جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فلسفه اخلاق
>
فلسفه اخلاق (عام)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 488
عنوان :
مطهری و اخلاق باور
نویسنده:
مجید ملایوسفی، احمد اله یاری، مریم اسکندری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
کلیفورد
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
اخلاق باور
,
وظیفه گرایی معرفتی(اصطلاح وابسته)
کلیدواژههای فرعی :
رابطه ایمان و اراده ,
تزکیه (افعال انبیاء) ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
وظیفه ,
فاعل شناسا ,
مبناگروی سنتی ,
تفکر ,
خطای اخلاقی ,
اراده ,
نظریه انشاء نفس(اصطلاح وابسته) ,
ارزشگذاری اخلاقی ,
اراده گرایی اعتقادی ,
اراده گروی مستقیم ,
اراده گروی غیرمستقیم ,
تأثیرپذیری از قضاوت دیگران ,
پیروی نکردن از اکثریت ,
پرهیز از خوش باوری ,
استماع قول مخالف ,
تفکیک باور از صاحب باور ,
اجتناب از جمود ,
انجمن متافیزیک ,
صداقت فکری ,
تدلیس فکری ,
اقسام فعل ,
شکل گیری معرفت ,
باید و نباید معرفتی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
2383-0689
چکیده :
اصطلاح «اخلاق باور» برای اولین بار در مقاله معروف کلیفورد، با همین عنوان، به سال 1876 به کار رفت. طبق بیان کلیفورد، که بعدها به قاعده یا اصل کلیفورد مشهور شد، «همیشه، همه جا، و برای هرکس خطاست که بر اساس قرائن ناکافی به چیزی معتقد شود». از زمانی که کلیفورد این بحث را مطرح کرده است، تاکنون، مورد مناقشات فراوانی بوده است؛ مساله اصلی که در پس همه این مناقشات مطرح بوده است این است که آیا اصولا باورهای آدمی در اختیار انسان اند، تا مشمول ارزش گذاری های اخلاقی شوند، یا این که باید آن ها را، همچون بسیاری از حالات روانی، غیر ارادی و انفعالی و در نتیجه، معاف از ارزش گذاری های اخلاقی دانست. عده ای بر این باورند که باورهای ما غیر ارادی اند و در اختیار ما نیستند. درمقابل، عده دیگری به تاثیر اراده بر باور یا اراده گروی اعتقادی معتقدند. این نوع از اراده گروی، بسته به میزان تاثیر اراده بر باور، به دو قسم کلی قابل تقسیم است: اراده گروی مستقیم و اراده گروی غیر مستقیم. اراده گروی اعتقادی (هر دو نوع مستقیم و غیر مستقیم آن) از حیث دیگری، به اراده گروی توصیفی و اراده گروی هنجاری تقسیم می شود. در اراده گروی هنجاری سخن از نوعی وظیفه گرایی معرفتی در باب باورهاست که مستلزم اخلاق باور است. درواقع، زمانی می توان از اخلاق باور سخن گفت که به چیزی به نام وظیفه گرایی معرفتی قائل باشیم. مطهری تعقل و تفکر را افعالی نفسانی می داند که در دست اراده و انتخاب مستقیم انسان قرار دارند. از نظر وی، میان «عقیده» و «تفکر» تمایز وجود دارد. او عقیده مبتنی بر فرایند معقول و عقلانی را تفکر می نامد و آن را موجد معرفت می داند. توجه به فرایند شکل گیری معرفت از منظر مطهری به خوبی نشان می دهد که وی به مساله توجیه باورها و قائل شدن به نوعی وظیفه گرایی معرفتی توجه خاص داشته است. بر این اساس، مطهری توصیه هایی را در نحوه کسب معرفت بیان می دارد که می توان آن ها را ذیل اخلاق باور گنجاند. از جمله این توصیه ها می توان به این موارد اشاره کرد: تاثیرناپذیری از قضاوت دیگران، پیروی نکردن از اکثریت، پرهیز از خوش باوری، استماع قول مخالف، تفکیک باور از صاحب باور، و اجتناب از جمود و تعصب.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 140
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نظریۀ علامه طباطبایی در باب سازگاری ضرورت علی و اختیار انسان
نویسنده:
محمد سعیدی مهر، سعید مقدس
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اراده
,
اختیار انسان
,
سازگارگرایی
,
ناسازگارگرایی
,
علیت
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
انتخاب ,
نهایه الحکمه ,
علت ناقصه ,
اراده غیر فاعل ,
اراده فاعل ,
برهان مبتنی به قاعده الشیء ما لم یجب لم یوجد ,
اراده فاعل مختار ,
وجوب بالقیاس ,
احکام معلول ,
اجزاء علت تامه ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
وجوب بالقیاس معلول ,
علت ,
قاعده الشئ ما لم یجب لم یوجد ,
امکان بالقیاس ,
قدرت و اختیار ,
فعل جبری ,
اراده غیراختیاری ,
قانون عام علیت ,
قادر حر ,
مغالطه سه شقی انحصاری ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
جعفر سبحانی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
سید محمدباقر صدر
شاپا (issn):
2383-0689
چکیده :
در تبیین نسبت میان اختیار انسان با ضرورت علی فعل اختیاری، دو دیدگاه کلی وجود دارد: «سازگارگرایی» که به سازگاری این دو باور دارد و «ناسازگارگرایی» که اختیاری بودن فعل را با ضرورت علی آن ناسازگار می داند. علامه طباطبایی در مقام بسط یکی از نظریات سازگارگرایانه، با توسل به «امکان بالقیاس» فعل اختیاری در مقایسه با فاعل آن، می کوشد از سازگارگرایی دفاع کند. در این نظریه، فعل انسان نسبت به هریک از جزء العله ها، از جمله خود انسان، امکان بالقیاس دارد، اما نسبت به مجموع آن ها، که همان علت تامه است، دارای وجوب بالقیاس است و حقیقت اختیاری بودن فعل نیز چیزی جز همان امکان بالقیاس نسبت به فاعل نیست. به این ترتیب، «ضرورت فعل به نسبت علت تامه اش»، منافاتی با «امکان آن در قیاس با علت ناقصه اش» و در نتیجه، با اختیاری بودن آن ندارد. این نظریه سازگارگرایانه از سوی برخی ناسازگارگرایان معاصر نقد شده است. در این مقاله پس از تبیین دیدگاه علامه به بررسی نقدهای وارد بر آن خواهیم پرداخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 123
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل مبانی معرفتی نظریه حسن و قبح شرعی غزالی
نویسنده:
زهرا (میترا) پورسینا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امام محمد غزالی
,
09. قواعد کلامی Basic Principles of Kalam
,
حسن و قبح
,
قاعده حسن و قبح عقلی
,
نبوت
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
حسن و قبح اخلاقی
,
عقل(منطق)
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
عقل قدسی ,
عقل استدلالی ,
علم نفس ,
مرتبه نبوی ,
آلودگی های اخلاقی ,
کیمیای سعادت ,
فضایل اخلاقی ,
حسن و قبح افعال ,
المنقذ من الضلال ,
معرفت شناسی اخلاقی ,
عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی) ,
عقل عملی((مدرکات عقل عملی)، اصطلاح وابسته) / Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) ,
میزان العمل ,
رابطه معصیت و معرفت ,
عقل قدسی نبوی ,
استدلال بر نیاز به هدایت نبوی ,
شکل گیری رذیلت ,
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
شهرت اعتقاد غزالی به ناتوانی عقل در تشخیص حسن و قبح و نیازمندی به شرع برای حکم کردن به حسن و قبح امور بر کسی پوشیده نیست، اما این که این رای غزالی نه از سر اعتقاد به ناتوانی عقل در دست یابی به معرفت اخلاقی بلکه ناشی از اعتقاد وی به آسیب پذیری عقل از آلودگی های اخلاقی است چندان مورد توجه واقع نشده است. غزالی نه تنها به ناتوانی عقل در حوزه معرفت های اخلاقی اعتقاد ندارد بلکه به جد به کارآیی ساختاری اخلاقی عقل معتقد است. از دید او عقل در وضعیتی که از تاثیرات منفی ساحت های غیرعقیدتی بر کنار است، قادر به تشخیص حسن و قبح است به نحوی که در مرتبه نبوی قابلیت می یابد که خداوند حق را آن گونه که هست بدو بنمایاند. این رای در این مقاله با بررسی سه مبنا به اثبات می رسد: نخست این که به اعتقاد غزالی مرتبه نبوی معرفت مرتبه ای عقلانی است، دوم این که از دید او عقل فی نفسه قادر به تشخیص حسن و قبح امور است، و سوم این که در نگاه غزالی آلودگی های اخلاقی تاثیری به غایت عمیق بر توانایی عقل در دست یابی به معرفت های اخلاقی دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 55
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حل معضل نسبیت گرایی اخلاقی در فلسفه کانت و ملاصدرا
نویسنده:
رضا اکبریان، حسین قاسمی، محمد محمدرضایی، حسین هوشنگی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل عملی
,
نسبیت اخلاق
,
فلسفه کانت
,
حکمت متعالیه
,
فلسفة تطبیقی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
مقایسه تطبیقی کانت و ملاصدرا
کلیدواژههای فرعی :
ملکات نفسانی ,
جاودانگی اخلاق ,
مصلحت ,
اشاعره (اهل سنت) ,
تجرد خیال ,
معتزله (اهل سنت) ,
معرفت اخلاقی ,
ایدئالیسم استعلایی ,
الزام اخلاقی ,
خیر اعلا ,
قانون اخلاق ,
فعل انسانی ,
اخلاق و حکمت عملی ,
حکم اخلاقی ,
نقد عقل محض کانت ,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) ,
خودمختاری اراده ,
origins of morality ,
وحدت شخصی نفس ,
عقلانیت عملی محض ,
فضایل نظری اخلاقی ,
جهان شمولی اخلاق ,
وحدت قوای نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
مطالعه جوامع گوناگون نشان می دهد که کردارهای اخلاقی انسان بسته به تفاوت های فردی و اجتماعی، و بسته به تغییر و تحولات انسان متفاوت بوده است. وجود تفاوت های فردی، اجتماعی، و تنوع نیازهای انسان در گذر زمان، این مساله را مطرح ساخته است که آیا اخلاق امری نسبی است یا مطلق؟ با این که کانت و ملاصدرا به دو منظومه فکری متفاوت وابسته اند، هر دو در حل این مساله دغدغه مشترکی دارند. این دو فیلسوف با ابتنای اخلاق بر «عقل عملی»تلاش می کنند تا جهان شمولی و جاودانگی انسان را اثبات کرده و اخلاق را از خطر نسبیت برهانند. نزد کانت «قانون اخلاق» و «عقلانیت عملی محض» انسان از ویژگی کلیت و همگانی بودن برخوردار است. و انسان با عضویت در «جهان معقول» و «مطلق خواهی فطری» خود، جاودانه می شود. از نظر ملاصدرا انسان «کون جامعی» است که در مرتبه نظر، حقائق کلی و در مرتبه عمل، جزئیات فعل را ادراک می کند. همچنین بر اساس اصل «تجرد خیال» و «وحدت شخصی نفس»، انسان و ملکات نفسانی از بقا و جاودانگی برخوردار می گردند. در این مقاله قصد داریم با روش تطبیقی همراه با تحلیل مبانی این دو فیلسوف، راهکاری برای نسبیت گرایی اخلاقی جستجو کنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 145 تا 170
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقدی بر نظریۀ «کارکرد درست» پلنتینگا از منظر زاگزبسکی
نویسنده:
نرگس نظرنژاد
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
پلانتینگا
,
معرفت شناسی فضیلت محور
,
زاگزبسکی
,
معرفت شناسی اصلاح شده
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
معرفت شناسی فضیلت گرا (مقابل معرفت شناسی اصلاح شده)
کلیدواژههای فرعی :
باور تضمین شده ,
آگاهی ,
تضمین ,
نظریه کارکرد درست ,
وثاقت گروی ,
توجیه (مسائل جدید کلامی) ,
توجیه باور دینی ,
رذایل اخلاقی ,
فضایل اخلاقی ,
اخلاق باور ,
اراده ,
باور صادق موجه ,
برون گروی((اصطلاح وابسته)، مقابل درون گروی) ,
دلیل گروی(اصطلاح وابسته) ,
باور واقعا پایه ,
وثاقت گروی صریح ,
حاضر جوابی ,
باورهای متفرد ,
مشکل عمومیت ,
سودگروی عمل نگر ,
سودگروی عام ,
شرط کافی معرفت ,
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
مقاله حاضر نقد یکی از قرائت های معرفت شناسی فضیلت است از منظر قرائت دیگر: نقد قرائت پلنتینگا از منظر قرائت زاگزبسکی. زاگزبسکی بر اساس تعریفی که از معرفت ارائه می دهد و نقشی که برای اراده و آگاهی در عمل فضیلت مندانه قائل است و با توجه به یکسان دانستن فضیلت اخلاقی و فضیلت معرفتی، نظریه معرفت پلنتینگا را به چالش می کشد. به اعتقاد زاگزبسکی، نظریه «کارکرد درست» پلنتینگا از وثاقت گروی صریح بهتر است و می توان آن را به گونه ای تفسیر کرد که به نظریه معرفت خود وی شبیه گردد و اطلاق معرفت شناسی فضیلت بر آن پذیرفتنی تر به نظر آید، اما با توجه به پیش فرض های معرفت شناختی پلنتینگا و تصویر ماشین واری که از معرفت ارائه می دهد، نظریه «کارکرد درست» وی، در تحلیل نهایی، به دلیل غفلت از عنصر اراده و آگاهی، نمی تواند نوعی معرفت شناسی فضیلت محسوب گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 165 تا 191
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مصرف به مثابه فعل اخلاقی خوانش انتقادی رویکردهای فلسفی به مصرف
نویسنده:
علی اصغر هاشم زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فعل اخلاقی
,
اخلاق محیط زیست
,
مصرف اخلاقی
,
اخلاق مصرف
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
مصرف گرایی و اخلاق
کلیدواژههای فرعی :
اخلاق فضیلت (فلسفه اخلاق) ,
استثمار ,
گیاه خواری ,
کنش (عمل - فعل) ,
پیامدگرایی ,
منش ,
پیامدگرایی اخلاقی ,
محصولات سبز ,
مکتب اخلاقی تکلیف مدار ,
منفعت اندیشی ,
خرید مثبت ,
بایکوت اخلاقی ,
غذای ارگانیک ,
اصول تجارت عادلانه ,
جنبش مصرف اخلاقی ,
خرید سنتی ,
خرید اخلاقی ,
رفاه مصرفی ,
جانب داری در اخلاق ,
بی طرفی در اخلاق ,
اخلاقی ساختن مصرف ,
اخلاق فضیلت ,
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
در اوایل دهه 1970 و به دنبال رشد مصرفگرایی در جوامع، بروز بحرانهای زیستمحیطی مانند گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی، تحولات تکنولوژیک و چالشهای نوپدید اخلاقی در اقتصاد جهانی، جنبش جدیدی به نام «مصرف اخلاقی» در حوزۀ اخلاق زیستمحیطی پدید آمد که هدف آن، اصلاح شیوههای مصرف با تکیه بر ملاحظات اخلاقی بود. مصرف اخلاقی، به معنای خرید آگاهانۀ کالاها و خدماتی است که در نظر مصرفکننده، چه در تولید و چه در مصرف، کمترین آسیب را به انسان، حیوان و طبیعت میرسانند. در این زمینه، فیلسوفان، سیاستمداران و فعالان اقتصادی ـ فرهنگی تلاش بسیاری کردند تا در چهارچوب این جنبش، راهحلهای مناسبی برای کاهش تأثیرات مخرب انسان بر محیط زیست به دست دهند. این مقاله ضمن تبیین مهمترین ابعاد مصرف اخلاقی و زمینههای شکلگیری آن، نگرشهای فلسفی به این پدیدۀ نوپا، شامل وظیفهگرایی، پیامدگرایی و اخلاق فضیلت را نقد و بررسی میکند. در فضای امروز جهان، برخی از مفاهیم اخلاقی مصرف در سطح کلان و بهویژه در میان اقتصاددانان و فیلسوفان، رواج و نمود بسیار یافته است. بیتردید در چنین وضعی، مصرف اخلاقی یا نگاه ارزشی به مقولۀ مصرف، عنوانی بحثبرانگیز و مهم مینماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 102
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتمادگرایی اخلاقی در رسائل مشرقی ابن سینا
نویسنده:
محمدهانی جعفریان، میرسعید موسوی کریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن سینا
,
اعتمادگرایی (معرفت شناسی)
,
فلسفه بوعلی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
معرفت شناسی ابن سینا
,
معرفت شناسی اخلاقی
,
فلسفه اخلاق ابن سینا
کلیدواژههای فرعی :
اشارات و تنبیهات ,
رساله حی بن یقظان ,
رساله سلامان و ابسال ,
گزاره اخلاقی ,
اعتمادگرایی فرایندی ,
علم نفس ,
عقل فعال ,
سعادت اخروی ,
حد وسط ,
حکمت ,
Moral action ,
برادران حقیقت ,
طرح هنجاری ابن سینا در اخلاق ,
محدودیت معرفت اخلاقی ,
زیست اجتماعی ,
کتاب شفا (ابن سینا) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
اخلاق ابنسینا در «رسائل مشرقی» به میزان کسب معرفت از عالم بالا بستگی دارد؛ یعنی هر قدر معرفت افراد به عالم فرشتگان و عقول بیشتر باشد، آنها انسانهای اخلاقیتری خواهند بود. وی در این رسائل، افراد را از لحاظ توانایی در کسب این نوع معرفت، به دو دستۀ برادران حقیقت و غیر آنان تقسیم میکند. در قسمت اول این مقاله، با تأکید بر این نکته، نشان میدهیم که عامل ممیز میان این افراد، معرفتشناسانه و در حقیقت، به میزان علم و دانش آنها است. در ادامه نیز تلاش ابنسینا را برای گذر از این تفاوت معرفتشناسانه ـ که عامل تمایز بین افراد در داستانهای مشرقی است ـ بیان کرده، سعی او را در رسیدن به ادراکی واحد از امر اخلاقی در قالب طرح معرفتشناسی اعتمادگرا بررسی خواهیم کرد. در ادامه نیز از زمینههای طرح اعتمادگرایی نزد ابنسینا سخن میگوییم. در پایان، چگونگی از بین رفتن دوگانگی معرفتشناختی مطرح در اخلاق ابنسینا را توضیح خواهیم داد. منظور ما در این مقاله از رسائل مشرقی، سه داستان تمثیلی رسالة الطیر، حی بن یقظان و سلامان و ابسال است؛ و تنها برای تمییز این رسائل از سایر آثار ابنسینا از این عنوان استفاده کردهایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ابعاد اخلاقی امنیت بین الملل از منظر آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
نجف لک زایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
امنیت بین الملل
,
امنیت متعالیه
,
امنیت متدانیه
,
امنیت
,
صلح
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
فلسفه سیاست
,
آیت اله جوادی آملی
کلیدواژههای فرعی :
وحدت ,
قوانین الهی ,
فطرت(کلام) ,
عبادت ,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
شرک ,
مدنی بالطبع ,
روابط بین الملل ,
حقوق بین الملل ,
جهان شمولی اسلام ,
نظام بین الملل ,
قوانین بین الملل ,
حکومت اسلامی ,
شهوات ,
قرآن ,
حبل الله ,
عدالت(فقه) ,
دوستی ,
غضب ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
نظریه توحش طبیعی و تمدن فطری ,
کمالات عقلی ,
فطرت مداری انسان ,
اعتصام به حبل الله ,
دعوت به صلح ,
سفارش به اخوت ایمانی ,
رژیم ارباب رعیتی ,
رژیم ربانی ,
رعایت پیمان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
پرسش اصلی مقاله این است که ابزارهای اخلاقی اسلام برای تأمین امنیت بینالملل چیست؟ به عبارت دیگر، چگونه میتوانیم از وقوع جنگ پیشگیری کنیم و صلح و امنیت را برای مردم جهان به ارمغان آوریم؟ اهمیت گفتوگو دربارۀ این پرسش در وضعیت کنونی، نیاز به توضیح ندارد؛ زیرا بشر امروز از انحطاط امنیتی در جهان رنج میبرد. نویسنده سعی کرده با روش استنباطی، پاسخ پرسش مذکور را با بهرهگیری از آثار آیتالله جوادی آملی بررسی کند. مدعای مقاله این است که ابزارهای اسلام برای تأمین امنیت بینالملل، از چند جهت، قابل طرح است: اول، به لحاظ سطوح تحلیل که سه سطح: جهان اسلام، ادیان توحیدی و جهانی در آن وجود دارد؛ دوم، از نظر میزان فراگیری که به دو گروه مشترک میان هر سه سطح و اختصاصی هر سطح، قابل تقسیم است. مقاله به هر دو بحث پرداخته است. مبنای مفهومی و نظری مباحث، نظریۀ توحش طبیعی و تمدن فطری انسان است. بر این اساس، ویژگیهای دین اسلام باعث میشود تا مدعی شویم که تنها مبنا و منبع برای تأمین امنیت بینالملل، آموزههای اسلامی، بهویژه آموزههای اخلاقی آن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 35
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طبقه بندی فضایل از نظر توماس آکویینی
نویسنده:
احمدرضا مفتاح
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی)
,
اخلاق مسیحی
,
فضایل عقلی
,
فضایل اساسی
,
فضایل الاهی
,
فلسفه ارسطو
,
فلسفه اخلاق (عام)
کلیدواژههای فرعی :
محبت ,
میانه روی ,
تسامح ,
صداقت ,
القسط ,
امید ,
فضایل موهوبی ,
انجیل ,
شجاعت ,
احتیاط ,
جامع الهیات ,
فضایل اساسی ,
صراحت ,
faithfulnass ,
فضایل اخلاقی انفعالی ,
فضایل اخلاقی افعال ,
تهذیب نفس ,
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
طبقهبندی فضایل کار دشواری است. با توجه به وجوه اشتراک و اختلافی که میان فضایل وجود دارد، فهرستهای گوناگونی از آنها بیان شده است. توماس آکویینی، متأله کلیسای کاتولیک، که دربارۀ دینداری مسیحی دغدغههای عقلانی دارد، در کتاب جامع الاهیات (Summa Theologica) خود، مفصلترین طبقهبندی از فضایل را به دست داده است. وی فضایل را با دو رویکرد فلسفی و الاهیاتی تقسیمبندی میکند. بحث فضایل فلسفی او مبتنی بر دیدگاه ارسطو و بحث فضایل دینی او مبتنی بر عهد جدید است. او در تقسیمبندی فلسفی، فضایل را به دو دسته فضایل عقلی و فضایل اخلاقی تقسیم میکند. او فضایل ناشی از طبیعت عقلانی انسان را فضایل عقلی و فضایل مربوط به طبیعت رفتاری انسان را فضایل اخلاقی مینامد. این تقسیمبندی را به مبنای تقسیم عقل به نظری یا عملی و نیز بر مبنای اینکه فضایل از سنخ انفعالات هستند یا از سنخ افعال، توسعه میدهد. اما در تقسیمبندی با رویکرد الاهیاتی، فضایل را به دو نوع فضایل الاهی و فضایل اساسی تقسیم میکند. فضایل الاهی (ایمان، امید و محبت)، آن دسته از فضایل موهوبیای هستند که به رابطۀ انسان با خدا مربوط میشوند. فضایل اساسی (احتیاط، عدالت، میانهروی و شجاعت) از سنخ فضایل اکتسابی به شمار میروند. توماس مبنای تقسیمبندی و نیز زیرمجموعههای هر یک از این فضایل را به تفصیل بیان میکند که در این نوشتار بدانها خواهیم پرداخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تلاقی های منطق و اخلاق
نویسنده:
مهدی اخوان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
است- باید
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
منطق و اخلاق
کلیدواژههای فرعی :
ضعف اراده ,
باید و نباید ,
استدلال عملی و اخلاقی ,
مغالطه طبیعی نگرانه ,
استلزام مادی ,
رابطه واقعیت و ارزش ,
Moral action ,
پیوند منطق و اخلاق ,
اخلاق صوری ,
پارادوکس های منطق تکلیف ,
بایستن و توانستن ,
مغالطه اشتراک لفظ ,
استدلال از طریق پرسش گشوده ,
یگانه انگاری اخلاقی ,
کثرت گرایی اخلاقی ,
خاص گرایان اخلاقی ,
قیاس عملی و اراده ضعیف ,
شاپا (issn):
2383-3025
چکیده :
در این جستار با اشاره به برخی قلمروهای تلاقی منطق و اخلاق، به مشکلات و راهحلها و عرصههای جدید و بدیع پژوهش که ثمرۀ این تلاقیها بوده، پرداخته میشود. از میان مباحث و مسائل بسیار، در این مجال، این چند مناقشۀ منطقی فلسفی را گزارش و بررسی میکنیم: شکاف «است ـ باید» (مسألۀ هیوم) و طرح برخی راهحلهای طرحشده در مقابل آن و پارادکسهای منطقِ تکلیف، اصل منطقی ـ اخلاقی «بایستن مستلزم توانستن است» و تحلیل منطقی آن، مغالطۀ طببیعیانگارانه (و در ذیل آن استدلال از راه پرسش گشوده)، مسائل و مناقشات ناظر به استدلال و قیاس عملی و اخلاقی (در قالب نقش اصول در استدلال اخلاقی و مسألۀ ضعف اراده). این مسائل و مناقشات در طی تاریخ فلسفۀ جدید، باعث ایجاد ادبیات و آثار و موضوعات جدید بسیاری در هر دو قلمرو منطق و اخلاق شده است؛ سیری که همچنان ادامه دارد. اینها مباحثی است که خود طرحکنندگان اولیه به آنها التفات و توجه نداشتهاند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 127
مشخصات اثر
ثبت نظر
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
تعداد رکورد ها : 488
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید