جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
معجم اعلام متکلمین
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 163
عنوان :
أبو عليّ الحسین بن عليّ بن یزید المهلّبيّ الکرابیسيّ (/248 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معجم اعلام متکلمین
چکیده :
محدث، فقیه و متکلم . ابتدا از اصحاب رأی بود و سپس به فقه شافعی گروید و از مشاهیرشاگردان او شد. احمد حنبل که از دشمنان او بود وی را جهمی خوانده استو ابن ندیم کتاب الامامه را به او نسبت می دهد که در آن از علی (ع) بد گویی می کند و همچنین کتابی دارد که در معرفت خوارج به آن اعتماد می کنند. به نظر می رسد که مذهبی در کلام داشته است که داوود اصفهانی و ابن کلّاب از آن تبعیت می کرده اند. قائل به وجوب نظر بوده است و همچنین منکر عصمت امام . شیخ مفید نیز در مساله امامت ردی بر او نوشته است و همچنین به بدعت و کفر نیز متهم شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أبوالخیر برکة بن محمّد بن برکة الأسديّ (/ق 5 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معجم اعلام متکلمین
چکیده :
فقیه و متکلم شیعه. کتب حقائق الایمان ، کتاب الحجج در امامت و کتاب عمل الادیان و الابدان از اوست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أبوالحسن أحمد بن موسی الطبريّ (/ ت حوالي 340 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معجم اعلام متکلمین
چکیده :
فقیه و متکلم. صاحب اشعاری با محتوای زهد و حکمت. او را از قدمای معتزله می شمارند ولی بر خلاف معتزله در مساله خلق قرآن اظهار تردید می کرد و این را به تقیه تفسیر کرده اند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أبوحامد أحمد بن ماجد بن عَمرَوَیه البخاريّ (/؟؟؟؟؟؟؟)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معجم اعلام متکلمین
چکیده :
محدث و متکلم . ابن ماکولا اولین کسی است که به شرح حال او می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أبوالقاسم إسحاق بن محمّد إبراهیم، الحکیم السمرقنديّ (/342 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معجم اعلام متکلمین
چکیده :
فقیه حنفی ، متکلم و متصوف از بزرگان ماتریدیه. کتاب او با عنوان " السواد الاعظم" از قدیمی ترین کتب حنفیه در ماوراء النهر است و در آن از 60 مساله کلمای سخن به میان می آورد، از جمله اثبات رویه و نفی تشبیه و اینکه قرآن غیر مخلوق است و اینکه ایمان عطاء الهی است و فعل از جانب بنده است و توفیق از جانب خداوند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أبو عليّ الحسن بن القاسم الطبريّ (/ت 350 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معجم اعلام متکلمین
چکیده :
محدث، فقیه شافعی و متکلم. مختصر مسائل الخلاف فی الکلام و النظر از اوست و اولین کسی که در مساله خلاف به صورت خاص کتابی تالیف کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أبو معن ثمامة بن أشرس النمیريّ البصريّ (/ت 213 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معجم اعلام متکلمین
چکیده :
متکلم معتزلی. رییس فرقه الثُمانیة. از بزرگترین متکلمانی است که در فکر مامون تاثیر نهاد . ابن ندیم فهرست هشت اثر از آثار او را ذکر کرده است . برخی از آراء کلامی ثمامه: آراء کلامی 1 - معتقد است که کثیری از حوادث نیاز به محدِث ندارند و افعال ( اعراض) متولد بدون فاعل اند و برای بنده فعلی نیست جز چیزی از سنخ اراده در قلب پدید می آید. 2 - به او منسوب است که خداوند عالم را به طباعش خلق کرده است. ابن راوندی این گفتار را کفر دانسته است چرا که گوینده خداوند را مطبوع قرار داده است و مطبوع محدَث است و از افعالی که بر او طبع می شود جدایی ندارد.شهرستانی این گفته را بدین نحو تفسیر کرده است که منظور او نظر فلاسفه مبنی بر ایجاب بالذات بدون ایجاب بنا به اراده است. 3 – از آراء منحصر به فرد او این است که بهشت و جهنم دار ثواب برای عبادت و شکنجه برای گناه است، پس برای کودک و آنکس که طاعت و معصیت خدا را نمی داند بهشت و دوزخی نیست و آنان در آخرت جز خاک نخواهند بود.خیاط نسبت این قول به ثمامه را رد می کند. 4 – او استطاعت را سلامت و صحت جوارح و خالی بودن آنها از آفات می دانست و معتقد بود که قبل از فعل است. 5 – معتقد به ایجاب معرفت قبل از ورود سمع بود (همانند عامه معتزله) اما این را اضافه می کرد که کسی از کفار که خالقش را نمی شناسد معذور است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بزیع بن موسی الحائك الکوفيّ (/ق 2 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معجم اعلام متکلمین
چکیده :
رییس فرقه بزیعیه. از شخصیت و اصل و منشأ او چیزی به ما نرسیده است جز اینکه همعصر امام صادق و از بافندگان کوفه بوده است. جوهر آرائی که از آنان نقل شده است با آراء غلات مشترک است. امام صادق (ع) را بشر نمی دانست و معقتد بود که خداوند به این صورت بر ابناء بشر ظاهر شده است. معتقد بودند که آنچه به قلب بزیع و اتباع او می افتد همه وحی الهی است و مدعی بودند که آنان از کبار ملائکه بالاتر اند و حواریون اند و همچنین معتقد بودند که بزیع به آسمان رفته است و خداوند سر او را مسح کرده است. کلینی نقل می کند که امام صادق (ع) بعد از اینکه شنید بزیع مدعی نبوت است یکی از شاگردانش به نام ابن ابی یعفور را تشویق به قتل او کرد که به سر انجام نرسید. آراء آنان شبیه آراء مغیریة بود که آنان نیز از غلات عصر امام باقر (ع) و از پیروان مغیرة بن سعید البجلی بودند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أبوالحسن أحمد بن یحیی بن عليّ بن المنجّم البغداديّ (262 هـ/327 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معجم اعلام متکلمین
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أبو عبد الرحمن بشر بن غیاث بن أبي کریمة المریسيّ العدويّ (/ت 218 هـ)
نویسنده:
کتابخانه مجازی الفبا
نوع منبع :
مدخل اعلام(دانشنامه اعلام)
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معجم اعلام متکلمین
چکیده :
محدث، فقیه و متکلم معتزلی. رییس فرقه مریسیه. اصطناع خلق قرآن را به او نسبت می دهند و او را یکی از کسانی می دانند که در متقاعد کردن مامون به عقیده خلق قرآن نقش داشته است. همچنین او را مایل به جهم بن صفوان دانسته اند. فرقه او را گاه از مرجئه شمرده اند و همچنین گاهی آنان را در ضمن جبریه طبقه بندی کرده اند. نقل کرده اند که معتزله او را به سبب قول به جبر و خلق افعال بندگان از صفوفشان بیرون رانده اند. ابن حزم معتقد است که نزدیک ترین فرق معتزله به اهل سنت پیروان نجار و مریسی هستند و دورترین آنها اصحاب ابوالهذیل علاف است . از آراء اوست : 1 خلق قرآن 2 – خلق افعال بندگان 3 – ایمان، تصدیق قلبی و اقرار به زبان است و کفر سر سختی در انکار حق است . 4 – عدم رویت خداوند در قیامت 5 – عدم خلود اهل قبله در جهنم. 6 سجده بر خورشید و ماه و بت کفر نیست اما علامت کفر است .7 – انکار عذاب قبر و سوال دو ملک و عدم خلق بهشت و جهنم را به او نسبت می دهند. 8 – نگاه او به جنگ صفین مشابه نگاه نظام و بشر بن معتمر و دیگران بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 163
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید