جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
03. انسان شناسی Human nature
>
جبر و اختیار(کلام)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 557
عنوان :
تحلیل و بررسی قرائتهای فلسفی «أمرٌ بین الامرین»
نویسنده:
علی عزیزخانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار
,
امر بین امرین
,
11- جبر و اختیار در روایات [قواعد عقلی در قلمرو روایات؛ دفتر دوم؛ ص:360؛ جواد خرمیان]
,
01- لا جبر و لا تفویض بل أمر بین أمرین
چکیده :
نظریه «أمر بین الامرین» که نخستین بار از سوی ائمه معصومین (علیهم السلام) مطرح شد، هر دو نظریه جبر و تفویض را باطل و حقیقتی میان آن دو را اثبات میکند، باید دید بالاخره نقش انسان در افعال خودش چیست؟ حقیقت «امر بین الامرین» چیست؟ فیلسوفان ما قبل صدرایی در طول تاریخ هر کدام به نحوی متفاوت از یکدیگر، مانند رابطه مجازگونه و بالتسبیب فعل انسان(ابن رشد)؛ فاعل مباشر بودن انسان و فاعل بعید بودن خداوند (خواجه طوسی)؛ نقش انتخاب کردن برای انسان(ابن سینا)موضوع را تفسیر نموده اند، اما این تفاسیر از سوی فیلسوفان مکتب صدرایی و خود صدر مورد نقد واقع شد. صدرا و پیروان مکتب ایشان تفسیر متفاوتی از فلاسفه قبل ارائه کردهاند که اشکالات تفاسیر قبل را ندارد و با توحید افعالی سازگار میباشد.صدر المتألهین، با تبیین صحیحی از رابطه علیت و ارجاع آن به تشأن وجود تعلقی و ربطی داشتن وجود ممکن، ثابت کرد که علل متوسط، چون خودشان معلول خدای متعال هستند، هیچگونه استقلالی ندارند، پس خالقیت حقیقی و استقلالی منحصر به خدای متعال است و همه موجودات در همه شئون خودشان و در همه احوال و ازمنه نیازمند به وی میباشند و محال است که موجودی در یکی از شئون هستیش بینیاز از وی گردد و بتواند مستقلاً کاری را انجام دهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابعاد اجتماعی مسئولیت اخلاقی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Hutchison, Katrina; Mackenzie, Catriona; Oshana, Marina
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار
,
اختیار انسان
,
مسئولیت پذیری
,
انسان مختار
,
مسئولیت اخلاقی (فلسفه اخلاق)
,
اراده آزاد (فلسفه اخلاق)
,
اختیار (مقابل جبر)(دامنه فلسفه سیاسی)
چکیده :
ترجمه ماشینی: "تا چه حد ما مسئول اعمال خود هستیم؟ نظریه پردازی فلسفی در مورد این سوال اخیراً چرخشی اجتماعی به خود گرفته است و نشان دهنده تغییر تمرکز از نگرانی های متافیزیکی سنتی در مورد اراده آزاد و جبر است. نظریه های اخیر به پویایی بین فردی در قلب توجه کرده اند. عملکردهای مسئولیت اخلاقی و نقش محیط اخلاقی در کارگزاری داربست. با این حال، پیامدهای نابرابری اجتماعی و نقش قدرت اجتماعی برای اعمال مسئولیت اخلاقی ما همچنان موضوعی است که به طرز شگفتانگیزی نادیده گرفته شده است. مفهوم عاملیت در رویکردهای فعلی به مسئولیت اخلاقی بیش از حد ایده آل، با فرض اینکه شیوه های ما شامل تعامل بین عوامل دارای قدرت و موقعیت یکسان است. در دوازده مقاله جدید و یک مقدمه اساسی، این جلد به طور سیستماتیک این فرض را به چالش می کشد و تأثیر عوامل اجتماعی مانند روابط قدرت و سلسله مراتب، پدرگرایی، هویت های ساخته شده اجتماعی را بررسی می کند. ، نژاد، جنسیت و ج کوتاهی مسئولیت اخلاقی عوامل اجتماعی بر شرایطی که کارگزاران در آن عمل می کنند و همچنین بر شخص یا افرادی که در موقعیتی هستند که آن عامل را برای عمل خود مسئول بدانند، تأثیر دارد. علاوه بر این، عوامل اجتماعی بر طرفینی که در مورد عامل قضاوت می کنند تأثیر می گذارد. نظریه پردازان برجسته مسئولیت اخلاقی، از جمله مایکل مک کنا، مارینا اوشانا و مانوئل وارگاس، پیامدهای ظلم و نابرابری ساختاری را برای نظریه های مربوطه خود در نظر می گیرند. نیل لوی بر نیاز به تمرکز مجدد در تحلیلهای خود از شرایط معرفتی و کنترلی مسئولیت اخلاقی از فردی به عاملان اجتماعی گسترده تاکید میکند. نظریه پردازان برجسته استقلال رابطه، از جمله کاتریونا مکنزی، ناتالی استولجار و آندره آ وستلوند، بینش جدیدی را در مورد موضوع مسئولیت اخلاقی ایجاد می کنند. مشارکتکنندگان دیگر، بحثهای مربوط به مسئولیت اخلاقی را با کارهای اخیر در فلسفه فمینیستی، معرفتشناسی اجتماعی و روانشناسی اجتماعی در مورد موضوعاتی مانند بیعدالتی معرفتی و سوگیری ضمنی وارد گفتگو میکنند. مجموعاً، مقالات این جلد، بحثهای فلسفی در مورد مسئولیت اخلاقی را در جهتهای مهم جدید تغییر میدهد."
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راهنمای راتلج برای اراده آزاد [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Kevin Timpe (editor), Meghan Griffith (editor), Neil Levy (editor)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Routledge,
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار
,
اختیار انسان
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
انسان مختار
,
آزادی اراده (فلسفه دین)
,
اراده آزاد (فلسفه اخلاق)
چکیده :
ترجمه ماشینی: پرسشهای مربوط به اراده آزاد تقریباً با مسائلی در هر زمینهای از فلسفه، از متافیزیک گرفته تا فلسفه ذهن تا فلسفه اخلاق، در هم آمیخته است، و همچنین با کار در حوزههای مختلف علم (به ویژه فیزیک، علوم اعصاب و روانشناسی اجتماعی) آگاه میشود. اراده آزاد نیز دغدغه همیشگی متفکران جدی الهیات و سنت های غیر غربی است. از آنجایی که اراده آزاد را می توان از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار داد و پیامدهایی برای بسیاری از بحث ها دارد، یک نظرسنجی جامع نیاز دارد که طیف وسیعی از رویکردها را در بر گیرد. این کتاب اولین کتابی است که متخصصان برجسته را در هر جنبه ای از اراده آزاد گرد هم می آورد، از کسانی که در بحث های فلسفی کنونی نقش دارند، تا دیدگاه های غیرغربی، مشارکت های علمی و کسانی که تاریخ غنی این موضوع را می دانند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کانت و ایجاد آزادی: یک مسئله الهیاتی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
.Insole, Christopher J
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار
,
اختیار انسان
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار
,
اختیار انسان
,
آزادی اراده
,
فلسفه کانت
,
جبر اختیار
,
آزادی اراده (فلسفه دین)
,
اراده آزاد (فلسفه اخلاق)
,
اختیار (مقابل جبر)(دامنه فلسفه سیاسی)
,
Freedom اختیار - آزادی اراده (مجتبوی)
,
freedom of the will اختیار (آزادی اراده) (فولادوند)
چکیده :
ترجمه ماشینی: کانت فعالانه با این مسئله مبارزه می کند که چگونه می توان کنش خلاق خدا را در رابطه با آزادی انسان تصور کرد. او به این دیدگاه می رسد که آزادی انسان تنها در صورتی می تواند محفوظ بماند که خداوند به طرق خاصی از جهان خلقت کناره گیری کند. دو رکن فلسفه بالغ کانت - ایده آلیسم استعلایی و آزادی - تا حدی به دلیل نیاز کانت به ارائه راه حلی برای مشکل الهیاتی خود شکل گرفته و انگیزه یافته است. سنت الهیات قرون وسطایی و اوایل مدرن، فعل الهی را بر خلاف عمل هیچ موجود مخلوقی تصور می کند. وقتی مخلوق عمل می کند، خداوند مستقیماً باعث این عمل می شود، اما بدون اینکه از آزادی مخلوق کاسته شود. کانت صراحتاً این گزارش از توافق الهی و انسانی را مورد بحث قرار می دهد و آن را رد می کند. این رد پیامدهای قابل توجه و شگفتانگیزی برای فلسفه گستردهتر کانت دارد و ادعاهای غیرقابل درک در فلسفه انتقادی او را توضیح میدهد. کریستوفر جی. اینسول با درگیر شدن با طیف وسیعی از متون کانت از سال 1749 تا اوایل دهه 1800، مطالعه ای قطعی در تاریخ ایده ها ارائه می دهد. بسیاری از این متون تا به امروز در مطالعات کانت مورد توجه اندکی بوده یا اصلاً مورد توجه قرار نگرفته اند. Insole اندیشه کانت را در ارتباط با مواضع متعدد تاریخی و سنتی قرار می دهد و این مواضع را با درگیری نزدیک با بحث های اخیر در فلسفه تحلیلی و الهیات سیستماتیک روشن می کند. کانت وقتی با دشواری ارتباط آزادی الهی و انسانی دست و پنجه نرم می کند، بی وقفه صادق است. این مطالعه، مبارزه و میراث الهیات کانت، به قلب مشکل در دریافت مدرن آنچه سنت مسیحی در مورد آزادی انسان تأیید کرده است، می رود. به این ترتیب، کتاب یکی از خطوط گسل تعریف کننده در الهیات و فلسفه مدرن را روشن می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بایستگی اصول مذهب شیعه از دیدگاه علامه ابن شهر آشوب : مجموعه مقالات نخستین کنگره بین المللی علامه ابن شهرآشوب ساروی مازندرانی
نویسنده:
علی اصغر احمدی
نوع منبع :
مقاله , مجموعه مقالات
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
ساری: عصر ماندگار,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدل ( صفات )
,
امامت
,
شخصیت ها
,
اصول مذاهب
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
کلیدواژههای فرعی :
جایگاه امامت ,
جبر و اختیار(کلام) ,
جبریه (مذاهب کلامی) ,
اشاعره (اهل سنت) ,
دلایل امامت ,
قاعده حسن و قبح عقلی ,
معتزله (اهل سنت) ,
وجوب امامت ,
تفویض ,
وجوب امامت علی علیه السلام ,
عدل الهی ,
اثبات امامت امام علی (ع) ,
عقل گرایی ابن شهر آشوب ,
اصول مذهب شیعه ,
مفهوم شناسی عدالت ,
نگاه تشیع به عدل ,
دلایل عقلی امامت ,
قاعده لطف در اثبات امامت ,
وجوب امامت در روایات ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
مرتضی مطهری
چکیده :
در مباحث کلامی معروف است که اصول دین اسلام عبارت است از: توحید، نبوت و معاد؛ شیعه بنا به انحرافی که در مسیر حقیقی اسلام صورت گرفت، دو اصل به نام های «عدالت» و «امامت» را به آن اصول، اضافه کرد. از آنجا که این دو اصل، اصول ممیزه شیعه نسبت به دیگر مذاهب اسلامی است، از آن دو به «اصول مذهب شیعه» یاد می کنند. علامه ابن شهر آشوب ساروی با توجه به قرار گرفتن در روزگاری که از هر جهت بر شیعه سخت می گرفتند و حتی بی حرمتی به مکتب اهل بیت علیهم السلام را روا می دانستند، سعی کرد این دو اصل اساسی شیعه را دوباره احیا و از آن دفاع کند. تحقیق حاضر درصدد تبیین ضرورت اصول مذهب شیعه (عدالت و امامت) از نگاه ابن شهر آشوب است. هدف اصلی آن معرفی مبانی نظری اندیشه ابن شهر آشوب در اثبات عدالت و امامت با دو رویکرد عقلی و نقلی است. روش و پژوهش پیش رو، مانند اغلب پژوهش های علمی در حوزه دین، کتابخانه ای و به نوعی متن محور است و به خاطر ماهیت بحث، بیشتر جنبه گزارشی و توصیفی دارد، گر چه از تحلیل به ویژه در بخش استدلال ها خالی نیست. پیوند دادن منطقی میان بخش های پراکنده آثار موجود ابن شهر آشوب با یکدیگر جهت القای بیان واحد، استخراج نگاه متفاوت ابن شهر آشوب در مواجهه با برخی مسایل مورد بحث و نیز حساسیت دین مدارانه و پردازش عالمانه علامه نسبت به مسایل اختلافی شیعه با دیگر مذاهب اسلامی از یافته های تحقیق حاضر به شمار می آید.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی نظریۀ علامه طباطبایی در باب سازگاری ضرورت علی و اختیار انسان
نویسنده:
محمد سعیدی مهر، سعید مقدس
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اراده
,
اختیار انسان
,
سازگارگرایی
,
ناسازگارگرایی
,
علیت
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
درباره علامه طباطبایی
کلیدواژههای فرعی :
انتخاب ,
نهایه الحکمه ,
علت ناقصه ,
اراده غیر فاعل ,
اراده فاعل ,
برهان مبتنی به قاعده الشیء ما لم یجب لم یوجد ,
اراده فاعل مختار ,
وجوب بالقیاس ,
احکام معلول ,
اجزاء علت تامه ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
وجوب بالقیاس معلول ,
علت ,
قاعده الشئ ما لم یجب لم یوجد ,
امکان بالقیاس ,
قدرت و اختیار ,
فعل جبری ,
اراده غیراختیاری ,
قانون عام علیت ,
قادر حر ,
مغالطه سه شقی انحصاری ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
جعفر سبحانی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
سید محمدباقر صدر
شاپا (issn):
2383-0689
چکیده :
در تبیین نسبت میان اختیار انسان با ضرورت علی فعل اختیاری، دو دیدگاه کلی وجود دارد: «سازگارگرایی» که به سازگاری این دو باور دارد و «ناسازگارگرایی» که اختیاری بودن فعل را با ضرورت علی آن ناسازگار می داند. علامه طباطبایی در مقام بسط یکی از نظریات سازگارگرایانه، با توسل به «امکان بالقیاس» فعل اختیاری در مقایسه با فاعل آن، می کوشد از سازگارگرایی دفاع کند. در این نظریه، فعل انسان نسبت به هریک از جزء العله ها، از جمله خود انسان، امکان بالقیاس دارد، اما نسبت به مجموع آن ها، که همان علت تامه است، دارای وجوب بالقیاس است و حقیقت اختیاری بودن فعل نیز چیزی جز همان امکان بالقیاس نسبت به فاعل نیست. به این ترتیب، «ضرورت فعل به نسبت علت تامه اش»، منافاتی با «امکان آن در قیاس با علت ناقصه اش» و در نتیجه، با اختیاری بودن آن ندارد. این نظریه سازگارگرایانه از سوی برخی ناسازگارگرایان معاصر نقد شده است. در این مقاله پس از تبیین دیدگاه علامه به بررسی نقدهای وارد بر آن خواهیم پرداخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 99 تا 123
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی نظریه وحدت شخصی وجود (با رویکرد کلامی فلسفی)
نویسنده:
طاهره صاحب الزمانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وجود شناسی ملاصدرا
,
وحدت شخصی وجود
,
هستی شناسی اسلامی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
الهیات(کلام جدید)
,
حکمت متعالیه
,
وحدت تشکیکی وجود
کلیدواژههای فرعی :
حادث ,
شواهد الربوبیه ,
ملاک احتیاج به علت ,
جبر و اختیار(کلام) ,
طبیعت وجود ,
وحدت حقیقت ,
جهان خارج ,
فاتالیسم ,
رابطه وحدت و کثرت ,
همه -خداانگاری (مسائل جدید کلامی) ,
امکان فقری ,
علیت ,
اصالت وجود ,
بساطت واجب(امور عامه) ,
احکام امکان ,
توحید خواص ,
جبرانگاری ,
وجود (اسماء اول عرفان نظری) ,
بدیهیات اولیه ,
کثرات عالم ,
وحدت صورت ,
وحدت ماده ,
باور دینی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
شاپا (issn):
2383-0689
چکیده :
در بینش ملاصدرا، وجود حقیقتی منحصر و مختص به ذات الهی است، اگرچه ملاصدرا بر وحدت وجود تکیه کرده است، کثرت را نیز قبول و توجیه کرده است. به بیان وی عالم هستی با تمام مظاهر و مراتبش و با این گستردگی چیزی جز تجلی الهی و ظهور جمال و جلال ربانی نیست. حال اگر در عالم هستی تحقق چیز دیگری به جز یک وجود اصالت ندارد، چگونه این عالم هستی با این همه کثرات را می توان تبیین کرد؟ ملاصدرا جهت تبیین کثرات عالم، داعیه دار اثبات عقلانی نظریه وحدت شخصی وجود است. تمامی مکاتب فلسفی حوزه اندیشه اسلامی نیز به نوعی مجبور به پذیرش این دیدگاه شده اند، لیکن این پذیرش مستلزم سه لازمه فلسفی و کلامی است: نفی علیت، همه خداانگاری، و پذیرفتن جبر و نفی اختیار. از همین رو به باور نگارنده، نظریه یادشده به لحاظ تفکر دینی مردود است. برای اثبات، ابتدا مبانی فلسفی ای که نظریه وحدت شخصی وجود بر آن ها مبتنی است بیان می شود و سپس انتقادات وارده مطرح می شوند تا از این ره گذر اثبات شود که سخن از نظریه وحدت شخصی وجود با باورهای اعتقادی و بدیهیات عقلی سازگار نیست و نظریه ای قابل انکار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی نظریه «خلق اعمال» فخر رازی و تأثیر آن در فهم او از آیات قرآن
نویسنده:
علی ارشدریاحی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فخر رازی
,
کسب
,
خلق اعمال
,
جبر و اختیار(کلام)
,
جبر اشعری
,
اراده انسان
,
علم ازلی الاهی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اصل علّیت
کلیدواژههای فرعی :
قضای الهی ,
کتاب المطالب العالیه ,
فعل اختیاری ,
صفات الهی ,
آیات قضا و قدر ,
اشاعره (اهل سنت) ,
علم حضوری ,
معتزله (اهل سنت) ,
عمومیت قضا و قدر ,
تفسیر کبیر ,
تسلسل ,
واجب تعالی (اسماء ذات) ,
قرآن ,
تفسیر قرآن ,
علم حصولی(مقابل علم حضوری) ,
ضرورت اختیار ,
القضاء والقدر ,
کتاب البراهین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
در این مقاله ابتدا مهمترین ادلّه فخر رازی برای اثبات نظریّه او در مورد «خلق اعمال» مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. هر سه دلیلی که وی برای ردّ ضرورت اختیار و تمام سیزده دلیلی که برای اثبات نظریّه «کسب» خویش اقامه کرده است، ابطال شدهاند. سپس تفسیرهایی که او با توجّه به نظریّه مذکور ارائه داده است، مورد نقد و بررسی قرار گرفتهاند. به این منظور، همه آیاتی که وی تحت تأثیر این نظریّه، برخلاف معنای ظاهری تفسیر کرده است، جمعآوری شده و با توجّه به سایر آیات، معنای ظاهری و متبادر از الفاظ و شأن نزول آیات، و صحّت و سقم برداشتهای او معیّن و این نتیجه به دست آمده است که هیچ یک از برداشتهایی که فخر رازی تحت تأثیر نظریّه خلق اعمال از آیات قرآن داشته، صحیح نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
«قانون کارما» و فرضیه «بازپیدایی» در آیین هندو (با تاکید بر دیدگاه اوروبیندو)
نویسنده:
علی نقی باقرشاهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
روح و جسم
,
کارما
,
اوروبیندو
,
نظریه تکاملی
,
سَنساره (آموزههای بودایی)
,
هندوییسم (ادیان شرق)
کلیدواژههای فرعی :
قانون عمل و عکس العمل ,
اوپانیشاد ,
بهگود گیتا ,
جبر و اختیار(کلام) ,
نظام اخلاقی ,
نظام عالم وجود ,
تناسخ ,
بدن ,
روح نفسانی ,
سروده های ودا ,
آموزههای دین جین ,
سرگردانی روح ,
نظریه تکاملی اوروبیندو ,
ساکسیدآناندا ,
حق طبیعت ,
حق روح ,
چکیده :
«قانون کارما» (karma) و فرضیه «بازپیدایی» (rebirth) از موضوعات مهمی است که با مساله حیات پس از مرگ، جبر و اختیار، و تقدیر و سرنوشت انسان ارتباط دارد. از این رو، در ادیان و مکاتب فلسفی هند مطرح و تقریبا مورد قبول کلیه آن ها بوده است و شالوده عقاید فلسفی آن ها را تشکیل می دهد. کارما به معنای عمل و عکس العمل است، یعنی هر عملی چه خوب و چه بد دارای عکس العملی است. همه آن ها همچنین، اعتقاد دارند که نظام عالم در نظام اخلاقی انسان ها منعکس می شود. در خصوص منشا مفهوم کارما در میان محققان اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند کارما ریشه ودایی (vedic) دارد، برخی نیز ریشه اعتقاد به کارما را در اعتقادات قبایل بومی ماقبل ودایی می دانند. در اوپانیشادها (Upanishads) نیز کارما و فرضیه بازپیدایی مطرح بوده و صریحا به جدایی روح از بدن اشاره شده است. در گیتا (Gita) نیز صریحا، به قانون کارما و بازپیدایی اشاره شده است. در آیین های بودایی و جین نیز اعتقاد به کارما وجود دارد. در آیین بودا، از واژه ای به نام سامسکارا (smskara) استفاده شده است که به معنای نیرو، اراده، ساختن، و به هم آمیختن است. در آیین جین نیز به سرگردانی روح در سلسله مراتب هستی اشاره شده است و اعتقاد آن ها این است که باید از طریق اصول اخلاقی و رهبانی روح را از زندان تن آزاد کرد. در میان متفکران معاصر هندی، اوروبیندو (Aurobindo) مساله کارما را، به طور جدی، بررسی کرده است. اساسا، این موضوع یکی از دغدغه های اولیه او بوده و در چهارچوب نظریه تکاملی خود به آن پرداخته است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 15
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
به سوی درک علمی از اراده آزاد [پایاننامه انگلیسی]
نویسنده:
Iredale, Mathew Walter Martin (آیردیل، متیو والتر مارتین)
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
متن کامل پایان نامه
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار(کلام)
,
اختیار
,
جبر determinism
,
جهانبینی علمی
,
اختیار انسان
,
جبرگرایی
,
آزادی گرایی
,
مسئولیت پذیری
,
انسان مختار
,
مسئولیت اخلاقی (فلسفه اخلاق)
,
اراده آزاد (فلسفه اخلاق)
,
اختیار (مقابل جبر)(دامنه فلسفه سیاسی)
,
سازگارگرایان (جبر و اختیار)
,
ناسازگارگرایان (جبر و اختیار)
,
اراده آزاد و مسئولیت اخلاقی
,
مفاهیم آزادیخواهانه از اراده آزاد
,
مفاهیم آزادیخواهانه از مسئولیت اخلاقی
,
مفاهیم سازگارانه از اراده آزاد
,
استدلال علیه اصل احتمالات متناوب
,
مفهوم رضایتبخش از اراده آزاد
,
تفسیر متغیر خودمختاری از اراده آزاد
,
سازگارگرایی (جبر و اختیار)
,
ناسازگارگرایی (جبر و اختیار)
چکیده :
ترجمه ماشینی: آیا میتوانیم به تصور رضایتبخشی از اراده آزاد برسیم که با جهانبینی علمی کنونی سازگار باشد؟ این مشکل مهم موضوع این پایان نامه است. استدلال می شود که حوزه های خاصی از علم مشکلات عمیقی را برای مفاهیم آزادیخواهانه از اراده آزاد و مسئولیت اخلاقی ایجاد می کند. به طور خاص، مشخص نیست که چگونه اراده آزادانه می تواند از فرآیندهای عصبی مغز ناشی شود. مشخص نیست که چگونه یا چرا تکامل یافته است. و با تصور فیزیکدان از زمان همانطور که از طریق نظریه نسبیت انیشتین فهمیده می شود ناسازگار است. اینها مشکلاتی هستند که برای تصورات سازگارانه از اراده آزاد به وجود نمی آیند. علاوه بر این، تعدادی ایرادات فلسفی بیشتری وجود دارد که می توان علیه آزادی گرایی مطرح کرد - از جمله استدلال هری فرانکفورت علیه اصل احتمالات متناوب و اعتراض اخیر گالن استراوسون به مسئولیت نهایی - که به شدت نشان می دهد که ما اراده آزاد یا مسئولیت اخلاقی نداریم. هر حس آزادیخواهانه در نتیجه این مفاهیم سازگاری مختلف از اراده آزاد در نظر گرفته میشوند تا ببینیم آیا میتوان به یک گزارش سازگاری رضایتبخش از اراده آزاد دست یافت. نتیجه گیری می شود که یک گزارش معرفتی از اراده آزاد مبتنی بر تفسیر متغیر خودمختاری ریچارد دابل از اراده آزاد رضایت بخش ترین است. چندین اعتراض لیبرتارین به سازگاری مورد بحث قرار گرفته و رد شده است. در نهایت، برخی از ایرادات کلی به اختیار و مسئولیت اخلاقی که اخیراً توسط تد هوندریچ، ریچارد دابل و بروس والر مطرح شده است، مورد بحث قرار می گیرد. استدلال می شود که آنها هیچ دلیلی برای شک در داشتن اراده آزاد ارائه نمی دهند. بنابراین نتیجه میگیریم که میتوانیم به مفهوم رضایتبخشی از اراده آزاد برسیم که با جهانبینی علمی کنونی سازگار باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 557
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید