جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 362
عنوان :
علم حضوری (پیشینه، حقیقت و ملاک تحقق)
نویسنده:
محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, پائیز/ 1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عین الربط
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
علم خدا به خویش
,
مفاهیم ذهنی
,
اقسام اتحاد وجودی
,
علم حضوری حق به اشیاء
,
تجرد
,
فقر ذاتی
,
اشراق
,
علم اجمالی در عین کشف تفصیلی
,
مراتب علم الهی
,
اتحاد عالم و معلوم
,
طور وراء عقل
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
معرفت شناسی اسلامی
,
حلول (عینیت وجود فی نفسه و لغیره))
,
علم به علم
,
ملا عبدالله زنوزی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
شناخت حقایق اشیاء
,
ماهیت
,
ماهیت علم
,
علم فعلی(حکمت نظری)
,
تجلی
,
نظام علی و معلولی
,
ریاضت
,
علم معلول به علت
,
علامه حلی
,
ابونصر فارابی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ارسطو
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ملا نعیما (عرفی) طالقانی
,
شمس الدین محمد شهرزوری
,
اصطلاحنامه عرفان
,
حقیقت علم
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
علم کسبی(معرفت شناسی)
,
معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی)
,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی)
,
بدیهیات اولیه
,
اصل امتناع تناقض
,
وجدانیات
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
وجدانیات(اصطلاح وابسته)
,
مکاشفه(معرفت شناسی)
,
علم نفس به ذات خود
,
خودآگاهی حیوان
,
معرفت حاضرانه
,
اتصال وجودی
,
علم به حالات و انفعالات نفسانی
,
علم به افعال جوانحی
,
معرفت فطری به خداوند
,
علم به صورتهای ذهنی
,
علم حیوانات به خود
,
غیر محجوب
,
اجسام و اعراض جسمانی
,
ادراک غیر اعتباری
,
علم انسان به قوای نفس
,
علم انسان به مبصرات جهان محسوس
,
تعریف علم حضوری
,
ثمثل حقیقت شیء
,
تمثل صورت شیء
,
ملاک تحقق علم حضوری
,
قیام فقری
,
عینیت در وجود
,
علم مجردات به ذات خود
,
سعه وجودی
,
ربط وجودی
,
ربط آلی
,
انحصار علم به حصولی و حضوری
,
محمد حسین زاده
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
1735-4545
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد قرآن و عرفان به معنا و مفهوم تزکیه
نویسنده:
علیرضا فیروزفر، جواد نصیری، سمیه فیروزفر
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
زنجان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان , بهار/ 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
شیخ طوسی
,
علامه طباطبایی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن کریم
,
خود سازی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقام تهذیب
,
زکات و تزکیه
,
موانع تزکیه
,
راه تزکیه
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 173 تا 192
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی تفسیری جوع در آیات قرآن کریم
نویسنده:
مینا باهنر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها, بهار/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
اهل بیت(ع)
,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله
,
علامه مجلسی
,
علامه طباطبایی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
غذا
,
روزه
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
کم خوری
,
ریاضت
,
آداب خوردن
,
ملا احمد نراقی
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
مخاطب قرآن
,
آیات جوع
,
خطاب عام قرآن
,
خطاب خاص قرآن
,
خطاب اخص قرآن
شاپا (issn):
7256 ـ 2228
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 131 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی «معرفت» در عرفان اسلامی و عرفان گنوسی
نویسنده:
علی محمد سجادی، احمد خاتمی، فرشته جعفری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد, تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
گنوس
,
توحید عرفانی
,
اسکندریه
,
راه کشف و شهود
,
انجیل
,
بین النهرین
,
یونانی گرایی
,
الهیات عرفانی
,
معرفت اشراقی
,
هرمس گرایی
,
عرفان اسلامی
,
رستگاری (مسائل جدید کلامی)
,
علامه طباطبایی
,
فلسفه نوافلاطونی
,
علم نفس
,
تجلی الهی
,
قرآن
,
حدیث کنز مخفی
,
ثنویت (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
ثنویت گنوسی
,
مانویت (ادیان آریایی ایران باستان)
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
جلال الدین سیوطی
,
عرفان تطبیقی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ابن عربی
,
مولوی
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
مکاشفه(معرفت شناسی)
,
آباء کلیسا
,
عرفان گنوسی
,
مسیحیت اولیه
,
طباع تام
,
الهیات عرفانی مسیحی
,
معرفت شناسی عرفان گنوسی
,
معرفت شناسی عرفان اسلامی
,
فلسفه هلنی
,
نجات شناسی ایرانی
,
تضاد روح و ماده
,
ادریون
,
اصل الهی
,
گوهر انسان
,
هانری کربن
,
هانری کوربن (Henry Corbin)
شاپا (issn):
2008-0476
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی تعین اول در عرفان اسلامی و اسم مستأثر در متون شریعت
نویسنده:
اصغر نوروزی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, زمستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
الله
,
خلافت الهی
,
اسماء الهی
,
جهان بینی عرفانی
,
اسم مکنون
,
مرتبه ذات حق
,
اسمای الهی
,
جهان بینی عرفانی
,
حدوث اسماء الله
,
خلافت الهی
,
نظام هستی
,
اهل بیت(ع)
,
انسان کامل (کلام)
,
اسم مستاثر
,
واحدیت
,
تعین اول
,
حدوث اسماء
,
اسم اعظم الهی
,
نظام عالم وجود
,
صفات خدا
,
انسان کامل
,
عالم شهادت
,
قطب راوندی
,
علامه مجلسی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
علامه طباطبایی
,
تعینات خلقی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
مرتبه احدیت
,
اسم اعظم
,
اسماء مستأثره الهی
,
اسم مکنون
,
امام خمینی
,
خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی
,
عرفان تطبیقی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
حضرت سلیمان(ع)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
اسماء مستاثر(مقابل اسماء غیر مستاثر)
,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص)
,
تعین اول
,
تعین ثانی
,
حقائق اسمائی الهی(در تعین ثانی)
,
عالَم شهادت((عام)، قسیم عالم غیب و انسانی)
,
درجات ظهور(خارج از صقع ربوبی)
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
ماسِوی الله
,
استیثار
,
تنزل ماسوی الله
,
صدور ماسوی الله
,
علم انسان کامل
,
معنای غیب
,
مرتبه الوهیت
شاپا (issn):
0
چکیده :
مباحث عرفان و شریعت از مباحث مهم، ضروری و زنده در مطالعات عرفانی است. دیرینة این مباحث مقایسهای و تطبیقی در دو حوزة عرفان اسلامی و الهیات اسلامی دستکم به زمان بروز نحلهای عرفانی در قرن دوم هجری میرسد.<br /> مسئله این نوشتار که از مقوله مباحث عرفان و شریعت است بررسی تطبیقی اسم مستأثر در نصوص شریعت و تعین اول در متون عرفانی است. بحث چینش نظام هستی و نحوة تعین و تنزل و صدور ماسویالله، بهویژه در تعینات و تنزلات آغازین آن، را باید در متون شریعت، در مباحث اسماء، جستجو کرد. فرضیهای که در این نوشتار درصدد اثبات آن هستیم این است که اسم مستأثر اولین تعین حق تعالی و حلقة واسطه میان ذات حق تعالی و سایر اسماء اوست. با این هدف، ابتدا به جایگاه اسم مستأثر و مفاد آن در روایات و رابطة آن با ذات حقّ و تعین اول و ثانی میپردازیم. با بررسی اسم مستأثر در متون روایی و بررسی تعین اول در متون عرفانی، بر این فرضیه پای میفشاریم که اسم مستأثر در روایات همان تعین اول در عرفان است و نیز به این دیدگاه گردن مینهیم که اسماء مستأثره در معنای دومی و به اشتراکات لفظی به دستهای از اسماء در تعین ثانی قابل تطبیق است. و البته، نظریة برخی اهل معرفت که اسم مستأثر را عنوان مشیری به مقام ذات میدانند ـ ضمن کرنش و احترام به این بزرگان ـ دارای ابهام و خدشه میدانیم. علم انسان کامل به اسم مستأثر و مظهر این اسم در هستی، به عنوان دو مبحث کاربردی و شیرین، نکات پایانی این نوشتار خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 171 تا 194
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گستره عقل نظری و عقل شهودی در عرفان از دیدگاه ابنعربی
نویسنده:
محمدمهدی گرجیان، خدیجه هاشمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, تابستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
عرفان و عقل
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
نفس ناطقه
,
عقل شهودی
,
عقل شهودی
,
فتوحات مکیه
,
عقل نظری
,
ملکوت
,
عین الیقین
,
حق الیقین
,
عقل کل
,
عقل جزئی
,
شهود و برهان
,
قلب
,
معرفت عقلانی
,
تجرد نفس ناطقه
,
وحدت وجود
,
ابن عربی
,
عقل ابن عربی
,
وحدت وجود
,
علم عرفان
,
علامه مجلسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
عقل ( جوهر )
,
صنعت قلب
,
عین الیقین
,
سید جلال آشتیانی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی
,
عرفان عملی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ابن عربی
,
عرفان نظری
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
عالَم ملکوت(قسیم عالَم لاهوت و جبروت و ملک)
,
مقام حق الیقین(قسیم مقام علم الیقین و عین الیقین)
,
علم عقل(اصطلاح وابسته)
,
علم احوال(اصطلاح وابسته)
,
علم اسرار(اصطلاح وابسته)
,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته)
,
ابزار معرفتی
,
تناقض نمایی عرفانی
,
بیان ناپذیری شهود عرفانی
,
محمدمهدی گرجیان عربی
,
سید حسین نصر
,
ملاصدرا شیرازی
,
ملا محسن فیض کاشانی
شاپا (issn):
0
چکیده :
آنچه در این نوشتار مورد بحث است تعیین برتری یا تقدم عقل بر قلب یا عقلانیت بر عشق نیست بلکه یافتن پاسخ این مسئله است که به راستی سهم عقل و معرفت عقلانی در دریافت شهودات عرفانی تا چه اندازه است؟ و از نظرگاه ابنعربی افق شناسایی معرفت عقلانی تا کجاست؟ آیا از آنجایی که عرفان ساحت مقدس کشف و شهود باطنی است دیگر مجالی برای جولان کمیت عقل هم باقی میماند؟ و، مهمتر از همه، اینکه نقاط اشتراک یا افتراق متعلق و معنای عقل و معرفت عقلانی در نزد موافقان و مخالفان آن چگونه تعریف شده است؟<br /> لازم به ذکر است در نوشتار حاضر، ضمن التفات به این نکته که معرفت عقلانی متفاوت از عقل است، آنجا که از عقل سخن به میان آمده، معرفت حاصل از آن مورد نظر است و، از اینرو، معرفت عقلانی بدین معنا لحاظ گردیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 193 تا 225
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش تأویلی - تمثیلی فهم قرآن درعرفان و مذهب باطنیه
نویسنده:
جعفر شانظری، تقی اجیه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, تابستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
تأویل
,
اعیان ثابته
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
البرزخ
,
الباطنیه
,
حکمت الهی
,
بطن قرآن
,
روش فهم قرآن
,
عنایت ازلی
,
شهود
,
قرآن
,
ممثول
,
هرمنوتیک
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حکمت رواق
,
مُثُل
,
علم واجب
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تفسیر باطن قرآن
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
خود سازی
,
عرفان اسلامى
,
ناصر خسرو
,
باطنیه (از صوفیه)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام)
,
غیب امکانی
,
روش تأویلی - تمثیلی تفسیر
,
معانی حسی
,
معانی باطنی
,
معانی روحانی
,
تردد معانی
,
غیب محالی
,
جعفر شانظری
,
تهذیب نفس
شاپا (issn):
2322-3421
چکیده :
در مکتب عرفان و مذهب باطنیه1، از این جهت که برای آیات قرآن و کلمات آن، معانی باطنی قایلند، اعتقاد یکسانی وجود دارد. از این رو، هر دو طریق، برای کشف حقایق معانی قرآن کریم، روشی خاص را پاسخگو میداند؛ اما از لحاظ «روش شناختی» تمایز و اشتراکهایی در شیوه هرمنوتیکی دو نحله فوق وجود دارد که با مطالعه دقیق در متون و منابع آنان، این تمایز و اشتراکها روشن میگردد؛ با این بیان که در تأویل عرفانی سه ویژگی وجود دارد: الف) کشف مفهوم در بطن آیات؛ ب) تهذیب نفس برای دستیابی به کشف؛ ج) گذر از معانی حسی و راهیابی به معانی باطنی و روحانی.<br /> <br /> اما در نزد باطنیه مشخصههای اصل تأویل عبارت است از: الف) تعیین مصداقی مفاهیم کلمات قرآن؛ ب) تعلیم؛ ج) آزاد بودن و تردد معانی از حسی به روحانی و یا بالعکس از روحانی به معانی حسی.<br /> <br /> مقاله حاضر عهدهدار تبیین این ویژگیها و فرآیندهای روش شناختی این دو بینش است که با سیری در تبیین مفاهیم اصطلاحی، نظیر «مَثَل» و «تأویل» در آرای آنها شروع و در پایان، به وجوه اشتراک و تمایز در روش آن دو در تبیین قرآن کریم پرداخته شده است و سر انجام به داوری صحیح فهم متن اشاره گردیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 103 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسی خشیت در قرآن کریم
نویسنده:
محمدرضا آرام
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, بهار/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
انسان شناسی عرفانی
,
سلوک عرفانی
,
نسیان و غفلت از یاد خدا
,
آیات عفو
,
ارتکاب قبیح
,
گناه
,
وجله
,
قرب الهی
,
انسان و خدا
,
علامه مجلسی
,
علامه طباطبایی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
تجسم اعمال
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
تسبیح
,
اشفاق
,
خود سازی
,
رهبت
,
خشیت
,
ذکر
,
صله رحم
,
طاعت
,
خوف عام
,
خشوع جوارح
,
خشوع قلب
,
قساوت قلب
,
خشوع
,
حضور قلب
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هویت غیبی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ظل الله((قلب انسانی)، مقابل ظل الرحمان)
,
اقامه نماز
,
خشیت در قرآن
,
تیرگی دل
,
فعل ظاهری
,
فعل باطنی
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
محمدرضا آرام
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 51
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ولایت در دیدگاه سید حیدر آملی
نویسنده:
مهین عرب
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/1379
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عرفان شیعی
,
عرفا
,
الولایه
,
ولایت مطلقه
,
ولایت مقیده
,
امامت
,
ولایت خاصه
,
ولایت عامه
,
ولایت مطلقه
,
رابطه ولایت و نبوت
,
قرآن
,
ختم ولایت
,
ولایت عامه
,
کشف المحجوب هجویری
,
علامه طباطبایی
,
قرآن
,
خاتم الاولیاء
,
عرفان شیعی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
سید حیدر آملی
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ژ. امام دوازدهم(حضرت امام عصر عج)
,
میزان
,
عین خاتم اولیا
,
ختم ولایت عامه
,
کتاب مرصاد العباد
,
ولایت از نظر سید حیدر آملی
,
جامع الاسرار
,
نص النصوص
,
مراتب ولایت
,
ختم خاص
,
تفسیر المیزان (کتاب)
شاپا (issn):
0
چکیده :
ولایت نقطه عطفی است که مشترک میان شریعت و طریقت و حقیقت می باشد. عارف بزرگ ‘ جناب هجویری در کتاب ((کشف المحجوب)) درباره اهمیت ولایت در عرفان فرموده است : (( بدان که قاعده و اساس طریقت تصوف و معرفت جمله بر ولایت و اثبات آن است که جمله مشایخ اندر حکم اثبات آن موافق اند ‘ اما هر کسی به عبارتی دگرگون بیان این ظاهر کرده اند.))<br /> ما در این مقاله برآنیم که براساس دیدگاههای عارف بزرگ شیعی سید حیدر آملی ‘ مروری اجمالی بر مبحث ولایت در ساخت عرفان داشته باشیم ‘ در این سیر پس از تعریف ولایت و بیان اقسام و مراتب آن ‘ نظر سید حیدر در باب ختم ولایت و خاتم الاولیاء آورده شده است ‘ باشد که نقش عرفان شیعی در تعمیق و تعالی بخشی از ارکان و تعالیم شریعت ‘ هرچه بیشتر نمایان گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 209 تا 228
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه کشف و شهود در منظومۀ معرفت دینی و معیار واقع نمایی آن از منظر عرفای اسلام
نویسنده:
یحیی کبیر، مرضیه عبدلی مسینان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران, بهار/ 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
سلوک عرفانی
,
قلب
,
لقاء الله
,
احادیث و روایات
,
عرفان اسلامی
,
علامه طباطبایی
,
میزان
,
قرآن مجید
,
عقل(منطق)
,
معرفت
,
عبدالله جوادی آملی
,
فخر رازی
,
سالک
,
یحیی کبیر
,
اصطلاحنامه عرفان
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
شهود(اسماء اول عرفان نظری)
,
عالَم ملکوت(قسیم عالَم لاهوت و جبروت و ملک)
,
مقام حق الیقین(قسیم مقام علم الیقین و عین الیقین)
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
کشف معصوم (ع)
,
اقسام مکاشفه
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 110
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 362
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید