جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
اسفار
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 151
عنوان :
مقایسه ای میان بسیط الحقیقه از دیدگاه ملاصدرا و منادشناسی لایب نیتز
نویسنده:
علی اصغر زکوی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
مناد
,
قاعده بسیط الحقیقه
,
الهیات لایب نیتس
,
حکمت متعالیه
,
برهان بسیط الحقیقه
,
لایبنیتس
,
مناد نخستین
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
وحدت وجود ,
حرکت جوهری ,
الله ,
اصالت وجود ,
عقلگرایی ,
مطلق وجود ,
ادراک (معرفت شناسی) ,
الهیات مسیحی ,
فقر وجودی ,
خداجویی ,
بساطت ,
وحدت تشکیکی وجود ,
ادراک ,
ادراک انسان ,
وحدت وجود ,
قرآن ,
بازنمایی ,
وجود مقید ,
اصل جهت کافی ,
هماهنگی پیشین بنیاد ,
الهیات مسیحی ,
بساطت واجب ,
حرکت جوهری ,
امکان فقری ,
وجود محدود ,
اصالت وجود ,
بساطت ,
بساطت واجب(امور عامه) ,
وحدت تشکیکی وجود ,
نظام احسن ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
وجود حق مطلق (اسماء ذات) ,
قرآن ,
حقایق واقع ,
وجود کامل مطلق ,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) ,
حقایق عقل((لایب نیتس)، مقابل حقایق واقع لایب نیتس) ,
حقایق واقع((لایب نیتس)، مقابل حقایق عقل لایب نیتس) ,
اصل جهت کافی((لایب نیتس)، اصطلاح وابسته) ,
فعلیت محض ,
وحدت معرفت ,
حقایق عقل ,
اصل کمال ,
ادراک پنهان ,
ادراک آشکار ,
ادراک بسیط ,
ادراک مرکب ,
شعور عمومی موجودات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
با توجه به نقش مهم قواعد فلسفی در نظام های مابعدالطبیعی، توجه صدرالمتالهین شیرازی به قاعده بسیط الحقیقه و لایب نیتز به مفهوم بساطت، سوال تحقیق این است که: چه شباهت ها یا تفاوت هایی میان مفهوم بسیط الحقیقه صدرایی و مناد لایب نیتز وجود دارد و این دو فیلسوف با پی گیری این دو مفهوم و لوازم آن، به چه نتایجی دست یافتند؟ با یک بررسی همه جانبه و تطبیقی در آثار این دو فیلسوف، معلوم می شود که به لحاظ تلازم میان مفهوم بساطت و مفاهیمی هم چون وحدت، کلیت و جامعیت، هر دوی آن ها معتقدند خداوند به عنوان بسیط الحقیقه یا مناد نخستین و فعلیت محض کل اشیا است، کمالات همه موجودات را داراست و از نقایص آن ها مبراست. او جام جهان نماست همان طور که، جهان آینه خدا نماست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 115 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت عرفانی و معیارهای ارزیابی آن
نویسنده:
مرتضی واعظ جوادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی عرفانی
,
معرفت عرفانی
,
عرفان نظری
,
معرفت شناسی عرفانی
,
عرفان نظری
,
سنجش معرفت عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
فصوص الحکم ,
برهان ,
علم حصولی ,
ادراک (معرفت شناسی) ,
نهایه الحکمه ,
ریاضت ,
معرفت شهودی ,
علم حصولی ,
علم نفس ,
ادراک انسان ,
اهل بیت(ع) ,
کلیات ,
قرآن ,
معرفت ,
دلیل قطعی ,
حقیقت مجرد ,
کلی ,
قرآن ,
دلیل ( برهان ) ,
معرفت ,
ریاضت ,
معرفت شهودی ,
حقایق الهی ,
علم حضوری(راه های معرفت) ,
دلیل قطعی(مقابل دلیل ظنی) ,
امامان معصوم علیهم السلام ,
نقل معتبر ,
معرفت نفس(خودآگاهی) ,
کشف معصوم (ع) ,
رهایی از دام مفهوم ,
رهایی از دام ماهیت ,
توسعه وجودی ,
برهان یقینی ,
شک شیطانی ,
کتاب شفا (ابن سینا) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
برخی از لغزشهای نظری و عملی در عرصه عرفان، ناشی از عدم توجه به تبیین صحیح معرفت عرفانی و معیارهای ارزیابی آن است. این نوشتار با هدف پیشگیری از چنین لغزشهایی بر آن است که ضمن تبیین معرفت عرفانی و تفکیک آن از سایر معرفتها، و کیفیت دستیابی به حقایق از این طریق، به واکاوی معیارهای ارزیابی معرفت عرفانی بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پیدایی کثرت از منظر عرفان و فلسفه
نویسنده:
محسن میری (حسینی)
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کثرت
,
وحدت در کثرت
,
کثرت(احکام ظهورات ذات عرفان نظری)
,
عالَم کثرت(مقابل عالَم وحدت)
,
کثرت حقیقی
,
کثرت از نظر عرفان
,
کثرت از نظر فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
نظام هستی ,
فصوص الحکم ,
حکمت متعالیه ,
وجود ,
عوالم سه گانه ,
الله ,
مشاء ,
فیض مقدس ,
عالم مثال ,
وحدت شخصی وجود ,
صادر اول ,
ظهور متفاوت اسما الهی ,
فیض اقدس ,
مجهول مطلق ,
مرتبه ذات حق ,
نظام هستی ,
صادر اول ,
وحدت شخصی وجود ,
انسان کامل (کلام) ,
فیض منبسط ,
ذات احد ,
مرتبه واحدیت ,
قاعده «الواحد» ,
اطلاق ذاتی ,
نظام عالم وجود ,
وجود لابشرط مقسمی ,
تعینات خلقی ,
حکمت متعالیه ,
فلسفه مشاء ,
عالم ( امکانی ) ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
عالم ارواح ,
هویت مطلقه ,
اصطلاحنامه عرفان ,
نفس رحمانی(عرفان نظری) ,
اعیان ثابته ,
احدیت الوهی(الله) ,
وجود (اسماء اول عرفان نظری) ,
ظهور اسماء(قسیم صفات و اعیان ثابته) ,
ظهور صفات(قسیم اسماء و اعیان ثابته) ,
ظهور کثرت در وحدت(مقابل ظهور وحدت در کثرت) ,
ظهور وحدت در کثرت(مقابل ظهور کثرت در وحدت) ,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام) ,
مقام واحدیت(مقابل مقام احدیت) ,
مجهول مطلق(مقابل مجهول من وجه) ,
اعیان ثابته ,
اعتباریت کثرت ,
تعین وجود ,
وجود بشرط شئ ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
مقاله حاضر، نخست به تبیین اجمالی برخی مبانی نظری عرفانی در پیدایش عالم، همچون وحدت شخصی وجود و اعتباری بودن کثرت، تعینات وجود قبل از پیدایش کثرت و پس از آن میپردازد. سپس نحوه پیدایی عالم را از منظر عرفان برمیرسد و در هر دو بحث، تفاوت این دیدگاه را با دیدگاه فلسفی به نحوی اجمالی بیان میکند. در این مقاله چگونگی ظهور اسما و صفات الهی و تعینات و نسبتهای متکثر آن و نیز اینکه این امور با ترتیبی خاص از او ناشی میشوند، مورد بررسی قرار گرفته، نقش قاعده الواحد در این بحث، ویژگیهای صادر اول و تفاوت دیدگاه عرفانی و فلسفی و نیز تحلیل و نقد برخی گفتههای ابن عربی در این خصوص بیان میگردد. از آنجا که در برخی از دیدگاههای عارفان اختلاف نظرهایی وجود دارد و انعکاس این اختلافات موجب دور شدن مقاله از هدف اصلی میگردید، آنچه در این مقاله به عرفان و عارفان نسبت داده شده است، عمدتا بر اساس تبیین و تشریح حضرت استاد آیت الله جوادی آملی از عرفان نظری میباشد و موارد معدودی هم که به دیدگاه عرفانی بزرگان دیگر اشاره شده، مواردی است که با این تبیین همخوانی دارد. ضمن اینکه در ارائه نظریات حکمت مشاء، صرفا بر آرای ابن سینا تأکید شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 63
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی بر روششناسی در علوم انسانی
نویسنده:
نرگس نیکخواه قمصری، فاطمه کاظمی آرانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روش شناسی علوم انسانی
,
مسایل جدید روش شناسی
,
روش شناسی علوم انسانی
,
روش رئالیسم صدرایی
,
تولید علوم انسانی
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
سکولاریسم ,
رئالیسم انتقادی ,
معرفت دینی ,
وجود شناسی ملاصدرا ,
تفهم تفسیری ,
معرفت حسی ,
معرفت شهودی ,
معرفت توحیدی ,
معرفت حسی ,
اشراق ,
قیاس برهانی ,
روش شناسی بنیادین ,
تفهم ,
انقلاب علمی ,
معرفت علمی ,
انسان مدرن ,
قوانین علی ,
معرفت شناسی توحیدی ,
انسان مدرن (مسائل جدید کلامی) ,
سکولاریسم ,
معرفتشناسی دینی (مسایل جدید کلامی) ,
مدرنیته (تجدد) ,
روش شناسی اثباتی (تجربی) ,
روش شناسی تفهمی (هرمنوتیک) ,
برهان ( صناعت ) ,
معرفت شهودی ,
معرفت تجربی ,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) ,
تفسیرگرایی((اصطلاح وابسته)، قسیم کارکردگرایی و بازنمود گرایی و ابزارگرایی و رفتارگرایی) ,
هویت فرهنگی مسلمانان ,
مبادی روش تفهمی ,
روش رئالیسم انتقادی ,
علوم انسانی غربی ,
روش شناسی کاربردی ,
رئالیسم خام اثبات گرا ,
علوم انسانی سکولار ,
معرفت شناسی دینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
موقعیت جدید اسلام در جهان معاصر و ضرورت نقشآفرینی آن به عنوان منبعی غنی در سامان بخشیدن به هویت فرهنگی و تمدنی مسلمانان در پرتو علوم مبتنی بر معرفت دینی و توحیدی از یکسو و بازتولید متونی با جهتگیریهای غیردینی و گاه متعارض با دین و اندیشه توحیدی در حوزه علوم انسانی در کشورهای اسلامی از سوی دیگر، مسئله روششناسی را به واسطه نقش قابل تأمل آن در تولید علوم و معارف انسانی جایگاهی ویژه میبخشد. از اینرو نوشتار حاضر بر آن است تا با مروری نقادانه و موشکافانه بر روششناسیهای رایج علوم انسانی و مقومات معرفتشناختی، هستیشناختی و انسانشناختی هر یک، امتیازات روش رئالیزم صدرایی را به عنوان روشی کارآمد در تولید علوم انسانی اسلامی نشان دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 183
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
وجود و علم در فلسفه صدرالمتالهین
نویسنده:
سید محمد حجازی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی ملاصدرا
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
هستی شناسی اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
تجرد ادراک ,
علم حضوری ,
علم نفس ,
المبدأ و المعاد ,
اتحاد عالم و معلوم ,
اصالت وجود ,
وحدت تشکیکی وجود ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
فاعلیت نفس در روند ادراک ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
بدون ترديد مسئله اصلی معرفتشناسی epistemology در هر سيستم فلسفی همان درك واقع است كه در رابطه بسيار نزديك علم و وجود تجلی می يابد. برای ارزيابی و تحليل اين دو مسئله فلسفی، منطقا اولی را در هستی شناسی ontology و ديگری را در معرفتشناسی مورد مداقه قرار می دهند، هر چند برخی مسائل فلسفی نيز وجود دارد كه در هر دو شاخه مورد بحث و تحقيق قرار گرفته به حدی كه تفكيك آنها از يكديگر و يا اختصاص به يكی از دو موضوع فوق چندان آسان به نظر نمی رسد. در این مقاله بنابر اصول حکمت متعالیه (اصالت وجود، تشکیک در وجود، تجرد ادراک، علم حضوری و علم حصولی، و نفس شناسی) این دو موضوع مورد بررسی قرار گرفته می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبادی فهم حکمت سیاسی ملاصدرا
نویسنده:
مهدی راسخی، مهدی امیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین و سیاست
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه سیاسی متعالیه
,
فلسفه سیاست
,
اندیشه سیاسی
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
شواهد الربوبیه ,
اهل بیت(ع) ,
المبدأ و المعاد ,
مبدا و معاد ,
فقیه ,
قرآن ,
حکمت سیاسی ,
کلام سیاسی ,
فقه و سیاست ,
اندیشمند سیاسی ,
مبادی فهم حکمت سیاسی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
همان گونه که ملاصدرا یک فیلسوف متبحر است، یک اندیشمند سیاسی نیز هست؛ گرچه پذیرفتن حکمت سیاسی وی، مبتنی بر اصول موضوعه ای است که نگارنده از آن به «مبادی» تعبیر میکند. این مقاله با روش تحلیلی، و با هدف تبیین مبادی روشی و محتوایی که ملاصدرا برای بیان حکمت سیاسی خود بدان تمسک جسته است، درصدد است تا با بررسی این مبادی، منشأ خطای بسیاری از منکران حکمت سیاسی وی را به صورت روشن بیان کند. حاصل اینکه، در زمان ملاصدرا، به خاطر شرایط خاص حاکم بر آن زمان، شاهد رکود اندیشه سیاسی هستیم نه زوال آن، و ملاصدرا یک اندیشمند سیاسی با ویژگیهای متفاوتی است که در مبانی و نوع اندیشه سیاسی خود و روش بیان نظریات سیاسی، به اندیشمندان سیاسی دیگر مشابهتی ندارد. همین تفاوت باعث شده است که برای دست یافتن به اندیشه سیاسی وی راهی بجز فهم، و پذیرش مبادی روشی و محتوایی ملاصدرا نداشته باشیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 45
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی هستی شناسی در فلسفه ملاصدرا و هایدگر
نویسنده:
مهدی منفرد
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
متن
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران ,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
بداهت وجود (مفهوم وجود)
,
موجود
,
الوجود
,
هایدگر
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
هستی شناسی اسلامی
,
هستی شناسی هایدگر (مسائل جدید کلامی)
,
ماهیت
,
عدم
,
اصالت وجود
,
فلسفه تطبیقی
,
درباره هایدگر
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
شواهد الربوبیه ,
اصطلاحنامه فلسفه ,
فلسفه اسلامی ,
حکمت متعالیه ,
غفلت از وجود ,
اعیان ثابته ,
عالم اسلام ,
محدوده هستی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
هستی و وجود، از جمله واژه هایی است که مابعدالطبیعه در صدد کشف و تبیین آن بوده است. در تاریخ متافیزیک (همه فلاسفه مدعی بوده اند)که موضوع فلسفه «وجود» است (یا وجود به ما هو موجود) یعنی همان هستی و معتقد بودند که بحث هایشان بر آن متمرکز بوده است. اما در میان آنها دو اندیشمند مشهور اهتمام بیشتری به مسئله «هستی»داده اند و بر این اعتقاد بوده اند که فلاسفه بیشترین توجه را به موجود نمودند نه به وجود، و نسبت به وجود غفلت داشته اند. صدرالمتألهین و مارتین هایدگر، دومتفکری هستند که درباره «هستی»دیدگاهی نو و ابتکاری ارائه داده اند. و ما در این پژوهش سعی نموده ایم مختصری از تفکرات دو اندیشمند درباره وجود را بررسی و ارائه نمائیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 178
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تشبه به خدا؛ غایت نهایی فلسفه
نویسنده:
محمدسالم محسنی، حبیب الله احسانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
استکمال نفس
,
تشبه به خدا
,
03. انسان شناسی Human nature
,
غایت فلسفه
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
اخوان الصفا ,
علم نفس ,
اهل بیت(ع) ,
خدامحوری ,
اصطلاحنامه فلسفه ,
فلسفه غربی ,
فلسفه یونان ,
حکمت متعالیه ,
قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
شناخت حقیقت و استکمال انسان از راه دانستن حقایق هستی، از اهداف فلسفه به شمار می رود؛ اما برترین هدفی که برای فلسفه بیان شده است، تشبه انسان به خداست. بسیاری از فلاسفه اسلامی خداگونه شدن انسان را به عنوان غایت نهایی فلسفه معرفی کرده اند. هدف پژوهش حاضر این است که تشبه انسان را به خدا به عنوان غایت نهایی فلسفه مورد بحث قرار داده و اهمیت و جایگاه آن را در فلسفه اسلامی بخصوص حکمت متعالیه نشان دهد. این مسئله در آثار فیلسوفان، بیشتر در تعریف فلسفه بازتاب یافته است. در این میانه فلسفه اسلامی اهداف گوناگونی را برای فلسفه بر می شمارد، لکن در نهایت به خدامحوری منتهی شده و غایت نهایی خود را در تشبه انسان به خدا تعریف می کند. غایت متعالی تشبه به خدا با اینکه در نگرش فیلسوفان ماقبل صدرایی مشاهده می شود، اما بر اساس اصول و مبانی حکمت متعالیه بهتر قابل تبیین و توجیه است. در این نوشتار از روش توصیفی - تحلیلی استفاده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسى تطبيقى «وحدت شخصى» صدرالمتألهين و «وحدت وجودى» اسپينوزا
نویسنده:
فرشته نورعلى زاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت شخصی وجود
,
هستی شناسی اسلامی
,
همه -خداانگاری اسپینوزا
,
حکمت متعالیه
,
وحدت وجود
,
عرفان نظری
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
اشتراک معنوی وجود ,
رابطه خدا و جهان ,
صفات الهی ,
فلسفه غربی ,
احکام جواهر ,
علیت ,
اصالت وجود ,
وحدت تشکیکی وجود ,
برهان بسیط الحقیقه ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
قرآن ,
تغییرناپذیری الهی ,
موجود قائم به ذات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
چکیده :
اين مقاله با هدف بررسى و تبيين تشابهات و تمايزات ديدگاه صدرالمتألهين و اسپينوزا در باب مسئله «وحدت وجود» به رشته تحرير درآمده است و به روش توصيفى و تحليل محتوا و با استفاده از فن اسنادى به بررسى تطبيقى نظريه «وحدت شخصى» صدرالمتألهين و «وحدت وجودى» اسپينوزا مى پردازد. از آنجا كه صدرالمتألهين و اسپينوزا در مفاهيمى همچون «وجود موجود قائم به ذات و وحدت آن»، «عينيت صفات با ذات آن»، «نامتناهى»، «تغييرناپذيرى»، «بسيط الحقيقه بودن و واجب الوجود بودن موجود واحد» اشتراك دارند، به نظر مى رسد برخلاف ديدگاه غالب، تشابهات ديدگاه صدرالمتألهين و اسپينوزا در وحدت وجود ظاهرى نبوده و اين فيلسوف همه خداگرا نيست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراحل سلوك در عرفان اسلامى
نویسنده:
محمد فنائى اشكورى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
عرفان عملی
,
منازل سلوک
,
مقامات سلوک(مقابل مقامات کمال)
کلیدواژههای فرعی :
اسفار ,
10. شریعت/ Šarīʿa ,
ادراک انسان ,
اقامه حدود ,
اعضاء ,
قرآن ,
عقل(منطق) ,
طاعت ,
طریقت ,
عرفان مسیحی ,
معرفت شناسی عرفانی ,
حقیقت قلب(قسیم روح و سر ونفس) ,
عالَم حقیقت(مقابل عالَم خیال) ,
مقام محبت ,
احساس (معرفت شناسی) ,
احساس باطنی ,
ارکان عرفان عملی ,
عبادت حبی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
در سلوك عرفانى سخن از مراحل و منازل تكامل نفس انسانى در سفر الى اللّه است. در عرفان عملى از طبقه بندى هاى گوناگونى براى بيان مراحل و اركان سلوك سخن به ميان آمده است. بعضى از اين طبقه بندى ها مراحل طولى حركت الى اللّه را بيان مى كنند كه يكى پس از ديگرى بايد طى شود. برخى از تقسيم بندى ها اجزا و اركان اصلى سلوك را متعرض مى شوند، كه ممكن است ترتب زمانى بر يكديگر نداشته باشند، هرچند ترتب منطقى و ذاتى بر يكديگر دارند. در اين مقاله، معرفت، محبت و اطاعت به عنوان اركان اصلى عرفان اسلامى معرفى مى شوند كه به طور منطقى مترتب بر يكديگر هستند. ارگان سه گانه عرفان متناظر با ابعاد سه گانه انسان، يعنى عقل، دل و جوارح و كاركردهاى آنها يعنى ادراك، احساس و عمل، مى باشند. پس از بيان اين طبقه بندى، برخى از طبقه بندى هاى معروف ديگر در عرفان اسلامى طرح و نسبت آنها با اين طبقه بندى بيان مى شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 25
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 151
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید