جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 319393
الفياضية
عنوان :
نویسنده:
قاضي زاده رومي
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
حاشيه اي است مختصر بر لفظ «‌فياض» و مقصود مؤلف از آن، كه سيد مير شريف جرجاني (816) آنرا د رحاشيه اش بر «‌لوامع الاسرار في شرح مطالع الأنوار» آورده است. کلمه فياض درمقدمه کتاب لوامع الاسرار في شرح مطالع الانوار مورد توجه فضلا واقع شده و براي شرح مراد مولف توضيحاتي نوشته شده که فياضيه ناميد شده اند شرحي است بر لفظ «فياض» كه د رابتداي شرح مطالع «لوامع الأسرار» قطب الدين رازي آمده و شروح بسياري بر آن نوشته اند اين حاشيه متعلق است به اول خطبه لوامع و حاشيه سيد بر آن. حاج خليفه ميگويد « قاضي زاده رومي و شرف الدين حسن شاه رساله فياض دارند » . حسن شاه خود نيز بر اين رساله حاشيه دارد. (عبدالحسين حائري) شرحي است بر حاشية‌خطبة لوامع الاسرار، شارح در اين شرح حاشيه مير سيد شريف جرجاني بر خطبه لوامع الاسرار را به گونه اي مستقل از متن شرح نموده است. (محمود مرعشي) آغاز كتاب: بسمله، قوله الفياض الوهاب اه، يشير الي انه شبّه اولاً هبته تعالي بفيضان الماء‌ ثم استعير لها الفيضان ثم اشتق منه الفياض فيكون الاستعارة انجام كتاب: بل هو صادر ابتداءً عما هو صادر عنه و الفرق بين هذا غاية التحقيق في هذا المقام و نهاية التدقيق في حل المرام و الله الهادي [نمازي خوي 1/355؛ مركز احياء‌ميراث اسلامي 3/164؛ ذريعه 6/133 شماره 715؛ ]
شرح طوالع الانوار
نویسنده:
سنان افندی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
رد رساله ماشاءالله انشاءالله
نویسنده:
ميرزا آقا خان كرماني، عبدالحسين
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اين رساله (كه در برخي از فهرستها و مراجع منسوب است به ميرزا آقا خان كرماني) و اصولا در رد و نقد بر رساله انشاء الله ... . . تاليف يكي از بزرگان شيخيه و شايد حاج محمد كريم خان و در ضمن در رد و نقد رساله ركن رابع او نوشته شده است، بحث و گفتگويي (يا به تعمير متن: سوال و جوابي) است و ميان يوسف رضا پاشا از دولتمردان تركيه و چند تن از علما كه ميهمان او بوده اند (و نام آنان در ديباچه رساله آمده) درباره مضمون رساله اي كه از ايران به دست وي رسيده بوده در موضوع « انشاء الله و ماشاءالله» گفتن به هنگام انجام كار و نقد بيانات مولف آن رساله و رساله ديگر او به نام ركن رابع. تمام رساله از زبان يوسف رضا پاشاست رشته سخن به دست اوست و طرح كننده سوال نخست و انتقادات بعد اوست. در اواسط رساله پس از پايان تحليل سيد جمال چنين آمده: « حضار پس از شنيدن اين كلمات حكمت آيات بر راي بلند ... . سيد ... . . آفرين بسيار نموده ... . گفتند: حد همين بود سخن راني و زيبايي را جناب پاشاي ميزبان روي به سيد برهان الدين نموده گفتند چقدر خوبست اگر شما اين سوال و جواب امشب را به زبان فارسي رساله كوچكي بكنيد تا بدهم طبع كنند و در ايران نشر نمائيم يا بدهم در اختر چاپ كنند. شايد بدين واسطه قدري تنوير عقول و افكار ملت شده ... . . » بنابراين و بر طبق مضمون صريح رساله، گزارش اين بحث و گفتگو به درخواست يوسف رضا پاشا بر عهده برهان الدين بلخي گذارده شده و به دست او انجام گرفته است نه ميرزا آقا خان كرماني و هر چند بر طبق نقل فريدون آدميت وي نيز يكي از ميهمانان و حضار در آن جلسه بوده است. بر بالاي صفحه نخستين نسخه حاضر نيز نام سيد برهان الدين بلخي به عنوان مولف ياد شده. از فحاوي اين رساله خاصه اواخر آن استفاده مي شود بخشي از انتقاد تند منتقد متوجه طائفه شيخيه و رساله ركن رابع (تاليف ديگر مولف رساله انشاءالله ... .) است. و چون مسلم است ركن رابع تاليف حاج محمد كريم خان است بنابراين قطعا مي توان گفت مولف رساله انشاء الله نيز اوست. از رساله نخستين - كه رساله حاضر نقد و رد آن است و بايد تاليف حاج محمد كريم خان باشد - در هيچ يك از مراجع و فهارس نشاني به دست نيامد. در فهرست كتب مشايخ نيز به آن اشارتي نيافتم. [مجلس شورا 22/272؛ فهرست كتابهاي خطي براون در كمبريج تاليف نيكلسون ص 67 (شماره 4/28) ؛ آستان قدس فهرست - الفبايي- 1490 با نام جنگ ماشاء الله) ؛ فهرست دانشگاه 17/117 -118 و فيلمها 2/191؛ انديشه هاي ميرزا آقا خان از آدميت 52-53؛ روزگاري كه گذشت از صنعتي زاده كرماني 97؛ ]
حاشية شرح الاشارات
نویسنده:
شيرازي، محمد هادي بن معين الدين
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
چکیده :
حاشيه ايست بر شرح قوشچي بر تجريد طوسي از محمد هادي بن معين الدين محمد شيرازي که آن را براي شاه عباس صفوي نوشته و در آن به حاشيه قديم دواني و حاشيه ميرزا جان باغنوي و حواشي ديگران نگريسته است. در ديباچه از محشي و کتاب و شاه نامبرده شده است. او مدتي به مباحثه شرح جديد تجريد و حاشيه قديم علامه دواني و آنچه به آنها مربوط است مثل حاشيه حبيب الله جان باغنوي شيرازي و سائر حواشي اشتغال داشته، و خود مي نويسد كه اين كتاب را فراهم آوردم و نقد الحواشي ناميدم و به ابوالغازي شاه عباس ثاني صفوي موسوي حسيني بهادرخان اهداء كردم. (احمد منزوي) آغاز كتاب: بسمله. الحمدلله رب العالمين ... اما بعد فيقول العبد المذنب ... محمد هادي بن معين الدين محمد الشيرازي. [فهرست سپهسالار 5/724؛ مجلس شورا 16/249؛ رايانه آستان قدس]
حاشية رسالة القضاء و القدر
نویسنده:
نوري، علي بن جمشيد
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
چکیده :
حاشيه اي است با عناوين (قوله-قوله) بر رساله قضا و قدر ملاصدرا كه يكي از شاگردان ملا علي نوري نگاشته و در ضمن از عبارت «قال الاستاذ» و هكذا قال الاستاذ سود جسته است. در فهرست موجود در برگ نخست نيز نام رساله «تقريرات الحكيم النوري دام ظله المتعلقة برسالة الصدرية ره في القضا و القدر» آمده است. (مرعشي نجفي، محمود) [مرعشي 35/361؛ الكرام البرره 3/47؛ كتابشناسي جامع ملا صدرا 275. ]
الرد علي كتاب خير الزاد (رسالة في)
نویسنده:
آل كاشف الغطاء، محمد حسين
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علم ظهور حضرت صاحب الزمان (رسالة في)
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
حاشية حياة الارواح
نویسنده:
بهاري همداني، محمد باقر بن محمد جعفر
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
چکیده :
حاشيه اي است با عنوان «قوله» بر كتاب حياة الارواح في اصول الدين تأليف: محمد جعفر فرزند سيف الدين شريعتمدار استرآبادي (سيد محمود مرعشي) [مرعشي 31/225؛ فصلنامه ميراث شهاب: نشريه كتابخانه بزرگ حضرت آية الله العظمي مرعشي نجفي تابستان و پاييز 1377، ص 67و 2؛ الذريعة 6/82]
شرح طوالع الانوار
نویسنده:
عبري، عبيدالله بن محمد
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
طوالع الانوار از متن جامع موجز كلامي تأليف قاضي عبدالله بيضاوي معروف است. اين شرح بعنوان (قال - اقول) مي باشد. بروايت كشف الظنون شارح اين شرح را براي شهاب الدين مباركشاه تأليف نموده. (مهدي ولايي) شرح طوالع الانوار قاضي بيضاوي (685ق) است به صورت <قال - اقول> که ازمتون موجز کلامي است شارح اين شرح را براي شهاب الدين مبارکشاه تأليف نموده است قاضي عبدالله بن عمر بيضاوي شيرازي (م تبريز 585) مفسر متكلم اصولي طوالع [دانشمنداني چند بر طوالع گزارش نوشتند: عبدالصمد بن محمود فارابي كه در 707 بپايان رساند - قاضي برهان فرغاني عبري - شمس الدين محمود سپاهاني (694-749) بنام «مطالع الانظار» و براي ملك ناصر محمد بن قلاون كه در آستانه در 1305 بچاپ رسيد (ش 102 مجلس و 234 و 1008و 1009طوس) - زين الدين عبدالرحمن بن محمد قزويني بغدادي جلالي م 836-شمس الدين محمد بن احمد بسطامي م 843-مولي خواجه زاده م 893-جلال الدين دواني (بر ديباچه طوالع) - محيي الدين محمد طبل باز م 906-قاضي زكريا بن محمد انصاري م 926-عصام الدين اسفرائيني م 943 غياث الدين منصور دشتكي م 928-احمد بن مصطفي طاشكبري زاده م 969-شمس الدين آملي م 750 بنام تنقيح الافكار - زين الدين ابوالحسن علي معروف بابن شيخ العربيه موصلي حديثي - حاجي پاشا ايدني بنام مسالك الكلام في مسائل الكلام - يوسف حلاج كه پس از سعد ميزيست (كشف الظنون) در مجلس تهران گزارشي است كه گفته نشد از كيست (ش 93) ] را در كلام نوشته است. قاضي برهان عبيدالله بن محمد بيدلي شريف فرغاني عبري كه در تبريز بكار داوري ميپرداخت و در 743 درگذشت براي شاگردان خود گزارشي بر آن نگاشته و بشهاب الدين مباركشاه ارمغان داد. در اين گزارش مه متن نيامده و بندهائي از آن ياد شده روشن گرديد. (محمد تقي دانش پژوه) شرح مفصل و استواري است با عناوين «قال -اقول» بر «اطوالع الانوار» قاضي ابوسعيد عبدالله بيضاوي (-685ق) شارح به کتاب ديگرش «ايضاح» نيز اشاراتي دارد. آغاز كتاب: الحمدالله حمداً يتقاصر عن ادراك غايته عقول العقلاء و يعجز عن بلوغ نهايته ألسنة الفصحاء و اصلي علي نبيه مبلغ الانباء و خاتم الانبياء و علي آله انجام كتاب: و محاملها و تأويلاها مذكور في كتاب نهاية العقول من اراد الاطلاع عليها فليطالعها هذا آخر شرح كتاب الطولع و الحمدلله رب العالمين [فهرست آستان قدس 4/182؛ کشف الظنون 2/1116؛ فهرست الفبايي آستان قدس رضوي 346 و182؛ مرعشي 31/328؛ شذرات الذهب 6/316؛ الهيات تهران ص 579؛ دليل المخطوطات 1/114؛ دانشگاه تهران 3/592؛ نشريه 5/454]
الرحمة و ابتداء الله سبحانه بالنعمة
نویسنده:
عياني، حسين بن قاسم
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
چکیده :
در شناخت واجب الوجود از طريق شناخت ذات و صفات الهي، نگاشته شده بر پايه نظرات اعتقادي امام قاسم و امام هادي (دو تن از ائمه زيديه) كه نگارنده اين رساله پيرو مدرسه كلامي آنان است. در چند باب كه در هر باب صفتي ذكر شده و با اختصار بر آن استدلال عقلي مي شود. [موسسه امام صادق ص 35]
رد باب و بهاء
نویسنده:
آشتياني، هدايت الله بن محمد حسين
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
  • تعداد رکورد ها : 319393