جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
3-اصطلاحنامه ادیان ، فرق و مذاهب religions and schools of thought
>
1. ادیان religions
>
ادیان نظام یافته
>
ادیان زنده (در مقابل ادیان خاموش)
>
دین مسیحیت (ادیان زنده)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 252
عنوان :
بررسی برخی دیدگاه ها در باب آموزه فدیه
نویسنده:
عبدالرسول کشفی، سیاووش اسدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حضرت عیسی (ع)
,
فدیه
,
الهیات مسیحی
,
گناه ذاتی
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
فلسفه دین
کلیدواژههای فرعی :
حلول ,
گناه ,
انجیل ,
تورات ,
نظریه غرامت ,
نظریه نمونه اخلاقی ,
نظریه جبران ,
اعتقادنامه ی کالسدون ,
غسل تعمید (آیینهای هفتگانه مسیحی) ,
تثلیث مسیحی ,
مرگ عیسی مسیح (ع) ,
مصائب مسیح (ع) ,
حوزه شمول فدیه ,
فدیه محدود ,
فدیه عام ,
شفقت الهی ,
چکیده :
بر مبنای «آموزه فدیه»، مسیح (ع) با تحمل رنج های بسیار و مرگی سخت، سبب شد که خداوند گناهان بشر را ببخشاید و از عذاب نوع انسان چشم پوشی کند. در باب این آموزه نظریات گوناگونی ارائه شده است که مهمترین آنها عبارتند از: «نظریه غرامت»، «نظریه نمونه اخلاقی» و «نظریه جبران». این مقاله می کوشد ضمن معرفی این نظریه ها، به چالش های بر سر راه هر یک از آنها و نیز پاسخ های به این چالش ها بپردازد. در این راستا، پاسخ های توماس آکویناس، فیلیپ کویین و ریچارد سوین برن را بررسی می کند. نتیجه بررسی ها نشان می دهد که اصل آموزه فدیه منطقا قابل دفاع نیست و هر یک از راهکارها برای برون رفت از چالشها، خود موجب بروز چالش ها و تعارضات جدیدی می شود. در عین حال، می توان گفت دیدگاه سویین برن از بقیه دیدگاه های موجود کم چالش تر است؛ هرچند این دیدگاه نیز پرسش های مهمی را بی پاسخ می گذارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 17 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی تثلیث مسیحی و هندویی
نویسنده:
علی رضا فرهنگ قهفرخی، احسان قدرت الهی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سه گان هندوئی
,
الهیات مسیحی
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
هندوییسم (ادیان شرق)
,
تثلیث مسیحی
کلیدواژههای فرعی :
روح القدس ( روح ) ,
انجیل ,
پدر ,
ودانتا ,
پسر ,
توحید عبادی ,
قرآن ,
واهَنهی برَهما ,
کیش شیوا ,
غسل تعمید (آیینهای هفتگانه مسیحی) ,
کیش ویشنو ,
سه گان از منظر متافیزیکی ,
پدر همگان ,
پدر مومنین ,
پدر اسرائیل ,
پدر عیسی (ع) ,
وجود ازلی مسیح ,
اقنوم الهی پسر ,
الوهیت اقنوم روح القدس ,
الوهیت شخص روح القدس ,
چکیده :
بحث برانگیزترین اصل اعتقادی مسیحیان در طول تاریخ باور به تثلیث مقدس بوده است که بیشترین حملات نیز از سوی دو دین ابراهیمی دیگر، یعنی یهودیت و اسلام به این اصل صورت گرفته است؛ به طوری که قرآن آن را معادل کفر دانسته، به عنوان بدعتی در اصل مسیحیت بر می شمارد «لقد کفرالذین قالوا ان اله ثالث ثلاثه...» (ترجمه: قطعا آنانکه گفتند خداوند سومین آن سه تاست کافر شدند...) (مائده/73). اما از نگاه درون دینی، مسیحیان خود را موحد می دانند و سه گان را در عین وحدت تفسیر می کنند و تناقض ظاهری حاصل از آن را سری از اسرار غیرقابل فهم برای بشر می دانند. چون در دیگر سنن نظری بیفکنیم سه گان هائی را می یابیم که بی تردید عالیترین آنها سه گان هندوئی (Trimurti) براهما، ویشنو و شیواست. این سه گان دارای شباهت ها و تفاوت های مفهومی با تثلیث مسیحی است و تاثیرگذاری های جالب توجهی در جامعه هندی داشته است؛ به طوری که این سه خدا مستقلا پرستش می شوند و هر یک در راس یک نظام رب الاربابی قرار دارند. پیچیدگی های حاصل از نظام چند خدایی هندی مورد نقد و انکار بوداییان و جاینیان قرار گرفت و صدها سال هندوئیسم را در محاق فرد برد. در قرن هشتم میلادی با تلاش حکیمانه شانکارا، یک نظام اعتقادی مستحکم به نام ودانتا در هندوئیسم بنیان گذاری شد و مجددا آن را احیا نمود. در این مقاله سعی شده تا مقدمتا ضمن بررسی ماهیت سه گان، فارغ از دیدگاه های درون دینی به اصول متافیزیکی وجود سه گان و ارتباط آن با وحدت پرداخته شود. با بررسی مفهوم سه گان مسیحی و سه گان هندویی، در نهایت به مقایسه تطبیقی این دو سه گان می پردازیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 61 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
یگانه پرستی در اسلام و آیین سیک و نقد و بررسی آن از منظر اسلام
نویسنده:
محمد مهدی علیمردی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادیان توحیدی
,
الوهیت خدا
,
توحید عبادی
,
دین سیک (از ادیان هند)(در دامنه ادیان آریایی)
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین سیک (ادیان زنده)
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
مفهوم حق ,
عالم خلقت ,
نبوت ,
اهل بیت(ع) ,
3- توحید ربوبی ,
عبادت ,
عدد یک ,
وحی الهی ,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص) ,
توحید ذاتی ,
قرآن ,
وحدت مطلق خداوند ,
توحید در خلق ,
جاودانگی خدا ,
قلمرو توحید ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
هندوییسم (ادیان شرق) ,
تثلیث مسیحی ,
ایک انکار ,
اجونی ,
سوبهن ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
آموزههای سیک ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
خداوندی را سپاس که درگاهش باز، رحمتش دراز و عفوش خطا پوش است، یگانه و بی همتاست، با آنکه مفهوم امید بخش توحید در منظر برخی از ادیان ابراهیمی تفاوت دارد، در تقسیم بندی ادیان، گاهی آن ها را بر اساس پایه و بنیاد، ادیان توحیدی می خوانند. توحید و یگانه پرستی نیز در آیین سیک اصل و اساس این آیین را می سازد، و نه تنها از توحید تقریبا به مفهوم ناب آن، به گونه ای که در اسلام مطرح است یاد می کند، بلکه در برخی موارد صریحا با توحید تثلیثی هندویی و مسیحی مخالفت می ورزد (singh jagraj,2009: 13) حال چرا آیین سیک، که در شمار یکی از ادیان زنده جهان است و از بنیادی ترین ویژگی هایش توحیدگرایی است، در زمره ادیان توحیدی قرار نگرفته است؟ مطابق آموزه های این آیین، تصور درست از خداوند در وحدت مطلق او تحقق می یابد. حال می توان آن را در ردیف ادیان توحیدی قرار داد؟ در نوشتار حاضر توحید در آیین سیک با توحید در اسلام، و قلمرو هر یک مورد مطالعه و بررسی تطبیقی قرار می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 78
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
الهیات فیض کارل رانر، در میانه کلیسای کاتولیک و الهیات نو
نویسنده:
جعفر فلاحی، قربان علمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کارل رانر
,
الهیات مسیحی
,
مذهب کاتولیک (مذاهب مسیحی)
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
فلسفه دین
,
الهیات فیض
کلیدواژههای فرعی :
کلیسای کاتولیک ,
انجیل ,
مسیحشناسی (مسیحیت) ,
الهیات نو ,
الهیات کاتولیک ,
اگزیستانسیال فراطبیعی ,
اگزیستانسیالیسم ,
علیت ,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی) ,
اسکولاستیسیسم ,
فیض در الهیات کاتولیک ,
فیض نامخلوق ,
توان تعبدی ,
فیض ماندگار ,
نومدرسی گری ,
فیض فراطبیعی ,
الهیات نومدرسی ,
چکیده :
نسبت فیض و طبیعت مساله ای است مهم در الهیات مسیحی که سرنوشت مسایل دیگری در این الهیات بدان بسته است. در میانه قرن گذشته این مساله مورد اختلاف الهیات نو در فرانسه و کلیسای کاتولیک بوده است. کارل رانر متاله وجودی - استعلایی کاتولیک آلمان با هر دو سوی نزاع موافقت ها و مخالفت هایی را داشت. او دیدگاه اش در مورد فیض را در این میانه ابراز نمود و با استفاده از مفاهیمی، چون اگزیستانسیال فراطبیعی، فیض نامخلوق و توان تعبدی کوشید تبیین عمیق تری از مساله بیان کند. اهمیت فیض در الهیات رانر تا آنجاست که الهیات او را الهیات فیض نیز گفته اند. نظریه او دارای نکات مهمی برای الهیات کاتولیک و الهیات خود اوست و نیز نقدهایی را به خود دیده که در اینجا بدان ها نیز پرداخته ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تطبیق انگاره وحی در عهدین و قرآن کریم
نویسنده:
دل آرا نعمتی پیرعلی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
03. انسان شناسی Human nature
,
نبوت
,
انجیل
,
تورات
,
وحی الهی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
کلیدواژههای فرعی :
بنده ,
ادیان ابراهیمی ,
لوح محفوظ ,
یهودیان ,
گناه ذاتی ,
جامعه توحیدی ,
آموزه ی تجسد مسیحی (آموزههای دین مسیحیت) ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
طوی ,
هدف وحی در تورات ,
هدف وحی در انجیل ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
چکیده :
چگونگی ارتباط خداوند با انسان از مسایل مهم در مباحث الهیاتی ادیان ابراهیمی است. یهودیت و اسلام ضمن ارایه تعریفی همگون از وحی، شیوه هایی همسان از القای آن را مطرح نموده و هدف از آن را ابلاغ شریعت الهی از جانب خداوند توسط بندگان برگزیده به انسان معرفی می کنند با این تفاوت که مخاطب وحی در آئین یهود تنها قوم بنی اسرائیل و هدف از آن تشکیل جامعه توحیدی مبتنی بر التزام بر احکام و تکالیف الهی در محدوده سرزمین مقدس است. این هدف در اسلام عبارت است از ارتقای وجودی انسان تا مرتبه «عبد» و تجلی اوصاف الهی در او بواسطه تقید بر الزامات شرعی و تسلیم در برابر خداوند. اما مسیحیت به سبب تلقی خاص خود از انسان و وحی، مفهوم، شیوه و اهداف متمایزی را مطرح می کند. در این تلقی، وحی از مفهوم اصطلاحی خود خارج شده و به تجسم کلمه اله در هیات انسان تغییر مفهوم یافته است که هدف از آن کشف کامل اوصاف الهی با حضور خداوند در میان بندگان و رها ساختن آنان از قید شریعت و تکلیف و نیز تطهیر آنان از گناه ذاتی است در این انگاره، انسان توان ارتقای وجودی را جز بواسطه تجسم خدا ندارد. بر اساس تعالیم این ادیان، متن مقدس هر یک از آنها از تحفظ الهی بهره مند بوده؛ از وثاقت و حجیت کامل برخوردار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 114
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه و تطبیق آرای ابن سینا و توماس آکوئینی در مسائل مربوط به معاد
نویسنده:
محمد مهدی مشکاتی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آکوئیناس
,
علم نفس
,
معاد جسمانی
,
معاد روحانی
,
ابن سینا
,
فلسفه بوعلی
,
احوال معاد
کلیدواژههای فرعی :
اشراق الهی ,
رؤیت خدا ,
رؤیت عقلی ,
عالم برزخ ,
مرگ بدن ,
رؤیت بصری خدا در آخرت ,
جامع الهیات ,
بقاء نفس ,
لذت حسی ,
لذت عقلی ,
الم حسی ,
الم عقلی ,
شر ,
سعادت اخروی ,
جهنم ,
بهشت ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت (ادیان زنده) ,
تخیل(راه های معرفت) ,
نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) ,
وحی و معاد ,
ماده آتش دوزخ ,
کیفیت معاد جسمانی ,
عمومیت معاد ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
چکیده :
موضوع معاد از اهم مباحث دینی، فلسفی و کلامی است. ابن سینا فیلسوف مسلمان و توماس آکوئینی، فیلسوف و متکلم مسیحی، دو اندیشمند برجسته اند که در این زمینه دارای نظرهای خاصی هستند. ابن سینا در همه موارد (بجز قبول معاد جسمانی) روشی کاملا فلسفی دارد؛ در حالی که توماس، روشی فلسفی- کلامی اتخاذ می کند. درباره نفس، هر دو اتفاق نظر دارند که جوهری غیرمادی است و لذا با مرگ بدن، از بین نمی رود. همچنین، هر دو قائل به حدوث نفس بوده، برای خلود آن هم اقامه برهان می کنند. عالم برزخ و بهشت و دوزخ مادی در فلسفه ابن سینا جایگاهی ندارد، اما توماس با استفاده از متون نقلی، وارد بحث در جزئیات این موارد می شود. این هر دو نفر، اصل معاد را ضروری و همگانی می دانند، ولی ابن سینا تنها راه قبول معاد جسمانی را، تعبد به شرع مقدس می داند. عمده ترین مانع او در اثبات عقلی آن، مادیت قوه خیال است، اما توماس با تاکید بر نقش بدن در حقیقت انسان، ضرورت معاد جسمانی (البته جسمانیتی متفاوت با این دنیا) را می پذیرد. در خصوص معاد روحانی، ابن سینا با اثبات تجرد نفس، بقای آن را تضمین می نماید و با تقریر اصولی، قائل به وجود لذت و الم عقلی یا همان سعادت و شقاوت می شود. توماس نیز با رد احتمالات متعدد، سعادت نهایی انسان را در رویت عقلی بی واسطه ذات خداوند می داند که البته تحققش برای انسان تنها در قیامت و آن هم با اشراق خاص الهی ممکن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 83 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کارکردهای «الهیات» در سنت مسیحی
نویسنده:
قاسم کاکایی، اشکان بحرانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام مسیحی
,
الهیات(کلام جدید)
,
الهیات مسیحی
,
13. علم کلام
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
کلیدواژههای فرعی :
انجیل ,
یزدان شناسی ,
یونانی گرایی ,
الهیات فلسفی ,
الهیات سامانمند ,
جزمیات مسیحی ,
الهیات تاریخی ,
دین یهود (ادیان غرب) ,
الهیات جامع ,
الهیات در اندیشه مسیحی ,
رابطه دین و الهیات ,
شاخه های الهیات مسیحی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
شاپا (issn):
2008-9651
چکیده :
تعبیر «الهیات» در سنت مسیحی تعاریف و معناهای گوناگونی دارد. در این نوشته، ضمن پرداختن به این معانی و تعاریف می کوشیم با روشن ساختن کارکردهای گسترده الهیات در مسیحیت، معنای این اصطلاح را که از طریق ترجمه متون الهیاتی از زبان های اروپایی به فرهنگ نوشتاری ما راه یافته است، بهتر مشخص کنیم. در این مسیر، تاریخچه تحول تعبیر «الهیات» در مسیحیت به شتاب مطرح می شود و آن گاه با بررسی تعاریف و ویژگی های این دانش بر اساس کارکردهایی که «الهیات» بر عهده دارد، به برخی شاخه های آن اشاره می کنیم. در پایان نیز به بررسی معادل های theology در زبان فارسی می پردازیم. در میان معادل های theology در زبان فارسی، الهیات و یزدان شناسی از دیگر معادل ها مناسبتر به نظر می رسند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 18
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دایرةالمعارف مسیحیت باستان [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Angelo Di Berardino , Thomas C. Oden , Joel C. Elowsky , James Hoover
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
دین مسیح
,
الهیات مسیحی
,
الهیات قدیم مسیحی
,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
دین مسیحیت (ادیان سامی)
,
دین مسیحیت (ادیان غرب)
,
دین مسیحیت (ادیان الهی ابراهیمی)
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
,
دین مسیحیت (اصطلاح وابسته)(دامنه متون ادیان)
,
فلسفه قرون وسطی مسیحی
,
مسیحیت باستان
چکیده :
ترجمه ماشینی: دایره المعارف مسیحیت باستان هشت قرن کلیسای مسیحی را پوشش می دهد و شامل 3220 مدخل توسط تیمی متشکل از 266 محقق از 26 کشور است که نشان دهنده انواع سنت های مسیحی است. این رشته از زمینه هایی مانند باستان شناسی، هنر و معماری، زندگی نامه، مطالعات فرهنگی، کلیسای شناسی، جغرافیا، تاریخ، فلسفه و الهیات استفاده می کند. این دایره المعارف سه جلدی پوشش بی نظیر و جامعی از مردم، مکان ها و ایده های مسیحیت باستان ارائه می دهد. پوشش دایره المعارف A-to-Z از «هارون (شکل نگاری)» تا «زوسیموس، پاپ» و از نظر زمانی از خاستگاه مسیحیت تا Bede (متوفی 735) در غرب و جان دمشقی (متوفی حدود 749) در شرق یونان، با تأکید دقیق بر چهار قرن اول تاریخ مسیحیت. این نسخه با افزودن بیش از 500 مقاله جدید (اضافه شده به نسخه ایتالیایی یا انگلیسی فعلی)، از جمله 30 مقاله منحصر به نسخه IVP، نسخه های قبلی ایتالیایی و انگلیسی زبان را به روز می کند و گسترش می دهد. ارجاعات متقابل گسترده، کاوش در مقالات مرتبط را آسان می کند، و کتابشناسی های مفید، از جمله منابع اولیه (متون، نسخه های انتقادی، ترجمه ها) و منابع ثانویه کلیدی (کتاب ها و مقالات مجلات)، دسترسی به جدیدترین پژوهش های عمیق در رشته های بی شمار را فراهم می کند. از مطالعه دایره المعارف جدید مسیحیت باستان IVP (2014) از Nuovo dizionario patristico e di antichita cristiane (2006-2008) ترجمه شده است، که توسط Institutum Patriisticum Augustinianum، پیشروترین مرکز جهان برای مطالعات پاتریستی، به سرپرستی پروفسور آنجلو دیارد تهیه شده است. دایره المعارف کلیسای اولیه در سال 1992 (انتشارات دانشگاه آکسفورد / جیمز کلارک) را به شدت به روز می کند و گسترش می دهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکردهای تفسیری فمینیستی از کتاب مقدس با تاکید بر داستان آفرینش
نویسنده:
پدیدآور: فرزین فیضی زاد پدیدآور: روح اله مهدوی حاجی استاد راهنما: لورنس انویه تکیه استاد راهنما: مهدی لکزائی استاد مشاور: فاطمه توفیقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقاید مسیحیت
,
دین مسیح
,
خلق آدم (ع)
,
الهیات فمینیستی
,
آفرینش آدم و حوا
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
اعتبار کتاب مقدس
,
داستان آفرینش
,
حجیت کتاب مقدس
,
دین مسیحیت (ادیان الهی ابراهیمی)
,
هرمنوتیک جنسیتی
,
داستان آفرینش در تورات
,
داستان آفرینش در سفر پیدایش تورات
,
تجربه زنان
چکیده :
داستان آفرینش در کتاب مقدس (پیدایش 1-3)، از متون قابل تأمل و مورد توجه الاهیدانان فمینیست است. در این متن، موضوعاتی چون آفرینش حوا به عنوان اولین زن، آفرینش او برای کمک به آدم (مرد)، گناه و نقش حوا در وقوع این گناه، هبوط و... طرح شده که همه این موارد مورد توجه عموم مفسران و به ویژه مفسران فمینیست قرار گرفته است. در بررسی تفاسیر فمینیستی از کتاب مقدس، با تنوع و تفاوتهای جدی تفسیرهای فمینیستی مواجه هستیم. دلیل تنوع تفسیرها احتمالاً تفاوت در الف) مبانی تفسیری و ب) جهان-بینی جنسیتی متفاوت مفسران بوده است. این تفاسیر متفاوت ذیل پنج جریان تفسیری دستهبندی شده که عبارتاند از: تفاسیر لیبرال، تفاسیر انجیلی، تفاسیر مخالف کتاب مقدس، تفاسیر تعالی و تفاسیر پستمدرن. جریان لیبرال (مانند سارا گریمکی و فیلیس تریبل) و انجیلی (مانند گیلبرت بایلزیکین) میخواهند در کنار اعتقاد به مبانی فمینیسم، مسیحی باقی بمانند. این دو جریان در داستان آفرینش، به دنبال اثبات برابری در آفرینش و هویت، میان زن و مرد بودهاند. هر دو جریان، جنسیت را ساخته جامعه و فرهنگ مردسالار می-دانند. تفاوت جریان لیبرال با انجیلی این است که جریان لیبرال، در مقایسه با جریان انجیلی تعهد کمتری به وحیانی بودن کتاب مقدس دارد و به متن با سوءظن نگریسته و آن را با عدم اعتماد تفسیر میکند. نویسندگان فمینیستی که در دسته مخالف کتاب مقدس قرار میگیرند (مانند مری دیلی)، امیدی به ارائه تفسیر مبتنی بر تجارب زنان ندارند و به دلیل ساختار و متن مردسالارانه کتاب مقدس، ارائه هر تفسیری را موجب استحکام مردسالاری میدانند. مفسران تعالی (مانند الیزابت گلد دویس ) در امتداد مفسران مخالف کتاب مقدس با تاکید بر تفاوت ذاتی زن و مرد، با نمادسازی و بازخوانی اسطورهها و معرفی ایزدبانوان به عنوان آفریننده جهان، ادبیات برتر بودن زنان بر مردان را شکل داده و الاهیات مخصوص به زنان را ارائه میکنند. در جریان پست مدرن مفسرانی چون میکه بل معتقدند معنای ثابتی در متن وجود ندارد، بلکه متن در تعامل با خواننده تکثر خوانش را پدید میآورد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی روایت های جدیدبرهان مسیحی اثبات وجود خدا از راه معجزه (روایت تیلیش، هالند، سویین برن)
نویسنده:
نرجس دانشی استاد راهنما: نعیمه پورمحمدی استاد مشاور: محمدتقی انصاریپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات خدا
,
افعال خارق العاده
,
راههای خداشناسی
,
کرامت
,
معجزات
,
براهین خداشناسی
,
برهان معجزه(کلام جدید)
,
اثبات وجود خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
دین مسیحیت (ادیان الهی ابراهیمی)
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
,
برهان معجزه Arguments from Miracles
چکیده :
معجزه (Miracle) در عرف عام بر حوادثی شگفتآور، فوق قدرت بشری، خارج از جریان عادی طبیعت و حوادث فراطبیعی اطلاق میشود. در مسیحیت معجزات عیسی را بینههایی برای تأیید ماهیت الهی او میدانند و بنا به قول پولوس قدیس یکی از معجزههای مسیحی (رستاخیز) آن اندازه ضروری است که دین مسیحیت بدون آن ناممکن میشود؛ از این رو بررسی برهان معجزه برای دین پژوهان حائز اهمیت است. نوشتار پیش رو با روش کتابخانهای و به شیوهی توصیفی - تحلیلی به بررسی روایتهای جدید برهان مسیحی اثبات وجود خدا از راه معجزه میپردازد؛ روایت قدیم از راه معجزهها با اشکالات هیوم، مک کینون و فلو به چالش کشیده شده است. در برابر این اشکالات إلاهیدانان دو موضع را برگزیدند: گروهی مانند تیلیش و هالند، تلاش کردند که معجزه را از مفهوم اصلی آن خارج ساخته و با ارائهی تعریفی جدید از معجزه، آن را قابل دفاع نمایند. 2. گروهی نیز مانند سویین برن با پذیرفتن تعریف سنتی معجزه با چینش استدلالاتی، در مقام پاسخگویی به اشکالات وارده بر این برهان قرار گرفته و تلاش کردند تا حمل حکم قدیمی - عدم امکان معجزه- را بر این موضوع - معجزه- ممتنع سازند. در مقام ارزیابی بین این دو موضع باید گفت که إلاهیدانانی که به بازسازی استدلالهای برهان معجزه پرداختهاند، رویکردی معقولانهتر دارند؛ چرا که گروه اول، معجزه را به مثابه یک برهان، از برهانی بودن خود خارج میسازند و اگر نگوییم مرتکب مغالطهی عدول از تعریف شدهاند در نهایت، کارشان به نفی معجزه و یا به تقلیل گرایی میانجامد. اما موضع گروه دوم افزون برآنکه تقریر معجزه را از صورت برهانی خارج نمیکند، همچنان کارکرد آن را برای جامعه خداناباوران حفظ میکند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 252
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید