جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
01. خداشناسی (کلام)
>
توحید (علم توحید)
>
راههای خداشناسی
>
راه شناخت حصولی خدا
>
برهان نظم
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 82
عنوان :
ایمان گرایی رازوارِ هیوم؛ با ابتنا به تفسیری متفاوت از دیدگاه او در باب مسئله شر
نویسنده:
سیامک عبدالهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق(ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
فلسفه دین
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
ایمان گرایی دیوید هیوم
,
ایمان گرایی رازوار
,
امکان اثبات عقلانی خداوند
,
فلسفه دین هیوم
کلیدواژههای فرعی :
برهان نظم ,
خداشناسی پویشی (مسائل جدید کلامی) ,
شرور و علم مطلق خدا ,
الهیات طبیعی ,
عقلانیت اعتقادات دینی ,
برهان نظم ,
کفر ,
مسئلة منطقی شرّ ,
صفات خداوند(فلسفه دین) ,
وجود خداوند(فلسفه دین) ,
علم مطلق خداوند (فلسفه دین) ,
برهان نظم (فلسفه دین) ,
قدرت مطلق خداوند(فلسفه دین) ,
خدای متناهی ,
چکیده :
با تدقیق در آثار دیوید هیوم، مشخص میشود هدف او از تبیین مسئلۀ شر همان هدفی است که در سراسر فلسفۀ دینش دنبال میکند، یعنی حمله به الهیات طبیعی و معرفی کردن آن به عنوان امری فاقد وجاهت معرفتی و غیرنظاممند. بنابراین، خلاف آنچه در بیشتر تقریرها بیان شده، دایر بر این که هیوم با بیان مسئلۀ شر قصد دارد استدلالی علیه وجود خدا بیاورد، هدف هیوم حمله به این ادعای الهیات طبیعی است که گزارههای دینی عقلاً غیرقابل اثباتاند، نه آن که این گزارهها کلاً مردود باشند؛ یعنی به لحاظ معرفتشناختی آنها را بیرون از محدودۀ شناسایی انسان میداند، نه آن که به لحاظ وجودشناختی فاقد هستی باشند. بر همین اساس، در این جستار با پژوهشی کتابخانهای، به دنبال آن هستیم که با نشان دادن دو گونه شاهد، که یکی اذعان صریح به امکان وجود علتی برای نظم موجود در جهان در متن آثار هیوم (پایان هر دو کتاب تاریخ طبیعی و گفتگوها) است، و دیگری راهحلهایی است که هیوم برای مسئلۀ شر ارائه میدهد، مشخص گردد تقریر مشهور از مسئلۀ شر او، که استدلالی علیه وجود خدا قلمداد میگردد، با در نظر گرفتن متن آثار وی چندان صحیح نیست. بنابراین لباس الحاد را از تن هیوم درمیآوریم و او را به نوع خاصی از ایمانگراییِ قریب به رازوارگی ملبس میکنیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 121
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الهیات طبیعی و رابطه علم و دین از منظر پلانتینگا
نویسنده:
مرتضی فقیهی فاضل
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق(ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات طبیعی
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
طبیعت گرایی فلسفی
,
الهیات طبیعی
,
الهیات وحیانی
,
الهیات طبیعی
,
فلسفه دین
,
علم و دین (فلسفه دین)
,
خداباوری
,
وجود خداوند(فلسفه دین)
,
نسبت فیزیک و عقاید دینی
کلیدواژههای فرعی :
فطرت خدا شناسی ,
برهان نظم ,
عقلانیت باور به خدا ,
نظریه مبناگروی ,
نظریه تکامل انواع ,
مبناگرایی کلاسیک ,
شرور طبیعی ,
تعارض نظریه تکامل با باورهای دینی ,
تعارض نظریه تکامل با کتاب مقدس ,
برهان صدیقین ,
برهان نظم (فلسفه دین) ,
شر طبیعی ,
نظریه تنظیم دقیق ثوابت فیزیکی ,
نظریه طراحی هوشمند ,
امتناع استدلال بر وجود خداوند ,
برداشت خداباورانه از اصل تنظیم دقیق ,
نقد مبناگرایی کلاسیک ,
چکیده :
الهیات طبیعی فهمی الهیاتی است که مستقل از حقایق وحیانی و تنها از طریق معارف بشری در پی ارائۀ دلیلی موجّه برای باور به وجود خداوند است. الهیات طبیعی همواره به عنوان حلقۀ ارتباط همدلانه میان علم و دین مورد توجه بوده است. زیرا اگر منظور از دین حقایق وحیانی و منظور از علم مجموعه معارف بشری است، الهیات طبیعی را میتوان همواره تبلور تلاش خداباوران برای برقراری گونهای ارتباط میان دین و معارف بشری دانست. آیا چنین شیوهای اعتبار دارد و در صورت اعتبار آیا ضرورت نیز دارد؟ پلانتینگا در این خصوص دو دیدگاه متفاوت را در حیات فکری خود برگزیده است. او در دیدگاه اول نه تنها الهیات طبیعی را غیرضروری بلکه آن را همچون الحاد طبیعی بیاعتبار میخواند، و در عین حال با تشبیه باور به وجود خدا به باور به دیگر اذهان بر عقلانیت آن تأکید میکند. اما در دیدگاه دوم، علیرغم تأکید بر نفی ضرورت الهیات طبیعی، آن را به لحاظ معرفتی معتبر میداند و کارکردهایی را برای آن برمیشمارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان نظم
نویسنده:
غلام عباس فیاضی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
علوم انسانی
,
برهان نظم
,
قرآن
,
استدلال
,
مرتضی
,
براهین خداشناسی
,
الهیات(کلام جدید)
,
برهان نظم
,
قرآن
,
theology
,
PHILOSOPHY
,
1299-1358
,
افلاطون427?347?ق.م
,
1299-1358
,
PHILOSOPHY
,
Theology
چکیده :
در فصل اول که مربوط به کلیات مباحث می باشد عناوینی چون : ضرورت موضوع، هدف و انگیزه، تعریف و اقسام نظم بیان و همچنین براهین دیگری که در مورد خداشناسی وجود دارد مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. فصل دوم که مربوط به گذا اجمالی به تاریخچه برهان نظم می باشد. فصفل سوم که عهده دار تقریر برهان نظم می باشد در این فصل به انواع تقریرات مورد ارزیابی قرار گرفته ، تفاوتها، نتایج و استدلالهای هر تقریر بیان گردیده است. فصل چهارم که اشکالات در آن مطرح گردیده به مهم ترین اشکالات که در مورد برهان نظم وجود دارد پرداخته شد. در فصل پنجم این رساله به عنوان شاهد موضوع، به نمونه های از نظم در عالم اشاره گردیده است. ششمین فصل این پایان نامه اختصاص دارد به نوع نگاه کتاب و سنت به این برهان و اینکه چگونه آیات و روایات از نظم حاکم بر جهان در ابعاد مختل به پدیدآورنده این نظم استدلال می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد دیدگاه هیوم در باره ی برهان نظم در رهیافت فلسفی و کلامی
نویسنده:
رضا رضایی هاچه سو
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نقد
,
اثبات خدا
,
برهان نظم
,
متکلمان
,
براهین خداشناسی
,
نقدهیوم
چکیده :
برهان نظم متداولترین برهان بر اثباتوجود خداست. برهان نظم با استفاده از نظم در جهان طبیعت درپی اثبات ناظم و علم وحکمت برای خالق جهان است . به عبارتی، هدف و وظیفه برهان نظم آن است که ما را از سطح طبیعت و جهان مادی به ماورای این جهان مادی که ذاتی علیم و حکیم است برساند و به خوبی از انجام چنین وظیفهای برمیآید.دیوید هیوم (1711-1776 میلادی) انگلیسی از فلاسفه تجربه گرا و شکاک غربی است. وی با بسیاری از مبانی متافیزیک به معارضه برخاست چنانکه دلایل وجود خدا را نیز مورد مناقشه قرار داد، از آنجا که در عصر وی، مشهورترین دلیل اثبات خداوند در جهان غرب، دلیل نظم یا برهان علت غایی بود، وی این دلیل را مورد چالش جدی قرار داد و اشکالاتی بر آن وارد کرد. بسیاری از متکلّمان و فلاسفه غربی اشکالات وی را وارد دانسته و برهان نظم را نا استوار انگاشتند. متفکران اسلامی نیز در بحث های فلسفی و کلامی خود مناقشات هیوم بر برهان نظم را مورد توجه قرار داده و به آن ها پاسخ داده اند که در این تحقیق با جهت گیری تحلیلی و انتقادی به آن پرداخته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحید
نویسنده:
مرتضى مطهّري؛ مترجم: عرفان محمود
نوع منبع :
کتاب , سخنرانی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
قم: دار الهدی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
خداشناسی
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
براهین عقلی ,
اثبات خدا ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
راههای خداشناسی ,
برهان حدوث ,
برهان نظم ,
راه آیات الهی ( نشانه ) ,
براهین فلسفی ,
اثبات وجود خدا ,
نظریه تکامل انواع ,
شرور و وجود خدا ,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات ,
شر ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
شابک (isbn):
978-964-497-258-4
چکیده :
التوحيد، تألیف مرتضی مطهری (1299-1358ش)، کتابی است که به اصل اول از اصول عقاید پرداخته است. این کتاب توسط محمود عرفان، از زبان فارسی به عربی برگردانده شده است. کتاب، شامل دو مقدمه از مترجم و ناشر و هفده محاضره (سخنرانی) بههمراه تعدادی پرسش و پاسخ در انتهای کتاب است. مترجم در برگرداندن لغات، سعی نموده ضمن حفظ امانت از واژگانی که مناسب با اسلوب نگارش و کتابت است، استفاده نماید. ایشان برای پارگرافهایی که مضامین آنها یکسان است، عناوینی را در نظر گرفته که در اصل کتاب وجود ندارد. ایشان، هر سخنرانی را از جلسه و سخنرانی قبل جدا نموده؛ درصورتیکه در اصل کتاب این تفکیک و نظم گنجانده نشده است. مستند و توضیح برخی از مطالب در پاورقی آمده؛ علاوه بر آن ترجمه برخی از اشعار فارسی نیز در پاورقی بهصورت نثر عربی قید شده است. فهرست محتویات در پایان کتاب ذکر شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
استدلالهای تجربی وجود خدا از دیدگاه علامه طباطبایی و دانشمندان علوم جهان
نویسنده:
منیره سلطان احمدی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان
,
وجود خدا
,
استدلال تجربی
,
حدوث
,
برهان نظم
,
خدا (اسماء ذات الهی)
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
برهان نظم
,
برهان حدوث
,
حرکت
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
هنر و علوم انسانی
,
طباطبائی، سیدمحمدحسین
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
براهین تجربی از عامترین استدلالاتی است که توسط دانشمندان علوم از جمله در سدههای 17 تا 20 و همچنین علامه طباطبایی، در اثبات وجود خدا بکار گرفته شده است. در میان انواع براهین تجربی، برهان نظم از استدلالهای مشترک مورد تمسک آنان میباشد. البته نحوه تقریرهایی که از این برهان ارائه شده و میزان استفادهای که از آن به عمل آمده، سبب گردیده برهان مذکور رنگ و شکلی متفاوت بیابد. برای نمونه برهان نظم مطرح شده در سده 17 توسط برخی، ملقب به نظریه خدای رخنهها میگردد. در سده 18 بنابر انحرافی که در تفکر این قرن شکل میگیرد و خود طبیعت به جای الهیات برآمده از آن مورد پرستش واقع میشود، برهان نظم جز در بخش محدودی از این سده، مشاهده نمیشود. در قرن 19، با رواج نظریه تکامل این برهان و اعتقاد به خدا توسط کسانی که تکامل را برای تبیین پدیدهها کافی میدانند، به کنار نهاده میشود و برخی نیز در این سده، تکامل را تقریر تازهای از برهان نظم معرفی میکنند؛ و اما در سده 20 برهان نظم با تقریرهای بسیار متنوعتری مورد توجه واقع میشود به طوری که این تقریرها با تقریرهای علامه از این برهان، اشتراکات بسیار بیشتری مییابد. اما حوزه اشتراک براهین تجربی اثبات وجود خدا میان تفکر قرن 20 و علامه به برهان نظم ختم نمیشود، بلکه برهان حدوث البته با تقریرهای متفاوت، از دیگر براهین مشترک آنان میباشد. برهان حرکت ازدیگر براهینی است که توسط علامه بکار گرفته میشود و در قرون مذکور کاربرد ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ترجمه و نقد بخش اول کتاب «رجوع به عقل»
نویسنده:
بهجت یایا
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر , نقد و بررسی کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خیر و شر
,
برهان نظم
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
کیهان شناسی
,
شناخت شناسی
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
برهان نظم
,
هنر و علوم انسانی
,
ایمان
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
رجوع به عقل (کتاب)
,
کلارک، کلی جیمز
,
باور دینی
چکیده :
کلی جیمز کلارک فیلسوف غربی معاصر در این کتاب «رجوع بر عقل»، تلاش میکند تا ارتباط بین عقل و ایمان را مشخص سازد؛ ارتباطی که از قرن 18 میلادی، در ذهن روشنفکران قرینهگرا، متزلزل شده و بدین سان بذرهای الحادی را بر نسل امروز پاشیده که یادگار و میراث گذشته است. قرینهگرایی ؛ اعتقاد به عقلانیت یک امر، صرفاً در پس پرده استدلال است و عقیده به خدا را فاقد گواه یا ادلّه کافی میداند. در مقابل این تفکر سه رویه وجود دارد: 1 ـ الهیات طبیعی که میکوشد تا عقلانیت باور دینی را از طریق استدلال ثابت کند. 2 ـ ایمان گرایی که در ضمن پذیرش ضرورت وجود قرینهدر زمینه عقلانیت باور، به نبود دلیل کافی در اثبات خدا، اذعان دارد. 3 ـ معرفت شناسی اصلاح شده که عقلانیت را به گونهای غیر از استدلال خواهی، تفسیر میکند و بر پایه آراء پلنتینگا استوار است. مولف شقوق اول و دوم را مردود میداند و در طی دو بخش کتاب به اثبات گزینه سوم میپردازد. وی در بخش اول به نقد براهین الهیات طبیعی نشسته و مسأله شر را به عنوان قرینهای علیه خدا، اقامه میکند و در بخش دوم، دلایل خویش را بر پذیرش آراء پلنتینگا و نقدهای وارد بر قرینهگرایی ذکر میکند و بدین سان تصویر جدیدی از عقلانیت ارائه میدهدکه نیازمند استدلال نیست. ما در این مختصر به ترجمه و نقد بخش اول کتاب به طور خاص و بیان فشردهای از ترجمه و نقد بخش دوم میپردازیم. آنچه کلارک از کل بحث خود نتیجه میگیرد، پایه بودن باور خداست. او معتقد است که اشخاص، در رویارویی با استدلالها، نتیجهای را میپذیرند که با مبانی از قبل پذیرفته شده آنها هماهنگ است. به عبارت دیگر افراد در استدلال بر اثبات یا ردّ یک گزینه، بیطرفانه قضاوت نکرده و سعی در قبولاندن و پذیرش نظر اولیّه خود میکنند.بدین ترتیب، برهان نسبی بوده و به اشخاص و پیش فرض آنها بستگی دارد. کلارک در تأیید نظر خود، به براهینی استناد میکند که از مشهورترین براهین بوده و همچنان موافقان و مخالفانی دارد. وی، این را دلیلی بر عدم قدرت برهان در اقناع همگان میداند. ما در این رساله درصدد اثبات بینیاز نبودن باور به خدا از استدلال و بیهوده نبودن آن بودهایم و کوشیدهایم تا ثابت کنیم براهینی که کلارک به ذکر اشکالات آن می-پردازد، صرفاً ناشی از نارسایی مفاهیم فلسفی غرب بوده و این مسأله، ایرادی به قدرت برهان در ارائه یک نتیجه یقینی، وارد نمیکند. در نتیجه، استدلال بر وجود خدا نیز هیچ اشکالی ندارد و پایه بودن باور خدا، آن گونه که کلارک معتقد است، پذیرفتنی نیست. در قبال مسأله شر نیز راه حلهایی ارائه میشود که نشان دهنده سازگاری وجود خدا با بحث شر است. مولف، در پاسخ گویی به این مشکل، از دفاعیه مبتنی بر اختیار پلنتینگا دفاع میکند، لیکن با بررسیهای انجام شده در این موضوع، نارسایی دفاعیه پلنتینگا نیز روشن میشود که کلارک از آن غفلت کرده است. و در مقابل مجموعهای از پاسخهایی مطرح میشود که مجموعاً، میتواند پاسخ گوی مسأله شر باشد.آنچه ذکر شد تلاشی است که تحت عنوان مقدمه مترجم، ارائه میشود و ادامه رساله، ترجمه صرف بخش اول کتاب بوده و در راستای امانت داری، سعی در ارائه متنی سلیس و متناسب با توان مترجم، ضمن حفظ معنا و منظور مولف در نگارش متن بوده است و از آنجایی که این کار، اولین قدم در مسیر ترجمه محقق و کارهای آغازین میباشد، حتماً از کاستیهایی نیز برخوردار بوده که دیده عفو و بزرگی، قلم بخشش بر نقصان و نارساییهای طبیعی کار میکشد تا در پرورش و رشد محقق در این زمینه کار علمی، تأثیر بسزایی داشته باشد ان شاء الله.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دروس تمهیدیة في العقیدة الإسلامیة : درسنامه عقاید
نویسنده:
علي شيرواني؛ مترجم: خضر آتش فراز (ذوالفقاري)
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
قم ایران: مرکز المصطفی صلي الله علیه و آله العالمي للترجمه و النشر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کلام و عقاید شیعه
,
کتب کلام شیعه
کلیدواژههای فرعی :
01. خداشناسی (کلام) ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
صفات الهی ,
عقاید اسلامی ,
امامت ,
معاد(کلام) ,
نبوت ,
برهان نظم ,
عقاید شیعه امامیه ,
عدل الهی ,
تعریف دین (مسائل جدید کلامی) ,
13. علم کلام ,
شابک (isbn):
978-964-195-854-3
چکیده :
کتاب " دروس تمهیدیة في العقیدة الإسلامیة" مروری بر مهمترین مباحث کلامی و اعتقادی در زمینه عقاید شیعه امامیه و ادله و مبانی عقلی و نقلی مربوط به آنها است. در این کتاب که به صورت درسنامه برای آموزش طلاب غیرایرانی مقیم حوزه علمیه قم تدوین شده است، نخست کلیاتی در مورد تعریف علم کلام و موضوع و مسایل آن ارایه شده و پس از آن به بیان مفهوم دین و ابعاد فقهی، اخلاقی و اعتقادی مربوط به آن پرداخته شده است. آنگاه نویسنده تاریخچهای از مباحث کلامی در دنیای اسلام و غرب ارایه نموده و علت موضع مخالف اندیشمندان غربی در مورد علوم دینی و کلامی را برخورد خشونتآمیز ارباب کلیسا با اهل علم در قبل از رنسانس علمی عنوان نموده است. در بخش بعدی کتاب به بررسی مباحث مربوط به توحید و ادله اثبات وجود خداوند متعال و شناخت او پرداخته شده و معنای برخی از اسماء و صفات الهی بیان شده است. در ادامه مباحث مربوط به نبوت و امامت و ضرورت آن دو و نیز ویژگیهای پیامبر و امام از جمله عصمت آنان مطرح شده و ثمرات بعثت انبیاء و حکمت ادامه نبوت به وسیله امامت تبیین شده است. بحث در مورد ضرورت معاد و ادله اثبات آن، اثبات وجود عالم برزخ، بیان اوصاف قیامت، کیفیت حساب و کتاب بندگان و مساله شفاعت از دیگر مباحث مهم مطرح شده در این نوشتار است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
سرچشمه های فلسفه ی دین در اندیشه های هیوم و کانت
نویسنده:
حمزه حاتمپوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هیوم
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
برهان نظم
,
شرک
,
کانت
,
فلسفه کانت
,
برهان نظم
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
توحید(اخلاق اسلامی)
,
فلسفه دین
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
کانت ، امانویل
,
هیوم ، دیوید
,
هنر و علوم انسانی
,
کانت، امانوئل
,
هیوم، دیوید
,
هنر و علوم انسانی
,
هیوم، دیوید
,
هیوم، دیوید
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
کانت، امانوئل
,
کانت، امانوئل
,
هیوم، دیوید
,
کانت، امانوئل
,
هنر و علوم انسانی
,
دین در اندیشه کانت
,
دین در فلسفه کانت
,
دین در اندیشه هیوم
چکیده :
محور سخن همانگونه که از عنوان پایان نامه برمیآید بررسی فلسفهی دین از نگاه هیوم و کانت است. بررسی آراء دینپژوهی این دو از آن رو مهم است که از نخستین فیلسوفانی هستند که با شیوهای نو و برون دینی مفاهیم و آموزههای دینی را برمیرسند. هدف از این رساله آشنایی با نگرش این دو فیلسوف بزرگ باختر زمین است تا دریابیم که چرا پژوهش آنها را شیوهای نو در دینپژوهی مینامند. برای دستیابی به این مهم ضمن نگاه به آثار خود هیوم و کانتکتابهای شارحین را نیز مینگریم و این پرسش را پی خواهیم گرفت که آیا با توجه به مبانی فلسفی این دو نفر امکان خداشناسی نظری از نگاه ایشان وجود دارد؟ و آیا هیوم و کانت دین طبیعی را میپذیرند و اگر پاسخ مثبت است به چه معنا؟این رساله سه بخش اصلی دارد که در پارهی نخست به بررسی آراء هیوم میپردازیم. این بررسی را با کتاب تارخ طبیعی دین هیوم میآغازیم و سپس با نگاه به کتاب گفتگوهایی دربارهی دین طبیعی و پژوهش در بنیانهای فهم بشر سنجشهای فلسفی هیوم را درباره برهانهای نظم و کیهان شناختی و مسالهی شر می-نگریم. در آغاز پاره دوم نگاهی به مبانی شناختشناسی کانت و ایدهآلیسم استعلاییاش میاندازیم و سپس با توضیح فلسفهی اخلاق و بیان ویژگیهای خرد عملی کانتی به فلسفهی دین او وارد میشویم. در پارهی پایانی به صورتی گذرا برخی همانندیها و ناهمانندیهای این دو را بیان میکنیم.همانگونه که در روند نوشتار خواهیم دید شناخت نظری مفاهیم و اثبات عقلانی گزارههای فراطبیعی با توجه به مبانی هیوم و کانت ناممکن مینماید و این دو نمیتوانند سخن از شناخت مفاهیم دینی بزنند. البته با این تفاوت که کانت با جدایی بود از نمود گونهای دین طبیعی برای خود میسازد که نمایی کاملاً اخلاقی دارد. این رساله تنها آغاز راه بررسی و مقایسهی آراء این فیلسوفان است و هنوز پرسشهای فراوانی میماند که باید در آینده (البته با نگاه به این رساله) بدان پرداخت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
براهين الساطعة على اعتقادات الإمامية
نویسنده:
ابو طالب تجليل
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
قم ایران: موسسة في طریق الحق,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
کلام و عقاید شیعه
کلیدواژههای فرعی :
کلام امامیه ,
صفات ثبوتیه ,
صفات سلبیه ,
برهان حدوث ,
برهان حرکت ,
برهان صدیقین ,
برهان نظم ,
جسمیت الهی ,
عقاید شیعه امامیه ,
معاد جسمانی ,
وحدانیت الهی ,
معجزات حضرت محمد(ص) ,
براهین خداشناسی ,
براهین پسینی معاد (مسائل جدید کلامی) ,
براهین پیشینی معاد (مسائل جدید کلامی) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
تعداد رکورد ها : 82
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید