جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
08. صفات attributes
>
صفات ثبوتیه
>
صفات ثبوتیه الهی
>
اصول صفات ثبوتیه الهی
>
علم الهی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 278
عنوان :
بازنگری نظریۀ ارتسام ابنسینا: نفی علم حصولی از واجبتعالی و تطبیق آن بر نظریۀ عرفا
نویسنده:
میثم زنجیرزن حسینی، محمد ذبیحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
علم حصولی واجب
,
علم الهی
,
عرفان اسلامی
,
فلسفه اسلامی
,
فلسفه بوعلی
,
علم واجب
,
علم حصولی واجب
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
شفاء: ابن سینا
,
مبدأ و معاد: ابن سینا
,
بازنگری نظریۀ ارتسام ابنسینا (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
ارتسام صور ,
عالم ربوبی ,
علم تفصیلی حضوری واجب قبل از ایجاد ,
فاعل بالعنایه ,
مرتبه واحدیت ,
علم تفصیلی واجب ,
عالَم ربوبی (حکمت اشراق) ,
مفاتیح الغیب(مقابل مفاتیح الشهاده) ,
اسماء اعظم(مفاتیح الغیب) ,
تعین ثانی ,
شؤون(حقائق اندماجی) ,
درجات ظهور(خارج از صقع ربوبی) ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
علم تفصیلی حضوری واجب قبل از ایجاد ,
چکیده :
یکی از دشوارترین مسائل فلسفی، چگونگی علم واجبتعالی به اشیا قبل از ایجاد آنهاست. حکما و عرفا دیدگاههای متفاوتی دارند. ابنسینا علم را قبل از ایجاد اشیا با نظریۀ صور ارتسامیهای تبیین میکند که متأخر از ذات واجبتعالی هستند. ازآنجاکه دیدگاه وی بسیار دشوار است، برخی متأخرین تصور کردهاند منظور ایشان از علم ارتسامی، علم حصولی برای واجب است؛ برهمیناساس اشکالات متعددی بر آن وارد کردهاند. این پژوهش 1) این قرائت نادرست را پیراسته و ثابت میکند که مراد ابنسینا از صور ارتسامیه، اثبات علم حصولی برای واجبتعالی نیست، بلکه ایشان نیز به علم حضوری برای باریتعالی معتقد است؛ 2) میتوان دیدگاه صور ارتسامیه را بر نظریۀ علم الهی در مرتبۀ حضرت ارتسام عرفا نیز تطبیق کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 47
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مراتب نظام هستی از منظر امام خمينی (براساس تعليقات مصباحالانس)
نویسنده:
غلامرضا حسينپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عرفان اسلامی
,
مفتاح الغیب
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
مصباح الانس
,
مصباح الانس: حمزه فناری
,
مراتب نظام هستی از منظر امام خمینی (براساس تعلیقات مصباحالانس) (عرفان)
,
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
کلام ,
نظام هستی ,
متکلم (اسماء افعال الهی) ,
علم الهی ,
اعیان ثابته ,
مرتبه احدیت ,
مراتب وجود(خاص) ,
اعیان ثابته ,
احدیت(اثباتی) ,
احدیت(ثبوتی) ,
احدیت(تعین اول) ,
واحدیت(اندراجی) ,
اسماء الهی((خاص)، قسیم اسماء ذاتی تعین اول و اسماء کونی) ,
اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) ,
صفات الهی((در تعین ثانی)، مقابل صفات کونی علمی) ,
احدیت(اخص) ,
واحدیت(اندراجی) ,
حضرت غیب مطلق ,
حضرت احدیت ,
حضرت واحدیت ,
مقام قاب قوسین((ثبوتی)، مقابل مقام او ادنی) ,
مقام قاب قوسین((اثباتی)، مقابل مقام او ادنی اثباتی) ,
علم الهی ,
کلام الهی ,
چکیده :
مفتاحالغيب نخستين اثري است كه رسماً در علم عرفان نظري توسط صدرالدين قونوي نگاشته شد و مصباحالانس اثر شمسالدين فناري نيز بعنوان شرحي تفصيلي بر اين كتاب، از آثاري است كه در استدلالي كردن مباحث عرفاني سهم بسزايي دارد. عارفاني چون امام خميني(ره) از جمله محققاني هستند كه تعليقات آنها در تبيين و ايضاح مقاصد مصباحالانس، بسيار مفيد بوده است. اين جستار بدنبال تبيين مراتب نظام هستي از نظر امام خميني بر اساس تعليقات ايشان بر مصباحالانس است. مراتب وجود حق در قوس نزول، همان سلسله» وجودات در نظام هستي است كه شامل اعتبارات و تعينات وجود ـ يعني مقامات ذات، احديت و واحديت ـ ميشود. بعبارت ديگر، حق تعالي داراي تعيناتي است كه ابتدا در مقام ذات كه البته مقام بدون اسم و رسمي است، متجلي ميشود و سپس با تنزل، به مقام احديت و باز با تنزلي ديگر، به مقام واحديت ميرسد. اين مقام واحديت، مقام تفصيل اسماء و صفات حق است كه اعيان ثابته، صور و مظاهر اين اسماء و صفات هستند و بهمين ترتيب، اعيان خارجي يا امور واقع نيز مظاهر اعيان ثابتهاند. ارزيابي، تحليل و نقد آراء امام خميني دربارة مراتب نظام هستي از اهداف اين پژوهش است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توحيد عند مذهب الامامية
نویسنده:
علاء حسون
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
تهران: مشعر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
اسمای افعال الهی ,
توحید افعالی(کلام) ,
وجوب معرفت الله ,
اراده الهی ,
عقاید شیعه امامیه ,
عمومیت علم الهی ,
علم الهی ,
اعتقاد به بدا ,
احکام خداشناسی ,
سعه وجودی الهی ,
قدرت الهی ,
شابک (isbn):
978-964-540-323-0
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
التمهيد في شرح قواعد التوحيد لإبن تركة الإصفهاني
نویسنده:
محمدرضا نكونام
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
اسلامشهر: صبح فردا,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه عرفان
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
علم الهی ,
توحید(منازل سلوک) ,
عرفان شیعی ,
مراتب وجود(خاص) ,
وجوب ذاتی(احکام هویت غیبی عرفان نظری) ,
وحدت حقیقی((حضرت وجوب)، مقابل وحدت نسبی مجموعی) ,
حقیقت انسان کامل ,
مرتبه انسان کامل ,
مقام واحدیت(مقابل مقام احدیت) ,
مقام توحید(عرفان) ,
انسان کامل ابن عربی ,
شابک (isbn):
978-600-6435
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه جهان هستی و خداوند از نظر مولانا
سخنران:
مصطفی ملکیان
نوع منبع :
سخنرانی , فیلم
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جهان هستی
,
علم الهی
,
عرفان اسلامی
,
عرفان مولانا
,
جایگاه جهان هستی و خداوند از نظر مولانا
,
ontologie معرفت وجود - هستی شناسی - ذات شناسی (فروغی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
التشكلات المبكرة للفكر الإسلامي: دراسة في الأسس الأنطولوجية لعلم الكلام الإسلامي
نویسنده:
عبد الحكيم أجهر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: المرکز الثقافی العربی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه علم کلام
,
صفات الهی
,
اشاعره (اهل سنت)
,
کلام
,
معتزله (اهل سنت)
,
علم الهی
,
قدرت الهی
,
13. علم کلام
,
تاریخ علم کلام
,
قضا و قدر
,
قدر
کلیدواژههای فرعی :
کتب اهل سنت ,
کتب کلام اهل سنت ,
شابک (isbn):
9953680981
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
العقائد
نویسنده:
نویسنده: علامه محمد باقر مجلسی، تحقیق: حسین درگاهی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: الهدی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
15. کلام نقلی
,
اصول عقاید
,
عقاید اسلامی
,
عقاید شیعه امامیه
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
توحید صدوق
,
کتب کلام شیعه
,
اشارات و تنبیهات: ابن سینا
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تفسیر قمی (روایی)
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
بصائر الدرجات: صفار قمی
کلیدواژههای فرعی :
جبریه (مذاهب کلامی) ,
صفات الهی ,
امتناع رؤیت ,
رؤیت خدا ,
شفاعت ,
اراده الهی ,
حشر ,
علم الهی ,
شفاعت حضرت محمد(ص) ,
علم الهی به جزئیات ,
مرتکب گناه کبیره ,
جاودانگی روح ,
احوال معاد ,
تنزیه الهی ,
تنزه الهی از الم ,
تنزه الهی از جهل ,
تنزه الهی از حد ,
تنزه الهی از مثل ,
تنزه الهی از رویت ,
شفاعت اولیاء ,
شفاعت ائمه علیهم السلام ,
چکیده :
مجلسى در شهر اصفهان دیده به جهان گشود. وى چنان شهرتى در علوم مختلف اسلامى دارد كه محتاج هیچ بیان و توضیحى نیست. علامه مجلسى از جمله بزرگانى است كه از جامعیت خاصى برخوردار بود. او در علوم مختلف مانند تفسیر، حدیث، فقه، اصول، تاریخ، رجال و درایه سرآمد بود كه نگاهى اجمالى به مجموعه عظیم بحارالانوار این نكته را به خوبى آشكار مى سازد. تبحر در این علوم، در كنار آشنایى با علوم عقلى همچون: فلسفه، ریاضیات، ادبیات، لغت، جغرافیا، طب و علوم غریبه از او شخصیتى ممتاز و بى نظیر ساخت. برخى علامه مجلسى را در طول تاریخ اسلامى از حیث جامعیت بى نظیر دانسته اند. شاگرد گرانقدر او، سید نعمت اللّه جزائرى در مورد استاد خود گفته است: «علامه هیچ گاه از یاد خدا غافل نبود و تمام اعمالش را با قصد قربت انجام مى داد». گفته اند كه علامه روشى معتدل بین اخبارى و اصولى داشت. او در عین این كه محدث بزرگ بود به علوم عقلى هم توجه خاصى داشت. علامه مجلسى در سال 1098 از سوى شاه سلیمان صفوى به سمت شیخ الاسلام اصفهان منسوب گردید. شیخ الاسلام، بالاترین و مهم ترین منصب دینى و اجراى در آن عصر بود. علامه مجلسى در این رساله با استناد به آیات قرآن كریم و روایات معصومان علیهم السلام درصدد نشان دادن راههاى نجات و رستگارى انسان برآمده است. اصل این كتاب، به عربى است و تاریخ نگارش آن در سال 1087 ق، پس از نگارش بحارالانوار بوده و متشكل از دو بخش است: در بخش اول، مبحث اصول عقاید شیعه مورد بررسى قرار گرفته است. بخش دوم، درباره وظایف عبادى مؤمنان است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
العقائد والمعارف
نویسنده:
محمدتقی سبحانی ، رضا برنجکار
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : معارف اهل بیت الطاهرین علیهم السلام,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
11. عقاید dogmas (the distillate of doctrines)
,
عقاید اسلامی
,
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
,
13. علم کلام
,
باب حادی عشر: علامه حلی
,
کتب کلام شیعه
,
کشف المراد: علامه حلی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
مستدرک الوسائل
,
مرآت العقول: علامه مجلسی
,
تهذیب الاحکام
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تَصحیحُ اِعتقاداتِ الاِمامیّة: شیخ مفید
,
الغدیر: علامه امینی
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
نهج الحق: علامه حلی
,
الإرشاد (شیخ مفید)
,
منتهی الآمال (شیخ عباس قمی)
,
کمال الدین (شیخ صدوق)
,
حق الیقین: علامه مجلسی
,
تحف العقول: ابن شُعبه حَرّانی
,
منتخب الأثر فی الإمام الثانی عشر علیه السلام (لطف الله صافی)
,
کتب چاپی فارسی (باب حادی عشر)
کلیدواژههای فرعی :
ادله توحید (کلام) ,
آیات فضائل اهل بیت (ع) ,
آیات فطرت ,
اعتقاد به توحید ,
دلیل ضرورت نبوت ,
عصمت انبیاء (ع ) ,
علایم ظهور امام زمان (عج) ,
فطرت خدا شناسی ,
احادیث فضایل اهل بیت (ع) ,
اصل امامت ,
اصل معاد ,
اصل نبوت ,
برهان نظم ,
راه فطرت ,
ضرورت نبوت ,
عالم برزخ ,
اختیار انسان ,
عدل الهی ,
علم الهی ,
قدرت الهی ,
معجزات انبیا ,
وحدانیت الهی ,
فضایل اهل بیت (ع) ,
افعال امام زمان (عج) بعد قیام ,
براهین خداشناسی ,
اثبات وجود خدا ,
موت ,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری) ,
صفات سلبیه ( الهی ) ,
آیات برزخ ,
علم انبیا ,
چکیده :
کتاب حاضر کتابی است درباره عقاید اسلامی و اصول عقاید شیعه که به بررسی توحید، عدل ، نبوت، امامت ، معاد، فضایل اهل بیت و امام مهدی عج می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحفة الغري في معنى الإيمان والإسلام
نویسنده:
السید محمد بن عبدالکریم طباطبایی بروجردی
نوع منبع :
کتاب , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
نجف اشرف: رافد,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید اسلامی
,
دین اسلام
,
ایمان (فرجام شناسی)
,
13. علم کلام
,
آموزههای دین اسلام (آموزههای ادیان)
,
توحید صدوق
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
انوار التنزیل و اسرار التأویل (معروف به تفسیر بیضاوی): قاضی بیضاوی : خلاصه و زبده ای است از کشاف و مفاتیح الغیب و مورد استفاده فیض کاشانی
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کشف المراد: علامه حلی
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
شفاء: ابن سینا
,
نجات: ابن سینا
,
شرح اشارات: خواجه نصیر الدین طوسی
,
المباحثات: ابن سینا
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
من لا یحضره الفقیه
,
مستدرک الوسائل
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر قمی (روایی)
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
مقالات الاسلامیین: ابوالحسن اشعری
,
مواقف: قاضى عضدالدین ایجى
,
شرح المقاصد: تفتازانی
,
شرح تجرید فاضل قوشچی
,
نکت الاعتقادیه: شیخ مفید
,
شرح مواقف: شریف جرجانی
,
عیون اخبار الرضا: شیخ صدوق
,
تفسیر عیاشی (روایی)
,
نهج الحق: علامه حلی
,
02- نهج البلاغه
کلیدواژههای فرعی :
خوارج (مذاهب کلامی) ,
صفات الهی ,
رؤیت خدا ,
وجوب تکلیف ,
اراده الهی ,
اصل امامت ,
اصل نبوت ,
تکلیف عقلی ,
متکلم (اسماء افعال الهی) ,
معاد روحانی ,
تصدیق ایمانی ,
جبائیه ,
حیات الهی ,
علم الهی ,
قدرت الهی ,
کرامیه (مجسمه مشبهه صفاتیه) ,
حقیقت ایمان ,
سرمدیت الهی ,
تنزه الهی از رویت ,
تکلیف اخلاقی ,
عقل ,
ارتداد ,
یقین ,
اعجاز قرآن ,
آیات رؤیت الهی ,
چکیده :
کتاب حاضر درباره ایمان و اسلام و تحقیق درباره معانی و مراد از آن بعلاوه بحث از نبوت، امامت، معجزه قرآن، معاد ، معاد روحانی و... از جمله مطالب ذکر شده در کتاب می باشد
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأثیر محیى الدّین عربى بر صدرالمتألّهین و فلسفه او
نویسنده:
علی زمانی قمشه ای
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه ملاصدرا و عرفان ابن عربی
,
عرفان اسلامی
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
احکام کلی وجود
کلیدواژههای فرعی :
فصوص الحکم ,
فتوحات مکیه ,
حقیقت بهشت و دوزخ ,
علم به علت ,
علم به معلول ,
خلق جدید ,
علم الهی ,
کلام نفسی خدا ,
حکمت ایرانی-اسلامی ,
بقاء نفس ,
تجلیات الهی((اسمائی)، مقابل تجلیات ربوبی) ,
علم حضوری(مقابل علم حصولی) ,
کلام خدا از نظر ملاصدرا ,
عرفان نظری ,
اسفار اربعه (فلسفه) ,
درخت طوبی ,
تأثیر ابن عربی بر ملاصدرا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
چکیده :
عرفان اسلامى از آغاز ظهور قرن به قرن تکامل یافت در هر قرنى عرفاى بزرگى ظهور کردند و به آن کمال بخشیدند و به سرمایه اش افزودند. البته این تکامل سیرى تدریجى داشت ولى در قرن هفتم به دست محیى الدّین با حرکت جهشى به نهایت کمال خود رسید. او عرفان را وارد مرحله جدیدى کرد که سابقه نداشت. محیى الدّین بیش از دویست کتاب نگاشته مهم ترین کتابهاى او یکى (فتوحات مکیّه) است که درحقیقت یک (دایرةالمعارف) عرفانى است و دیگرى کتاب (فصوص الحکم) است. ملاّصدرا با همه احترامى که براى ابن عربى قائل است امّا از آن جا که خود پژوهشگرى است بى نظیر و داراى نبوغى سرشار در پاره اى مسائل نظر ابن عربى را رد مى کند و در برخى مسائل سخن او را به عنوان تأیید بر پژوهش خویش مى آورد و در مسائلى چند چنین مى نماید که از او تأثیر پذیرفته است. بنابراین نمى توان او را پیرو بى چون وچراى ابن عربى دانست و این واقعیّتى است که ما در سرتاسر نوشته ها و آثار ملاّصدرا بویژه در اسفار با آن روبه رو هستیم. بارى نگارنده به مقتضاى حوصله تنگ این مقاله دیدگاههاى هر دو دانشمند بزرگ را برپایه مسائل مطرح شده در اسفار ملاّصدرا پى مى گیرد و از سایر نگاشته هاى او چشم مى پوشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 284 تا 312
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 278
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید