جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
واقعگرایی (رئالیسم)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 57
عنوان :
تفسیری نو از واقع گرایی علامه طباطبایی
نویسنده:
وحید یادگاری سرور، عنایت الله شریفی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی
,
قبح
,
ارزش (منطق)
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
نظریه ی اعتباریات
,
درباره علامه طباطبایی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
با توجه تفسیرهایی که از دیدگاه اعتباریات علامه طباطبایی شده است هر خواننده ای با تفاسیر متعدد و برداشت های مبهم روبروست. لذا در این مقاله بر اساس مبانی فلسفی اصالت وجود، تشکیکی بودن مراتب وجود و علم حضوری به واقعیات علامه و برداشتی نو از واقع گرایی ایشان در صدد ایضاح نظریه اعتباریات هستیم. در بررسی های معرفت شناسی باید ملاحظه شود؛ دو قلمرو جدا از هم به نام واقعیات و ارزش ها وجود دارد که بر مبنای دریافت حضوری انسان به خود و افعال خویش علم حضوری دارد و علم حضوری خطابردار و استدلال پذیر نیست پس انسان در مرتبه اول با حضور فعل اخلاقی در نزد خود واقعیت جملات اخلاقی را درک می کند. هنگام اخبار از این واقعیت چاره ای ندارد تا تصور و تصدیقی از این حقیقت دریافتی خود در قالب موضوع و محمول یا مسندالیه و مسند به صورت علم حصولی بیان کند؛ در نهایت، واقعیت ارزش اخلاقی نوعی از ایجاد و خَلق معانی است که انسان از نبود به عالم بود انشاء می کند. عدم توجه به احکام این دو قلمرو ادراکی و اصالت وجودی، تشکیک وجود نظام فلسفی علامه، هر تفسیری از دیدگاه ایشان غیر از ابهام چیزی برای خوانندگان در پی نخواهد داشت. بررسی مفاهیم اخلاقی، معیار صدق و کذب اخلاقی، انگیزش اخلاقی، معنای جملات اخلاقی از دیدگاه علامه مربوط به حوزه ادراک حصولی است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی انتقادی روششناختی مکتب فرانکفورت از منظر رئالیسم صدرایی
نویسنده:
فاطمه عبداله ابادی کهن
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
جامعه شناسی
,
خردگرایی (فلسفه)
,
نظریه انتقادی
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
روش شناسی بنیادین
,
مکتب فرانکفورت
,
حکمت متعالیه
چکیده :
مارکوزه، آدورنو و هورکهایمر سه تن از مهمترین متفکران نسل اول مکتب فرانکفورت هستند که پایه های نظریه انتقادی را بنا نهاده اند. مکتب فرانکفورت متاثر از مارکس به نقد سرمایه داری پرداخته و دامنه نقد آن را در حوزه های فرهنگی گسترش داده است. نظریه انتقادی رسالت خود را آگاهی دادن به انسان ها جهت رهایی از سلطه خرد ابزاری و آگاهی های کاذب می داند. در این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی به استخراج مبانی این نظریه در چهارچوب روش - شناسی بنیادین پرداخته و سپس این مبانی را از منظر رئالیسم صدرایی مورد نقد قرار میدهیم. مبانی هستی شناسی نظریه انتقادی ماتریالیستی است، در حیطه معرفت شناسی، وجود واقعیت بیرونی را پذیرفته اند، ولی فهم آن را برساخته تاریخ و متاثر از ایده ها می دانند. آنچه معرفت شناسی این نسل از مکتب فرانکفورت را از دیگر نسل های آن جدا ساخته است، معرفت شناسی مبتنی بر نفی و نقد مداوم آن ها است. همچنین اگرچه نظریه پردازان انتقادی به سختی در برابر نسبی اندیشی مقاومت می کنند، راه یافتن ایده در عمیق ترین لایه های معرفتی این نظریه پردازان، آن ها را به نسبیتی مستتر مبتلا کرده است. در حیطه انسان شناسی، متفکرین انتقادی در انسان توانایی آگاهی از فردیت را می بینند و او را مستقل و دارای اختیار توصیف می کنند و با آمیختن نظریات فروید با مبانی مارکسیستی خود، ریشه های پذیرفتن سلطه را در شخصیت انسان جستجو کرده و سرکوب و تصعید غرایز او را از اولین مراحل درونی شدن سلطه در تاریخ انسان می دانند. نقد سرکوب غرایز انسانی به عنوان اولین شیوه های سلطه، از سویی و نقد خرد ابزاری از سوی دیگر، ایشان را بین دو ساحت از جامعه متحیر می گذارد جامعه متمدنی تحت سلطه خرد ابزاری یا حیات متوحشی بدور از سرکوب غرایز انسانی.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین معیارهای برنامه درسی براساس معرفتشناسی و ارزششناسی رئالیستی علامه (ره) و برودی
نویسنده:
محسن ایمانی نایینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
برنامه درسی
,
علوم تربیتی
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
طباطبایی ، محمدحسین
,
طباطبایی ، محمدحسین
,
طباطبایی ، محمدحسین
,
طباطبایی، محمدحسین
,
برودی، هری
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
هدف از نگارش این رساله، تبیین معیارهای برنامه درسی براساس معرفتشناسی و ارزششناسی دو دیدگاه فلسفی رئالیسم و رئالیسم اسلامی است . نخست نظریه معرفت و نظریه ارزش علامه طباطبایی و هری برودی به عنوان صاحبنظران معاصر مکاتب یاد شده مورد بررسی قرار گرفته و آنگاه معیارهای برنامه درسی از دیدگاه آنان استنباط شده است . در پایان آرای آنان در باب معرفت و ارزش و برنامه درسی مورد بررسی مقایسهای قرار گرفته و وجوه تشابه و افتراق آنان مطرح گردیده است . در معرفتشناسی علامه از امکان دستیافتن به علم و دانش و توضیحاتی در باب مراتب ادراک ، انواع علم و معنای حقیقت و خطا و راههای پیشگیری از خطا سخن به میان آمده است . برودی نیز جهان خارج و واقعیت را منشاء دانش بشری دانسته احساس را سرآغاز ادراک آدمی میداند. او بر این اساس به بحث پیرامون جایگاه نظریه و انواع آن (نظریههای علمی و فلسفی) پرداخته است . علامه در مبحث ارزششناسی به بحث پیرامون ادراکات اعتباری پرداخته و آنها را به اعتبارات ثابت و متغیر، قبل از اجتماع و بعد از اجتماع تقسیم کرده است . او ضمن بحث از انواع اعتباریات ، لغویت و عدم لغویت را معیار درستی آنها قلمداد میکند. در این نظریه فطرت مبنای ارزشهای دینی و اخلاقی است . در بحث از زیباییشناسی بر سازگاری درونی و بیرونی تاکید شده است . برودی به نقد نظریه ارزشی تجربهگرایان و دیدگاه عاطفی ارزش پرداخته نسبیت کامل ارزشها را نفی میکند. او برای ارزشها جنبه ذات و ابزاری قایل است و نیت را جنبه درونی فعل اخلاقی و نتیجه را جنبه بیرونی آن میداند. از آرای علامه برای تدوین معیارهای برنامه درسی استفاده شده است . در بحث از معیارهای سازماندهی محتوا از عواملی شامل مراحل تحول ذهنی به زبان فلسفی و ضرورت استفاده از تحقیقهای تجربی سخن به میان آمده است . به علاوه معیارهای دیگری در برنامه درسی پیشنهاد شده است ، مانند سبکهای سازماندهی، تشکیل عادت ، تناسب محتوا با فهم یادگیرنده و سودمندی و پیوستگی و انسجام محتوا. در بحث از روشهای یادگیری و تدریس به روشهای مشاهده و تجربه، استدلال، تحقیق و تفکر اشاره شده است . آرای برودی نیز برای تدوین معیارهای برنامه درسی مورد استفاده قرار گرفته است . او ضمن بحث درباره معیارهای سازماندهی محتوا، از مراحل تحول ذهنی، سبکهای سازماندهی ششگانه، ایجاد عادت (مطالعه، مهارتهای تحقیق و تفکر، مهارتهای کتابخانهای، مشاهده و آزمایش ، کسب دانش ، تفکر تحلیلی، ارزشیابی، تخیل و ذوق) انعطافپذیری محتوا و در بحث از روش بر روانشناسی تربیتی تاکید کرده، رابطه روش تدریس با معرفتشناسی را مورد بحث قرار داده است . در پایان نیز بررسی تطبیقی میان آرای معرفتشناختی ارزششناختی و نظریات دو محقق در باب برنامه درسی صورت گرفته و وجوه تشابه و افتراق آنها به بحث گذاشته شده است .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و ارزیابی نظریه معرفتشناسی داده حسی
نویسنده:
عبدالرسول کشفی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه و منطق
,
علوم انسانی
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
داده حسی
چکیده :
اصطلاح داده حسی (sense-datum) اول بار به وسیله (جرج ادوارد مور) (George Edward Moore) در مجموعهای سخنرانی در خلال سالهای 1910 و 1911 به کار گرفته شد. به موجب نظریه داده حسی، در فرآیند ادراک حسی، متعلق مستقیم آگاهی (معلوم بالذات ) پدیدهای ذهنی و غیرمادی است . این نظریه در تقابل با نظریه واقعگرایی مستقیم (direct realism) است در واقعگرایی مستقیم فاعل شناسا (S) مستقیما و بدون واسطهای ذهنی از وجود و نیز دست کم بخشی از صفات شیء مادی (O) در پیرامون خود آگاه میشود. نظریه داده حسی دارای دو تقریر است : واقعگرایی غیرمستقیم (indirect realism) و اصالت پدیدار (phenomenalism) در واقعگرایی غیرمستقیم پدیده ذهنی یاد شده حاکی از شیئی مادی در جهان خارج و به سخن دیگر واسطهای بین ذهن و فراذهن است و در اصالت پدیدار این پدیده فاقد هر نوع بازنمایی است . در پژوهش حاضر از نظریه داده حسی و تقریر واقعگرایی غیرمستقیم آن در برابر واقعگرایی مستقیم و تقریر اصالت پایدار دفاع میکنیم. مهمترین برهان بر اثبات داده حسی برهان خطای حسی (argument from illusion) است ، ضمن بررسی مبانی این برهان از استحکام آن در برابر ایرادهای وارد دفاع خواهیم کرد. برای اثبات صحت تقریر واقعگرایی غیرمستقیم در برابر اصالت پدیدار به نظریه علی ادراک حسی (causal theory of perception) استناد جسته و ضعف این نظریه را به کمک اثبات ناسازواری درونی اصالت پدیدار جبران خواهیم کرد. از دلایل مهم بر ناسازواری درونی اصالت پدیدار نظریه ترجمهناپذیری گزارههای شیئی (thing statements) است . این نظریه در برابر ایرادهای وارد قابل دفاع و در اثبات مطلوب تواناست .
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شرح و نقد دیدگاه راجر تریگ درباره عقلانیت (بر اساس مبانی حکمت متعالیه)
نویسنده:
زهرا سرکارپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
نسبیگرایی
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
تجربه گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
حکمت متعالیه
چکیده :
عقلانیت یکی از چالش برانگیزترین مباحث معرفت شناسی در قرن اخیر است. اندیشمندان حوزهی عقلانیت همواره در پی تعریفی برای باوری عقلانی بودهاند. هرکدام بر اساس پیشفرضهای بنیادیشان درخصوص وجود یا عدم واقعیت مستقل، نیز امکان یا عدم امکان دستیابی به آن، تعریفهای مختلفی از عقلانیت ارائه دادهاند. تریگ فیلسوفی است که با اتخاذ رویکردی واقعگرایانه، در پی آن است که عقلانیت را هم از چارچوب تنگی که تجربهگرایان به دور آن کشیدهاند بیرون بکشد و هم آن را از فرو غلطیدن به ورطهی نسبیگرایی حفظ کند. تجربهگرایان عقلانیت را به شکلی جزمی و تنها بر مبنای روش تجربی تعریف کرده اند؛ از طرف دیگر نسبیگرایان سعیکردهاند تعریف و توجیه عقلانیت را از توجه به مسئلهی مطابقت با واقع، به سوی معیارهای دیگری مثل: سودمندی یک نظریه و یا میزان توافق بر سر یک نظریه معطوفکنند. هر دوی این نظامها برآنند تا فلسفهی خود را از تفکر متافیزیکی و پیشفرضهای فلسفی دور نگه دارند. اما تریگ نشان میدهد که، برپایی همین نظامها و به طور کلی هر نظام فکری، تنها با تفکر فلسفی ممکن است زیرا درپس تمامی آن نظامها، همواره پیشفرضهای متافیزیکی نهفته است که بدون آنها، نظامهای فلسفی آنان فرو خواهد ریخت. فرض واقعیت عینی و امکان دستیابی به آن، از مهمترین پیشفرضهای فلسفی موجود در هر سیستم فکری است. بنابراین، میتوان گفت که تریگ فیلسوفی واقعگراست و واقعگرایی را پیشفرضی ضروری و اجتنابناپذیر میداند و همین جا نقطه اشتراک اصلی تریگ با حکمت متعالیه است. تعریفی که حکمت متعالیه نیز، از عقلانیت، بر اساس مطابقت باور با واقع، ارائه میدهد تعریفی مبتنی بر واقعگرایی است. هرچند تفاوتهایی در خصوص حدود معرفت در نگرش تریگ و نگرش صدرایی وجود دارد، اما تعریف این دو از عقلانیت، تا حد زیادی به یکدیگر نزدیک است. هر دو تفکر فلسفی را نقطه شروع اجتنابناپذیر برای آغاز هر نوع فعالیت فکری و سرآغازی ضروری برای تفکر در هر روشی میدانند که بدون آن، امکان برپایی هرگونه نظام فکری محال است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و بررسی روششناسی پژوهش تربیتی میان رشتهای از منظر رئالیسم انتقادی باسکار
نویسنده:
مجتبی پورکریمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
میان رشته
,
روش شناسی پژوهش
,
پژوهش تربیتی
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
مسایل جدید روش شناسی
,
ماتریالیسم دیالکتیک
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
باسکار، روی
چکیده :
هدف این رساله بررسی و تبیین روش شناسی پژوهش تربیتی میان رشته ای از منظر رئالیسم انتقادی باسکار میباشد. به منظور تحقق هدف فوق سه گام اصلی برداشته شده است. گام نخست، تبیین ماهیت پژوهش میان رشته ای از دیدگاه باسکار است، دوم، تبیین روش شناسی پژوهش تربیتی میان رشته ای از دیدگاه باسکار و سوم، تبیین چگونگی پژوهش تربیتی میان رشته ای از دیدگاه باسکار میباشد. بر اساس دیدگاه باسکار، پژوهش تربیتی میان رشته ای یعنی؛ بررسی و تبیین یک پدیده پیچیده تربیتی یا سیاست گذاریها یا اهداف غایی تربیتی در سطوح مختلف واقعیت با تاکید بر شروط لازم تعریف کننده همراه با تعیین شروط لازم تجربی از چشم انداز علوم مختلف با هدف توصیف و نقد وضع موجود، و رسیدن به دانش ترکیبی جدید به منظور ارائه بدیلهای موثر. مراحل پژوهش تربیتی میان رشته ای شامل توصیف موضوع، پرسش استعلایی، باز توصیف پدیده تربیتی، توجه به بررسی سطوح، ترکیب دانش حاصل گردیده و در نهایت کنش میباشند. مبانی هستی شناختی به ترتیب شامل وجود قانون علی و زمینه در رابطه با ابعاد مختلف موضوع انضمامی و مبنای ارتباط ابعاد ناگذرای موضوعات میباشند. مبانی معرفت شناختی نیز به ترتیب شامل مبنای ارتباط ابعاد گذرای معرفت، مبنای طبیعت گرایی انتقادی و کنش و نتایج ناخواسته کنشها میباشند. بر اساس مبانی فوق، اصول هستی شناختی پژوهش تربیتی میان رشته ای به ترتیب شامل : بررسی انضمامی با رعایت رابطه قانون علی و زمینه، توجه به ابعاد مختلف موضوعات تربیتی (جامعیت)، رعایت تحلیل و ردیابی تأثیرات انباشتی سطوح زیرساختی به ترتیب عمودی از پایین به بالا، رعایت تحلیل و ردیابی تأثیرات مرزی سطوح روساختی به ترتیب عمودی از بالا به پایین. اصول معرفت شناختی، به ترتیب شامل رعایت: تعیین مفاهیم، تفکیک، روابط مرزی علوم، کفایت تبیینی، دلایل به مثابه علت و اصلاح خطاها و ارائه بدیلها. راهبردهای پژوهشی به ترتیب شامل:راهبردهای ناظر به چیستی که خود شامل بررسی تاریخچه موضوع و پرسش استعلایی میباشند. راهبردهای ناظر به چرایی که شامل مفهوم سازی و انتزاع، بررسی ساختارها و تحلیل فرایندی، توجه به کنش و فعالیت انتقالی عاملان تربیتی و نقادی آن و آموزش قواعد انتقاد میباشند. راهبردهای ناظر به چگونگی شامل مفهوم سازی (حرکت از تعریف مفهومی به تعریف واقعی)، اصلاح خطاها و سیاست گذاریهای آموزشی میباشند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امامت در ملحمه اهل البیت (ع)
نویسنده:
نجمه هاشمپور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
امامت
,
قرآن
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
حدیث
,
قرآن
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ملحمه اهلالبیت (ع) (کتاب)
,
فرطوسی، عبدالمنعم
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
رسالهیحاضر، پژوهشی است در موضوع امامت در «ملحمه ی اهل البیت(ع)» ، اثر ارزشمندِ عبد المنعمفرطوسی یکی از شعرای معاصر عراق. بررسی این گونه مباحث در آثار شعری علاوه بر ارزش ادبی آن، میتواند جلوههایی از حقّانیت اهلبیت عصمت و طهارت (ع) را نمایان سازد.این رساله در یک مقدمه و پنج فصل تنظیم شدهاست، فصل نخست به شرح مختصری از زندگی، شعر و آثار فرطوسی اختصاص دارد.فصل دوم تأملی است در مفهوم ملحمه و اقسام آن، همچنین جایگاه ملحمه در ادبیات عربی مورد بررسی قرار گرفته است و در انتهای این فصل شرح مختصری از مضامین ملحمه ی اهل بیت بیان شده است.بخش سوم با عنوان«امامت در ملحمهی اهل بیت(ع)» در سه بخش «امامت و عقل»،«امامت و قرآن»و«امامت وحدیث» تنظیم شدهاست.فصل چهارم نیز به بررسی امامت اهل بیت(ع) در ملحمه اختصاص دارد. در فصل آخر سعی نگارنده برآن بوده، که ویژگی های فنّیِ برجسته ی اشعار فرطوسی را در این اثر ارزشمند بیان کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ریشههای رئالیسم، پوزیتوسیم و ابزار گرائی در فلسفه علم معاصر
نویسنده:
رامتین گلبانگ
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
واقعگرایی (رئالیسم)
,
پوزیتوسیم
,
ابزارگرایی
,
علوم پایه
,
علوم پایه
,
آمار و ریاضی
چکیده :
در یان پایان نامه، سعی در بررسی علت پیدایش و رشد سه مکتب فلسفی عمده، که فلسفه علم و فیزیکدانان-و در برخی موارد خاصتر، ریاضی دانان-تحت تاثیر آنها بودهاند، داریم. این سه مکتب عبارتند از رئالیسم، پوزیتوسیم و ابزارگرایی. در مورد هر مکتب ابتدا علل و چگونگی رشد مبانی فلسفی مرتبط با آن را بررسی میکنیم و سپس به شرح تاثیرات آنها در تاریخ علم-خصوصا در قرن بیستم-میپردازیم. ترتیب ارائه مطالب به شرح زیر است : در فصل اول به چگونگی شکلگیری نظریات میپردازیم و ماتب فلسفی مرتبط با آن را بررسی میکنیم. در این فصل توصیف موجز و کوتاهی از مبانی فلسفی مکاتب پوزیتویسم، ابزار گرایی و رئالیسم ارائه میکنیم. از آنجا که انقلاب کوانتمی، علت پیدایش و جدایی دو مکتب فلسفی عمده، یعنی پوزیتویسم و ابزارگرایی بوده است ، فصل دوم را به این مطلب اختصاص دادهایم. از طرفی چون اینشتین و بور را با اندکی جرح و تعدیل میتوان به ترتیب ، نمایندگان بارز و شاخص و اصلی دو مکتب رئالیسم و پوزیتویسم قلمداد کرد، فصل سوم را به دیدگاههای هستی شناسانه اینشتین دادهایم و در این فصل مبانی فلسفی رئالیسم را نیز بیان کردیم و همین شیوه را در مورد بور ادامه دادیم، یعنی فصل چهارم دیدگاههای معرفت شناسانه او را باز میگوید و فلسفی پوزیتویسم توضیح داده میشود.در فصل پنجم ابزارگرایی به عنوان یک مکتب فلسفی، ناشی از تقابل دیدگاههای اینشتین و بور بیان میشود که دیدگاههای بود در علل شکلگیری آن غلبه دارد. در انتها-فصل شش -نقطه نظرات خود را در مورد مکاتبی که شرح آنها گذاشت ، بیان کردهایم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روششناسي ابنخلدون
نویسنده:
حسين شرفالدين
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
استدلال عقلی
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
منقولات
,
تاریخنگاری اندیشهنگر
,
مسایل جدید روش شناسی
چکیده :
چكيده تأمل در آثار و منابع علمي قدما، كه غالباً به طور پيشيني توجه درخوري به مقولة متدولوژي و اعمال آگاهانه روشها و تكنيكهاي پژوهشي، قواعد بازي و استانداردهاي مطالعات علمي به سبك و سياق امروزيها مبذول نميكردند، فعاليتي ارزشمند است كه در جامعة علمي ما از سابقة چنداني برخوردار نيست. اين نوشتار، درصدد است تا با تعمق و ژرف كاوي در يكي از منابع گرانسنگ علمي، يعني «مقدمه ابنخلدون»، قواعد و اصول روششناختي مورد استفادة مؤلف آن در مقام گردآوري اطلاعات، تحليل دادهها، ارزيابي و نقد آراي ديگران و منقولات تاريخي در چارچوب علم جديدالتأسيس خود موسوم به علم «عمران» را شناسايي، استخراج، طبقهبندي و شرح و تفسير نمايد. پيش از ورود به بحث روشها، مباني معرفتشناختي و رئوس كلي انديشههاي جامعهشناختي و تاريخ نگاشتي مؤلف كه نقش مقدمي دربحث روشها دارد، به اجمال بررسي شدهاند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملی بر «واقع گرایی واقع بینانه» پیتر کوزو
نویسنده:
روزبه زارع
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
متن
کلیدواژههای اصلی :
معقول
,
ناواقع گرایی
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
فیزیک جدید
,
واقعگرایی متافیزیکی
,
متافیزیک علم
,
واقعگرایی معرفتشناختی
,
واقع گرایی واقع بینانه
,
چهارچوب مفهومی
چکیده :
بحث از واقع گرایی و پاد واقع گرایی از مباحث مهم فلسفی است که در طی تاریخ تفکر بشر، اهمیت خود را حفظ کرده است. بحث از این مسئله با پیدایش شاخه های جدید فلسفه، و به ویژه فلسفه های مضاف، اَشکال متفاوت و بدیعی به خود گرفته است. در حوزة فلسفة علم، بحث از واقع گرایی به سبک خاصی مطرح شده و مباحث گوناگونی را درپی داشته است. در این مقاله، نظریة ابتکاری پیتر کوزو با عنوان «واقع گرایی واقع بینانه» ابتدا با استناد به کتاب او طرح و در ادامه بررسی می شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
تعداد رکورد ها : 57
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید