جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
تبیین (منطق)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 51
عنوان :
مسأله تبیین و فهم در تاریخ از دیدگاه دیلتای و ریکور
نویسنده:
محمود دریانورد
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
فهم
,
تبیین (منطق)
,
ریکور
,
دیلتای
,
تجربه زیسته
,
هرمنوتیک دیلتای
,
هرمنوتیک ریکور
چکیده :
در تاریخ علم هرمنوتیک، مسألۀ تبیین و فهم با دیلتای تبدیل به یکی از مسائل خاص و مناقشه برانگیز هرمنوتیک شد. بعد از وی به خصوص ریکور به طور خاص بدین مسأله پرداخت. این مقاله بر آن است تا به پیگیری مباحثۀ ریکور با دیلتای بپردازد و اینکه هر یک از این دو، دربارۀ تبیین و فهم چه نظری دارند. در این مسیر همچنین به تجربۀ زیسته در منظر دیلتای و متن ریکور پرداخته می شود. این اصطلاح در درک و فهم نظرات این دو راجع به تبیین و فهم نقش اساسی دارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسى تبیین در علم کلام [ نکته پژوهشى ـ 17 ]
نویسنده:
رضا برنجکار,مهدى نصرتیان اهور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
روش شناسی
,
تبیین (منطق)
,
روش های تبیین
,
روش شناسی
,
شروط تبیین
چکیده :
چکیده : موضوع علم کلام اعتقادات دینى است و متکلّم در شش بخش به فعالیت مى پردازد: استنباط آموزه هاى اعتقادى، تبیین، تنظیم، اثبات آنها، پاسخ به شبهات و نقد و بررسى مکاتب معارض. این مقاله به بررسى روشهاى تبیین در علم کلام اختصاص دارد. تبیینْ بیان گزاره هاى استنباط شده به زبان مخاطب است، به گونه اى که براى وى قابل فهم باشد. هر تبیینى نیازمند رعایت شروطى چون: رعایت سطح فهم و پیش فرضهاى مخاطب، لحاظ موضوع و محتواى مورد تبیین، لحاظ شرایط زمان و مکان و در نهایت لحاظ شروطى نسبت به تبیین گر است. در تبیین مى توان از روشهاى مختلف بهره گرفت که اهم آن عبارت اند از: تعریف مفردات، ذکر تاریخچه، ذکر مبانى، بیان لوازم، مطرح کردن احتمالات مختلف و برگزیدن احتمال درست، طرح سؤال و بیان مثال و تشبیه.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد تفهمی در علوم اجتماعی از دیدگاه فلاسفه اسلامی
نویسنده:
قاسم ابراهیمی پور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه اسلامی
,
تبیین (منطق)
,
تفسیر
,
رویکرد تفهمی
,
فلسفه اسلامی
چکیده :
فلاسفه اسلامی با قرار دادن علوم انسانی در زمرۀ علوم عملی، ظرفیت شکل گیری رویکرد تفهمی را ایجاد نموده اند. بر این مبنا فهم و تفسیر کنش بر مبنای قواعد فرهنگی و انگیزه عامل به رسمیت شناخته می شود. اما کار دانشمند به همین جا ختم نشده و از رویکردهای تفهمی رایج فراتر می رود. بر مبنای فلسفۀ اسلامی، پیامدهای تکوینی کنش که دیگر به حوزه اعتباریات ارتباطی ندارد نیز مورد تبیین قرار می گیرد. همچنین اهداف کنش و شایستگی اعتباریات برای دست یابی به این اهداف نیز با روش های غیر تفهمی مورد بررسی قرار می گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین در علوم طبیعی
نویسنده:
علی حقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تبیین (منطق)
,
پیش بینی
,
علیت
,
قیاس
,
استقراء
چکیده :
در این مقاله، پس از درآمد، دو گزارش کم و بیش تفصیلی از تاریخ علم- از خطه دانش پزشکی- نقل شده است تا عیان شود دانشمندان هرگاه با مشکلی رویاروی می شوند. عملاً چگونه آن را حل کرده، تفسیر و تبیین می کنند. سپس از انواع گوناگون تبیین سخن به میان می آید، تعریف و توصیف می شوند. در پی آن، همین تبیین های گوناگون بررسی انتقادی می شوند. در پایان، ابتدا مشرب تجربه گرایی تشریح می شود و سپس به معضل اندیشه سوزی در تجربه گرایی اشارت رفته، مستدل شده است بدون گره گشایی از آن، نمی توان ملتزم به تجربه گرایی شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 77 تا 104
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مدل طولی در علم دینی : سال 3، شماره 2 : حکمت اسراء
نویسنده:
علیرضا قائمی نیا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم دینی
,
جهانبینی علمی
,
مدل طولی در علم دینی
کلیدواژههای فرعی :
علوم طبیعی ,
عینیت ,
علوم انسانی ,
خودشناسی ,
نظریه علمی ,
فهم ,
آزمایش ,
تجربه حسی ,
علم النفس ملاصدرا ,
تبیین (منطق) ,
تفسیر ,
عقل استدلالی ,
تحویل نگری ,
علم نفس ,
علوم تجربی ,
جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء (فلسفه) ,
طبیعت گرایی ,
کل گرایی ,
پیچیدگی ,
تعمیم ,
آزمون و خطا ,
پیش بینی ,
قانون کلی ,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) ,
تجربه حسی ,
طبیعت گرایی فلسفی ,
تحویل تبیینی ,
ضد طبیعت گرایی ,
علوم انسانی (سایر) ,
تحویل گرایی ,
معرفت(ادراک جزئی) ,
علوم طبیعی ,
علوم تجربی(معرفت شناسی) ,
تبیین(اصطلاح وابسته) ,
تعمیم((اصطلاح وابسته)، قسیم تجرید و انتزاع) ,
وحدت روش علوم ,
تحویل گرایی در علم ,
تحویل گرایی در تبیین ,
تحویل گرایی در نظریه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
دوگانگی علوم طبیعی و انسانی یکی از جاافتادهترین دوگانگیها در تفکر و فرهنگ غربی است. این دوگانگی، آن گونه که در فلسفه غرب به چشم میخورد، نتایج و پیامدهای بسیاری داشته است. نگارنده با اشاره به این مبنا و پیامدهای آن، به بیان ناهمخوانی آن با تفکر دینی میپردازد. در ادامه ـ با استفاده از فلسفه نفس صدرایی ـ مدل طولی در علم دینی مطرح میشود. سه پیامد مهم این مدل، یعنی رد تحویلگرایی و رد تقابل تبیین و تفسیر و رد طبیعتگرایی نیز بررسی میگردد. تحویلگرایی اقسام گوناگونی دارد. این اقسام تا آنجا پذیرفتنیاند که به تحویل و تقلیل بعد اساسی آدمی به جنبه مادی او نینجامند. تبیین و تفسیر هم یک پیوستار طولی را تشکیل میدهند. طبیعتگرایی به وحدت روش علوم انسانی و تجربی یا وحدت موضوع آنها تأکید دارد. در مقابل، ضد طبیعتگرایی بر عدم وحدت روش این علوم و عدم وحدت موضوع آنها اعتقاد دارد. در غرب، نزاع طبیعتگرایی با ضد طبیعتگرایی تاریخچهای طولانی پشت سر گذاشته است. بر اساس مدل طولی، علوم طبیعی و انسانی تفاوتهای بنیادی دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 100
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پدیدار تجربی، برساخت ذهنی و واقعیت هستی شناختی (تحلیلی بر مسائل تبیین علمی و مواضع رئالیزم انتقادی)
نویسنده:
فرامرز تقی لو,جلال پیکانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
رئالیسم انتقادی
,
تبیین (منطق)
,
اثباتگرایی (مکتب فلسفی)
,
ابطال گروی
,
ایده آلیزم کانتی
چکیده :
تبیین های پوزیتیویستی و ابطال گرایانه، هر دو در این فرض طبیعت گرایانه اتفاق نظر داشته اند که واقعیت محدود به سطح تجربی است و تبیین علمی باید به این سطح تجربی ارجاع دهد تا از وصف تحقیق پذیری، معناداری و علمی بودن برخوردار باشد. این در حالی است که از یک سو اصل علیت به مثابه ی شرط ضروری هرگونه تبیین علمی، به لحاظ منطقی از این سطح تجربی قابل استنتاج نبوده و در نهایت نه به صورت یک اصل تجربی بلکه به صورت یک اصل متافیزیکی و در زبان پوپر، ابطال ناپذیر باقی می ماند. از سوی دیگر، اصل عینیت تجربی به عنوان مبنای شرط آزمون پذیری تبیین های علمی نیز به دلیل مسبوقیت هرگونه مشاهده به نظریه، غیرقابل دفاع بوده است. ایده آلیست های کانتی همچون کهن و فایرابند نیز که بر بازنمایی واقعیت در قالب مقولات ذهنی تأکید داشته و از این رو قوانین علّی و نظریه های علمی را صرفاً بیانگر مدل ها و الگوهای ذهنی در تفسیر جهان واقع دانسته اند، از توجیه شناخت تجربی و ارائه ی معیاری برای مقایسه میان نظریه ها و پارادایم های علمی و همچنین ابطال نظریه ها و تحوّل علمی عاجز بوده اند. این مقاله ضمن بررسی و تحلیل مسائل تبیین علمی، بر روی پاسخ های رئالیزم انتقادی در این زمینه متمرکز می شود و به تحلیل این موضوع می پردازد که این رویکرد فلسفی چگونه تبیین علمی را مستلزم توجه همزمان به جایگاه پدیدار تجربی، برساخت ذهنی و واقعیت هستی شناختی در نظر می گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی مبانی تجربهگرایی در علوم انسانی
نویسنده:
علی مصباح
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
علوم انسانی (سایر)
,
تجربه گرایی علوم انسانی
,
تجربهگرایی = آمپریزم (فلسفه)
کلیدواژههای فرعی :
حواس ظاهری ,
انسان شناسی ,
نقد ,
روش شناسی ,
روش شناسی علوم انسانی ,
معقول ثانی ,
اعتباریات ,
تبیین (منطق) ,
03. انسان شناسی Human nature ,
حس گرایی ,
قوه عاقله (عقل) ,
نمادهای زبانی ,
تفهم ,
فیزیک ,
معقولات اولی ,
نمود عینی ,
روش شناسی علوم اجتماعی ,
طبیعت گرایی ,
شیمی ,
روش شناسی ,
طبیعت گرایی فلسفی ,
روش شناسی علوم انسانی ,
امور اعتباریه صرف ,
تفهم ,
حکم کلی ,
معقول ثانیة فلسفی ,
زیستشناسی ,
موضوع علوم انسانی ,
معرفت شناسی علوم اجتماعی ,
معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه) ,
معقولات ثانیه((ما لیس باول)، مقابل معقولات اولی) ,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) ,
حس گرایی (مانع معرفت) ,
عقل(قوه عاقله) ,
حواس خمس(اصطلاح وابسته) ,
منطق روش شناسی علوم ,
حالات و انفعالات ,
حالات انسان ,
فعل معنادار ,
رفتار معنادار ,
تاریخ علوم ,
نماد زبانی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمدتقی مصباح یزدی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
«تجربهگرایی» به عنوان اولین رویکرد در علوم انسانی، مورد توجه دانشمندان این عرصه قرار گرفت، و هنوز هم، باوجود نقدها و رقیبهای جدی، روش غالب در تحقیقات علوم انسانی و اجتماعی است. موافقان و مخالفان تجربهگرایی در علوم انسانی از شیوهها و راهبردهای مختلفی برای اثبات نظر خویش و ابطال نظریات مخالف بهره بردهاند: از تغییر در موضوع علوم انسانی، تا تحول در هدف آنها، تا دگرگونی در مبانی هستیشناختی یا معرفتشناختی آنها. به نظر میرسد نکتهای کلیدی که منتقدان تجربهگرایی در علوم انسانی از آن غفلت ورزیدهاند، بررسی و تحلیل ماهیت موضوع علوم انسانی و لوازم روششناختی آن است. توجه به این نکته میتواند برخی کاستیهای تجربهگرایی را آشکار کند. نقطه عزیمت این مقاله را این اصل روششناختی تشکیل میدهد که روش هر علم وابسته به موضوع آن است، و ماهیت موضوع است که نوع روش تحقیق مناسب را تعیین میکند. بر این اساس، سعی میشود تا ماهیت موضوع علوم انسانی، تحلیل، و عدم تناسب روش تجربی با آن نشان داده شود. راهبرد این نوشتار برای این کار، تحلیل منطقی مفاهیمی است که در موضوعات مسائل علوم انسانی بهکار میروند تا نشان دهد این موضوعات شامل مفاهیمی از سنخ معقولات اولیٰ، معقولات ثانیه منطقی، و اعتباریات محضاند و مطالعه هر دسته از آنها نیازمند روشی ویژه و منحصربهفرد میباشد. از اینرو، پیشنهاد نوشتار حاضر، آن است که روش تجربی هر چند در بررسی و مطالعه برخی از موضوعات علوم انسانی، کارآیی محدود و مناسب خود را دارد، لکن نمیتواند به عنوان تنها روش مطلوب و مفید در این علوم مورد تأکید و توجه قرار گیرد؛ بلکه عمده مسائل علوم انسانی به روشهایی دیگر نیازمندند تا بتوانند همه موضوعات خویش را بررسی کرده، به اهداف خود دست یابند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 119 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد روایت سوئینبرن از برهان غایتشناختی
نویسنده:
اصغر محمدی، سحر کاوندی، حسن فتحزاده
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات وجود خدا
,
برهان غایت شناختی
,
ریچارد سوینبرن
,
براهین خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
کلیدواژههای فرعی :
استنتاج (معرفت شناسی) ,
نظم ,
یقین ,
قیاس (منطق) ,
برهان نظم (اثبات خدا) ,
خداباوری (دئیسم) ,
استقراء ,
خدای متشخص ,
تبیین (منطق) ,
اعتقاد به خدا ,
دوگانه انگاری ,
تبیین علمی ,
نظم زمانی ,
برهان نظم ,
یقین ,
اصل سادگی ,
استقراء ,
قیاس ,
استدلال از راه اصل سادگی(اصطلاح وابسته) ,
تبیین شخصی ,
یقین ریاضی وار ,
احتمال باور به وجود خدا ,
نظم مکانیکی ,
ایده سادگی ,
برهان تدبر جهان ,
تبیین عالم ,
خدای متشخص انسان وار ,
خدای متشخص ناانسان وار ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
ریچارد سوئینبرن در تقریر خود از دلیل غایتشناختی سعی در معقول جلوهدادن باور به خدا با استفاده از این دلیل دارد. البته سوئینبرن معتقد است هیچیک از ادله اثبات وجود خدا نمیتوانند یقینی ریاضیوار برای ما به همراه آورند؛ بلکه مجموع این ادله، باور به وجود خدا را از نقیض آن محتملتر میسازند. سوئینبرن با تفکیک نهادن میان دو نوع نظم: نظم زمانی و نظم مکانی، در ارائه دلیل خود بر نظم زمانی تأکید میکند. از طرف دیگر برای تبیین پدیدهها میان دو نوع تبیین تفاوت میگذارد: تبیین علمی و تبیین شخصی، و ادعا میکند که تبیین علمی توانایی تبیین اصل قوانین جهان را ندارد و برای تبیین این قوانین باید به تبیین شخصی توسل جست. سوئینبرن تبیین جهان به وسیله تبیین شخصی را سادهترین تبیینی میداند که خالی از تعقیدها و پیچیدگیها در پاسخ به چرایی پدیدههاست. به عبارت دیگر، به میزان کمتر شدن علل برای تبیین یک پدیده، آن تبیین رو به سادگی میرود. مدعای این مقاله آن است که مفهوم سادگی یا سادهترین تبیین در بیان سوئینبرن خالی از پیچیدگی نیست و ابهاماتی دارد و همچنین فرض وجود امری ماورائی در تبیین پدیده نظم، نه تنها نمیتواند سادهترین تبیین باشد، بلکه آن را گرانبار از پیشفرض میکند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 90
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد نظریه های معرفت شناختی تلائم گروی
نویسنده:
عبدالرسول کشفی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
1384: دانشگاه شیراز,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
توجیه و ارزیابی باور
,
سازگاری
,
تبیین (منطق)
,
تلائم گروی
,
استلزام ضروری
,
مغلوب یا خنثی سازی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
کلیدواژههای فرعی :
مبناگرایی (معرفت شناسی) ,
منطق صوری ,
پیشینه تلائم گروی ,
اشکال جدا افتادگی ,
کیث لرر ,
تلائم به معنای سازگاری ,
معنای معقولیت ,
باور صادق مُوَجَّه ,
توجیه معرفت ,
شبکه باور ,
شروط توجیه ,
گزاره های پایه ,
اقسام گزاره بدیهی ,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی) ,
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
بر مبنای تعریف (یا تحلیل) سه جزیی معرفت، باور به یک گزاره آنگاه معرفت است که آن باور، صادق و موجه(مدلل) باشد. در باب توجیه نظریه های گوناگونی ارائه شده است که”تلائم گروی“ یکی از آنهاست. بر اساس این نظریه، توجیه هر باور مبتنی بر نوعی ارتباط دوسویه با باورهای دیگر است. شبکه تارهای عنکبوت مدلی مناسب برای این نظریه است: ارتباط دو سویه باورهای موجه آدمی با یکدیگر، مانند ارتباط دو سویه ی نقاط تقاطع تارها با یکدیگر، در شبکه تارهای یک عنکبوت است. تلائم گروان در باب چیستی ارتباط یادشده، تاکنون، چهار نظریه ارائه کردهاند: ”استلزام ضروری“، ”سازگاری“، ”تبیین“ و ”مغلوب یا خنثیسازی“. در نوشته حاضر ضمن بررسی نظریه های چهارگانه ناکافی بودن آنها را برای توجیه نشان می دهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 46
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت محمدیه در حکمت متعالیه
نویسنده:
مصطفی خلیلی
نوع منبع :
مقاله , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها – دانشگاه معارف اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صادر اول
,
تکوین
,
انسان کامل (کلام)
,
حقیقت محمدی
,
قاعده «الواحد»
,
حکمت متعالیه
,
خلق ( ایجاد )
,
تجلی الهی
,
حق تعالی (اسماء ذات)
,
ذات اقدس الهی (اسماء ذات)
,
عقل(فقه)
,
عارفان (مسلمان)
,
قاعده امکان اشرف(حکمت اشراق)
,
ممکنه
کلیدواژههای فرعی :
نور ,
شرافت حقیقی ,
جانشین ,
ظاهر و باطن ,
تبیین (منطق) ,
تفسیر ,
صوفیه ,
فیلسوفان ,
واسطه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
امام خمینی
چکیده :
قاعده الواحد و امکان اشرف از قواعد مهم فلسفة اسلامی بر ضرورت صدور عقل به عنوان صادر اول از ذات حق تعالی حکم میکنند. عقل در حکمت متعالیه، حقیقت و روح متعالی محمد (ص) است که بنابر نقل و عقل تأیید میشود. پیامبر (ص) شالوده هستی، واسطه آغاز نظام تکوین، بقای آن و معاد همه موجودات است و همان انسان کامل است که فیض حق را به موجودات میرساند. ملاصدرا پیامبر (ص) را وجودی منزه از قوه و انفعال و احتیاج میداند و بدین طریق اولویت پیامبر (ص) را در آیات و روایات تعیین میکند. صراط مستقیم الهی و آئینه جامع صفات و آثار الهی در وجود پیامبر (ص) ظهور مییابد و اذن شفاعت خاص اوست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 51
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید