جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
سنخیت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 49
عنوان :
بررسی ارتباط هستی شناسانه نور و ظلمت در اندیشه سهروردی
نویسنده:
فاطمه معظمی گودرزی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
سنخیت
,
نور و ظلمت
,
برزخ
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
ماهیت
,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
هنر و علوم انسانی
,
سهروردی، یحیی بن حبش
,
هنر و علوم انسانی
,
سهروردی، یحییبن حبش
,
اشراق (فلسفه)
چکیده :
در نظام اشراقی، اشیاء هستی در دو دستهی نور و ظلمت جای میگیرند. امّا تحقق در این نظام، چیزی جز ظهور که ویژگی منحصر نور است، معنا نمیشود و از سوی دیگر، میان نور و ظلمت رابطه علّی تعریف میشود. حلّ اشکالاتی از جمله توجیهناپذیر بودن تحقق در موجوداتی که ظهور ندارند و یا عدم سنخیت نور و ظلمت را باید در ارتباط علّی ظلمت با نور و ارتباط هر دو با تحقق و هستی جست. سهرودی، منشأ صدور عالم ظلمانی جسم را ظهور فقر ذاتی نوراقرب میداند که به تبع ظهور کمالات نورالانوار برای وی ظهور مییابد. در نظر وی «ظهور فقر» و «تحقق عالم جسم»، تمایز مصداقی نداشته و همین ظهور تبعی در نگاهی دیگر، تحقق عالم جسم است. پس نور، واسطه در عروض تحقق برای ظلمت شدهاست و تحقق ظلمت به تحققی مستقل از تحقق نور نیست. لذا چیستی و نحوهی تحقق ظلمت تا حدود زیادی قابل تطبیق با چیستی و نحوهی تحقق ماهیت میشود. در پاسخ به اشکال سنخیت نیز، «سنخیّت ظلّی» یعنی تابعیّت مطلق و محاکات ظلمت از نور مطرح میشود. در این رویکرد، «صدور» نیز از معنای ایجاد موجوداتی مستقل و مباین به معنای عرفانی «ظهورِ» مظاهری غیرمستقل تغییر پیدا میکند. تعابیر دیگر عالم جسم نیز میتوانند با این نگاه به رابطهی نور و ظلمت سازگار باشند. «ظلمت» اشاره به ذات تاریک جسم دارد که جز با ظهوری تبعی قابلیّت تحقق نمییابد. «برزخ»، در معنای حالت ثانوی، میتواند منع تحقق مرتبهای ضعیفتر بعد از خود را نشان داده و در معنای حیلولت معرفتشناختی، میتواند حجاب بودن عالم جسم و در معنای حیلولت وجودشناختیِ برگرفته از آموزهی صیرورت افلاطونی، بینابینی ظلمت را میان ظهور مستقل و عدم ظهور محض بنماید. «ظل» به معنای تابع در تحقق، رابطهی علّی نور و ظلمت را نشان میدهد. در مجموع، تبیین ظلمت به عنوان «حدّ و مرز نور در مرتبهی عالم جسمانی»، میتواند شاهدی باشد بر وحدتانگاری هستیشناسی حکمت اشراق و آن را از منتسب شدن به «ثنویتفلسفی» یا ثنویت در سنخیّت مبرا کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سنخشناسی مدخلهای تاریخی تشیع در دایره المعارف اسلام
نویسنده:
ابوالفضل کارگر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
سنخیت
,
دائره المعارف اسلام
,
دستور زبان
,
مدخل
,
نگارش
,
شیعه شناسی
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
تاریخ تشیع
,
تاریخ
,
تاریخ
چکیده :
دایرهالمعارف اسلام یکی از مراجع معتبر جهانی برای شناخت علمی اسلام و معارف آن به شمار می آید. از آنجا که زبان نگارشی آن انگلیسی است نزد ملل مختلف شناخته شده و از اقبال فراوانی برخور دار است. بخش مهمی از این دایره المعارف به مدخل ها و مقالات تاریخی شیعه اختصاص یافته است. صرف نظر از محتوای این مقالات آنچه بر آشنایی با کیفیت و کمیت مدخلهای شیعی این دایرهالمعارف میافزاید دانستن آمار دقیقی از مدخلها و نویسندگان آن است. پایاننامه حاضر در صدد شناساندن مدخلهای تاریخی_شیعی دایرهالمعارف اسلام و معرفی نویسندگان آنهاست و نیز قصددارد با رویکرد تحلیلی به این سوالات پاسخ دهد که کمیت و کیفیت مقالات تاریخی_شیعی دایرهالمعارف چگونه است؟ نویسندگان این مقالات چه کسانی هستند؟ تفکرات و اعتقادات مذهبی هر یک از این نویسندگان چیست؟ و نقش آماری یهودیان و مسیحیان در تدوین این مجموعه چقدر است؟با بررسی توصیفی و تحلیلی و آماری مدخلهای تاریخی_شیعی به شیوه SPSS نتایجی بدین شرح حاصل شد: سهم اندک مولفان و محققان مسلمان و شیعه در تدوین مدخلهای تاریخی شیعه، معنا دار بودن رفتار علمی نویسندگان مقالات در پردازش به مقالات شیعه با کاربست اختصار و گزیده گویی و انحصار گرایی، اهتمام فراوان گردآورندگان این مجموعه به انشعابات شیعی، عدم اهتمام گردآورندگان به تبیین و توصیف بعضی از چهرههای شاخص تاریخی- شیعی، عدم تناسب حجم مدخلها با عناوین آنها و بزرگ نمایی جریان غلّو در تشیع.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل قاعده سنخیت علت و معلول، گستره و نتایج آن در فلسفه و کلام اسلامی
نویسنده:
حجتاله مرزانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سنخیت
,
علت و معلول
,
تشکیک وجود
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه مشاء
,
وجودگرایی
,
هنر و علوم انسانی
,
اصل علّیت
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
اصلعلیّت که بر اساس آنشاهد وابستگی و ارتباط واقعی میان اشیاء و موجودات عالم هستی میباشیم دارای فروع چندی است. در بعد ایجابی یکی از این فروع قاعدهسنخیّت علّت و معلول است. اصلسنخیّت بیانگر آن است که ارتباط میان علّت و معلول یک ارتباط خاص و واقعی است. هر علّتی به واسطه خصوصیت و جهت وجودی که داراست موجب وجودمعلولیخاص میگردد. بر این اساس هر علّت، علّتِ شئخاصی است و هر معلول نیز به علّتخاصاش تعلّق دارد و لذا چنین نیست که در جهان هرچیزی به هر چیز دیگر تعلّق و وابستگی داشتهباشد. در فلسفهاسلامی فیلسوفان معتقد به حکمت متعالیه بیش از دیگران به قاعدهسنخیّت پرداخته و در باب آن به نظریهپردازی پرداختهاند. در حکمت متعالیه با توجّه به مبانی خاص آن از جمله اصالت وجود و تشکیک وجودتفسیرنوینی از علیّت و فروع آن ارائهشد. در مسئله مورد بحث ما- سنخیّت علت و معلول – نیز تفسیرجدیدی مطرحگشت. اصل سنخیّت در حکمت متعالیه چنین تفسیر میشود که آن خصوصیتی که در وجود علّت است و موجب صدور معلولخاصّی میگردد عبارتاست از وجود اعلی و اتم معلول که در مرتبه وجود علت تحقّقدارد به عبارت دیگر وجود معلول همچون مرتبه نازله و عکس و ترشح وجود علتش میباشد.مهمترین مخالفان قاعده سنخیّت علت و معلول متکلمان هستند. ایشان بر اساس آیات و روایاتی که دال بر مباینت خالق و مخلوق است به نقد قاعده سنخیّت اقدام کردهاند اما فیلسوفان و بطور خاص حکیمان معتقد به حکمت متعالیه در عین اعتقاد به تباین خالق و مخلوق آن را متعارض با اصل سنخیّت ندانسته و از هر دو مسئله دفاع کردهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بینونت یا سنخیت یا عینیت؟
نویسنده:
جعفر سیدان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مکتب وحی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سنخیت
,
عینیت
,
جبر determinism
,
تفویض
,
قاعده «الواحد»
,
مکتب تفکیک
,
قاعده علیت
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بینونت یا سنخیت یا عینیت؟
نویسنده:
جعفر سیدان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مکتب وحی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سنخیت
,
معصومین(ع)
,
وحی
,
تباین
,
قرآن کریم
,
عقل
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بینونت یا سنخیت یا عینیت؟
نویسنده:
جعفر سیدان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مکتب وحی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سنخیت
,
معصومین(ع)
,
وحی
,
تباین
,
قرآن کریم
,
عقل
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الهیات در نهج البلاغه
نویسنده:
جعفر سیدان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مجله مکتب وحی نبوی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سنخیت
,
معرفت حقیقت
,
ذات الهی
,
شناخت
,
شباهت پیامبر با سایر انسانها
,
عقول
,
قاعده «الواحد»
,
مخلوقیت
,
وجود محدود
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
رسل
چکیده :
نویسنده در این مقاله بعد از اشاره به غیرقابل دسترس بودن شناخت حقیقت و کنه پروردگار و اینکه آنچه عقل و وهم انسان آن را خدا فرض کند مخلوقی محدود بیش نخواهد بود، به استدلال امیر مومنان پیرامون توحید پرداخته اند که اگر خدای دیگری می بود پیامبرانش را می فرستاد و آثار قدرت و سلطنتش دیده می شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 16
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین مباحثى از توحید در پرتو معارف اهل بیت
نویسنده:
هادی صدر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
علم حصولی
,
سنخیت
,
معرفت خدا
,
علم حصولی
,
مفهوم و مصداق
,
صفات خدا
,
معرفت خدا
,
حد تعطیل و تشبیه
,
علم حضوری تصور و تصدیق
,
صفات خداوند
,
اشتراک لفظی
چکیده :
نویسنده در این مقاله، سلسله مقالات «توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه» را ـ که در شماره هاى 4 و 5 و 6 سفینه منتشر شد ـ بررسى و واکاوى کرده است.امکان معرفت خدا، عدم سنخیّت خالق و مخلوق، اشتراک لفظى و قرابت برخى از دیدگاههاى نویسنده مقالات یاد شده با فلاسفه، محورهاى اصلى نوشتار حاضر است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی وحدت وجود عرفانی در منابع وحیانی
نویسنده:
محمد اسدی گرمارودی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
وحدت وجود
,
ذوق تأله
,
تجلی
,
سنخیت
,
عینیت
,
ظهور
,
بینونت
,
وحدت وجود
,
نمود
,
وحدت تشکیکی
,
بود
,
تجافی
,
وحدت تشکیکی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
تجلی
,
بود
,
عرفان نظری
چکیده :
از مهمترین ویژگی انسان قدرت شناخت اوست، و از برترین و مؤثرترین شناخت ها هستی شناسی است. انسانها در باور هستی شناسی و اعتقاد به خالق و مخلوق به چند دسته تقسیم می شوند. جمعی تباین وجود خالق با مخلوق را پذیرفته و گروهی تساوی همه موجودات با خالق را طرح نموده و عده ای وحدت خالق و نفی کثرات را ذکر کرده اند. در میان فلاسفه وحدت تشکیکی وجود برترین تفسیر وحدت و کثرت با مشی فلسفی است که بوسیله ملاصدرا به اثبات رسیده، لکن او در مراحل تکامل بینش، به وحدت وجود عرفانی قائل شده که در آن حقیقت وجود تنها و تنها حضرت حق است و کثرات ، ظهور و جلوات و نمود آن حقیقت اند، لذا مخلوقات نه عین حقیقت وجودند و نه مثل و نه مباین آن. برخی از قائلین به وحی از وحدت وجود عرفانی عینیت یا مثلیت خالق و مخلوق را فهمیده و سخت با آن به مخالفت و معارضه برخاسته اند، زیرا آن بینش را خلاف مکتب وحی و عقل پنداشته اند، این مقاله ابتداء تفسیری روشن از وحدت وجود عرفانی ارائه نموده و آنگاه مؤیدات آن را از آیات و روایات بررسی و به ایرادات پاسخ می گوید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 49
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید