جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
>
ب: فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی دوره سوم (خردگرایی فلسفی)
>
ابن سینا: ابوعلی سینا
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
تعداد رکورد ها : 3029
عنوان :
تبیین الگوی معرفتشناسی ابنسینا برمبنای تأثیر مبانی هستیشناختی وی در توجیه پدیدارهای ادراکی
نویسنده:
فائزه بنی خزاعی ، مهدی ساعتچی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
نزد ابنسینا، نفس انسانی به مثابة آینه، همواره مدرک ادراکاتی است که بهنحو عرضی بر آن عارض میشود و بهعبارتدیگر ادراکات، کیفیات عارض بر نفس هستند. محور ادراکات «تمثّل» است و نفس نیز دو ساحت ادراکی دارد، ساحت تجردی عقلانی که بازنمایندة کلیات، طبیعت و ذوات اشیا است و ساحت مادیِ حسی و خیالی که بازنمایندة جزئیات و عوارض اشیاء اکنون و گذشته است. ابنسینا، کیفیت هستیمندی ادراکات مختلف حسی، خیالی و عقلی در نفس را با نظریة ارتسام صور و تقشیر تبیین میکند؛ برای تبیین شکلگیری این الگوی معرفتی میتوان چنین تصورکرد که فیلسوف حالات پدیداری ادراک را دروننگرانه در خود تصویر، و شاخصههای آن را احصا میکند، سپس با عرضهکردن آن به مبانی هستیشناختیاش نظریۀ معرفت را بیان میکند. ابنسینا مؤلفههایی همچون ذهنیت دربرابر عینیت در مسئلة وجود ذهنی، عرضبودن علم و تأثیر کلی یا جزئیبودن ادراک را در نگاه پدیداری به ادراک تبیین میکند و به عرضۀ آن بر مبانی وجودشناسانهای همچون تفکیک هستی به جوهر و عرض میپردازد و تفسیری معرفتی از عالم براساس همین اصل به همراه نگاه سهگانه به علیت ارائه میدهد و به الگوی خود در معرفتشناسی میرسد. نظام معرفتی سینوی مبتنی بر همین شاخصهها و مبانی، به حصول نوعی ذاتگرایی در تمام تبیینهای معرفتشناسانه و پذیرش وحدت سنخی میان مدرِک و مدرَک میرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 251 تا 269
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازسازی و تحلیل انتقادی برهان عامّ ابن سینا در اثبات وجود نفس
نویسنده:
کرامت ورزدار ، فاطمه سادات کتابچی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
مسئلة اصلی این پژوهش سنجش قوت برهان ابنسینا در اثبات وجود نفس در جانداران و هدف از آن بازسازی این برهان و نشان دادن ناکارآمدی آن در اثبات نفس گیاهی است. بوعلی در ابتدای نفس شفا برهانی عامّ را برای اثبات نفوس در تمامی جانداران اقامه میکند. این برهان، همان برهان اثبات صورت نوعیّه در همة اجسام است که به اثبات نفس بهمثابة صورت نوعی اجسام جاندار تخصیص خوردهاست. ازنظر ابنسینا، ازآنجاکه مبدأ ویژگیهای پنجگانه، یعنی حس، حرکت ارادی، تغذیه، رشد و تولیدِمثل، صورت جسمی اشیاء نیست؛ پس به ناچار در برخی از اجسام مبدئی به نام نفس وجود دارد که صورت نوعیه یا همچون صورت نوعیّة آنهاست و مبدأ ویژگیهای پنجگانه به شمار میرود. این برهان که از سنخ استنتاج از طریق بهترین تبیین است، بهدلیل بررسینکردن تمامی شقوق و رد آنها تامّ نیست. نگارندگان ابتدا این برهان را براساس تقریر خواجه نصیر طوسی و صدرالمتألهین بازسازی میکنند و پس از نشاندادن ناتمامیّت این دو تقریر، برای دفاع از این برهان، بازسازی مختار خود را براساس بررسی تمامی شقوق محتمل بیان میکنند. باوجوداین، این برهان براساس ابتناء به برخی از مبانی فیزیکی باطلشده در ردّ مزاج بهعنوان مبدأ حرکت، توانایی اثبات نفس گیاهی را ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 199 تا 224
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش عقل فعال در شایستگی نبی برای ریاست و رهبری جامعۀ سیاسی از دیدگاه ابنسینا
نویسنده:
احمد جهانی نسب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
مبحث ضرورت وجود نبی در رهبری مدینه و نسبت نبوت با سیاست در فلسفۀ اسلامی از دیرباز، موردتوجه فراوان بوده است. ابنسینا نیز دراینباره اتصال نبی به عقل فعال بهعنوان موجودی مجرد و مستقل از نفس، و برقراری رابطه میان نبی با سیاست در تئوریزهکردن زعامت و رهبری اتباع مدینه را مطرح کرده است؛ ازاینرو، تبیین چگونگی اتصال نبی به عقل فعال، و پیوند نبوت و سیاست براساس منابع دینی و حکمت سینوی از دستاوردهای بوعلی در فلسفۀ سیاسی است؛ بدین ترتیب، در پژوهش حاضر، درصدد پاسخگویی به این پرسش بودهایم که شیخالرئیس بر چه اساس، بر رابطۀ نبوت و سیاست صحه گذاشته و طبق کدام مبنای نظری، نبی را شایستۀ زعامت و رهبری مدینه دانسته است. در این تحقیق، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلیِ موردی، بر یک مورد واحد و مشخص در آرای سیاسی ابنسینا متمرکز شده و با بهرهگیری از رویکرد تفسیری- تفهمی ازنوع هرمنوتیک روششناسانۀ ویلهلم دیلتای نتیجه گرفتهایم شرط اتصال نبی به عقل فعال بهعنوان حلقۀ واسط عالم محسوس با عالم معقول، راهبریِ سیاسی و دینی وی درخصوص اتباع مدینه را نیز توجیه میکند و بدین صورت، نبی بهواسطۀ داشتن سه ویژگی قوۀ عقلیۀ قوی، قوۀ متخیله و قوۀ متصرفه بهمثابۀ منشأ صدور اعجاز، لازمۀ رهبری مدینه بهسوی سعادت دنیوی و رستگاری اخروی بهشمار میآید. ریاست فاضلۀ نبی با اتصال قوۀ متخیله و نفس ناطقۀ نبی، یعنی اتصال عقل مستفاد به عقل فعال و همچنین تجلی پدیدۀ وحی، به حد اعلای سعادت میرسد و دیگران را نیز بهسمت این سعادت هدایت میکند. بوعلی قوۀ عقلیۀ نبی را مستعد دریافت پرتو نورانی عقل فعال دانسته است که به مرتبۀ عقل قدسی دست مییابد؛ ازاینرو، این اتصال موجب میشود مردم فقدان آن را در خود ببینند و از قوانین شریعتِ ابلاغشده ازجانب نبی پیروی کنند؛ بنابراین، حصول اتباع به سعادت حقیقی، لزوم رهبری نبی را بهدلیل اتصال به عقل فعال و دریافت وحی ازمنظر ابنسینا اثبات میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 173 تا 198
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فراموشی و یادآوری از دیدگاه ابنسینا
نویسنده:
محمود صیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ادراک و کیفیت حصول آن، اهمیت بسیاری در میان مباحث فلسفی ابنسینا دارد. او تنها فیلسوف مسلمانی است که سعی در بیان نظریهای منسجم دربارة فراموشی و یادآوری داشته است. بانظر به امکان فراموشی و یادآوری در هر موضوع علمی و پیشآمدن آن برای تمامی انسانها، بررسی این مسئله اهمیت زیادی ازنظر معرفتشناسی در فلسفة سینوی دارد که در پژوهش حاضر به شیوه تحلیلی ـ توصیفی به بررسی آن پرداخته شده است. سئوالاتی که در این پژوهش پاسخ داده شده، چیستی حقیقت یادآوری و فراموشی و مراتب هر یک و تفاوت یادآوری و یادگیری است. مباحث ابنسینا در این زمینه مبتنی بر نظریة او دربارة حصول صورت یا ماهیت اشیا و ورود آن از خارج به ذهن است و در اقسام ادراکات حسی و خیالی، وهمی و عقلی بررسی میشود. فراموشی امری مشترک میان برخی از حیوانات و انسانها است؛ ولی یادآوری صورتهای علمی مختص انسان است. با نظر به مادی نبودن قوة خیال و ادراکات آن و همچنین شواهد حسی، دیدگاه ابنسینا در این زمینه اشکال اساسی دارد. یادگیری، تحصیل صورت علمی جدید و انتقال از مجهول به معلوم است؛ ولی یادگیری ادراک مجدد صورت علمیای است که در گذشته ادراک شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 171
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارآمدی دولت در فلسفۀ سیاسی ابن سینا
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
ابنسینا بهعنوان فیلسوفی سیاسی، از یک دستگاه منسجم فکری و فلسفی برخوردار است که با استفاده از آن، محیط بیرون از ذهن خود و مسائل آن را تحلیل کرده و متأثر از آنها درصدد تجویز نظم مطلوبی برآمده است که در آن، انسان ازطریق دولت مطلوب خود به آرمانها و آرزوهایش میرسد. پرسش اصلی این پژوهش آن است که دستگاه فلسفهورزی بوعلی جهت دستیابی به آمال و آرزوها چه نوع دولتی را کارآمد میداند و در نیل به اهداف، چه سازوکارهایی را برای کارآمدسازی دولت بهدست میدهد. به این پرسش میتوان اجمالاً چنین پاسخ داد که در فلسفۀ سیاسی ابنسینا کارآمدی دولت در استقرار دولت بر حاکمیت ریاست عادلۀ نبوی و تدابیرِ مبتنیبر قوانین شریعت و بر مشارکت مدنی است تا از یک سو با بهرهگیری از سازوکارهای بازدارنده، افراد جامعه را از خطر انحراف، ظلم و بیعدالتی بازدارد و از سوی دیگر، با استفاده از سازوکارهای جاریکنندۀ عدالت، اعتدال و تعادل را در جامعه استقرار بخشد و بدین صورت، بسترهای لازم برای شکوفایی استعدادهای کمالیِ افراد جامعه و دستیابی آنها به آمال و آرزوهایشان فراهم شود. در این مقاله، از روش فلسفی، یعنی شیوۀ برهانی- استدلالی بهره میگیریم تا قابلیتهای اندیشگی این فیلسوف در موضوع کارآمدی دولت بر بنیانهای فلسفی و فلسفی سیاسی وی مبتنی شود. براساس یافتههای پژوهش، کارآمدی دولت عبارت است از: پیشگیری از فساد جامعه، دولت و نظام سیاسی؛ وجودداشتن سیاستهای راهبردی عدالتآور و تعادلزا، و حاکمیت قوانین سعادتآور دنیوی و اخروی؛ وجودداشتن مدیریت روزآمد (برگرفته از تجارب و دریافت نظر کارشناسان و اقتضاهای محیطی).
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 151
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقلیلگرائی بر مبنای اندیشه اخلاقی ابنسینا
نویسنده:
بهروز محمدی منفرد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
هدف پژوهش حاضر کمک به ساماندهی اندیشة فرااخلاقی ابنسینا است تا بستری برای ملاحظة نظامی اخلاقی، مبتنی بر آرای بنسینا فراهم آید. مسئله اصلی این است که رویکرد کلی ابنسینا دربارة وجود اوصاف و گزارههای اخلاقی چیست. نگارنده در پاسخ به این سؤال میکوشد سه مدل تقلیلگرایی را براساس آرای ابنسینا صورتبندی کند. این مدلهای تقلیلگرایی میتوانند در سطوح نگرش متعارف، نگرش حکیمانه و همچنین نگرش عرفانی و توحیدی ابنسینا نسبت به حقایق اخلاقی صورتبندی شوند؛ بهنحویکه وعی انسجام بین آنها وجود داشته باشد. در آغاز دیدگاه ابنسینا در بخش مواد منطق بررسی، و رویکرد برساختگرایانه او که معطوف به شهرت و توافق عقلا است، در سطحی متعارف، مدلی از تقلیلگرایی معرفی میشود. سپس نگرش ابنسینا برمبنای علمالنفس فلسفی و حقیقت سعادت نفس انسانی ملاحظه، و در آنجا نیز براساس آرای ابنسینا نوعی تقلیلگرایی اخلاقی معرفی میشود. سرانجام با توجه به نگرش عرفانی و توحیدی ابنسینا، مدلی دیگر از تقلیلگرایی تقریر میشود. حاصل پژوهش این است که نمیتوان برمبنای مباحث ابنسینا در حوزة وجودشناسی، واقعگرایی واقعی بود؛ زیرا برایناساس حقیقتی مستقل برای اوصاف اخلاقی وجود ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 111 تا 127
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفتشناسیِ روانشناختیـهستیشناختی سینوی؛ تبیینی پدیدارشناختی از پیوند بین شوق، آگاهی و معرفت در فلسفهی ابن سینا
نویسنده:
مجید زمانی علویجه ، سید احمد فاضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
اثرگذاری عوامل ناـمعرفتی بر فرایند شکلگیری معرفت یکی از جدیترین پرسشهایی است که ذهن معرفتشناسان را بهخود درگیر ساخته است. مقصود از عوامل ناـمعرفتی عوامل روانشناختی، جامعهشناختی و... است که میتوانند بر فرایند معرفت اثر داشته باشند. آیا در نفسشناسی سینوی میتوان از اثرگذاری عوامل ناـمعرفتی بر معرفت سخن بهمیان آورد؟ بله، در اندیشهی بوعلی معرفت بیشاز هرچیز تحت تأثیر عوامل روانشناختی است؛ او با طرح عامل شوق، و تلاش برای تبیین ارتباط آن با آگاهی، نوعی معرفتشناسی روانشناختیـهستیشناختی را پیشمینهد؛ زیرا همواره عوامل روانشناختی اثرگذار بر معرفت را هستیشناسانه تحلیل میکند. بوعلی از «شوق مؤثر بر آگاهی» بهعنوان یکی دیگر از عوامل ناـمعرفتی مؤثر یاد میکند و از پیوند بین «شوق» و «ادراک» تبیینی هستیشناختی بهدست میدهد که وابسته به سرشت «شوق» و «ادراک» است. در این نوشتار با نگرشی پدیدارشناختی رویکرد بوعلی نسبت به عوامل ناـمعرفتی مؤثر برمعرفت واکاوی شده و دریافته آمده که: (یک) عوامل ناـمعرفتی در جهتبخشیدن به آگاهی و روند شکلگیری معرفت اثرگذاراند. دو) تا زمانی که شوقی پدید نیاید، و یا با احساس امری شوقبرانگیز مواجه نشویم؛ حرکتی عینیت نمییابد، یعنی حرکت پیرو شوق است. شوق سرشت هستیشناختی مستقلی دارد و، نمیتوان آن را ذیلِ نیروهای مدرک یا محرّک تعریف کرد. شوق به آگاهی قِوام میبخشد و آن را متعیّن میسازد، و نیروی مدرِک را در صدور احکام مرتبط با حُسن و قُبح یاری میرساند. معرفتشناسی بوعلی خالی از سویههای طبیعی نیست؛ اما، در این پژوهش با اپوخهی ابعاد طبیعی، عوامل روانشناختی صرفاً از جهتِ هستیشناختی ملاحظه شده و از عبارات ابن سینا تفسیری پدیداری بهدست داده شده است. تفسیر برگزیده، کیفیت ظهور معرفت و نحوهی پیوند آن را با عوامل روانشناختی مدنظر قرار میدهد و با اثبات تقدّم نیروی مشوّق بر نیروی مدرِک، الگویی از معرفتشناسی هستیشناختیـروانشناختیِ سینوی استنباط شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعالی تفکر سینوی: گذار ابن سینا از مادّیت به تجرد قوۀ خیال و ادراکات خیالی
نویسنده:
مصطفی مومنی ، محمد نجاتی ، فاروق طولی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
یکی از مباحث مهم درحوزۀ نفسشناسی ابنسینا مجرد یا مادّیبودن قوۀ خیال است. نظر غالب در عبارات شیخالرئیس، مادّیبودن آنهاست، ولی در برخی مواضع، وی عباراتی دارد که حاکی از تردید او در مادّیت خیال یا مستلزم تجرد خیال است؛ ازاینرو، میتوان مواضع شیخ در این بحث را بر سه نوع تقسیم کرد: نخست، مواضع دالّ بر باورداشتن او به مادّیت قوۀ خیال، مانند النفس من کتاب الشفا که در آن، وی بر مادّیت قوۀ خیال تصریح و اقامۀ دلیل می کند؛ دوم، مواضعی همچون المباحثات که در آنها بوعلی با شکوتردید، مسئلۀ مادّیت خیال و ادراکات خیالی را مطرح میکند؛ سوم، مواضعی همچون نمط پایانی الإشارات و التنبیهات که در آن، ابنسینا به تجرد خیال و ادراکات خیالی اذعان میکند. در این مقاله با درنظرداشتن مبنای «تعالی در تفکر سینوی»، ضمن تبیین سه رویکرد یادشده در آثار این فیلسوف، موضع اقبال وی به تجرد خیال تقویت میشود و به این نتیجه میانجامد که با توجه به گذار او از حکمت مشاء به حکمت متعالیه، نظر نهایی وی تجرد قوۀ خیال خواهد بود؛ هرچند به دلایلی، بوعلی مجال تبیین نظر نهاییاش را نیافته است، این تفکر وی میتواند الهامبخش فیلسوفانی مانند ملاصدرا در تبیین تجرد قوۀ خیال باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 37 تا 57
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جهت گیری های فلسفه ابن سینا: مقالاتی درباره زندگی، روش، میراث او [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Dimitri Gutas
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
London and New York: Routledge,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن سینا: ابوعلی سینا
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لذت و رنج ازمنظر بوعلیسینا و علامه طباطبایی
نویسنده:
فاطمه رستمی جاهد ، محمد جواد پاشایی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
طبیعت انسان برمبنای کسب لذتهای پایدار و رهایی از هرگونه رنج و درد آفریده شده است؛ چنانکه بسیاری از خواستههای او تحتالشعاع همین میل طبیعی قرار می گیرند. در این پژوهش کوشیدهایم ازمیان نظرات فلاسفۀ اسلامی، دیدگاههای بوعلیسینا و علامه طباطبایی دربارۀ لذت و رنج را بسنجیم و با یکدیگر تطبیق دهیم؛ لذا پرسش اصلی نوشتار حاضر، این است که بوعلیسینا و علامه طباطبایی دربارۀ لذت و رنج، چه دیدگاههایی دارند و چه تفاوتها و شباهتهایی میان دیدگاههایشان دربارۀ این مسئله وجود دارد. در رویکردی توصیفی- تطبیقی به دیدگاههای این دو دانشمند، وجوه اشتراک آنان دربارۀ این مسئله، چنین سامان یافته است که هردوی آنها لذت و رنج را ازسنخ ادراک دانسته و مهمترین تقسیمبندی خود را بر همین پایه بنا نهادهاند. برخی تفاوتهای موجود میان دیدگاههای آنان نیز چنان است که ازنظر بوعلیسینا لذت و رنج، کیفیاتی نفسانی و عارض بر نفساند و ازنظر علامه طباطبایی، لذت و رنج، اموری وجودی و عین نفس قلمداد میشوند. تفاوت در برخی اقسام، مصادیق و نوع تقابلشان نیز از دیگر اختلافات این دو متفکر در بحث پیشِروی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 269 تا 288
مشخصات اثر
ثبت نظر
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
تعداد رکورد ها : 3029
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید