جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه علوم قرآنی
>
تفسیر و مفسران
>
تفسیر قرآن
>
تفسیر قرآن با قرآن
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 142
عنوان :
مناهج البيان في تفسير القرآن - الجزء الاول (الفاتحة - البقرة: 141)
نویسنده:
محمد باقر الملكي الميانجي؛ تنظیم: محمد البیابانی الاسکوئی؛ اشراف: حسین درگاهی؛ تصحیح: عزیز آل طالب
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران - ایران: موسسة النبأ الثقافیة,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
مکتب تفکیک
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
مفسران قرآن
,
مفسران شیعه
,
تفسیر ترتیبی
,
تفسیر شیعه
,
تفسیر امامیه
,
مکتب تفکیک
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب تفسیر شیعه امامیه
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
تفسیر عیاشی (روایی)
,
کتب مکتب تفکیک
,
آثار مکتب تفکیک
کلیدواژههای فرعی :
حجیت ظواهر قرآن ,
اخراج حضرت آدم (ع) ,
تحدی قرآن ,
خلافت الهی ,
خلافت آدم علیه السلام ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
روح القدس ( روح ) ,
مخالفت ابلیس از سجده آدم (ع) ,
ایمان به غیب ,
ابلیس ,
ظواهر قرآن ,
نسخ ,
فضایل قرآن ,
ناسخ و منسوخ ,
محکم و متشابه ,
تفسیر به رأی ,
تفسیر قرآن با قرآن ,
نفاق ,
آیه ابتلای ابراهیم (ع ) ,
جنت آدم(ع) ,
چکیده :
مناهج البيان في تفسير القرآن، حاصل تدريس تفسیر مؤلف آن، مرحوم ملكى ميانجى است كه از اوان ورود به شهر مقدس قم، به سال 1378ق، آغاز گرديده است و نخستين جلد آن، تفسير سوره فاتحة الكتاب در سال 1413ق، به چاپ رسيده است. مجموع مجلدات آن، 6 مجلد و 6 جزء (دو جزء از آخر قرآن و چهار جزء از اول قرآن) است. مفسر محترم، در مقدمه جلد اول، پس از اشاره مختصر به روش تفسيرى خود، به مباحث علوم قرآن، فضيلت و شناخت قرآن و اهميت تفسير مىپردازد و نيز درباره حجيت ظواهر قرآن، تفسير قرآن به قرآن و تفسير قرآن به حديث، محكم و متشابه، تأويل و تفسير، تفسير به رأى، ناسخ و منسوخ، اعجاز و تحدى و حدوث قرآن سخن مىگويد و نكات ظريف و قابل توجهى در طرح مباحث و نقد ديدگاههاى ديگران ارائه مىدهد. شيوه كلى مفسر، موجزگويى و در حد اشاره به مبانى تفسير و كلام و توضيح معانى و احيانا طرح و تحليل مباحث اعتقادى است. ترتيب مباحث در اين تفسير بدين شكل است كه در هر قسمت، مجموعهاى از آيات را مطرح مىكند و آن را از نظر بيان آيه و واژهشناسى، كلمه كلمه رسيدگى مىكند، سپس كلمات و جملات را توضيح مىدهد. در جايى كه حديثى رسيده باشد و به فهم كلام كمك كند يا در كليت بحث مفيد افتد، متعرض مىشود و از ديدگاههاى مفسران شيعه و سنى، بهويژه شيخ طبرسى، شيخ الطائفه طوسى، جارالله زمخشرى، فخرالدين رازى استفاده مىكند. البته در بسيارى از موارد، اين نقل همراه با نقد و تحليل و مناقشه اقوال است. اين نقدها بيشتر نسبت به زمخشرى و فخر رازى است، گرچه كسانى مانند علامه طباطبايى و شيخ محمد عبده در تفسير المنار از اين نقدها بىنصيب نيستند و با تكيه كلام «و من العجيب»، آنان را مورد نقد قرار مىدهد. بدين سان از ويژگىهاى اين تفسير، همين قسمت از مباحث تفسير است كه به شكل گسترده و اجتهادگونه با نقادى و زير و رو كردن مطالب، به تحليل و بررسى آيات مىپردازد. بههرحال، طبق روال بسيارى از تفاسير كه مباحث، به ترتيب سوره و آيه به آيه شروع مىشود. اين تفسير نيز چنين است و در آغاز هر سوره، كلياتى از مطالب درباره سوره، مانند: مكى و مدنى بودن و ترتيب نزول را به نقل از مجمع البيان ارائه مىدهد، آنگاه به توضيح واژه و تبيين كلام و استشهاد روايت مىپردازد. مرحوم ملكى از منابع تفسيرى بسيارى استفاده مىكند. از مهمترين منابع اين تفسير، مجمع البيان طبرسى، مفاتيح الغيب رازى، كشاف زمخشرى، تبيان شيخ طوسى و المنار رشيد رضا و الميزان علامه طباطبايى است. ضمنا يكى از تأليفات مفسر كتاب «بدايع الكلام» است كه به تفسير و تبيين آيات احكام - كتاب طهارت و قسمتهاى مهم صلات - مىپردازد و چنانكه از مقدمه اين اثر استفاده مىشود، حاصل بحث و تدريس مؤلف در جمع شاگردان خود در حوزه علميه بوده است و چون مباحث اين كتاب در بخشهاى زيادى با تفسير مشترك است، مىتوان اين كتاب را مجموعهاى از اين تفسير به حساب آورد (چنانكه «توحيد الإمامية» ايشان نيز همين خصوصيت را دارد). بههرحال، در اين كتاب افزون بر مباحث تفسيرى و جمع ميان آيات و تطبيق و طرح مطلب فقهى و اصولى، به مباحث اعتقادى و معارف، همچون مباحث: امامت (ص80-123) شفاعت (ص199-204) و عصمت (ص125) مىپردازد و با همان مشرب مباحث را بهطور استدلالى و تحليلى مورد توجه قرار مىدهد. از نكات قابل پيشبينى در اين كتاب، نقد آراى فلاسفه و طرح ديدگاه عرفا و نقد آنهاست. از نمونه بحثهاى مفسر در پژوهشهاى اصولى و ادبى، بحث طهارت اهل كتاب، حقيقت شرعيه و مفهوم «إنما المشركون نجس» (توبه، 28/9) است. طبق شواهد و ارجاعهاى تفسير، كتاب «بدايع الكلام» پيش از تفسير، نگارش يافته است. از نكات جالب توجه اينكه ايشان در تفسير قرآن، در جاىجاى اين كتاب از آيات ديگر، براى فهم و تفسير قرآن استفاده كرده و به موارد مختلف استشهاد كردهاند. مرحوم ملكى يكى از كسانى است كه بهطور گسترده از روايات اهلبيت در تفسير و فهم معناى آيه و اشاره به مصاديق كلام استفاده مىكند و از جهتى مىتوان احاطه مفسر به روايات اهلبيت و مراجعه به آنها را از جنبههاى مختلف، يكى از مشخصههاى بارز اين تفسير دانست. از نكات قابل يادآورى، اهتمام مفسر به نشان دادن منابع روايى است و چون ايشان از منابع فراوانى در حديث و تاريخ و سيره استفاده مىكند، همواره مشخصات اين منابع را يادآور مىشود. از مهمترين منابع روايى وى، كتب اربعه، تفسير البرهان، نور الثقلين، الدر المنثور، بحار الأنوار، سيره ابن هشام و مروج الذهب است. مرحوم ملكى يكى از كسانى است كه در آغاز تفسير، ضمن تأكيد بر اجتهادى بودن تفسير، به اهميت عقل در كار تفسير اشاره مىكند و در كتاب توحيد الإمامية، بحثى گسترده درباره عقل و حجيت آن در كتاب و سنت دارد و عقل را، به عقل اصطلاحى و عقل فطرى تقسيم مىكند و موارد تعارض ميان عقل و نقل را توضيح مىدهد. بههرحال تفسير مناهج پر است از استدلالات عقلى بر اثبات مطالب اعتقادى و اخلاقى و حتى فقهى. بىگمان كسى كه اجتهاد مىكند و به ظاهر الفاظ بسنده نمىكند و از چند و چون مطالب سؤال مىكند و كاوشى در مضمون و دلالت آيات دارد، در حقيقت كنكاشى عقلانى دارد و عقل خود را در مفهوم و پيام آيه به كار مىبرد. مرحوم ملكى در تفسير، به لغت توجه بسيار گسترده دارد. در هر مورد، بهويژه در كلمات مشكل و غريب و بحثانگيز، استفاده از لغت و اقوال مفسران عصر پيامبر و تابعان، كار جدى اوست. ايشان در استناد به كلام لغويان، مانند ابن منظور در لسان العرب، ابن فارس در مقاييس اللغة، فيروزآبادى در قاموس المحيط، طريحى در مجمع البيان، راغب در مفردات يا كتابهاى لغت معاصر، مانند: أقرب الموارد عنايت دارد و در مواردى به نظر مجمع البيان در بحث لغتشناسىها، بهويژه گفتار تابعان در معناى واژه اهميت مىدهد؛ گرچه از نكات جالب اين بحث، استناد به معانى آيات ديگر و حتى روايات رسيده در تفسير است. البته گاه استفاده از روايت براى كاوشهاى واژگانى نيست و ارتباطى با تعيين مصداق و موارد معناى كلمه پيدا مىكند. مرحوم ملكى نسبت به تفسير آن دسته از آيات كه به علوم روز مربوط مىشود، بسيار مستنكف است و هر جا كه به آياتى اين چنين مىرسد، تنها با توجه به آيات مرتبط ديگر، تفسير مىكند و سعى دارد، از داخل شدن در بحثهاى علمى و فنى پرهيز كند و اگر در مواردى هم اشارهاى دارد، با توجه به گفتههاى مفسران پيشين است. مرحوم ملكى، از تربيتيافتگان مكتب تفكيك و از مخالفان روش تفسير فلسفى است. او با تفسير عقلانى، مخالفتى ندارد و همانطوركه در مقدمه تفسير اشاره مىكند يكى از منابع فهم قرآن را عقل مىداند؛ اما در جاىجاى تفسير به نقد فلاسفه و شيوه برداشت آنان در مسائل معروف و مورد اختلاف، ميان متكلمان و فلاسفه مىپردازد. از آنجا كه تفسير مناهج بسيار موجز است، طبعا بحثهاى مرتبط با تفسير در آن به شكل گذرا و در محدودهاى خاص مطرح شده است؛ لذا در زمينه علوم قرآن مباحثى را بهطور فشرده و در سايه تفسير مطرح كرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مواهب الرحمن في تفسير القرآن - الجزء الاول (الفاتحة - البقرة: 123)
نویسنده:
السيد عبد الأعلى الموسوي السبزواري
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم - ایران: دارالتفسیر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
سوره بقره
,
سوره حمد
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر ادبی
,
تفسیر بیانی
,
تفسیر کلامی
,
تفسیر مأثور
,
تفسیر ترتیبی
,
تفسیر شیعه
,
تفسیر امامیه
,
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
,
کتب تفسیر شیعه امامیه
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
تفسیر عیاشی (روایی)
,
001- سوره فاتحه
,
جزء 01 قرآن: بسم الله الرحمن الرحیم، الحمد لله رب العالمین، الرحن الرحیم
,
002- سوره بقره
,
001- سورة الفاتحة
,
002- سورة البقرة
کلیدواژههای فرعی :
اخراج حضرت آدم (ع) ,
ارزاق ,
تحدی قرآن ,
جبر determinism ,
شفاعت ,
امر بین امرین ,
تفویض ,
خلافت آدم علیه السلام ,
کفر ,
مخالفت ابلیس از سجده آدم (ع) ,
ایمان به غیب ,
ابلیس ,
هدایت ,
آیات الاحکام ,
تفسیر قرآن با قرآن ,
تفسیر روایی ,
نفاق ,
نفاق با خدا ,
استعاذه ,
ایمان ,
اعجاز قرآن ,
جنت اختصاص الهی ,
جنت آدم(ع) ,
هدایت الهی ,
چکیده :
این تفسیر یکی از تفاسیر جامع و متقن شیعه در دورههای اخیر است زیرا از زاویهای علمی به ابعاد مختلف ادبی، لغوی، بلاغی، فقهی، کلامی، اجتماعی، فلسفی و عرفانی پرداخته و در هر قسمت به تناسب وارد بحث شده است. روش تفسیر اجتهادی و در عین حال جمع بین معقول و منقول است، شامل همه آیات قرآن میشود و با نثری روان و بدون پیچیدگی و تفنن در عبارات مطالب را ارائه داده است. ایشان قبل از ورود به تفسیر در مقدمهای کوتاه انگیزه و شیوه خود را اینچنین بیان میدارد: «اکثر مفسرین، قرآن را به رنگ و بوی علمی که با آن مانوسند، تفسیر کردهاند، فلاسفه، متکلمین، فقها، عرفا، صوفیه، اهل لغت، اهل حدیث و دیگران. تلاشم این است که تفسیر به رای نکنم، و تفسیر قرآن را به قرآن ارائه دهم، و با آنچه از ائمه علیهم السلام» در تبیین آیات آمده، در آمیزم، و آنچه مورد پذیرش و اتفاق جمیع اهل شریعت است، به آن اضافه نمایم و در نهایت، آنچه را که میتوان با قرائن معتبر از آیات استظهار کرد، کنار آن ذکر نمایم. روش من این بوده که مضمون آیه را بیان کنم، سپس مفردات و بعد از آن مباحث مربوط به آیه را مطرح کنم، و در مبحث دلالی، معنای عامی که، آیه با دلالتهای ظاهری یا دقائق علمی به آن، اشاره دارد، را، بیان کردهام. متعرض بیان نظم آیات و ارتباط آنها نشدم زیرا معتقدم، جامع قریب آنها هدایت و تکامل انسانی است، با این وصف، وجهی برای ذکر نظم آیات نمیبینم. شان نزول آیات را غالبا ذکر نکردم، چون معتقدم، آیات قرآن، کلیاتی است که بر مصادیق خود، در همه زمانها تطبیق میکند، پس وجهی برای تخصیص آن به زمان نزول یا به فرد خاصی، نیست. روایاتی از ائمه «علیهم السلام» نیز که در صدد بیان مصادیق هستند از باب تخصیص معنای آیه به آن مصداق، نخواهد بود، بلکه مصداق تطبیق کلی بر افراد خود میباشد. از عبارتهای مغلق و الفاظ سخت و تفصیل زائد احتراز جستم.»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحليلی تازه از تعامل معناشناسی و تفسير قرآن به قرآن با الهام از ديدگاه ايزوتسو
نویسنده:
حامد ساجدی، ابوالفضل ساجدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جهان بینی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
01-متکلم(اسماء هفتگانه گروه یک)
,
معناشناسی قومی
چکیده :
«معناشناسي»، از علوم نوپا در دنياي غرب است كه از زيرشاخههاي زبانشناسي به شمار ميآيد و به دنبال فهم بهتر معناي سخن است. اين علم در پي كشف سازوكارهاي معنا با روشي علمياست. يكي از اين نگاههاي نو و كارآمد، نگاه معناشناسانة قرآنپژوه ژاپني، توشيهيكو ايزوتسو، است. وي با بهكارگيري معناشناسي قوميدر متن قرآن، عملاً گونهاي از تفسير «قرآن به قرآن» را عرضه كرده است. با اين حال، ديدگاه وي دچار كاستيها و ابهاماتي است. در واقع، وي تنها گامهاي اوليه را آغاز كرد و اكنون لازم است قدمهاي بعدي و تكميلي طي شود. مقالة حاضر با روش «تحليلي ـ توصيفي» درصدد رفع نقاط ابهام اين فرضيه و بسط و تكميل آن است تا با رسيدن به يك معناشناسي تكامل يافته، بيشتر و دقيقتر تفسير قرآن را ياري كند. نوشتار پيش رو پس از پيرايش مباني معناشناسي قومي، از دو عنصر «نسبيت زباني» و «ترجمهناپذيري» به مباحث «روششناختي» ميپردازد. ايزوتسو از تأثير جهانبيني متكلم در فهم معناي واژگان سخن گفته است. در ادامه، نشان ميدهد كه ميتوان جهانبيني متكلم را به پنج ساحت تقسيم كرد تا تعامل جهانبيني و زبان بهتر و دقيقتر فهم شود. در مجموع، ميتوان گفت: توجه به پنج جهانبيني قرآني را بايد در فهم واژگان اين كتاب دخيل دانست: جهانبيني تصديقي در عرض معناي واژه؛ جهانبيني تصديقي در طول معناي واژه؛ جهانبيني ترسيمي؛ جهانبيني تصوري؛ و جهانبيني لفظي.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 26
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحقق معنا و مصداق در تفسير و تطبيق قرآن از نگاه علامه طباطبايی
نویسنده:
محسن ابراهيمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تأویل
,
تطبیق
,
هرمنوتیک
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
قضیه حقیقیه
,
دلالت مطابقی
,
مصداق(اصطلاح وابسته)
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
«تفسير قرآن به قرآن» روش علامه طباطبايي براي تفسير کتاب الهي است. در اين روش در فهم الفاظ قرآن، به عرف و فهم عامه تنها به عنوان امري ابتدايي براي تحقق موضوع تخاطب نگاه مي شود و ملاک اصلي در فهم، آيات ديگر هستند؛ به گونه اي که به قرآن به عنوان مجموعه اي واحد نگاه مي شود و تمامي آيات ناظر به يکديگر در نظر گرفته مي شوند و بر اين اساس، لفظ، معنا و يا مصداق خود را مي يابد. البته ممکن است از نگاه عرف، معنا و يا مصداق لفظ متفاوت باشد كه پس از آن مسئلة تطبيق مطرح مي شود. بر اين اساس، مفاهيم آيات قرآن منطبق بر مصداقي خاص مي شوند که در اين بخش روايات اهل بيت عليهم السلام نقش ويژه پيدا مي کنند. بنابراين مي توان گفت روش علامه مشتمل بر دو بخش تفسير و تطبيق است و تبيين آن مي تواند ارائه دهندة روشي ممتاز در تفسير قرآن باشد. نوشتة حاضر با بررسي مقدمات تفسير قرآن به قرآن، به تبيين اين مسئله در روش تفسيري علامه مي پردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 23 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحقيق في منهجية تفسير القرآن بالقرآن، في تفسير الميزان : حوار مع آیة الله السید جعفر سیدان
نویسنده:
جعفر سیدان؛ ترجمه: فاضل الرضوی
نوع منبع :
کتاب , مناظره،گفتگو و میزگرد , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد - ایران: ولایت (دارالولایة للنشر),
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
مکتب تفکیک
کلیدواژههای فرعی :
تفسیر قرآن ,
تفسیر شیعه ,
تفسیر قرآن با قرآن ,
تفسیر امامیه ,
تفسیر قرآن با قرآن ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دور اهل البیت علیهم السلام فی تصحیح الفکر و العقیده
نویسنده:
علی موسی الکعبی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کربلا: العتبه الحسینیه المقدسه، قسم الشوون الفکریه و الثقافیه,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فضایل
,
فضایل اهل بیت (ع)
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
مرجعیت علمی اهل بیت(ع)
,
کتب امام شناسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تاریخ طبری
,
الکامل فی التاریخ
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
الطبقات الکبری (طبقات ابن سعد)
,
تفسیر عیاشی (روایی)
,
بحار الانوار (علامه مجلسی)
,
إعلام الوری بأعلام الهدی (فضل بن حسن طبرسی)
کلیدواژههای فرعی :
عقاید اسلامی ,
آیات فضائل اهل بیت (ع) ,
آیات الاحکام ,
تفسیر قرآن ,
تفسیر قرآن با قرآن ,
اطعمه و اشربه ,
طب شرعی ,
احکام اطعمه و اشربه ,
چکیده :
کتاب حاضر در مورد فضائل اهل بیت علیهم السلام در فنون مختلف تفسیر، عقاید، اطعمه و اشربه، طب و... می باشد که در نتیجه همه این راهنمایی ها و مرجعیت ایشان، این فکر و عقیده پیروان اهل بیت علیهم السلام است که رشد می یابد و به سعادت می رسد و لذا مهمترین نقش اهل بیت اصلاح و ارتقای تفکر و عقیده پیروان است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه ایمان و معرفت از دیدگاه علّامه طباطبائى با محوریت تفسیر المیزان
نویسنده:
امرالله قلى زاده، محمد جعفرى
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
معرفت
,
رابطه ایمان و معرفت
,
ایمان مذهبی
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
تفسیر المیزان (کتاب)
کلیدواژههای فرعی :
جایگاه ایمان در انسان ,
ایمان به خدا ,
خضوع در نماز ,
مراتب ایمان ,
ایمان گزاره ای ,
ایمان به غیب ,
متعلقات ایمان ,
تعریف ایمان ,
ایمان در قرآن ,
ایمان به ملائکه ,
ایمان به کتب آسمانی ,
ایمان به پیامبر ,
رابطه ظن و ایمان ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
مسئله ایمان دینى، یکى از مهم ترین مباحثى است که در ادیان به طور عموم و ادیان ابراهیمى به طور خاص مورد توجه بوده است. تاریخ اسلامى گواه این است که مسئله ایمان یکى از کهن ترین موضوعات اعتقادى است که فرق مختلف اسلامى بدان پرداخته اند. این نوشتار، با روش توصیفى تحلیلى مى کوشد با نگاه قرآنى، مسئله رابطه ایمان و معرفت از دیدگاه علّامه طباطبائى را مورد بررسى قرار دهد. ابتدا معناى ایمان و معرفت و سپس متعلق ایمان و در نهایت رابطه بین ایمان و معرفت مورد بررسى واقع شده است. سه نوع رابطه بین ایمان و معرفت متصور شده و در نهایت رابطه اى را مقبول دانسته که معرفت نقش زمینه و مقدمه را در حصول ایمان ایفا مى کند. در ضمن، رابطه معرفت حضورى با ایمان و امکان حصول ایمان با ظن نیز مورد مداقه واقع شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی نظری فهم قرآن ازنظر علامه طباطبایی(ره) و مقایسهی آن با آرای کلادنیوس، شلایرماخر و هیرش از هرمنوتیستهای کلاسیک
نویسنده:
صغری خیرجوی، محمدمهدی علیمردی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
قصد مولف
,
هرمنوتیک
,
هرمنوتیک دینی
,
هرمنوتیک شلایرماخر
,
هرمنوتیک کلاسیک
,
هرمنوتیک هرش
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
هرمنوتیک کلادنیوس
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
کتاب مقدس (عهدین) ,
زبان عرف ,
اهل بیت(ع) ,
کلام الهی ,
انجیل ,
تورات ,
مولف محوری ,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی) ,
وحی الهی ,
هرمنوتیک فلسفی ,
هرمنوتیک ماقبل کلاسیک ,
تفسیر باطن قرآن ,
دلالت لفظی ,
مذهب پروتستان (مذاهب مسیحی) ,
قرائت پذیرى دین ,
زبان عرف عقلا ,
فهم دین ,
قرائت دین ,
انسجام در منابع دینی ,
امکان فهم ثابت از دین ,
امکان فهم معتبر از دین ,
سیاق فهم قرآن ,
اعتبار عقل در فهم دین ,
حجیت قول معصوم (ع) ,
حجیت ظاهر آیات ,
مهارت فهمی ,
وظیفه مفسر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
سید محمدباقر صدر
شاپا (issn):
6123 2251
چکیده :
قرآن کتاب هدایت و برنامهی زندگی انسان است. فهم صحیح و معتبر آیات قرآن لازم و ضروری است. مقالهی حاضر با رویکرد توصیفی تحلیلی به بررسی مبانی نظریهی تفسیری علامه طباطبایی درخصوص فهم و تفسیر قرآن میپردازد تا مبانی نظریهی تفسیری ایشان را آشکار نموده و آن را با آرای برخی هرمنوتیستهای کلاسیک مقایسه نماید. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که علامه باتوجه به مبانی فهم خود که از بینش قرآنی او ناشی میگردد، هرمنوتیک خاصی برای قرآن دارد. از سویدیگر، هرمنوتیک کلاسیک بهرغم تفاوت با نظریهی تفسیری علامه، شباهتهایی هم با آن دارد. دانشمندانی چون کلادنیوس، شلایرماخر و هیرش، همگی بر نیت و قصد مؤلف در کشف مراد متن اعتقاد داشتهاند که این امر، نظریات این دانشمندان را به دیدگاه علامه در مقولهی فهم قرآن نزدیک میگرداند. از نظر نگارنده، نظریهی «تفسیر قرآن با قرآن» علامه، بهرغم برخی تفاوتها، با آرای هرمنوتیک کلاسیک شباهت زیادی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانى و معیارهاى فهم روشمند وحى
نویسنده:
محمدباقر سعیدى روشن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحی الهی
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
تفسیر متون دینی ,
تعامل عقل و وحی ,
خاتمیت دین اسلام ,
نیازهای انسان ,
جامعیت دین ,
شریعت توحیدی ,
نقل گرایی ,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی) ,
عقل و دین ,
قرآن ,
تفسیر قرآن با قرآن ,
نگرش کلامی به قرآن ,
نگرش عقل گرایانه به قرآن ,
مبانى فهم کلام خدا ,
انسانى بودن زبان دین ,
قلمرو معارف دین ,
قواعد عرفى عقلایى حاکم بر زبان محاوره ,
چکیده :
نگرشى تاريخى انتقادى بر بستر پيدايش و تطورات تفسير قرآن، نشانگر تنوع روش ها و گوناگونى رهيافت هاى تفسيرى در قلمرو فضاهاى مختلف فكرى مفسران و سليقه ها و زاويه هاى علمى مطالعاتى ايشان است. پرسش اساسى آن است كه آيا واقعيت موجود، گوياى همان حقيقتى است كه مى بايست مطرح باشد؟ براى رسيدن به پاسخ اين پرسش ناچاريم چشم اندازى هرچند كوتاه نسبت به گذشته داشته باشيم، آن ها را در يك دسته بندى كلاسيك جستجو كنيم. سپس راجع به این موضوعات و فروعات آن ها بحث خواهیم نمود: مبانى فهم كلام خدا، معيارهاى فهم روشمند وحى.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهى به آسیب هاى فهم قرآن
نویسنده:
غلامعلی عزیزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
آسیب های فهم قرآن
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
فهم متون دینی ,
آیات متشابه ,
آیات محکم ,
تفسیر باطن قرآن ,
تفسیر ظاهر قرآن ,
معیار فهم متون دینی ,
ناآگاهى از ویژگى هاى قرآن ,
راهنمایى معلمان قرآن ,
ناآگاهى به ابزارهاى فهم ,
قرینه هاى درونى قرآن ,
ناآگاهى از دانش هاى مورد نیاز ,
آسیب هاى فهم قرآن با قرآن ,
بسنده کردن به قرآن ,
مهجور داشتن قرآن ,
آسیب هاى فهم قرآن با روایت ,
آسیب هاى فهم واژگان قرآن ,
ناآگاهى از زمینه هاى تاریخى آیات ,
روى گردانى از فهم عقل گرایانه ,
آسیب هاى رفتارى در فهم قرآن ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
فهم متون دينى، به ويژه قرآن، همانند فهم گفته و نوشته هاى ديگر قانونمند است. علاوه بر آن، قرآن به دليل ويژگى هاى منحصر به فردش، ملاك هاى افزون ترى براى فهم دارد كه غفلت از آن انسان را از شناخت صحيح مراد خداوند از آيه هاى نورانى اش باز مى دارد. بدين سبب، از ديرباز كژفهمى هاى بسيارى دامن گير مراجعان به قرآن بوده و هست. كژى هايى كه ممكن است در زمينه فهم قرآن پديد آيد به «آسيب هاى فهم» نامبردار است. توجه به اين آسيب هاوراه هاى رفع آن هم زاد خود قرآن است. پيامبر و جانشينان گرامى اش: هماره مخاطبان قرآن را به فهم صحيح و بايسته راهنمايى كرده، آنان را از انحراف در فهم كتاب خدا بازداشته اند. اعتراض هاى پيامبر به برهم زنندگان آيه هاى قرآن و ايستادگى اهل بيت: در پاسدارى از حريم قرآن در برابر مدعيان فهم آن در اين راستاست. آسيب هاى فهم قرآن از قديمى ترين بحث هاى قرآنى است كه معلمان قرآن بدان هشدار داده و به دامن گير شدن آيندگان نيز خبر داده اند، آن گونه كه در سخن حضرت على (ع) آمده است: زمانى فرا رسد كه... كالايى نزد آنان ارزان تر از قرآن نيست، آن گاه كه به حق خوانده شود (و معناى درست آن بيان شود) و كالايى پرفروش تر و گران قيمت تر از قرآن نيست. آن گاه كه ناروا معنا شود. در این مقاله به این آسيب ها پرداخته خواهد شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 142
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید