جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
05. فرجام شناسی Eschatology
>
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
>
شفاعت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 453
عنوان :
المختصر فی عقایدالشیعه
نویسنده:
حیدر الوکیل
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: باقیات ,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
اصول عقاید
,
عقاید اسلامی
,
معرفت اصول دین
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
کتب کلام شیعه
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
کلیدواژههای فرعی :
اثبات خدا ,
جبر و اختیار(کلام) ,
صفات الهی ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
امامت ,
توسل ,
شفاعت ,
امر بین امرین ,
راه فطرت ,
عالم برزخ ,
نبوت عامه ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
عدل الهی ,
اعتقاد به بدا ,
براهین خداشناسی ,
اثبات وجود خدا ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
بداء ,
قرآن مجید ,
زیارت ائمه (ع) ,
شماره ديويي:
297/4172
چکیده :
مروی اجمالی بر اصول اعتقادات شیعه امامیه و ادله عقلی و نقلی مربوط به آنها است. در نوشتار حاضر ضمن تبیین ضرورت تحقیق در اصول دین برای فهم مسایل اعتقادی و رابطه بین فطرت و ایمان، به بحث در مورد مسایل مربوط به توحید و خداشناسی و اثبات وجود صانع از منظر شیعه پرداخته شده و مباحثی مانند اسماء و صفات الهی، بداء، نفی جبر و اختیار، اثبات امر بین الامرین و عدل الهی پرداخته شده و دلایل عقلی و نقلی مربوط به آنها بیان شده است. در ادامه نویسنده به تبیین مسایل مربوط به اعتقاد شیعیان نسبت به نبوت عامه و خاصه، قرآن کریم و عدم تحریف آن، امامت و ولایت اهلبیت(ع)، توسل، زیارت، معاد و حیات پس از مرگ، عالم برزخ، شفاعت، تکلیف ارواح مؤمنان بعد از مرگ و رجعت پرداخته و دلایل عقلی و نقلی مربوط به آنها را نیز ذکر نموده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح جمل العلم و العمل
نویسنده:
للشریف المرتضی علمالهدی علی بن الحسین الموسوی ؛ صححه و علق علیه یعقوب الجعفری المراغی
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: تهران: منظمهالاوقاف والامورالخیریه، دارالاسوه للطباعه و النشر، ۱۳۸۸.,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
اصول عقاید
,
عقاید اسلامی
,
اصل امامت
,
اصل توحید
,
اصل عدل
,
اصل نبوت
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
فرق الشیعة (نوبختی)
,
کتب کلام شیعه
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
الابانه: ابوالحسن اشعری
,
الاربعین فی اصول الدین: فخر رازی
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
احیاء علوم الدین (غزالی)
,
سیره ابن هشام
,
اوائل المقالات: شیخ مفید
,
تَصحیحُ اِعتقاداتِ الاِمامیّة: شیخ مفید
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
احقاق الحق: قاضی نورالله
,
الغدیر: علامه امینی
,
الإرشاد (شیخ مفید)
کلیدواژههای فرعی :
حدوث اجسام ,
ادله توحید (کلام) ,
افعال عباد ,
ذات الهی ,
اعواض ,
بعثت انبیا ,
شفاعت ,
وعد و وعید ,
اراده الهی ,
اصل توحید ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
سمع الهی ,
نبوت عامه ,
عصمت امام (ع) ,
حیات الهی ,
علم الهی ,
قدرت الهی ,
امامت ائمه اثنی عشر ( ع ) ,
امامت امام علی(ع) ,
الم ,
آلام اخرویه ,
نسخ ,
براهین توحید(حکمت نظری) ,
اعجاز قرآن ,
تنزیه الهی ,
تنزه الهی از جسمانیات ,
ادراک الهی ,
بصر الهی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
شابک (isbn):
978-964-542-176-0
چکیده :
شرح جمل العلم و العمل، نوشته علمالهدى سيد مرتضى (م 436ق)، شرحى بر بخش «اعتقادات» كتاب خودش «جمل العلم و العمل» است. سيد كتابش را در پاسخ به درخواست يكى از شاگردانش شرح كرده و او نوشته است . يعقوب جعفرى مراغى كتاب را تصحيح نموده و بر آن پاورقى زده است. لازم به توضيح است كه در كتاب دائرةالمعارف تشيع درباره «جمل العلم و العمل» چنين مىخوانيم: «وى اين كتاب را به خواهش يكى از ياران و شاگردان خود نوشته». اين در حالى است كه «جمل العلم و العمل» به توصيه شيخ مفيد استاد سيد مرتضى نوشته شده است. سپس يكى از شاگردان سيد مرتضى شرح اين اثر را درخواست مىكند و لذا توضيح مذكور درباره «شرح جمل العلم و العمل» صحيح است. «جمل العلم و العمل» مشتمل بر بخش فقه نيز است كه ابن براج، يكى ديگر از شاگردان شريف مرتضى، نيز بخش احكام فقهى كتاب را شرح كرده كه آن نيز با همين عنوان «شرح جمل العلم و العمل» به همت كاظم مديرشانهچى در اسفند 1352 در مشهد به چاپ رسيده است. جمل به معناى ريسمان كلفت و طناب ستبر كشتى است و بنابراين، عنوان كتاب به معناى ريسمان سخت و ستبر علم و عمل است. كتاب «جمل العلم و العمل» يكى از مهمترين آثارى است كه سيد مرتضى در علم كلام و فقه نوشته است. اين اثر بااينكه از حجم كمى برخوردار است، اما علما از زمان سيد مرتضى تا زمان ما آن را پذيرفتهاند. قاضى عبدالجبار امام معتزله درباره اين اثر چنين گفته است: اگر سيد مرتضى تنها اين اثر مختصر را داشت بر تمام مصنفين برترى داشت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
التعلیق [فی علم الکلام]
نویسنده:
قطبالدین ابوجعفر محمدبنالحسن المقریالنیشابوری؛ التحقیق محمود یزدی مطلق (الفاضل)
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: الجامعه الرضویه للعلوم الاسلامیه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
اصول عقاید
,
عقاید اسلامی
,
اصل امامت
,
اصل توحید
,
اصل عدل
,
اصل معاد
,
اصل نبوت
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر تبیان (کلامى و اجتهادى)
,
الذخیرة: سید مرتضی
,
الغدیر: علامه امینی
,
02- نهج البلاغه
,
کمال الدین (شیخ صدوق)
کلیدواژههای فرعی :
افعال عباد ,
صفات الهی ,
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی) ,
اعواض ,
شفاعت ,
صفات امام (ع ) ,
وعد و وعید ,
امر به معروف و نهی از منکر ,
سمع الهی ,
نبوت خاصه ,
نبوت عامه ,
حیات الهی ,
خلق افعال ,
علم الهی ,
قدرت الهی ,
الم ,
جوهر ,
عرض ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
صفات جمالی(مقابل جلالی) ,
صفات جلالی(مقابل صفات جمالی) ,
احکام آلام ,
بصر الهی ,
شابک (isbn):
18000ریال: 964-7673-25-6
چکیده :
التعليق [في علم الكلام]، نوشته محمد بن حسن مقری نیشابوری، کتابی است با موضوع کلامی که در یک جلد به نگارش درآمده است. محتوای این کتاب تبیین و تحلیل مباحث اصول دین از توحید و عدل و نبوت تا مباحث امامت و معاد است که نگارنده با استدلال بر پایه عقل و کتاب و سنت معصومین(ع)، به اثبات و تشریح این پنج اصل اساسی میپردازد. کتاب توسط محمود یزدی مطلق تحقیق شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عقائد الحقّة
نویسنده:
علی حسینی صدر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
دارالغدیر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
عقاید اسلامی
,
اصل امامت
,
اصل توحید
,
اصل عدل
,
اصل معاد
,
اصل نبوت
,
عقاید شیعه امامیه
,
معرفت اصول دین
,
13. علم کلام
,
توحید صدوق
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
اعتقادات: صدوق
,
احقاق الحق: قاضی نورالله
,
الغدیر: علامه امینی
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
کلیدواژههای فرعی :
ادله توحید (کلام) ,
صفات الهی ,
امتناع رؤیت ,
توحید فطری ,
شفاعت ,
فطرت خدا شناسی ,
وجوب وجود معصوم ,
برهان حرکت ,
برهان نظم ,
شناخت فطری (معرفت شناسی) ,
عالم برزخ ,
معاد جسمانی ,
معاد روحانی ,
نبوت خاصه ,
نبوت عامه ,
وجوب وجود امام ,
عصمت امام (ع) ,
عدل الهی ,
اثبات وجود خدا ,
احوال قبر ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
صفات ثبوتیه ( الهی ) ,
صفات ذاتیه ( الهی ) ,
صفات فعلیه ,
قرآن کریم ,
تلقین میت ,
تلقین ,
تنزه الهی از اتحاد با غیر ,
تنزه الهی از جسمانیات ,
تنزه الهی از حدوث ,
تنزه الهی از حلول ,
تنزه الهی از ظلم ,
تنزه الهی از مثل ,
تنزه الهی از رویت ,
تنزه الهی از اعراض حسی ,
چکیده :
اعتقادات حقه شیعه دوازده امامی در این کتاب به روشی ساده و استدلالی با استناد به آیات، روایات، مطالب عقلی و نقلی بیان شده است. اعتقاد شیعه درباره خداوند، پیامبران، امامت ائمه اثنی عشر معاد (بهشت و دوزخ) و غیره در این کتاب به روشی درس گونه ارائه شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
التفسير الكاشف - المجلد الاول (الحمد - البقرة)
نویسنده:
محمد جواد مغنية
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دارالانوار,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
,
مفسران قرآن
,
مفسران شیعه
,
مفسران امامیه
,
تفسیر ترتیبی
,
تفسیر شیعه
,
تفسیر امامیه
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب تفسیر شیعه امامیه
,
تفسیر کامل قرآن
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
کلیدواژههای فرعی :
آیات تحدی ,
آیات رؤیت الهی ,
اخراج حضرت آدم (ع) ,
امتناع رؤیت ,
تحدی قرآن ,
رؤیت خدا ,
شفاعت ,
احباط ,
خلافت آدم علیه السلام ,
حضرت آدم(ع) ,
ایمان به غیب ,
مرتکب گناه کبیره ,
نسخ ,
شهادت اعضاء ,
فضایل قرآن ,
آیه ربا ,
آیة الکرسی ,
تفسیر قرآن با قرآن ,
تفسیر روایی ,
جهت کعبه ,
صبر ,
نفاق ,
نفاق با خدا ,
نفاق با مردم ,
تنزه الهی از رویت ,
چکیده :
التفسیر الکاشف، تفسیر کامل قرآن به زبان عربی، اثر عالم شیعه محمد جواد مغنیه، در ۷ جلد. این تفسیر با رویکرد تربیتی و با گرایش تقریبگرایانه تألیف شده است. / انگیزه او از این تفسیر، برطرف کردن نیاز مسلمانان به فهم کتاب الهی برای هدایت و نجات از ضلالت و گمراهی بیان شده و شیوه تربیتی و ارشادی این تفسیر، ناشی از همین هدف است. وی هدف اصلی خود را از ارائه این تفسیر، پاسخگویی به نیازهای جهان معاصر و اقناع نسل جدید و جوان میداند. مقدمه این تفسیر، حاوی مطالبی درباره عظمت قرآن، توقعات و نیازهای عصر و نسل جدید است. / روش مفسر اینگونه است که در آغاز، واژههای مشکل را معنا میکند، سپس اِعراب و نکات ادبی را توضیح میدهد، آنگاه به آیه و معنا و پیام آن میپردازد. همچنین مفسر، اهتمام فراوان به کمک گرفتن ازآیات دیگر و تفسیر قرآن به قرآن و احادیث مورد اطمینان دارد. بحثهای موضوعی (تاریخی، اعتقادی، اخلاقی) درباره آیه هم مطرح شده است. / شیخ مغنیه در تفسیر آیات قرآن تا اندازه بسیاری تحت تأثیر مسائل سیاسی و اجتماعی است و از دسیسهها و جنایات دشمنان اسلام در تحریف قرآن و اسلام سخن میگوید. وی در تقریب و وحدت بین مذاهب اسلامی کوشیده و خطر تعصب مذهبی برای وحدت اسلامی را بیان میکند. / دیگر ویژگیهای ساختاری و محتوایی تفسیر الکاشف: سادهنویسی و رواننگاری؛ حذف تفاسیر برگرفته از روایات جعلی؛ حذف تفاسیر غیرعلمی و مستند؛ حذف تفاسیر غیرمرتبط با موضوع و ناکارآمد؛ پرهیز از پُرگویی در مباحث تخصصی؛ معتبر بودن اسباب نزول یقینآور؛ قائل بودن به نزول تدریجی قرآن و باور نداشتن به نزول دفعی؛ بهرهگیری از پرسش و پاسخ میان خود و مخاطبان؛ بیان قصص قرآنی؛ بررسی آیات الاحکام؛ / محمد جواد مغنیه به اقوال دیگر مفسران شیعه و سنی، تنها در صورتی اشاره کرده که نظر آنها را قبول داشته. گاهی اقوال آنان را در تایید قول خویش میآورد. برخی تفاسیر مورد استفاده وی عبارتند از مجمع البیان طبرسی، تفسیر فخر رازی، المنار، البحر المحیط، تفسیر طبری، آلاء الرحمن شیخ محمد جواد بلاغی، الدرّ المنثور سیوطی، روح البیان بروسوی، بیان السعاده، تفسیر مراغی، فی ظلال القرآن، و الکشاف. / این تفسیر نخستین بار در ۷ جلد در بیروت در انتشارات دارالعلم للملایین و در سال ۱۹۶۸م منتشر شد و پس از آن بارها تجدید چاپ گردید. نسخه مؤسسه دارالکتاب الاسلامی، در سال ۱۴۲۴ق مطابق با ۲۰۰۳م برای اولین بار در ایران، در تهران، در ۷ جلد به بازار عرضه شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تفسير القمي - المجلد الاول
نویسنده:
أبي الحسن علي بن إبراهيم القمي
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم - ایران: موسسة الامام المهدی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
,
تفسیر مأثور
,
تفسیر ترتیبی
,
تفسیر شیعه
,
تفسیر امامیه
,
تفسیر روایی
,
کتب تفسیر شیعه امامیه
,
تفسیر کامل قرآن
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
مستدرک الوسائل
,
وسائل الشیعه
کلیدواژههای فرعی :
اخراج حضرت آدم (ع) ,
اعتقاد به معاد ,
امامت ,
خلافت الهی ,
شفاعت ,
عدم تحریف قرآن ,
خلافت آدم علیه السلام ,
تحریف ,
وسوسه شیطان ,
فضایل اهل بیت (ع) ,
مخالفت ابلیس از سجده آدم (ع) ,
ایمان به غیب ,
شیطان ,
احوال معاد ,
آیات معاد ,
آیات الاحکام ,
آیة الکرسی ,
فضیلت آیة الکرسی ,
اسباب نزول ,
قَصص ( قرآن ) ,
شهید ,
نفاق ,
نفاق با خدا ,
ملائکه ,
آیات فضائل اهل بیت (ع) ,
جنت آدم(ع) ,
چکیده :
تفسير القمى، تفسيرى است روايى، به زبان عربى، نوشته على بن ابراهيم بن هاشم قمى، محدث و فقيه امامى. اين كتاب، در رجال نجاشى و فهرست طوسى، به على بن ابراهيم نسبت داده شده است و منقولاتى از آن، در كتب قدما ديده مىشود. كتاب، با ديدگاه حديثى نوشته شده، ازاينرو مؤلف، از ظاهر آيات، با استناد به روايات، به آسانى دست كشيده است. همچنين كتاب، از تفاسير تأويلى شمرده شده و تأويلهاى دور از ذهن در آن بسيار است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مختصر تفسير القمي
نویسنده:
أبوالحسن علي بن إبراهيم القمي؛ تلخیص: كمال الدين عبد الرحمن بن محمد بن إبراهيم ابن العتائقي الحلي؛ تحقیق: محمدجواد الحسینی الجلالی
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم - ایران: دارالحدیث,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
,
مفسران شیعه
,
مفسران امامیه
,
تفسیر مأثور
,
تفسیر ترتیبی
,
تفسیر شیعه
,
تفسیر امامیه
,
تفسیر روایی
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب تفسیر شیعه امامیه
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
مستدرک الوسائل
,
مرآت العقول: علامه مجلسی
,
وسائل الشیعه
,
تهذیب الاحکام
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
تاریخ طبری
,
الکامل فی التاریخ
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
سیره ابن هشام
,
الغدیر: علامه امینی
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
تفسیر عیاشی (روایی)
کلیدواژههای فرعی :
اخراج حضرت آدم (ع) ,
اعتقاد به توحید ,
امامت ,
امتناع رؤیت ,
رؤیت خدا ,
شفاعت ,
نبوت ,
آیات توسل ,
اصل توحید ,
خلافت آدم علیه السلام ,
مخالفت ابلیس از سجده آدم (ع) ,
ایمان به غیب ,
ابلیس ,
دلالت معجزه بر نبوت ,
احوال معاد ,
فضایل قرآن ,
آیات معاد ,
ناسخ و منسوخ ,
محکم و متشابه ,
قَصص ( قرآن ) ,
نفاق ,
ایمان ,
امکان نبوت ,
آیات امامت ,
جنت آدم(ع) ,
چکیده :
این کتاب تلخیص تفسیر علی ابن ابراهیم قمی است. ابن عتایقی گزیدهای از تفسیر قمی دارد که نسخه اصل آن در کتابخانه آیتالله مرعشی به شماره ۲۸۲ نگهداری میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مجمع البيان في تفسير القرآن - المجلد الاول (الفاتحة - البقرة)
نویسنده:
أمين الإسلام أبي علي الفضل بن الحسن الطبرسي
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دارالعلوم للتحقیق والطباعة والنشر والتوزیع,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر ادبی
,
تفسیر ترتیبی
,
تفسیر شیعه
,
تفسیر امامیه
,
کتب تفسیر شیعه امامیه
,
تفسیر کامل قرآن
کلیدواژههای فرعی :
اخراج حضرت آدم (ع) ,
امامت ,
خلافت الهی ,
شفاعت ,
خلافت آدم علیه السلام ,
مخالفت ابلیس از سجده آدم (ع) ,
ایمان به غیب ,
احوال معاد ,
فضایل قرآن ,
آیات معاد ,
آیه صوم ,
آیة الکرسی ,
فضیلت آیة الکرسی ,
قرائات اربعة عشر ,
قرائات سبع ,
تفسیر روایی ,
اسباب نزول ,
روزه ,
نماز ,
نفاق ,
نفاق با خدا ,
آداب تلاوت قرآن ,
ایمان ,
شیطان ,
آیه ابتلای ابراهیم (ع ) ,
جنت آدم(ع) ,
چکیده :
مجمعُ البیان فی تفسیر القُرآن ، از مهمترین تفاسیر قرآن کریم نوشته فضل بن حسن طبرسی (متوفای ۵۴۸ ق) عالم دینی و مفسر شیعی. این تفسیر را دانشمندان شیعه و سنی ستوده و از آن به عنوان یکی از منابع قدیم تفسیری یاد کردهاند. مجمع البیان از گونه تفاسیر ادبی قرآن است و پژوهشگران، اهمیت این اثر را در جامعیت، اتقان و استحکام مطالب، ترتیب دقیق، تفسیر روشن و سودمند و انصاف در نقد و بررسی آرا دانستهاند. / این تفسیر شامل مباحثی چون: قرائت، اعراب، لغات، بیان مشکلات، ذکر موارد معانی و بیان، شأن نزول آیات، اخبار وارده در آیات و شرح و تبیین قصص و حکایات است. از نکات قابل توجه مجمع البیان، مباحث مرتبط با تناسب آیات در این تفسیر است که در ذیل نظم، پیوند نامعلوم یا دیریاب آیات با یکدیگر را توضیح میدهد و از این جهت، میتوان گفت طبرسی از نادر مفسران شیعی است که به علم مناسبات توجه کرده است. / این تفسیر بسیار متاثر از تبیان شیخ طوسی است، با این تفاوت که طبرسی با تقسیمبندی مباحث، زمینه استفاده بهتر و گزینش آسانتر استفادهکننده را فراهم ساخته است. کسانی که به هر قسمت از تفسیر، علاقمند باشند، میتوانند بهراحتی به همان قسمت از ادبیات، قرائت و تفسیر مراجعه کنند. مجمع البیان به بحثهای موضوعی نمیپردازد و نظریات مفسران اهل سنت را نقل و با روش عالمانه نقد میکند. / مجمع البیان نمونه کامل تفسیر ادبی است. روش طبرسی در این اثر این است که ابتدا گروهی از آیات هر سوره را نقل میکند، سپس تحت چند سرعنوان از نظرگاههای علوم و معارف مختلف آن گروه آیات را بررسی و حلاجی میکند. ابتدا از نظر قرائت و اختلاف قرائات و قضاوت در بین قرائتهای مختلف (تحت عنوان «حجة»)، سپس از نظر لغت و مشکلات لغوی، سپس از نظر اعراب، سپس از نظر اسباب النزول، سپس معنای مبسوط و منقّح آن گروه آیات را به دست میدهد و سرانجام تحت عنوان «نظم»، ربط سورهها را به یکدیگر باز مینمایاند. / این شیوه و این سبک شیوا و فصلبندی شده، به مراجعهکننده امکان میدهد مشکل خود را که طبعاً در ذیل یکی از این ابواب و فصلهای فرعی میگنجد به سرعت بازیابد و مانند سایر تفسیرها ناچار نباشد که گمشده خود را در لابهلای صفحات بسیاری جستجو کند. / تفسیر مجمع البیان یکی از مهمترین و ارجمندترین تفاسیر جهان اسلام است که دانشمندان شیعه و سنی آن را مورد توجه قرار دادهاند و از آن به عنوان یکی از منابع تفسیر یاد کردهاند و آن را از جمله تفاسیر قدیم دانستهاند که به نیکوترین صورت با الگویی مناسب و ضمن سرعنوانهای مکرر و ثابت تنظیم شده است. شیخ شلتوت مفتی اهل سنت در مقدمهای که بر این تفسیر نگاشته است مینویسد: «مجمع البیان، در میان کتابهای تفسیری بیهمتاست. این تفسیر با گستردگی، ژرفا و تنوع در مطالب و تقسیم، تبویب و ترتیب، دارای ویژگی و امتیازی است که در میان تفاسیر پیش از او بینظیر و در میان آثار پس از آن کم نظیر است.» / اهمیت مجمع، به خاطر جامعیت، اتقان و استحکام مطالب و ترتیب دقیق و تفسیر روشن و سودمند و انصاف در نقد و بررسی آراء است. / مجمع البیان تاکنون چاپهای گوناگونی در مصر، بیروت و تهران داشته است که مجال اشاره به همه این چاپها نیست، اما یکی از چاپهای خوب، چاپی است که با تحقیق و پانوشت علامه ابوالحسن شعرانی در تهران چاپ شده و متضمن فوائد ادبی، تاریخی، تفسیری، کلامی و اعتقادی ارجمند و مفیدی است. همین چاپ مقدمهای در شرح حال مؤلف و بحثی در تفسیر و طبقات دارد که قابل توجه است. / تهران، مکتبة العلمیة، چاپ ۱، ۱۳۳۸ ش، تصحیح و تعلیق ابوالحسن شعرانی، قطع رحلی./ قاهره، دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه، با مقدمه شیخ محمود شلتوت، ۱۲ جلد، قطع وزیری./ بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۳۷۹ ق، قطع رحلی ۱۰ جزء در ۵ جلد./ این تفسیر در ۳۰ جلد توسط چند تن به فارسی ترجمه و در مؤسسه انتشارات فراهانی از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶ ش چاپ شده است و پس از آن نیز چاپهای منقحتر و جدیدتری منتشر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
التبيان في تفسير القران المجلد 1 (الفاتحة - البقرة: 141)
نویسنده:
شيخ الطائفة ابي جعفر محمد بن الحسن بن علي الطوسي؛ قدم له: الشيخ اغا بزرك الطهراني؛ تصحيح: احمد حبيب العاملي
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار احياء التراث العربي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
خلق آدم (ع)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
محکم و متشابه
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر ادبی
,
تفسیر کلامی
,
تفسیر شیعه
,
تفسیر امامیه
,
تفسیر جامع
,
کتب تفسیر شیعه امامیه
,
تفسیر کامل قرآن
,
001- سورة الفاتحة
,
002- سورة البقرة
کلیدواژههای فرعی :
آیات امامت ,
آیات معجزه ( قرآن ) ,
شفاعت ,
آیات توحید ,
خلافت آدم علیه السلام ,
معجزات ,
آیات خلود بهشت ,
مخالفت ابلیس از سجده آدم (ع) ,
ایمان به غیب ,
اختصاصات اهل بیت (ع) ,
ابلیس ,
جهنم ,
ابواب جهنم ,
آیه 171 بقره ,
آیات معاد ,
قَصص ( قرآن ) ,
ایمان ,
شبهات کلامی ,
آیات نبوت ,
جنت اختصاص الهی ,
آیات خاتمیت ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
چکیده :
التبیان فی تفسیر القرآن، کتابی در تفسیر قرآن اثر محمد بن حسن طوسی (۳۸۵-۴۶۰ق) معروف به شیخ طوسی که آن را اولین تفسیر کامل شیعی دانستهاند که حاوی تفسیر همه آیات قرآن است و علاوه بر آن، از روشهای متعدد تفسیری در آن استفاده شده است. این تفسیر از منابع کهن تفسیری بهشمار میآید و بسیاری از مفسران شیعه، از آن سرمشق گرفتهاند./ شیخ طوسی در این تفسیر، علاوه بر نقل روایات معصومان(ع) و صحابه، با تکیه بر عقل و توجه به علوم مختلف، آرای مفسران گذشته و معاصران خود را بررسی و ارزیابی کرده است. از این رو، برخی این تفسیر را دربردارنده انواع علوم و فنون قرآنی، همچون صرف، نحو، اشتقاق، معانی، بیان، حدیث، فقه، کلام و تاریخ دانستهاند./ انگیزه تألیف: بنابر گفته شیخ طوسی در مقدمه، او قصد داشته است با این تألیف، کاستیهای تألیفات تفسیری پیشین را برطرف سازد. به گفته او هیچیک از علمای شیعه کتابی جامع و کامل در تفسیر قرآن ننوشته بودند که آیات قرآن را از نظرگاههای مختلف مانند علم کلام، حدیث، لغت و جز آن تفسیر کند و روایات تفسیری و اندیشهگریهای مفسران پیشین را بهگونه مستوفی بررسی کند و آنچه را بدان نیاز هست، خود تفسیر کند. تنها گروهی به گردآوری احادیث درباره آیات پرداختهاند بی آنکه روایات و آرای تفسیری را استقصا(= تفحص و جست و جوی کامل)و بررسی و ارزیابی کنند و از خود چیزی برای تبیین و تفسیر آیات بیفزایند./ شیخ طوسی معتقد است که عالمان اهل سنت نیز در تفسیر قرآن یا هر روایتی درباره قرآن را نقل کرده و از اینرو از اختصار و تمرکز بر موضوع دور ماندهاند و یا تنها به تفسیر الفاظ غریب و مشکل قرآن نگریستهاند. برخی نیز کوشیدهاند راهی میان این دو را برگزینند و از زاویه دانشی که در آن تخصص دارند قرآن را تفسیر کردهاند. شیخ طوسی تفاسیر گروه سوم، از جمله ابومُسلم محمد بن بحر اصفهانی (م. ۳۲۰ق.) و علی بن عیسی رمانی (م. ۳۸۴ق.)، از علمای معتزله را بهتر از دیگر آثار تفسیری دانسته ولی تذکار داده که همینان نیز از نظرگاههای علوم مختلف به تفسیر دست نزده و افزون بر این، گاه مطالبی طولانی آوردهاند که نیازی به ذکر آنها نبوده است. بدینرو، او خود بر آن شده است تا تفسیری در عین اختصار، جامع و کامل تألیف کند که در آن، به علوم مختلف قرآنی مانند قرائت، معانی بیان، صرف و نحو و متشابهات بپردازد و نیز به شبههها و طعنههای ملحدان و مبطلان مانند اهل جبر و تشبیه و مانند آن پاسخ دهد. طوسی وعده داده است که در این اثر نه چنان کوتاه مینویسد که فهم مطالب مشکل شود و نه اصل ایجاز و اختصار را فرو میگذارد./ روش و گرایش تفسیری: روش شیخ طوسی در این اثر نسبت به تفاسیر پیشین شیعه تازگی دارد و گویا نخست اثر تفسیری شیعی است که تنها به گردآوری روایات تفسیری نپرداخته بلکه خود، تحلیل، ارزیابی و اجتهاد هم کرده است. شیخ طوسی در این کتاب همراه ذکر و بررسی روایات معصومان(ع) و صحابه و نقل آراء و اندیشههای مفسران پیشین، خود نیز دست بهاندیشهگری زده است. پیش از آن، در تفاسیر شیعه، مانند تفسیر قمی (اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم)، عیاشی (قرن سوم)و جز آن، تنها روایاتی که درباره آیات صادر شده بودند، نقل میگشتند و مؤلفان این تفاسیر روایی، خود به تحلیل و ارزیابی دست نمیزدند. در میان اهل سنت، طبری (م. ۳۱۰ق.) با تفسیرش مشهور به جامع البیان فی تفسیر القرآن در این روش بر شیخ طوسی پیشی دارد. شیخ طوسی از حجم روایات شیعی در تفسیر خویش کاسته است و به گفته برخی پژوهشگران معاصر، او در این روش از تفسیر المصابیح فی تفسیر القرآن تالیف مفسر دیگر شیعی، ابوالقاسم حسین بن علی معروف به وزیر مغربی (۳۷۰۴۱۸ ق) متاثر بوده و همین روش به تفاسیر بعدی شیعی نیز راه یافت هرچند برخی تفاسیر دورههای بعد باز روش پیشین را پی گرفتند و برای نمونه در تفاسیر دوره صفویه چیزی جز روایات تفسیری نمیتوان یافت. به ظاهر، این بازگشت به گذشته، تا اندازهای از تسلط اخباریان در این دوره، که توجهی ویژه به روایات داشتند، متأثر است. با این حال، شیخ طوسی در مقدمه کتاب، که از روشهای تفسیری سابق و معاصر خود یاد کرده و نام چند مفسر را هم برده، از تفسیر وزیر مغربی نام نبرده است. التبیان از تفاسیری است که آنها را به لحاظ منابع بهکار رفته، «چند منبعی» یا «جامع» میخوانند. در این روش، مفسر از منابع و مستندات تفسیری متعددی از جمله قرآن، روایت و عقل در استنباطات تفسیری خود سود میبرد. التبیان بدین لحاظ که در تفسیر آیات همزمان از منبع عقل و نقل بهره برده، از تفاسیر پیشین شیعه ممتاز است./ تفسیر کلامی: شیخ طوسی در مباحث عقلی، فلسفی و کلامی چیره بوده و از اینرو، به تناسب موضوعات، از موضوعات کلامی بسیار یاد کرده و از روش عقلی برای تبیین معانی آیات بهره برده است. او در برخی مواضع، هنگام تفسیر یک آیه، اندیشههای فرقههای کلامی مانند مرجئه را نیز نقل و نقد کرده است./ تفسیر ادبی: روش تحلیل لغوی، صرفی و نحوی کلمات برای راه یافتن به معانی آیات در این تفسیر قابل توجه است.[۱۰] شیخ طوسی از منابع معتبر ادبی و و اشعار فصیح عربی برای تحلیل لغوی سود برده است./ در غالب موارد، هنگام تفسیر یک آیه آرای مفسران نخستین قرآن و اقوال کسانی مانند ابن عباس که از منابع تفسیری اهل سنتاند، ذکر و بررسی شده است./ محتوا و ساختار: این اثر، تفسیر همه سورهها و آیات قرآن را به ترتیب کتابت در بر دارد. تفسیرهای پیشین شیعه، مانند تفسیر ابوحمزه ثمالی (م ۱۴۸ ق)، تفسیر (منسوب به) امام حسن عسکری، نقل از محمد بنقاسم استرآبادی (م ح ۳۸۰ ق)، تفسیر فرات کوفی (از اعلام قرن سوم و چهارم قمری)و تفسیر قمی (اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم قمری)، برخی آیات قرآن را بررسی نکردهاند./ چیستی و ترتیب مطالب مربوط به هر سوره چنین است که در آغاز از نامهای سوره، مکی یا مدنی بودنش، وضعیت آن به لحاظ وجود ناسخ و منسوخ و پارهای دیگر از مشخصاتش سخن میرود. معنای لغوی واژگان، اختلاف قرائات، نکات صرف و نحوی و بلاغی و سپس شرح و تفسیر آیه و آرا و اقوال مختلف درباره آن، از مطالب دیگر کتاب است./ بررسی اسباب نزول آیات و مسائل کلامی و مباحث فقهی مرتبط با آن در جای جای کتاب بهچشم میخورد بهگونهای که وجهه کلامی و فقهی تفسیر بر دیگر وجوه آن برتری محسوسی دارد. نظر به آشنایی شیخ با اختلافات فقهی میان مذاهب مختلف اسلامی، بررسیهای فقهی او در این اثر در بسیاری از مواقع، حالت تطبیقی و مقایسهای نیز به خود گرفته است./ شیخ طوسی پیش از پرداختن به تفسیر متن قرآن، دو فصل آورده است. نخست فصلی است با عنوان «در مطالبی که باید پیش از تفسیر از آنها آگاهی داشت» که شیخ در ابتدای این فصل به اختصار در رد تحریف قرآن چه تحریف به زیادت و چه تحریف به نقیصه سخن گفته است. فصل دوم با عنوان «نامهای قرآن و نامگذاری سورهها و آیات»، مختصری است درباره موضوعاتی مانند نامهای قرآن و اصطلاحات و مفاهیمی مانند سوره، آیه و جز آن که آگاهی از آنها برای ورود به تفسیر قرآن کریم، مناسب مینماید./ جایگاه تفسیر التبیان: اهمیت التبیان افزون بر مطالب و محتوای آن، بیشتر در روشی است که به جریان تفسیرنویسی شیعی وارد کرده و برای تفاسیر بعدی شیعی به سرمشق تبدیل شده است./ مفسران شیعه بعدی و کتابشناسان، این کتاب را ستوده و از محاسن آن سخن گفتهاند. فضل بن حسن طبرسی مولف تفسیر مجمع البیان تصریح دارد که التبیان سرمشق او در تدوین تفسیرش بوده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الوجيز في تفسير الكتاب العزيز - تلخيص مجمع البيان
نویسنده:
فضل بن حسن طبرسی؛ تلخيص: علي بن محمد علي الدخيل
نوع منبع :
کتاب , خلاصه اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار التعارف للمطبوعات,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر قرآن
,
تفسیر ادبی
,
تفسیر بیانی
,
تفسیر ترتیبی
,
تفسیر شیعه
,
تفسیر امامیه
,
کتب تفسیر شیعه امامیه
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
کلیدواژههای فرعی :
پیامبر شناسی ,
آیات تحدی ,
اخراج حضرت آدم (ع) ,
اعتقاد به توحید ,
اعتقاد به معاد ,
تحدی قرآن ,
تطهیر اهل بیت(ع) ,
شفاعت ,
آیات توسل ,
تفاسیر (سوره احزاب. آیه تطهیر) ,
اصل توحید ,
مخالفت ابلیس از سجده آدم (ع) ,
ایمان به غیب ,
دلالت معجزه بر صدق تعالیم معجزه گر ,
احوال معاد ,
آیات معاد ,
ایمان ,
ملائکه ,
امکان نبوت ,
شیطان ,
آیه ابتلای ابراهیم (ع ) ,
آیه تطهیر ,
آیه مباهله ,
آیه نجوی ,
جنت اختصاص الهی ,
جنت آدم(ع) ,
چکیده :
الوجيز في تفسير الكتاب العزيز، تفسيري است موجز شامل جميع آيات قرآن كه در يك جلد رحلى توسط على محمد على دخيل ارائه شده است. اين تفسير در حقيقت تلخيص تفسير مجمع البيان طبرسى مىباشد. دخيل در مقدمۀ كوتاه خود بر الوجيز، مجمع البيان را از مهمترين و باارزشترين تفاسير مىداند، به همين جهت تصميم به تلخيص آن گرفته است. ضمن تصديق سخن دخيل، بايد اضافه كرد كه، امينالاسلام طبرسى، از علوم متنوع زمان خويش مانند فقه، كلام، سيره، تاريخ و تفسير برخوردار و بهرهمند بوده است. او در ادب و لغتشناسى، استاد و صاحبنظر بود و عبارت عربى را در نهايت فصاحت و در عين اختصار مىنوشته است، به همين جهت مجمع البيان در اتقان و استحكام مطالب و تبيين مفاهيم آيات، جايگاه ويژهاى دارد و از مهمترين و ارجمندترين تفاسير جهان اسلام است كه دانشمندان شيعه و سنى آن را مورد توجه قرار دادهاند و از آن به عنوان يكى از منابع تفسير ياد كردهاند، و آن را از جمله تفاسير قديم دانستهاند كه به نيكوترين صورت با الگويى مناسب، ضمن سر عنوانهاى مكرر و ثابت تنظيم شده است، شيخ شلتوت مفتى بزرگ اهل سنت يكى از كسانى است كه بر اين تفسير مقدمه نگاشته و به گستردگى و ژرفى و تنوع مطالب و تقسيم و تبويب بىهمتاى آن اذعان كرده است. با اين اوصاف مىتوان به اهميت كار دخيل پى برد. مفسر الوجيز، از بخشهاى اسماء سور، فضل آنها، اللغة، المعنى، الاعراب و القراءة و النزول، فقط بخش «المعنى» را از مجمع البيان، آورده است و بقيه بخشهاى آن را بخاطر خلاصهنويسى حذف كرده است. از بخش «المعنى» هم خلاصهاى از آن را با نفس الفاظ مجمع البيان آورده است. براين اساس، روايات و بحثهاى شبه موضوعى مانند «فصل في التقوى و المتقى» و «النظم بين السور» نيز حذف گرديده است. با توجه به اينكه مفسر سعى نموده الفاظ بخش «المعنى» را حفظ نمايد، خلاصه و موجز بودن تفسير الوجيز را با حذف برخى الفاظ و عبارتهاى «المعنى» انجام دادهاند به اين ترتيب روانى و فصاحت عبارات مجمع البيان، در تفسير الوجيز، نيز خود را نشان داده است، و خوانندۀ عرب زبان يا آشنا با زبان عربى، به راحتى مىتواند متن آن را مطالعه نموده، بهره ببرد و گمان كند كه نويسنده، خود اين تفسير را متناسب با ادبيات كتابى روان امروز، نوشته است، و شك نخواهد كرد اين ادبيات، ادبيات چند قرن قبل مىباشد.///
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 453
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید