جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 84
عمدة عیون صحاح الأخبار فی مناقب إمام الأبرار
نویسنده:
یحیی بن حسن ابن بطریق
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه نشر اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم,
چکیده :
«عمدة عيون صحاح الأخبار في مناقب امام الأبرار» در موضوع مناقب اميرالمؤمنين على (ع) و برخى از اهل‌ بيت پيامبر (ص) به دست يحيى بن حسن اسدى حلى، معروف به ابن بطريق (م 600) تدوين شده و بنا به گفته مؤلف در مقدمه كتاب نام كامل آن چنين است: عمدةُ عيون صحاح الأخبار في مناقب إمام الأبرار أميرالمؤمنين علي بن أبي‌ طالب وصيُ المختار صلى الله عليه و على الأئمة من ذريته الأطهار. العمده يكى از بهترين تأليفات در موضوع فضائل معصومين است كه در اواخر قرن ششم هجرى تأليف شده و فقط روايات اهل سنت را مرجع و منبع خود قرار داده است. ابن بطريق تقريبا تمام آنچه را در كتب معتبر اهل سنت اعم از صحاح و مسانيد آمده جمع نموده و ضمن نقل آنها مطالب محتاج به توضيح را توضيح داده است. ابن بطريق، كتاب خود را از منابعى نظير صحيح مسلم و بخارى، الجمع بين الصحيحين حميدى، الجمع بين الصحاح الستة ابو الحسن رزين بن معاويه عبدرى، مسند ابن حنبل، تفسير قرآن ثعلبى و مناقب ابن مغازلى نقل كرده و در ابتداى كتاب، سلسله سند خود را به هر يك از كتب فوق ذكر كرده است‌. در هر فصل نيز ترتيب نقل روايات بر اساس تقدم زمانى كتب است، مثلا ابتدا روايات ابن حنبل را نقل كرده، سپس بخارى، مسلم و ثعلبى را.
منظور از اهل‌بيت در آية «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» چه كساني هستند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اهل‌بيت در آية مذكور عبارت از اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب، امام حسن وامام حسين و صديقه كبري فاطمه زهرا ـ عليهم السّلام ـ اند ، دليل ما براي اين ادعا، دهها روايتي است كه از راه هاي صحيح از پيامبر و ائمة اطهار نقل شده كه در اينجا به چند روايت نبوي، اش بیشتر ...
آيا زنهاي پيامبر جزء اهل‌بيتي كه خداوند آنها را در آيه تطهير مخاطب قرار داده، هستند يا نه؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
عنوان اهل‌بيت در آية تطهير شامل زنهاي پيامبر نمي‌شود زيرا: 1. پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ معرفي اهل‌بيت را همراه با تمهيدات و برنامه‌اي خاص انجام مي‌داد و آن اين‌كه معمولاً هنگام معرفي، آنها را جمع مي‌نمود و سپس پارچه‌اي يا عبائي و پتوئي را بیشتر ...
برخي اهل تسنن زنهاي پيامبر را جزء اهل‌بيت مي‌دانند و برخي از آنها اصلاً اهل‌بيت در آيه تطهير را مخصوص زنهاي پيامبر مي‌دانند آنها به چه دليلي اين حرف را مي‌زنند و دليل باطل بودن گفته آنها چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مطالبي كه آنها براي ادعاي خود به آن تمسك مي‌كنند، چند نكته است: 1. نكته اولي كه آنها به آن تمسك كرده‌اند، روايتي است كه عكرمه از ابن عباس روايت مي‌كند كه آية تطهير در مورد زنان پيامبر نازل شده، ولي بايد دانست كه به روايات عكرمه نمي‌توان اعتماد كرد، ز بیشتر ...
پیامبر(ص) با عمل خود چگونه آیه تطهیر را تفسیر فرمود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
افزون بر دلالت سياق و مضمون آيه تطهير بر اين كه «اهل بيت» در آيه ، گروه ويژه اى از خاندان رسالت اند ، پيامبر خدا(ص) براى معرّفى اهل بيت خود ، اقداماتى انجام داده كه با در نظر گرفتن آنها جايى براى شك و ترديد براى محقّق منصف، باقى نمى ماند . به سخن د بیشتر ...
آیۀ نورانى تطهیر چه پیامى براى مسلمانان دارد و چه هدفى را در جامعۀ اسلامى دنبال مى کند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
با اندکى تأمّل در معناى بلند این آیه مى توان پیام هاى گوناگونى را از آن برداشت نمود که به شمارى از آنها اشاره مى کنیم: ۱. پیام اعتقادى اوّلین و مهم ترین پیام این آیه، پیام اعتقادى است. همان گونه که پیش تر اشاره کردیم، این آیه بر پاک بودن و طهارت مط بیشتر ...
روش شناسى اجتهادى تفسیر قرآن به قرآن در المیزان
نویسنده:
على محمد سویزى، على راد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
یکى از مهم ترین مباحث مورد توجه پژوهشگران تفسیر، داشتن روش تفسیرى از جانب مفسر و چگونگى شناخت روش وى مى باشد. هر مفسرى ناگزیر است در تفسیر خود روشمند عمل نماید. علامه طباطبائى نیز که با کشف روابط بینامتنى آیات به تفسیر قرآن پرداخته است، از این قاعده مستثنا نبوده و با توجه به روش قرآن به قرآن اجتهادى، تفسیر «المیزان» را نگاشته است. در پژوهش حاضر، به شناخت شاخصه ها و ویژگى هاى روش تفسیرى ایشان پرداخته ایم تا به واسطه شناسایى آنها، به شناخت روش قرآن به قرآن اجتهادى دست یابیم. براى شناخت روش ایشان، به دو طریق مى توان تمسک جست: 1. سخنان و نوشته هاى وى؛ 2. تحلیل و بررسى نمونه هاى تفسیرى. با مطالعه نوشته هاى علامه رهیافت قابل توجهى در این زمینه به دست نمى آید، اما با تحلیل و بررسى نمونه هاى تفسیرى، نگرش جامع علامه به نظام معنایى قرآن، معناشناسى اجتهادى و روشمند، سنت محورى در روش تفسیر و استفاده از آیات غرر در تبیین و تفسیر واژگان و آیه هاى قرآنى حاصل مى گردد.
صفحات :
از صفحه 13 تا 28
عصمت اهل بیت در آیه تطهیر
نویسنده:
محمد یوسف طاهری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
این رساله مشتمل بر پنج فصل، یک خاتمه و یک جمع بندی است: فصل اول شامل بیان مسئله، سؤال ها، پیشینه، اهداف و روش تحقیق است. فصل دوم به بررسی عصمت در لغت، عصمت در اصطلاح و ماهیت عصمت از دیدگاه های مختلف کلامی و فلسفی پرداخته است. در فصل سوم منشأ عصمت؛ یعنی مصونیت معصومین(علیه السلام) از گناه و خطا بحث شده است. فصل چهارم به تفسیر و تحقیق مهم ترین مفردات آیه شریفه تطهیر، اثبات این آیه شریفه در واقعه کسا، عدم ارتباط مفهوم و معنای این آیه با آیات پیش و پس از خود، روایات مربوط به شأن نزول و حکمت های قرار گرفتن آیه شریفه تطهیر بین آیات مربوط به همسران پیامبر| پرداخته است. در فصل پنجم که محور پایان نامه به شمار می رود مطالب زیر بررسی شده است: تقسیم اراده (تکوینی و تشریعی) و اثبات تکوینی بودن آن در آیه شریفه تطهیر، مقصود از اهل بیت(علیه السلام) هنگام نزول آیه، منظور از رجس و تطهیر و اثبات عصمت.
عصمت امامان (علیه السلام) از نگاه قرآن وحدیث
نویسنده:
محمد حسین رضایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
از دیدگاه شیعه، «عصمت» برای ائمه اطهار(علیه السلام) همانند انبیا(علیه السلام) ضرورت دارد. عصمت، لطفی است که از جانب خداوند به انسان های برگزیده عنایت می شود. واژه هایی که می توان تلازم عصمت را در قرآن و حدیث از آن ها فهمید عبارت اند از: امام، ولایت، اهل بیت، عترت و واژه های معادل عصمت همچون: تنزیه، مخلَص، مقربین و اخیار. این رساله به صورت تحلیلی، استنباطی و اجتهادی با محوریت قرآن به قرآن تدوین شده است. «عصمت» بینش و آگاهی گسترده ای است که در انسان معصوم وجود دارد و آن ها با داشتن این ویژگی، هیچ خطا و اشتباهی مرتکب نمی شوند. بیشتر علمای اهل سنت، عصمت را از شرایط امام نمی دانند؛ ولی علمای شیعه بر لزوم عصمت امام، اتفاق نظر دارند. آیاتی که در این رساله مورد بررسی قرار گرفته اند عبارت اند از: آیه خلافت، آیه امامت، آیه مقرّبین و آیه مخلصین. آیاتی که عصمت ائمه اطهار(علیه السلام) از آن ها فهمیده می شود عبارت اند از: آیه تطهیر، آیه صادقین، آیه مباهله، آیه علم الکتاب، آیه اولی الامر، آیه ولایت و آیه تبلیغ.
آیا اراده تکوینی باری تعالی با اختیار منافات دارد (در آیه تطهیر که اراده تکوینی است آیا به معنای سلب اختیار از ائمه اطهار ـ سلام الله علیهم می باشد و مجبورند گناه و خطا نکنند چون اراد الله، و اساساً کن فیکون با اختیار نمی سازد)؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
برای رسیدن به یک پاسخ مستدل لازم است به مفردات آیه کریمه مورد نظر دقت و تأمل نمائیم: الف: کلمه «انما» دلالت بر حصر می کند به این معنا که «تطهیر» اختصاص به اهل بیت دارد، این مطلبی است که هیچ گونه اشکالی در آن نبوده و کسی هم درباره آن اختلافی نکرده اند بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 84