جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 862
درس هایی در مورد برهان وجود خداوند [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Georg Wilhelm Friedrich Hegel
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Laterza,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی : هگل در مناقشه هم با نقد کانتی و هم با «دانش بی واسطه» رمانتیک ها و همواره بحث را در قلمرو منطق حفظ می کند، به مرور براهین وجود خدا می پردازد و معتقد است که در آنها «ارتفاع روح انسان است». به خدا و اینکه باید این را با افکارشان بیان کنند.» سخنرانی‌ها که در سال 1829 در برلین برگزار شد، در دوره‌ای که دیگر تکرار نشد، پس از مرگ او توسط شاگردان هگل به عنوان ضمیمه سخنرانی‌های فلسفه دین منتشر شد. این معیار نیز توسط لاسون در ویرایش آثار هگل (1830) دنبال شده است. اما نقدهای اخیر ارزش مستقل این درس ها را برجسته کرده است، به طوری که ناشر ماینر، نسخه را در سال 1966 تجدید چاپ کرد. لاسون، آنها را در یک جلد جداگانه جمع آوری کرد.
بررسی برهان اجماع عام برای اثبات وجود خدا بر اساس تقریر لیندا زاگزبسکی
نویسنده:
سجاد خاکی صدیق ، منصور نصیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
برهان اجماع عام از ‌جمله برهان‌های اثبات وجود خدا است. در این برهان باور عمومی به وجود خدا دلیلی برای وجود اوست. اگرچه این برهان به اندازۀ برهان‌های دیگر مورد توجه فیلسوفان قرار نگرفته، ولی با این حال همیشه مورد بحث، بررسی، اصلاح و تعدیل بوده است. در چند دهۀ اخیر با مطرح‌شدن بحث‌های جدید در معرفت‌شناسی، لیندا زاگزبسکی، معرفت‌شناس و فیلسوف دین معاصر، تقریر جدیدی از این برهان ارائه داده است. او معتقد است که تقریر سنتی این برهان که بر اساس استنتاج بهترین تبیین صورت‌بندی‌شده دارای اشکال است و تبیین‌های رقیب، مثل تبیین روان‌شناسانه و جامعه‌شناسانه نیز معقول به نظر می‌رسند. زاگزبسکی برهان اجماع عام بر وجود خدا را بر اساس بحث‌های خود در معرفت‌شناسی اعتماد صورت‌بندی می‌کند. او با نقد خودمداری معرفتی معتقد است اعتماد معرفتی به قوای معرفتی خویشتن ما را ملزم می‌کند که به قوای معرفتی دیگران نیز اعتماد داشته باشیم؛ بنابراین این واقعیت که دیگران به خدا باور دارند، یک دلیل فی‌بادی‌النظر برای باور به وجود خداوند است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی نشان خواهیم داد که تقریر زاگزبسکی مشکلات تقریرهای پیشین را ندارد و با وجود مشکلاتی که دارد، از جهاتی از تقریرهای سنتی موفق‌تر خواهد بود.
صفحات :
از صفحه 83 تا 114
وجود خدا: درآمدی فلسفی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Yujin Nagasawa (یوجین ناگاساوا)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Routledge,
چکیده :
ترجمه ماشینی: آیا خدا وجود دارد؟ دلایل مختلفی که به دنبال اثبات وجود خدا هستند چیست؟ آیا آتئیست ها می توانند این استدلال ها را رد کنند؟ وجود خدا: مقدمه ای فلسفی به ارزیابی استدلال های کلاسیک و معاصر در مورد وجود خدا می پردازد: برهان هستی شناختی، معرفی ماهیت هستی، جهان های ممکن، ایرادات تقلیدی، و منشأ تکاملی مفهوم خدا، برهان کیهانی، بحث متافیزیکی. پارادوکس‌های بی‌نهایت، مدل‌های علمی جهان، و بحث‌های فیلسوفان درباره واقعیت نهایی و معنای زندگی، بحث طراحی، پرداختن به راه پنجم آکویناس، نظریه تکامل داروین، مفهوم پیچیدگی غیرقابل تقلیل، و بحث‌های کنونی بر سر طراحی هوشمند و تحصیلات مدرسه ای. یوجین ناگاساوا با به‌روزرسانی کامل موضوع، این استدلال‌ها را در رابطه با تحقیقات اخیر در علوم شناختی، ریاضیات بی‌نهایت، کیهان‌شناسی انفجار بزرگ، و بحث‌هایی درباره اخلاق و اخلاق در پرتو رویدادهای سیاسی و اجتماعی معاصر توضیح می‌دهد. این کتاب همچنین شامل بینش های شگفت انگیزی در مورد احساسات، اعتقادات و مبارزات فیلسوفان و دانشمندانی است که با چالش اثبات وجود خدا روبرو شده اند، از جمله توماس آکویناس و کورت گودل - که در پایان کار خود به عنوان یک ریاضیدان مشهور کار می کرد. در یک پروژه مخفی برای اثبات وجود خدا. وجود خدا: یک مقدمه فلسفی دروازه ای ایده آل برای ورود به فلسفه دین و یک نقطه شروع عالی برای هر کسی است که علاقه مند به استدلال در مورد وجود خدا است.
درس هایی از برهان وجود خدا [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Georg Wilhelm Friedrich Hegel
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Editions Aubier,
کلیدواژه‌های اصلی :
برهان صدّیقینِ «مجموع ممکنات» و بازتقریرهای آن در کلام اسلامی
نویسنده:
حمید عطائی نظری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
برهان صدّیقین از مهم‌ترین براهین اثبات وجود خدا در فلسفه و کلام اسلامی به‌شمار می‌آید که تاکنون تقریرهای گوناگونی از آن ارائه شده است. یکی از مشهورترین تقریرهای آن، تقریری است که می‌توان آن را برهان صدّیقین «مجموع ممکنات» نامید. پس از طرح این برهان از سوی ابن‌سینا، برهان مزبور به بسیاری از آثار متکلّمان مسلمان نیز راه یافت و در اثر بازگفت و بازتقریرهای آنان دچار تحوّلات و تطوّراتی شایان‌توجّه شد. در عین حال، بعضی دیگر از متکلّمان و حکما، تقریر مزبور از برهان صدّیقین را به دلیل ناتمام بودنِ استدلال مطرح در آن برای ابطال تسلسل، تقریری نامعتبر ارزیابی کردند. متکلّمان امامی و اشعری در دفاع از برهان «مجموع ممکنات» تلاش نمودند با پیدا کردن راه‌حلّی به اصلاح و بازسازی آن بپردازند. این تلاش‌ها به ارائۀ صورت‌هایی معتبر و مقبول از برهان «مجموع ممکنات» انجامید و اعتباری دوباره به این تقریر خاصّ مهم از برهان صدیقین بخشید.
صفحات :
از صفحه 7 تا 31
روش قرآن در اقامه برهان برای کافران؛ بررسی تطبیقی تفاسیر المیزان و مفاتیح الغیب
نویسنده:
پدیدآور: مصطفی جاسم محمد بطاوی استاد راهنما: سید مصطفی طباطبائی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
این پژوهش که به شیوه تحلیلی انجام شده است به بررسی تطبیقی روش قرآن در اقامه برهان برای کافرین، بین دو تفسیر المیزان و مفاتیح الغیب می پردازد. هدف این پژوهش تطبیق بین نظریات علامه طباطبائی و قطب راوندی در تبیین روش های برهان برای کافران است. اهمیت این پژوهش آنجا روشن می شود که به تبیین موضوعات مهم و شبهاتی در امور عقیدتی مانند توحید و معاد که جامعه اسلامی را متزلزل کرده می پردازد. همچنین مسلمانان را در آشنایی و پاسخ به این شباهت کمک و یاری می کند. در این پژوهش ابتدا به بیان موضوعاتی که در پژوهش به آن پرداخته می شود، مانند مفهوم روش و برهان در لغت و اصطلاح و همچنین تبیین ادله و حجت‌ها از میان الفاظ گوناگون مثل مناظره، گفتگو، جدل، در مناظره، گفتگو، استدلال، پرداخته شده است، و در هر کدام به ذکر آیات و شواهد مثال بخشهایی که در قرآن کریم اشاره شده است. احتجاج ها به صورت های مختلفی تقسیم بندی می شوند، که در این تحقیق آنها را در 3 دسته کلی فطری، علمی، فلسفی بررسی کرده ایم و در هر قسمت، استدلال های موجود درباره توحید و معاد مورد بررسی قرار گرفته اند. در این تحقیق برهانهایی مانند وجوب و امکان، علت و معلول و صدیقین، مورد بررسی تطبیقی واقع شده اند. همچنین روش قرآن در پاسخگویی به شبهات منکران معاد و قیامت نیز مورد بررسی قرار گرفته است، آیات زیادی در قرآن کریم ذکر شده است که مسئله قیامت را تأیید می کند و انگیزه هایی که منجر به انکار این اصل شده را مورد نقد قرار میدهد و آنها را ناشی از عقده های روانی یا انگیزه های شخصی که خواستار رهایی از محدودیت ها و تسلیم شدن در برابر لذایذ و امیال دنیوی یا به دلیل غوطه ور شدن در عالم مادی یا امور حسی دور از غیب میداند. از جمله احتجاج های مربوط به قیامت برهان عدل و رحمت و حکمت و نیز دلیل امتناع اعاده المعدوم. از جمله نتایج این پژوهش این است که قرآن کریم در مجادله با کافران از روش های مختلفی استفاده کرده است، اعم از اینکه استدلال متکی بر ذهن باشد، از جمله روش های علمی، کلامی و فلسفی و گاه از ادله ای که بر بیان فطرت انسانی استواراست یا با آن چیزهایی است که وجود آفریدگار را تأیید می‌کنند. همچنین میزان تشابه و تفاوت تفسیر المیزان و فخر رازی و نیز نظرات مفسران در مورد آیاتی را که در تحقیق به آنها پرداختیم نشان داده شده است.
فرار از جهنم الحاد (سریال الحاد... و فریب) [کتاب عربی]
نویسنده:
نور الدين أبو لحية
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دار الأنوار,
برهان انِّ قسم اول و آثار و نتایج آن در فلسفه از منظر علامه طباطبایی
نویسنده:
پدیدآور: یونس فارسیان اصل استاد راهنما: رضا اکبریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
کلیدواژه‌های اصلی :
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
برهان یکی از مهم‌ترین عناصر کار فلسفی است زیرا فلسفه، علمی طالب نتیجه یقینی است که میسر شدن این هدف تنها از مسیر برهان خواهد گذشت. برهان به دو نوع ان و لم تقسیم می‌شود. برهان لم برهانیست که علت ثبوتی و اثباتی نتیجه را اعطا کند و برهان ان برهانیست که تنها علت اثباتی نتیجه را به آن بدهد. همچنین علاوه بر این، خود برهان لم و ان نیز به دو نوع نقسیم می‌شود که از این میان، همه اقسام برهان لم و یک قسم از برهان ان قسم اول، یعنی ملازمات عامه مفید یقینند. اکنون جای این پرسش وجود دارد که آیا هر دو این براهین در فلسفه اولی دارای کاربردند؟! علامه طباطبایی با نظر به برخی مبانی‌ که پیش‌تر در بحث موضوع و مسائل علم اتخاذ کرده‌اند‌، معتقدند تنها یک نوع برهان در فلسفه اولی جاریست و آن برهان متلازمین است. برخی این مبنا را صحیح ندانسته و با برگرداندن برهان متلازمین به برهان لم و یا با ارائه تحلیلی متفاوت از برهان لم و یا نقض اطلاق کلام ایشان، تلاش کرده‌اند تا با آن مخالفت ورزند. برخی نیز با مبنای پیشین ایشان در باب موضوع و مسائل علم مخالفت کرده‌اند. از طرف دیگر پذیرش این مبنا تاثیر گسترده‌ای بر مسائل فلسفی خواهد گذاشت بدین گونه که پس از آن باید همه براهین فلسفی را به برهان متلازمین بازگرداند. این پژوهش با توجه به اهمیت این بحث در اندیشه و فعالیت فلسفی در صدد است تا با روشی تحلیلی، توصیفی مبنای علامه طباطبایی در اتخاذ این رویکرد، مناقشات و همچنین آثار و نتایج آن را در اندیشه فلسفی بررسی کند.
دو تقریر از برهان جهان‌شناختی در مغرب‌زمین
نویسنده:
سید مرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
برهان جهان شناختی یکی از مهم ترین برهان های فلسفی و کلامی در حوزه سنت دینی ادیان مختلف بوده و هست. در سنت فلسفی کلامی مغرب زمین، هم تعبیرهای متفاوتی از این برهان ارائه شده و هم نقدهای بسیاری بر آن وارد گشته است. در این نوشتار هم مهم ترین تعابیر آن ارائه شده و هم نقدهای آن مورد توجه قرار گرفته و در موارد لزوم به اندازه اعتبار نقدها اشاره شده است.
صفحات :
از صفحه 11 تا 36
حیرت از زیبایی طبیعی به عنوان دلیل انکار ناپذیر وجود خدا [مقاله انگلیسی]
نویسنده:
JOSÉ EDUARDO PORCHER, DANIEL DE LUCA-NORONHA
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های فرعی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: در این مقاله، ما یک استدلال ابداعی برای وجود خدا از تجربه حیرت از زیبایی طبیعی ارائه می کنیم. اگر کار خلاق خدا توضیحی قابل قبول برای این باشد که چرا ما از زیبایی های طبیعی حیرت می کنیم، و هیچ توضیح طبیعی رضایت بخشی برای منشأ چنین تجربیاتی وجود نداشته باشد، پس ما شواهد انکارناپذیری داریم که خدا وجود دارد. برای ارزیابی پایداری استدلال، شایستگی دو چارچوب اصلی طبیعت‌گرایانه را ارزیابی می‌کنیم که می‌توان برای پاسخ به این سؤال که چرا انسان‌ها نسبت به زیبایی طبیعی، فرضیه بیوفیلی ویلسون، و رویکرد نمونه اولیه کلتنر و هایدت به هیبت احساس می‌کنند، پاسخ داد. ما کاستی‌های هر دو روایت را در توضیح تجربیات مرتبط نشان می‌دهیم و استدلال می‌کنیم که تکیه این گزارش‌ها بر خوانشی سازگارانه از درک زیبایی‌شناختی ما از طبیعت، مستلزم تعهد به پیش‌فرض‌های پنهان مشکوک است: اینکه خود استطاعت‌ها می‌توانند در تجربه ادراکی سوژه شکل بگیرند، و اینکه تجارب هیبت ارزش تطبیقی ​​دارند. ما معتقدیم که پیش‌فرض «تجربی» استدلال قابل استناد است و با دستورالعمل‌هایی برای تحقیقات آتی در رابطه با پیش‌فرض «الهیاتی» استدلال به پایان می‌رسد.
  • تعداد رکورد ها : 862