جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
خلقت انسان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 79
عنوان :
اولين انسان هاي روي زمين
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در روايت است امام باقرعليه السلام به جابر بن يزيد فرمود: گويا گمان مىكنى كه خداوند فقط اين عالم را آفريد و بس. و گمان مىبرى كه خداوند بشرى غير از شما نيافريده است؟ آرى به خدا قسم خداوند هزار هزار عالم و هزار هزار آدم آفريد و تو در آخر اين عال
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلقت انسان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد نظريه داروين
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
پاسخ تفصیلی:
نظريه تكامل (Evolution) ديدگاههاى گوناگونى را در ميان زيستشناسان و عالمان دينى برانگيخته است؛ انگارههاى موجود در فلسفه علم نيز گمانههاى متفاوتى را درباره اين نظريه رقم مىزند. تكامل باورى (Evolutionism) و به عبارت دقيقتر نظريه تبدل انواع (Transf
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلقت انسان
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه های متفکران مسلمان در باب سازگاری نظریه تکامل با متون دینی
نویسنده:
زهره سلحشور سفیدسنگی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلقت انسان
,
علوم انسانی
,
داروین
,
حرکت جوهری
چکیده :
مسألهی حرکت و تغییر جهان، از قدیمیترین مسائل فلسفی است که مورد بحث و گفتوگو قرار گرفته است. مسألهی حرکت و تغییر پدیدههای مادی در فلسفهی غرب تا یونان باستان قابل پیگیری است. هراکلیتوس معتقد بود این جهان سراسر حرکت و تغییر است و این تغییر و تحول دائمی است.در فلسفهی اسلامی نظریهی حرکت جوهری از ابداعات ملاصدرا است و پیش از او این نظریه مورد انکار قرار میگرفت. ملاصدرا بر اساس دو نظریه اصالت وجود و مشکک بودن وجود اثبات کرد که طبیعت جوهر هر موجود مادی اوّلاً قابل اشتداد است و ثانیاً متحرّک بالذات است.از آنجایی که اصل حرکت شامل تمام موجودات میشود از اینرو نظریهی تکاملِ مبتنی بر اصل حرکت و تغییر توسط چارلز داروین با تکیه بر مستندات و شواهد متعددی در زیستشناسی مطرح شد. بر طبق این نظریه، انواع یا گونههای موجودات در طول زمان یکسان و ثابت نماندهاند، بلکه دستخوش تغییر و تحوّل شده و متناسب با شرایط، تطوّر یافتهاند. این نظریه سابقهای کهن دارد، اما از قرن نوزدهم به صورت جدّیتری در حوزهی علوم طبیعی مطرح شده است. نقطهی عطف در طرح این نظریه، منشأ انواع چارلز داروین است که اثری بسیار مهم در تاریخ علوم طبیعی محسوب میشود. داروین در این کتاب و سپس در منشأ انسان از این نظریه صورتبندی علمی و مبتنی بر شواهد تجربی به دست داد که در مجامع علمی با استقبال مواجه شد و سبب گردید گاه اصطلاح «داروینیسم» به عنوان مترادف نظریهی تکامل یا تطوّر انواع به کار رود. نظریهی داروین امروزه در عالم علم با پرسشهای فراوان مواجه شده، اما نظریههای مبتنی بر تکامل یا تطوّر انواع همچنان مطرح است. مابین نظریهی حرکت جوهری و نظریهی تکامل شباهت بسیاری وجود دارد. در هر دو این نظریهها تنها امر ثابت، اصل قانون تغییر است با این تفاوت که در نظریهی تکامل در پی شناخت علل زیستی و طبیعی تغییرات جانداران است اما حرکت جوهری شامل تمامی موجودات مادّی اعم از جاندار و غیر جاندار است و همچنین تنها با استفاده از دلائل فلسفی تغییرات را تبیین میکند.اما با وجود شباهتهایی که میتوان بین نظریات ملّاصدرا در باب حرکت جوهری و تغییر تدریجی موجودات مادّی و همچنین اعتقاد به واسطه بین موجودات با نظریهی تکامل یافت؛ نظریهی حرکت جوهری جز این را بیان نمیکند که تنها امکان تبدل انواع وجود دارد و به عبارت دیگر تبدل انواع مانع عقلی ندارد و حرکت جوهری نسبت به تبدّل انواعلابشرط است.اما براساس دیدگاه اصالت ماهیّت و امتناع انقلاب ماهیّت، حرکت جوهری محال و انواع ثابت و بدون تغییر هستند. لکن از آنجایی که این دیدگاه ابطال شده است بنابراین بر اساس این دیدگاه فلسفی، ثبوت انواعباطل است.همچنین در مورد نظریات فیلسوفان در باب ظهور تدریجی موجودات دلیلی وجود ندارد که این نظریات دالّ بر تکامل باشند اما این ترتیب زمانی در پیدایش موجودات و همچنین موجودات حدّ واسط را میتوان به پیدایش تدریجی موجودات در یافتههای زمینشناسی مشابه دانست که این یافتهها از جمله شواهد نظریهی تکامل است.نظریهی تکامل در حوزهی دینی نیز با رویکردها و مواضع مختلفی رو به رو شد. آن دسته از تجدّدگرایانی که به دین پایبند بودند، کوشیدند نوعی سازگاری بین این نظریه و متون مقدّس ایجاد کنند. از اینرو تفسیرهایی مانند خلقت انسان از متون مقدّس به عمل آمد که نظریه تکامل تدریجی را نتیجه میداد.از سوی دیگر، عدّهی قابل توجّهی از دانشمندان علوم دینی و مفسّران قرآن از جمله طباطبایی و مکارم شیرازی با این نظریه مخالفت کردند و این نظریه را به استناد اینکه با ظاهر آیات قرآن ناسازگار است باطل شمردند. البته دیدگاههای عالمان دینی در این باب یکسان نیست. حتّی بعضی از آنها مانند محمود طالقانی و علی مشکینی این نظریه را پذیرفتند و تعارضی بین آن و قرآن کریم ندیدهاند و بعضاً معرفتشناسی دینی مبتنی بر آن را عمیقتر یافتهاند. البته برای رفع تعارض بین علم و دین هر کدام از مخالفان و یا موافقان راهحلهایی را مطرح کردند که به آنها پرداخته شد. به نظر نگارنده با توجه به بررسی تفاسیری که از برخی آیات در مورد خلقت انسان مطرح شد، دیدگاه طباطبایی مخصوصاً با توجه به آیهی 59 سورهی آل عمران صحیحتر به نظر میرسد، البته این به منزلهی ردّ کامل نظریهی تکامل نمیباشد بلکه فقط این نظریه در خصوص تکامل نوع انسان فعلی در تعارض با قرآن انگاشته میشود و حتّی اگر در زیستشناسی این نظریه به اثبات برسد میتوان خلقت انسان را معجزه دانست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل ساختاری و محتوایی داستان های قرآن کریم (با نقدی بر نظریه ی سنتی قائل به تکرار و تاریخی نگر)
نویسنده:
نبی اله پاک منش
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
خلقت انسان
,
علوم انسانی
,
زبان وحی
,
حضرت عیسی
,
تکرار
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
حقیقت و مجاز
,
کلمات کلیدی: آدم(ع)
,
اپیزود
,
داستان قرآنی
چکیده :
چکیدهساز و کار گفتاری قرآن کریم و دلالتهای زبانی آن به ویژه در حوزه داستانهای قرآنی، همواره از بحثهای پرجاذبه و چالش برانگیز در میان مفسّران و محققان بوده است که برای شناخت مفاهیم این داستانها، قبل از هرگونه اظهار نظری پیرامون آنها، لازم است علاوه بر تشخیص درست دلالتهای زبانی، به چهار سوال بسیار مهم و ضروری، بر اساس اصول و مبانی قرآنی، پاسخ علمی و مستدل داده شود: اولاً، آیا این داستانها، حقایق تاریخی هستند یا حقایق ادبی و یا ترکیبی از هر دو؟ ثانیاً، آیا میتوان با اظهارات غیر قرآنی، یک داستان به ظاهر ناقص را تکمیل کرد یا کسی حق اظهار نظر در این حوزه را ندارد؟ ثالثاً، آیا قطعههای پراکندهی یک داستان در سورههای متعدد، پردههای جداگانه از یک داستان طولانی هستند یا بیان تکراری تنها یک حادثه، با شیوههای مختلف؟ رابعاً، آیا زبان داستانها تنها زبان توصیفی برای بیان حوادث تاریخی است یا نظرات علمی قرآن نیز در این قالب و با زبان علمی بیان شدهاند؟ عدم آشنایی کامل با زبان وحی و با ساختار این داستانها و گاهی مقایسه زبان قرآن با نظریههای زبان دینی رایج در جهان غرب، باعث گردیده گروهی این حقایق تاریخی را همانند حقایق ادبی و غیر واقعی تلقّی کنند. در حالی که در چندین آیه، از جمله پس از داستان نوح(ع) که می-فرماید: تِلْکَ مِنْ أَنْباءِ الْغَیْبِ نُوحیها إِلَیْکَ ما کُنْتَ تَعْلَمُها أَنْتَ وَ لا قَوْمُکَ مِنْ قَبْلِ هذا فَاصْبِرْ إِنَّ الْعاقِبَهَ لِلْمُتَّقینَ (هود 49), با مخاطب قرار دادن شخص پیامبر(ص)، به این نکته تأکید میشود حتی ایشان نیز قبل از نزول وحی، هیچگونه اطلاعی از این خبرهای غیبی نداشتهاند. لذا در این پژوهش, پس از تحلیل مختصری از زبان وحی، و اثبات این موضوع که نظریههای مطرح در زبان دینی جدید غرب، هرگز با زبان قرآنِ مصون مانده از هر گونه تحریف، قابل انطباق نمی-باشند، آیات مربوط به تعدادی از این داستانها جمعآوری، و به پردههای مختلف تقسیم و با همدیگر مقایسه، و ضمن دقت در جملات غیر مشترک، شیوهی بیانشان بررسی میگردد، تا به این پرسشها پاسخ علمی و منطقی داده شود. نتایج بدست آمده نشان میدهد: اولاً تمامی این داستانها حقیقتاً در عالم خارج رخ دادهاند، چه به صورت یک حادثهی تاریخی و چه به صورت یک حقیقت علمی، که در آن، مراحل ایجاد یک پدیده بیان میگردد. زیرا ویژگی اصلی این خبرها، همین واقعی بودن آنهاست، در غیر این صورت هر کتاب تاریخ و هر افسانه و اسطوره-ای را میتوان خبر غیبی نامید. ثانیاً این مجموعهها، در نهایت اختصار و بدون کوچکترین خللی در معنا بیان شدهاند، پس نباید با اظهارات احتمالی که با اعجاز بلاغی قرآن هیچ تناسبی نداشته و به مفهوم اخلال در معناست، در قطعیت آنها شک و تردید ایجاد کرد. ثالثاً هیچ یک از قطعههای پراکندهی یک داستان در سورههای متعدد، تکراری نبوده و نظریهی قائل به تکرار، با توجیه موارد غیر مشترک در این مجموعهها که غالباً خالی از اشکال هم نیستند، موجب گردیده تعداد زیادی از این اپیزودها(پردهها)، حذف و در نتیجه تصویر ناقصی از یک داستان ارائه گردد. رابعاً دیدگاه قرآن کریم پیرامون کیفیت آفرینش اولین انسان، در قالب داستان آدم و عیسی(علیهما السلام)، و با زبان علمی بیان شده و اما دیدگاه تاریخینگر، تاکنون قادر به کشف این حقایق علمی از این مجموعههای داستانگونه نبوده است. بنا بر این داستانهای قرآن کریم در این پایان نامه با رویکردی کاملاً متفاوت از دیگران و با تکیه بر این چهار اصل اساسی، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتهاند و چون تمامی اختلافات، ناشی از نوع دیدگاه مفسران محترم به این اصول بوده، امید است با اصلاح این دیدگاهها، این اختلافات نیز برطرف گشته و به یک مفهوم ثابتی دست یافت (إن شاء الله). پژوهش حاضر با تکیه بر شیوه تحلیلی- توصیفی به نگارش در آمده است.کلمات کلیدی: آدم(ع)، اپیزود، تکرار، حقیقت و مجاز، خلقت انسان، داستان قرآنی، زبان وحی، عیسی(ع).
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیا خدا برای کسانی که زندگی و نعمت آنرا نمیخواهند و دوست ندارند در این دنیا زندگی کنند، پاسخی دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آفرینش انسان
,
غایت خلقت
,
هدف از آفرینش
کلیدواژههای فرعی :
خلقت انسان ,
هدف خلقت انسان ,
زندگی دنیوی ,
زندگی انسان ,
نعمت های الهی ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در پاسخهای قبل گفتید که خلاقیت صفت ذاتی خداوند است، آیا پذیرش این موضوع، موجب آن نمیشود که پروردگار، فاعلی غیر ارادی باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خلقت انسان
,
آفرینش انسان
,
غایت خلقت
,
صفات الهی
,
خالقیت الهی
,
هدف از آفرینش
کلیدواژههای فرعی :
غایت آدمی ,
هدف خلقت انسان ,
خلقت اجباری ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی فکری، انسانی و اجتماعی در نهج البلاغه : 2 و 3 : نهج البلاغه
نویسنده:
عبدالجواد فلاطوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: بنیاد نهج البلاغه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
حکومت اسلامی
,
رابطه فرد و اجتماع
,
کلام امام علی (ع)
,
مبانی فکری
,
جامعه اسلامی
,
ویژگیهای نهج البلاغه
کلیدواژههای فرعی :
مساوات ,
خلقت انسان ,
خلافت الهی ,
تکامل ,
نظام حقوقی اسلام ,
قلب ,
انسان شناسی نهج البلاغه ,
روح الهی ,
علم انفعالی (کلام) ,
دین اسلام ,
خلقت نخستین ,
تطور تاریخی ,
رعیت ,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام ,
تعلیم اسما ,
علم اسماء ,
شک و یقین ,
تعلیم الهی ,
انقلاب اسلامی ,
فطرت الهى ,
چکیده :
سخنان مولا علی(ع) از آغاز تا به امروز منبع الهامات و سرچشمه اشاراتی برای صاحبان ذوق و معرفت و ارباب علم و دانش، در زمینه های مختلف علم و عمل بوده و هست. عرفا، حکما، زهّاد، متکلمان، فقها و حکام با ایمان و متعهد، همه و همه – خواه از پیروان تشیع و خواه از برادران و خواهران اهل تسنن - از این لایزال استمداد جسته و می جویند. گفتگوی ما درباره مبانی فکری، انسانی و اجتماعی نهج البلاغه از دیدگاهی غیر از دیدگاه سنتی است، از دیدگاه سوالات و مشکلاتی است که دنیای امروز و جوامع بشری عصر حاضر مطرح کرده و می کند. اهمیت کلام مولا به عنوان منبع و مرجع این تحقیق از دو لحاظ است: یکی اینکه سخنان مولا، سخنان انتزاعی ناشی از قیاسات منطقی علنی که از اندیشه و تفکر در گوشه عزلت با پشت میز تحریر باشد – به گونه ای که شیوه فیلسوفان و یا عبادت متفکران بوده و هست – نیست، بلکه سخنان آن بزرگوار از متن زندگی برخاسته و نتیجه یک برخورد زنده و مشخص با انسانها- آن هم در دوره ای پر تلاطم و بحران –است؛ یعنی در دوره آزمایش انسانهایی که تحت تربیت قرآن و سنت، خود ساخته بودند و یا در طریق خودسازی قدم می زدند، و یا لااقل خود را این گونه وانمود می کردند و در عین حال در برابر حق و باطل، در جستجوی را نجات از حیرت و سرگردانی بودند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 100 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اصالت سخنان امام علی(ع) دربارة آفرینش انسان و حیوان و نقد شبهات
نویسنده:
مهدی مردانی (گلستانی),فاطمه معصومی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
خلقت انسان
,
تحلیل تاریخی
,
شبهه های نهج البلاغه
,
توصیف دقیق موجودات
,
خلقت حیوانات
,
تحلیل تاریخی
چکیده :
از زمان تألیف نهج البلاغه به قلم سیّد رضی تا به امروز، انتقادهایی دربارة انتساب آن به امام علی(ع) و گردآورنده اش وارد شده است. برخی از ناقدان اهل سنّت در تبیین این شبهه، توصیف های دقیق امام علی(ع) دربارة آفرینش موجودات را به عنوان سند ادّعای خویش مطرح نموده اند و چنین اظهار داشته اند که سبک این دست از سخنان امام(ع) مربوط به دورة عبّاسیان است و این گونه بیان ها در زمان حیات امام علی(ع) رایج نبوده است. لیکن با بررسی متون مختلف ادبی، روایی و نیز تحلیل تاریخی فضای صدور سخنان معلوم گردید که نه تنها در عصر امام علی(ع)، بلکه در دورة پیش از ایشان نیز این سبک از توصیف موجودات رایج بود و خطبا و شعرای عرب بدان توجّه نشان داده اند. در این مقاله، پس از گردآوری ارزیابی و تبیین دیدگاه ناقدان، بر پایة مستندات تاریخی به نقد آنها پرداخته و اثبات شده است که شبهة یاد شده از مایه های علمی برخوردار نیست و صرفاً به انگیزة تضعیف اعتبار نهج البلاغه بیان شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازخوانی تقابل قرآن با تئوری تکامل انواع
نویسنده:
روح الله نجفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
خلقت انسان
,
رابطه علم و دین
,
تکامل انواع
,
تفسیر علمی
,
خطاناپذیری قرآن
,
شبهات قرآنی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
طبق ظواهر قرآن، منشأ خلقت همه انسان ها یک فرد واحد به نام آدم میباشد که مستقیم از خاک خلق شده و نفخه الهی در او دمیده شده است. ازدیگرسو، براساس نظریه مقبول نزد زیست شناسان کنونی، پیدایش آدمی وابسته به حیوانات پست ترِ پیش از وی بوده است، نه آنکه پیدایشی جداگانه داشته باشد. برای حلّ این چالش ظاهری، گروهی با رویکرد علم گرایانه، ظواهر قرآن را تأویل کرده و منکر دلالت آن بر آفرینش استقلالی انسان شده اند. مقاله حاضر نشان میدهد آیات قرآن در باب آفرینش مستقل انسان، ظهور تام دارند و ازدیگرسو، شمول نظریه تکامل انواع بر آدمی نیز گزاره ای جزمی و گریزناپذیر نیست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 79
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید