جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
تحلیل و نقد یکی از فقرات نسخة رایج زیارت عاشورا
نویسنده:
مهدی ایزدی؛ اسلام ملکی معاف
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
چکیده :
زیارت شریف عاشورا علاوه بر نسخة رایج که اوّلین منبع آن نسخه­ های خطی متأخّر «مصباح المتهجّد» شیخ طوسی است دو گونه دیگر نیز دارد که در «کامل الزّیارات» ابن‌قولویه قمی و نسخه­ های متقدّمِ «مصباح المتهجّد» شیخ طوسی نقل شده ­اند. در هیچ یک از نسخه ­های غیر رایج این زیارت عبارت: «ابدأ به اوّلاً ثم الثانی و الثالث و الرابع» به اینگونه نیست. در این مقاله، گونه ­های مختلف این عبارت با یکدیگر مقایسه و نسخه رایج با توجّه به معیارهای ذیل نقد می­شود: 1- قدمت، 2- اعتبار منبع، 3- اعتبار سند، 4- سازگاری عبارت مورد نظر با بقیّه متن، 5- سازگاری با سیره امامان(ع). حاوی مباحث: روش ائمّه (ع) در مقابله با سیاست امویان، رازداری، مدارا و تقیّه در سیرة ائمّه (ع)، سازگاری بین تبرّی، تقیّه و رازداری در زیارت­های مأثور.
صفحات :
از صفحه 157 تا 179
بعضی قسمت های زیارت عاشورا، به صورت نسخه بدل به گونه ای دیگر نیز نوشته شده است. مثلاً «مع امام هدی» در بعضی نسخه ها «مع امام مهدی» خواندن کدام عبارت معتبرتر است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در مورد همه ی نسخه بدل ها نمی توان نظری کلی داد. هرکدام باید جداگانه مورد بررسی قرار گیرند. در خواندن دعاها و زیارات، خواندن هر نسخه در صورتی که از نظر معنی صحیح باشد ایراد ندارد و اگر هردو گونه، صحیح است خواندن هردو به قصد رجاء، مناسب است. بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
برخی هنگام خواندن زیارت عاشورا یک بار لعن و یک بار سلام می گویند اما پس از آن می گویند: به اضافه ی نود و نه بار دیگر. آیا این کار ریشه ی حدیثی دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
در حاشیه ی کتاب شفاء الصدور فی شرح زیارة العاشور (ج ۱، ص ۱۱۰) با سندی مجهول از یکى ازمحدّثان بحرین، سینه به سینه، به امام هادى(ع) نسبت داده شده که فرمود: من قرء لعن زیارة العاشوراء المشهورة مرة واحدة ثمّ قال: «اللهمَّ العَنهُم جَمیعا» تسعا وتسعین مر بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آثار زیارت عاشورا چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
امام باقر(ع) آثار و خواص زیارت عاشورا را قبل و بعد از بیان زیارت, بیان فرموده است. امام پیش از بیان زیارت فرمود: إذا أنتَ صَلَّیتَ الرَّکعَتَینِ بَعدَ أن تومِی إلَیهِ بِالسَّلامِ، فَقُل بَعدَ الإِیماءِ إلَیهِ مِن بَعدِ التَّکبیرِ هذَا القَولَ؛ فَإِن بیشتر ...
در باره اعتبار سند زیارت عاشورا توضیح دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
آنچه در ذیل می آید، از طرف آیة اللّه سید موسى شبیرى زنجانى، در پاسخ استفتایى از ایشان در باره سند زیارت عاشورا، به تاریخ ۲۰ جمادى الاولى ۱۴۲۸ صادر شده است. گفتنى است که ایشان در این پاسخ، در صدد بررسى همه اسناد زیارت عاشورا نبوده اند و معرّفى یکى از بیشتر ...
مقصود از علی بن الحسین در زیارت عاشورا و سایر زیارت های امام حسین(ع) کدامیک از فرزندان ایشان است؟ امام سجاد(ع) یا علی اکبر؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
پاسخ تفصیلی:
منظور از علی بن الحسین(ع) در زیارت عاشورا که گفته می شود: «السلام علی علی بن الحسین» حضرت علی اکبر است؛ زیرا در زیارت عاشورا بر شهدای کربلا سلام می فرستیم و علی اصغر در مقاتل، به عبدالله رضیع یاد شده است، نه علی اصغر.[۱] برخی بر این باورند که مراد ا بیشتر ...
کلیدواژه‌های فرعی :
شرح عرفانی عبارت «لیس لی وراء الله و ورائکم یا سادتی منتهی» چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
این عبارت و عباراتی مشابه که به نسبت نزدیکی بین ائمه معصومین (ع) و خدا اشاره دارد، بر اساس دیدگاه های مختلفی می تواند مورد شرح و تفسیر قرار گیرد. معتقدین به مقامات عالیه برای ائمه نیز می توانند این مسئله با روش های مختلفی برای خود قابل فهم نمایند. بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
پاسخگویی به شبهات محتوایی زیارت عاشورا با تکیه بر قرآن و سنت
نویسنده:
بهروز حسین‌پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
امام حسین(علیه السلام) همچون سایر معصومان (علیهم السلام) زیارت های ماثور فراوانی دارد که در مجامع روایی نقل شده است. در میان این زیارت ها، زیارت عاشورا از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است و آثار و برکات فراوانی از سوی معصومان (علیهم السلام) برای آن ذکر شده است، از این رو مداومت بر این زیارت نورانی از دیر باز جزو سیره صالحان و محبان اهل بیت(علیهم السلام) بوده و اولیای الهی عنایت خاصی به این زیارت داشته اند. پس از گذشت قرن ها از صدور زیارت عاشورا و عمل مستمر شیعیان بدان، در زمان حاضر، شبهات و ابهاماتی از سوی برخی به انگیزه های مختلف در باب این زیارت نورانی مطرح شده است که پاسخ متقن و به موقع به آن ضرورت دارد. این پژوهش که در صدد پاسخگویی به شبهات محتوایی زیارت عاشورا با تکیه بر قرآن و سنت است، در سه بخش تنظیم شده است. در بخش اول پس از گزارشی تاریخی از زیارت عاشورا و نگاهی گذرا به جایگاه سندی آن، معیار شناسی ارزیابی متن حدیث بیان شده است. بخش دوم که با عنوان بررسی مضامین زیارت عاشورا در پرتو قرآن و روایات است، در فصل یک آن به بررسی محتوایی فرازهای زیارت عاشورا در پرتو قرآن و روایات پرداخته ایم و در فصل دو مبانی قرآنی و روایی زیارت عاشورا بیان شده است. البته در ضمن فصل های بخش دوم ثابت کرده ایم که فرازهای زیارت عاشورا از انسجامی محتوایی، ادبی و منطقی برخوردار است به گونه ای که مضامین آن دارای هماهنگی و هم پوشانی کاملی است. بخش سوم با عنوان بررسی و پاسخ به شبهات محتوایی زیارت عاشورا مشتمل بر دو فصل است که در فصل اول به شبهات مبنایی زیارت عاشورا و در فصل دوم به شبهات محتوایی غیر مبنایی زیارت عاشورا با تکیه بر قرآن و روایات پاسخ داده ایم.
رسائل و مقالات المجلد 3
نویسنده:
جعفر سبحانی تبريزي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسة الامام الصادق عليه السلام,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
«رسائل و مقالات»، اثر جعفر سبحانى در 7 مجلد به زبان عربى مى‌ باشد. موضوع آن، بحث‌ هاى كلامى، فلسفى، تاريخى و فقهى مذهب اماميّه مى‌ باشد. جلد سوم 6 فصل دارد. فصل اوّل در اعتقادات و داراى 6 رساله است. رساله 1: در حسن و قبح عقلى و نقش آن دو در عقيده و شريعت رساله 2: مسالۀ جبر و اختيار رساله 3: نظريه كسب معتزله رساله 4: اراده الهى رساله 5: رؤيت خدا رساله 6: اهل بيت (ع) مرجع فكرى و عملى. فصل دوم، پنج مقاله در فروع فقهى است. فصل سوم دو مقاله دارد با عناوين دلائل روشن بر شهادت زهرا (س) و بررسى سند هاى زيارت عاشورا. فصل چهارم مقالاتى در خصوص مراسم حجّ است. فصل پنجم شرح حال شهيد ثانى، متكلم ميرزا يوسف قراچه‌ داغى و ابن قطان. فصل ششم سه مقاله با عناوين افتراء و اكاذيب ابن تيميّه و ابن حوزى بر شيعه، تحريف در كتاب‌ هاى حديثى و تاريخى و گفتگو با شيخ صالح قاضى محاكم قطيف حول كتاب نهج‌البلاغه.