جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
و سایر علوم انسانی
>
ادبیات
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 392
عنوان :
منصور نمری، شاعر شیعی
نویسنده:
محمدحسن فؤادیان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشکده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه شهيد بهشتي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
منصور نمری
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
ادبیات شیعه
,
ادبیات
,
شاعر شیعه
کلیدواژههای فرعی :
اهل بیت(ع) ,
حب اهل بیت(ع) ,
توریه ,
شعر سیاسی ,
تاریخ ادبیات ,
عباسیان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
چکیده :
منصور نمری شاعری شیعی است که در اشعار خود از حق اهل البیت (ع) دفاع نموده است. معاصر هارون الرشید و شاگرد عتابی است. او شاعری سیاسی است که معتقد به تقیه نیز هست به این جهت تشیع خود را پنهان داشته و نسبت به خلفا اظهار دوستی می نماید. اعتقاد حقیقی او از لابه لای اشعارش به خوبی آشکار است و به کارگیری صنعت توریه که گاهی نوعی تصریح نیز در آن است این مدعا را اثبات می کند، او از جهت توانایی در شعر از برگزیدگان شاعران عصر خویش است. شاعری متفنن و چیره دست در انواع شعر است. شعرش سهل و روان، لطیف و دقیق و پرفراز است. بدخواهان و کینه توزان نزد هارون اسرار او را فاش نموده و پرده از تشیع و محبت بسیارش به اهل بیت پیامبر (ص) برداشتند و خشم هارون را بروی برانگیختند. هارون ماموری را برای قتل وی گسیل می کند ولی قبل از رسیدن مامور شاعر دنیا را ترک نموده است. وفات وی را حدود سال 210 هجری قمری نوشته اند. متاسفانه از این شاعر اخبار و اشعار بسیاری به دست ما نرسیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 112
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
زندگانی نظام الدین نیشابوری
نویسنده:
عباسعلی بهاری اردشیری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشکده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه شهيد بهشتي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
تاریخ ادبیات
,
نظام الدین نیشابوری
,
ادبیات
کلیدواژههای فرعی :
ریاضی دان صرفی ,
علم نحو ,
مفسر ادیب ,
فیلسوف ادیب ,
کتاب تفسیر قرآن نظام الدین نیشابوری ,
شرح شافیه ,
مذهب نظام الدین نیشابوری ,
چکیده :
نظام الدین نیشابوری یکی از چهره های برجسته از دانشمندان مسلمان می باشد. او در زمان خود از درخشش خاصی برخوردار بود. او جامع علوم بود و در همه رشته های دانش سرآمد معاصرین خود بود. در این مقاله به نام و نسب و مولد و تاریخ ولادت و وفات او پرداخته شد. تالیفات او به اختصار مطرح شد. در ادامه شیعه یا سنی بودن نظام با نگاه اهل تحقیق و طرح دلایل آنان مورد مداقه گرفت. شهرت عمده نظام به کتاب تفسیر قرآن و شرح شافیه و تسلط او بر علوم انسانی و صرف و نحو می باشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 10
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ویژگی های سبکی کویر شریعتی
نویسنده:
فرهاد ساسانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقد ادبی
,
ادبیات
,
کتاب کویر
کلیدواژههای فرعی :
تلمیح ,
ویژگیهای سبکی ,
ترکیب بندی متن ,
بافت زمانی ,
بافت مکانی ,
عناصر ادبی ,
تصویر پردازی ادبی ,
مزینان ,
هنجار ادبی ,
تفسیرپذیری ادبی ,
اشاره های بینامتنی ,
تناقض ادبی ,
دوگان نگری ,
لایه لایه نویسی ,
چکیده :
در این جستار، تلاش می شود تا متن کویر، نوشته دکتر علی شریعتی بر اساس انتخاب سازه های مختلف در متن - یعنی بر مبنای محور جانشینی - و بر اساس چگونگی چینش سازه ها در کنار هم - یعنی بر مبنای محور همنشینی - و نیز عناصر پیرامونی دیگری که بر کار این دو محور و در نتیجه بر تفسیر حاصل از متن تاثیر می گذارد - یعنی محور همکنش تحلیل و بررسی شود. به این منظور، ابتدا برخی کلید واژه های نظری این رویکرد معرفی خواهد شد، و سپس متن یاد شده تحلیل خواهد گردید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معیار تعهد در ادبیات
نویسنده:
حجت رسولی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقد ادبی
,
تعهد
,
ادبیات
,
اخلاق و ادبیات
کلیدواژههای فرعی :
آزادی اراده انسان ,
مسوولیت اجتماعی ,
ادبیات و جامعه ,
اگزیستانسیالیسم ,
ادبیات اروپا ,
معیار تعهد ,
ادب متعهد ,
واقع گرایی ادبی ,
مکاتب ادبی اروپا ,
فلسفه سارتر ,
چکیده :
مساله ای که این نوشتار می خواهد به آن پاسخ دهد این است که معیار تعهد در ادبیات متعهد چیست و با چه معیار و مبنایی می توان ادب متعهد را تعریف کرد؟ اصطلاح ادب متعهد یا «الادب الملتزم» در قرن نوزدهم میلادی در اروپا پدید آمد و در حقیقت از شاخه های مکتب واقع گرایی در اروپاست. تعهد در ادبیات عربی و فارسی به صورت امروزی آن در یک قرن گذشته تحت تاثیر مکاتب ادبی اروپایی پدید آمده است. ناقدان و صاحبنظران معیارهای متفاوتی را در تعریف ادب متعهد مدنظر قرار داده اند؛ معیارهای مانند: اخلاق و تربیت؛ دین، ملیت، مسایل اجتماعی و مسایل انسانی. هر یک از این مبانی می تواند ملاک تعریف ادبیات خاصی به عنوان ادبیات متعهد گردد؛ اما این که کدام معیار به صحت و درستی نزدیک تر است، با تامل نیاز دارد. به علاوه گاهی تناقضاتی در بیان معیارها پدید می آید که باید تکلیف آن روشن گردد. به هر حال تعریف ادبیات متعهد طی زمان شاهده تحول و دگرگونی نیز بوده است و تحت تاثیر تحولات اجتماعی، به سمت قبول معیارهای فراگیرتر و جهان تر پیش رفته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 82
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بهبود زبان فارسی از منظر ادبی
نویسنده:
کاظم دزفولیان، علی عباسی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
زبان ادبیات فارسی
,
ادبیات
,
بهبود زبان فارسی
کلیدواژههای فرعی :
مجاز ,
استعاره ,
نماد ,
پارادوکس ,
برجسته سازی ,
ادبیات روسی ,
قاعده افزایی ,
زبان خودکار ,
زبان هنجار گریز ,
فشردگی معنایی ,
پوشیدگی معنایی ,
تشبیه ادبی ,
کارکرد زبان ,
حس آمیزی در ادبیات فارسی ,
زیبایی شناسی زبانی ,
وسعت معنایی واژگان ,
هنجارگریزی ادبی ,
تشخیص ادبی ,
چکیده :
بدیهی است که زبان ادبی و اصولا ادبیات هر کشور به نوبه خود باعث بهبود آن زبان از جمله از منظر زیبایی شناسی است. منظور ما از کلمه بهبود آن نیست که زبان به بن بست رسیده و آسیب پذیرفته است؛ بلکه مراد آن است که ادبیات هر کشور باعث بهتر شدن و زیباتر شدن و غنای زبان آن کشور می شود. علت پرداختن به این مساله این موضوع است: با علم این که آگاهیم که کارایی واژگان و گستره معنایی آن ها محدود است و گفته پرداز غالبا نمی تواند افکار خود یا تجربه های خود را به کمک واژگان بیان کند، زیرا وسعت معنایی واژگان کم است، به این فکر افتادیم تا راه حلی برای آن بیابیم. با تقسیم زبان به دو زبان خودکار (محاوره) و زبان هنجار گریز یا ادبی، نگارندگان مقاله سعی دارند بیشتر روی قسمت دوم آن بحث کنند و راهکارهایی را برای بهبود زبان خودکار ارایه دهند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
طنز در شعر حافظ
نویسنده:
عبدالامیر چناری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
طنز
,
حافظ شیرازی
,
ادبیات
,
طنز در ادبیات فارسی
کلیدواژههای فرعی :
ژنده پیل ,
کنایه ,
اخلاق فردی ,
اصول اخلاقی ,
ایهام ,
نوع ادبی ,
ایهام در شعر حافظ ,
آسیب های اجتماعی ,
صنعت بلاغی ,
استعاره تهکمیه ,
حاکم ستمگر ,
طنز آفرینی ,
طنز از طریق ابهام ,
طنز از طریق متناقض نمایی ,
تاویل استهزاآمیز ,
کلمات توهین آمیز ,
روحانی ریاکار ,
جانبداری از باطل ,
عذر بدتر از گناه ,
طنز از طریق حسن تعلیل ,
اخلاق فردی ,
چکیده :
طنز در شعر حافظ، به منزله یک صناعت بلاغی است، نه یک نوع ادبی. شیوه های طنز آفرینی حافظ بسیار متنوع، پیچیده و در نهایت ایجاز است. عدم درک اسلوب های طنز در شعر او، گاه سبب تفسیرهای نادرست و خلاف مقصود شاعر شده است. در این مقاله، طنزهای حافظ در 12 اسلوب دسته بندی شده است؛ از جمله طنز از طریق ابهام، متناقض نمایی، تاویل های تازه و استهزا آمیز از مسایل مهم، مغالطه منطقی، نسبت دادن رفتارهای مخالفان به خود. شخصیت های مورد نقد حافظ، همگی بدون نام و نوعی (typical) هستند و بر دو دسته اند: حکومتی و دینی. وی این شخصیت ها را از دو نظرگاه، نقد می کند: 1- اصول اخلاقی و ارزش های فردی 2- آسیب های اجتماعی. طنز حافظ غالبا زبانی عفیف و خالی از کلمات توهین آمیز دارد. موضوعات طنز حافظ، عمدتا نقد اندیشه های مخالفان عشق و عرفان؛ و اخلاق حاکمان ستمگر و روحانیون ریاکار است. «صورت» طنزهای حافظ، غالبا حاصل گردآمدن عناصر ناسازگار، جانبداری از باطل و مغالطه عمدی، به گونه ای کاملا ظریف و پنهان است؛ و این امر، با «محتوا» ی انتقادهای او از جامعه ای که ساختارهای بنیادین آن با ساختارهای قانونی اش تضادی عمیق دارد، کاملا هماهنگ است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 51
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تصاویر و مفاهیم متناقض نما در شعر صائب تبریزی
نویسنده:
اسدالله واحد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
متناقض نما
,
شعر و ادبیات دوره صفوی
,
ادبیات
,
اشعار صائب تبریزی
کلیدواژههای فرعی :
مجاز ,
استعاره ,
کنایه ,
نقد ادبی ,
شعر کلاسیک فارسی ,
ادبیات و جامعه ,
فرهنگ عامه ,
تشبیه ,
خیال پردازی ,
تشبیه ادبی ,
ادبیات عرفانی ,
صفویان ,
تصویرپردازی شعر ,
بیان عاشقانه ,
وصف خداوند ,
پاردوکس های معنوی ,
شگرد هنری متناقض نمایی ,
پاردوکس های لفظی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدرضا مظفر
چکیده :
امروز بیشترین بخش آگاهی های ما از شعر کلاسیک به مسایل فکری و برخی از ظرایف هنری مربوط است که در کتب مربوط به نقد فنی و جمال شناسی شعر مورد تاکید قرار گرفته است. یکی از نکات ظریفی که در ادب فارسی و در شعر عهد صفوی، خصوصا شعر صائب تبریزی، کمتر به آن پرداخته شده است، بررسی تصاویر و مفاهیم متناقض نما است. مباحث فراعقلی و عرفانی، بیان عاشقانه، نکته سنجی و خیال پردازی، وصف ذات اقدس الهی، وضع سیاسی و اجتماعی روزگار و فرهنگ عامه، از مهمترین اسباب رواج این شگرد هنری در شعر صائب اند. در میان اقسام تصاویر و مفاهیم متناقض نمای شعر او، پارادوکس های مبتنی بر تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه، بیش از پارادوکس های معنوی جلوه گر است؛ چرا که میدان هنرنمایی و آشنایی زدایی شاعر بیشتر در حوزه لفظ است و متناقض نماهای لفظی بهترین وسیله برای تحقق این امر به حساب می آید. این مقاله سعی دارد با بحث درباره عوامل ظهور گسترده این شگرد هنری، به بررسی گونه های متعدد متناقض نما اعم از لفظی و معنوی در شعر صائب بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 247 تا 260
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
داستان آفرینش (شرح تطبیقی- تحلیلی مقدمه مخزن الاسرار نظامی)
نویسنده:
مهدی نیک منش
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عالم خلقت
,
خلق آدم (ع)
,
مخزن الاسرار
,
نظامی گنجه ای
,
ادبیات عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
آفرینش در قرآن ,
آیات خلقت ,
سبک ادبی ,
سبک شعر ,
قلم صنع ,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) ,
صانع (اسماء فعل) ,
قرآن ,
ادبیات ,
شروح مخزن الاسرار ,
عروض ادبی ,
لوح هستی ,
چکیده :
با وجود شرح های بسیاری که در گذشته و سال های اخیر بر منظومه مخزن الاسرار نوشته شده است، ابیات زیادی از این مثنوی- و به ویژه مقدمه آن- همچنان در هاله ای از ابهام فرو رفته و ژرف و رازناک باقی مانده است. نگارنده در این مقاله، ضمن مقایسه و تشریح نظر شارحان، با تاکید بر توجه به ساختار اثر، استفاده از آثار هم عرض، و پیوند عمودی ابیات، دیدگاه خود را مبنی بر طرح «داستان آفرینش» با ترتیب خلقت هستی در مقدمه این منظومه، بیان کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 231 تا 246
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسائل عمده کشورهای شرقی در اشعار فارسی اقبال لاهوری (رویکرد جامعه شناختی)
نویسنده:
اکبر مجدالدین
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدالت اجتماعی
,
غرب زدگی
,
اشعار اقبال لاهوری
,
ادبیات و جامعه
,
ادبیات
کلیدواژههای فرعی :
بی خودی ,
ادبیات سیاسی ,
*جهان اسلام ,
فرهنگ اسلامی ,
جامعه اسلامی ,
کشورهای غربی ,
فلسفه خودی ,
آگاهی اجتماعی ,
خودی و بی خودی ,
جوامع بشری ,
مفاسد اجتماعی در ادبیات ,
پیشرفت کشورهای غربی ,
افرنگ ,
کشورهای سرمایه داری ,
نابرابری جهانی ,
چاره جویی فردی ,
چاره جویی اجتماعی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
بحث نابرابری های اجتماعی با توجه به گستره زمانی و مکانی و آثار وسیع آن از دیرباز مورد توجه اندیشمندان قرار داشته است. علامه اقبال لاهوری فیلسوف، سیاستمدار و شاعر بزرگ پاکستانی در چارچوب بررسی و تحلیل و تعلیل علل عقب ماندگی جوامع اسلامی به این بحث توجه فراوانی نموده و ابعاد مختلف آن را مورد کاوش دقیق قرار داده است. این مقاله به بررسی این مقوله از سوی اقبال لاهوری بر اساس کلیات اشعار فارسی این اندیشمند بزرگ پرداخته است. علامه اقبال از سویی به نقش فرد و شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جوامع اسلامی و از سوی دیگر به نقش کشورهای غربی یا به تعبیر شعری او "افرنگ" در عقب ماندگی جوامع اسلامی که در متون اجتماعی معاصر با عنوان کلی «نابرابری جهانی» قابل پی گیری است، توجه کرده است. این مقاله در حد خود می تواند کوششی برای روشن شدن سهم و نقش فرد و جامعه در پیدایش نابرابری در هر یک از جوامع بشری و نیز روشن شدن سهم و نقش کشورهای سرمایه دار غربی در پیدایش نابرابری در سطح جهانی به شمار رود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 211 تا 230
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خشونت و مدارا در ادبیات کودک (با نگاهی به دو نمایشنامه کودکانه)
نویسنده:
سیدحبیب الله لزگی، مهران (مهدی) حجوانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه شهید بهشتی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خشونت
,
کودک
,
ادبیات کودک
,
ادبیات معاصر فارسی
,
ادبیات
کلیدواژههای فرعی :
آنارشیسم ,
ادبیات نمایشی ,
جامعه شناسی هنر و ادبیات ,
قرآن ,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی ,
مدارا ,
رابطه فلسفه و ادبیات ,
ادبیات و روانشناسی ,
اخلاق و ادبیات ,
ابزارهای اعمال خشونت ,
مصداق خشونت ,
خشونت و مدارا ,
شنل قرمزی ,
شنگول، منگول و حبه انگور ,
نمایشنامه ماموریت حساس ,
نمایشنامه پرنده و فیل ,
چکیده :
در این مقاله به تعریف «خشونت» با توجه به چهار حوزه فلسفه، سیاست، جامعه شناسی و روان شناسی پرداخته می شود که این که آیا منشا و ریشه اش در نهاد انسان است و یا بیرون از آن. ابزارهای اعمال خشونت (حوزه فکر، زبان و عمل) مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین در این باره بحث می شود که راه مبارزه با خشونت، سرکوب غرایز انسانی نیست، بلکه کنترل و هدایت آن هاست. سپس تعریفی از مدارا و ظرایفی که در مفهوم آن قرار دارد ارایه می گردد. محور اصلی مقاله بررسی خشونت و مدارا در ادبیات کودک است. نگارنده همچنین بر آن است که نشان دهد افسانه های اژدها، و دیو و جن، پری مصداق خشونت در ادبیات کودک نیستند. در خاتمه به تحلیل و بررسی خشونت در دو نمایشنامه کودکانه پرداخته می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 189 تا 210
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 392
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید