جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
>
عقاید اسلامی
>
عقاید اسماعیلیه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 78
عنوان :
بیان مذهب الباطنية و بطلانه (منقول من كتاب قواعد عقائد آل محمد)
نویسنده:
محمد بن حسن دیلمی؛ مصحح: رودلف اشتروتمان
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
ریاض: مکتبة المعارف,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
17. فرق کلامی
,
باطنیه ( اسماعیلیه )
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
کتب اسماعیلیه
کلیدواژههای فرعی :
ظاهرگرایی ,
18. مذاهب کلامی Islamic schools of theology ,
غلات (اعم، مذاهب کلامی) ,
عقاید اسماعیلیه ,
تأویل ظواهر شریعت ,
ظواهر ,
فیلسوفان اسلامی - سرگذشتنامه ,
شیعه شناسی ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
فرقه باطنیه ,
مذاهب اسلامی ,
تاریخ تشیع ,
تاریخ اسماعیلیه ,
چکیده :
«بيان مذهب الباطنية و بطلانه» نوشته محمد بن حسن دیلمی، عنوان کتابی است که بخشی از کتاب قواعد عقائد آل محمد (ص) به حساب می آید. این کتاب رساله ای است تند و آکنده از تعابیر درشت درباره اسماعیلیه و رد آنها. مولف در مقدمه کتاب، اسماعیلیه را از غلاة شمرده و می گوید: اینان با غلاة و امامیه در بسیاری مسایل مشترکند. آنگاه پس از مقدمه ای کوتاه درباره غلاة، ابتدا به گونه ای گذرا و در پانزده صفحه، درباره اسماعیلیه سخن گفته، و بعد به تفصیل به آنها پرداخته است. در فصل اول از فصول تفصیلی کتاب از تاریخ پیدایش اسماعیلیه و زمینه های آن، نوع مردمی که به آنان جذب می شدند، بحث درباره القاب آنان و وجه تسمیه این القاب سخن به میان آورده است. در فصل های بعدی از حیله ها و ترفندها و عقاید و باورهای آنان و نقد و رد آن و... بحث شده است. مولف در ضمن بررسی عقاید آنان می گوید: اینان به نبوت پیامبر باور ندارند. فصل پنجم بیانگر چگونگی تأویلات آنان از ظواهر است که اینان به معاد نیز باور ندارند. فصل پنجم چگونگی تأویلات آنان از ظواهر آیات است. در فصل ششم، مولف به اثبات کفر آنها پرداخته است و به بیش از بیست وجه استناد می کند؛ که برخی از این دلایل و وجوه خواندنی است و نشانگر تأثیر و تعصب در داوری هاست. مولف برای نگاشتن این اثر، به مصادر بسیاری مراجعه کرده است؛ مانند: البلاغ که گویا از مجموعه های اسماعیلیه است، المبدء والمنتهی، الجامع العلم المکنون و... فصل هفتم درباره حکم شرعی آنان بحث شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعداد امامان از دیدگاه فرقههای شیعه چند تا است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعیین امام
,
نص امام
,
فرق شیعه
,
مسایل جدید امام شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
اسامی امامان
,
تعداد امامان
کلیدواژههای فرعی :
امامیه ,
شیعه امامیه ,
قرامطه ,
امامان دوازده گانه ,
عقائد امامیه ,
عقاید اسماعیلیه ,
زیدیه ,
عقاید دروزیه ,
مستعلیه ,
دروزیه ,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی)) ,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع) ,
نزاریه ,
عقاید زیدیه ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بحوث فی الملل و النحل مجلد 8 (اسماعیلیة)
نویسنده:
جعفر سبحانی تبریزی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع
منابع دیجیتالی :
نسخه قائمیه
فهرست
معرفی کتاب
نسخه متنی قائمیه
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه نشر اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
مذاهب اسلامی
,
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
17. فرق کلامی
,
18. مذاهب کلامی Islamic schools of theology
,
عقاید اسماعیلیه
,
نصیریه(غلات شیعه)
,
اسماعیلیه ( جعفری )
,
جعفریه واقفیه
,
فطحیه
,
دروزیه
,
قرامطه
,
فرقه های شیعه
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
شیعه شناسی
,
ملل و نحل
,
13. علم کلام
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
تاریخ اسماعیلیه
,
کتب اسماعیلیه
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
جعفر سبحانی
کد کنگره:
BP236/س2ب3 1372
چکیده :
بحوث فی الملل و النحل تالیف فقیه محقق آیت الله سبحانی است که به زبان عربی جهت بیان آراء و عقائد فرق اسلامی تالیف شده است. در تالیفات اسلامی، کتاب های زیادی در این زمینه نوشته شده است من جمله الفصل فی الملل و النحل تالیف علی بن خرم مظاهری، ملل و نحل شهرستانی، الفرق الاسلامیه کرمانی و... مولف در جمع آوری عقاید، هرگونه هوا و مصالح شخصی و عواطف دینی و تعصبات باطل و هر گونه تساهل در ضبط عقاید و مذاهب را کنار گذاشته و از کتب غیر قابل اعتماد استفاده نکرده، مخصوصا کتاب هایی که دشمنان یک قوم در مورد آنها نوشته اند. ایشان هیچ مطلبی را در مورد مذهبی یا شخصی ننوشته اند مگر اینکه با دقت کافی مصادر آن را پیدا کرده و به کتبی مراجعه کرده اند که توسط بزرگان و علمای آنها نگاشته اند، مؤلف با عنایت خاصی عقاید امت ها را تحلیل و نقد می کنند لذا این کتاب علاوه بر بیان عقاید، اثری کلامی در بیان زندگی و حالات بزرگان فرق است. ایشان پس از بیان علت تفرق امت اسلام بعد رسول اکرم صلی الله علیه و آله به هفتاد و سه فرقه و علت شروع اختلاف در عصر رسالت، ده فرقه از امم اسلامی را ذکر می کنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسائل فارسی جرجانی (رسائل کلامی تألیف حدود قرن نهم هجری)
نویسنده:
ضیاءالدین بن سدیدالدین جرجانی؛ محقق: معصومه نورمحمدی
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
تهران: انتشارات اهل قلم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید شیعه امامیه
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
اصول دین ,
ثواب و عقاب ,
01. خداشناسی (کلام) ,
19. مسایل کلامی ,
امام شناسی ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
جبریه (مذاهب کلامی) ,
صفات الهی ,
صفات ثبوتیه ,
صفات سلبیه ,
امامت ,
عقاید اسماعیلیه ,
عقاید اشاعره ,
عقاید معتزله ,
معاد(کلام) ,
نبوت ,
حشویه (مرجئه شکاک) ,
حقانیت مذهب شیعه ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
تعلیم آموزه های دینی ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
شماره ديويي:
297/4172
چکیده :
این کتاب مجموعه اى است از نه رساله کلامى اثر ضیاءالدین بن سدیدالدین جرجانی. رساله ها نثرى فصیح و رسا دارند و مؤلف در نگارش آنها از آیات قرآن و احادیث نبوى بسیار بهره برده است. این رساله راجع به اصول دین است. این کتاب به صورت سوال و جواب نوشته شده است. مطالب آن هم در اثبات حقانیت مذهب امامیه است. ضیاءالدین در این رساله متکلمى متبحر است و بر علم منطق تسلط دارد. در اثبات خداوند از برهان علیت مدد مى طلبد. راجع به صفات خدا بحث مفصلى دارد که در ضمن آن به عقائد فرقه هاى مجبره و اشاعره اشاره مى کند. ضیاءالدین در این رساله ولایت ائمه را در تعقیب نبوت ذکر مى کند و بسیار به احادیث نبوى اشاره دارد و حتى در بعضى از موارد به آیات قرآن استشهاد مى نماید. مندرجات: 1- رساله در یاد کردن علم ها از فریضه و سنت؛ 2- رساله عقائد دینیه؛ 3- رساله خزائن الایمان؛ 4- رساله اصول خمسه؛ 5- رساله اصول و فروع؛ 6- رساله عقائد مذهب شیعه؛ 7- رساله عقائد؛ 8- اصول دین (1)؛ 9- اصول دین (2).
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ذخیرة فی الحقیقة
نویسنده:
علی بن ولید یمانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
بیروت: دار الثقافة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
17. فرق کلامی
,
عقاید اسماعیلیه
,
اسماعیلیه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
هفت دور تاریخ مقدس بشری از دیدگاه اسماعیلیان
نویسنده:
علیرضا روحی میرآبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام
,
عقاید اسماعیلیه
,
ناطق
,
فیلسوفان اسلامی - سرگذشتنامه
,
هفت دور
,
دورکشف
,
دورستر
,
دور کبیر
,
دور صغیر
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
اسماعیلیان
چکیده :
در نیمه دوم قرن دوم هجری فرقه اسماعیلیه که به امامت اسماعیل پسر امام جعفرصادق(ع) معتقد بودند، شکل گرفت. اسماعیلیان دیدگاه های ویژه ای را درباره امامت مطرح کردند. از دیدگاه آنان هستی یک لحظه بدون وجود امام نمی تواند باقی بماند وانسان همواره به معلم و مقتدا و رهبری معصوم نیاز دارد. اسماعیلیان تلاش های بسیاری کردند تا سابقه امامت را به سرآغاز خلقت برسانند. برای این منظور نظریه ها و تفسیرهای خاصی از تاریخ و نبوت ارائه داشتند.بر اساس این نظریه تاریخ مقدس بشری از هفت دور تشکیل شده است و در طی این هفت دور انسان به تکامل می رسد. هر دور با ظهور یک پیامبر که به آ ن ناطق نیز می گویند و وصی او که به آن صامت یا اساس نیز گفته می شد، همراه است و پس از آن ها هفت امام می آیند که هر یک پس از دیگری به امامت می رسند. بدون شک، در شکل گیری این عقیده اندیشه های نو افلاطونی تاثیر داشته است.«ناطق» جایگاه تنزیل احکام از سوی خداوند به مردم و «اساس» جایگاه تاویل احکام را دارا است و امام هم ظاهر و باطن شریعت را بیان می کند.در شش دور نخست آدم(ع)، نوح(ع)، ابراهیم(ع)، موسی(ع)، عیسی(ع) و محمد(ص) صاحب شریعت هستند و با آمدن هر ناطق جدید شریعت قبلی نسخ می شود. البته در منابع کهن اسماعیلی اختلاف نظرهایی در این خصوص دیده می شود.اسماعیلیان برای تبیین بهتر این موضوع به تفسیرهای باطنی خاصی از موضوع امامت و اشتهار عدد هفت و جایگاه ناطق دست زده اند. این مقطع زمانی که برای هر ناطق درنظر گرفته شده ممکن است دور کشف یا دور ستر و نیز ممکن است دور کبیر یا دور صغیر باشد که هر کدام در اصل مقاله به طور مشروح توضیح داده شده است.در این مقاله سعی شده است با استفاده از منابع کهن کلامی و تاریخی اسماعیلیان به بررسی این عقیده پرداخته شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 169 تا 212
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سرانجام تاریخ و غایت انسان از دیدگاه اسماعیلیه با تأکید بر دعوت قدیم : دوره 12، شماره 4 : تاریخ اسلام
نویسنده:
زهره باقریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: باقرالعلوم (ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسماعیلیه
,
غایت تاریخ
,
تکامل تاریخی
,
فلسفه تاریخ
,
دعوت قدیم
,
عقاید اسماعیلیه
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
کلیدواژههای فرعی :
معاد روحانی ,
معرفت دینی ,
فاطمیان ,
قرامطه ,
نزاریه ,
مستعلویه ,
ادوار تاریخ ,
ادوار هفتگانه تاریخ ,
غایت فراتاریخی انسان ,
عقل کل ,
تکامل انسان ,
کمال عقلی ,
عقل جزئی ,
رستاخیز عقل ,
ظهور مهدی (ع) ,
اهل ترتب ,
اهل تضاد ,
دوام عالم ,
حرکت تکاملی تاریخ ,
حقیقت بهشت و دوزخ ,
آرمان تاریخی اسماعیلیه ,
کمال معرفت انسان ,
عقول واسطه هفت گانه ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
فلسفه تاریخ گرچه معرفتی نسبتاً نوظهور است، اما موضوع و مسائل آن از دیرباز مورد توجه فیلسوفان و اندیشمندان قرار داشته است. در این میان فلسفه نظری تاریخ نسبت به فلسفه علم تاریخ قدمتی بیشتر دارد و اغلب ادیان، مذاهب و مکاتب دیدگاه خود را راجع به کلیت تاریخ بشری به طرق گوناگون بیان داشتهاند. یکی از فرقههای اسلامی که تفکرات فلسفی آن قوّت بیشتری دارد اسماعیلیان است. تفکرات فلسفی اسماعیلیان در یک تقسیم بندی کلی به دو دوره دعوت قدیم و جدید تقسیم میشود. در نگرش فلسفی اسماعیلیان، بخش اعظم تاریخ در گذشته پیموده شده و تنها یک منزلگاه تا آینده باقی است و تاریخ از دایره قوم و طبقه خارج گشته و در نگرشی کلی تمام پیروان ادیان الهی را در بر میگیرد. مقاله پیش رو با هدف بررسی تنها منزلگاه باقی مانده اسماعیلیان و فلسفه انتظار اسماعیلیه، به تحلیل و تبیین غایت تاریخ و انسان از دیدگاه اسماعیلیه پرداخته است تا مهمترین سؤال فلسفه نظری تاریخ را از نگرش این مکتب باز کاوی کند. نتیجه مدعای تحقیق حاضر آن است که در این مکتب غایت تاریخ با آرمان تاریخ دو مقوله جدا از هماند، ولی کاملاً وابسته و مرتبط با هم به وقوع خواهند پیوست
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأویل الدعائم المجلد 1 : تربیة المؤمنین بالتوفیق علی حدود باطن علم الدین
نویسنده:
نعمان بن محمد ابن حيون؛ محقق: محمدحسن اعظمي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: دارالمعارف,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فاطمیون
,
17. فرق کلامی
,
ولایت
,
امامت
,
عقاید اسماعیلیه
,
اسماعیلیه ( جعفری )
,
شیعه شناسی
,
اصطلاحنامه فقه
,
مسایل فقهی
,
13. علم کلام
کد کنگره:
BP 184/4 /الف2ت2
چکیده :
«تاويل الدعائم»، نوشته ابوحنيفه، نعمان بن محمد بن منصور بن احمد بن حَيُّون تميمى مغربى، كه به زبان عربى نوشته است. ابن حيون، از دانشمندان قرن چهارم و از فقهاى بزرگ اسماعيليه مى باشد. اين كتاب از مصادر رئيسى و مهم نزد فاطميين مى باشد. كتاب با مقدمه اى از آقاى محمدحسن اعظمى شروع مى شود كه به شرح حال مولف و اعلام فاطمى و ذكر كتب مهم فاطميون در مكاتب پاكستان و هند و يمن مى پردازد. در اين قسمت بعضى از رموز و اصطلاحاتى كه در كتاب به آن اشاره شده است را آورده است، سپس مسائل اصلى كتاب شروع مى شود. كتاب حاضر، بر طبق كتاب دعائم، با مباحث عقيدتى آغاز مى گردد و به بيان ايمان و تعريف آن و فرق ميان اسلام و ايمان و لزوم اعتقاد به امامت و پيروى از آن در اعتقادات و اجراى دستورات مى پردازد و نظريه اسماعيليه درباره ولايت و اين كه ولايت فقط دوست داشتن اهل بيت نيست، بلكه اطاعت كامل در برابر دستورات آنان نيز لازم است را مطرح مى نمايد. در بخش هاى ديگر كتاب، فقه اسماعيليه مطرح شده و مانند ديگر كتاب هاى فقهى شيعه به بررسى احكام شرعى مى پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 78
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید