جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 67
آیا یهود یکی از قوم های خداوند است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قوم يهود، قومي است كه پيامبران زيادي در ميان آنها مبعوث گرديده اند. اين قوم بعد از به قدرت رسيدن حضرت يوسف داراي نام و نشان گرديده و پا به عرصه دين و سياست گذاشتند. در وجه تسميه اين قوم به «يهود» دو قول وجود دارد:‌ يك قول اينست كه، «يهود» از ماده «هو بیشتر ...
لطفاً یک تقسیم بندی تا حد امکان تفصیلی، در مورد کتاب های مسیحیت و یهودیت، ارائه دهید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اديان در جهان معاصر از لحاظ منشاء پيدايش به دو گروه الهي و غير الهي تقسيم مي شوند که اديان الهي اساسا به سه دين اسلام، مسيحيت و يهوديت اطلاق مي شود و بقيه اديان را در زمره اديان غير الهي بيان مي کنند. امّا کتبي که در مورد دو دين مسيحيت و يهوديت مطرح بیشتر ...
آیا دلیلی وجود دارد که در ادیان قبل از اسلام، (یهودیت و مسیحیت) تحریف صورت گرفته است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
از ديدگاه علماي اسلام، اديان به دو قسم آسماني و غير آسماني تقسيم مي شوند و فرق اين دو در آن است، كه اديان آسماني توسط پيامبران الهي، از سوي خداوند، براي هدايت مردم فرستاده شده اند، ولي اديان غير آسماني، آيين هايي هستند كه ريشه الهي نداشته و دست ساز م بیشتر ...
آیا می توانیم با دیگر ادیان همزیستی داشته باشیم؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اديان بطور كلي به دو دسته تقسيم مي شود: 1. اديان توحيدي مانند يهوديّت و نصرانيّت كه به اهل كتاب معروف اند. 2. اديان غيرتوحيدي مانند مشركين و مذاهب ساختگي مثل بهائي ها و قاديانيها، و امثال آنها. از آنجايي كه دين مقدس اسلام با اديان توحيدي مشتركات دارد بیشتر ...
در برخورد با مذاهب به غیر از شیعه مثلاً مسیحیی و یا لائیک چه مواردی توصیه می شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
قبل از پرداختن به پاسخ اين سؤال لازم است مقدمه اي را جهت تنوير بحث تقديم نمائيم. 1. دانشمندان علوم اسلامي اديان را به دو قسم توحيدي و غير الهي تقسيم مي كنند و در تبيين اديان توحيدي مي گويند اسلام، مسيحيت، يهوديت جزء‌ اديان توحيدي به شمار مي روند هر ي بیشتر ...
ظرفیت‌های ادیان توحیدی در عرصه فرهنگ‌سازی بین‌المللی
نویسنده:
زهرا قاسم نژاد، فرشته معتمد لنگرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
همه شرایع الهی از یک سرچشمه صادر شده‌اند و دین حقیقتی زنده و فراتر از حوادث و تغییرات تاریخی است. در باطن دین، حقیقت واحدی نهفته که به صور گوناگون در شریعت‌های مختلف و در ادوار تاریخی متجلی شده است. قرآن در این زمینه می‌فرماید: «شَرَعَ لَکُم مِّنَ الدِّینِ مَا وَصَّی بِهِ نُوحًا وَالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَی وَعِیسَی أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِیهِ کَبُرَ عَلَی الْمُشْرِکِینَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ اللَّهُ یَجْتَبِی إِلَیْهِ مَن یَشَاء وَیَهْدِی إِلَیْهِ مَن یُنِیبُ» (شوری:13). این حقیقت نشان می‌دهد ادیان توحیدی این ظرفیت را دارند که در تعامل و ارتباط با یکدیگر در عرصه‌های متعدد بین-المللی ایفای نقش کنند؛ زیرا اگر ادیان ظرفیت هم‌گرایی و تعامل با یکدیگر را نداشته باشند چگونه می‌توانند در کنار هم در یک عرصه بین‌المللی وارد شده و ایفای نقش کنند. در بحث نظری و تئوری پیرامون فرهنگ‌سازی ادیان توحیدی کشف ظرفیت‌های ادیان توحیدی و تحلیل آن‌ها کافی است؛ اما در حوزه کاربردی اولین موضوعی که در بحث ظرفیت ادیان توحیدی در عرصه فرهنگ‌سازی بین المللی باید اثبات شود ظرفیت تعامل و هم‌گرایی ادیان با یکدیگر است. چنان که این ظرفیت اثبات شد، باید به ظرفیت‌سازی پرداخت تا این مهم تحقق یابد. پس از هم‌گرایی است که کشف ظرفیت-های ادیان توحیدی در عرصه فرهنگ‌سازی گامی به منظور ظرفیت‌سازی ادیان توحیدی در عرصه فرهنگ‌سازی بین‌المللی است. جستار حاضر، یک مطالعه‌ی کیفی است که با مطالعه‌ی اسناد، بانک‌های اطلاعاتی، مقالات و کتب ادیان توحیدی، فرهنگ و فرهنگ‌سازی، و کتب تمدن، با رویکرد ظرفیت‌سازی شکل گرفته و بر اساس تحلیل محتوا، انسجام یافته است. جامعه پژوهش، شامل کلیه اسناد، مدارک و منابع مرتبط با موضوع بحث است. بر اساس یافته‌های این مقاله، بحث از ظرفیت‌های ادیان توحیدی در عرصه فرهنگ‌سازی بین‌المللی یک بحث کاربردی است که کشف ظرفیت‌ها در کنار ظرفیت‌سازی باید صورت گرفته و قبل از هر اقدامی باید تعامل و هم‌گرایی ادیان توحیدی ظرفیت‌سازی شود. ازمهمترین ظرفیت‌های ادیان توحیدی در عرصه فرهنگ‌سازی بین‌المللی، وجود ظرفیت حضور در عرصه بین‌الملل ادیان است.
صفحات :
از صفحه 133 تا 149
بایسته ها و مبانی علوم انسانی از نگاه دینی
نویسنده:
مرتضی حق شناس
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
چکیده :
در بیــنش قرآنــی، انســان گــل سرســبد آفــرینش اســت و حقیقــت انســان را، روح جاودانــه او تشـکیل مـی‌دهـد امـا از خـدا نشـأت گرفتـه و بـه سـوی او بـاز مـی‌گـردد. در این بیـنش، انسـان هویت "از اویی" و "بسوی اویی" دارد و زندگی واقعی و اصلی او در سرای آخرت است. علــوم انســانی نیــز گســتره وســیعی دارد و تمــامی علــومی کــه بــا کلیــت وجــودی و عقــل و روح و روان انســان ســروکــار دارد از قبیــل: الهیــات، معــارف، علــوم قــرآن و حــدیث، تــاریخ، روانشناسـی، جامعـه‌شناسـی، علـوم اجتمـاعی، علـوم تـر بیتـی، اخـلاق، حقـوق، علـوم سیاسـی، ادبیــات، زبانهــای خــارجی، و...، را شــامل مــی‌شــود. اهــم مبــانی علــوم انســانی از منظــر دیــن عبارتنـد از: خـدا محـوری، آخـرت‌گرایـی، عـدالت‌پیشـگی، انسـان دوسـتی، احتـرام بـه حقـوق دیگــران، اهتمــام بــه امــور دیگران، رعایــت حقــوق زن و خــانواده، حرمــت جــان مــال و آبــروی دیگــران، پرهیــز از ظلــم و ســتم و گنــاه و شــهوت‌پرســتی، همجنس‌گرایــی، و... روش مــا در ایــن پــژوهش کتابخانــه‌ای و تجزیــه و تحلیــل داده‌هــای مطالعــاتی اســت . از آنجــا کــه علــوم انســانی رایــج، بــه طـــور عمــده برگرفتــه از اندیشــه‌ی غربـــی اســت ضــرورت دارد علـــوم انســانی دینــی (اســلامی) تهیــه و تــدوین گردد. مقالــه پــیش رو تلاشـی اســت در تبیــین چنــین رویکردی به علوم انسانی .
صفحات :
از صفحه 97 تا 122
 دین پدر و اجداد پیغمبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) چه بوده و این که مى گویند اینها به دین ابراهیم خلیل(علیه السلام) بوده اند منظور چیست و چرا دین مسیح را نپذیرفتند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مطابق مدارك و اخبارى كه از پيشوايان ما به ما رسيده است، پدران و اجداد پيغمبر(صلى الله عليه وآله) همه موحّد و يكتاپرست بوده اند و منظور از پيروى از آيين ابراهيم(عليه السلام) هم همين است; زيرا ابراهيم(عليه السلام) يكى از قهرمانان بزرگ توحيد و مب بیشتر ...
 نظر یهودیّت و مسیحیت و بودائیان و زردشتیان و مارکسیسم درباره‏ی خدا چیست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ: در کتاب تاریخ مختصر ادیان بزرگ درباره‌ی دین بودا، مینویسد گرچه: دین بودائی خدایان بیشماری در زمین و آسمان دارد ولی اصولاً بیخدا است خدایان موجوداتی مثل سایرین تابع تحولات عمومی جهان هستند اما این بیخدایی را در هیچیک از قوانین و اصول دین بودائی بیشتر ...
با توجه به اینکه ادیان مختلف غیر از اسلام دستخوش تحریف شده ­اند، و تنها دین لازم الاتبّاع، اسلام می­باشد، دستور اسلام درباره برخورد با پیروان ادیان دیگر و عقاید آنان، قبل و بعد از تحریف دین آنها را تشریح کنید؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
اولاً، بايد توجه داشت كه (اِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللّهِ الاِْسْلامُ);[1] دين در نزد خدا، اسلام (و تسليم در برابر حق) است.[2] از اين آيه مباركه و ده ها آيه[3] و روايت ديگر به روشني و به طور قطع چنين استفاده مي­شود كه حقيقت اديان الهي يكي بيش نيست و تنه بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 67