جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 98
أبو معمّر سالم بن عبدالله الهرويّ البغداديّ( / ت 433 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث فقیه متکلم از حیات او اطلاع چندانی در دست نیست. او را در انواع علوم امام می خوانده اند. از کبار علمای شافعی است و به سبب کتابی با عنوان " اللمع فی الرد علی اهل البدع في مسائل اصول الاعتقاد و ما یخالف فی أهل السنّة أهل الاعتزال و الالحاد" او را از اشاعره می شمارند.
أبو العبّاس عبد الله بن محمد بن عبد الله (الناشئ الأکبر) الأنباريّ( / ت 293 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
. ادیب شاعر کاتب نحوی منطقی و متکلم معتزلی. ابن ندیم او را از المنانیّة می شمارد که تظاهر به اسلام می کردند و در باطن زندیق بودند. او قصیده ای نونیّه دارد که ابن ندیم معتقد است بر سبیل فلاسفه است و موجب طرد وی از جانب متکلمین هم طبقه اش شده است. خداوند را فاعل حقیقی می دانست و انسان را فاعل فی المجاز و همچنین خداوند را موجود فی الحقیقه و انسان را موجود فی المجاز می دانست. پیامبر (ص) را نیز صادق بالحقیقه و فاعل فی المجاز می دانست و قائل به استطاعت قبل الفعل بود.
عزرالة المعتزليّ( / ق 5 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
متکلم معتزلی. از معتزله بغداد و معاصر شیخ مفید
أبوالحسن عبد العزیز بن محمند بن إسحاق الطبريّ( / ت 370 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث و متکلم اشعری. از اصحاب ابوالحسن اشعری.
أبو محمد عبد الله بن عبّاس الرامهرمزيّ( / ق 4 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
متکلم معتزلی. با ابوعلی جبّائی مراودات بسیار داشته است. احتمالا از شاگردان او بوده است. نقل است که ابوعلی جبّائی مواقع نجوم را با حوادث زمینی مرتبط می دانست و این را به جریان عادات از جانب خداوند مرتبط می دانست و رامهرمزی نیز این عقیده او را گردن نهاد.
أبو الفضل عبّاس بن عیسی بن محمّد المَمسيّ التمیميّ( / ت 333 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
فقیه مالکی ودر کلام به طریقه فقهاء مالکی محاجه و جدل می کرد. او کتابی در کلام تالیف نکرده است.
أبو محمّد عبد الله بن إبراهیم بن محمّد الأصیليّ(324 هـ / 392 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث، فقیه مالکی، احتمالا متکلم اشعری یا اشعری مآب چنان که دأب اصحاب حدیث در مغرب بوده است. از بزرگان اصحاب حدیث و فقه در اندلس بوده است.
أبو الربیع سلیمان بن یخلف المزاتيّ القابسيّ الأعور( / ت 477 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
متکلم و مورخ و اهل افتاء از اباضیه شمال افریقا.
أبو رشید سعید بن محمد بن سعید النیسابوريّ( / ت 440 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث، مفسر ، متکلم در روایت شاگرد ابی عمرو محمد بن حمدان الحیری و در کلام شاگرد قاضی عبدالجبّار معتزلی بوده است و نقل است که از مقربان تلامیذ قاضی بوده است. در نیشابور حلقه درس داشته است . از شاگردان او اسم کسی نقل نشده است جز ابا سعد اسماعیل بن علی السمّان در روایت و ابو سعد که از کبار حفاظ معتزله است. احتمالا در ابتدا در نیشابور از اتباع ابو القاسم الکعبي اعتزال بغدادی را اخذ کرده است ولی بعدها در ری بنا به تاثیر عبدالجبار معتزلی به اعتزال بصری متمایل شده است.
أبو عليّ زاهر بن أحمد بن محمّد بن عیسی السرخسيّ(294 هـ  / 389 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث، فقیه شافعی ، متکلم اشعری. نقل است که هنگام مرگ معتزله را لعنت کرده است اما از او جواز نماز پشت معتزله نیز نقل شده است که بنا بر این گویا نظر او درباره معتزله خلاف استادش ابوالحسن اشعری بوده است. از او آثاری به جای نمانده و منقولات از او بسیار اندک است. او را از کبار اصحاب مشایخ اشاعره می دانسته اند.
  • تعداد رکورد ها : 98