جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 488
آزادی و خودمختاری انسان از دیدگاه کانت و نقد و بررسی آن
نویسنده:
محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
چکیده :
کانت، حوزه عقل نظری را ناتوان از اثبات خودمختاری و آزادی انسان می داند، و می کوشد از طریق عقل عملی یا اخلاق، آن را به عنوان اصل موضوع اثبات نماید. وی اعتقاد دارد که اگر آزادی و خودمختاری بخواهد صفت چیزی باشد، باید صفت اراده باشد. او اراده آزاد را با اراده خودمختار هم سان می داند؛ یعنی اراده هنگامی آزاد است که علت ایجاد آثار و اعمالی باشد، در حالی که خود معلول امر دیگری نباشد. او از معنای سلبی آزادی، به معنای ایجابی آن منتقل می شود و قانون حاکم بر آن، خودتحمیلی یا خودمختارانه باشد؛ یعنی قانون حاکم بر خود را خود وضع نماید. او همچنین اراده آزاد را با اراده تحت قانون اخلاقی یکی می داند و البته به این معنا نیست که افرادی که غیراخلاقی عمل می کنند، آزاد نیستند. کانت تا آنجا پیش می رود که اخلاق دینی را «دیگرآیین» و در نتیجه منافی با خودمختاری انسان می داند. این دیدگاه کانت در مقاله حاضر مورد نقد قرار گرفته و اثبات شده است که اخلاق دینی منافاتی با خودمختاری انسان ندارد.
صفحات :
از صفحه 21 تا 33
ارکان تلقی انسان از خود و تاثیر آن در رفتارهای اخلاقی او
نویسنده:
محمدتقی سبحانی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
چکیده :
تلقی یا باور انسان از خود، نقشی اساسی در اصلاح رفتارها به ویژه در رفتارهای اخلاقی او ایفا می کند. این مقاله با پذیرش این اصل که تلقی انسان از خود مبتنی بر شناخت او از خویش است، به دنبال تبیین ارکان تلقی صحیح انسان از خویش بوده، دو اصل «اعتقاد به حرمت نفس انسان» و «اعتقاد به وجود ربطی و غیرمستقل» داشتن را به عنوان دو رکن تلقی صحیح خویش، معرفی می کند. این دو رکن تلقی از وجود خویش را مطابق با واقعیت او سامان بخشیده، انسان را به سوی اصلاح رفتارهایش سوق می دهد. البته بین حس حرمت نفس با رفتار اخلاقی، رابطه دوطرفه برقرار است. یعنی به هر میزان رفتارهای نیک انسان استمرار بیابد یا پسندیده تر شود، بر حس حرمت نفس فاعل نسبت به خودش، افزوده می شود و افزایش یا استمرار حرمت نفس نیز افزایش یا استمرار رفتارهای نیک را به دنبال خواهد داشت.
صفحات :
از صفحه 85 تا 101
تحلیل انتقادی اخلاق سکولاریستی فلسفه کانت
نویسنده:
محمدمهدی حکمت مهر، ابوالحسن غفاری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
با آغاز مدرنیته، انسان غربی با نگریستن به انسان، جهان و خدا از منظری بشرانگارانه، مناسبات و شئونی را رقم می زند که امری بی سابقه بوده است. رابطه اخلاق و دین در مدرنیته نیز وابسته به چنین رویکردی می شود. در حالی که در دوره های پیشین، بالاخص قرون وسطا، اخلاق ذیل دین تعریف می شد و فیلسوفان مدرنیته در تلاش بودند تا نگرش انسان گرایانه و سکولاریستی را به حوزه رابطه اخلاق و دین نیز تسری دهند. در این میان، کانت نقش برجسته ای در این پروژه ایفا می کند. او ابتدا دو مفهوم اساسی دین و اخلاق را که به ترتیب عبارتند از خدا و اختیار، در نقد عقل محض در هاله ای از ابهام قرار داد و غیر قابل شناخت دانست و سپس در تدوین نظام فلسفه اخلاق خویش، با قرار دادن دین و مفاهیم دینی ذیل اخلاق و ارزش های اخلاقی، دین را به صرف یک مفهوم درونی و شخصی، تحویل و تقلیل می دهد. این مقاله ضمن تبیین فلسفه اخلاق کانت و همچنین سکولاریسم منطوی در آن، به نقد و تحلیل آن نیز می پردازد.
صفحات :
از صفحه 29 تا 55
عدالت در اینجا و اکنون [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
James P. Sterba
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب گستردگی و به هم پیوستگی پرسش‌های مربوط به عدالت - که در فلسفه اخلاقی و سیاسی معاصر نادر است- را بیان می‌کند. جیمز پی استربا استدلال می‌کند که یک مفهوم حداقلی از عقلانیت مستلزم اخلاق است، و یک اخلاق آزادی‌خواهانه حداقلی مستلزم رفاه و فرصت‌های برابر مورد تایید لیبرال‌های رفاه و برابری مورد تایید سوسیالیست‌ها، و همچنین یک برنامه فمینیستی کامل است. عدالت فمینیستی، نژادی، همجنس گرایی و چندفرهنگی نیز حامی متقابل هستند. نویسنده همچنین سازگاری بین اخلاق محیطی انسان محور و زیست محور، مانند جنگ عادلانه و نظریه های صلح طلبانه را نشان می دهد. در نهایت، او توضیح می دهد که چه زمانی سیاست عادی، اعتراض قانونی، نافرمانی مدنی، اقدام انقلابی و نافرمانی جنایی از نظر اخلاقی توسط عدالت در اینجا و اکنون مجاز است. این کتاب بسیار بدیع و بالقوه بحث‌برانگیز برای دوره‌های فلسفه اخلاق و سیاسی، اخلاق کاربردی، مطالعات زنان، مطالعات محیطی و مطالعات صلح ایده‌آل است.
فضایل اخلاقی و عقلانی در فلسفه غربی و چینی: چرخش به سوی فضیلت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Mi Chienkuo; Michael Slote; Ernest Sosa
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این اولین کتابی است که دیدگاه های غربی و چینی را در مورد فضایل اخلاقی و فکری گرد هم می آورد. ویراستاران Chienkuo Mi، Michael Slote و Ernest Sosa برخی از معرفت‌شناسان و اخلاق‌شناسان برجسته جهان را در ایالات متحده، اروپا و آسیا گرد هم آورده‌اند تا در زمینه‌ای جهانی آنچه را که آن‌ها «چرخش فضیلت» می‌خوانند، بررسی کنند. این 15 فصل هرگز قبلاً منتشر نشده است و با پوشش موضوعاتی که پل معرفت‌شناسی و فلسفه اخلاقی را ایجاد می‌کنند، نشان می‌دهد که یک چرخش فلسفی گسترده از مسائل کانتی و فایده‌گرا و به سمت دغدغه‌های شخصیت‌محور و عامل محور است. هدف این جلد این است که به دانشجویان و محققین به طور یکسان نشان دهد که بازگشت (دوباره) به سمت فضیلت در سنت غربی با چرخش (دوباره) به سمت فضیلت در فلسفه چینی دنبال می شود.
اخلاق فضیلت برای زنان (1250-1500میلادی) [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
István P. Bejczy (auth.), Karen Green, Constant Mews (eds.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer Netherlands,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب استدلال کریستین دو پیزان را مبنی بر اینکه زنان اعضای با فضیلت جامعه سیاسی هستند در چارچوب بحث های قبلی درباره فضایل نسبی مردان و زنان قرار می دهد. این اولین کسی است که به بررسی چگونگی بازنمایی و پرداختن به زنان در بحث های قرون وسطایی درباره فضایل پرداخت. این کتاب خوانندگان را با Speculum Dominarum (آینه بانوان)، آینه ای برای یک شاهزاده خانم، که برای ژان ناواری گردآوری شده بود، آشنا می کند، که در محیط درباری که کریستین را پرورش می داد، پخش می شد. با پرتاب کردن نور جدیدی بر راهی که زنان قرون وسطایی در آن فضائل را درک می کردند و توسط دیگران به عنوان سوژه های با فضیلت نشان داده می شدند، ایده های اخلاقی آن فرانسوی، لورا سرتا، مارگریت ناواری و دامز دو لاروش را در یک گفتمان در حال تکامل قرار می دهد. فضیلت هایی که با گذار از اندیشه قرون وسطایی به رنسانس مشخص می شود. اخلاق فضیلت برای زنان 1250-1500 برای کسانی که در مورد اخلاق فضیلت، تاریخ اندیشه های زنان و به طور کلی تفکر قرون وسطایی و رنسانس مطالعه می کنند، جالب خواهد بود.
راهنمای راتلج برای اراده آزاد [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Kevin Timpe (editor), Meghan Griffith (editor), Neil Levy (editor)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: پرسش‌های مربوط به اراده آزاد تقریباً با مسائلی در هر زمینه‌ای از فلسفه، از متافیزیک گرفته تا فلسفه ذهن تا فلسفه اخلاق، در هم آمیخته است، و همچنین با کار در حوزه‌های مختلف علم (به ویژه فیزیک، علوم اعصاب و روان‌شناسی اجتماعی) آگاه می‌شود. اراده آزاد نیز دغدغه همیشگی متفکران جدی الهیات و سنت های غیر غربی است. از آنجایی که اراده آزاد را می توان از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار داد و پیامدهایی برای بسیاری از بحث ها دارد، یک نظرسنجی جامع نیاز دارد که طیف وسیعی از رویکردها را در بر گیرد. این کتاب اولین کتابی است که متخصصان برجسته را در هر جنبه ای از اراده آزاد گرد هم می آورد، از کسانی که در بحث های فلسفی کنونی نقش دارند، تا دیدگاه های غیرغربی، مشارکت های علمی و کسانی که تاریخ غنی این موضوع را می دانند.
اخلاق زیستی در دیدگاه اروپایی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Henk A. M. J. Ten Have (auth.), Henk ten Have, Bert Gordijn (eds.)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Springer Netherlands,
چکیده :
ترجمه ماشینی: در این کتاب که توسط گروهی از محققان همکار در زمینه اخلاق زیستی از کشورهای مختلف اروپایی تهیه شده است، مروری بر برجسته ترین موضوعات در اخلاق زیستی امروزی ارائه شده است. مضامین مورد بحث قرار می گیرند تا خواننده را قادر سازد که دید کلی عمیقی از وضعیت هنر در اخلاق زیستی داشته باشد. فصل‌های مقدماتی خواننده را از طریق ابعاد مربوط به یک حوزه خاص راهنمایی می‌کند، در حالی که بحث‌های موردی بعدی به خواننده کمک می‌کند تا نظریه‌های اخلاقی را برای مشکلات بالینی خاص و پرسش‌های خط‌مشی سلامت اعمال کند. این کتاب بر دیدگاه‌های معمول برای بافت اروپایی تمرکز دارد. این نه تنها مضامین اخلاقی زیستی خاص مانند عدالت اجتماعی، انتخاب در مراقبت های بهداشتی، و سیاست های بهداشتی (به عنوان مثال، در کشورهای پسا کمونیستی) را برجسته می کند، بلکه بر رویکردهای خاص در نظریه اخلاقی، در رابطه با فلسفه های قاره ای مانند پدیدارشناسی و هرمنوتیک تأکید می کند. این کتاب به دلیل بیان آنچه که برای محیط مراقبت های بهداشتی اروپا و همچنین برای بحث های اخلاق زیستی معمول است، در مقایسه با کتاب های درسی موجود در اخلاق زیستی منحصر به فرد است. این کتاب یک کتاب درسی مقدماتی است که خواننده را با مسائل اصلی مراقبت های بهداشتی امروزی و همچنین رویکردهای نظری و عملی مختلف برای روشن شدن این مسائل آشنا می کند.
آگاهی و مراجع آن: معنا و جایگاه آگاهی در تفکرات اخلاقی جوزف باتلر و عقلانیت گرایی اخلاقی سموئل کلارک، جان بالگوی و ریچارد پیرس
نویسنده:
Dafydd Edward Mills Daniel
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : اندیشه اخلاقی جوزف باتلر و عقل گرایی اخلاقی ساموئل کلارک و پیروانش، جان بالگوی و ریچارد پرایس، غالباً در نتیجه این موارد متمایز می شوند: (الف) روش تجربی باتلر (مثلاً کید، استورجن). (ب) تأکید باتلر بر عشق به خود در «گذر ساعت خنک» (مانند پریچارد، مک فرسون). (ج) وجدان باتلر، جایی که بر اساس خوانشی نئوکانتی، باتلر با انتقال حسی از «تأیید بازتابی» کانتی از کلارکی ها پیشی گرفت (مثلاً، کورسگارد، داروال). انتقادات نئوکانتی از کلارکی ها در (ج) با (د) انتقادات فرانسیس هاچسون و دیوید هیوم از کلارکی ها سازگار است. (ه) انتقادات مدرن از شهودگرایی عقلانی که از هاچسون و هیوم پیروی می کنند (مانند مکی، وارناک). و (f) این ادعا که کلارکی ها در «نظریه قانون طبیعی پس از بازسازی» موقعیت ناآرامی داشتند (به عنوان مثال، بیزر، فینیس). (د)-(ه) بنابراین پایه تمایز بین باتلر و کلارکی ها در (a)-(c)، جایی که کلارکی ها، بر خلاف باتلر، به دلیل بازنمایی حقیقت اخلاقی به عنوان ادراک منفعل و بدیهی از بالقوه مورد انتقاد قرار می گیرند. حقایق غیر جالب این مطالعه با این استدلال که وجدان باتلر و کلارک بیش از یک مرجع دارد به (الف) - (ف) پاسخ می‌دهد. به طوری که وجدان به معنای تجربه فرد از قضاوت خود و قضاوت خداوند و نظم اخلاقی عقلانی بود. در نتیجه نظریه مشترک وجدان، باتلر و کلارکین نظریه یکسانی در مورد رشد اخلاقی داشتند: کارگزاران اخلاقی زمانی بالغ می‌شوند که از اطاعت از وجدان تنها بر اساس یکی از مراجع وجدان، به اطاعت از وجدان حرکت می‌کنند، زیرا انجام این کار رضایت هر یک است
  • تعداد رکورد ها : 488