جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
هنر و علوم انسانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 178
عنوان :
بررسی آمیختگی اسطوره و تاریخ در بخش میانی شاهنامه
نویسنده:
محمد دست برز
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فردوسی
,
اسطوره
,
شاهنامه
,
تاریخ
,
هنر و علوم انسانی
,
فردوسی، ابوالقاسم
,
دوره اساطیری
,
اسطورهها
چکیده :
شاهنامه به دو بخش اسطوره ای و تاریخی تقسیم می شود. دوره اساطیری از ابتدای شاهنامه تا پایان عهد کی خسرو است و بخش تاریخی شاهنامه از پادشاهی اسکندر تا پایان کار ساسانیان را در بر می گیرد. چون خط آغاز و پایان دوره ها در شاهنامه کاملاً مشخص نیست فاصله این دو دوره را دوره آمیختگی می نامیم.این دوره شامل مسائل پایان کار کی خسرو تا پادشاهی دارای دارایان است.در این بخش که دوره میانی شاهنامه نامیده می شود، سعی شده استسنت های سیاسی همچون کین خواهی، پیوند دین و دولت، اصالت تخمه و نژاد، رابطه بین شاه و پهلوان، فرد گرایی ،کارکرد و الگویشخصیت های بخش میانی، بررسی گردد، تفاوت و شباهت آن ها با دوره هایقبل و بعد سنجیده شود. این کار برای تشخیص دوره های شاهنامه و چگونگی آمیختگی اسطوره و تاریخ در بخش میانی صورت گرفته است. شخصیت های این دوره در عین اسطوره ای بودن، کارکردی تاریخی دارند. جانشینان کی خسرو هر چه از او دور می شوند به تاریخ نزدیک تر می شوند. در این پژوهش با بررسی تحولات ادبیات حماسی و تفاوت آنها با متون دینی به این نتیجه می رسیم که هر کدام کارکردی متفاوت دارند. حوادث و ماجراهای پیرامون اشخاص در حالی که گسترده تر می شوند، رنگ و بوی هر زمان نیز در آن ها منعکس می گردد. روایات درباره گشتاسپ، ارجاسب تورانی و اسفندیار در شاهنامه نسبت به آثار قبلی گستردگی بیشتری دارد. در این تحقیق سعی شد ه است تا آمیختگی اسطوره و تاریخ در دوره میانی بررسی گردد و حد و مرز مشخصی بدان ها داده شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی کارکرد نمادهای شخصیتی در شعر أمل دنقل
نویسنده:
طاهره شکوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه
,
مصر
,
انسان
,
نماد
,
شرایط اجتماعی
,
نمادها
,
تاریخ معاصر
,
شعر معاصر
,
کشورهای عربی
,
امل دنقل
,
شاعر
,
شَعَرَ
,
هنر و علوم انسانی
,
ویژگی شخصیت
,
انسانها
چکیده :
شعر عربی از آغاز تا به امروز بستر مفاهیمی بوده که گاه، گفتن نشاید و شاعران، ترفندهایی را آزمودندکه در نهایت به فرآیند نمادگرایی انجامید. عربها از دیرباز، تجربههای خطاب غیرمستقیمرا به صورت پراکنده در متون عرفانی از سرگذرانده اند؛ در شعر معاصر نیز به تبعیت از غربیها برآمده و برای تصویر واقعیتهای تلخ جوامع عربی به این فن روی آوردند. آن ها رمزهایشان را از حوزه های گوناگونی چون اسطورهها برگزیدند. این دسته از سمبل ها پیشینهای نمادین داشته و در ناخودآگاه شخصی و جمعی مردم حضوری پویا دارند. شاعران این صنعت را در سطوح مختلف کیفی به کار گرفتند که عالیترین مرتبهاش در تلفیق شخصیتشان با شخصیت فراخوانده تجلی می یابد. شاعر مصری، أمل دنقل، از جمله مشهورترین شاعران نمادگراست که رسالت شعریش را در ارتباط با مردم میدانست. خاستگاه تجربهاش حوزههای دین، تاریخ، افسانهها، ادبیات ملی و زندگی روزمره میباشد. وی با توجه به مضامین شعریش شاعر تمرد، انقلاب، آزادی و غیره نام گرفته و واقعیتها را در قالبی نمادین عرضه نمود؛ تا آنجا که بسیاری از فنون بلاغی را نیز به خدمت طبع نمادگرایانهاش درآورد. او توانست بخشی از ایدئولوژیهایش را از ورای رمزهای غیرشخصیتی ابراز دارد؛ حجم انبوهی را نیز از زبان شخصیتهای تاریخی یا اسطوره ای تصویر نماید. شخصیتهای تاریخیش غالباً از میان وجوهی هستندکه در آگاهی جمعی مردم چهرهای آشنا بوده و به شکل جزئی یا کلی به خدمت درآمدهاند . برخی از شخصیتهای فراخوانده ، تصویری از وجدان و حالات روحیش هستند ؛ شماری نیز تنها برای القای مفاهیم ذهنیش مورد استفاده قرار گرفتهاند. بیشترین نمادهای شخصیتی وی، از میان چهرههای ملی است و این امر در کنار مضامین غالب ملیش، مصداق مناسبی برای یک شاعر ملی به شمار میرود . این رساله با تکیه بر این مشخصه اصلی شاعر و برخی وجوه دیگر به تحلیل نمادهای شخصیتیش پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دینداری و عوامل موثر بر آن در دختران مقطع پیشدانشگاهی شهر اهواز
نویسنده:
زهرا مزارعی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دینداری
,
معارف اسلامی
,
رفتار دینی
,
دوره پیش دانشگاهی
,
اهواز
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
دین در جامعه ایران حضوری برجسته و فعال داردو در تمامی عرصههای اجتماع به نحوی اثر و نفوذ خود را داراست. از آنجا که دین در نگهداشت پایههای اخلاقی فرد و جامعه نقش مهمی را دارد، می تواند در مردمی که پیش زمینه مذهبی نیرومند دارند، به عنوان حافظی برای ارزشهای اخلاقی و فکری بکار رود. نظریههای چندی در مورد دینداری در عرصه جامعه شناسی دین مطرح گردیده است که در آنها، اندیشمندان کوشیدهاند علل و سرچشمههای پیدایش ادیان و عوامل موثر بر دینداری را از جوامع اولیه تاکنون تبیین نمایند. پژوهش حاضر، سعی نموده است دینداری را در دختران مقطع پیش دانشگاهی که در سالهای آخر نوجوانی بسر میبرند، تبیین نماید. زمینه موثر بر انتخاب این قشر به نقش تأثیرگذار نوجوانان و جوانان در اجتماع بر میگردد. در این تحقیق عوامل چندی برای دینداری در دختران مقطع پیش دانشگاهی مطرح گردیده و از مدل گلاک و استارک برای سنجش دینداری دختران نوجوان استفاده گردیده است. رویکرد کارکرد گرایان درباره دین که به ریشهها و پیامدهای اجتماعی دین میپردازد چارچوب نظری سه فرضیه تأثیر پایبندی دینی والدین، رسانه تلویزیون و قومیت دانشآموز بر دینداری وی را تشکیل میدهد. چراکه خانواده و بالاخص والدین از مهمترین عناصر محیط اجتماعی پیرامون یک نوجوان به شمار میآیند. رسانه تلویزیون نیز در دنیای امروز به عنوان پر مخاطبترین رسانه ارتباطی مطرح است که امکانات دارا بودن نوع و شکل آن را نیز خانواده در اختیار فرزند نوجوان خود قرار میدهد. و بالاخره قومیت در یک اجتماع قومگرا مانند شهر اهواز بدون شک تأثیری ژرف بر نگرشها و رفتارهای افراد باقی میگذارد. رویکرد معناگرایان درباره دین چارچوب نظری فرضیه تأثیر پایگاه اجتماعی– اقتصادی خانواده بر دینداری دانشآموز را تشکیل میدهد. معناگرایان معتقدند که دین در ساخت معنا برای انسان نقش دارد و پاسخی برای بیعدالتیها و دشواریها در زندگی بشر میباشد. در پژوهش حاضر با توجه به اطلاعات جمعآوری شده، مشخص گردید که دختران مقطع پیش دانشگاهی شهر اهواز دارای میانگین دینداری بالایی هستند. خصوصاً در حیطه اعتقادات دینی و عواطف و احساسات دینی قویتر از مناسک و رفتارهای دینی میباشند. درباره فرضیههای تحقیق مشخص گردید که تأثیر خانواده و پایبندی دینی آن بر دینداری دانشآموز انکارناپذیر است. تماشای برنامههای تلویزیونهای داخلی اثری مثبت بر دینداری دانشآموزان دارد. تاثیر قومیت بر دینداری در شهر اهواز نیز جالب توجه است. بر طبق نتایج بدست آمده در این تحقیق دختران قوم عرب بالاترین حد دینداری را دارا هستند در حالی که دختران قوم لر (لرهای بختیاری) پایینترین رتبه دینداری را در میان قومیتهای ساکن در شهر اهواز دارند و بالاخره از میان گزینههای تشکیل دهنده پایگاه اجتماعی – اقتصادی، درآمد خانواده و تحصیلات والدین بردینداری اثر معنادارمیگذارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ضرورت و چگونگی معرفی آثار شاخص تجسمی ایران به کودکان و نوجوانان
نویسنده:
شادی هاشمی فشارکی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آموزش و پرورش
,
خلاقیت
,
کودک
,
نوجوان
,
اثر هنری
,
گرافیک و چاپ
,
هنر و علوم انسانی
,
هنرهای تجسمی
,
خلاقیت هنری
چکیده :
امروزه اهمیت آشنایی و نزدیکی اقشار مختلف جامعه با هنر و آثار و میراث هنری و همچنین فرهنگ و هویت خودی و تاثیرات بارز و مثبتی که به لحاظ روحی ، روانی و شناختی بر افراد مختلف میگذارد ، ثابت شده است. مسلماً اگر این شناخت از دوران خردسالی آغاز شود ، سودمندتر و موثرتر خواهد بود.هرچند ما در کشورمان با کمبودهای اساسی در زمینه شناخت و آموزش هنر روبهرو هستیم ، اما به هر حال اقدامات مثبتی نیز صورت گرفته است.یکی از مباحثی که تحت عنوان یک علم و روش نوین آموزشی در بسیاری از کشورها سالهاست که پس از آزمون و خطاهای بسیار در حال اجراست و متاسفانه در کشور ما مورد بی توجهی واقع شده است، بحث "اهمیت و ضرورت آشنایی کودکان و نوجوانان با آثار هنری بزرگ ملی" شان است. این مبحث با آن چه که تاکنون تحت عنوان بررسی و تحلیل آثار هنری تولیدی برای کودکان و مخصوص رده های سنی مختلف انجام می شده است، کاملا تفاوت دارد.در این رساله سعی شده است تا در کنار بیان تمامی تاثیرات مثبت آشنایی با هنر از جنبه های گوناگون بر رشد و شکل گیری شخصیت کودک و نوجوان به لحاظ روحی و جسمی، به راهکارها و روش های نوین و کارآمد نیز پرداخته شود.به این ترتیب که پس از اثبات ضرورت این آشنایی می بایست به دنبال روش و زبانی ساده و مناسب برای بیان توصیفی و تحلیلی از آثار هنری معاصر و میراث هنری کهن برای کودکان و نوجوانان بود. در این راستا از نظریات اهل فن و متخصصین و همچنین تحقیقات و تجربیات انجام شده در سایر کشورها نیز بهره برده شده است. خلاصه کلام این که تمامی تلاشها، روشها و برنامه ریزیها صرفاً نه به جهت تربیت هنرمندان آینده، بلکه درراستای کمک به رشد صحیح و همهجانبه کودکان و نوجوانان و پرورش نسلی سالم، خلاق و کاردان می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی معماری مدارس علوم دینی قاجار شهر تهران و قزوین از دیدگاه باستانشناسی
نویسنده:
زینب اکبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معماری
,
قاجار
,
تهران
,
قزوین
,
باستان شناسی
,
تهران (شهر
,
آموزه دینی
,
قزوین (شهر)
,
باستانشناسی
,
قاجاریه
,
هنر و علوم انسانی
,
مدارس علوم دینی
چکیده :
آموزش و پرورش، از دیرباز در ایران، از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و با گسترش اسلام نیز بر میزان این اهمیت افزوده شده است. در کنار جایگاه ممتاز آموزش در ایران، مراکز مرتبط با فعالیت های آموزشی نیز اهمیت یافتند و با روی کار آمدن حکومت شیعه مذهب صفوی و تاکید بر علوم مرتبط با دین اسلام، آن دسته از مراکزی که در آنها دین و علوم وابسته به آن تدریس می شد نیز از اهمیت بیشتری برخوردار شدند. روند شکل گیری مدارس علوم دینی، به صورت رسمی و با شکل گیری نظامیه ها در دوره سلجوقی آغاز شد و با فراز و نشیب هایی تا به دوره قاجار نیز ادامه یافت، به گونه ای که در شهر تهران، به عنوان پایتخت ایران در این دوره، بیشترین تعداد مدارس علوم دینی را مشاهده می کنیم. از سوی دیگر، در شهر مذهبی قزوین نیز، به عنوان پایتخت ایران در اوایل دوره صفوی و یکی از نزدیکترین شهرها به پایتخت ایران در دوره قاجار، مدارس علوم دینی قابل توجه و ممتازی وجود داشته است. مدارس علوم دینی علاوه بر کارکردهای اجتماعی و فرهنگی، از دید باستانشناسی و معماری نیز حائز اهمیتند. نکته جالب توجه آن است که تا پیش از دوره قاجار، در دیدی کلی، در ساخت این مدارس از الگوی معماری کاملا مشخصی پیروی می شده است. اما با ورود به دوره قاجار، با وجود شباهتهای چندی که دست کم در میان مدارس دو شهر تهران و قزوین وجود دارد و مرکزیت این تحقیق بر آنها استوار شده است، نمی توان مانند دوره های گذشته، الگویی کاملا یکسان و مشخص را برای مدارس علوم دینی دوره قاجار این دو شهر ارائه داد. از سوی دیگر، بر اساس مشاهدات میدانی و کتابخانه ای، پراکنش منطقه ای این مدارس در بافت قدیم تهران و قزوین مرکزیت یافته است که در زمان خود، هسته اصلی این دو شهر به شمار می رفتند. نگارنده در طول روند تحقیقات خود به این نتیجه رسید که یکی از عواملی که در حفظ و نگهداری مدارس علوم دینی قاجار دو شهر تهران و قزوین نقش مهمی ایفا کرده است، پدیده وقف به شمار می رود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه ی عقل و ایمان از دیدگاه توماس آکویناس و آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
زهرا هاشمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسیحیت
,
باور
,
ذهن
,
آکوئیناس
,
سعادت انسان
,
حقیقت (اسماء ذات الهی)
,
نگرش دینی
,
عقل
,
عقل
,
عقل
,
حقیقت
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
آموزه شناخت شناسانه
,
هنر و علوم انسانی
,
جنبه فلسفی
,
جنبه فلسفی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
سعادت انسان
,
هنر و علوم انسانی
,
جنبه فلسفی
,
جنبه فلسفی
,
جنبه فلسفی
,
سعادت انسان
,
آموزه شناخت شناسانه
,
آموزه شناخت شناسانه
,
آیت اله جوادی آملی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
پژوهش حاضر به منظور ارائه و تطبیق دیدگاه آیت الله جوادی آملی و توماس اکویناس در باب رابطهی عقل و ایمان تدوین یافته است.با توجه به اهمیت مسألهی عقل و ایمان و ارتباط و پیوند این دو، به عنوان ابزاری برای رسیدن به حقیقت و سعادت انسانی از دیدگاه استاد جوادی آملی و اکویناس، این پژوهش در نظر دارد که به ارائه و تطبیقدیدگاه این دو فیلسوف اسلامی و مسیحی در باب رابطه عقل و ایمان بپردازد. برای این منظور بعد از بیان معنی لغوی و اصطلاحی عقل و ایمان و نگاهی به تاریخچه بحث عقل و ایمان در اسلام و مسیحیت، ضمن ارائهی آراء و نظرات جوادی آملی و اکویناس به تطبیق دیدگاه آن دو فیلسوف دربارهی ایمان و اقسام آن، متعلّق ایمان، عقل و محدودیت آن و رابطهی عقل و ایمان پرداخته شده است. مباحث مطرح شده در این رساله روشن میسازد که از دیدگاه هر دو فیلسوف بین عقل و ایمان سازگاری و هماهنگی وجود دارد. هر دو متفکر ضمن ارزشگذاری بر عقل، به محدودیت آن اذعان دارند و معتقدند که عقل انسان بدون یاری و کمک وحی نمیتواند انسان را به حقیقت و سعادت نهایی برساند. رابطهی عقل و ایمان در اندیشه اکویناس با تفکیک قلمرو عقل و ایمان از یکدیگر تبیین میشود و عقل و ایمان را دو راه مستقل برای درک حقیقت میداند؛ اما آیت الله جوادی قائل به رابطهی دو طرفه بین عقل و دین است و معتقد است که عقل در کنار نقل و همتای آن است و میتواند از منابع معرفتی و اثباتی دین باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی اختیارات حاکم اسلامی از منظر آیات و روایات در فریقین
نویسنده:
رسول ذوالفقاری تبار خراسانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیعه
,
اهل سنت
,
اختیار
,
روایت
,
شیعه
,
اختیار
,
قرآن
,
معارف اسلامی
,
فریقین
,
حکومت اسلامی
,
قرآن
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
مسلمانان بر این باورند که رسولخدا? گذشته از مقام نبوت، مقام امامت امّت اسلامی را نیز داشته و بر این اساس در مدینه اقدام به تشکیل حکومت اسلامی نموده و جامعه اسلامی را در همه ابعاد بر اساس اندیشه دینی رهبری نموده است ولی با ارتحال رسولخدا? با اینکه هم? مسلمانان بر این باور بودند که رسولخدا? باید جانشین داشته باشد ولی در شرایط و اختیارات حاکم اسلامی اختلاف پیدا کرده و به دو گروه عمد? شیعه و سنی تقسیم شدند. سوال اساسی این تحقیق این است که محدود? اختیارات حاکم اسلامی چیست؟ آیا شرایط و اختیارات حاکم اسلامی در هر دو نگاه یکی است یا ختلاف دارند و اگر اختلاف دارند علت آن چیست؟ این تحقیق که به روش اسنادی- تحلیلی انجام گرفته به این نتیجه رسیده است که پیروان اهلبیت? که به شیعه شهرت یافتهاند جانشینان پیامبر را در دو دوره مورد توجه قرار دادهاند: الف: دور? حضور معصوم?؛ در این دوره که جانشین پیامبر?، امام معصوم میباشد، همان شرایط عصمت و علم پیامبر? را که در پیامبر? معتبر میدانند را در جانشین پیامبر هم معتبر میدانند و همان اختیاراتی که برای رسولخدا? قائلند را برای این گروه که تعداد آنان دوازده نفر میباشند، قائلند.ب: دور? غیبت؛ در این دوره که بر اساس حکمت الهی امام معصوم? حضور محسوس ندارند، احکام اسلامی تعطیل نشده و جانشینان امام معصوم که از آنان به حاکم شرع، ولی فقیه و .. یاد می شود، لازم نیست شرط عصمت و علم لدنی را داشته باشند ولی نزدیکترین حالت به این شرایط را که همان عدالت و اجتهاد باشد باید دارا باشد و دربار? اختیارات او اختلاف دارند که به دو نظر عمده تقسیم میشوند. گروهی همانند امام خمینی? قائل به ولایت مطلقه فقیه با همان اختیارات رسولخدا? در اداره کشور میباشند و عدهای که چنین اختیارات مطلقی را برای فقیه قائل نبوده ولی اصل اختیارات را پذیرفتهاند. شیعه این شرایط و اختیارات را در هر دو دوره با استناد به آیات قرآن، روایات اسلامی، عقل و سیر? نبوی و... اثبات میکند که با متون دینی سازگاری بیشتر دارد. و پیروان خلفا که به اهل سنت شهرت یافتهاند چنین تقسیم بندی دورهای را ندارند و علم لدنی و عصمت را در جانشین پیامبر لازم نمیدانند ولی در اختیارات حاکم اسلامی، چنان اختیاراتی قائل شدهاند که برای خلفاء، حقتشریع قائل شدهاند و در برابر نص اجتهاد کردهاند که در مواردی نتوانستهاند برای ادعای خود ادل?شرعی و عقلی اقامه کنند و تنها به ادلهای از قبیل مصالح مرسله و ... تمسک جستهاند که خود از مبنای شرعی و عقلی محکمی برخوردار نیستند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امام خمينی (ره) و چالش در بنيانهای سياسی سکولاريسم
نویسنده:
ابراهیم حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رفتار سیاسی
,
دین
,
دنیا گرایی
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
معاد(کلام)
,
اخلاق
,
چالش
,
معارف اسلامی
,
شناخت شناسی
,
معاد(فلسفه)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
,
خمینی، روحالله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
چکیده :
بحث حاضر در پی یافتن پاسخ این سؤال است، چالشهایی که امام رحمة الله علیه در بنیانهای سیاسی سکولاریسم ایجاد کرد چیست؟فرضیه این پژوهش بر این مطلب استوار است که امام در سه ساحت بنیان سیاسی سکولاریسم یعنی در ساحت های عقیده، اخلاق و رفتار سیاسی سکولاریسم چالش بوجود آورده است.از آنجا که دین در برابر دارنده سه بخش باور، اخلاق و احکام است و از طرفی چون امام رحمة الله علیه پارادایم اصلی سکولاریسم یعنی نفی مرجعیت دین در اجتماع را هدف قرار داده، بطور طبیعی، چالش های بنیانی که امام متوجه سکولاریسم نموده نیز درسه حوزه مذکور است.نخست، امام خمینی رحمة الله علیه باورهای اصلی سکولاریسم، یعنی هستی شناسی، انسان شناسی، اصول اعتقادی همچون توحید، معاد، راهنماشناسی ...،را دستخوش بحران نمود. امام رحمة الله علیه اساس تفکر مادی و اصول باورهای سیاسی چنین تفکری را به چالش می کشد و معتقدند مکتب مادی نمی تواند نیازهای واقعی انسان را پاسخگو باشد چرا که معرفت شناسی آن ناقص است.دوم، در حوزه گرایش های سیاسی نیز امام رحمة الله علیه مهمترین رکن اخلاق سیاسی سکولاریسم یعنی عدم دست یابی به حقیقت و نسبی گرایی و پلورالیزم را هدف قرار می دهد. امام، هم در ساحت باور و هم در ساحت اخلاق توهم عدم وجود و عدم اتکاء به اصول ثابت را رد می کند و از اصول ثابت و متغیر اخلاق سیاسی دینی دفاع می کند.سوم، در حوزه رفتار سیاسی نیز امام رحمة الله علیه رفتار سیاسی برآمده از معرفت شناسی ناقص در دو حوزه قبلی را ناکارآمد می داند و غیر مکمل نقیصه های جسمانی و معنوی بشریت معرفی می کند. این رفتار سیاسی چه در قالب مکتب باشد یا نظام سیاسی یا رهبری، یا... در این همه رفتارها سکولاریسم ناتوان از ایجاد جامعه متعالی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش و راهکارهای حکومت در تربیت دینی مردم از دیدگاه امام علی علیه السلام
نویسنده:
طیبه راهی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
حکومت
,
آموزش دینی
,
معارف اسلامی
,
تربیت
,
هنر و علوم انسانی
,
علیبن ابیطالب (ع)، امام اول
چکیده :
دین ابعاد گسترده ای دارد و تمام ابعاد وجودی انسان را میشناسد و در جهت سعادت بشری برنامه صحیح و روشمندی را تنظیم نموده است. یکی از عرصههایی که دین مورد توجه خاص قرار داده ،تربیت به خصوص تربیت دینی است. تربیتی که در ضمن شکوفایی استعدادهای آدمی ،گفتار و اعمال و در کل تمام جوانب زندگی او را جهت دهی الهی و توحیدی کرده و سعادت دنیوی و اخروی را تأمین نماید. یکی از بهترین زمینههای تحقق این تربیت درجوامع انسانی برپایی حکومت دینی است. حکومتی که اهداف و وظایف خود را از دین میگیرد و در راستای این تحول، فرامین و قوانین فردی و اجتماعی دینی را در جهت رشد و کمال حقیقی انسانها محقق میسازد. با بررسی منابع بنیادین اسلامی، قرآن و حدیث مشخص میشود که حکومت دینی علاوه بر آنکه در ایجاد امنیت و رفاه عمومی جامعه و تنظیم روابط اجتماعی مسئول است؛ در هدایت جامعه به سمت کمال و تربیت دینی مردم نیز وظیفهای سنگین بر دوش دارد.در ادامه بررسی این ادله و ادله مختلف دیگر میتوانیم ادعا کنیم که بدون شک حکومت در تربیت اجتماعی مردم دخالت دارد زیرا مسئول به حفظ مصالح عموم جامعه و پیشبرد آن به سمت اهداف خاصی است؛ ولی در عرصه تربیت فردی تنها در مواردی حق دخالت دارد که حریم خصوصی افراد با حقوق دیگران و عفت و حیا و در کل مصالح عمومی و شریعت دینی تزاحم پیدا کند. حکومت دینی از رهگذر راهکارهای مختلفی میتواند در تربیت دینی مردم نقش موثری را ایفا کند. نخستین راهکار، ایجاد بسترهای لازم جهت تربیت دینی مردم مانند،ایجاد عدالت اقتصادی و ساماندهی خانواده و جلوگیری از مسئولیت افراد ناشایست و راهکار دیگر تبیین صحیح باورهای دینی از طریق راهها و ابزارهای مناسب و آخرین راهکار مطرح شده تنبیه و تشویق به جا و مناسب است.در صورت حرکت حکومت و مردم در مسیر صحیح و همکاری کامل آنها با یکدیگردر پیش برد اهداف دینی ، میتوان انتظار جامعه ای سعادتمند در دنیا و آخرت را داشت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آسیبشناسی نظری تربیت دینی جوانان
نویسنده:
عبدالرحیم سیفینژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آسیب شناسی
,
آموزش دینی
,
معارف اسلامی
,
جوانان
,
حمایت خانواده
,
تربیت معلم
,
دَیِّن
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
این تحقیق تحت عنوان «آسیبشناسی نظری تربیت دینی جوانان» است. ویژگیهای دورهی جوانی اقتضاء میکند که در تربیت جوان اصول فطری، منطقی و عقلی رعایت شود تا فعالیتهای تربیتی در او موثر باشد؛ نادیده گرفتن این اصول موجب شده تا تربیت، در جوان درونی نشود و عامل درونی گرایش به سوی خوبیها و پرهیز از بدیها در او تقویت نشود. این ناکامیها ریشه در آسیبهایی دارد که خواسته یا ناخواسته از جهات مختلفی بر روند جریان تربیت وارد شده و مانع نتایج مطلوبی میشود. اولین آسیب از جهت روشهای تربیتی است، روشهای ناصوابی مانند شیوهی نادرست امر به معروف و نهی از منکر، جبر، اکراه و تحمیل، همچنین ناهماهنگی در گفتار و رفتار و نحوهی معرفی الگویها، از روشهای آسیبزا در تربیت معرفی شدهاند. آسیب دوم از جهت ابزار تربیت است، در این بخش نواقص و کاستیهای ابزار تربیتی مانند فعالیتهای رسانهها، مساجد و فضاهای ورزشی تفریحی و نیز فرهنگ و تهاجم فرهنگی مورد بحث قرار گرفته.یکی دیگر از آسیبهای تربیتی از جهت آموزش بوجود میآید. در این بخش خانواده به عنوان اولین و مهمترین کانون تربیتی فرزند معرفی شده و آسیبهای رفتاری والدین و محیط خانه و برنامههای حاکم بر خانه به عنوان آسیبی مهم در تربیت صحیح جوان دانسته شده، همچنین متون آموزش درسی و متناسب نبودن محتوای آنها با نیازهای جوانان و پاسخگو نبودن سوالات آنها به عنوان آسیبی دیگر از جهت آموزش معرفی شده و در پایان نقش معلم در تربیت دینی جوانان و کمبودها و کاستیهایی که این نقش را کم تأثیر کرده بیان شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 178
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید