جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 94
کتاب هدایة الامة الی معارف الائمة
نویسنده:
محمد جواد خراسانی
نوع منبع :
مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
کتاب المسلك في أصول الدين
نویسنده:
جعفر بن حسن محقق حلی
نوع منبع :
مدخل آثار(دانشنامه آثار)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ویکی نور,
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
اگر خداوند رحيم است پس عذابهاي بسيار دردناك جهنم به چه معنا است طبق صفات صلبيه كه خداوند صفت بد ندارد پس كدام عامل باعث شده كه جهنم به وجود بيايد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : انسان به منزله پرنده اي است كه با دو بال پرواز مي كند و به معراج حقيقي يعني لقاءالله و ديدار يار نائل مي شود: الف) بال خوف، ب) بال رجاء. هر يك از اين دو بال نباشد پرواز هم امكان ندارد. آياتي چون «ان الله هو التواب الرحيم؛ بي ترديد خداوند جهان بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
دروس في اصول العقيدة الاسلامية
نویسنده:
مرکز نون للتالیف و الترجمه
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
لبنان/بیروت: جمعية المعارف الاسلامية الثقافية,
چکیده :
علم عقیده یا علم اصول عقاید نقش بسیار تعیین کننده ای در سرنوشت هر شخصی دارد بعضی می گویند که علم عقیده ، اشراف علوم هست. امام خمینی ره در این باره می فرمایند: منشا هر سعادت و گشایشی در جامعه اسلامی است... به همین خاطر کتابی با موضوع دروس عقاید اسلامی را منتشر می کند مرکز الثقافه الاسلامیه که به گفته خود کتاب ، این کتاب را می توان خلاصه ای از کتاب دروس عقاید اسلامی آیت الله ری شهری دانست که به همین نام تالیف نموده است.
چرا در خدا ترکيب راه ندارد ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در ابتدا لازم است براي روشن شدن پاسخ، به نحوه و چگونگي وجود خداوند اشاره كنيم. ذات خداوند مجرد و بسيط بوده و دور از هر نوع اجزاء، جسميت و تركيب و اجزاي خارجي و عقلي است. يعني خداوند، نه داراي مادّه و صورت ، و نه داراي جنس و فصل است. او موجودي است كه بیشتر ...
با توجه به آیه «انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون» الف: آیا اراده کردن در حق تعالی موجب تغییر در ذات الهی نمی شود؟ ب: آیا حق تعالی برای ایجاد کردن، کلمه «کن» را تلفظ می کند؟ ج: مطابق آیه شی ای که حق تعالی اراده خلق آن را نموده باید قبلا موجود باشد تا بتواند مورد خطاب «کن» قرار بگیرد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
پاسخ تفصیلی:
قبل از هر چيز لازم است مقدمه‌اي كوتاه بيان شود. صفات خداوند به دو قسمت ذيل تقسيم شده است: الف) صفات سلبيه (جلاليه): يعني هر گونه مفهومي كه دلالت بر نوعي نقص و محدوديت و نياز، داشته باشد،از خداي متعال، نفي مي‌شود. مثل جسم بودن، احتياج، محل و جهت[1] ب) بیشتر ...
صفات سلبی و عَرَضی حق تعالی چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : آن‌چه کلامیان به عنوان صفت‌ هاى سلبى براى خداوند مى‌ شمرند، جز انتزاعات ذهنى چیزى نیست. خداوند عالمیان جز صفات وجودى چیزى ندارد. خداوند متعال قادر و تواناست و ضعیف نبودن چیزى نیست که براى حضرت پروردگار باشد. نه تنها خداوند اوصاف سلبى ندارد، بل بیشتر ...
صفات ثبوتي و سلبي خداوند را توضيح دهيد و فرق آنها را بيان كنيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پيش از توضيح و فرق ميان صفات ثبوتي و سلبي، از باب مقدمه لازم به ياد آوري است که: يکي از راه هاي شناخت خداوند سبحان، نگاه از منظر صفات الهي است، ولي در اين نگاه دقت لازم را مي طلبد تا از خطر تشبيه و تنقيص در امان بمانيم.[1] در مباحث کلامي، صفات الهي بیشتر ...
چگونه كمال در صفات، از كمال در اصل وجود ناشي مي‌شود؟ چون در يكي از کتاب هاي عقايد آمده است که چون وجود واجب نامحدود است پس صفات كمالي او بايد در حدّ كمال باشند. اين چگونه ثابت مي شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مقدمه؛ براي روشن شدن پاسخ، نكاتي تحت عنوان مقدمه ياد‌آوري مي‌شود: 1. موجود بحسب مفهوم به سه نوع (ممكن، ممتنع، واجب) و بحسب واقع خارجي بر اساس فرض عقلي به دو نوع يعني واجب الوجود و يا ممكن الوجود تقسيم مي‌شود[1] هستي واجب از خودش و ممكن از غير مي‌باشد بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 94