جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
و دیگر موضوعات مرتبط با کلام
>
ملحدان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 94
عنوان :
وهم دوكينز؟ : الأصولية الملحدة و إنكار الإله
نویسنده:
آليستر إدغار ماكغراث، جوانا كوليكات ماكغراث؛ مراجعه: سيد إبراهيم موسوي؛ مترجم: محمد عوده
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
المرکز الاسلامی للدراسات الاستراتیجیة - العتبة العباسیة المقدسة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
کتب فلسفه دین
,
کتب فلسفه غرب به عربی
کلیدواژههای فرعی :
اثبات خدا ,
احکام خداشناسی ,
شرک ,
اعتقاد به خدا ,
ایمان به خدا ,
براهین خداشناسی ,
اثبات وجود خدا ,
شرور و وجود خدا ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
ثبات در ایمان ,
ملحدان ,
نقد اخلاق تکاملی ,
چکیده :
پندار داوکینز؟ بنیادگرایی آتئیستی و انکار الهی (به انگلیسی: The Dawkins Delusion? Atheist Fundamentalism and the denial of the divine) یک کتاب نوشتهٔ استاد الهیات مسیحی و بیوفیزیکدان، آلیستر مکگراث و روانشناس، جوآنا کولیکوت مکگراث است. این کتاب از یک دیدگاه مسیحی، به عنوان یک پاسخ به استدلالهای ارائه شده در پندار خدا نوشتهٔ ریچارد داوکینز نوشته شده است. این کار در فوریه ی ۲۰۰۷ به وسیلهٔ انجمن توسعهٔ اطلاعات مسیحی (SPCK) در بریتانیا و در ژوئیه ۲۰۰۷ در ایالات متّحده منتشر شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی دیدگاههای الحادی داوکینز در کتاب «پندار خدا»
نویسنده:
علی اصغر مروت
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق(ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نظریه تکامل انواع
,
تعارض نظریه تکامل با باورهای دینی
,
تعارض نظریه تکامل با کتاب مقدس
,
فلسفه دین
,
ملحدان
,
وجود خداوند(فلسفه دین)
,
برهان نظم (فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
نظام عادی علیت ,
تصادف در خلقت ,
افعال خارق العاده ,
امتناع معجزه ,
دعا ,
برهان معجزه(کلام جدید) ,
علم و معجزه ,
علیت ,
تسلسل ,
اصل علّیت ,
ناظم با واسطه عالم ,
نقد امتناع تسلسل ,
علیت غیر عادی خداوند ,
دینداری کودک ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
چکیده :
ریچارد داوکینز در پندار خدا، به تفصیل، به نفی خدایی که ناظم منظومههای طبیعی است پرداخته است. البته او در این کتاب، به اجمال، به نفی خدایی که اجابتکنندهٔ دعا، معجزهگر و همهتوان در عینِ همهدانی نیز پرداخته است. بحث داوکینز در نفی خدای ناظم دارای سه مفهوم اصلی است: انتخاب طبیعی، پیچیدگی و احتمالِ ناچیز. او به هنگام قرار دادنِ «انتخاب طبیعی» به جای خدای ناظم، به جای نقد علمی این نظریهٔ پرطرفدار که از انتخاب طبیعی به عنوانِ طریقِ الهیِ خلقت یاد میکند، صرفاً با تمسخر از کنار این نظریه میگذرد. و در بحث از «پیچیدگیِ» خدای ناظم، دچار مغالطهٔ اشتراک لفظی میشود. همچنین او در بحث از پذیرفتنی یا قابل انکار دانستنِ آنچه واقعیتِ آن «احتمال ناچیزی» دارد نیز در کتاب خود به تناقضگویی میافتد. در این مقاله علاوه بر مطالب فوق، نشان داده خواهد شد که مهمترین استدلالهای داوکینز از مدتها قبل از طرح آنها توسط او، در کتب اهل کلام، پاسخهای درخور تأملی یافتهاند. اما داوکینز بدون انتقاد از آن پاسخها، در حقیقت بدون این که خود متوجه باشد، بحث خود در وجود خدا را ناتمام رها کرده است. در ضمن در مقالۀ حاضر قرائنی حاکی از جانبدارانه بودن پژوهش داوکینز در پندار خدا ارائه خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 210
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استدلال اخلاقی علیه وجود خدا؟
نویسنده:
امیرحسین خداپرست
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق(ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرور
,
برهان اخلاقی (مسائل جدید کلامی)
,
برهان اخلاقی کانت
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
فلسفه دین
,
ملحدان
,
خودآئینی فردی
,
وجود خداوند(فلسفه دین)
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
شر اخلاقی (فلسفه دین)
,
استدلال اخلاقی علیه وجود خداوند
کلیدواژههای فرعی :
عدل الهی ,
شرور و عدل الهی ,
ماهیت سعادت حقیقی ,
فلسفه اخلاق (عام) ,
سعادت و فضیلت ,
استقلال اخلاق از الهیات ,
فلسفه اخلاق کانت ,
خیریت خداوند(فلسفه دین) ,
رابطه علّی فضیلت و سعادت ,
اراده گرایی الهیاتی ,
استدلال از وجود شر بر عدم وجود خداوند ,
ارزش اخلاقی باور به خداوند ,
آموزه های غیر اخلاقی ادیان ,
نقادی فروید از دین ,
چکیده :
گرچه در سنت فلسفۀ دین استدلال اخلاقی بر وجود خدا موضوعی شناختهتر است، در دهههای اخیر فیلسوفان خداناباور به طرح استدلال اخلاقی علیه وجود خدا نیز پرداختهاند. این استدلال دستکم به پنج شکل متفاوت صورتبندی شده است: (1) استدلال از طریق مسئلۀ شر، (2) استدلال از طریق نقد باخودبیگانگی، (3) استدلال از طریق خودآیینی، (4) استدلال از طریق نقد مصلحتاندیشی، و (5) استدلال از طریق آموزههای غیراخلاقی ادیان. برخی از این صورتبندیها را میتوان استدلال اخلاقی نظری علیه وجود خدا و برخی دیگر را استدلال اخلاقیِ عملی علیه وجود خدا شمرد. استدلالهای اخلاقی نظری علیه وجود خدا بر شواهدی اخلاقی تمرکز دارند که نشان میدهند خدایی در کار نیست و خداباوری کاذب است، در حالی که استدلالهای اخلاقیِ عملی نشان میدهند باور به وجود خدا مانع زندگی شکوفای اخلاقی و دستیابی به غایت آن است یا حتی موجب اعمال غیراخلاقی میشود. در پایان مقاله، نتیجه میگیرم که هیچ یک از صورتبندیهای استدلال اخلاقی علیه وجود خدا به نتیجۀ مطلوب خود نمیرسد. با این حال، توجه به آنها حاوی درسهای اخلاقی مهمی برای خداباوران است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی سه رویکرد در فلسفۀ دین
نویسنده:
مرتضی رضایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقر العلوم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روش فلسفه دین
,
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان )
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه دین
,
فلسفه قارهای
,
تاریخ فلسفه دین
,
فلسفه تحلیلی دین
,
فلسفۀ دین قارهای
,
فلسفۀ دین اسلامی
کلیدواژههای فرعی :
عقاید مسیحیت ,
دین و فلسفه ,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی) ,
شرور (مسائل جدید کلامی) ,
عقلانیت اعتقادات دینی ,
آموزههای دین اسلام (آموزههای ادیان) ,
ملحدان ,
عقل و دین در اسلام ,
عقلانیت اسلام ,
زبان دین (فلسفه دین) ,
مسأله شر(فلسفه دین) ,
چکیده :
مطالعات فیلسوفانه دربارۀ دین پیشینۀ بسیار طولانی و قدمتی به اندازۀ خود فلسفه دارد، ولی اصطلاح «فلسفۀ دین»[1] و نگارش کتابها و مقالات با این عنوان پدیدهای نسبتاً نو و متعلق به دوران مدرن است. فلسفۀ دین یکی از پرتحرکترین حوزههای پژوهش فلسفی در دورۀ معاصر است. با اینکه این دانش مقیّد به فلسفه یا دینی خاص نیست، اولاً، فلسفۀ دینِ رایج در دامان مسیحیت پدید آمده و بالیده است، و عمدتاً تحت تأثیر این دین قرار دارد و، ثانیاً، این دانش مبتنی بر فلسفههای موجود در مغربزمین، بهویژه فلسفۀ تحلیلی، است. با این حال، امکان پژوهش فلسفی در حوزۀ سایر ادیان، از جمله اسلام، و مبتنی بر دیگر نظامهای فلسفی نیز وجود دارد. به همین رو، شایسته بلکه لازم است که فلسفۀ دین اسلامی نیز ناظر به محتوای این دین سترگ و متکی بر فلسفۀ قویم اسلامی پدید آید تا استحکام و اتقان اسلام و برتری آن بر سایر ادیان بیش از پیش نمایان شود و زمینۀ پاسخگویی به شبهات پیرامون آموزههای آن فراهم گردد. سؤال اصلی تحقیق پیش رو این است که اهمّ رویکردهای موجود یا قابل تأسیس در فلسفۀ دین کداماند؟ این تحقیق به روش توصیفی ـ تحلیلی به سامان رسیده است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطۀ باور و عمل دینی: دیدگاه جان کاتینگهام با تأکید بر نظر پاسکال دربارۀ تقدم عمل دینی بر باور دینی
نویسنده:
مهدی غفوریان، امیرعباس علیزمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معنای پراگماتیستی ایمان
,
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
زبان نمادین دین
,
عقلانیت اعتقادات دینی
,
فلسفه دین
,
امتناع معرفت ذات الهی
,
زبان دین (فلسفه دین)
,
صورت دینی زندگی
,
وجود خداوند(فلسفه دین)
,
درک عملی از دین
کلیدواژههای فرعی :
حقیقت دین ,
ایمان مذهبی ,
توجیه باور دینی ,
مصلحت اندیشی ,
مصلحت اندیشی پاسکال ,
ملحدان ,
جهان بینی دینی - مابعدالطبیعی ,
وجود خداوند(فلسفه دین) ,
چکیده :
کاتینگهام به پیروی از پاسکال معتقد است که دین بهسبب آنکه از موجودی متعالی سخن میگوید که فراتر از درک و فهم عقلانی بشر بوده و بالطبع بهدلیل استفاده از زبانی که آکنده از نماد، تمثیل، استعاره و حکایت است، اساساً امکان ندارد مورد تحلیل عقلانی واقع شود. به اینترتیب، اثبات یا انکار وجود خداوند از طریق صرفاً استدلال عقلانی ناممکن است. با وجود این، کاتینگهام از آنجا که با الهام از پاسکال، درکی عملی از دین دارد و دین را چیزی بیش از آموزههای نظری - عقیدتی میداند، از استدلالی عملی برای نشان دادن معقولیت باور به خداوند و نه برای اثبات وجود او استفاده میکند. از آنجا که آدمی با نظرورزی قادر به فهم خداوند نیست، راه مواجهۀ با خداوند نه نظری بلکه عملی است؛ با بهکارگیری احساسات و عواطف و درگیری عملی با آموزهها و باورهای دینی، میتوان معقولیت باورهای دینی را دریافت و حضور خداوند در زندگی را حس کرد. بر این اساس، تغییر و تحول درونی منوط بر بهکار بستن اعمال و ورزههای مورد توصیۀ ادیان و سنتهای معنوی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 273 تا 285
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
من تاریخ الالحاد فی الاسلام
نویسنده:
تالیف و ترجمه: عبدالرحمن بدوی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: سینا للنشر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
زنادقه (فرق کلامی)
,
شرک
,
کفر
,
کفر
,
کفر
,
ملحدان
,
ملحدان
,
Atheism الحاد - انکار خدا (مجتبوی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطۀ طبیعت با خدا در دستگاه فکری اسپینوزا
نویسنده:
مصطفی شهرآیینی، خدیجه عباسی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اعتقاد به خدا
,
ملحدان
,
طبیعت
,
همهدرخدایی (پاناِنتِئیسم)
,
همهخدایی (پانتِئیسم)
چکیده :
رابطة خدا با طبیعت از مسائل دشواری است که در همة ادوار تاریخ فلسفه بدان پرداختهاند. در دوران نوزایی و اوائل دورة جدید، این بحث دیگربار و بهگونهای چالشانگیز مورد توجه قرار گرفت و از جمله کسانی که بهتفصیل به تبیین ارتباط خدا با طبیعت پرداخت و دستگاه فکریاش را بر این محور بنیان نهاد، باروخ اسپینوزا میباشد. در مقالة پیشِ رو، رابطة خدا با طبیعت را در دستگاه فکری اسپینوزا بررسی میکنیم. در این باره در تاریخ فلسفه دو دیدگاه مطرح است: الف) خداناباوری یا الحاد، ب) همهخداانگاری یا وحدتوجود. دیدگاه نخست را اهل کنیسه به اسپینوزا نسبت دادند و از فیلسوفان، هیوم او را قائل بدان میدانست. اما دیدگاه غالبتر در میان اسپینوزاشناسان، قول به وحدت وجود است که از این حیث، او را گاه با وحدتوجودیان در سنتهای عرفانی مسیحیت و اسلام نیز میسنجند. البته دیدگاه سومی نیز در کار است به نام «همهدرخدایی» که گرچه در ظاهر به دیدگاه دوم نزدیک است، با خداباوری سازگارتر است و در این مقاله میکوشیم با استناد به متون اسپینوزا و واکاوی دو دیدگاه رایج، بهویژه وحدت وجود، نشان دهیم که این دیدگاه سوم در تفسیر اندیشه اسپینوزایی از دو دیدگاه نخست، سازگارتر و مقرونتر به صواب است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 119
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئلة خفای الهی از دیدگاه جان شلنبرگ و پل موزر
نویسنده:
سکینه محمدپور، امیرعباس علیزمانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شرک
,
مسایل جدید دین شناسی
,
الهیات(کلام جدید)
,
فلسفه دین
,
ملحدان
,
مسئلة خفای الهی
کلیدواژههای فرعی :
باور ,
عشق الهی ,
آتئیسم ,
معرفت شناسی عشق الهی ,
ناباوری عقلانی ,
انواع معرفت به خدا ,
چکیده :
سنتی برای وجود خداوند را اصلاً قانعکننده نمییابند. آنچه ممکن است بدتر از آن باشد، این است که بعضی از مردم با خلوص نیت در جستوجوی خداوند هستند، اما او را نمییابند و ناچار میشوند با احساس ناخشنودی و دلسردی، این جستوجو را رها کنند. «خفای الهی» نامی است که فلاسفه بر این پدیده نهادهاند. جان شلنبرگ، فیلسوف معاصر، معتقد است که خفای الهی، الحاد را توجیه میکند. پل موزر فیلسوف تحلیلی معاصر، برعکس جان شلنبرگ، نهتنها معتقد نیست که خفای الهی، الحاد را توجیه میکند بلکه اساساً از نظر او خفا ویژگی لازم و ضروری مثبت خدای یهودی-مسیحی است. ما در این مقاله به بررسی و مقایسة دیدگاهها و دلایل این دو فیلسوف معاصر دربارة مسئلة خفای الهی میپردازیم و اعتبار برهان خفای الهی در توجیه الحاد را با توجه به نظرات این دو فیلسوف مورد بررسی قرار میدهیم. نتایجی که از بررسیهای انجامشده در این مقاله بهدست میآید از این قرارند که اولاً برخلاف دیدگاه موزر مسئلة خفای الهی نیازمند توجیه و استدلال به طور کلی است؛ ثانیاً استدلال شلنبرگ بر مبنای خفای الهی از سوی خداباوران قابل پاسخگویی است و نمیتواند الحاد را توجیه کنند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 85
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلیل الکبیر فی الرد علی الزنادقة والملحدین ویلیه الرد علی الملحد و مناظرته
نویسنده:
الامام القاسم بن ابراهیم بن اسماعیل الرسی؛ تحقیق و دراسة امام حنفی عبدالله
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره: دارالافاق العربیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
دفاعیه ها و ردیه ها
کلیدواژههای فرعی :
مناظرات ,
زنادقه (فرق کلامی) ,
ملحدان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الحاد ابن راوندی؛ اتهام یا واقعیت (بررسی انتقادی آثار الحادی ابن راوندی)
نویسنده:
نجم الدین مروجی طبسی، عباس میرزایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معتزله
,
ابن راوندی
,
الحاد
,
17. فرق کلامی
,
اصطلاحنامه تاریخ اسلام
,
شیعه شناسی
,
کفر
,
کفر
,
ملحدان
کلیدواژههای فرعی :
ابوسهل نوبختی ,
نبوت ,
علم الهی ,
قاضی عبدالجبارمعتزلی ,
کلام امامیه ,
ابوالحسین خیاط ,
حدوث و قدم عالم ,
ابن ندیم ,
معتزلیان شیعه شده ,
ابو عیسی وراق ,
مباهله ,
آثار الحادی ابن راوندی ,
کتاب التاج ,
کتاب الزمرد ,
کتاب التعدیل و التجویر ,
کتاب الدامغ ,
ابوعلی جبّایی ,
ماتریدی ,
کتاب الفرید ,
کتاب نعت الحکمه ,
تکلیف خداوند ,
کتاب القضیب ,
کتاب المرجان فی اختلاف اهل الاسلام ,
کتاب اللؤلؤة ,
کتاب الحجر الأحمر ,
کتاب لا شئ الا موجود ,
قرآن ,
پیامبر ,
اشعری ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابوسهل نوبختی: اسماعیل بن نوبخت
چکیده :
ابن راوندی مشـهورترین مـتکلم از جریـان معتزلیـان شـیعه شـده در سـده سـوم هجـری اسـت کـه بـا رویگرداندن از اعتزال مذهب امامیه را پذیرفت و در کنار نقد اندیشههای اعتزال به دفـاع و تبیـین از آمـوزههای امامیه پرداخت. معتزلیان هموار این تغییر مذهب را انکار و تهمـتهـای فراوانـی بـه او زده انـد. الحـاد مشهورترین اتهامی است که معتزلیان مطرح کرده و یکی از پایههای این اتهام آثار است که معتزلیان بر این باورند که ملحدانه نگارش یافته است. سوال اصلی این است که آیا میتوان بر سخن معتزلیان اعتمـاد و ایـن آثار را الحادی و ابن راوندی را متکلمی ملحد دانست؟ فرضیه مطرح این است که احتمالا ابن راونـدی ایـن آثار را در نقد اندیشههای توحیدی و عدلی اعتزال نگاشته و همین زاویه داشتن با مواضع معتزلیان زمینه این اتهام را فراهم کرده است. هم از این روست که معتزلیان، در راستای تخریب ابن راوندی، آنـان را ملحدانـه تصویرسازی کرده و یکی از ادله مدعای خود مطرح کردهاند. با بررسی گزارشهای مربوط به هـر کـدام از این آثار، که در متون کلامی، رجالی و فهرستی بر جای مانده این نتیجه به دست آمد که این آثـار اکثـرا در نقد اندیشههای معتزلی یا با رویکرد فیلسوفانه نگارش یافته که بـا نظـام معرفتـی معتزلیـان همانـگ نبـوده است. در دستهای دیگر از این آثار نیز ابن راوندی نظرات مخالفان را در کنار نظرات موافق آورد هو همـین باعث سوء استفاده معتزلیان شده که آراء مخالفان را نظـرات خـود وی معرفـی کـرده و روش او را پوششـی برای بیان اندیشههای کفرآمیزش معرفی کردهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 144
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 94
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید