جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 163
أبو محمّد الحسین بن سعید بن حمّاد الکوفيّ الأهوازيّ (/ق 3 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث و متکلم امامی. امام رضا و امام جواد و امام هادی را درک کرده است.
أبوالحسن أسد بن إبراهیم بن کلیب السلميّ الحرّانيّ (/بعد 410 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث و متکلم شیعه . در روایاتی که کراجکی از او نقل کرده است صبغه کلامی او مشخص است و عمدتا در جهت اثبات امامت و فضیلت امیر المومنین است .
أبو عبدالله الحسین بن إشکیب القمّيّ (/ق 3 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث، فقیه و متکلم. شیخ طوسی او را از اصحاب امام حسن عسکری(ع) می داند. کتب " الردّ علی من زعم أنّ النبيّ کان علی دین قومه" و " الردّ علی الزیدیة" از اوست.
أبوالعبّاس أحمد بن محمّد بن سهل بن عطاء الأدميّ الهُجَیميّ (/ت 309 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
صوفی محدث و شاعر که دستی در کلام نیز دارد. از مشاهیر متصوفه در قرن سوم هجری. عموم محدثین رأی نیکویی درباره او ندارند و به او نسبت تساهل در روایت می دهند. در فقه حنبلی بوده است. به او نسبت قدری بودن داده اند و شهرستانی او را از مشبهه می شمارد. او قائل به اسقاط اختیار برای تحقق عبودیت است و همچنین قائل به جواز نظر در وجه الله و استماع کلام اوست .عقل قادر به اشراف بر ربوبیت نیست و صرفا ابزار عبودیت است .او در باره حسن و قبح نظری آمیخته به عرفان دارد و معقتد است قبایح به سبب استتتار حق از آنها قبیح شده اند و حسنات به سبب تجلی او مستحسن هستند.
أبو عليّ الحسن بن محمّد بن الحسن الساويّ (412 هـ/488 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث، فقیه شافعی و متکلم اشعری
أبو أحمد الحسین بن أبي الحسین إسحاق «المعروف بابن کرنیب» (/ت 300 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
متکلم ، فیلسوف و پزشک. معدود متکلمان بزرگ بغداد در عصر خود که کلام را با فلسفه آمیخت. از معاصران کندی . او و کندی را از اولین کسانی می شمارند که گام اول را در تکوین مکتب مشائی اسلام برداشتند.
أبو معن ثمامة بن أشرس النمیريّ البصريّ (/ت 213 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
متکلم معتزلی. رییس فرقه الثُمانیة. از بزرگترین متکلمانی است که در فکر مامون تاثیر نهاد . ابن ندیم فهرست هشت اثر از آثار او را ذکر کرده است . برخی از آراء کلامی ثمامه: آراء کلامی 1 - معتقد است که کثیری از حوادث نیاز به محدِث ندارند و افعال ( اعراض) متولد بدون فاعل اند و برای بنده فعلی نیست جز چیزی از سنخ اراده در قلب پدید می آید. 2 - به او منسوب است که خداوند عالم را به طباعش خلق کرده است. ابن راوندی این گفتار را کفر دانسته است چرا که گوینده خداوند را مطبوع قرار داده است و مطبوع محدَث است و از افعالی که بر او طبع می شود جدایی ندارد.شهرستانی این گفته را بدین نحو تفسیر کرده است که منظور او نظر فلاسفه مبنی بر ایجاب بالذات بدون ایجاب بنا به اراده است. 3 – از آراء منحصر به فرد او این است که بهشت و جهنم دار ثواب برای عبادت و شکنجه برای گناه است، پس برای کودک و آنکس که طاعت و معصیت خدا را نمی داند بهشت و دوزخی نیست و آنان در آخرت جز خاک نخواهند بود.خیاط نسبت این قول به ثمامه را رد می کند. 4 – او استطاعت را سلامت و صحت جوارح و خالی بودن آنها از آفات می دانست و معتقد بود که قبل از فعل است. 5 – معتقد به ایجاب معرفت قبل از ورود سمع بود (همانند عامه معتزله) اما این را اضافه می کرد که کسی از کفار که خالقش را نمی شناسد معذور است.
أبوبکر أحمد بن عليّ بن بَیغَجُور الإخشید (270 هـ/326 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
دارای اصالت ترکی و از معتزله بزرگ بغداد . ابن حزم او را یکی از سه شخصی می داند که ریاست معتزله به آنها متتهی می شود که دو تن دیگر ابو هاشم جبّائی و ابوالقاسم کعبی بلخی هستند و پیروان او را به اخشیدیه می شناسند. نسبت به ابوهاشم و اصحاب او تا حد تکفیر اختلاف نظر داشته است. نقل است که او توبه را اظهار پشیمانی می دانست حتی با وجود نبود عزم ترک معصیت و الذهبی این را از قول مرجئه نیز شنیع تر می داند. شیخ مفید کتابی در رد ابن اخشید در مساله امامت تالیف کرده است . با عقیده به صدور معجزه از ائمه موافق بوده است.
أبو جعفر أحمد بن أبي زاهر موسی بن جعفر الأشعريّ القميّ (/ت بعد 270 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
محدث ، فقیه و متکلم شیعه. کلینی روایاتی از او درباره علم امام و اینکه آنا ولات امر الله هستند نقل کرده است.
برغوث: محمّد بن عیسی (/240 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 163