جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 86
یهودیان، یهودیت و صهیونیسم (اجتماعات مدرنیته و فرهنگ یهودی) جلد 3 [کتاب عربی]
نویسنده:
عبدالوهاب محمد المسیری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره : دارالشروق,
دایره المعارف یهودیان، یهودیت و صهیونیسم (گروه های یهودی - مسائل) جلد 2 [کتاب عربی]
نویسنده:
عبدالوهاب محمد المسیری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره: دارالشروق,
دایره المعارف یهودیان، یهودیت و صهیونیسم (چارچوب نظری) جلد 1 [کتاب عربی]
نویسنده:
عبدالوهاب محمد المسیری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره: دارالشروق,
تاریخ اندیشه صهیونیستی، ریشه ها، مسیر و بحران آن [کتاب عربی]
نویسنده:
عبدالوهاب المسیری
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قاهره: دارالشروق,
نقد و نظر دانشمندان مسلمان درباره موازنه ده فرمان تورات و قرآن کریم
نویسنده:
بهروز افشار، حسن قلی پور
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
چکیده :
این مقاله در صدد بررسی دیدگاه های انتقادی برخی از دانشمندان مسلمان و مفسران کتاب مقدس و قرآن کریم چون حکیم ترمذی، ابواسحاق الثعالبی، جلال الدین السیوطی، حکیم فخر رازی و... درباره تبیین یکی از مهمترین اصول کتاب مقدس و از ارکان پذیرفته شده در جوامع، فرهنگ ها و سنت های یهودی و مسیحی و موازنه آن با قرآن کریم است. این اصل همان «Decalogue» یا «ده فرمان» به معنای «ده گفتار» است. از آموزه های کتاب مقدس بر می آید که ده فرمان به دو گروه پنجگانه تقسیم می شود. گروه اول، عمدتا تنظیم کننده رابطه انسان با خداست؛ از جمله: «من هستم خداوند، خداى تو؛ تو را خدایان دیگر جز من نباشد؛ نام خدا را به باطل نبر». گروه دوم از ده فرمان مربوط است به تنظیم روابط اجتماعی میان انسانها چون: « قتل نکن؛ زنا نکن» در این مقاله به چیستی ده فرمان، اهمیت آن و بررسی دیدگاه های موافق و مخالف با نظریه برابری ده فرمان تورات با قرآن کریم مورد بررسی و دقت قرار گرفته است.
صفحات :
از صفحه 7 تا 30
هسکله: جنبش روشنگری یهود
نویسنده:
سید لطف الله جلالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
چکیده :
در اواخر قرن هیجده میلادی، چند دهه پس از نهضت روشنگری در مغرب زمین، در میان یهودیان اروپا نیز جنبشی شکل گرفت که محتوای آن همان روشنگری با درونمایه و صبغه یهودی بود. این نهضت توسط موسی مندلسون، متفکر برجسته یهودی عصر روشنگری از آلمان، و به ویژه از برلین آغاز شد و به تدریج در دیگر شهرها و کشورهای اروپای مرکزی و شرقی، از جمله در فرانسه، انگلیس، اتریش، لهستان، ایتالیا و سرانجام روسیه نیز رونق گرفت و حدود یک قرن از حیات یهودیت را پوشش داد. طرفداران این نهضت مسکیل (مسکیلیم) خوانده می شدند، که به معنای روشنگر و روشنفکر است. محور اندیشه این جنبش عقلانیت، و نقد اندیشه و حیات سنتی یهود بود و در عرصه عمل به انزوازدایی از یهودیت و همگون شدن آنان با جوامع غیر یهودی گرایش داشت. از این رو، با آن دسته از مظاهر حیات یهودی که باعث انزوای یهودیان می شد، در تقابل بود. عقلانیت، انتقاد و فلسفه محوری، ترویج آموزش علوم غیردینی و سکولار، کوشش برای ترویج زبان های محلی و زبان عبری و مبارزه با زبان ییدش در میان یهودیان، ترویج مشاغل مولد و تلاش برای همگون سازی یهودیان با غیر یهودیان از مشخصه های هسکله به شمار می رود.
صفحات :
از صفحه 41 تا 71
چالش بر سر وراثت: بازخوانی تطبیقی داستان قربانی پسر ابراهیم (ع) در سنت های یهودی، مسیحی و اسلامی
نویسنده:
محمدرضا وصفی، روح اله شفیعی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
چکیده :
ابراهیم (ع) پدر ادیان سه گانه سامی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) است. دستور خدا به او برای قربانی کردن یکی از پسرانش، از داستان های مهم و مشترک متون مقدس ادیان ابراهیمی است. با این همه، چالشی چشمگیر نیز در این میان وجود دارد، که به کیستی این قربانی باز می گردد. در حالی که یهودیان و مسیحیان، او را اسحاق (ع) می دانند، مسلمانان بدین سو گرایش دارند که او را اسماعیل (ع) بدانند. اما به راستی کیستی این قربانی، چه اهمیتی دارد؟ مگر هدف متون مقدس از بازگویی این داستان، توجه پیروان ادیان ابراهیمی به ایمان ابراهیم (ع) و تلاش برای دنباله روی از او نیست؟ پس چرا چنین چالشی سر برآورده است؟ این مقاله به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش، نخست گزارشی تطبیقی از داستان زندگی پسران ابراهیم (ع) در کتاب مقدس و قرآن به دست می دهد، و سپس به بازگویی جایگاه عنصر «وراثت» در پدید آمدن این چالش می پردازد. به باور نویسندگان بررسی تاریخی برداشت های پیروان ادیان ابراهیمی از این داستان، نشان می دهد که آنان پسر آماده شده برای قربانی شدن را، وارث اصلی ابراهیم (ع) می دانسته اند.
صفحات :
از صفحه 143 تا 164
بررسی تفسیر آیات مرتبط با یهودیت در المیزان
نویسنده:
مهراب صادق نیا، حسین سلیمانی، محمدعلی طباطبایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
علامه طباطبایی یکی از سرشناس ترین مفسران شیعه در عصر حاضر است. ویژگی های ممتاز روش تفسیری او المیزان را به یکی از پر مراجعه ترین تفاسیر تبدیل کرده است. روش او، در تفسیر همه آیات یکسان نیست. آیات بسیاری به بحث از جنبه های مختلف دین یهود اختصاص دارد که تفسیر این آیات نیازمند به روش ها، ابزارها و دانش های خاصی است تا بتواند مفاهیم نهفته در آنها را آشکار سازد؛ روش صاحب المیزان در تفسیر این آیات، متمایز از روش کلی او در تفسیر نیست؛ جز اینکه در مقایسه مباحث قرآنی و توراتی، روش تفسیر تطبیقی نیز مشاهده می شود. علامه در این مباحث به برخی از منابع ادیانی نیز مراجعه نموده است. این مقاله به تحلیل کم و کیف استفاده علامه از روش های تفسیری و منابع مورد استفاده او در تفسیر این دسته از آیات است.
صفحات :
از صفحه 7 تا 30
مقصود از افضلیت بنی اسرائیل در آیه «أنی فضلتکم على العالمین»
نویسنده:
علیرضا کمالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها,
چکیده :
آیه شریفه «یا بنی إسرائیل اذکروا نعمتی التی أنعمت علیکم و أنی فضلتکم على العالمین» دو بار در قرآن تکرار شده است. خدای متعال در این آیه از بنی اسرائیل خواستار یادآوری نعمت هایی می شود که به آنها عطا فرموده است. قرآن کریم در آیات مختلفی به بیان گوشه هایی از این نعمت ها پرداخته است. نجات بنی اسرائیل از چنگال آل فرعون، ارسال پیامبران کثیر، نزول تورات و من و سلوی، سایه افکندن ابر در بیابان سوزان و جوشش چشمه ای از سنگ به عنوان بخش هایی از نعمت های الهی بر بنی اسرائیل است. آیه مورد بحث بیانگر برتری بنی اسرائیل و یهودیان بر جهانیان است، اما وجود آیاتی ناظر به برتری امت پیامبر (ص) و نیز مورد لعن و نفرین قرارگرفتن عده ای از بنی اسرائیل، موجبات تعارض با این آیه را فراهم آورده است. تبیین دقیق «بنی اسرائیل»، «وجوه تفضیل آنان» و «عالمین» در این آیه، باعث روشن شدن تفسیر آیه و رفع تعارضات در آن خواهد شد. این مقاله بیانگر آن است که آیه شریفه مورد بحث، در این سه ناحیه عام و مطلق نیست.
صفحات :
از صفحه 111 تا 122
بررسي تاريخ، آراء و عقايد فرقه قرائيم
نویسنده:
مریم ساجدی نسب؛ استاد راهنما: دكتر علي مهديزاده؛ استاد مشاور: دكتر قربان علمي
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
فرقه¬ي قرائيم متعلق به قرن هشتم م، قرن نهضتهاي مسيحايي جامعه¬ي يهود شرق، است. از جمله علل ظهور اين نهضتهاي مسيحايي، مي¬توان از ظهور و گسترش اسلام و در پي آن برپايي مجدد رهبريت جامعه¬ي يهود به شيوه¬ي پيشين خود و بروز آشوبهاي اجتماعي-اقتصادي حاصل از اينگونه رهبريت، نام برد. همزيستي اديان بزرگ اسلام، مسيحيت، يهوديت و زردشتي¬گري و متعاقب آن بروز بحثهاي بسيار در ميان پيروان اين اديان در اثبات حقانيت دين خود و ورود علوم دنيوي به¬ويژه فلسفه موجب بروز چالشهاي نويني گرديد. در پاسخ به اين چالشها، برخي از يهوديان ايجاد اصلاحات در اين دين را ضروري ديدند. ازجمله¬ي اين افراد، عانان بود . گرچه محققان در اعطاي عنوان اصلاح¬گر به او ترديد بسياري دارند، زيرا مصلح دين در پي تعديل قوانيني ديني است، اما عانان نه تنها اين قوانين را تعديل نكرد، بلكه آنرا بسيار مشكل¬تر ساخت. اصل اساسي عانان، انكار سنت شفاهي و بازگشت به كتاب مقدس از سنت بود. او معتقد به مطالعه¬ي آزاد كتاب مقدس بود، كه حاصلي جز بروز انشعابات گوناگون درون فرقه¬ي نوظهورش نداشت. اما با وضع قوانين تفسيري از سوي علماي قرائيمي، از ايجاد شكاف بيشتر درون اين فرقه جلوگيري گرديد. قرائيان با انگيزه و توان بسيار به مقابله با حافظان سنت شفاهي يعني ربانيان پرداختند. اما ظهور عالمي رباني، آنها را از دستيابي به نفوذ بيشتر باز داشت. ظهور سعديا موجب تشديد شكاف ميان اين دو گروه گرديد و مجادله¬ي او با قرائيان ، موجب ورود آنها به عصر طلايي ادبيات خود، در ميان قرن دهم تا اواخر قرن يازدهم گرديد. در اين دوره، متكلمان برجسته¬ي قرائيمي چون قرقساني، داود بن بعاز، يافث بن علي،يوسف بصيرو يوشع بن يهودا ظهور كردندو شالوده¬ي فلسفه¬ي ديني قرائيان را با استفاده از كلام معتزلي پي ريختند و پس از اين دوره، عالمان قرائيمي تنها به ترجمه، شرح و تفسير آثار غني اين دوره پرداختند. قرائيان به¬رغم آنكه در دوران طلايي خود، نقش مهمي در ميان يهوديان ايفا كردند، در حال حاضر، اقليتي كوچك و منزوي هستند و عمدتاً در اسرائيل زندگي مي¬كنند.
  • تعداد رکورد ها : 86