جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
الله
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
تعداد رکورد ها : 107
عنوان :
نقش آموزه های دینی در حل بحرانهای زیست محیطی
نویسنده:
محمد بیدهندی، علی کرباسی زاده، محسن شیراوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالم طبیعت
,
محیط زیست
,
بحران محیط زیست
,
اسلام و محیط زیست
,
انسان و طبیعت
,
آموزه های اسلام و محیط زیست
,
طبیعت
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
الله ,
ادیان ابراهیمی ,
آفرینش انسان ,
امانت الهی ,
نعمت ,
تقرب به خدا ,
طبیعت انسان ,
ادیان ابراهیمی ,
ادیان توحیدی ,
اعمال انسان ,
عالم ملکوت ,
خالق طبیعت ,
خلق آدم (ع) ,
تورات ,
امام خلق الله ,
عالم ملکوت ,
تورات (عهد عتیق) ,
قرب الهی ,
انسان و طبیعت ,
نعمت ,
نظام طبیعت ,
تفکر در افعال خدا ,
نظام طبیعت ,
موهبت الهی ,
هدف خلقت ,
اندراج حق در خلق ,
ترابط انسان و عالم ,
تعامل انسان و عالم ,
حوادث طبیعت ,
هماهنگی عالم ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
0
چکیده :
خداوند هستی را با نظمی بینظیر و وحدتی حیرتآور خلق کرده است. بخش کوچکی از این نظام، طبیعت و انسان است. طبیعت با تمام موجودات خویش در ارتباط با بخشی دیگر از هستی یعنی انسان میباشد. به گواهی آموزههای ادیان ابراهیمی (توحیدی) کل هستی و به تبع آن طبیعت تسبیحگوی خالق خویش میباشند. این صفت حاکی از مخلوقی زنده و دارای ادراک است که نوعی حقوق و تکالیف را متوجه آن میگرداند. خداوند طبیعت و همه مواهب آن را در اختیار انسان قرار داده تا او بتواند با بهرهمندی از آن به کمال نهایی که همانا قرب الهی است نائل گردد. این رابطه تعاملی، رابطه بین دو موجود زنده با یکدیگر است نه رابطهای که بخشی از هستی (انسان) به بهره کشی از بخشی دیگر (طبیعت) بپردازد. حلقه اتصال بین انسان و طبیعت پرداختن به مسئله بنیادین هدف غایی خلقت انسان است. در این مقاله ضمن تحلیل آموزههای موجود در ادیان توحیدی در حوزه مرتبط با موضوع این پژوهش، به این سؤال که نقش انسان در ایجاد فساد و شر اعم از طبیعی یا مابعدالطبیعی تا چه میزان است پاسخ داده شده است. روش تحقیق در این پژوهش نگرش تحلیلی و فلسفی به پدیدههای عالم با استفاده از پردازش آموزههای ادیان توحیدی میباشد. از جمله نتایج این پژوهش میتوان پرداختن به مسئله بحران زیست محیطی با نگاهی نو و دین محور و ارائه راه حلهای مبنایی دینی در این خصوص و نیز وجود شر در هستی در صورت تقابل انسان با محیط زیست را نام برد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 23
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اگر قبل از حضرت آدم _ علیه السلام _ بشری وجود داشته است, پس چرا خداوند به هنگام خلقت آدم _ علیه السلام _ فرموده است فتبارک ا... احسن الخالقین؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در اين مورد كه آيا قبل از حضرت آدم _ عليه السلام _ زندگي بشري وجود داشته است يا نه؟ دليل قطعي و مستندي وجود ندارد و لسان آيات و روايات نيز در اين باره مبهم است، هر چند كه بعضي از مفسّرين اين احتمال راكه انسان هايي قبل از حضرت آدم وجود داشته است[1] ر
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آفرینش انسان
,
03. انسان شناسی Human nature
,
خلق آدم (ع)
,
آفرینش آدم و حوا و انسان
کلیدواژههای فرعی :
الله ,
آفرینش انسان ,
احسن الخالقین (اسماء افعال الهی) ,
آیات خلقت انسان ,
راز آفرینش انسان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونگی اعیان ثابته در فنای ذاتی (بررسی مناظره علامه طباطبایی و علامه طهرانی)
نویسنده:
مهدی صدفی، مرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
اعیان ثابته
,
فنا
,
محمدحسین حسینی طهرانی
,
ابن عربی
,
اعیان ثابته
,
فنای ذاتی
,
استهلاک در حق(اعیان ثابته)
,
مقامات فناء(قسیم مقام تقوی و حسن ظن و استقامت و حیرت و خلت)
,
فنا در اعیان ثابته
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
وجود ,
الله ,
فتوحات مکیه ,
ذات احد ,
مرتبه احدیت ,
حق تعالی (اسماء ذات) ,
وجود (اسماء اول عرفان نظری) ,
شناخت حق تعالی ,
وجود عاریتی کونی ,
وجود اصیل حقیقی ,
عدم مجعولیت اعیان ,
حیثیت های اعیان ,
حقیقت خیالی کونی ,
حقیقت حقه ,
معرفت شناسی فنا ,
هستی شناسی فنا ,
عالم فنا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه طهرانی: محمدحسین حسینی طهرانی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
مناظره علامه طباطبایی و علامه طهرانی در فنای ذاتی اعیان ثابته، از معدود مسائلی است که به نتیجه واحدی میان این دو بزرگوار نرسیده است. سؤال از اعیان و معدوم بودن آنها از طرفی، و در عین حال، جنبه وجودی آن در حضرت علمیه به منظور آفرینش هستی کائنات، از طرف دیگر، فهم این مسأله را با مشکل روبهرو میکند. با تحقیق در منابع معتنابهی که از پدر عرفان نظری و واضع اعیان ثابته رسیده و تأمل در آنها میتوان راه را برای حل این معضل هموار کرد، در ابتدا با نگاهی معرفتشناسانه میتوان گفت که برداشت عرفی صوفیانه از فنا باعث این پندار شده که موجودات در عالم هستی میزیند تا در نهایت، فانی در حق تعالی شوند؛ اما در واقع، با توجه به نظریات ابنعربی، فنا بعد از اثبات وجود، سهو و غلط آشکار است و هر کسی که به نفس خود و هستی، بدون فنا و وجود بنگرد، حق تعالی را شناخته است. از منظر هستیشناسی، فرق بین وجود عاریتی کَونی و وجود اصیل حقیقی و اعیان ثابته، میتواند به ما در حل درست مسأله، یاری رساند؛ به این صورت که آنچه به واقع متعلق نیستی قرار میگیرد، وجود متوهم است که همان احکام اعیان ثابته در لباس عاریتی وجود کونی است و خروج از این توهم، درک صحیح از هستی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 149
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
در جستو جوی امر قدسی: چیستی امر قدسی در میان سنتگرایان با تأکید بر آرای رنه گنون، فریتهوف شوان و سیدحسین نصر
نویسنده:
بیوک علیزاده، محمد رضا قائمی نیک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سید حسین نصر
,
گنون
,
سنت گرایی
,
الله
,
شوان
,
صفات الهی
,
وحی
,
کثرت گرایی دینی
کلیدواژههای فرعی :
تجلیات امر قدسی ,
حکمت خالده ,
وحدت متعالی ادیان ,
بازیابی امر قدسی ,
مهبط امر قدسی ,
تکثر صور قدسی ,
قرب به امر قدسی ,
سنت گرایی گنونی ,
سیطره کمیت ,
امر کهنه شده ,
مایا ,
طبیعت و انسان ,
عقل شهودی ,
فراموشی امر قدسی ,
جست و جوی امر قدسی ,
پیامبر ,
مدرنیته (تجدد) ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
مفهوم «امر قُدسی» اصلیترین مفهومی است که مکتب موسوم به «سنتگرایی» بر آن تأکید دارد و درک آن متناظر با درک مضامین اصلی این مکتب است. در این مقاله، کوشش شده است تا با ایضاح این مفهوم و بررسی رابطهی آن با مفاهیمی نظیر سنت، تجدد، وحدت متعالیِ ادیان، طبیعت و انسان و حکمتِ خالده، جهانبینی و نگاه آنها به دین تبیین گردد. این تحقیق محدود به بررسی آرای سه تن از مشهورترین نویسندگانِ سنتگرا، رنهگنون، فریتهوف شوان و سیّدحسین نصر است. نتیجهی نهایی این تبیینْ فهم و درک دعوت سنتگرایان به بازگشت به سنت و جستوجوی امر قدسی در جهان مدرن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازسازی نظریه ذوق تأله با وحدت شخصی وجود
نویسنده:
حامد ناجی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
نظریه ذوق تأله
کلیدواژههای فرعی :
حکمت متعالیه ,
الله ,
اشتراک معنوی وجود ,
وحدت شخصی وجود ,
اشتراک وجود ,
تمایز وجود و ماهیت ,
وحدت تشکیکی وجود ,
حقیقت وجود ,
اطلاق ذاتی ,
اشتراک لفظی وجود ,
مدرسه فلسفی شیراز ,
تشکیک خاصی وجود ,
اقسام اطلاق در طبیعت وجود ,
اطلاق مقابل ,
نفی تشکیک از وجود ,
ظهور اشیاء ,
حقیقت ظهور ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
نظریه ذوق تأله یکی از نظریات ژرف درباره وجود و چگونگی اطلاق آن بر موجودات است، این نظریه که نخستین بار به طور رسمی در مدرسه فلسفی شیراز طرح گردید، چون مابین حوزه وجود و ماهیت تمایز واضحی اعتبار نکرده بود مورد انتقاد برخی فیلسوفان قرار گرفت. در مشرب فکری حکمت متعالیه این نظریه در دو رویکرد وحدت تشکیکی وجود و وحدت شخصی وجود قابل طرح است؛ و با عنایت به وحدت شخصی وجود که مقبول عرفای شامخین و مقررین متأخر حکمت متعالیه چون آقا میرشهاب الدین نیریزی قرار گرفته، نظریه ذوق تأله از جایگاه استواری برخوردار می گردد. گفتار حاضر کوششی در نشان دادن ارتباط نظریه ذوق تأله با وحدت شخصی وجود است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جلوه ای از جمال بسم الله : بهار 1381 : مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
نویسنده:
سید امیر محمود انوار
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سیر نزول بسم الله الرحمن الرحیم
کلیدواژههای فرعی :
اسماء ,
الله ,
اسماء الهی ,
کلام الهی ,
کلام الهی ,
اسم (فرجام شناسی) ,
قرآن ,
اسم اعظم ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
قرآن کریم ,
جامع البیان طبری ,
التبیان شیخ طوسی ,
مجمع البیان طبرسی ,
آیه بسم الله ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
در این مقاله بعد از ترجمه ای تفسیرگونه به نثر و نظم از نگارنده، سابقه و سیر آیه کریمه بسم الله الرحمن الرحیم در نزول آمده و اشاراتی دهگانه به عقائد محدثان و مفسران رفته است. سپس شرح و تفسیر باء و اسم و الله و معانی آنها در کتابها و تفاسیر ادبی و کلامی شیعی و سنی، چون جامع البیان طبری و التبیان شیخ طوسی، و مجمع البیان طبرسی والکشاف زمخشری، والجامع لاحکام القرآن قرطبی و انوار التنزیل قاضی بیضاوی و الکتاب سیبویه و حاشیه شیخ زاده بر انوار التنزیل و روح المعانی آلوسی آمده و ضمن جرح و تعدیل با هم مقایسه شده است. والله الموفق والمعین و علیه التکلان
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الله شناسی جلد ۱
نویسنده:
محمدحسین حسینی طهرانی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی
,
عشق به خداوند
,
عاشق بودن خداوند
,
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
رؤیت خدا
,
شناخت خدا
,
آیه نور
,
لقاء الله
,
تفسیر قرآن
,
13. علم کلام
کلیدواژههای فرعی :
علامه طباطبایی ,
توحید ,
ولایت ,
ملاصدرا ,
الله ,
نور ,
امام حسین (ع) ,
فنا ,
سالک ,
ملک ,
ابن فارض ,
حقیقت محمدیه ,
جسمیت خدا ,
خلقت ایمه ع ,
شب معراج ,
لقاء پیامبر ,
لاهوت ,
جبروت ,
ملکوت ,
ناسوت ,
عالم مثال ,
حشر ,
تجلی ذاتی ,
تجلی صفاتی ,
تجلی افعالی ,
لایزال العبد ,
متکلمین معاصر ,
محمدحسین حسینی طهرانی ,
مشیت الهی ,
بهشت و جهنم ,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) ,
حضرت فاطمه زهرا (س) ,
پیامبر ,
معرفت الله ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
تجرد نفس (فلسفه) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طهرانی: محمدحسین حسینی طهرانی
شماره ديويي:
297/42
چکیده :
مجموعه کتاب سه جلدی «الله شناسی» سلسله مباحثی است که توسط علامه محمد حسین حسینی طهرانی در باب توحید و شناخت خداوند مطرح گشته است. ایشان در مقدمه کتاب خود چنین می نویسد: اصل این مباحث، یک دوره تفسیر آیه مبارکه: الله نورالسموات و الارض است که تا والله بکل شیء علیم در ضمن ابحاثی مذاکره و تحریر شده است. در این کتب از مساله توحید ذاتی و اسمائی و افعالی ذات مقدس حضرت حق، کیفیت پیدایش عالم آفرینش، ربط حادث به قدیم، نزول نور وجود در مظاهر امکان، حقیقت ولایت و ربط موجودات به ذات باری تعالی، لقاءالله و وصول به ذات مقدس او به فنا و اندکاک هستی مجازی عاریه ای در وجود مطلق و هستی اصیل و حقیقی، بحث می گردد. جلد اول کتاب الله شناسی در 12 مبحث تنظیم شده است که عبارتند از: مبحث 1 و 2: تفسیر آیه نور که در این بخش تفسیر علامه طباطبایی از این آیه مطرح شده است و مباحث فلسفی و معرفتی در این رابطه عنوان گشته است؛ مبحث 3 و 4: خدا را می توان دید که در این بخش آیه «سنریهم آیاتنا فی الافاق و فی انفسهم» از دیدگاه معرفتی مورد بحث قرار گرفته است؛ مبحث 5 تا 8: خداوند عاشق ماسوی و ماسوی عاشق اوست که مباحثی راجع به «یا ایها الانسان انک کادح الی ربک...» مورد بررسی قرار گرفته است و دیدگاه ملاصدرا و بو علی در رابطه با عشق مورد بحث قرار گرفته است؛ مبحث 9 و 10: امکان دیدار و لقاء خداوند برای مومنین خوش کردار که تفسیر آیه «فمن کان یرجوا لقاء ربه» در تفسیر المیزان و سخنی در مباحث مناجات و دیگر مباحث معرفتی مطرح شده است؛ مبحث 11 و 12: خداوند همه جا هست، چشم بگشا و ببین که تفسیر آیه «من کان یرجوا لقاء الله فان اجل الله لآت» مورد بحث قرار گرفته و سخن علامه طباطبایی در این رابطه مورد دقت قرار گرفته و به مباحثی پیرامون شخصیت امام حسین (ع) اشاره شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
واقعگرایی یا ناواقعگرایی زبان دینی با تأکید بر آرای د.ز. فیلیپس و راجر تریگ
نویسنده:
امیرعباس علیزمانی، محمدرضا قائمینیک
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی دین
,
واقع گرایی دینی
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
عقل و ایمان
,
ناواقعگرایی دینی
کلیدواژههای فرعی :
اثباتگرایی منطقی ,
افلاطون ,
الله ,
ذهن و عین ,
واقع گرایی مابعدالطبیعی ,
زندگی پس از مرگ ,
ارزش معرفتی گزاره های کلامی ,
نظریه تصویری زبان ,
نظریه بازیهای زبانی ,
عقل و التزام ,
تمایز عقل و واقعیت ,
مناسک و آداب دینی ,
نظریه تحقیق پذیری ,
ایمانگرایی = فیدئیسم (معرفتشناسی) ,
د.ز. فیلیپس ,
راجر تریگ ,
نحوه معیشت ,
تبیین ناپذیری ,
روی باسکار ,
رئالیسم انتقادی ,
مبناگرایی (معرفت شناسی) ,
زبان عمومی ,
الهیات سلبی ,
ویتگنشتاین ,
ارسطو ,
ابنمیمون ,
خداباوری سنتی (خداباوری کلاسیک) ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
نزاع میان واقع گرایی و ناواقع گرایی در زبان دینی، هنگامی اهمیت می یابد که قصد<br /> داوریِ معرفتی در باب ارزش معرفتیِ گزاره های کلامی، به طور عام، و گزاره های ناظر به<br /> خدا و اوصاف او، به طور خاص، را داشته باشیم. در این مقاله، با توجه به آغاز این نزاع که<br /> در فلسفه ی متأخر لودویک ویتگنشتاین است، پس از مروری بر فلسفه ی تحلیل زبانی، به<br /> تشریح دیدگاه های او در فلسف هی متقدم و متأخر او پرداخته شده است؛ پس از آن، به<br /> بررسی دیدگاه های فیلسوفان دینی می پردازیم که با تأثیر از فلسفه ی متأخر ویتگنشتاین،<br /> معنای حقیقیِ گزار ههای دینی را در کاربردی می جویند که این باورها، به طور پسینی، در<br /> عرف خداباوران در جامعه ی دینی دارند (نه لزوماً معنایی پیشینی، از پیش معلوم و<br /> فرازبانی). آرای دی. زد فیلیپس را به عنوان اصلی ترین نماینده این دسته از فیلسوفان<br /> که مشهور به ناواقع گرایان اند، در مقابلِ آرای راجرتریگ به عنوان نماینده اصلی واقع<br /> گرایان قرار داد ه ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد پدیدارشناسانهی سید حیدر آملی و رودلف اتّو به «امرقدسی»
نویسنده:
فاطمه فرضعلی، مرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توحید
,
سید حیدر آملی
,
الله
,
ظهورشناسی
,
رودولف اتو
,
صفات الهی
,
وحی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
سید حسین نصر ,
هانری کربن ,
الله ,
تجلی ,
تحویلی نگری ,
خود آشکاری امر قدسی ,
نگرش عاطفه گرایانه ,
نگرش عقلانی و عاطفی ,
وظایف پدیدارشناس دینی ,
حقیقت دین ,
نمودهای دین ,
ظهور احساس قدسی ,
تجلیات امر قدسی ,
پدیدارشناسی دین ,
تعریف دین ,
امیل دورکیم ,
کتاب اسرار الشریعه ,
مراتب ظهور ,
ذل نفس در برابر امر مینوی ,
خاستگاه دین ,
مسیح ,
الهیات سلبی ,
قرآن ,
پیامبر ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
آن چه پدیده ی دین را از سایر پدیده ها متمایز می سازد قداست آن است. موضوع اصلی این نوشتار بررسی روی کرد پدیدارشناسانه ی دو اندیشمند دین شناس خداباور مسلمان و مسیحی، یعنی سید حیدرآملی و رودلف اتو (1869-1937) به «امر قدسی» است. برای رسیدن به نقاط اشتراک و امتیاز آن ها، ابتدا به تبیین فرآیند پدیدارشناسی و اقسام نگرش پدیدارشناسانه، به ویژه نگرش عاطفی و عقلانی به پدیده ی قدسی، پرداخته ایم. دیدگاه ها و انتقادهای صاحب نظران بررسی شده و در انتها، تفاوت ها و شباهت های رهیافت پدیدار شناسانه ی آن دو درباره ی «امرقدسی» ارائه گردیده است. در این تطابق، روشن می شود که هردو با تحویل گرایی مخالف اند و امر قدسی را «خودآشکار» می دانند، ولی بر خلاف نگرش صرفا عاطفه گرایانه ی اتو، سید حیدر هر دو نگرش عقلانی و عاطفی به «امر قدسی» را به گونه ای کامل تر و بدون تعصب دینی، ارائه داده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حکمت معتدل و دو مسئلۀ فلسفی
نویسنده:
ابوالحسن غفاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قاضی سعید قمی
,
اشتراک معنوی وجود
,
ملا رجبعلی تبریزی
,
صفات واجب(حکمت نظری)
,
علیقلی خان
,
حکمت معتدل
,
مدرسه معتدل
,
تنکابنی
,
میرقوام رازی
کلیدواژههای فرعی :
الله ,
واجب و ممکن ,
الهیات تنزیهی ,
اشتراک لفظی وجود ,
نومشائیان ,
چکیده :
حكمت معتدل يا مدرسه معتدل، عنوانی است كه افكـار و انديشـه هـای حكـيم سـده يازدهم و دوازدهم هجری قمری، ملا محمد تنكابنی بدان متصف شده است. در اين مقاله، وجه تسميه انديشه های او به مدرسه معتدل بررسی شده و روشـن می شـود در دو سده ياد شده، دو مسئله اشتراك معنوی وجود و اوصـاف الهـی از جنجـالی تـرين مباحث بودند كه افزون بر صبغه فلسفی، از مباحث حـوزه فلسـفه ديـن نيـز بـه شـمار می روند. اغلب انديشمندانی كه شاگرد ملا رجبعلی تبريزی بودنـد، بـه پيـروی از او، اشتراك معنوی وجود را منكر شـده و در بحـث اوصـاف الهـی نيـز روشی خـلاف حكمای مشهور در پيش گرفته اند، حكيم تنكـابنی نيـز از شـاگردان تبريـزی بـوده و فلسـفه را نـزد او خوانـده اسـت؛ ولـی در هـر دو مبحـث از اسـتادش مـلا رجبعلـی و شاگردان اوفاصله گرفتـه و بـا نقـد نظـر آنـان، بـه اثبـات اشـتراك معنـوی وجـود و اوصاف واجب الوجود پرداخته است، همين سبب شده او در فلسـفه، پيـرو مدرسـه و مكتب معتدل به شمار آيد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
تعداد رکورد ها : 107
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید