جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
>
مسایل جدید معاد شناسی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 65
عنوان :
نظام توحیدی قرآن نافی جاودانگی عذاب مجرمان
نویسنده:
محمد اسدی نسب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کافر
,
آیات عقاید
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
فطرت(کلام)
,
جهنم
,
عقاب
,
مسایل جدید معاد شناسی
,
خلود
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
کلیدواژههای فرعی :
نظام احسن ,
خلق آدم (ع) ,
آیات و روایات ,
دلایل جاودانگی عذاب ,
دلایل عقلی عذاب جاودانه ,
نظریه منکران خلود ,
دلایل نقلی منکران خلود ,
حکمت و علم خدا ,
تهذیب نفس ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
خلود برخی مجرمان در عـذاب جهـنم، يكـی از اعتقـادات مشـهور طرفـداران اديـان آسمانی است كه از ابتـدا تـاكنون از سـوی برخـی انديشـمندان كـاوش شـده اسـت . معضل اصلی اين مسئله از يكسو به تنافی حكم عقل با ظـواهر آمـوزه هـای وحيـانی بر سر خلود در آتش جهنم است كه موجب شده چالشی پديد آيد كه در اين زمينـه يا خلود به معنای جاودانگی را انكار كرده اند يا گروهی خواسته انـد آن را بـه شـكل عقلانی تقرير كنند و از سوی ديگر تنافی آن با برخی صفات حق همچـون رحمـت، عدالت و حكمت خداونـدی اسـت كـه درآيـات قرآنـی پـی در پـی بـه ايـن صـفات خداوندی اشاره شده است. اين چالش سبب شده برخی عارفان كه بـه كفـه رحمـت بی انتهای الهی چشم دوخته اند، برای برون رفـت از ايـن مشـكل چـاره انديشـی كننـد. هدف اصلی اين نوشته مبناسازی برای نفی ابديت عقاب مجرم ونقد ادلـه طرفـداران جاودانگی عذاب، به ويژه دليل اصلی برخی فلاسفه مبنی برتحول ذات مجرم بـراثـر گناه است؛ ذاتی كه سبب جاودانگی اودر عذاب است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 174
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای جاودانگی انسان از نگاه غزالی و علامه طباطبایی (ره)
نویسنده:
غلام محمد حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جاودانگی نفس
,
امام محمد غزالی
,
معارف اسلامی
,
مسایل جدید معاد شناسی
,
نفس انسان
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
هنر و علوم انسانی
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
طباطبایی، سیدمحمدحسین
,
هنر و علوم انسانی
,
تجرد نفس (فلسفه)
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
اعتقاد به جاودانگی در میان تمام انسانها در دورانهای مختلف به عنوان حقیقتی غیر قابل انکار وجود داشته است. میل به جاودانگی یک میل جبلی و ذاتی نوع بشر است.که انسانها در همه دورانها این میل را در خود به ظهور رساندهاند، ایمان به جاودانگی در همه ادیان ابراهیمی؛ یهودیت، مسیحیت و خصوصاً اسلام از ارکان اساسی باور دینیاست.آیات قرآن کریم با وضوح بیشتری به تبییناین موضوع پرداخته است. ادیان و مکاتب صورتهای مختلفی از جاودانگی را ارائه دادهاند که عبارتند از: جاودانگی شخصی، غیر شخصی، جاودانگی از طریق اعاده معدوم، از طریق بدن مثالی، تناسخ، بازگشت ارواح به ابدان، بازگشت ارواح به عالم مفارقات و نظریه بدن علوی. برداشتهای فکری و استدلالهای علمی و فلسفی، در حوزه فلسفه و کلام اسلامی، راه را برای اثبات هر چه بهتر این عقیده فراهم کرده است، با اینکه از نظر ما جاودانگی یک اصل فطری است، مخالفان و منکرانی در عالم، خصوصاً در غرب دارد. علت عمده انکار جاودانگی از سوی منکران، انکار حقیقتی مجرد و غیر مادی به نام روح است. زیرا پذیرش روح مجرد مساوی یا قریب بهپذیرش اصل معاد و جاودانگی است. غزا لی حقیقت انسان را و ملاک اینهمانی شخصیت انسان را روح میداند. و با تمسک به عقل و نقل اصل جاودانگی انسان را اثبات نموده و آن را جاودانگی در پرتو نفس مجرد و بدن جدید میداند.. غزالی بدن سابق را در زندگی پس از مرگ لازم نمیدانند و معتقداند که نفس هر شخص با بدن جدید نیز میتواند به فعالیت خود ادامه دهد. از نظر علامه طباطبایی، اعتقاد به جاودانگی یعنی اعتقاد به ملحق شدن «بدن» به «نفس» است در عالم قیامت. نظر علامه در مورد کیفیت و چگونگی خلق مجدد، همان نظر امام صادق(ع) و نظر صدرا در عالم اسلام دانست. و معاد حقیقتی است موافق با قوانین خلقت و نه یک قانون استثنایی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی جاودانگی قرآن با تأکید بر نقد شبهه تاریخمندی آن
نویسنده:
محمد زارع ارنانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
ازلیت
,
قرآن
,
معارف اسلامی
,
مسایل جدید معاد شناسی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
شبهه (فقه)
,
تاریخ
,
هنر و علوم انسانی
,
تاریخ
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
تحقق وحی در برهه ای از تاریخ و استفاده از ادبیات رایج عصر بعثت از یک سو و نقد کتابهای مقدس از سوی دیگر، این شبهه را در ذهن بعضی از مستشرقان و روشنفکران ایجاد کرده اند که قرآن، محصول و مخلوق زمان خویش است و در برهه ای از تاریخ با صبغه تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی خاص و متناسب با آگاهیها و شرایط معین مخاطب آن تحقق یافته است و در بیان عقاید نیز به جنبه هایی از عقاید و دیدگاههای عصر خود توجه می کند و لازمه این کلام، نفی جاودانگی احکام و آموزه های قرآنی است؛ درحالی که قرآن آمده است تا فرهنگ زمانش را اصلاح و فرهنگ قرآنی را جایگزین کند. به همین جهت از یکسو متناسب با آگاهیها و شرایط معین مخاطبش از عنصرهای مختلف این فرهنگ در راستای هدفهای نزولش بهره می گیرد؛ به گونه ای که بی توجهی به فرهنگ زمانه موجب می شد که عرب جاهلی در جاهلیت خود باقی بماند و رسالت پیامبر اکرم (ص)، ناقص و ناتمام بماند و از سوی دیگر قرآن به گونه ای سخن گفته است تا پاسخگوی نیازهای همه جهانیان در همه زمانها باشد و به عنوان تنها کتاب آسمانی تحریف نایافته، گفتار و پیام خداوند را به طور مستقیم در دسترس بشریت قرار داده است؛ زیرا هدف، هدایت انسانها بوده و به گونه ای نازل نشده است تا تحت تأثیر فرهنگ و محیط جغرافیایی خاصی قرار گرفته و احکام را برای جمعیت خاصی بیان کرده باشد. لذا برای فهم صحیح قرآن باید با توجه به واقع گرایی احکام، امور ثابت و متغیر، الغاء خصوصیت و تعیین مناسبتهای مربوط به احکام، پیامهای قرآن را از لایه های زیرین معانی کشف کرده و از آنها در حل مسائل مستحدثه برای دوره های مختلف کمک گرفت. به همین جهت قرآن برخلاف سایر کتابهای مقدس از هرگونه تحریفی مصون مانده است و نقد آنها و آشکار شدن تناقضها در آنها قابل تسری به قرآن نیست.با این بیان نه تنها بین تاریخمندی قرآن و جاودانگی آن هیچ گونه تنافی وجود ندارد؛ بلکه مراعات مسائل تاریخی عصر بعثت در قرآن سبب شده است تا در ابتدا نسل اول که مخاطبان اولیه قرآن هستند، قرآن را بفهمند و نسلهای دیگر نیز از ورای آنها متحول شوند و قرآن جاودانه بماند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جاودانگی دین اسلام
نویسنده:
مهین عباس نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
علوم انسانی
,
دین خاتم
,
خاتمیت
,
جاودانگی روح
,
مسایل جدید معاد شناسی
,
دین اسلام (دین الهی توحیدی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
چکیده :
یکی از مباحث بسیار مهم کهآثار تربیتی وعقیدتی متعددی برآن مترتب است و از ضروریات دین محسوب می شود مساله خاتمیت است که از ادله عقلی جاودانگی است.پژوهش حاضر در پی تبیین مفهوم ،عناصر، لوازم وملاکهایی جاودانگی می باشد. علاوه بر این ادله نقلی و عقلی را مورد بررسی قرار داده وپس از آن به شبهات وپاسخ های جاودانگی می پردازد. از بررسی موارد فوق به این نتیجه رهنمون می شویم که اسلام با داشتن ویژگیهای خاصجاودانه بودن خود را در بین همه ادیان تضمین کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه خدا، نفس مجرد و جاودانگی آن در اخلاق ملا مهدی نراقی
نویسنده:
سیدعلیرضا صالحی ساداتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اخلاق فضیلت (فلسفه اخلاق)
,
علامه محمد مهدی نراقی
,
علوم انسانی
,
خدا (اسماء ذات الهی)
,
حیات اخروی
,
مسایل جدید معاد شناسی
,
مهدی نراقی
,
اخلاق فضیلت
چکیده :
محمد مهدی نراقی (1146-1209 ه.ق.) در کتاب جامع السعادات، نظامی اخلاقی به شیوه اخلاق فضیلتمحور و با رویکردی غایتگرایانه سامان داده است. اخلاق نراقی با فلسفه، کلام و اصول فقه وی پیوند دارد و در این رساله برای نخستین بار با نگاهی میانرشتهای به همه آثار نراقی، نظام اخلاقی وی گزارش و تحلیل شده است. نراقی در انسانشناسی دوگانهانگارانه خود، حقیقت انسان را نفس غیرمادی میداند. این نفسِ فناناپذیر به همراه فضایل و رذایل آن موضوع علم اخلاق قرار میگیرد. نفس چهار قوه عاقله، عامله، غضبیه و شهویه دارد و اخلاق نراقی متکفل بیان فضایل و رذایل این قوا است. اخلاق نراقی برخلاف تبار ارسطویی خود، پیوند گستردهای با خدا و دین یافته است. اخلاق نراقی حکمت عملی صرفا فیلسوفانه نیست، از این رو با علوم شرعی و وحیانی آمیختگی فراوان دارد. از نظر نراقی تعیین حد وسطهای اخلاق به عهده خدا است. در نراقی فضایلی مانند خوف و رجا، عشق به خدا، توکل، طاعت و ... تنها بر اساس خداباوری مجال طرح یافتهاند. سعادت نهایی در اخلاق نراقی رویت خداوند در آخرت است. در نراقی، تجرد نفس پشتوانه جاودانگی انسان قرار گرفته است. ملکات اخلاقی و معارف علمی نیز جاویداناند. نفس به دلیل تجرد، با عوالم روحانی و الاهی مناسبت دارد و در نتیجهی سلوک اخلاقی و علمی و رسیدن به تجرد تام میتواند پس از مرگ به سعادت نهایی (رویت خداوند) نایل آید. جاودانگی نفس، حیات اخروی انسان را رقم میزند. حیات اخروی، ظرف تحقق معارف و خُلقیاتی است که در دنیا کسب شدهاند. نراقی با اعتقاد به تجرد اعمال، همه کردارهای دنیوی انسان را در نفس به صورت صور روحانی تجردیافته میبیند و همین ملکات، سعادت یا شقاوت اخروی انسان را رقم میزنند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چه گناهانی موجب جاودانگی در دوزخ می شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : با توجه به آیات قرآن کریم، گناهانی که موجب جاودانگی در آتش دوزخ می شود، عبارتند از: 1. کفر إِنَّ اللّه لَعَنَ الکَافرینَ وَ أَعَدَّلَهُمْ سَعِیراً، خَالدینَ فیها أَبَداً لاّ یَجدُونَ وَلِیّاً وَ لا نَصیراً. (احزاب: 64 و 65) خداوند کافران را ل
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
خلود در جهنم
,
خلود در عذاب
,
مسایل جدید معاد شناسی
,
نار جهنم(فلسفه ذیل افعال واجب)
کلیدواژههای فرعی :
الخلود فی الجنة و النار ,
شرک و کفر ,
خلود جهنم ,
خصوصیات اهل دوزخ ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویژگی های دین برای جاودانگی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
نسخه htm
وضعیت نشر :
دائرة المعارف اسلامی طهور,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
دین
,
فطرت(کلام)
,
انسان
,
قرآن
,
جاودانگی روح
,
مسایل جدید معاد شناسی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رازهای جاودانگی ( اسرار نماز)
نویسنده:
اعظم یوسفی ابدال آبادی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید معاد شناسی
چکیده :
موضوع این تحقیق اسرار نماز است. هدف از انتخاب چنین موضوعی ، دستیابی به پاسخ پرسشهایی بوده که مدتها ذهن مرا به خود مشغول کرده و نیز سئوال جوان ها و نوجوان ها هم می باشد و این تحقیق کوشیده است پاسخی مناسب به این موضوع باشد. رساله حاضر شامل چهار بخش و هشت فصل است که در بخش نخست به معنای لغوی و اصطلاحی نماز، نماز حقیقت شرعیه یا متشرعه و نماز در ادیان گذشته و اسلام پرداخته شده است. اولین فصل از بخش دوم، در مورد اهمیت نماز در آیات و روایات و خشوع در نماز می باشد. در فصل دوم اسرار مقدمات ماز از جمله وضو، تیمم، وقت شناسی و توجه به قبله مورد بررسی قرار گرفته است. فصل سوم شامل اسرار نماز در قرآن و روایاتی می باشد. بخش سوم که اسرار عبودیت است، این موارد را در بر می گیرد: فصل اول: اسرار قیام ( نیت، اذان و اقامه، قیام و تکبیره الاحرام) . فصل دوم: اسرار قرائت ( سوره های حمد و توحید). فصل سوم: اسرار خاکساری ( قنوت، رکوع، سجده، تسبیحات اربعه، تشهد و سلام). بخش پایانی نیز نتیجه می باشد. لازم به ذکر است که روش تحقیق کتابخانه ای بوده و تهیه مطالب از طریق فیش برداری صورت گرفته و رساله موجود حاصل مطالعات در منابع دست اول است. مطلب مهمی که از این نوشته به دست می آید این است که همان گونه که در آیات و روایات اشاره شده، تنها راه رسیدن به سعادت دنیا و آخرت نماز است. در پرتو نماز حقیقی است که می توان از گناهان دوری جسته و مسیر حق را پیموده و به سعادت ابدی نائل آمد. امید است که به این مهم بیشتر توجه شود و نماز در هر زمان و مکان و با هر شرائطی اقامه گردد و همگان این عبادت گرانقدر را ارج نهند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الهیات امید: یک الهیات، دو سنت، دو رویکرد؛ بررسی جاودانگی روح و حیات پس از مرگ از دیدگاه کارل رانر و یورگن مولتمان
نویسنده:
زهره عبدخدایی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
زندگی پس از مرگ
,
جاودانگی روح
,
کارل رانر
,
یورگن مولتمان
,
مسایل جدید معاد شناسی
چکیده :
کارل رانر، فیلسوف و الهیدان کاتولیک، با بیان روح در جهان، که ریشه در انسان شناسی استعلایی روح دارد، بحث جاودانگی روح پس از مرگ را مطرح می کند. وی با نقد دیدگاه افلاطون، قائل به بقای ارواح پس از مرگ در همین دنیا بوده و جهان را به سان پیکری برای ارواح دانسته، معتقد است: برزخ ارواح و پاک سازی آنها در همین دنیا صورت می گیرد. دیگر فیلسوف و الهیدان پروتستان، یورگن مولتمان، با ابزار الهیات امید، نظریه جاودانگی روح افلاطون را تکامل بخشیده و فرجام دنیا را امید به رستگاری همه انسان ها می داند. او گرچه امکان منطقی وجود جهنم را منکر نمی شود، اما خواست خدا بر سوزاندن و بقای در عذاب بندگان را منافی عشق خدا به بندگان می داند. این مقاله، درصدد است تا با بررسی و تحلیل نظرات این دو فیلسوف با دو رویکرد متفاوت، اما با یک الهیات و همچنین با تأمل در انتقاداتی که از سوی هم کیشان آنان وارد گردیده، ریشه اظهارت اخیر کلیسا مبنی بر نمادین بودن بهشت و جهنم را دریابد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل جاودانگی نفس از منظر دو فیلسوف متأله ابن سینا و توماس
نویسنده:
غلامحسین خدری، علی حیدری فرج
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
بقا و جاودانگی
,
مسایل جدید معاد شناسی
,
فلسفه بوعلی
,
خلود نفس
,
جاودانگی نفس از نظر ابن سینا
,
جاودانگی نفس از نظر آکوئیناس
کلیدواژههای فرعی :
رابطه نفس و بدن ,
جاودانگی نفس ,
ادیان ابراهیمی ,
اشارات و تنبیهات ,
خودشناسی ,
کمال اول ,
ادیان ابراهیمی ,
علم نفس ,
روح ,
تأثیر متقابل نفس و بدن ,
موت بدن ,
خلود نفس ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
برهان نامیرایی نفس ,
فعلیت تام ,
صورت جسم آلی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
جاودانگی نفوس انسانی همواره از مهمترین دغدغههای غالب فیلسوفان خداباور بوده است. نظر به اهمیت این اصل، اگر مدعی شویم همه تلاشها و تأملات نفسشناسانه فیلسوفان حوزه ادیان ابراهیمی، در اثبات این مسئله و برای تبیین و تثبیت آن بهکار گرفته شده است، سخن به گزاف نگفتهایم. ابن سینا و توماس به عنوان دو تن از بزرگترین فیلسوفان متأله تلاش گستردهای برای اثبات جاودانگی نفس بهکار بستهاند. در این نوشتار برآنیم تا آرای آن دو را در خصوص این آموزه حیاتی و بنیادین ادیان وحیانی پس از تبیین، ارزیابی کنیم. با این حال برای این کار ناچاریم تا آرای ارسطو را نیز، به عنوان یکی از مهمترین منابع فلسفی آنان، که نقطه آغازین و سپس نقطه تفرق آنان بوده است، به بحث گذاریم. این نوشته مشتمل بر دو بخش است: بخش نخست شامل تعریف نفس، کیفیت ارتباطش با بدن و تبیین مفهوم تجرد به عنوان مقدمه اساسی بر اثبات نامیرایی نفس است؛ بخش دوم نیز به تبیین، بررسی، و تحلیل براهین و استدلالهای نامیرایی نفس از منظر دو حکیم اختصاص داده میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 85
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
تعداد رکورد ها : 65
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید