جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 509
ابن‌تیمیه والعقیده‌السلفیه فی‌التشبیه والتجسیم
نویسنده:
علاءالدین‌امیرمحمد الکاظمی‌القزوینی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: یاس الزهراء‏‫,
کلیدواژه‌های اصلی :
سیر گفتمان سلفیگری: جنبش‌های جهادی - دوره ۱۹۹۰-۲۰۰۷ م
نویسنده:
مروان شحاده؛ ترجمه محمدکاظم جعفری؛ ویراستار پروانه بیات.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: تهران: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، انتشارات سروش: انتشارات حلقه ترجمه مرآت، ‏‫۱۳۹۵.‬,
کلیدواژه‌های اصلی :
م‍ع‍رف‍ت‌ و م‍ع‍ن‍وی‍ت‌: وی‍ژگ‍ی‍ه‍ای‌ زن‍دگ‍ی‌ م‍ع‍ن‍وی‌، ص‍وف‍ی‌ و س‍ل‍ف‍ی‌، ن‍ق‍ش‌ ع‍ل‍م‌ در...
نویسنده:
ن‍وی‍س‍ن‍ده‌ ی‍وس‍ف‌ ق‍رض‍اوی‌؛ م‍ت‍رج‍م‌ ع‍ب‍دال‍ع‍زی‍ز س‍ل‍ی‍م‍ی‌.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ت‍ه‍ران‌: نشر احسان‏‫,
کلیدواژه‌های اصلی :
بنیادگرایی و سلفیه‌ها: بازشناسی طیفی از جریان‌های دینی
نویسنده:
به کوشش حسین هوشنگی، احمد پاکتچی؛ با آثاری به قلم اصغر افتخاری ... [و دیگران].
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع)‏‫,
منا‌قشه‌ منهج‌ الوها‌بیه‌ و السلفیه‌ فی‌ العقیده‌ و التفکیر السلفیه‌ الوها‌بیه‌: افکا‌رها‌ الاسا‌سیه‌ و جذورها‌ التا‌ریخیه‌
نویسنده:
حسن‌بن‌علی‌ سقا‌ف‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
کلیدواژه‌های اصلی :
مبانی کلامی سلفیه
نویسنده:
مهدی فرمانیان؛ به کوشش معاونت پژوهش [مرکز تخصصی ایمه اطهار علیهم‌السلام]، علیرضا بهرامی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: برگ فردوس‏‫,
کلیدواژه‌های اصلی :
سلفیگری و روشنفکری دینی : پیوست‌ها و گسست‌ها
نویسنده:
محمد ملک‌زاده/با نظارت علمی موسی فقیه‌حقانی.
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
قم: قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، انتشارات، ‏‫۱۳۹۶.‬,
کلیدواژه‌های اصلی :
منهج شیخ الاسلام ابن تیمیه التجدیدی السلفی و دعوته الاصلاحیه [کتاب الکترونیکی]
نویسنده:
/ سعید عبدالعظیم
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
نقد کتا‌ب‌ اصول‌ مذهب‌ الشیعه‌ لمألفه‌ الدکتور السلفی‌ نا‌صر بن‌ عبدالله‌ القفا‌ری
نویسنده:
تا‌لیف‌ محمد الحسینی‌ القزوینی‌، بمسا‌عده‌ الجنه‌ العلمیه‌
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی , نقد و بررسی کتاب
جریان‌شناسی تاریخی فقه سلفی
نویسنده:
علی‌رضا بابایی‌آریا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
منظور از «جريان‏شناسی تاريخی فقه سلفی»، شناسايی مجموعه‏ی مبانی، مناهج و ديدگاه‏های فقهی سلفيان از هنگام پيدايش تاکنون و نيز، عوامل پيدايش و احياناً تطوّر و تحوّل آن‏ها است.اين شناسايی که از طريق واکاوی جداگانه‏ی زندگی، شخصيت، عقايد و ديدگاه‏های فقهی پيشوايان برجسته و تأثيرگذار سلفي در وهله‏ی نخست و سپس تطبيق، مقايسه و مقارنه‏ی آن‏ها با يکديگر انجام می‏شود، به روشنی نشان می‏دهد که سلفيه يک «جريان»، به معنای رويکرد و رويه‏ای مشترک ميان بخشی از مسلمانان بوده که به طور طبيعی، در برابر تحولات جهان اسلام و در بستر تاريخ اسلامی به وجود آمده و نصوص شرعی و اجماع و اقوال سلف صالح را مبنا قرار داده و تحت تأثير عوامل سياسی، اجتماعی و فرهنگی مختلف، گسترش و تطوّر يافته و سه دوره‏ی متفاوت‏ را تجربه کرده است:دوره‏ی نخست که از اوايل سده‏ی دوم با ظهور اصحاب حديث در برابر اصحاب رأی، آغاز شده و در اواسط سده‏ی سوم با احمد بن حنبل به اوج رسيده و سپس به طور نزولی تا اواخر سده‏ی چهارم با بربهاری و ابن بطه، ادامه يافته و توسط اين دو، تغييراتی در روش و سبک خود ايجاد نموده و عمل‏گراتر شده است. دوره‏ی دوم که از اواخر سده‏ی چهارم و اوايل سده‏ی پنجم، با ابن عقيل آغاز شده و در اواسط سده‏ی هفتم با ابن تيميه و ابن قيم الجوزيه به اوج رسيده و به زودی در اثر غلبه‏ی تشيع و تصوّف و پاره‏ای عوامل ديگر، به حاشيه رانده شده است. تا آنکه پس از قدرت يافتن عثماني‏های حنفی و صفوي‏های شيعی و سپس ورود استعمارگران غربی، در سده‏ی دوازدهم و سيزدهم به دوره‏ی سوم رسيده و اجباراً به دو شيوه‏ی متفاوت نوسلفی در شمال افريقا و وهابی در منطقه‏ی نجد روی آورده است. شيوه‏ی نوسلفی کوشيده است بر پايه‏ی آرمان سلفيه که بازگشت به سنت سلف صالح است و مبانی سلفيه که پيش از هر چيز نصوص و سپس اجماع و قياس است و با تأکيد بيش از پيش بر تمايز ميان عبادات و عادات، گونه‏ای عقل‏گرايی سازگار با دوران جديد را در پيش بگيرد و شيوه‏ی وهابی بدون توجه به دوران جديد، گاهی از سلفيان پيشين نيز عقل‏گريزتر شده و به خاطر داشتن روش و سبک فقهی متفاوت، از مبانی و اصول فقهی سلفيه، به ديدگاه‏های فقهی تازه‏ای به ويژه در ذيل عنوان توحيد و شرک راه يافته است. هر چند نهايتاً اين دو شيوه‏ی متفاوت نيز توسط محمد رشيد رضا به يکديگر نزديک شده و پيوند خورده و اکنون به صورت محسوس، تنها شيوه‏ی وهابي در حصار يک حاکميت سياسی، باقی مانده است. اگر چه برخی معتقدند که شيوه‏ی وهابی نيز به اقتضای دوران جديد، رو به پايان است.
  • تعداد رکورد ها : 509