جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5307
بررسی تطبیقی  مبانی معرفت‌شناسی اقتصاد اسلامی و متعارف بر مبنای دیدگاه شهید صدر و هایک
نویسنده:
ابراهیم عبدالهی شترخفتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
اقتصاد متعارف به‌عنوان تأثیرگذارترین و بزرگ‌ترین گرایش موجود در اقتصاد به کمک مباحث معرفت‌شناسانه توانسته است که خود به‌عنوان ‌گونه معرفتی معرفی کند و با تحدید حدود معرفتی خود سایر گرایش‌ها را با چالشی عمده مواجه کند که آیا این اندیشه‌ها در قالب اندیشه اقتصادی قرار می‌گیرند یا خیر. این نوشتار درصدد بررسی تطبیقی آراء معرفت‌شناسانه هایک به‌عنوان اندیشمند نئولیبرال که یکی از معرفت شناسان بزرگ اقتصادی شناخته می‌شود و شهید صدر که بی‌شک به‌عنوان بزرگ‌ترین اندیشمند اقتصادی، اقتصاد اسلامی دست به تعریف معرفت‌شناسانه اقتصاد اسلامی در قالب مکتب اقتصادی اسلام نموده است می‌باشد،که با روش تحلیل محتوای آراء این اندیشمندان صورت می‌گیرد و خواهد توانست فتح بابی به‌منظور پژوهش‌های عمیق‌تر در باب فلسفه اقتصاد و معرفت‌شناسی باشد.یافته‌های پژوهش بیان‌گر این است که هایک با توجه به سیستم خردگرایی تحولی که برای تشکیل و تکامل معرفت برمی‌گزیند و محوریتی که کاتالاکسی به‌عنوان نقطه نهایی اندیشه ایشان در دفاع از بازار آزاد دارد به‌طورکلی در تقابل با نظریات شهید صدر است که با توجه به روش اجتهاد سعی می‌کند مکتب اقتصادی اسلام را از نصوص و مفاهیم استخراج نماید و با ارائه مفهوم دولت و عدالت اجتماعی با اصول بازار آزاد مخالفت می‌کند. این تفاوت بنیاد معرفت‌شناختی سبب تضاد مفاهیم در اندیشه این دو اندیشمند می‌شود. برخی از تقابل آراء این دو تن را در این گزاره‌ها می‌توان دید که هایک شناخت به شی‌ء فی‌نفسه را ممکن نمی‌داند درحالی‌که شهید صدر در شیوه رئالیستی خود شناخت شی‌ء فی‌نفسه را ممکن و میسر می‌دانند. هایک آزادی را به‌عنوان اصیل‌ترین مفهوم اخلاقی معرفی می‌کند درحالی‌که شهید صدر آزادی را تنها در منطقه الفراغ قابل‌تعریف می‌داند و این‌کههایک عدالت اجتماعی را یک سراب می‌نامد درحالی‌که عدالت اجتماعی بنیاد مکتب شهید صدر است
موضوع شناسی عنصر زمان در فقه معاملات و مکتب اتریش
نویسنده:
محمدتقی محبی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چکیده
بررسی سه رمان کرت ونگات به نامهای پیانوهای خود نواز, صبحانه قهرمانان و زمان لرزه از منظر باختین
نویسنده:
فاطمه عسگری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در این پایان نامه به بررسی "مکالمه گرایی" باختین در سه سطح "هستی شناسی" "معرفت شناسی" و "گفتمان مکالمه ای" در سه رمان به نامهای "پیانوهای خود نواز", "صبحانه قهرمانان" و "زمان لرزه" توسط کرت ونگات پرداخته شده است. تلاش محقق بر این است که چگونگی دستیابی شخصیتهای اصلی داستان به "دیگرشناسی" باختین و رشد ایدیولوژیکی انها از طریق تعاملات مکالمه ای با شخصیت های دیگر رمان پرداخته شود. تعامل پل (قهرمان رمان) با مردم همستد در رمان " پیانوهای خود نواز ", ارتباطات مکالمه ای تروت وکریتر با یکدیگر در جریان حرکت انها به فستیوال هنری در رمان " صبحانه قهرمانان " و بازشناسی دیگران توسط تروت در جریان تکرار زمان در "زمان لرزه" مباحثی هستندکه از طریق مفهوم "دیگر شناسی" باختین مورد بررسی قرار می گیرند. بیان "بایسته" شخصیت های رمان به علت "ظرفیت پذیرش" انها و از طریق "ظرفیت مخاطب" بودنشان در وقایع هستی از مطالبی هستند که دارای اهمیت خاصی برای محقق می باشند. برخی از شخصیت ها در مقابل مخاطبات دنیا ظرفیت پذیرش خوبی دارند و یکتایی خود را اعلام می کنند در حالیکه شخصیت های دیگر ترجیح می دهند که مرزهای قدرت را در اطراف خود مستحکم ساخته و تعاملات مکالمه ای خود را با افراد خارج از مرز قطع کنند. در حالیکه پل, تروت و کریتر در مرز مشخص شده خود توسط سیستم سلسله مراتبی باقی نمی مانند و با حرکت خود به سمت لبه مرز می توانند افراد موجود در ماورای مرزها را ببینند, هوور, کرونر و اکثریت مردم ترجیح می دهند در مرکز باقی مانده و در دنیای توهمات خود غرق شوند. در مرحله دوم, محقق سعی کرده است تا اثری از نظریه "چند زبانی" و "چند صدایی" را در سه رمان پیدا کند. در این قسمت, روش های بکار گرفته شده توسط ونگات همانند "گونه های تلفیقی" و "پیوند افرینی" در گفتمان مکالمه ای مورد بررسی قرار گرفته اند
انواع مالکیت در ایران و تحول آن پس از اسلام
نویسنده:
فریده میرمیرانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در این تحقیق به سیر تحول انواع مالکیت ارضی در ایران از دوره ساسانیان تا دوره پهلوی پرداخته شده است .
اسلام اروپایی: پاسخی به چالش فرهنگی - هویتی در اروپای غربی
نویسنده:
محمدمهدی صادقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در دهه های اخیر افزایش وزن جمعیتی مسلمانان در جوامع اروپای غربی، اذهان را متوجه تمایزات فرهنگی -هویتی آن ها از سایر شهروندان این جوامع نموده است. گرچه این روند به طور مستمر ادامه داشته اما وقوع حادثه یازده سپتامبر و حوادث متعاقب آن بر اهمیت موضوع افزوده است و به گونه ای تمایزات فرهنگی مسلمانان اروپایی را به انفکاک هویتی سوق داده است. در فضای مبارزه با تروریزم، تلقی ناپسند"خرده فرهنگ آشوب ساز" از اسلام، هویت جویی مسلمانان اروپایی را در پی داشت. گرچه مسلمانان جوامع اروپایی به لحاظ نژادی، اقتصادی و مذهبی تمایزاتی از سایر شهروندان اروپای غربی داشتند اما امواج اسلام هراسی این تفاوت های فرهنگی را به چالش هویتی تبدیل کرده است. مسیله اسلام هراسی که خود را در اشکال طرد و تبعیض و خشونت و پیش داوری و با ریشه های دو گرایش سیاسی متفاوت و نه لزوما متضاد تیومحافظه کاری و لیبرالی، نشان می دهد از اصلی ترین مسایل اروپای امروز است. از سوی دیگر، دولت های اروپایی در مواجهه با چالش هویتی - فرهنگی در کشورهای اروپای غربی، راهکارهای گوناگونی را در نظر گرفته و سیاست های متفاوتی را اتخاذ کرده اند، از آن جمله "اسلام اروپایی" به عنوان راه حلی برای کاهش تنش در جوامع داخلی اروپا پیشنهاد شده است. این مفهوم از طرف گروهی از متفکران مسلمان اروپایی، اسلام شناسان غربی و مسیولین حکومتی ترویج می شود. مولفه مفهومی اصلی "اسلام اروپایی" اسلام شناسان غربی و مسیولین حکومتی ترویج می شود. مولفه مفهومی اصلی " اسلام اروپایی" عبارت است از باز تعریف تفسیری از اسلام که با ارزش های اروپایی در تضاد نباشد. اسلام اروپایی دلالت بر گرایش لیبرال و سکولار از اسلام در اروپا دارد که با ارزش های اروپایی هماهنگی دارد. این تحقیق با تبیین وجوه چالش فرهنگی-هویتی مسلمانان در اروپای غربی، نقطه تمرکز خود را به شناخت و بررسی مفهوم اسلام اروپایی در آثار مکتوب مروجان شناخته شده آن قرار داده است و سپس به نقد و سنجش روایی و کارایی این مفهوم با توجه به واقعیات جاری در اروپای غربی پرداخته است.
مطالعه مردم‌شناسانه سلسله‌های فقر درویشی، نمونه قم
نویسنده:
محمد سلیمان پناه
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
در این رساله سعی شده است به شناخت کلی از سلسله‌های درویشی نایل آییم و در چارچوبه‌های مردم‌شناسانه و جامعه‌شناسانه ویژگیهای عمومی و کارکردهای کلی آنها را در حد میسور بیان نماییم و سلسله‌های درویشی در قم صرفا" یک نمونه می‌باشند که جهت تطبیق اصول کلی بر مصادیقشان انتخاب شده‌اند. البته هر جا که مطلبی اختصاص به قم داشته باشد آن را با ذکر این خصوصیت مطرح کرده‌ام. اصولا" یکی از اهداف بررسی به اصطلاح "علی‌اللهیان" قمرود نیز که به صورت ضمیمه همراه این رساله می‌باشد نشان دادن ویژگی شهر قم می‌باشد، اما این امر آنها را از "نمونه" بودن خارج نمی‌سازد. اینکه "علی‌اللهیان" قمرود که از اهل حق می‌باشند و به هیچ‌وجه در شرائطی مشابه اهل حق نواحی دیگر قرار نداشته‌اند و خصوصیات تماما" یکسانی نیز ندارند "نمونه" بودن آن را خدشه‌دار نمی‌سازد. برای آنکه مقصود از "نمونه" بودن مشخص شود به این مثال توجه کنید، اگر ثابت شود که سلسله‌های درویشی عکس‌العملی در برابر سنت دینی حاکم می‌باشند و از درون آن پدید می‌آیند، و سنت دینی حاکم در جهان اسلام و ایران "مذهب اهل سنت " بوده است و قم به دلیل شیعه بودن تا قبل صفویه جنبشهای درویشی زیادی را تجربه نکرده است باز می‌توانیم از "نمونه" قم آن اصل کلی را مورد تائید قرار دهیم که سلسله‌های درویشی عکس‌العملی در برابر سنت دینی حاکم می‌باشند.
بررسی نقش هستی شناسی نخبگان جدید در سیاست خارجی دولت نهم
نویسنده:
غلامرضا حداد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
چکیده ندارد.
بررسی نقش علمای شیعه خراسان در مبارزه با استعمار انگلیس دوره قاجار
نویسنده:
سمانه نعمتی نیا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
دوره قاجار به عنوان یکی از مهم ترین ادوار تاریخ ایران می باشد. در این دوره به دلیل تحولات سیاسی ،اقتصادی واجتماعی که همزمان در سطح بین المللی رخ داد تأثیر مهم بر جامعه آن روز ایران نهاد واز مهم ترین مقولاتی که در تاریخ آن روز تأثیر گذار بود،پدیده استعماراست. بخصوص آنکه انگلیسی ها از این جهت بیشترین فعالیت را در این زمینه در ایران داشتند. علما شیعه نیز به عنوان کسانی که در رویدادهای تاریخینقش بسیار بسزایی داشتند پس از فرازو نشیب های بسیار توانسته بودند قدرت خود را در جامعه افزایش بدهند و نوع ارتباط خود را با حاکمان قاجاری ونظام استبدای قاجارها تثبیت کنند.آن ها وظیفه خود می دانستند که برای حفظ دین اسلام باید در برابر مهم ترین خطری که از جانب دشمن یعنی سیاستهای استعمار کشورهای بیگانه که روز به روز افزایشهم می یافت،مقابله کنند.خراسان به عنوان یکی از ایالتهای مهم ایران، در دوره قاجار حوادث سیاسی واجتماعی مهمی را به خود اختصاص داده است خراسان میدان رقابت استعمارگران روس و انگلیس بوده است،و علمای شیعه خراسان در کنار کارکردها ونقش های مهمی که بر عهده داشتند، در زمینه مبارزه با استعمار اقداماتی را انجام دادند.در پایان نامه حاضر نیز تلاش نموده ایم که با شناخت جغرافیای خراسان،و وضعیت سیاسی مذهبی آن، به مهم ترین کارکرد علما شیعه ـ حفظ وپاسداری از شریعت اسلام در مقابل پدیده استعمار،را در این منطقه مورد بررسی قرار دهیم.
بررسی انتقادی نحوه بازنمایی سبک ازدواج در سیمای جمهوری اسلامی ایران از منظر آموزه های اسلامی
نویسنده:
حدیثه اسفندیار
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
خانواده یکی از نهادهای مهم جامعه بشری است که زیربنایی‌ترین و اولین نهاد اجتماع به شمار می‌رود. تأثیر خانواده در رشد و شکوفایی افراد، به حدی است که همه ادیان الهی به جهت نقش مهم خانواده در اخلاق و معنویت انسان‌ها، آموزه‌های مهمی در این زمینه ارائه کرده‌اند؛ در همین راستا خانواده در اسلام نیز، مهمترین واحد اجتماعی جامعه است. اهمیت ویژه خانواده به نوبه خود در ارتقا منزلت «ازدواج» به عنوان درگاه انحصاری ورود به خانواده دخالتی تام دارد. بررسی اجمالی آیات و روایات مربوط به ازدواج، اوج حساسیت اسلام را نسبت به این امر مهم نشان می‌دهد. در شریعت اسلام ازدواج قرارداردی مشروع است که دو فرد ناهمجنس و بالغ را به هم پیوند می‌دهد و برقراری ارتباط جنسی دائم یا موقت آنان را مجاز می‌گرداند. مسئله اصلی تحقیق، بررسی انتقادی نحوه بازنمایی سبک ازدواج در سریال‌های پربیننده سیمای جمهوری اسلامی ایران در دهه 80 از منظر آموزه‌های اسلامی است. در این پژوهش برای کشف چگونگی نمایش سبک‌های مختلف ازدواج از روش نشانه‌شناسی استفاده شد. سه نوع سبک ازدواج سنتی، نیمه سنتی و مدرن در دهه 80 به تصویر کشیده شده است و از این میان تأکید تلویزیون بر نمایش سبک ازدواج نیمه سنتی بوده است. از سوی دیگر در یک ارزیابی کلی، می‌توان گفت از منظر آموزه‌های اسلامی نحوه بازنمایی سبک ازدواج در سریال‌های پربیننده سیما از دو دیدگاه کلان و خرد قابل بررسی است. از دیدگاه کلان با ضعف در پژوهش و نظریه پردازی، و ضعف در برنامه‌ریزی و سیاستگذاری و به دنبال آن از دیدگاه خرد با عدم بازنمایی صحیح سبک ازدواج مورد نظر اسلام در تلویزیون روبرو هستیم. بر همین اساس در گام اول تدوین نظریه سبک ازدواج اسلامی ذیل نظریه جامع سبک زندگی اسلامی، ضروری به نظر می‌رسد؛ در گام بعدی نیز طراحی الگوی عملیاتی سبک ازدواج اسلامی در جهت ارائه آن در سیمای جمهوری اسلامی ایران ضروری است.
  • تعداد رکورد ها : 5307