جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
الهیات یهودی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 50
عنوان :
نگرش توصیفی به اسماء الاهی در کتاب مقدس عبری
نویسنده:
جواد فیروزی، طاهره زارع بنادکوکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه تهران,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات یهودی
,
تورات
,
نام های خدا در تورات
,
1- عهد عتیق: عهد قدیم: قانون اول: تَنَخ یا تناخ: کتاب مقدس عبری: 39 کتاب (متون مرجع یهودیت و مسیحیت)
,
01- یَهْوِهْ (Yah weh=(YHWHیا جِهُوا=Jehova: لُرد: ممنوع میان یهودیان، رائج بین مسیحیان انگلیسی زبان: 6828 بار درتورات
,
11- الوهیم(Elohim): خدای واحد
,
04- آدونای: ارباب: جایگزین یهوه در قرائت تورات در بین یهودیان
,
08- ال: ایل: خدا
کلیدواژههای فرعی :
تورات شفاهی ,
یهوه ,
الوهیم ,
زبان عبری ,
قوم بنی اسرائیل ,
زبان عربی ,
سِحر ,
ال ,
ادونای ,
لوگوس (λογος ,
سفر پیدایش ,
مصر باستان ,
ادیان مصر باستان (ادیان خاموش) ,
سفر خروج ,
شداد ,
مزامیر (کتاب) ,
تمدن اکد ,
زبان سامی ,
یهودیت باستانی ,
رع ,
خدای اسرائیل ,
زبان اکدی ,
سموئیل ,
ال الیون ,
ال اولام ,
بت اولام ,
سرزمین کنعان ,
ال شدای ,
ایلانی هابیری ,
تتراگراماتون ,
یهوه صبایوت ,
جنگ های بنی اسرائیل ,
ممرا ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
بحث درباره اهمیت نام ها، به ویژه نام های خداوند بحث پیچیده ای است. در دوره های باستان نام یک شخص یا خدا با شخصیت و هویت وی برابر بود و آگاهی از نام خدا یا شخص کارکردی جادویی داشت. مساله نام در عهد عتیق نمود ویژه ای دارد. خداوند در عهد عتیق با نام های گوناگونی چون ال، ال شدای، الوهیم، ادونای و یهوه خوانده می شود. برخی از این نام ها بسیار کهن اند و برخی دیگر خاستگاهی سامی دارند. ال اصطلاحی رایج برای خدا در همه قبایل سامی، و یهوه نام شخصی خدای بنی اسرائیل است. به زبان آوردن نام شخصی خدا تابو بود و گناهی بزرگ به شمار می آمد. بنابراین، برای حفظ حرمت نام مقدس، اصطلاح ادونای (سرور) جایگزین آن شد. هر یک از نام هایی که در عهد عتیق برای خدا بکار رفته، سیمایی متفاوت از خدای بنی اسرائیل را ارائه می دهد. برای نمونه، ال خدایی رئوف، و الوهیم، داور است. نام یهوه در جایی نشانگر صفت رحمت خداست و در جای دیگر از او خدایی انتقام جو می سازد. پژوهش حاضر در چارچوب یهودیت باستانی و با رویکردی توصیفی - تاریخی در حد توان می کوشد جنبه های گوناگون این مساله را بازنماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 121
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چالش بر سر وراثت: بازخوانی تطبیقی داستان قربانی پسر ابراهیم (ع) در سنت های یهودی، مسیحی و اسلامی
نویسنده:
محمدرضا وصفی، روح اله شفیعی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ادیان توحیدی
,
وراثت (امامت)
,
حضرت ابراهیم(ع)
,
حضرت اسحاق(ع)
,
حضرت اسماعیل(ع)
,
انجیل
,
تورات
,
قرآن
,
داستان قربانی پسر ابراهیم (ع)
کلیدواژههای فرعی :
تورات شفاهی ,
قوم بنی اسرائیل ,
الهیات یهودی ,
الهیات مسیحی ,
دین یهود ,
تاریخ یهود ,
سفر پیدایش ,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) ,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته) ,
چهره حضرت اسماعیل (ع) ,
چهره اسحاق (ع) ,
نبوت حضرت اسحاق (ع) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
ابراهیم (ع) پدر ادیان سه گانه سامی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) است. دستور خدا به او برای قربانی کردن یکی از پسرانش، از داستان های مهم و مشترک متون مقدس ادیان ابراهیمی است. با این همه، چالشی چشمگیر نیز در این میان وجود دارد، که به کیستی این قربانی باز می گردد. در حالی که یهودیان و مسیحیان، او را اسحاق (ع) می دانند، مسلمانان بدین سو گرایش دارند که او را اسماعیل (ع) بدانند. اما به راستی کیستی این قربانی، چه اهمیتی دارد؟ مگر هدف متون مقدس از بازگویی این داستان، توجه پیروان ادیان ابراهیمی به ایمان ابراهیم (ع) و تلاش برای دنباله روی از او نیست؟ پس چرا چنین چالشی سر برآورده است؟ این مقاله به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش، نخست گزارشی تطبیقی از داستان زندگی پسران ابراهیم (ع) در کتاب مقدس و قرآن به دست می دهد، و سپس به بازگویی جایگاه عنصر «وراثت» در پدید آمدن این چالش می پردازد. به باور نویسندگان بررسی تاریخی برداشت های پیروان ادیان ابراهیمی از این داستان، نشان می دهد که آنان پسر آماده شده برای قربانی شدن را، وارث اصلی ابراهیم (ع) می دانسته اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 143 تا 164
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
محمد و اليهودية
نویسنده:
جورجي كنعان
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
لبنان/ بیروت: بیسان للنشر و التوزیع,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
پیامبر شناسی
,
دین یهود
,
کتب سیره نبوی
,
کتب تاریخ اسلام
کلیدواژههای فرعی :
اسرائیلیات ,
الهیات یهودی ,
شریعت حضرت محمد(ص) ,
افعال حضرت محمد (ص) ,
بعثت حضرت محمد (ص) ,
اخبار نبی اکرم صلی الله علیه و آله ,
خاتمیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله ,
عقاید یهودیت (آموزههای یهودیت) ,
خداپرستی(یهودی) ,
نبوُت (یهودی) ,
آموزههای یهودیت ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارزیابی تئودیسۀ اعتراض در پاسخ به مسئلۀ شر
نویسنده:
نعیمه پورمحمدی، میثم فصیحی رامندی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عدل الهی
,
2. اصطلاحنامه مسایل جدید کلامی current debates in Kalam
,
شرور
,
الهیات(کلام جدید)
,
شر
,
فلسفه دین
,
الهیات پساهولوکاستی
,
تئودیسۀ اعتراض
,
مسأله شر(فلسفه دین)
کلیدواژههای فرعی :
الهیات یهودی ,
اختیار ,
مسایل جدید معاد شناسی ,
الهیات مسیحی ,
رجا ,
ایمان ,
امید و اعتقادات دینی ,
جهان دیگر(فلسفه دین) ,
خیریت خداوند(فلسفه دین) ,
آزادی اراده (فلسفه دین) ,
قدرت مطلق خداوند(فلسفه دین) ,
مفهوم خدای گناهکار ,
نا امیدی از خداوند ,
ایمان به محال ,
چکیده :
«تئودیسۀ اعتراض» از تئودیسههایی است که در الهیات پساهولوکاستی شکل گرفت و در پی آن است تا با گله و شکایت مؤمنانه از خدا، امید به رفع شر از سوی خدا را تقویت کند و با شورش، خدایی را خطاب قرار دهد که قدرتش با هیچ قاعدۀ عقلانی یا اخلاقی محدود نمیشود و یکسره به ارادۀ مطلق خویش وابسته است. انتظار تئودیسۀ اعتراض این است که خدا بیحساب و کتاب شرایط را به نفع شخص رنجکشیده تغییر دهد. در این مقاله میکوشیم به نقد و بررسی تئودیسۀ اعتراض بپردازیم. تئودیسۀ اعتراض در مقایسه با سایر تئودیسهها مزایا و کاستیهایی دارد و رویکرد آن نسبت به دیگر تئودیسهها که بهنحو حداکثری در مقام یافتن انگیزهها و دلایل خدا هستند، معتدل و شکاکانه بوده و بهجای رویکرد نظری و ناظرمحور، بهدنبال رویکرد عملی و قربانیمحور است. بهصورت همزمان به مسئلۀ عقلی و عاطفی شر پاسخ میدهد و بیش از آنکه دغدغۀ حل مسئلۀ الهیاتی و فلسفی شر را داشته باشد، دلنگران حل مسئلۀ بشری و انسانی شر با رویکردی انسانگرایانه است. از دیگر سو نقصها و ابهاماتی در تئودیسۀ اعتراض وجود دارد که فیلسوفان دینی چون هیک، گریفین، دیویس و فیلیپس به آنها اشاره کردهاند. نقصهایی مانند ناسازگاریهایی که از مفاهیم اختیار انسان، قدرت مطلق خدا، عشق خدا، خیرخواهی خدا و امید به خدا با اعتراض برمیآید. این اشکالها نیز خود جای نقد و ارزیابی دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 609 تا 631
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ویژگیهای انسان کامل در فصوص الحکم و مقایسۀ آن با اوصاف آدم علیون در زُهر
نویسنده:
علیرضا ابراهیم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فصوص الحکم
,
انسان کامل (کلام)
,
انسان کامل(آدم علیون)
,
عرفان یهودی
,
انسان کامل ابن عربی
کلیدواژههای فرعی :
انسان کبیر ,
فیض مقدس ,
فتوحات مکیه ,
الهیات یهودی ,
هستی شناسی عرفانی ,
فیض اقدس ,
اسمای الهی ,
روح اعظم ,
معاد(کلام) ,
ولایت مطلقه ,
ولایت پیامبر(ص) ,
خلق آدم (ع) ,
تورات ,
سفیروت ,
عوالم وجود ,
ماشیح ,
سفر پیدایش ,
طور ,
اعیان ثابته ,
عالم ( امکانی ) ,
قرآن ,
خداشناسی ابن عربی ,
حضرات خمس ,
نفس رحمانی(عرفان نظری) ,
اسم اعظم الوهی((الله)، قسیم اسم اعظم وصفی و اسم اعظم فعلی) ,
عالَم کبیر(مقابل عالَم صغیر) ,
عالَم صغیر(مقابل عالَم کبیر) ,
عالَم آخرت (عرفان نظری)(مقابل عالَم دنیا) ,
مظهر اسم الله ,
مقام قرب نوافل(قسیم مقام قرب فرائض و تشکیک و تمحض) ,
خداشناسی عرفانی ,
هستی شناسی عرفان یهودی ,
وجودشناسی عرفان یهودی ,
نخستین چهره ,
اقامت موقت الوهیت ,
مرتبه عین - سوف ,
شاپا (issn):
2008-0476
چکیده :
یهودیت و اسلام دو دین بزرگ هستند که باور به توحید و یگانگی خداوند، در محور عالم قدسی آنها قرار دارد. این رویکرد در گرایشات عرفانی این دو دین نیز لحاظ شده است؛ به این گونه که زُهر، مهمترین مکتوب قبالای یهودی و فصوص الحکم به مثابۀ مؤثرترین متن تصو ف اسلامی، هر دو با محوریت توحید تدوین یافته اند. در هر دو اثر، خداوند دارای دو شأن تنزیهی و تشبیهی است و فرایند خلقت که از میل خداوند برای ظهور نشات گرفته، بر پایۀ ظهور و تجلی صفات خداوند استوار است. این صفات که اولین مرتبه تعین خداوند محسوب می شوند، با وجود کثرت اعتباریشان، در مجموع هویتی واحد دارند که صورتی خداانسان انگارانه بنام آدم علیون یا انسان کامل را می سازند. او مظهر جامع صفات خداوند است و بر سایر مخلوقات، تقدم و تفوق دارد. با توجه به سریان عقاید وحدت وجودی در زُهر و فصوص الحکم، آدم علیون یا انسان کامل با همۀ هستی وحدت دارد و منشأ و مرجع کلیۀ موجودات تلقی می شود. نسبت او با خداوند نیز همچون ظاهر و مظهر است و به همین دلیل شناخت او، شناخت خداوند است. نویسندگان دو کتاب مزبور که هریک داعیۀ الهامی بودن کار خویش را دارند، با تأویل آیات متون مقدس کوشش نموده اند تا راهی را برای حصول این شناخت فراهم آورند. از این جهت شاید بتوان محور تفکر عرفانی زُهر و فصوص الحکم را آدم علیون یا انسان کامل قلمداد کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جنبش اصلاحطلبی یهود و چالشهای آن در دوران مدرن
نویسنده:
سید ابراهیم موسوی؛ حسین سلیمانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
اصفهان: الهیات تطبیقی,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات یهودی
,
دین یهود
,
الهیات جامع ادیان
,
الهیات مسیحی
,
اصول روشنگری
,
دین یهود (ادیان غرب)
,
اصلاح طلبی یهودی
کلیدواژههای فرعی :
همجنس گرائی ,
تورات ,
فمینیسم ,
ویژگی های قوم یهود ,
کنیسه ,
یهود مدرن ,
یهود سنتی ,
آموزه های یهود ,
یهودیت عقل گرا ,
جنبش اصلاح طلبی یهود ,
نقش دینی و اجتماعی زنان ,
ازدواج با بیگانگان ,
طلاق در یهود ,
مراسم پذیرش (تأیید) ,
ختنه در یهود ,
سکولاریسم یهودی ,
چکیده :
با شکلگیری عصر روشنگری در اروپای قرن هجدهم و وقوع انقلاب فرانسه، اندیشههای عقلگرایانه و فلسفی در اروپا گسترش یافت. اندیشمندان روشنگری، که اثبات همه چیز حتی علوم دینی را تنها از راه عقل امکانپذیر میدانستند، شعار آزادی و برابری همه ملّتها را نیز سرمیدادند. اینگونه اندیشههای آزادیخواهانه، بیش از هر گروهی برای یهودیان شادیآفرین بود، چراکه با توسل به آن میتوانستند پایان یک دوره مشکلات و سختیهای قوم یهود را رقم بزنند. اندیشمندان نوگرای یهودی به پیشگامی «موسی مندلسون» در قرن هجدهم و تأثیر از روشنگری مسیحی، پذیرش اصول دینی یهودیت را عقلانی دانستند و تصمیم گرفتند دست از پارهای عقاید دینی خود بردارند. ایشان با اندیشههای تجددطلبانه، تغییر و اصلاح در برخی آموزههای سنّتی همچون ملّیگرایی یهود را ضروری دانستند و آنها را از علل اصلی مشکلات خود در آن دوره بیان کردند. پس از این اصلاحات نخستین، در دورههای بعدی اصلاحگران در مسائل دیگری همچون ازدواج با بیگانگان، طلاق، ختنه، آیین پذیرش جوانان و نظایر آن، تفاسیری جدید و متفاوت با دیدگاه سنتی ارائه نمودند و یهودیت را با چالشهایی مواجه ساختند که در بیشتر این دیدگاهها، تأثیر جوامع مسیحی بر ایشان مشهود است. پیدایش این اصلاحات تا حدودی سبب گسترش سکولاریسم در میان یهودیان اصلاحطلب گردید. اینگونه اقدامات اصلاحطلبان، همواره با واکنش شدید یهودیان سنتی همراه بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 139 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم خدا در اندیشه و فلسفه فیلون
نویسنده:
سعید رحیمیان
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دانشگاه قم,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الهیات یهودی
,
تشبیه
,
تنزیه الهی
,
الهیات(کلام جدید)
,
الهیات فیلون
کلیدواژههای فرعی :
صانع ,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام) ,
اعتقاد به توحید ,
برهان عدم تناهی واجب الوجود ,
راه کشف و شهود ,
مثال اعلی ,
بساطت واجب(امور عامه) ,
حکمت الهی ,
خیر محض ,
حلول خداوند ,
فنا ,
لوگوس(اصطلاح وابسته) ,
جمع خدای ادیان و خدای فلاسفه ,
عدم فساد عالم ,
توحید نو فیثاغوریان ,
الهیات یونانی ,
الهیات رواقی ,
خدایان میانجی ,
فناء فی الله یهودی ,
حل عارفانه تشبیه و تنزیه ,
چکیده :
این مقاله درصدد طرح و حل تعارض ظاهر شده در کلام فیلون در باب خداشناسی است. تعارضی که در واقع، ناشی از دو جنبه شخصیت او، یعنی علاقه به دین یهود و فلسفه افلاطونی است. مؤلف بر این اعتقاد است که مسلک تنزیهی (خداوند بدون صفات) فیلون که خداوند را ماورای مثل افلاطونی و حتی فراتر از مثال اعلا میداند، تحولی در مفهوم خدا در نزد فیلسوفان یونانی به وجود آورده است. او در عین حال، از مذهب رواقی و آیین مضمونی برای جمع بین حضور همگانی و هر جایی (تشبیه) حق در عین تعالی (تنزیه) و برتری او از خلق بهره جسته است. بر طبق نظر بریه دو جهت فوق الذکر ناظر به یک سطح نیست، بلکه یکی برتر از دیگری است؛ یعنی خداوند به لحاظ واقع و در حقیقت خویش، مطلق است، اما هنگامی که از او به خالق و مانند آن تعبیر میکنیم، او را با نوعی ارتباط و علقه لحاظ میکنیم و صفاتی تشبیهی به او نسبت میدهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 62 تا 71
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
يهودية العلمانية
نویسنده:
يعقوب ملكين؛ مترجم: احمد کامل راوی
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
مصر/ قاهره: مركز الدراسات الشرقية,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
دین یهود
,
فاقد چکیده
,
دین یهود (دین الهی توحیدی تحریف شده)
کلیدواژههای فرعی :
الهیات یهودی ,
مذاهب یهودی ,
حکام دین یهود ,
ویژگی های قوم یهود ,
غایت شریعت در یهود ,
آموزه های یهود ,
آیینهای یهودی ,
آموزه انسان در یهودیت (آموزههای یهودیت ) ,
عقاید یهودیت ,
احکام دین یهود (آیینهای یهودی) ,
مراسم عبادی یهود (آیینهای یهودی) ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ابن میمون و تاثیر براسپینوزا در مساله صفات خدا
نویسنده:
زهره توازیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران : دانشگاه امام صادق(ع),
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات خدا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
صفات واجب(حکمت نظری)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
فیلسوفان یهودی
,
تأثیر فلسفه اسلامی بر فلسفه یهودی
کلیدواژههای فرعی :
الهیات یهودی ,
اراده الهی ,
حیات ,
حدوث زمانی عالم ,
شناخت سلبی خدا ,
ماهیت نداشتن خداوند ,
بساطت واجب(امور عامه) ,
وحدت وجود ,
شناخت صفات خدا ,
عقل الهی ,
صفات نامتناهی خداوند ,
اتصاف شیء به فعل خود ,
تعارض صفت داری و بساطت ,
همهخدایی (پانتِئیسم) ,
چکیده :
نگارنده مقاله حاضر می خواهد نشان دهد، ابن میمون فیلسوف نامدار یهودی قـرون وسـطی بـر اسـپینوزا، دیگر فیلسوف یهودی تبار عهد رنسانس، تأثیر گذار بوده و این تأثیر در هر دو شکل ایجابی و سلبی، صورت بسته است. تأثیر ابن میمون که فرد تربیت یافته سنت اسلامی است به یک معنا تـأثیر حکمـای اسـلامی نیـز تلقی می شود. نگارنده برای اثبات ادعای خود، بعد از معرفی اجمالی دو فیلسوف، تنها به ذکـر چنـدین مـسأله اتفـاقی و اختلافی بسنده نموده است تا توانسته باشد به هدف خود نزدیک شده باشد. مسائلی که مورد اتفاق هر دو فیلسوف بوده عبارتند از : 1 - اعتقاد به خدای واحد، که هر دو فیلـسوف تحـت تـأثیر اندیـشه هـای دینـی و تربیـت یهـودی بـه آن رسیده اند. 2 - اعتقاد به عینیت وجود و ماهیت در خدا، که ابتدا ابن میمون تحت تأثیر حکمای اسلامی به آن رسیده و بعد این اندیشه را به اسپینوزا منتقل نموده است. مسائل اختلافی مورد اشاره در این مقاله عبارتند از: 1 - وجود صفات ذاتی برای خدا که ابن میمون اساساً، اصل اتصاف به صفات ذاتـی را بـه دلایلـی کـه در مقاله آمده است، باور نداشته، در حالیکه اسپینوزا به وجود صفات لایتناهی در خدا معتقد بوده است. 2- اعتقاد به صفت «بْعد» برای خدا، که اسپینوزا آنرا به منظور توجیه ربط عالم به خدا مطـرح سـاخته، امـا ابن میمون به دلیل تأثر از فرهنگ دینی خود و همچنین تحت تأثیر اندیشه هـای کلامـی – فلـسفی حکمـای مسلمان از قبول چنین نسبتی سرباز زده است. 3- قول به حدوث عالم که از باورهای جدی ابن میمون بوده اما اسپینوزا، اساساً، نظام خاصی را برای ایـن منظور طراحی نموده است که به نظام «حالات» معروف است. در نظام حالات، عالم، ظهـور دومـین صـفات حق در حالات است که تبیین خاص خود را دارد.4 - عدم پذیرش نسبت «عقل» و «اراده» به خدا از سوی اسپینوزا، که سـنتی بـر خـلاف عمـوم فیلـسوفان قرون وسطی و از جمله ابن میمون است. توجیه وی بر این امر این است که «عقل» و «اراده» از حالات فکـر هستند، بنابراین نمیتوانند صفات خدا باشند. سوای از اصل اتصاف، که محل اختلاف دو فیلسوف است، هر دو حکیم منعی در انتساب بعضی ویژگی هـا و احکام به خدا نمی بینند. گر چه در این مورد هم اختلاف دو فیلسوف در بعضی مواضع روشن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 44 تا 57
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اثرپذیری کلام یهودی از کلام اسلامی (با تأکید بر نقش عقل در دین)
نویسنده:
رضا گندمی نصرآبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: انجمن کلام اسلامی حوزه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کلام یهودی
,
عقل ستیزی
,
دین یهود
,
وحی
,
عقل و دین
,
شخصیت ها
,
13. علم کلام
,
3- یهودیت قرائیمی (قائلان به تنخ تنها)
کلیدواژههای فرعی :
تأویل ,
معتزله ,
کلام قرائیمی ,
تورات شفاهی ,
وجوب نظر ,
عقلگرایی ,
قرون وسطی ,
الهیات یهودی ,
سنت خاخامی ,
عقل خود بنیاد ,
منابع معرفت ,
بساطت واجب ,
تفاوت کلام و الهیات یهودی ,
یهودیت قرائیمی (کارائیت - قرائون) ,
شاپا (issn):
0
چکیده :
یکی از جریان های فکری یهودی در قرون وسطا، جریان کلامی است. این جریان حد فاصل قرن نهم تا دوازدهم میلادی، در شرق و تا حدی در غرب جهان اسلام رواج داشت. متکلمان یهودی، اعم از حاخامی و قرائیمی، تحت تأثیر کلام اسلامی، به خصوص کلام معتزلی در صدد تحکیم آموزه ها و باورهای خود برآمدند. پیش از آنها فیلون اسکندرانی و آبای کلیسا، بسیاری از مسائل کلامی را مطرح کرده بودند، ولی متفکران یهودی قرون وسطا از طریق مسلمانان با آن مسائل آشنا شدند. متفکران یهودی علاوه بر بحث درباره دغدغه های مشترکی که با مسلمانان داشتند، مسائل خاص خود را نیز دنبال می کردند. به طور کلی، در درون خود این جریان دو گرایش وجود دارد: گرایش حاخامی که به مرجعیت سنت، اعتقاد تام و تمام دارد و با الهیات کتاب مقدسی و الهیات حاخامی پیش از قرن نهم متفاوت است، و گرایش قرائیمی که اصولاً اعتقادی به مرجعیت سنت ندارند. در مقاله حاضر به اختصار، میزان اثرپذیری ایشان از متکلمان مسلمان، تنها از منظر تأکیدی که آنان بر نقش و کارکرد عقل در توجیه و تبیین آموزه ها و باورهای دینی قائلند، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 50
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید