جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
حدیث
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 182
عنوان :
المسند الدارمی - مجلد 1 (طبع دارالتاصیل)
نویسنده:
ابو محمد عبد الله بن عبد الرحمن الدارمی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: دار التاصیل,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
حدیث
,
سنت قولی رسول خدا صلی الله علیه و آله
,
جوامع حدیثی
,
کتب حدیث
,
حدیث نبوی صلی الله علیه و آله
,
جوامع حدیثی اهل سنت
,
حدیث نبوی
,
کتب حدیث اهل سنت
چکیده :
مسند الدارمي المعروف ب: (سنن الدارمي)، اثر ابومحمد عبدالله بن عبدالرحمن بن فضل بن بهرام دارمى است كه به زبان عربى و در قرن سوم هجرى نوشته شده است. اين اثر، به نام «المسند الجامع» نيز خوانده شده است. اين كتاب، مجموعا دربردارنده 3546 روايت است كه بر اساس ابواب فقهى سامان يافته است. خطيب بغدادى فقط از سه اثر دارمى به نامهاى مسند، تفسير و جامع سخن گفته، اما در منابع متأخر آثار ديگرى نيز به او نسبت داده شده است. بىشك برخى از اين آثار، مستقل نبوده و برگرفته از مسند و برخى از آنها نيز عنوانهاى بديل براى مسند است؛ مثلاً ثلاثيات، مجموعه مستقلى نيست و در واقع بخشى از مسند است كه افراد مختلفى از جمله عيسى بن عمر سمرقندى، شاگرد دارمى و راوى مسند او، سبکىو ابن نور هركدام جداگانه از مسند دارمى استخراج كردهاند. از دارمى فقط يك مجموعه حديثى برجاى مانده است. در اينكه اين اثر كداميك از سه مجموعه منتسب به اوست، اقوال گوناگونى وجود دارد كه منشأ آنها بيشتر عدم تطابق عنوان مسند در معناى مصطلح آن بر كتاب موجود دارمى است كه باعث شده در توجيه اين مطلب، اثر موجود را، كتابى جز مسند دارمى معرفى كنند. بااينهمه، مجموعه برجاىمانده از دارمى از ديرباز به مسند، نامبردار بوده است و درعينحال، به تنظيم موضوعى آن اشاره داشتهاند. برخى آن را به لحاظ علوّ اسنادش «المسند العالي» و به لحاظ اعتبار رواياتش «المسند الصحيح» خواندهاند. همين مجموعه، با در نظر گرفتن ساختار و طبقهبندى موضوعىاش، سنن ناميده شده و مكرر با اين نام به چاپ رسيده؛ همچنانكه با عنوان «المسند الجامع» نيز منتشر شده است. مسند دارمى برخلاف تمامى مسانيد ديگر، نه به اعتبار تنظيم آن براساس راوى، بلكه به سبب داشتن روايات با سلسله اسناد، بدين عنوان خوانده شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صحیح ابن خزیمة وهو: مختصر المختصر من المسند الصحیح عن النبی (ص) - المجلد 1 (طبع دارالتاصیل)
نویسنده:
ابو بکر محمد بن اسحاق بن خزیمة السلمی النیسابوری
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: دار التاصیل,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
حدیث
,
سنت قولی رسول خدا صلی الله علیه و آله
,
جوامع حدیثی
,
کتب حدیث
,
حدیث نبوی صلی الله علیه و آله
,
جوامع حدیثی اهل سنت
,
حدیث نبوی
,
کتب حدیث اهل سنت
چکیده :
صحيح ابن خزیمة، یا مختصر المختصر من المسند الصحيح عن النبي(ص) ، اثر روایی ابنخزیمه ابوبکر محمد بن اسحاق سُلَمى (متوفی 311ق)، ملقب به امام الائمة، محدث اهل سنت و فقیه نیشابوری است. کتاب مشتمل بر 3079 روایت در 433 باب ارائه شده است. باب آخر کتاب ناقص است و روایتی در آن نیامده است. ابن خزیمه در صحیح بر صحت اسانید تمامى احادیث تکیه کرده و ازاینرو این کتاب در شمار صحاح اهل سنت قرار گرفته است. وی در این کتاب بر علل احادیث و جرح و تعدیل راویان اهتمام داشته است. گفتنى است که نزد برخى همچون ابنکثیر صحیح ابنخزیمه، چه از لحاظ سند و چه از جهت متن، حتى بر مستدرک حاکم برتری دارد و سیوطى نیز آن را برتر از صحیح ابنحبان مىداند، ولى باید توجه داشت که ابنحجر معتقد است که در کتاب صحیح، احادیث حَسَن نیز وارد شده است. به تصریح برخى از منابع متأخر، تنها بخش کوچکى از این کتاب به دست ما رسیده است که خود نشان از عظمت این اثر دارد. احمد شاکر معتقد است: «صحيح ابنخزيمة» و «المسند الصحيح علی التقاسيم و الأنواع» ابنحبان و «المستدرك علی الصحيحین» حاکم نیشابوری، مهمترین کتبی هستند که در موضوع صحیح مجرد پس از «الصحيحین» بخاری و مسلم نوشته شده است. اعظمی نیز میگوید: صحیح ابنخزیمه مانند الصحیحین نیست بهگونهای که بتوان گفت همه روایات آن صحیح است؛ بلکه روایاتی در آن هست که پائینتر از درجه صحیح هستند. همچنین تنها مشتمل بر احادیث صحیح و حسن نیست؛ بلکه همچنین مشتمل بر احادیث ضعیف است؛ البته تعداد این روایات جداً کم است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
المسند [لـ إسحاق بن راهویه] - المجلد 1 (طبع دارالتاصیل)
نویسنده:
إسحاق بن ابراهیم بن راهویه الحنظلی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: دار التاصیل,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
حدیث
,
سنت قولی رسول خدا صلی الله علیه و آله
,
روایات اهل سنت
,
جوامع حدیثی
,
کتب حدیث
,
احادیث اهل سنت
,
حدیث نبوی صلی الله علیه و آله
,
حدیث اهل سنت
,
جوامع حدیثی اهل سنت
,
حدیث نبوی
,
کتب حدیث اهل سنت
چکیده :
مسند إسحاق بن راهويه، اثر اسحاق بن ابراهیم راهویه (متوفی 238ق)، کتابی است حدیثی، به زبان عربی که توسط دار التاصیل، مورد تحقیق قرار گرفته است. مسند ابن راهویه یک مجموعه ششجلدی بوده که تنها جلد چهارم آن در دسترس میباشد و بقیه اجزای آن مفقود شده است. محقق کتاب، جلد چهارم را که حاوی روایات ابوهریره و صحابیات پیامبر(ص) بوده، منتشر کرده است. منظور از مسند در کتب حدیثی، کتابی است که روایات آن بهترتیب صحابه (چه به حروف تهجی و چه بهحسب سابقه اسلامی) مرتب شده باشد. گردآوری احادیث در این اثر بر مبنای احادیث ابوهریره، عایشه و دیگر همسران پیامبر و گروهی از زنان میباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الاحسان فی تقریب صحیح ابن حبّان - المجلد 1 (طبع دارالتاصیل)
نویسنده:
ابن حبّان؛ الأمیر علاء الدین بن بلبان الفارسی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: دار التاصیل,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
حدیث
,
سنت قولی رسول خدا صلی الله علیه و آله
,
جوامع حدیثی
,
کتب حدیث
,
حدیث نبوی صلی الله علیه و آله
,
جوامع حدیثی اهل سنت
,
حدیث نبوی
,
کتب حدیث اهل سنت
چکیده :
«صحيح ابن حبان بترتیب ابن بلبان» یا «المسند الصحيح» یا «الإحسان في تقريب صحيح ابن حبان»، تألیف علاءالدین علی بن بلبان فارسی (متوفی 739ق)، مشتمل بر روایات صحیح محدث اهل سنت ابوحاتم محمد بن حبان بستی سجستانی (متوفی 354ق) مشهور به ابن حبان است. ابن حبان در کتاب خود روایات را به ترتیب جدیدی تدوین کرد که ازهرجهت با کتابهای مسند و سنن تفاوت دارد به این صورت که روایات را در پنج موضوع کلی یعنی: اوامر، نواهی، اخبار، اباحات و افعال پیامبر(ص) طبقهبندی کرده و در ذیل هر یک از موضوعات یاد شده طبقهبندیهای کوچکتری معمول داشت. وی گاه در ذیل روایات خود نظرات و توضیحاتی را با عنوان «قال ابوحاتم» درج کرده که معرف دیدگاههای فقهی اوست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
المستدرک علی الصحیحین - المجلد 1 (طبع دارالتاصیل)
نویسنده:
ابو عبد الله الحاکم النیسابوری
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: دار التاصیل,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
حدیث
,
سنت قولی رسول خدا صلی الله علیه و آله
,
جوامع حدیثی
,
کتب حدیث
,
حدیث نبوی صلی الله علیه و آله
,
جوامع حدیثی اهل سنت
,
حدیث نبوی
,
کتب حدیث اهل سنت
چکیده :
المستدرك علی الصحيحین، مشهورترین اثر ابوعبدالله محمد بن عبدالله حاکم نیشابوری (متوفی 405ق)، کتابی است به زبان عربی با موضوع روایات اسلامی. حاکم در این اثر، نخستین کسی است که توان و امکان آن را یافته است تا بر صحیح بخاری (متوفی 256ق) و مسلم (متوفی 261ق) استدراکی تدوین نماید. وی در این مجموعه، شروط بخاری و مسلم را تبیین نموده است. بحث رجالی و سپس موضوع شروط بخاری و مسلم، از مباحث موردتوجه حاکم در این کتاب است؛ چنانکه در المدخل الی الصحيحین با التفات به همین مطلب، ضمن مقدمهای هوشمندانه، در سخن از روایت شیخین، بهرهگیری درست از اصطلاحات جرح و تعدیل و عمل بدانها را بهعنوان پایه و اساس، در قالب پیششرطی برای ثبت صحیح از سقیم، موردتوجه قرار داده است و این برخلاف بسیاری از همعصران اوست که صرف وجود نام یک راوی در صحیحین را شاخصه جرح و تعدیل افراد میدانستند. با نگاه به آثار حدیثی حاکم نیشابوری، میتوان گفت: «وی آغازگر تلاشی برای پالودن اندیشه اصحاب حدیث عصر خود از برخی جزمینگریها بوده است». مرکز البحوث و تقنیة المعلومات (مرکز تحقیقات و فناوری اطلاعات) دارالتأصیل، تحقیق این اثر برعهده گرفته اند. کتاب شامل دو مقدمه محقق و مؤلف؛ و محتوای کتاب در 53 کتاب و خاتمه است. برخی از این کتابها دارای ابواب و زیرمجموعههایی است. در استخراج مستدرک بر کتابهایی مانند، مسندهای احمد بن حنبل، حارث بن ابی اسامه، اسماعیل بن اسحاق قاضی، عثمان بن سعید دارمی، مسدد، حمیدی، شافعی و مؤطأ عبدالله بن وهب، مصنف عبدالرزاق و صحیح ابن خزیمه اعتماد شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
المنتخب من مسند عبد بن حمید - المجلد 2 (طبع داربلنسیة)
نویسنده:
ابو محمد عبد بن حمید الکشی؛ تحقیق وتعلیق: ابو عبد الله مصطفی بن العدوی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ریاض - عربستان: دار بلنسیة للنشر والتوزیع,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
حدیث
,
سنت قولی رسول خدا صلی الله علیه و آله
,
جوامع حدیثی
,
کتب حدیث
,
حدیث نبوی صلی الله علیه و آله
,
جوامع حدیثی اهل سنت
,
حدیث نبوی
,
کتب حدیث اهل سنت
چکیده :
المنتخب من مسند عبد بن حميد، تألیف ابومحمد عبد بن حمید بن نصر کِسِّی یا کَشِّی (حدود 170- 249ق) و تحقیق و تعلیقات ابوعبدالله مصطفی بن عدوی، کتابی است دو جلدی، به زبان عربی، با موضوع روایات اسلامی اهل تسنن. در این اثر، روایات صحابه، بهترتیب حروف الفبا (بهجز چند نفر از آنان) ذکر شده است. درباره وجه نامگذاری این کتاب به «المنتخب»، گفتهاند: عبد بن حمید، دو مسند داشته که یکی مفصل و بزرگ و دیگری مختصر و کوچک بوده است. این کتاب کوچک را «منتخب» نامیدهاند؛ زیرا حاوی مقداری از روایات است که ابراهیم بن خزیم شاشی از او استماع کرده و خالی از مسانید کثیری از مشاهیر صحابه است. کتاب دارای دو جلد است. جلد اول، مشتمل بر مقدمه چاپ دوم، مقدمه محقق، سماعات کتاب و متن روایات است و جلد دوم، حاوی ادامه روایات میباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
المنتخب من مسند عبد بن حمید - المجلد 1 (طبع داربلنسیة)
نویسنده:
ابو محمد عبد بن حمید الکشی؛ تحقیق وتعلیق: ابو عبد الله مصطفی بن العدوی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ریاض - عربستان: دار بلنسیة للنشر والتوزیع,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
حدیث
,
جوامع حدیثی
,
کتب حدیث
,
حدیث نبوی صلی الله علیه و آله
,
حدیث اهل سنت
,
جوامع حدیثی اهل سنت
,
حدیث نبوی
,
کتب حدیث اهل سنت
چکیده :
المنتخب من مسند عبد بن حميد، تألیف ابومحمد عبد بن حمید بن نصر کِسِّی یا کَشِّی (حدود 170- 249ق) و تحقیق و تعلیقات ابوعبدالله مصطفی بن عدوی، کتابی است دو جلدی، به زبان عربی، با موضوع روایات اسلامی اهل تسنن. در این اثر، روایات صحابه، بهترتیب حروف الفبا (بهجز چند نفر از آنان) ذکر شده است. درباره وجه نامگذاری این کتاب به «المنتخب»، گفتهاند: عبد بن حمید، دو مسند داشته که یکی مفصل و بزرگ و دیگری مختصر و کوچک بوده است. این کتاب کوچک را «منتخب» نامیدهاند؛ زیرا حاوی مقداری از روایات است که ابراهیم بن خزیم شاشی از او استماع کرده و خالی از مسانید کثیری از مشاهیر صحابه است. کتاب دارای دو جلد است. جلد اول، مشتمل بر مقدمه چاپ دوم، مقدمه محقق، سماعات کتاب و متن روایات است و جلد دوم، حاوی ادامه روایات میباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کتاب المجتبی المعروف بالسنن الصغری [للنسائی] - المجلد 1 (طبع دارالتاصیل)
نویسنده:
ابو عبد الرحمن احمد بن شعیب النسائی
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: دار التاصیل,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
حدیث
,
صحاح سته
,
سنت قولی رسول خدا صلی الله علیه و آله
,
جوامع حدیثی
,
حدیث نبوی صلی الله علیه و آله
,
جوامع حدیثی اهل سنت
,
حدیث نبوی
,
صحاح سته (کتاب)
,
کتب صحاح سته
چکیده :
سنن نسائی: سنن نسائی که به سنن کبیر نسائی و سنن کبیر نیز معروف است توسط ابو عبدالرحمن احمد بن علی بن شعیب نسائی (۳۰۳ق) نگاشته شد. روایات ضعیف در کتاب نسائی فراوان است. ابن قیم در کتاب زاد المعاد فی هدی خیر العباد احادیثی از کتاب نسائی نقل کرده که بزرگان اهل حدیث در سند، دلالت و یا به هر دو جهت در آنها خدشه وارد کردهاند. ناصرالدین ألبانی نیز در کتاب صحیح و ضعیف سنن نسائی بیش از هشتاد حدیث را ضعیف الاسناد دانسته و بیش از ۳۰۰ حدیث را ضعیف شمرده است. نسائی، در پاسخ به استفسار مردم در بارۀ درستی همۀ احادیث سنن خود میگفت: «همۀ احادیث آن صحیح نیست و آن گاه احادیث صحیح را از مجموعۀ کتاب، نخست استخراج و جدا کرده و آن را مجتبی یا سنن صغیر نامید.»
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
صحیح البخاری وهو: الجامع المسند الصحیح ؛ المختصر من امور رسول الله (ص) وسننه وایامه - المجلد 1 (طبع دارالتاصیل)
نویسنده:
ابو عبد الله محمد بن اسماعیل بن ابراهیم بن المغیرة الجعفی البخاری
نوع منبع :
کتاب , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قاهره - مصر: دار التاصیل,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
حدیث
,
صحاح سته
,
روایات اهل سنت
,
جوامع حدیثی
,
احادیث اهل سنت
,
حدیث نبوی صلی الله علیه و آله
,
جوامع حدیثی اهل سنت
,
احادیث صحیح اهل سنت
,
حدیث نبوی
,
صحاح سته (کتاب)
,
کتب صحاح سته
,
کتب حدیث اهل سنت
چکیده :
صحیح بخاری: نام کامل این کتاب، «اَلْجامعُ المُسْنَد الصّحیح المُخْتَصَر مِنْ اُمورِ رَسولِ اللّه(ص) و سُنَنه و اَیامه» و معتبرترین کتاب حدیث در نزد اهل تسنن پس از قرآن کریم است که توسط محمد بن اسماعیل بخاری (۱۹۴-۲۵۶ق) طی ۱۶ سال و از میان ۶۰۰۰۰۰ حدیث ضبط و ثبت گشته است. این کتاب موضوعات عقیدتی و فقهی را دربردارد. صحیح بخاری در ۹۷ کتاب و ۳۴۵۰ باب تدوین شده است. تعداد احادیث صحیح بخاری در روایات مختلف، متفاوت است. تعداد احادیث آن با احتساب احادیث تکراری به گفتهٔ ابن صلاح ۷۲۷۵ حدیث و با حذف موارد تکراری به گفتهٔ او و نَوَوی حدود ۴۰۰۰ حدیث، اما به عقیدهٔ ابن حَجَر ۲۷۶۱ حدیث است. گویند بخاری چون کتابِ خود را به پایان رساند، آن را به بزرگان و ائمهٔ حدیث اهل سنت، مانند احمد بن حنبل، علی بن مَدینی و یحیی بن معین، عرضه داشت و آنها به صحّت و درستی آن، جز ۴ حدیث، گواهی دادند. اهل سنت در این امر اتّفاقنظر دارند که صحیحترین کتاب پس از قرآن، صحیح بخاری و پس از آن صحیح مسلم است. شرحها و تعلیقها: بیش از ۱۰۰ شرح و تعلیقه بر صحیح بخاری نگاشته شده است که برخی از مهمترین آنها عبارتند از: فتح الباری فی شرح صحیح البخاری تألیف ابن حجر عسقلانی. تعلیق التعلیق علی صحیح بخاری، نوشته ابن حجر عسقلانی. عمدة القاری فی شرح صحیح البخاری نوشته عینی حنفی. الکواکب الدراری فی شرح صحیح البخاری تألیف یکی از علمای اهل سنّت ملقب به کرمانی است. ارشاد الساری إلی صحیح البخاری تألیف شهاب الدین قسطلانی ادله عدم اعتماد: در نظرگاه شیعه، دلایلی وجود دارد که از میزان اعتبار و اعتمادپذیری این منبع کاسته است؛ از جمله: بخاری با حضرت امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) معاصر بوده است. امّا در کتاب وی حتی یک حدیث از این دو امام و ائمه پیشین علیهم السلام نقل نشده است. تعصب بخاری در حدی بوده که وی حتی از فرزندان و اصحاب امامان اهل بیت نیز حدیثی نقل نمیکند، در حالی که علما و محدثین بزرگی در میان آنها بوده است. اما وی از خوارج روایات فراوانی با علم به دشمنی آنان با اهل بیت علیهم السلام نقل میکند. برخی از فضایل و مناقب اهل بیت علیهم السلام در صحیح مسلم آمده است، امّا بخاری از نقل آنها خودداری کرده است. تحریف و تصرف در احادیث در کتاب بخاری فراوان است. روایتی در صحیح مسلم نقل شده است که همان روایت در کتاب بخاری با همان سند به چند روایت تبدیل و به صورتهای مختلف نقل شده است. تقطیع احادیث به این معنا که با تکهتکه کردن روایات و نقل بخشی از آنها، به معنای روایت آسیب رسیده است. نقل به معنا کردن احادیث به این معنا که به جای نقل عبارت اصلی روایت، معنای آن (در نظر نقل کننده) روایت شده است. وجود احادیث موضوع یا ضعیف در کتاب بخاری. پژوهشگران با توجه به قرائن و شواهد و معیارهای علم حدیث، معتقدند که برخی روایات موجود در این منابع، جعلیاند. عدم صحت نسبت کلّ کتاب به مؤلف آن.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مطالعه تطبیقی وجوه تمایز زبان قرآن و زبان حدیث، با تاکید بر زبانشناسی
نویسنده:
قاسم درزی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حدیث
,
زبان
,
قرآن
,
عرف خاص
,
نقل به الفاظ
,
فهم عرفی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
زبان شناسی
چکیده :
زبان قرآن و زبان حدیث از مسائل مهمی محسوب می شوند که عدم توجه به آنها موجب پدید آمدن کژفهمی در این دو متن مقدس خواهد گردید. در این راستا نکته ای که توجه بدان شایسته به نظر می رسد فهم تمایز و بیان تمایزات این دو زبان است. چرا که عدم توجه به این تمایزات و یکسان انگاشتن زبان این دو متن متفاوت، موجب ابهام و ایهام در فهم آنها و داشتن انتظاراتی از آن متون خواهد شد که رسیدن به مراد آیه و روایت را سخت و گاها ناممکن می سازد. لذا ما در این مقاله بر آن شده ایم تا با بیان این تمایزات، تصویر پیراسته تری از زبان قرآن و حدیث را برای طالبین فهم قرآن به نمایش بگذاریم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 83
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 182
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید