جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
جغرافیا
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 661
عنوان :
بررسی تطبیقی برهان تمانع در اندیشه فخر رازی و علامه طباطبایی با تکیه بر آیه 22 سوره انبیاء
نویسنده:
حسن رضایی هفتادر
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره انبیاء
,
021- سوره انبیاء
,
021- سورة الانبیاء
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
آیه ﴿لَوْ کاَنَ فِیهِمَا ءَالهِةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا﴾ (انبیاء: 21/ 22) با بهرهگیری از تلازم میان «تعدد خدایان» و «وقوع فساد در زمین و آسمان»، به اثبات توحید پرداخته است. با توجه به اهمیت مسأله توحید بهویژه توحید در ربوبیت در منظومه اعتقادی ادیان ابراهیمی و نیز نظر به نقش ویژه آنها در بُعد اعتقادی و عملی در زندگی فردی و اجتماعی انسان، در نوشتار حاضر به بررسی تطبیقی برهان تمانع در اندیشه فخر رازی و علامه طباطبایی بهعنوان دو اندیشور برجسته در حوزه علم کلام و حکمت متعالیه پرداخته شده است.از رهگذر این جستار، مشخص میشود که تقریر فخر رازی ناظر به توحید در ذات الهی بوده و فساد زمین و آسمان به معنای تحقق نیافتن آنهاست؛ اما این برهان در اندیشه علامه طباطبایی، بیانگر توحید در ربوبیت بوده و فساد زمین و آسمان به معنای نابسامانی و فروپاشی آنهاست. امکان یا استحاله توافق خدایان بر تدبیر واحد عالم هستی، از دیگر نقاط مورد اختلاف آن دو است که فخر رازی، اولی و علامه طباطبایی، دومی را برگزیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 198
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه عدالت [کتابشناسی لهستانی]
نویسنده:
Rawls John
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
زبان :
انگلیسی
چکیده :
ترجمه ماشینی: این کتاب بهعنوان سخنرانی برای دورهای درباره فلسفه سیاسی که رالز در دهه 1980 به طور منظم در هاروارد تدریس میکرد، منتشر شد. با گذشت زمان، سخنرانیها به بیانی دوباره از نظریه عدالت به مثابه انصاف تبدیل شد، که با توجه به مقالات جدیدتر او و رساله لیبرالیسم سیاسی (1993) تجدید نظر شد. همانطور که رالز در پیشگفتار می نویسد، بیان مجدد «در یک جا گزارشی از عدالت به همان انصافی که من اکنون می بینم، با تکیه بر همه آثار [قبلی] من ارائه می دهد». او نمای کلی گسترده ای از خطوط اصلی فکری خود ارائه می دهد و همچنین به بررسی موضوعات خاصی می پردازد که قبلاً در هیچ یک از نوشته هایش به آن پرداخته نشده بود. رالز به خوبی می داند که از زمان انتشار نظریه عدالت در سال 1971، جامعه آمریکا از ایده عدالت به مثابه انصاف دورتر شده است. با این حال، ایده های او قدرت و ارتباط خود را با بحث های یک جامعه کثرت گرا در مورد معنا و قابلیت تئوریک لیبرالیسم حفظ می کند. این کتاب نشان میدهد که وضوح اخلاقی حتی زمانی که تعهد جمعی به عدالت نامطمئن باشد، قابل دستیابی است. (20010701)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه عدالت: نسخه اصلاح شده (بلکنپ) [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
John Rawls
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Belknap Press,
زبان :
انگلیسی
شابک (isbn):
9780674000773
چکیده :
ترجمه ماشینی: سه مشکل مهم با نظریه عدالت رالز وجود دارد. اول، این نظریه تفاوت بین جامعه و جامعه را در نظر نمی گیرد. دوم، این نظریه تضاد بین فضیلت خصوصی و فضیلت عمومی ایجاد می کند. و سوم، این نظریه، اگرچه مدعی است که مبنایی سکولار برای عدالت است، اما به طور پنهانی از مفروضات خاصی استفاده می کند که منشأ خود را در نگاه دینی به انسان و جامعه دارند و تنها در آن قابل اثبات هستند. در خاتمه، من استدلال میکنم که نظریه رالز، اگرچه شکل یک روایت عقلگرایانه دارد، اما در واقعیت صرفاً از پیشداوریهای رایج جامعه ما انتزاع میکند بدون اینکه هرگز آنها را در معرض بررسی عقلانی قرار دهد. این به معنای کنار گذاشتن عقل گرایی در تحقیق عدالت است. 1. جامعه و جامعه فردیناند تونیس بین یک جامعه (Gemeinschaft) که در آن مردان و زنان اراده مشترکی دارند و با هم برای رسیدن به یک هدف مشترک کار می کنند و جامعه (Gesellschaft) که در آن هر فرد دارای منافعی متفاوت از منافع است تمایز قائل می شود. دیگران و فقط ائتلاف های موقت و مصلحتی با دیگران تشکیل می دهد. Gemeinschaft با پیوندهای خویشاوندی، نزدیکی فیزیکی یا دوستی شکل می گیرد. در درون آن، انسان ها دارایی های مادی را به اشتراک می گذارند و با یکدیگر همدردی کافی دارند تا خود را به جای دیگران تصور کنند و رفتار خود را بر این اساس تغییر دهند. یک Gesellschaft توسط پیوندهای تجاری شکل می گیرد. در درون آن مردان به تجارت کالاهای مادی می پردازند. همدردی آنها با غریبه ها به ندرت کافی است تا به چیزی بیش از جلوگیری از آسیب رساندن به آنها نیاز داشته باشد. لیبرالیسم رالزی متناقض است زیرا از مردان میخواهد که کالاهای مادی را با یکدیگر مانند یک Gesellschaft معامله کنند، و با این حال همچنین میخواهد که مردان با یکدیگر همدردی کافی داشته باشند تا خود را به جای دیگری مانند Gemeinschaft تصور کنند. به عبارت دیگر، لیبرالیسم راولزی فرض میکند که جامعهای که در واقع از خانوادههای متمایز تشکیل شده است، به نحوی موظف است که تصور خود از عدالت را طوری شکل دهد که گویی یک خانواده بزرگ است. ایجاب می کند که مفهومی از عدالت شکل دهیم که هیچ گونه توجهی به پیوندهای خانوادگی واقعی ما نداشته باشد و پیوند مصنوعی یک انسانیت مشترک را جایگزین کند. در یک جامعه کمونیستی واقعی، همه مردان و زنان یک خانواده را تشکیل میدهند و احساس آزادی میکنند که از یکدیگر هر چیزی را که از خویشاوندان میخواهند مطالبه کنند. با این حال، در جامعهای متشکل از خانوادههای متمایز، تنها خویشاوندان واقعی هستند، نه خویشاوندان مجازی که تا این حد با یکدیگر اشتراک دارند. یک خانواده خود را با غریبهها با فضیلتهای دورتر مانند صدقه و عدالت رفتار میکند. با غریبه، حریم خصوصی، از جمله مالکیت خصوصی، همیشه محترم است. فقط در بدترین شرایط می توان به حریم خصوصی یک غریبه نفوذ کرد. اگر انسانیت مشترک معیار کافی برای زندگی ما به عنوان یک خانواده است، پس چرا با یکدیگر معامله می کنیم؟ اگر ملاک کافی نیست، پس چرا باید با بیگانه همانطور رفتار کنیم که با خویشاوندان خود رفتار می کنیم؟ 2. فضیلت خصوصی و عمومی برای کمونیست، هم فضیلت خصوصی و هم فضیلت عمومی شامل سهیم شدن با همنوعان است. برای آزادیخواهان، فضیلت خصوصی و عمومی هر دو شامل احترام به حریم خصوصی است. اما برای لیبرال راولزی، فضیلت خصوصی شامل احترام به حریم خصوصی است، با این حال این فضیلت توسط دولت اعمال نمی شود، در حالی که فضیلت عمومی شامل اشتراک گذاری است، با این حال این فضیلت از افراد خواسته نمی شود. خواه تصور ما از عدالت آزادیخواهانه باشد یا سوسیالیستی، حداقل میتوانیم آرمانشهری از مردان فاضل را تصور کنیم که در آن دولت از بین میرود. اما هیچ مدینه فاضله رالزی قابل تصوری وجود ندارد. تضاد بین فضیلت خصوصی و فضیلت عمومی به ویژه در مورد کارگزاران دولت آشکار می شود. به عنوان مثال، آنچه که ما در مورد رفتار کارگزاران رایش سوم قابل اعتراض می دانیم، صرفاً این نیست که تصور آنها از فضیلت عمومی نادرست بود، بلکه آنها بسیار مایل بودند که استانداردهای فضیلت خصوصی را به نام این تصور نادرست به خطر بیندازند. ما لزوماً از یک مرد معمولی انتظار نداریم که درک بسیار توسعه یافته ای از آنچه که برای جامعه مفید است داشته باشد، اما از او انتظار داریم که وقتی به او گفته می شود که خیر جامعه ایجاب می کند رفتارهایی انجام دهد که مطابق با آنها نیست، تردید کند. فضیلت خصوصی در لیبرالیسم رالزی، فضیلت خصوصی مستلزم احترام به حریم خصوصی و حقوق مالکیت است، و با این حال فضیلت عمومی ایجاب می کند که عوامل دولت فضیلت خصوصی را نادیده بگیرند و اموال را به نمایندگی از افراد محروم مصادره کنند. آیا چنین عواملی مرتکب خطای مشابهی با عوامل رایش سوم نیستند - حتی اگر این اشتباه به اندازه کارگزاران رایش سوم نباشد؟ 3. استفاده پنهانی از دین حتی در اندیشه سیاسی ظاهراً سکولار مانند اندیشه آقای رالز، اغلب تصور می شود که دولت در نقش خدا عمل می کند. از این رو، عدالتی که در مورد دولت اعمال میشود، بهعنوان عدالتی الهی و نه انسانی تصور میشود، که تحت آن با همه انسانها باید یکسان رفتار شود، زیرا همه انسانها فرزندان خدا هستند و پدر باید با همه فرزندان خود به یک اندازه رفتار کند. . زیربنای مذهبی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
لیبرالیسم سیاسی: نسخه مبسوط [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
John Rawls
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Columbia University Press,
زبان :
انگلیسی
شابک (isbn):
9780231527538
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جان رالز: عمل متقابل، عدالت اجتماعی و همبستگی: تقاضا برای یک قرارداد اجتماعی جدید در آفریقا [کتابشناسی فرانسوی]
نویسنده:
Narcisse Kabeya Makweta
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Peter Lang International Academic Publishers,
زبان :
انگلیسی
شابک (isbn):
9783034311120
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه عدالت [کتابشناسی اسپانیایی]
نویسنده:
John Rawls
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Fondo de Cultura Económica,
زبان :
انگلیسی
شابک (isbn):
9789681646226
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه عدالت [کتابشناسی پرتغالی]
نویسنده:
John Rawls
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Martins Fontes,
زبان :
انگلیسی
شابک (isbn):
9788533616301
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الاهیات گناه و طبیعت شلایرماخر: عاملیت، ارزش و الهیات مدرن [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Daniel J. Pedersen
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Routledge ,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات(کلام جدید)
,
الهیات مسیحی
,
الهیات جدید مسیحی
,
هرمنوتیک شلایرماخر
,
فلسفه دین
شابک (isbn):
9780429199059
چکیده :
چکیده ماشینی : فردریش شلایرماخر (1768-1834) اغلب به عنوان پدر الهیات مدرن شناخته می شود که به دلیل تلاشش برای آشتی دادن آموزه های سنتی مسیحی با انتقادات فلسفی و اکتشافات علمی شناخته می شود. علیرغم تأثیر آثار او بر شخصیت های مهمی مانند کارل بارت، او تا حد زیادی توسط الهیدانان معاصر نادیده گرفته شده است. این کتاب با تمرکز بر آموزه گناه شلایرماخر، نشان می دهد که چگونه شلایرماخر نه تنها بد تعبیر شده، بلکه دست کم گرفته شده است، و سزاوار بررسی مجدد انتقادی است. این کتاب با توجه به سه موضوع به شلایرماخر در مورد گناه می پردازد: یکی، قدرت آن در گذر از یک معضل غیر قابل حل فرااخلاقی در قلب بحث های مدرن در مورد گناه. دو، سازگاری مورد نظر آن با علوم طبیعی. و سه، ارزیابی مجدد جایگاه آن، و بنابراین جایگاه شلایرماخر، در تاریخ الهیات. این کتاب مشکلاتی را که به طور همزمان از علوم طبیعی، الهیات اعتراف، اخلاق و متافیزیک ناشی میشوند را در یک گزارش واحد و یکپارچه با استفاده از اندیشهای که شلایرماخر مطالعه نشده از جزمشناسی او یعنی ایمان مسیحی حل میکند، حل میکند. بر خلاف گزارشی که گاهی از الهیات مدرن ارائه میشود و با گسست از «متافیزیک یونانی» مشخص میشود، روایت شلایرماخر با بازیابی تفکر باستانی و نه برانگیزاننده در خدمت گزارشی از گناه که برای علم طبیعی کافی است، کاملاً در تضاد قرار میگیرد. این یک کشف مجدد حیاتی یک صدای بنیادی در الهیات است. به این ترتیب، برای محققان الهیات مدرن، اخلاق الهیات و تاریخ مسیحیت مدرن بسیار جذاب خواهد بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دین مدنی در فلسفه سیاسی مدرن: ماکیاولی تا توکویل [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Steven Frankel; Martin D. Yaffe
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Penn State University Press,
زبان :
انگلیسی
شابک (isbn):
9780271087450
چکیده :
ترجمه ماشینی : فیلسوفان مدرن با الهام از ماکیاولی معتقد بودند که تنش بین اهداف تقوای کتاب مقدس و اهداف زندگی سیاسی باید به نفع امر سیاسی حل شود، و آنها سعی کردند آموزه های سنتی مسیحی را برای خدمت و تثبیت زندگی سیاسی بر این اساس بازسازی و تحدید حدود کنند. این جلد به بررسی استدلالهای آن دسته از متفکرانی میپردازد که در دورههای اولیه مدرن و مدرن تلاش کردند تا مسیحیت را به یک دین مدنی تبدیل کنند. مقالات این مجموعه که از ماکیاولی شروع میشود و تا الکسیس دو توکویل ادامه مییابد، به تفصیل روشهایی را توضیح میدهد که این فیلسوفان از نوشتههای دینی و سکولار برای ساختن یک دین مدنی در غرب استفاده کردند. فصلهای اولیه موضوعاتی مانند مقایسه ماکیاولی از مسیحیت با دین روم، گیلاسچینی آموزههای مسیحی توسط فرانسیس بیکن در خدمت نوآوری علمی، و تلاش اسپینوزا برای جایگزینی خرافات دیرینه با خرافات جدیدتر و «مترقی» را بررسی میکنند. مقالات دیگر این استدلال ضد مسیحی مبتنی بر کتاب مقدس را بررسی میکنند که دین باید تابع سیاست باشد که توسط ژان ژاک روسو و دیوید هیوم، که هر دو از عقل بر قدرت الهی دفاع میکردند، حمایت میکردند. مهمتر از همه، این کتاب همچنین شامل مطالعه دین مدنی در آمریکا، با فصل هایی در مورد جان لاک، منتسکیو، و بنیانگذاران آمریکایی است که روابط بین تاریخ مذهبی و مدنی، اعمال و اقتدار را روشن می کند. فصل آخر بررسی روایت توکویل از مذهب مدنی و رژیم آمریکا است این بررسی دقیق، تامل برانگیز، و بر اساس مطالعه دقیق متون اصلی، دین و سیاست در غرب برای محققان تاریخ فلسفه سیاسی، نظریه سیاسی و اندیشه سیاسی آمریکا جذاب خواهد بود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه سیاسی ماقبل لیبرال رالز و افلاطون، ارسطو، آگوستین، آکویناس [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Daniel A. Dombrowski
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Brill,
زبان :
انگلیسی
شابک (isbn):
9789004520240
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 661
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید