جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
08. صفات attributes
>
صفات انبیا
>
عصمت انبیاء (ع )
>
عصمت پیامبر (ص)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 113
عنوان :
در روایت آمده است؛ خداوند گناه شیعیان را بر گردن پیامبر نهاده و سپس آنها را بخشید و آیه «لِیَغْفِرَ لَکَ اللهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَما تَأَخَّرَ» اشاره به همین معنا دارد! آیا چنین اعتقادی درست است؟ این همان اعتقاد مسیحیان پیرامون عیسی نیست که مسلمانان بر آن خرده میگیرند؟!
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
بنابر ادله قطعی عقلی و نقلی، پیامبر اسلام(ص) دارای مقام عصمت بوده و هیچ گناهی از ایشان سر نزده است. با این حال، برخی از آیات و حتی روایات وجود دارند که در ظاهر، خلاف این اعتقاد را نشان میدهند. یکی از آیاتی که به ظاهر با عصمت منافات دارد؛ آیه شریفه:
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت پیامبر (ص)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سهو و نسیان پیامبر در اصطلاح یعنی چه؟ آیا اینکه برخی گفتهاند پیامبر سهو و نسیان دارد درست است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم) , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت پیامبر (ص)
,
عصمت مطلق پیامبر (ص)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا در قرآن کریم آمده بود «زنان، کنیز مردان هستند»، و این آیه توسط پیامبر اکرم(ص) تغییر یافته است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت پیامبر (ص)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تحریف ناپذیری قرآن
کلیدواژههای فرعی :
زن در اسلام ,
حقوق زن در اسلام ,
شخصیت زن در اسلام ,
خشونت علیه زن در اسلام ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا در واقعه بدر و تبوک، پیامبر خدا(ص) مرتکب ترک اولی یا ترک مصلحت شده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
درباره این نکته که آیا عصمت انبیا اقتضا میکند که پیامبر حتی اولی را ترک نکند یا چنین اقتضایی وجود ندارد، بحثهای خوبی از ناحیه دانشمندان اسلامی صورت گرفته است. در بحث عصمت انبیا گفتهاند: نهایت چیزی که برهان بر آن دلالت دارد، عصمت از عصیان و خطا و ن
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت پیامبر (ص)
,
جنگ تبوک
,
جنگ بدر
کلیدواژههای فرعی :
ترک اولی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مستشکلین علیه شیعه، قائل هستند که روایاتی در کتب شیعه وجود دارد که مخالف عقائدشان است. از جمله اینکه: حضرت موسی ـ علیه السّلام ـ هنگام غسل کردن لباسش را روی سنگی قرار داد و آن سنگ فرار میکند و موسی ـ علیه السّلام ـ در حال برهنگی به دنبال آن میرود تا با همان حال در منظر بنی اسرائیل قرار میگیرد و...؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اوّلاً بايد گفت اين حديث در منابع معتبر اهل سنّت آمده از جمله در صحيح بخاري از ابوهريره از پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ نقل شده است: «در ميان بني اسرائيل رسم بود كه مردم بدون ساتر در آب ميرفتند و خود را شستشو ميدادند در حاليكه بعضي از آنه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت پیامبر (ص)
,
پاسخ به شبهات بر شیعه
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق نقد مذاهب
نویسنده:
قاسم جوادی (صفری)
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
1. ادیان religions
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
اخلاق نقد
,
نقد مذاهب
,
اخلاق در ادیان مختلف
,
ادیان و اخلاق
,
مواجهه علمی با مذاهب
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
عدالت ,
خوارج (مذاهب کلامی) ,
معتزله (اهل سنت) ,
اهل بیت(ع) ,
عصمت پیامبر (ص) ,
شیخیه ( شیعه اثنی عشری) ) ,
کرامیه (مجسمه مشبهه صفاتیه) ,
شیخیه کرمان (از شیعه اثنی عشری) ,
کریم خانیه ,
کثرت گرایی دینی ,
قرآن ,
فضایل اخلاقی ,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی) ,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع) ,
رهبران ادیان ,
مطالعه ادیان ,
بدبینی به ادیان ,
بدفهمی ادیان ,
فهم درست ,
عدم توهین به ادیان ,
حرمت دروغ مضاعف ,
آگاهی از مذهب خویش ,
شناخت مذاهب ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
محمدحسین کاشف الغطاء
,
امام خمینی
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
از آغاز یکی از مهمترین اهداف انبیا، اصلاح اخلاق در سطح جامعه بوده است؛ همان اخلاقی که ایشان به بشریت عرضه داشتهاند. متأسفانه بخشی از رهبران مذاهب و حافظان دین و شریعت و نیز پیروان ایشان، در مواجهه با دیگران اخلاق حسنه را رعایت نمیکنند؛ در حالیکه تحقق کامل پیام انبیا در صورتی است که این اخلاق را ابتدا رهبران دینی در عمل آورند که الگوی پیروان ادیانند. توجه به اخلاق در همه جا و بر همگان لازم است، اما رعایت آن از جانب رهبران ادیان، ضروریتر به نظر میرسد. رعایت این اخلاق به ویژه در مواجهه با سایر مذاهب و به هنگام فهم و مطالعۀ مذاهب دیگر، اهمیت بسیار دارد. بررسی تاریخی مواجهۀ مذاهب با یکدیگر، تصویر مقبولی از این موضوع به دست نمیدهد. غالباً مطالعات ادیان، با نوعی بدبینی، بدفهمی و گاه اهانت به دیگران همراه بوده است. از اینرو لازم است اخلاق مرتبط با مطالعۀ ادیان و مذاهب به دقت مورد بررسی شود تا زمینه برای عمل بدان فراهم شود. «رعایت انصاف»، «فهم درست» و «عدم توهین» از ضروریترین اصول اخلاقی در مواجهۀ علمی با مذاهب است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ثابت و متغیر در فهم قرآن (گفت و گو با علّامه سید محمد حسین فضل الله)
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روایات تفسیری
,
ثابت و متغیر
,
فهم متون دینی
,
علامه محمد حسین فضل الله
,
ابزارهای معرفت (مسائل جدید کلامی)
,
پیش فرضهای فهم
,
هرمنوتیک
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر و مفسران
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر ظاهر قرآن
,
اجتهاد
,
فلسفه شریعت
,
معیار فهم متون دینی
کلیدواژههای فرعی :
تعریف تفسیر ,
عصمت ,
علم غیب ,
عصمت پیامبر (ص) ,
اختلاف در تفسیر قرآن ,
من وحی القرآن ,
آیه 22 انبیاء ,
آیه 22 قیامت ,
آیه 11 شوری ,
آیه 195 شعراء ,
آیه 7 زلزال ,
آیه 110 آل عمران ,
تفسیر اشاری ,
تفسیر علمی قرآن ,
احکام معاملات ,
آیه 32 مائده ,
آیه 103 انعام ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
چکیده :
در این گفتگو علامه فضل الله به پرسش هاى چندى راجع به چگونگى فهم قرآن پاسخ مى دهد. معیارهاى فهم متن، ثابت و متغیر در فهم قرآن و متون دینى، ماهیت تفسیر، نص و ظاهر، نسبیت ثبات و تغییر در فهم، نقش فرهنگ ها در فهم قرآن، نقش روایات در تفسیر آیات، کارکرد باورهاى مفسر در تفسیر قرآن، نقش ابزارهاى زبانى در فهم آیات و سرانجام جایگاه قرآن در فقه و اجتهاد فقهى، موضوعاتى است که در این گفت و گو مورد بحث و بررسى قرار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 118 تا 141
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عصمت پیامبران در نگاه ابوالفتوح رازی
نویسنده:
محمد بهرامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عصمت
,
احادیث عصمت انبیا
,
عصمت انبیاء (ع )
,
عصمت انبیا در اعتقاد
,
عصمت انبیا در تبلیغ
,
عصمت پیامبر (ص)
,
عصمت امام (ع)
,
آیات عصمت انبیاء
,
عصمت انبیاء از صغیره
,
عصمت انبیا از کبیره
,
عصمت انبیا از گناه سهوی
,
عصمت انبیا از گناه عمدی
,
ابوالفتوح رازی
,
دلایل عصمت انبیا
,
شبهات عصمت انبیا
,
مخالفان عصمت پیامبر
کلیدواژههای فرعی :
آیه 121 طه ,
آیه 122 طه ,
عصمت آدم(ع) ,
آیه 022 اعراف ,
آیه 52 حج ,
آیه 035 بقره ,
آیه 120 بقره ,
آیه 037 بقره ,
آیه 63 انبیاء ,
آیه 189 اعراف ,
آیه 42 یوسف ,
آیه 6 ضحی ,
آیه 43 توبه ,
آیه 113 توبه ,
عصمت یوسف ,
عصمت ابراهیم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
پیامبران در زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و حکومتی خویش، تبلیغ می کنند، حکم می دهند و قضاوت می کنند، رفتارها و کردارهای خاصی از خود بروز می دهند و مجموعه ای از اعتقادات دارند. آیا پیامبران در تمام این مراحل معصومند یا در برخی معصوم و در شماری از عصمت بی بهره هستند؟
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 148 تا 173
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ نمي تواند منجي دنيا باشد چون خود او طبق آيات 1 و 2 سورة 48 و آية 55 سورة 40 نياز به نجات دارد امّا مسيح از بالا آمد هيچ گناهي مرتكب نشد و زندگي خود را براي انسان ها فدا كرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مدعي مطلب فوق قطعاً از مبناي آيات قرآن و تفاسير آنها بي اطلاع است و با قطعي دانستن آنچه در كليسا به او آموخته اند به نتيجه اي دست يافته است كه با اندك تأملي بنياد آن درهم مي ريزد. كوشش اين نوشته اين خواهد بود كه اولاً تفسير و معني آيات 1 و 2 سوره فتح
بیشتر ...
کلیدواژههای اصلی :
عقاید مسیحیت
,
عصمت انبیاء
,
عقاید اسلام
کلیدواژههای فرعی :
عصمت حضرت عیسی(ع) ,
عصمت پیامبر (ص) ,
عصمت حضرت محمد(ص) از گناهان سهوی ,
عصمت حضرت محمد(ص) از گناهان عمدی ,
مخالفان عصمت پیامبر ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی درباره عفو الهی از پیامبر (ص) بر محور آیه 43 سوره توبه
نویسنده:
سید محمود طیب حسینی,راضیه مشک مسجدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ترک اولی
,
عصمت پیامبر (ص)
,
تنزیه حضرت محمد(ص) از عتاب الهی
,
پیامبر
,
تفسیر و مفسران
,
آیات
,
سوره توبه
,
آیه 43 توبه
,
آیات عتاب
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر ادبی
,
عصمت پیامبر
,
فضای نزول
,
عفو الهی
,
خطاب عتاب آمیز قرآن به پیامبر (ص)
,
سیره نبوی(پیامبر ص)
,
تفسیر آیه 43 سوره توبه
,
شان نزول آیه 43 سوره توبه
,
ایاک اعنی و اسمعی یا جاره
کلیدواژههای فرعی :
امر ارشادی ,
جنگ تبوک ,
آیه 39 توبه ,
آیه 81 توبه ,
آیه 117 توبه ,
آیه 38 توبه ,
مسجد ضرار ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدجواد مغنیه
چکیده :
از نظر مسلمانان، پیامبر اسلام (ص) معصوم بوده و این عقیده برآمده از تعلیمات قرآنی است. با وجود این، آیاتی در این کتاب آسمانی وجود دارد که در ظاهر این باور را به تردید می اندازد. از جمله این آیات، آیه 43 سوره توبه می باشد. در این آیه در مورد عفو خدای متعال نسبت به پیامبر (ص)، دیدگاه های متفاوتی بین مفسران وجود دارد که مجموع این دیدگاه ها در مقاله حاضر، در پنج دیدگاه ارائه و بررسی شده است. سپس با ارائه تحلیلی ادبی اجتماعی از آیه شریفه مبتنی بر فضای نزول، ضمن رد هر پنج دیدگاه، اثبات شده که توبیخ و عفو خداوند در این آیه شریفه ابداً در ارتباط با رسول خدا (ص) نبوده است و در عین حال ناظر به منافقان نیز نمی باشد، بلکه متوجه گروه هایی از مسلمانان ضعیف الایمان بوده است که اجازه پیامبر به منافقان مدینه مبنی بر عدم شرکت در جنگ تبوک را بهانه ای برای استیذان خود برای تخلف از شرکت در جنگ قرار داده بودند. همچنین اثبات شده است که اجازه رسول خدا (ص) به منافقان مدینه برای تخلف از جنگ، اقدامی کاملاً بایسته و از روی مصلحت بوده و مورد تأیید خدای تعالی بوده است. این برداشت از آیه شریفه کاملاً منطبق بر روایت منقول از امام رضا (ع) است که آیه مورد بحث را از باب «ایاک اعنی واسمعی یا جاره» می داند، البته با تحلیلی متفاوت از این روایت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 22 تا 45
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 113
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید