودي است كه نصيب انسان كامل مي شود و انبياء و اولياء ا بیشتر ...
چرا خداوند پس از خلق شاهکاری به نام انسان، فرمان سجده به خود را صادر نکرد چرا که معمولا از مخترعان آثار برتر تجلیل می شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از همه بايد گفت گرچه مثال مطرح شده در پرسش به اصطلاح قياس مع الفارق است؛ يعني جريان اختراع و شي اختراع شده هرگز نمي تواند مثال و تشبيهي براي جريان خلقت آدم و نقش و منزلت او باشد. چون به گفتة شاعر: ميان ماه من بیشتر ...
انسان چگونه خودش را می‌تواند بشناسد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
بي‌ترديد خود شناسي (معرفت نفس) در عين حال كه اساسي‌ترين وظيفة انساني است، مشكل‌ترين كار است. قبل از طرح راه‌هاي معرفت نفس لازم است اشارة به حديث معروفی داشته باشیم که می فرماید : «من عرف نفسه فقد عرف ربّه» درباره پيام اين حديث بسيار بحث گرديده. محق بیشتر ...
آیا موجودی غیر از انسان مقام خلیفة اللهی را دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
براي بررسي اين سؤال لازم است معناي خلافت اللهي را بفهميم تا به دلايل منحصر بودن اين مقام براي انسان بپردازيم، طبق تصريح علامة طباطبائي اين مقام انسان، خلافت از خود خداست نه از انسانهايي كه بوده اند و الآن نيستند. در خلافت دو ركن اصلي است. 1. خود خداو بیشتر ...
آیا انسان ابدی است، اگر انسان مخلوق و حادث است چه دلیلی وجود دارد که فردا یا روزهای آینده معدوم نشود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اولاً: بدون ترديد انسان مخلوق و حادث است، روزي نبوده بعد آفريده شده است. ثانياً: انسان موجودي است كه جنبة جسماني و جنبة فراجسماني دارد لذا گفته‌اند: وجود انسان در نظام هستي، مركب از روح و جسم است در معارف اسلامي و از ديدگاه قرآن و سنت اين مسئله بديه بیشتر ...
حال که رسیدن به کمال برای انسان اختیاری است آیا می توان گفت رسیدن به لذائذ بیشتر هم برای انسان نسبت به موجودات دیگر به ویژه فرشتگان بیشتر امکان پذیر است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در اين سوال چند مسئله مسلم فرض شده است: 1- اينكه انسان موجودي كمال پذير است. 2 _ سير كمال او تا بي نهايت امتداد يافته است. 3 – رسيدن به كمال يك انتخاب است و كاملاً در اختيار انسان مي باشد. 4 _ لذّت بردن يك كمال است. امور فوق از نظر انسان شناسي اسلام بیشتر ...
آیا ذات ما انسانها بهشتی است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در اين كه مراد از ذات انسان چيست، احتمالاتي مطرح است، ‌اين نوشتار به دليل رعايت اختصار از بيان همة آنها صرف‌نظر و فقط به دو احتمال بسنده مي‌كند: 1. مراد از ذات، همان حقيقت انسان است. انسان داراي جسم و روح است، آنچه كه بر اساس بينش اسلامي ما حقيقت انس بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 1081