جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
صفحه اصلی کتابخانه > جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در برای عبارت
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
 
شامل عبارت باشد
شامل عبارت باشد
تنها فراداده‌های دارای منابع دیجیتالی را بازیابی کن
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  *برای جستجوی عین عبارت , عبارت مورد نظر را درون گیومه ("") قرار دهید . مانند : "تاریخ ایران"
  • تعداد رکورد ها : 319393
رد الصوفية
عنوان :
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در رد بعضي از صوفيه. (احسان شكراللهي) [مجلس شورا 47. ]
حاشية مطالع الانظار في شرح طوالع الانوار
نویسنده:
توني، معين بن حسن
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
تأليف معين بن حسن بن محمد قاضي توني طبسي بر شرح ابوالثناء شمس الدين محمود بن عبدالرحمن اصفهاني درگذشته 749 بر متن بيضاوي و ناظر به حاشيه سيد شريف گرگاني بر اين شرح. متن «طوالع الانوار» در علم كلام و نگارش قاضي بيضاوي (م685) عبدالله پسر عمر است آغاز طوالع: الحمد لمن وجب وجوده ... چون اين كتاب مدتها درسي شده بود، شرحها و حاشيه ها بر آن نگاشته شد كه چلبي چند تاي آنها را در كشف الظنون ج1ص1116 ياد كرده گويد: ابوالثناء شمس الدين محمود پسر عبدالرحمان اصفهاني (674-749) اين كتاب را براي ملك ناصر محمد بن قلاوون شرح نگاشت و «مطالع الانظار» نام داد، كه خود حاشيه ها دارد، مانند: حاشيه مصلح الدين محمد لاري (م979)، حاشيه حميد الدين بن افضل الدين حسيني معروف به ابن افضل (م908)، حاشيه شريف گرگاني (740-816). چلبي از حاشيه معين بر طوالع ياد نمي كند ليكن صاحب ذريعه در ج 6 دو حاشيه به معين توني طبسي نسبت مي دهد يكي به شماره 676 بر طوالع الانوار بيضاوي كه جاي گفتگوي ما است و نسخه آن را صاحب ذريعه نزد آقاي مدرس رضوي ديده و احتمالا ً همين نسخه باشد كه به كتابخانه ملي آمده و شماره 2290/ع بدان داده شده است. ديگري حاشيه معين توني بر مطالع الانوار ارموي است كه در ذريعه ج6ش400 از فهرست رضوي نقل شده و در فهرست فكرت ص 192 سه نسخه آن را با تاريخهاي 894 و 966 و 933 معرفي كرده كه نسخه اول و سوم آن در نخستين مجلدات فهرست رضوي چاپ 1305 ص 16فصل دوم منطق معرفي شده است. طوالع همراه شرح آن «مطالع الانظار» در استانبول به سال 1305 در 494ص چاپ شده است (معجم المطبوعات سركيس ص 454). نگارنده حاشيه جاي گفتگو خود را در ديباچه اين كتاب، معين ابن حسن بن محمد توني مي نامد و در فهرست كتابخانه رضوي ج1فصل دوم منطق ص 16 در معرفي حاشيه اين مرد بر مطالع منطق تأليف ارموي (594-682) او را معين الدين توني و در ذريعه ج6ش400 او را معين طبسي توني نوشته اند (علينقي منزوي) بر مطالع الانظار - شرح مشهور شمس الدين اصفهاني طوالع الانوار بيضاوي. توني (بطوري كه در ديباچه مرقوم است) حواشي مير سيد شريف گرگاني بر مطالع الانظار را در اين شرح گنجانيده و هر جا از آن نقل ميكند در آغاز آن چنين ميگويد: «قال قدس سره» و عبارت مطالع را با عنوان «قوله» ميآورد. بروكلمان در شمار كساني كه درباره طوالع الانوار بيضاوي كار كرده اند از مؤلف بدينگونه ياد كرده «معين بن حسن توني اصفهاني» و به فهرست رامپور (132: 1) و بانكي (5: 4/523) و مصر (28072: 1) ارجاع كرده است. حاشيه اي است با عناوين (قوله-قوله) بر شرح شمس الدين محمود اصفهاني (-749ق) موسوم به «مطالع الانظار » بر كتاب «طوالع الانوار» قاضي عبدالله بيضاوي (-685ق) محشي به گفته خودش در مقدمه، حواشي مير سيد شريف جرجاني (-816ق) بر «مطالع الانظار» را در اين حاشيه گنجانده و با عبارت «قال قدس سره» متمايز كرده است. اين حاشيه ظاهرا -طبق نسخه هاي موجود -فقط بر مبحث ممكنات (طبيعيات) نگاشته شده است. [معجم المؤلفين 12/312؛ الذريعة 6/125؛ آستان قدس 4/375؛ کتابخانه ملک 1/180؛ كتابخانه ملي 11/732؛ مجلس شورا 10/1276؛ بروكلمان ذيل يكم: 742، ذريعه 125: 6، معجم المؤلفين 312: 12 و ديباچه كتاب؛ خزانة مفتي 5/55]
الرد علي محمد بن عبدالوهاب (رسالة في)
نویسنده:
تونسي، عمر بن قاسم
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
حاشيه بر شرح صدري بر وصيت بر كوي
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
مؤلف ناشناس. شايد كاتب حسن شكري كه از شاگردان عمر وصفي است اين حاشيه را نوشته باشد. (احسان شكراللهي) [مجلس شورا 47]
الرد علي الوهابية (رسالة في)
نویسنده:
تميمي، سليمان بن عبدالوهاب
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
حاشية علی شرح مطالع الانوار
نویسنده:
حاجی پاشا
نوع منبع :
کتاب , حاشیه،پاورقی وتعلیق , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
الردّ علي محمد بن عبدالوهاب
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
چکیده :
مجموعه رسائل و پرسش و پاسخ هايي است از علماي اهل سنت در ردّ ادعاهاي محمد بن عبدالوهاب در مسائلي چون توسل و زيارت اهل قبور، تكفير نذر براي مخلوق، دعا براي اموات و حاجت خواستن از آنها كه برخي از آنها عبارت است الف) سوال عمر بن حامد سندي نجدي در مورد محمد بن عبدالوهاب و پاسخ محمد طبيب مغربي مالكي مدني كه آورده «فلا مريه في خروجه عن الدين و انخراطه في سلك الكافرين بجراته علي هذه الدعاوي» ب) سوال عده اي از علماي مكه از عثمان بن عمر. ج) رديه عبدالوهاب بن احمد بركات مصري و تقاريظ ساير عما بر آن. د) سوال برخي ديگر در مورد محمد بن عبدالوهاب و پيروان وي و پاسخ عبدالمحسن بن علي نجدي احسايي. (مرعشي؛ صالحي، محمدعلي) [مرعشي 41/228؛ ]
الرد علي اهل الزيغ و العناد (رسالة في)
نویسنده:
جليلي، سليمان بك بن مراد بك
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
چکیده :
و هي رسالة في الرد علي بعض الاقوال التي تمس العقيدة الاسلامية. «اسامة ناصر النقشبندية» [المورد77/120]
رد تنوير الافهام في مصادر الاسلام
نویسنده:
نامشخص
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
منابع دیجیتالی :
چکیده :
كتابي است در دفاع از اسلام و رد مسيحيت كه مؤلف سني آن در ابتدا توضيحاتي پيرامون اسلام و ديگر اديان همچون مسيحيت و يهوديت در ده «عقبه» آورده و سپس به نقد فصول كتاب تنوير الافهام في مصادر الاسلام پرداخته است. وي نويسنده كتاب مذكور را مسيحي مي داند كه در ظاهر اظهار اسلام كرده و اين كتاب را بر عليه اسلام نگاشته است. مؤلف از آثار ديگرش ياد كرده از جمله در جايي مي گويد: «و لقد عرفناها في كتابنا المسمي بنشر الأسرار البشرية من طوايا الأخلاق المحمدية» و در جاي ديگر مي نويسد: «ثم بعد ما سبحت أفكارهم في بحارالعلوم و المعارف حيث شاءالله رجعوا علي أنفسهم مجمعين علي ما دوناه في كتاب مثبت العقل و الدين من اتحاد الاديان ... » (حافظيان ابوالفضل) [شورا 44/40]
ايضاح التوحيد
نویسنده:
سموقي، علي بن احمد
نوع منبع :
کتاب , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
رد تصوف
عنوان :
نویسنده:
اخباري، محمد بن عبدالنبي
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , آثار مخطوط(خطی) و طبع قدیم
چکیده :
رساله در رد صوفيان نامدار مانند حسن بصري و سفيان ثوري و طاوس يماني و امثال آنان، با احاديث و اخبار وارده در كتب و آثار. «سيد محمود مرعشي» [مرعشي 36/462؛ ]
  • تعداد رکورد ها : 319393